0 Reclame SUNDERS ALBERT HEIJN BÖTTGER i TIMMERMAN voor famile* drukwerken FRANKENBERG N.V. Moeilijkheden bij de bouw van havens voor de Donaupont Natuurlijk bekijkt U onze Etalages Aanbiedingen 10 pCt. korting -• f6.95 9_ heef. TIMMERMAN 1 HET KLEDINGHUIS LAATSTE NIEUWS SIERAAD m UW HUIS Wij verzorgen Onze schitterende Najaarscollectie 7 Zwaargewonden bij auto-ongeval Urk heeft nu een dagvisserij school Nieuwe ertslagen in Zd.-Afrika ontdekt Onjuist overzicht doet afbreuk MET DE NIEUWSTE SERVIEZEN DjE WIJ ZOJUIST HEBBEN ONTVANGEN. WEET HET Een SERVIES u» 7 SIERHUIS P. N. v. d. MEER, Langestraat 86, recht t.o. 't Stadhuis, Alkmaar Woensdag 23 September Landbouwdag ALS EXTRA RECLAME op alle Dames-, Heren, en Kindertricotages MANUFACTURENHANDEL VOOR KWALITEIT KOFFIE ZUIVER RUNDVET SOOgram 55 PORK 200 gram 47 FIINE SNIIW0RST 100 43 BOERENMETWORST 100,,™ 44 PRUIMEWIAMP., P.i 39 3 pak MARGARINE 99 et. maakt u het leven goedkoper! NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS AFDELING ALKMAAR UW ADVERTENTIE S IN ALLE BLADEN N.V. v.h. HERM. COSTER Zn. TIJDENS DE LANDBOUWWEEK 100 pet zuiver wollen ruiten in prachtige dessins 140 c.m. breed per meter ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ: HUIGBROUWERSTRAAT 7 ALKMAAR EEN REUZE SORTERING DE VAKKLEDINGMAN REGENJASSEN TWEEDJASSEN en HERENCOSTUMES 2 ALLEEN HOFDIJKSTRAAT 8 - ALKMAAR VAN TOT naar LANGESTRAAT 28 TELEFOON 2394 GELD Slappe bodem brengt verrassingen Zal „Veerpont 12" ook bij mist kunnen varen? Urk De Osiristarwe heeft een lage opbrengst RESULTATEN VAN KJ. NOG ONBEVREDIGEND u is een JAEGER WOL pracht kwaliteit 1.55 SOKKENWOL, 3 kleuren l.OO PYAMAFLANEL, 3 kleuren, mooi keperflanel 1.35 FLANELLEN DAMESNACHTHEMDEN, *7 C prima afwerking .95 JAEGER FLANEL, zware kwaliteit 2-PERSOONS LAKENS 170x230 5.95 FNIDSEN 89 ALKMAAR 250 gram vanat 149 Alléén WOENSDAG 23 SEPTEMBER Deze prijzen gelden alleen in onze tilialen te Alkmaar Fnidsen 85 en Langestraat 60 BOFFIE KOFFIE dat's bétere, ja beste koffie I Wordt HELPER (STER) van het ROODE KRUIS-KORPS. De opleiding omvat o.a. cursus E.H.B.O. Aanvang van deze E.H.B.O.-cursus Woensdag 23 September, 's avonds 8 uur. In het lokaal van het Rode Kruis-Korps. SCHETELDOEKSHAVEN 1. Kosten f 7.50. Aanmelding op genoemde plaats en datum. YOORDAM 11 ALKMAAR - TELEF. 8320 In: SANFOR OVERALLS, extra versterkt "}40 en met elastiek in de rug, vanaf TARZAN OVERALLS, extra best, metl C90 elastiek in de rug Zware MANCHESTER BROEKEN, ook^/\90 met rieml. en achterzak Gekleurde MANCHESTER PANTALONS J A90 met elastiek in de band, vanaf MANCHESTER MÓUWVESTEN, C40 zeer sterk Prima KHAKI SPORTHEMDEN, A 40 „Sanfor'' met 2 zakken O Prima ZETL.TOPPERS, I "J50 met embleem, vanaf 1 >5 LANGESTRAAT 4, TEL. 2231, ALKMAAR Overtreft alles in prijs en kwaliteit Perlecie coupe Fraaie afwerking Vormvast Geen dure winkelstand, daarom altijd betere kwaliteit tegen lagere prijzen De goedkoopste vorm van reclame ia dagblad-reclame. De advertenties, geplaatst in deze courant, worden door duizenden koopkrachtige lezers van A tot Z gelezen. Zorgt er voor dat deze koopkrachtige lezers ook Uw advertentie onder de ogen krijgen Advertentie'reclame, daar kunt U op aan, kunnen de pijlers worden van Uw bestaan credieten uitsluitend groot 1600 A 3 zonder borg. Verkrijgbaar voor elk doal en voor ledereen. Gemafo kelijke voorwaarden, wis. selende wachttijd. Vraagt inlichtingen: „SAMENWERKING" Verstolkstraat 81, Leeuwarden. ZAANDAM De tientallen automobilisten, die Dinsdag wachtend hun krantje zaten te lezen, totdat ook zij eens aan de beurt zouden komen om over het Noordzeekanaal bij de Hembrug gevaren te worden, heb ben met een zeker verlangen naar de reusachtige Donaupont gekeken, die onder de grootste draaibrug van Europa ligt. Ze hebben zich ge troost met de gedachte, dat over enkele maanden want zo luidden de aanvankelijke berichten de wachttijd-misère bij de Hembrug- ponten tot het verleden zal behoren, omdat dan de Donaupont wel in gebruik genomen zal kunnen worden. Maar er is niet één deskundige van de Rijkswaterstaat, noch van de Amsterdamse Ballast Maat schappij, die met man en macht aan de bouw van de ponthavens werkt, welke met zekerheid kan zeggen, wanneer het vliegtuigmoederschip, zoals de Donaupont wel eens is aangeduid, nu officieel in gebruik genomen zal kunnen worden. Vooral sinds Dinsdag, toen de des kundigen voor de verrassing kwamen te staan, dat de bouwput van de zuide lijke ponthaven vol met water was gelopen en men 's morgens met drie pompen aan het werk moest om deze bouwput leeg te malen. Dat zijn van die verrassingen, waarop niemand had kunnen rekenen en daarom vraagt men zich af, wat er in de komende maan den nog zal gebeuren. De bouw van de ponthaven aan de zuidelijke oever van het Noordzeekanaal, dus aan de Amsterdamse zijde, verliep in het be gin wel even vlotter dan de bouw van de haven aan de noordelijke oever, dus aan de Zaandamse zijde van het ka naal. Dat wil zeggen bij de hei-werk zaamheden, want aan de havens moet nog heel wat werk gebeuren, alvorens het drijvend gevaarte, dat inmiddels de naam van „Pontveer 12" heeft ge kregen, zijn plaats in de geprojecteer de havens zal kunnen innemen. Nu de uitvoerders van de Amster damse Ballast Maatschappij aan de zuidelijke oever bezig zijn, moeten zij het gevoel hebben, dat zij in een ka mertje van een hutje op de hei een complete meubilering van een kasteel moeten plaatsen. De geringe ruimte aan de zuidelijke oever van het Noord zeekanaal heeft hen als het ware in een KeursUj, geperst, waardoor een onmogelijk wordt. Maar dit laatste is niet de grootste moeilijkheid. Verras singen, zoals gistermorgen bezorgen de uitvoerders veei meer nooianrenens. Bovendien vraagt men zich af welke moeilijkheden er nog meer door de slappe bodem zullen ontstaan. De Rijkswaterstaat heeft op zijn beurt de wachttijd (voor het gereed komen van de ponthavenst) benut. Regelmatig is er met de Donaupont door het personeel gevaren, opdat wan neer de pont in gebruik genomen zal kunnen worden, de schippers met 't gevaarte volkomen op de hoogte zijn. „Een goede tijd om alle kinderziekten te overwinnen" zo zei één der des kundigen van de Rijkswaterstaat gis teren. En dat dit nodig is, heeft de Donaupont zelf bewezen, want reeds enkele dagen ligt het gevaarte stil. Een (Ongecorrigeerd.) Op de Amstelveenseweg te Amster dam heeft een auto-ongeval Dinsdag morgen niet minder dan zeven zwaar gewonden geëist. Een personenauto reed van Amster dam in de richting Amstelveen. Ter hoogte van de Ringspoorbaan wilde de bestuurder een voorligger inhalen, ge raakte daarbij in een slip en kwam daardoor dwars op de linkerweghelft terecht. Op dat ogenblik werd de auto in de flank gegrepen door een taxi uit Amstelveen. In de personenauto bevond zich de familie Campfens uit de Haarlemmer meerstraat, n.l. een echtpaar, een gees telijke, een jonge vrouw en twee kin deren. Deze zijn allen in ernstige toe stand naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. De familie Campfens was op weg naar een bruiloft in Nieuwveen. De heer Campfens is 51 jaar oud, me vrouw Campfens 49 jaar. Hun beide kinderen zijn resp. vier -1 jaar. De mede-inzittenden waren kapelaan P. Tetteroo, 33 jaar, van de parochie van de H. Johannes de Doper en de 20-jarige medische studente mej. Ria van Rijn, die bij het huwelijk in Nieuwveen bruidsmeisje zou zijn.' Om trent de toestand van deze slachtof fers vernemen wij, dat het vierjarige jongetje en kapelaan Tetteroo er zeer ernstig aan toe zijn. De toestand van het zesjarige zoontje is vrij goed. De man is nog buiten bewustzijn, evenals mej. Van Rijn. Over de ernst van hun verwondingen kon nog niets worden gezegd evenmin als over die van mevr. Campfens. De taxi-chauf feur kreeg een shock en zijn passagier liep een kaakfractuur op. klein onderdeel raakte defect. In Rot terdam heeft men het met andere reserve onderdelen kunnen bestellen. Want dit wordt het probleem, wan neer de Donaupont in gebruik geno men zal zijn, dat men niet over een zelfde pont als reserve beschikt. DE PRACTIJK Hier komt nog bij, dat de practijk zal moeten bewijzen of de Donaupont heel vlot het verkeer naar de overkant van het Noordzeekanaal brengt. Door de plaatselijke situatie gedwongen het bedrijf van de Artillerie-Inrich tingen grenst aan de weg langs de zuidelijke kanaaloever heeft men de ponthaven aan de Zaandamse zijde in de richting Zuid-Oost-Noord-West moeten projecteren. Van een lood rechte overvaart door het Noordzee kanaal is dus geen sprake. Hoe zal dit laatste mogelijk ,zijn wanneer het Noordzeekanaal potdicht zit van de mist en de kapitein van de Donaupont noch de voorpunt, noch de achterpunt van zijn „schuit" kan zien. Enkele deskundigen in scheepvaart kringen en vooral zij, die met de situatie in het Noordzeekanaal op de hoogte zijn zijn van oordeel, dat de Donaupont bij mistig weer piet ge bruikt zal kunnen worden. Terwijl het door hen wordt betwijfeld of er des nachts, wanneer het aarde-donker is, wel van een vlotte overvaart sprake zal kunnen zijn. „Misschien verlangen de automobi listen dan nog wel eens terug naar de thans in gebruik zijnde stoompon- Vrijdagavond vond in de cantineder Zuiderzeewerken de opening plaats van de dagvisserijsehool. De voorzitter van het bestuur der school, de heer L. Kra mer, liet zingen Psalm 86 vers 6 en ging voor in gebed. Na het lezen van Spreuken 22, volgde een pakkend ope ningswoord. Voor de jongen, die de visserij gaat beginnen, aldus de heer Kramer, is van het grootste belang de basis, het grondvlak van kennis van zijn vak. Let op het getij, verzet de bakens als het nodig is. Welnu dit is nu nodig gezien men bij elk vak theo retische kennis moet hebben. Daarvoor wordt nu de dagvisserijsehool geopend. Hierna las de secretaris het bericht van goedkeuring voor, om over te gaan tot het stichten van een dagvisserij sehool te Urk. Vervolgens opende burgemeester G. Keyzer de school. Spreker ging na de zeer moeilijke weg die tot deze visserij- school heeft geleid. Bij raadsbesluit van 26 Februari 1952 werd besloten om over te gaan tot stichting van een dagvisserijsehool. Het werd dus een gemeentelijke visserijschool. Na over leg kon het gemeentebestuur de lei ding overgeven in particuliere handen. De burgemeester besprak voorts het nut voor de gehele bevolking, gezien, trots de droogmaking, Urk zowel op Noordzee als IJselmeer, nog steeds als vloot een zeer, grote plaats inneemt. De directeur F. Post, leraren J. Loos man, Van Urk, Van der Meulen, Bos en Snijder, werd het goede voor deze visserijschool toegewenst door de bur gemeester Hierna sprak de adjunct-inspecteur van de Scheepvaart Inspectie. De heer Tunkler merkte op dat sinds 1 October 1947 de visserij-diploma's op de visserij- vloot verplicht zijn. De dagvisserij sehool te Urk zal er zeer zeker toe medewerken, dat de vissers deze di ploma's behalen. De heer Farken Vis ser besprak enige zaken uit de prak tijk en gaf enige raadgevingen. Direc teur F. Post dankte in het vertrouwen in hem gesteld en hoopte dat alles een goed verloop mocht hebben. De heer j. Loosman, hoofd der Chr. school te Urk, besprak de behoefte van deze school op Urk. De heer F. Bode, voor zitter van de Chr. schoolvereniging te Urk, stond eerst huiverig tegen deze school, gezien veel leerlingen van de Mulo-school nu op deze school zouden gaan. Hij zou graag een Chr. dagvisse- rij-school gezien hebben. Het raadslid R. Ruiten zegde alle steun toe namens de A.R.-fractie in de gemeeteraad. Na dat gezongen was: Wil U o God mijn dank betalen, sloot ouderling J. Loos man deze bijeenkomst met gebed. ten aldus onze zegsman. Misschien..., maar misschien heeft dan de Commissie Oeververbinding Noordzeekanaal onder leiding van burgemeester Thomassen uit Zaandam, dan zo het ambtelijk apparaat ln wer king kunnen stellen, dat hierdoor aan de bouw van een tunnel onder het kanaal begonnen zal kunnen worden. Want alleen een tunnel zal uit komst kunnen brengen in de dagelijk se misère nabij de Hembrug. Ondanks de waarschuwing die eni ge tijd geleden is gegeven tegen de zgn „wondertarwe" of osiristarwe, blijken er nog steeds landbouwers te zijn, die worden geïmponeerd door de grote, ruim tien centimeter lange aren van deze tarwe, die vele malen zijn vertakt. Voor een leek ziet het er in derdaad naar uit, dat deze osiritarwe dus veel meer zal opbrengen dan ge wone tarwe. Per aar Is dat dan ook het geval, zo deelde de rijkslandbouw- consulent voor de Zaadteelt te Wage- ningen, die wij hiernaar vroegen, ons mede. Aangezien echter slechts een korrel per vierkante voet kan worden uitgezaaid, terwijl bij het uitzaaien van andere tarwegewassen op iedere 2 a 3 centimeter een korrel komt te liggen, bevat een hectare een aan zienlijk geringer aantal aren, zodat de opbrengst per hectare minder is dan bij andere tarwesoorten. Een tweede nadeel is, dat de vertakte aren tarwekorrels van verschillende groot te bevatten, terwijl de korrels in en kelvoudige tarwearen steeds een gelijkmatige grootte hebben. Het der de en zeker niet geringste bezwaar tegen de Osiritarwe is tenslotte, dat de bakwaarde veel minder is dan bij andere graansoorten. Vier Nederlandse landbouwdeskun digen. die voor het technische hulp programma van het „Bureau voor Buitenlandse Werkzaamheden" (FOA) gedurende ongeveer acht weken de kunstmatige inseminatie in Amerika zullen bestuderen, zijn met het s.s, „Maasdam" te New York aangekomen. Kunstmatige inseminatie blijft vol gens deze experts een onzekere met hode ter verbetering van de veesta pel, zolang er geen beter gebruik wordt gemaakt van stieren met ge registreerde afstamming. In 1952 zijn weliswaar naar schat ting meer dan 600.000 dieren, meer dan dertig procent van de gehele Ne derlandse veestapel, kunstmatig ge- insemineerd, een feit is, dat nog in 1951 slechts veertien procent van het aantal aldus behandelde koeien drach tig is geworden. De studiegroep hoopt tijdens haar reis nieuwe ideeën op te doen, die er, verbreid in woord en geschrift, toe zullen bijdragen, een verandering ten goede in deze toestand te bevorderen, (Van onze correspondent te Kaapstad' IN Namakwaland, een der droogst! gebieden van Zuid-Afrika, zijn rijk! ertslagen ontdekt, die zich uitstrekkel over een gebied van omstreeks twin tig vierkante mijl en die, naar het ziel thans laat aanzien, vele tientallen mil- lioenen waard zullen blijken te zijn, De sprookjesachtige ontdekking is ge daan door de Kaapstadse „propecteer- der A. II. Smit, die twaalf jaar lang door Namakwaland gezworven heeft )P zoek naar onderaardse rijkdommen. Hij onderhandelt thans met mijneigenaars over de exploitatie van het gebied en het kan als vaststaand worden aange nomen, dat de heer Smit door zijn ont dekking met één slag een zeer rijk man is geworden. Het toekomstige mijngebied ligt in de heuvels, die tot dusver als goedko pe, minderwaardige weidegrond voor schapen werden beschouwd. Sinds meer dan honderd jaren hebben, de boeren over hun terreinen gelopen, zonder dat ooit een hunner op de ge dachte is gekomen, dat zich onder de oppervlakte grote rijkdommen bevon den. De heer Smit geeft toe, dat zijn ontdekking een puur toevallige was: het gebied is reeds verschillende keren doorzocht door andere prospecteer- ders, die echter niets konden ontdek ken. De maatschappij, die van dit ge bied de mijnrechten bezit, heeft zich niet willen uitlaten over de eigen schappen van een deel der ontdekte ertsen. Wel is bekend gemaakt, dat er beryl, mica en titanium oxide zit, en vooral dit laatste bij-product is be langrijk. omdat het verwerkt wordt in moderne vliegtuigen en bestuurbare raketten. Maar een zeer groot deel van de ertsen bevat stoffen, waarover men bet diepste stilzwijgen bewaart. De heer Smit heeft slechts gezegd: „Ik be twijfel, of er al ooit een belangrijker en kostbaarder ertslaag in Zuid-Afri ka is ontdekt".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 10