0 Reclame
SUNDERS
ALBERT HEIJN
BÖTTGER
i
TIMMERMAN
voor famile*
drukwerken
FRANKENBERG N.V.
Moeilijkheden bij de bouw van
havens voor de Donaupont
Natuurlijk bekijkt U onze Etalages
Aanbiedingen
10 pCt. korting
-• f6.95 9_
heef. TIMMERMAN
1 HET KLEDINGHUIS
LAATSTE NIEUWS
SIERAAD m UW HUIS
Wij verzorgen
Onze schitterende
Najaarscollectie
7 Zwaargewonden bij
auto-ongeval
Urk heeft nu een
dagvisserij school
Nieuwe ertslagen in
Zd.-Afrika ontdekt
Onjuist overzicht
doet afbreuk
MET DE NIEUWSTE SERVIEZEN
DjE WIJ ZOJUIST HEBBEN
ONTVANGEN.
WEET HET Een SERVIES u» 7 SIERHUIS
P. N. v. d. MEER, Langestraat 86, recht t.o. 't Stadhuis, Alkmaar
Woensdag 23 September Landbouwdag
ALS EXTRA RECLAME
op alle
Dames-, Heren, en Kindertricotages
MANUFACTURENHANDEL
VOOR KWALITEIT
KOFFIE
ZUIVER RUNDVET SOOgram 55
PORK 200 gram 47
FIINE SNIIW0RST 100 43
BOERENMETWORST 100,,™ 44
PRUIMEWIAMP., P.i 39
3 pak MARGARINE 99 et.
maakt u het leven goedkoper!
NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS
AFDELING ALKMAAR
UW ADVERTENTIE S
IN ALLE BLADEN
N.V. v.h. HERM. COSTER Zn.
TIJDENS DE LANDBOUWWEEK
100 pet zuiver
wollen ruiten
in prachtige dessins
140 c.m. breed
per meter
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ:
HUIGBROUWERSTRAAT 7 ALKMAAR
EEN REUZE SORTERING
DE VAKKLEDINGMAN
REGENJASSEN
TWEEDJASSEN en
HERENCOSTUMES
2 ALLEEN HOFDIJKSTRAAT 8 - ALKMAAR
VAN
TOT
naar
LANGESTRAAT 28
TELEFOON 2394
GELD
Slappe bodem brengt verrassingen
Zal „Veerpont 12" ook bij
mist kunnen varen?
Urk
De Osiristarwe heeft een
lage opbrengst
RESULTATEN VAN KJ.
NOG ONBEVREDIGEND
u
is een
JAEGER WOL
pracht kwaliteit 1.55
SOKKENWOL,
3 kleuren l.OO
PYAMAFLANEL,
3 kleuren, mooi keperflanel 1.35
FLANELLEN
DAMESNACHTHEMDEN, *7 C
prima afwerking .95
JAEGER FLANEL,
zware kwaliteit
2-PERSOONS LAKENS
170x230 5.95
FNIDSEN 89
ALKMAAR
250 gram vanat 149
Alléén WOENSDAG 23 SEPTEMBER
Deze prijzen gelden alleen in onze tilialen
te Alkmaar Fnidsen 85 en Langestraat 60
BOFFIE KOFFIE dat's bétere, ja beste koffie I
Wordt HELPER (STER) van het
ROODE KRUIS-KORPS.
De opleiding omvat o.a. cursus E.H.B.O.
Aanvang van deze E.H.B.O.-cursus
Woensdag 23 September, 's avonds 8 uur.
In het lokaal van het Rode Kruis-Korps.
SCHETELDOEKSHAVEN 1.
Kosten f 7.50.
Aanmelding op genoemde plaats en datum.
YOORDAM 11 ALKMAAR - TELEF. 8320
In: SANFOR OVERALLS, extra versterkt "}40
en met elastiek in de rug, vanaf
TARZAN OVERALLS, extra best, metl C90
elastiek in de rug
Zware MANCHESTER BROEKEN, ook^/\90
met rieml. en achterzak
Gekleurde MANCHESTER PANTALONS J A90
met elastiek in de band, vanaf
MANCHESTER MÓUWVESTEN, C40
zeer sterk
Prima KHAKI SPORTHEMDEN, A 40
„Sanfor'' met 2 zakken O
Prima ZETL.TOPPERS, I "J50
met embleem, vanaf 1 >5
LANGESTRAAT 4, TEL. 2231, ALKMAAR
Overtreft alles in prijs en kwaliteit
Perlecie coupe
Fraaie afwerking
Vormvast
Geen dure winkelstand, daarom altijd
betere kwaliteit tegen lagere prijzen
De goedkoopste vorm van reclame
ia dagblad-reclame. De advertenties,
geplaatst in deze courant, worden
door duizenden koopkrachtige lezers
van A tot Z gelezen. Zorgt er voor
dat deze koopkrachtige lezers ook
Uw advertentie onder de ogen krijgen
Advertentie'reclame, daar kunt U op aan,
kunnen de pijlers worden van Uw bestaan
credieten uitsluitend groot
1600 A 3 zonder borg.
Verkrijgbaar voor elk doal
en voor ledereen. Gemafo
kelijke voorwaarden, wis.
selende wachttijd.
Vraagt inlichtingen:
„SAMENWERKING"
Verstolkstraat 81,
Leeuwarden.
ZAANDAM De tientallen automobilisten, die Dinsdag wachtend hun
krantje zaten te lezen, totdat ook zij eens aan de beurt zouden komen
om over het Noordzeekanaal bij de Hembrug gevaren te worden, heb
ben met een zeker verlangen naar de reusachtige Donaupont gekeken,
die onder de grootste draaibrug van Europa ligt. Ze hebben zich ge
troost met de gedachte, dat over enkele maanden want zo luidden
de aanvankelijke berichten de wachttijd-misère bij de Hembrug-
ponten tot het verleden zal behoren, omdat dan de Donaupont wel in
gebruik genomen zal kunnen worden. Maar er is niet één deskundige
van de Rijkswaterstaat, noch van de Amsterdamse Ballast Maat
schappij, die met man en macht aan de bouw van de ponthavens werkt,
welke met zekerheid kan zeggen, wanneer het vliegtuigmoederschip,
zoals de Donaupont wel eens is aangeduid, nu officieel in gebruik
genomen zal kunnen worden.
Vooral sinds Dinsdag, toen de des
kundigen voor de verrassing kwamen
te staan, dat de bouwput van de zuide
lijke ponthaven vol met water was
gelopen en men 's morgens met drie
pompen aan het werk moest om deze
bouwput leeg te malen. Dat zijn van
die verrassingen, waarop niemand had
kunnen rekenen en daarom vraagt men
zich af, wat er in de komende maan
den nog zal gebeuren. De bouw van
de ponthaven aan de zuidelijke oever
van het Noordzeekanaal, dus aan de
Amsterdamse zijde, verliep in het be
gin wel even vlotter dan de bouw van
de haven aan de noordelijke oever, dus
aan de Zaandamse zijde van het ka
naal. Dat wil zeggen bij de hei-werk
zaamheden, want aan de havens moet
nog heel wat werk gebeuren, alvorens
het drijvend gevaarte, dat inmiddels
de naam van „Pontveer 12" heeft ge
kregen, zijn plaats in de geprojecteer
de havens zal kunnen innemen.
Nu de uitvoerders van de Amster
damse Ballast Maatschappij aan de
zuidelijke oever bezig zijn, moeten zij
het gevoel hebben, dat zij in een ka
mertje van een hutje op de hei een
complete meubilering van een kasteel
moeten plaatsen. De geringe ruimte
aan de zuidelijke oever van het Noord
zeekanaal heeft hen als het ware in
een KeursUj, geperst, waardoor een
onmogelijk wordt. Maar dit laatste is
niet de grootste moeilijkheid. Verras
singen, zoals gistermorgen bezorgen de
uitvoerders veei meer nooianrenens.
Bovendien vraagt men zich af welke
moeilijkheden er nog meer door de
slappe bodem zullen ontstaan.
De Rijkswaterstaat heeft op zijn
beurt de wachttijd (voor het gereed
komen van de ponthavenst) benut.
Regelmatig is er met de Donaupont
door het personeel gevaren, opdat wan
neer de pont in gebruik genomen zal
kunnen worden, de schippers met 't
gevaarte volkomen op de hoogte zijn.
„Een goede tijd om alle kinderziekten
te overwinnen" zo zei één der des
kundigen van de Rijkswaterstaat gis
teren. En dat dit nodig is, heeft de
Donaupont zelf bewezen, want reeds
enkele dagen ligt het gevaarte stil. Een
(Ongecorrigeerd.)
Op de Amstelveenseweg te Amster
dam heeft een auto-ongeval Dinsdag
morgen niet minder dan zeven zwaar
gewonden geëist.
Een personenauto reed van Amster
dam in de richting Amstelveen. Ter
hoogte van de Ringspoorbaan wilde de
bestuurder een voorligger inhalen, ge
raakte daarbij in een slip en kwam
daardoor dwars op de linkerweghelft
terecht. Op dat ogenblik werd de
auto in de flank gegrepen door een
taxi uit Amstelveen.
In de personenauto bevond zich de
familie Campfens uit de Haarlemmer
meerstraat, n.l. een echtpaar, een gees
telijke, een jonge vrouw en twee kin
deren. Deze zijn allen in ernstige toe
stand naar het Wilhelminagasthuis
vervoerd.
De familie Campfens was op weg
naar een bruiloft in Nieuwveen. De
heer Campfens is 51 jaar oud, me
vrouw Campfens 49 jaar. Hun beide
kinderen zijn resp. vier -1 jaar.
De mede-inzittenden waren kapelaan
P. Tetteroo, 33 jaar, van de parochie
van de H. Johannes de Doper en de
20-jarige medische studente mej. Ria
van Rijn, die bij het huwelijk in
Nieuwveen bruidsmeisje zou zijn.' Om
trent de toestand van deze slachtof
fers vernemen wij, dat het vierjarige
jongetje en kapelaan Tetteroo er zeer
ernstig aan toe zijn. De toestand van
het zesjarige zoontje is vrij goed.
De man is nog buiten bewustzijn,
evenals mej. Van Rijn. Over de ernst
van hun verwondingen kon nog niets
worden gezegd evenmin als over die
van mevr. Campfens. De taxi-chauf
feur kreeg een shock en zijn passagier
liep een kaakfractuur op.
klein onderdeel raakte defect. In Rot
terdam heeft men het met andere
reserve onderdelen kunnen bestellen.
Want dit wordt het probleem, wan
neer de Donaupont in gebruik geno
men zal zijn, dat men niet over een
zelfde pont als reserve beschikt.
DE PRACTIJK
Hier komt nog bij, dat de practijk
zal moeten bewijzen of de Donaupont
heel vlot het verkeer naar de overkant
van het Noordzeekanaal brengt. Door
de plaatselijke situatie gedwongen
het bedrijf van de Artillerie-Inrich
tingen grenst aan de weg langs de
zuidelijke kanaaloever heeft men
de ponthaven aan de Zaandamse zijde
in de richting Zuid-Oost-Noord-West
moeten projecteren. Van een lood
rechte overvaart door het Noordzee
kanaal is dus geen sprake.
Hoe zal dit laatste mogelijk ,zijn
wanneer het Noordzeekanaal potdicht
zit van de mist en de kapitein van de
Donaupont noch de voorpunt, noch de
achterpunt van zijn „schuit" kan zien.
Enkele deskundigen in scheepvaart
kringen en vooral zij, die met de
situatie in het Noordzeekanaal op de
hoogte zijn zijn van oordeel, dat de
Donaupont bij mistig weer piet ge
bruikt zal kunnen worden. Terwijl het
door hen wordt betwijfeld of er des
nachts, wanneer het aarde-donker is,
wel van een vlotte overvaart sprake
zal kunnen zijn.
„Misschien verlangen de automobi
listen dan nog wel eens terug naar de
thans in gebruik zijnde stoompon-
Vrijdagavond vond in de cantineder
Zuiderzeewerken de opening plaats van
de dagvisserijsehool. De voorzitter van
het bestuur der school, de heer L. Kra
mer, liet zingen Psalm 86 vers 6 en
ging voor in gebed. Na het lezen van
Spreuken 22, volgde een pakkend ope
ningswoord. Voor de jongen, die de
visserij gaat beginnen, aldus de heer
Kramer, is van het grootste belang de
basis, het grondvlak van kennis van
zijn vak. Let op het getij, verzet de
bakens als het nodig is. Welnu dit is
nu nodig gezien men bij elk vak theo
retische kennis moet hebben. Daarvoor
wordt nu de dagvisserijsehool geopend.
Hierna las de secretaris het bericht
van goedkeuring voor, om over te gaan
tot het stichten van een dagvisserij
sehool te Urk.
Vervolgens opende burgemeester G.
Keyzer de school. Spreker ging na de
zeer moeilijke weg die tot deze visserij-
school heeft geleid. Bij raadsbesluit
van 26 Februari 1952 werd besloten
om over te gaan tot stichting van een
dagvisserijsehool. Het werd dus een
gemeentelijke visserijschool. Na over
leg kon het gemeentebestuur de lei
ding overgeven in particuliere handen.
De burgemeester besprak voorts het
nut voor de gehele bevolking, gezien,
trots de droogmaking, Urk zowel op
Noordzee als IJselmeer, nog steeds als
vloot een zeer, grote plaats inneemt.
De directeur F. Post, leraren J. Loos
man, Van Urk, Van der Meulen, Bos
en Snijder, werd het goede voor deze
visserijschool toegewenst door de bur
gemeester
Hierna sprak de adjunct-inspecteur
van de Scheepvaart Inspectie. De heer
Tunkler merkte op dat sinds 1 October
1947 de visserij-diploma's op de visserij-
vloot verplicht zijn. De dagvisserij
sehool te Urk zal er zeer zeker toe
medewerken, dat de vissers deze di
ploma's behalen. De heer Farken Vis
ser besprak enige zaken uit de prak
tijk en gaf enige raadgevingen. Direc
teur F. Post dankte in het vertrouwen
in hem gesteld en hoopte dat alles een
goed verloop mocht hebben. De heer
j. Loosman, hoofd der Chr. school te
Urk, besprak de behoefte van deze
school op Urk. De heer F. Bode, voor
zitter van de Chr. schoolvereniging te
Urk, stond eerst huiverig tegen deze
school, gezien veel leerlingen van de
Mulo-school nu op deze school zouden
gaan. Hij zou graag een Chr. dagvisse-
rij-school gezien hebben. Het raadslid
R. Ruiten zegde alle steun toe namens
de A.R.-fractie in de gemeeteraad. Na
dat gezongen was: Wil U o God mijn
dank betalen, sloot ouderling J. Loos
man deze bijeenkomst met gebed.
ten aldus onze zegsman.
Misschien..., maar misschien heeft
dan de Commissie Oeververbinding
Noordzeekanaal onder leiding van
burgemeester Thomassen uit Zaandam,
dan zo het ambtelijk apparaat ln wer
king kunnen stellen, dat hierdoor aan
de bouw van een tunnel onder het
kanaal begonnen zal kunnen worden.
Want alleen een tunnel zal uit
komst kunnen brengen in de dagelijk
se misère nabij de Hembrug.
Ondanks de waarschuwing die eni
ge tijd geleden is gegeven tegen de
zgn „wondertarwe" of osiristarwe,
blijken er nog steeds landbouwers te
zijn, die worden geïmponeerd door de
grote, ruim tien centimeter lange aren
van deze tarwe, die vele malen zijn
vertakt. Voor een leek ziet het er in
derdaad naar uit, dat deze osiritarwe
dus veel meer zal opbrengen dan ge
wone tarwe. Per aar Is dat dan ook
het geval, zo deelde de rijkslandbouw-
consulent voor de Zaadteelt te Wage-
ningen, die wij hiernaar vroegen, ons
mede. Aangezien echter slechts een
korrel per vierkante voet kan worden
uitgezaaid, terwijl bij het uitzaaien
van andere tarwegewassen op iedere
2 a 3 centimeter een korrel komt te
liggen, bevat een hectare een aan
zienlijk geringer aantal aren, zodat
de opbrengst per hectare minder is
dan bij andere tarwesoorten. Een
tweede nadeel is, dat de vertakte aren
tarwekorrels van verschillende groot
te bevatten, terwijl de korrels in en
kelvoudige tarwearen steeds een
gelijkmatige grootte hebben. Het der
de en zeker niet geringste bezwaar
tegen de Osiritarwe is tenslotte, dat
de bakwaarde veel minder is dan bij
andere graansoorten.
Vier Nederlandse landbouwdeskun
digen. die voor het technische hulp
programma van het „Bureau voor
Buitenlandse Werkzaamheden" (FOA)
gedurende ongeveer acht weken de
kunstmatige inseminatie in Amerika
zullen bestuderen, zijn met het s.s,
„Maasdam" te New York aangekomen.
Kunstmatige inseminatie blijft vol
gens deze experts een onzekere met
hode ter verbetering van de veesta
pel, zolang er geen beter gebruik
wordt gemaakt van stieren met ge
registreerde afstamming.
In 1952 zijn weliswaar naar schat
ting meer dan 600.000 dieren, meer
dan dertig procent van de gehele Ne
derlandse veestapel, kunstmatig ge-
insemineerd, een feit is, dat nog in
1951 slechts veertien procent van het
aantal aldus behandelde koeien drach
tig is geworden.
De studiegroep hoopt tijdens haar
reis nieuwe ideeën op te doen, die er,
verbreid in woord en geschrift, toe
zullen bijdragen, een verandering ten
goede in deze toestand te bevorderen,
(Van onze correspondent te Kaapstad'
IN Namakwaland, een der droogst!
gebieden van Zuid-Afrika, zijn rijk!
ertslagen ontdekt, die zich uitstrekkel
over een gebied van omstreeks twin
tig vierkante mijl en die, naar het ziel
thans laat aanzien, vele tientallen mil-
lioenen waard zullen blijken te zijn,
De sprookjesachtige ontdekking is ge
daan door de Kaapstadse „propecteer-
der A. II. Smit, die twaalf jaar lang
door Namakwaland gezworven heeft )P
zoek naar onderaardse rijkdommen. Hij
onderhandelt thans met mijneigenaars
over de exploitatie van het gebied en
het kan als vaststaand worden aange
nomen, dat de heer Smit door zijn ont
dekking met één slag een zeer rijk
man is geworden.
Het toekomstige mijngebied ligt in
de heuvels, die tot dusver als goedko
pe, minderwaardige weidegrond voor
schapen werden beschouwd. Sinds
meer dan honderd jaren hebben, de
boeren over hun terreinen gelopen,
zonder dat ooit een hunner op de ge
dachte is gekomen, dat zich onder de
oppervlakte grote rijkdommen bevon
den. De heer Smit geeft toe, dat zijn
ontdekking een puur toevallige was:
het gebied is reeds verschillende keren
doorzocht door andere prospecteer-
ders, die echter niets konden ontdek
ken. De maatschappij, die van dit ge
bied de mijnrechten bezit, heeft zich
niet willen uitlaten over de eigen
schappen van een deel der ontdekte
ertsen. Wel is bekend gemaakt, dat er
beryl, mica en titanium oxide zit, en
vooral dit laatste bij-product is be
langrijk. omdat het verwerkt wordt in
moderne vliegtuigen en bestuurbare
raketten. Maar een zeer groot deel van
de ertsen bevat stoffen, waarover men
bet diepste stilzwijgen bewaart. De
heer Smit heeft slechts gezegd: „Ik be
twijfel, of er al ooit een belangrijker
en kostbaarder ertslaag in Zuid-Afri
ka is ontdekt".