van Van stoker op locomotieven tot Minister van Arbeid Minder „kraakj es" op vliegdekschepen Finland leeft boven zijn stand Oom Ben Schoeman (48 jaar) jongste bewindsman van Zuid-Afrika Minister-president Kekkonen de onvervangbare zondebok ve heeft een irengst ;n van k.i. ledigend ;slagen in t ontdekt verzicht ehreuk Man van de practijk die gelukkig is in zijn werk Dank zij nieuwe deklandingstechniek Een Engelse uitvinding „herstelbetalingen aangesproken ELD tsluitend groot zonder borg. voor elk doel ereen. Gemak- waarden, wis. httijd. htlngen: WERKING" it 81» Leeuwarden. V ïgsman. r misschien heeft Oeververbinding der leiding van tssen uit Zaandam, c apparaat in wer- dat hierdoor aan tunnel onder het il kunnen worden. tunnel zal uit jen in de dagelijk- lembrug. schuwing die eni gegeven tegen de of osiristarwe, landbouwers te mponeerd door de dimeter lange aren vele malen zijn ziet het er in- at deze osiritarwe Dpbrengen dan ge- is dat dan. ook de rijkslandbouw- te Wage- ■naar vroegen, ons hter slechts een voet kan worden bij het uitzaaien »wassen op iedere korrel komt te hectare een aan- antal aren, zodat minder is Een t de vertakte aren erschillende groot- de korrels in en- ren steeds een hebben. Het der- geringste bezwaar is tenslotte, dat minder is dan bij landbouwdeskun- t technische hulp et „Bureau voor aamheden" (FOA) acht weken de latie in Amerika zijn met het s.s. York aangekomen, ninatie blijft vol- ;en onzekere met- g van de veesta- n beter gebruik i stieren met ge tting. 5waar naar schat- i.OOO dieren, meer zan de gehele Ne- kunstmatig ge it is, dat nog in t procent van het .elde koeien drach- oopt tijdens haar >p te doen, die er, en geschrift, toe n verandering ten ind te bevorderen. ident te Kaapstad) een der droogste i-Afrika, zijn rijke ie zich uitstrekken i omstreeks twin- die, naar het zich 'ele tientallen mil- n blijken te zijn. ontdekking is ge- tadse „propecteer- twaalf jaar lang jezworven heeft >P se rijkdommen. HU met mijneigenaars ran het gebied en nd worden aange- 5mit door zijn ont- lag een zeer rijk nijngebied ligt in iusver als goedko- weidegrond voor leschouwd. Sinds jaren hebben de ierreinen gelopen, hunner op de ge- dat zich onder de jkdommen bevon- geeft toe. dat zijn tr toevallige was: erschillende keren dere prospecteer- s konden ontdek- j, die van dit ge- bezit, heeft zich over de eigen- ieel der ontdekte d gemaakt, dat er ium oxide zit, en iij-product is be- -"erwerkt wordt in en bestuurbare eer groot deel van en, waarover men ;en bewaart. De tj gezegd: „Ik be- een belangrijker aag in Zuid-Afri- (Van onze correspondent in Kaapstad). 7IJN officiële titel is: „ZijnHoogEdele, de Minis- ter van Arbeid, Bosbouw en Openbare Werken", maar voor de overgrote meerderheid van de men sen, met wie hij in aanraking komt, is hij kort weg „Oom Ben". Daarin zit echter niets van een ongezonde familiariteit; veeleer is het de uit drukking van een eer, die de Afrikaner alleen geeft aan mensen, die indruk op hem maken door de kracht van hun persoonlijkheid en door hun bijzondere staat van dienst. Barend Johannes Schoeman, de jongste minister in het kabinet- Malan, is een krachtige persoonlijkheid en zijn staat van dienst is even eervol als zijn levensloop merkwaardig was. Hij heeft geen andere school opleiding gehad dan de lagere school en toen hij zestien jaar was, stond hij als stoker op een loco motief. Wat hij bereikte, heeft hij alleen bereikt HIJ werd in 1905 geboren in een arbeidersgezin in de toen als een paddestoel uit de grond schietende goudstad Johannesburg. Er was in net ouderlijk huis geen geld voor studie: nauwelijks had hij de lagere school verlaten, of hij moest reeds geld gaan verdienen. Hij werd stoker bij de spoorwegen. En dat beteken de een dagtaak van 10 of 12 uren, vaak met nachtwerk en Zondags- werk. Maar iedere vrije minuut ge bruikte hij, om zijn kennis te ver meerderen: hij schafte zich van zijn geringe zakgeld boeken aan, hij schreef in op correspondentie-cur sussen, hij las alles wat hij in han den kon krijgen. Zeven jaren lang stookte hij het vuur van ae locomo tieven, maar zeven jaren lang stu deerde hij ook. Hij slaagde voor het machinisten-examen, maar hij deed tegelijk examen voor stationschef. Hij deed vrijwel tezelfdertijd het hoge- re-schootexamen. Barend Schoeman klom van de locomotief af en deed zijn intrede in de kantoren der spoorwegen. Hij werd bevorderd en hij studeerde verder. De politiek trok hem aan, hij werd een bekend spreker op ver gaderingen .In 1938 kwam hij in het parlement, maar vijf jaren later werd hij (het was midden-in de woelige oorlogsjaren) verslagen. Hij ging in het bedrijfsleven, maar hij bleef deelnemen aan de politiek. En toen in 1948 de Nationalisten hun grote overwinning behaalden, wees dr. Malan hem de portefeuilles van arbeid, bosbouw en openbare wer ken toe. Hij was toen 43 jaar. „Waarom kreeg u ineens drie departementen te beheren", vroeg ik hem vandaag, toen hij mij in het regeringsgebouw een onderhoud toestond. „Dr, Malan zal gedacht hebben hij is de jongste, hij moet maar het hardste aanpakken. Trouwens: het zou nog een beetje erger worden. Toen ik zes maanden minister was, beheerde ik, tijdens de afwezigheid van een paar 'collega's, de departe menten van arbeid, bosbouw, open bare werken, binnenlandse zaken, gezondheid, volkswelzijn en trans port". En daar zit men dan toch even van te kijken: een man van de la gere school, nauwelijks twintig jaar tevoren nog stoker, beheert zéven departementen en voelt er zich gelukkig bij! WANT dat minister Schoeman ge lukkig is in zijn werk, staat als een paal boven water. Ik vroeg het hem ronduit: „Hoe voelt u zich nu, temidden van al de problemen en belast met zoveel verantwoordelijk heid?" „Gelukkig. Ziet u, ik heb te maken met mensen, met hun welzijn, met hun dagelijks bestaan. Ik streef er naar, recht en gerechtigheid te be trachten, de arbeidsvrede te bewa ren en ieder het zijne te geven. Dat maakt een mens gelukkig. En hard werken? Dat heb ik mijn gehele le ven gedaan; daar blijft een mens ge zond van". Hij zegt dat allemaal volkomen eenvoudig en zonder ook maar de minste pathos. Hi.i steekt langzaam en met aandacht zijn pijp op en Ineens valt het mij op, hoezeer deze man een Nederlander is gebleven hoezeer hij nog de onvervalste trek ken heeft van zijn voorgeslacht, waarop hij trots is. Zijn vrouw was een juffrouw van Rooijen („ook een echte Nederlandse naam", zegt hij terloops). Zijn broer, die zich door zelfstudie (het zit in de familie!) de positie van uniaal secretaris van de Apostolische Geloofsgemeenschap verwierf, heeft trouwens die band tnet het oude moederland nog weer extra verstevigd, toen hii gedurende h jaar 1937 voorganger was van de Apostolische Gemeente in Rot terdam. Als wij over familierelaties Dra •pn, treft mij de liefde, waarmee de minister over zijn móeder praat Minister B. J. Schoeman. Oom Ben ,.t „Een moeder zoekt immers altijd het beste voor haar kind; ik denk, dat iedere moeder weHe hoop koes tert, dat haar kind bet ver zal bren gen in de wereld. TOEN minister Schoeman zes maan den zijn hoge ambt bekleedde, kwam hij voor de Vuurproef te staan. Er dreigde een algemene sta king in de goudmijnen en dat is in Zuid-Afrika altijd een gevaarlijk ding. Dan komen er, behalve de 20.000 blanke mijnwerkers ook 300.000 naturellen op de straat en wat dat betekent, heeft het jaar 1922 bewezen, toen de regering- Smuts, teneinde raad, de machine geweren op de massa liet richten en de staking gedempt werd in bloed. De jonge minister besloot dan ook, dat er géén staking zou komen. Het was Donderdagochtend en Vrij dagsmorgens om zes uur zou de sta king uitbreken; alle onderhandelm- door een onbuigzame wil, door grenzenloze leer gierigheid, door zelfstudie bij nacht en bij dag en door een karakter, dat even onkreukbaar als menslievend is. Tijdens het debat over een zijner wetsontwerpen, dat vorige week in de Volksraad aan de orde was, zei een der oudste oppositielie- den, Morris Kentridge: ,,De huidige minister van arbeid is de beste, die we ooit gehad hebben". Alleen wie weet, hoe scherp de politieke verhou dingen in de Unie zijn, zal een dergelijke uitdruk king op de juiste waarde weten te schatten. Ik zeg niet teveel, als ik vaststel, dat Ben Schoeman zo wel bij de arbeiders als bij de werkgevers van Zuid-Afrika, bij politiek-gelijkgezinden zowel als bij tegenstanders, eer en aanzien en hoogachting geniet. En ik geloof, dat hij dat volkomen ver dient, omdat hij zich metterdaad als ideaal ge steld heeft recht en gerechtigheid te betrachten. gen tussen werkgevers en arbeiders waren afgebroken. De minister, die ii Kaapstad was voor de parlements- zitting, belde zelf de mijneigenaren en de vertegenwoordigers der arbei ders op. Hij zei: Er staat een mili tair vliegtuig voor jullie klaar en daar stap je in. Allemaal! Over een paar uur zijn jullie hier, in Kaap stad, en dan gaan we praten. Ik reken er op, dat je komt!" En ze kwamen. „Ik had ze 's middags om drie uur rondom de tafel en ik zei: ver tel het mekaar nou maar. Om zeven uur liet ik wat eten halen, want toen hadden ze vier uur gepraat, zonder op te schieten. Om acht uur gingen we verder. Het werd tien uur. Het werd twaalf uur. Ik liet ze maar praten, tot ze aan beide kanten geen argumenten meer hadden om uit to wisselen. We hebben toen een beetje koffie gemaakt alle ambtenaren had ik naar huis ge stuurd en na middernacht ben ik gaan meepraten. Om drie uur in de nacht hadden we een oplossing be reikt, die iedereen tevreden stelde. En we konden, vanuit mijn kamer, Johannesburg opbellen om te zeg gen, dat de staking niet doorging. In al die jaren, die sindsdien ver lopen zijn, hebben we in Zuid-Afrika niet één arbeidsconflict van betéke nis gehad". j En -d*n somt de., minister op, hoe. de Unie van Zuid-Afrika zorgt voor zijn blanke en zwarte arbeiders, van welke laatste er reeds een millioen in de mijnen en de industrie zijn op genomen. Hij zegt mij met nadruk, dat er geen discriminerende wetge ving bestaat tegen de opneming van de zwarte werkers; het loon wordt bepaald naar het werk en niet naai de persoon, die het verricht. Hij zegt mij, met nauw verholen trots, dat de lonen hier hoger zijn dan in Europa en dat ook de levensstand aard hoger is. In het bouwbedrijf heeft men nu de 40-urige werkweek, in de fabrieken is de maximum werkweek 46 uur. Er is vacantie voor alle werkers, er is financiële schadeloosstelling voor zieken en in validen, er bestaat een werkloos heidsverzekering. Maar er bestaat geen werkloosheid, want de enorme ir— «'IIÉSII uitbreiding van de industrie neemt nog altijd groter omvang aan. „Daarom kunnen wij zo goed de geschoolde vaklieden uit Nederland gebruiken en die situatie toont nog geen tekenen van verandering". OPNIEUW komt de minister terug op zijn wetgeving voor de zwar te arbeiders. Linkse kringen in het buitenland hebben hem daarover ge- critiseerd, „maar ze weten niet, wat ze zeggen". Hij zet mij uiteen, dat de overgrote meerderheid van het millioen zwarte arbeiders volkomen ongeletterd is en nog bijna niets be grijpt van de Westerse beschaving. Moet men deze massa ten prooi laten aan agitators? Men moet haar be schermen, zoals een voogd een kind beschermt, dat hem is toevertrouwd. „Als een werkgever aan een zwar te arbeider minder betaalt, dan de wet voorschrijft, dan wordt hij door de rechter gestraft, want ik eis erechtigheid" zegt de minister. „En laarom heb ik nu ook een wet inge diend, om klachten en grieven van de zwarte werkers door geordende kanalen te bevoegder plaatse te krij gen. Ik tast de weinige bestaande vakbonden der zwarten niet aan, maar ik geef hun iets beters, iets dat effectief kan werken in de toe komst. Ik bezoek zelf de mijnen, ik bezoek zelf de fabrieken. Ik praat met de mensen, ik zie wat ze doen, ik zie wat ze nodig hebben. De theo rie is goed, maar theorie alleen is niet voldoende. De praetijk is be langrijker. En omdat ik een man van de practijk ben, daarom heb ik het vertrouwen". DAAROM heb ik vertrouwen. Hoe zeer minister Schoeman het ver trouwen geniet van de werkers van Zuid-Afrika, blijkt wel uit de mach tige greep, die hij op de enorme be volkingsconcentratie van de Wit- watersrand heeft. De Witwatersrand is het plateau, waarop Johannes burg en de vele industrie-steden zijn gebouwd, die het hart van de Unie uitmaken. In dit gebied is hij de leider van de Nationale Partij sinds 1940. In 1943 kreeg zijn partij er bij de verkiezingen eén zetel. In 1948 kreeg zij er acht zetels. En bij de verkiezingen in Juni van dit jaar kreeg zij er veertien zetels. De voormalige stoker Barend Jo hannes Schoeman heeft er niet voor niets gewerkt; hij heeft de massa achter zich gekregen. En hij heeft dat niet bereikt door schone belof ten; hij heeft de mensen recht en gerechtigheid gepredikt als zijn enige politieke credo. JAT doet u, als u niet werkt?", r vroeg ik hem tenslotte. „Ik lees nóg altijd heel veel, zo ongeveer alles wat ik in. handen kanj Ier... en-Zwaarder „werden, „ontwikkelde zich een speciale deklandingstechniek. Vangkabels dwars over het dek ge spannen, waarin een haak aan de staart van de dekvliegtuigen kan vast haken, breken thans de snelheid van de neerkomende vliegtuigen om te verhinderen, dat deze op de gepar keerd staande vliegtuigen losstormen en vernield worden. Aan het einde van het landingsdek, waar dus de parkeerplaats begint, staat gewoonlijk een elastisch „tennisnet", dat de doorlopende vliegtuigen op- v ngt, als deze door een onhandige manoeuvre de vangkabels missen. Met dit al is er veel vaardigheid voor nodig om de tegenwoordige snelle vliegtui gen veilig op het schip te brengen, te meer daar de schepen bij ruwe zee allerminst stil liggen, waardoor de landingstechniek nog extra moeilijk wordt. Model van een vliegkampschip, uitgevoerd met een nieuw landingsdek. krijgen dat de moeite waard is. En verder jaag ik in mijn vacanties op groot wild: olifanten, leeuwen, buf fels. Ik heb al bijna overal in het zuidelijk deel van ons continent ach ter groot wild aangezeten". „Gevaarlijk? „Natuurlijk, maar dat is juist de sport. Wat heeft men er aan om een hert te schieten, dat niets kan doen?" Dat tekent de man Schoeman. Hij heeft het niet gemakkelijk gehad in zijn jeugd. Hij wil het vandaag nóg niet gemakkelijk hebben. Zijn werk week is dubbel zo lang, als die van de arbeiders, wier belangen hij behartigt. Maar hi.i is er gelukkig in. „Want ik heb niet te maken met abstracties. Ik heb te maken met mensen. En ik ben gelukkig als ik wat bereik". (Van een luchtvaartmedewerkei VOOR zover bekend werden de eerste deklandingen uitgevoerd in de eerste wereldoorlogtoen de Engelsen met behulp van sleep boten een platte schuit in de Noordzee sleepten tot op een plaats ten Noorden van de Friese wad deneilanden. Deze platte schuit was het eerste vliegkampschip in de geschiedenis. Op het dek stond een viertal vliegtuigen, dat na een korte aanloop over de vlakke ijze ren platen de lucht in ging. De bedoeling van deze actie was Helgoland te bestoken, wat gemakke lijker ging dan men geneigd is te den ken, omdat het luchtafweergeschut nog niet was uitgevonden en de Duitsers een aanval uit de lucht uit deze rich ting in het geheel niet verwachten. De vliegtuigen waren toen nog klein en de snelheid was zo gering, dat dit drijvende vliegveld groot genoeg was om als uitgangspunt te dienen. Aan de andere kant was de nuttige lading van deze vliegtuigen zo klein, dat ze niet veel konden uitrichten. Het denkbeeld echter om een schip als een vliegveld in zee te gebruiken was op zich zelf juist en het duurde dan ook niet lang, of de werkelijke vliegkampschepen deden hun intrede. In de tweede wereldoorlog hadden zo wel de Engelsen als de Amerikanen vele van deze schepen in gebruik en hoewel ze vrij kwetsbaar waren, bleek het nut ervan maar al te duidelijk. Naarmate de vliegtuigen groter, snel- MU de laatste jaren de straalvliegtui gen ook als deklandingsvliegtuigen hun intrede deden, leverde het lan den op het schip het starten loopt wel los zoveel bezwaren op, dat naar een nieuwe methode werd ge zocht. Zij werd ook gevonden en be staat hierin, dat de neerkomende vliegtuigen nu in een schuine rich ting op het dek landen, dus onder een hoek met de midscheepse aslijn. Mis lukt de landing, dan kan de vlieger door vol gas te geven doorstarten en aan de zijkant van het schip het dek weer verlaten, zonder dat hierbij ge parkeerde vliegtuigen in de weg staan. De vliegtuigen komen nu met „meer vermogen op de motor" binnen en uiteraard ook met een grotere snel heid. Eerst als een van de vangkabels wordt aangehaakt en de vlieger dus zeker weet, dat hij tijdig tot stilstand komt, sluit hij zijn gas af om de lan ding te beëindigen. Gaat het vliegtuig over de kabels heen, dan laat hij de motoren direct weer met vol-vermo- gen werken. De snelheid van het vliegtuig wordt dan groot genoeg om veilig door te starten. Het tennisnet voor het opvangen van vliegtuigen is dus niet meer nodig. Het is er wel, maar het wordt in normale doen niet gebruikt. Deze hoeklandingstechniek is een Engelse uitvinding. De Amerikanen, die in deze zaken innig met de Engel sen samenwerken, waren de eersten, die tot de verbouwing van een van hun vliegkampschepen over gingen. De verbouwing tot „hoeklandingsdek- schip" van dit bestaande Amerikaanse vliegkampschip, de Antietam, werd een vrij kostbare geschiedenis. Proefnemin gen met landingen op dit verbouwde dek toonden echter aan, dat het aan tal ongelukken en „kraakjes" dermate verminderde zelfs onervaren vlie- gers, die tevoren nooit een landing op een schipdek hadden uitgevoerd brrch- ten het er goed af dat de verbou- wingskosten er ruimschoots weer uit komen. Van de 5000 landingen, die nadien op het verbouwde schip werden ge maakt, bleken de meeste direct te sla gen. Honderd en vijftien vliegtuigen misten tijdens de landing de vang kabels, als gevolg van een te harde landing, waardoor het vliegtuig over de kabels heen sprong. Al deze vlieg tuigen konden evenwel doorstarten, zonder dat er een ongeval bij gebeurde. Bij een gewoon vliegkampschip zou den deze 115 vliegtuigen in het ten nisnet terecht zijn gekomen, waar ze in meer of mindere mate beschadigd zouden zijn. Het Engels vliegkamp schip de Hermes wordt nu op de zelfde wijze verbouwd. (Van een onzer medewerkers). tussen lonen en prijzen was niet te keren en de stabiliseringsplannen, die Kokkonen door financiële des kundigen liet uitwerken, kwamen in de koelkelder terecht. Finland begon ver boven zijn stand te leven. VROEGER logeerde en reisde men in Finland voor een spotprijsje. Dat 's nu anders. De Finnen, die Jj INLAND heeft het zonder buitenlandse hulp of Marshallgeldcn zeif langzamerhand van zwarte op moeten stellen. Op eigen kracht heeft het land zich door de tijd dure prijzen zijn overgeschakeld, geslagen. De gratis leveranties aan de Sovjet-Unie hebben het *eBfren schertsend dat een deel van i "e herstelbetalingen nu op de toe- algemene hcrstelprogram ernstig gehandicapt. Honderdduizenden risten mag worden verhaald. Heel burgers uit de afgestane gebieden in Karelie moesten aan woon- suggestief staat een naakte familie ruimte en werk worden geholpen. Ondanks de tegenwerkende °h srote bankbiljetten afgebeeld. -I--, Dat betekent, zeggen ze, dat we ons tactoren en moeilijkheden zijn gunstige resultaten bereikt. De eer- tot op de huid moesten uitkleden ste en belangrijkste krachtproef is doorstaan. Na jarenlang spurten, om onder de oorlogsschulden en na zonder adempauze, zijn vrij normale verhoudingen teruggekeerd, "ffheid uit te komen. Men moet Onmisbaaropnieuw voor één moeilijke periode. Het is nog geen rozengeur en maneschijn maar dat kan men ook n'et dheCt ernst'K °Pvatten- Een Het minderheidskabinet van Kekko- maar aat Kan men ook avondwandeling door Helsinki is al- delen van de verminderde afzet- nen is, naar men verwacht, geen lang niet verwachten. lesbehaive een tragische tocht langs mogelijkheden De capaciteit van de leven, beschoren. De vraag, wat er tr cellulose-mdustrie wordt slechts voor voor m de plaats moet komen, houdt Toeristen worden vnnr do maar niet nadat aleemene en wilde en veldriet. Het gros van 60 percent benut. De andere in- de politieke groeperingen thans be- luerisIt'll woraen voor ae stakingen het land rJdfwnen had- het voIk tracteert zich niet onver- dustrieën staan er niet veel beter zig. Met een beetje goede wil zou -neï. iana miiiioenen.naa- n„ bot «...wii, o„ Finland gemakkelijk aan een rechtse regering,, steunend op een kleine KEKKONEN Onmisbaar partij steunt hij slechts op één-derde deel van de Rijksdag, hetgeen lang niet voldoende is om er een dras tisch bezuinigingsprogram mee door te drukken. Dat Finland echter se rieus aan een sanering van het economische leven moet denken, is een kwestie waarover alle partijen het eens zijn. In de actuele situatie heeft Kekkonen de lange weg ge kozen, dat wil zeggen dat hij via de belastingen en de sociale voor zieningen aan de index van de le vensstandaard wil tornen, en ook aan de lonen dus. De korte weg, die door financiële deskundigen is aan bevolen, liep via een devaluatie, maar van die noodoplossing is Kekkonen een felle tegenstander. IN politieke kringen in Helsinki wordt een nieuwe Rijksdagver kiezing het verstandigst geacht, om dat de harde maatregelen, die de huidige economische depressie vergt, slechts met succes kunnen worden genomen door een regering, die het volle vertrouwen geniet. Na een rustige tijd staat Finland pnieuw voor een moeilijke periode. Het minderheidskabinet van Kekko- den gekost. De zogenaamde vakver- dienstelijk in de talrijke restaurants, voor- _95nJ?et °3™blik zijn er onge- enigingsdemocratie heeft in geheel koffiehiiisies en hars l)p Finnen „in veer 5 000 werklozen. Geen wonder, enigingsdemocratie heeft in geheel koffiehuisics en hars De Finnen ziin veer /ö.UUU werklozen. Geen wonder, regering steunend op een kleine Scandinavië sterke erondsTaeln en 1 L Ju 7', -. dat Finland nu zoekt naar een finan- meerderheid in de Rijksdag, kunnen de regering die de politieke machts- 3 uithuislijk en ze ont- ciële tovenaar, die dwars door par- worden geholpen, maar iedereen is balans in evenwicht wil houden moeten elkaar graag in de stad, ook tijbelangen heen het kwaadaardige zich ervan bewust, dat een derge- l Wil tfouoor uen rl qttoI n o i q nn mei Jeei> lïilrrt r>-i ennAiiTTwe ^4- J „Nu PINLANDB kans laa na 6» eorioo moet in grote mate rekening houden nu er haast geen betalen meer aan Bevaar van devaluatie en wat daar- iijke manoeuvre niét gezond zou zijn LiiNLAPiiJb kans lag na de oorlog me(: de economische macht van de is Hot vnik is moo„ aan vast zit, kan bezweren. voor de formeel goede relaties met in hoogconjunctuur op de socialisten Dit is ook in Finland o zorgeloos en Dat de economische politiek van Moskou. In Moskou wordt de radi- weieldmarkt. Aanvankelijk ging het gebleken Dr TTrhn Kokkoripn de minder berekenend geworden. het kortgeleden afgetreden rood- cale, elastische „Realpoliticus" Kek- de goede kant op.. De export van boerenleider Hie "°e„Gee= "elf'eek groene kabinet van Kekkonen, is konen als een „uiterste tegemoetko- ar met voor mislukt, heeft een moeilijke poli- ming" jegens het „reactionnaire" welvaartspo- tieke-crisis veroorzaakt. De vorige Finland beschouwd. Kekkonen heeft l?1!" L.Yer,?Shl„et k™amen' De.coordies moe en Pnhiem Van ziin litiek- waarop we zinspeelden, heeft maand hebben de socialisten zich uit zo langzamerhand opgang gemaakt sociaaleconomische politiek van de*economisch proeram dat zich tegen ?een werkelijk welstandspeil opge- de regering teruggetrokken, omdat als de onvervangbare zondebok. Ziin regering werd op de gunstige aspec- verdere loom- en Driisverhoeingen ^verd. Naarmate de conjunctuur ze miet accoord wilden gaan met grootste tegenstander, de socialis- ten ingesteld, vooral gedurende het keerde is weinig terechtgekomen zlch W1.lzi£de. kwam Finland in het Kekkonen's nieuwe bezuinigingsplan, tische leider Fagerholm, heeft eens socialistische bewind onder minister K nauw te zitten, tussen hoge produc- dat onder andere een algemene loons- verklaard, dat hii liever ziin oude Fagerholm. Feitelijk is de econo- spreekt vanzelf, dat de gevol- tiekosten en hoge belastingen in. verlaging van 10% inhield. President hoed opat dan zag, dat het nclitieke mische politiek in Finland een po- f.eT* de actieve welvaartspoll- jjej. gevolg is, dat Finland thans Paasiviki, die een onbegrensd ver- levenslicht van dr Urho Kekkon-n litiek om dc politiek. De latere pre- "eK' die op grote schaal werd begon- moeilijk op de wereld kan concur- trouwen in de boerenleider schijnt werd u'tgeblust. Er paan ^eeds ge mier, dr Kekkonen, heeft zich aan oen, op het terrein der onvoorziene reren met zjjn nationale producten, te hebben, heeft Kekkonen overge- ruchten, dat K>kknn<m eerste deze voor een kabinet fatale situatie ""nstanaigheaen kwamen te liggen. Verschillende fabrieken werken op haald een nieuw kabinet te vor- candidaat voor het pre - "chap niet kunnen onttrekken. Hij werd Om de burge vrede te bewaren ont- halve kracht of hebben de productie men. Het is er gekomen, maar het zal worden, als met de erüze Pc af gedwongen om aan de eisen der ctond zo een koehandel tussen so- geheel moeten stopzetten. De ex- was een tangverlossing. Met zijn kivi de laatste der beroemde presi- machtige vakbonden toe te geven, ciausten en agrariërs. De wedloop lortindustrieën ondervinden de na- ooerenpartij en de Zweedse volks- denten heengegaan zal ziin

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 11