van
Van stoker op locomotieven
tot Minister van Arbeid
Minder „kraakj es" op
vliegdekschepen
Finland leeft boven zijn stand
Oom Ben Schoeman (48 jaar) jongste
bewindsman van Zuid-Afrika
Minister-president Kekkonen
de onvervangbare zondebok
ve heeft een
irengst
;n van k.i.
ledigend
;slagen in
t ontdekt
verzicht
ehreuk
Man van de practijk
die gelukkig is in
zijn werk
Dank zij nieuwe deklandingstechniek
Een Engelse uitvinding
„herstelbetalingen
aangesproken
ELD
tsluitend groot
zonder borg.
voor elk doel
ereen. Gemak-
waarden, wis.
httijd.
htlngen:
WERKING"
it 81»
Leeuwarden.
V
ïgsman.
r misschien heeft
Oeververbinding
der leiding van
tssen uit Zaandam,
c apparaat in wer-
dat hierdoor aan
tunnel onder het
il kunnen worden.
tunnel zal uit
jen in de dagelijk-
lembrug.
schuwing die eni
gegeven tegen de
of osiristarwe,
landbouwers te
mponeerd door de
dimeter lange aren
vele malen zijn
ziet het er in-
at deze osiritarwe
Dpbrengen dan ge-
is dat dan. ook
de rijkslandbouw-
te Wage-
■naar vroegen, ons
hter slechts een
voet kan worden
bij het uitzaaien
»wassen op iedere
korrel komt te
hectare een aan-
antal aren, zodat
minder is
Een
t de vertakte aren
erschillende groot-
de korrels in en-
ren steeds een
hebben. Het der-
geringste bezwaar
is tenslotte, dat
minder is dan bij
landbouwdeskun-
t technische hulp
et „Bureau voor
aamheden" (FOA)
acht weken de
latie in Amerika
zijn met het s.s.
York aangekomen,
ninatie blijft vol-
;en onzekere met-
g van de veesta-
n beter gebruik
i stieren met ge
tting.
5waar naar schat-
i.OOO dieren, meer
zan de gehele Ne-
kunstmatig ge
it is, dat nog in
t procent van het
.elde koeien drach-
oopt tijdens haar
>p te doen, die er,
en geschrift, toe
n verandering ten
ind te bevorderen.
ident te Kaapstad)
een der droogste
i-Afrika, zijn rijke
ie zich uitstrekken
i omstreeks twin-
die, naar het zich
'ele tientallen mil-
n blijken te zijn.
ontdekking is ge-
tadse „propecteer-
twaalf jaar lang
jezworven heeft >P
se rijkdommen. HU
met mijneigenaars
ran het gebied en
nd worden aange-
5mit door zijn ont-
lag een zeer rijk
nijngebied ligt in
iusver als goedko-
weidegrond voor
leschouwd. Sinds
jaren hebben de
ierreinen gelopen,
hunner op de ge-
dat zich onder de
jkdommen bevon-
geeft toe. dat zijn
tr toevallige was:
erschillende keren
dere prospecteer-
s konden ontdek-
j, die van dit ge-
bezit, heeft zich
over de eigen-
ieel der ontdekte
d gemaakt, dat er
ium oxide zit, en
iij-product is be-
-"erwerkt wordt in
en bestuurbare
eer groot deel van
en, waarover men
;en bewaart. De
tj gezegd: „Ik be-
een belangrijker
aag in Zuid-Afri-
(Van onze correspondent in Kaapstad).
7IJN officiële titel is: „ZijnHoogEdele, de Minis-
ter van Arbeid, Bosbouw en Openbare Werken",
maar voor de overgrote meerderheid van de men
sen, met wie hij in aanraking komt, is hij kort
weg „Oom Ben". Daarin zit echter niets van een
ongezonde familiariteit; veeleer is het de uit
drukking van een eer, die de Afrikaner alleen
geeft aan mensen, die indruk op hem maken door
de kracht van hun persoonlijkheid en door hun
bijzondere staat van dienst. Barend Johannes
Schoeman, de jongste minister in het kabinet-
Malan, is een krachtige persoonlijkheid en zijn
staat van dienst is even eervol als zijn levensloop
merkwaardig was. Hij heeft geen andere school
opleiding gehad dan de lagere school en toen hij
zestien jaar was, stond hij als stoker op een loco
motief. Wat hij bereikte, heeft hij alleen bereikt
HIJ werd in 1905 geboren in een
arbeidersgezin in de toen als een
paddestoel uit de grond schietende
goudstad Johannesburg. Er was in
net ouderlijk huis geen geld voor
studie: nauwelijks had hij de lagere
school verlaten, of hij moest reeds
geld gaan verdienen. Hij werd stoker
bij de spoorwegen. En dat beteken
de een dagtaak van 10 of 12 uren,
vaak met nachtwerk en Zondags-
werk. Maar iedere vrije minuut ge
bruikte hij, om zijn kennis te ver
meerderen: hij schafte zich van zijn
geringe zakgeld boeken aan, hij
schreef in op correspondentie-cur
sussen, hij las alles wat hij in han
den kon krijgen. Zeven jaren lang
stookte hij het vuur van ae locomo
tieven, maar zeven jaren lang stu
deerde hij ook. Hij slaagde voor het
machinisten-examen, maar hij deed
tegelijk examen voor stationschef. Hij
deed vrijwel tezelfdertijd het hoge-
re-schootexamen.
Barend Schoeman klom van de
locomotief af en deed zijn intrede
in de kantoren der spoorwegen. Hij
werd bevorderd en hij studeerde
verder. De politiek trok hem aan,
hij werd een bekend spreker op ver
gaderingen .In 1938 kwam hij in het
parlement, maar vijf jaren later
werd hij (het was midden-in de
woelige oorlogsjaren) verslagen. Hij
ging in het bedrijfsleven, maar hij
bleef deelnemen aan de politiek. En
toen in 1948 de Nationalisten hun
grote overwinning behaalden, wees
dr. Malan hem de portefeuilles van
arbeid, bosbouw en openbare wer
ken toe. Hij was toen 43 jaar.
„Waarom kreeg u ineens drie
departementen te beheren", vroeg
ik hem vandaag, toen hij mij in
het regeringsgebouw een onderhoud
toestond.
„Dr, Malan zal gedacht hebben
hij is de jongste, hij moet maar het
hardste aanpakken. Trouwens: het
zou nog een beetje erger worden.
Toen ik zes maanden minister was,
beheerde ik, tijdens de afwezigheid
van een paar 'collega's, de departe
menten van arbeid, bosbouw, open
bare werken, binnenlandse zaken,
gezondheid, volkswelzijn en trans
port".
En daar zit men dan toch even
van te kijken: een man van de la
gere school, nauwelijks twintig jaar
tevoren nog stoker, beheert zéven
departementen en voelt er zich
gelukkig bij!
WANT dat minister Schoeman ge
lukkig is in zijn werk, staat als
een paal boven water. Ik vroeg het
hem ronduit: „Hoe voelt u zich nu,
temidden van al de problemen en
belast met zoveel verantwoordelijk
heid?"
„Gelukkig. Ziet u, ik heb te maken
met mensen, met hun welzijn, met
hun dagelijks bestaan. Ik streef er
naar, recht en gerechtigheid te be
trachten, de arbeidsvrede te bewa
ren en ieder het zijne te geven. Dat
maakt een mens gelukkig. En hard
werken? Dat heb ik mijn gehele le
ven gedaan; daar blijft een mens ge
zond van".
Hij zegt dat allemaal volkomen
eenvoudig en zonder ook maar de
minste pathos. Hi.i steekt langzaam
en met aandacht zijn pijp op en
Ineens valt het mij op, hoezeer deze
man een Nederlander is gebleven
hoezeer hij nog de onvervalste trek
ken heeft van zijn voorgeslacht,
waarop hij trots is. Zijn vrouw was
een juffrouw van Rooijen („ook een
echte Nederlandse naam", zegt hij
terloops). Zijn broer, die zich door
zelfstudie (het zit in de familie!) de
positie van uniaal secretaris van de
Apostolische Geloofsgemeenschap
verwierf, heeft trouwens die band
tnet het oude moederland nog weer
extra verstevigd, toen hii gedurende
h jaar 1937 voorganger was van
de Apostolische Gemeente in Rot
terdam.
Als wij over familierelaties Dra
•pn, treft mij de liefde, waarmee
de minister over zijn móeder praat
Minister B. J. Schoeman.
Oom Ben ,.t
„Een moeder zoekt immers altijd
het beste voor haar kind; ik denk,
dat iedere moeder weHe hoop koes
tert, dat haar kind bet ver zal bren
gen in de wereld.
TOEN minister Schoeman zes maan
den zijn hoge ambt bekleedde,
kwam hij voor de Vuurproef te
staan. Er dreigde een algemene sta
king in de goudmijnen en dat is in
Zuid-Afrika altijd een gevaarlijk
ding. Dan komen er, behalve de
20.000 blanke mijnwerkers ook
300.000 naturellen op de straat
en wat dat betekent, heeft het jaar
1922 bewezen, toen de regering-
Smuts, teneinde raad, de machine
geweren op de massa liet richten en
de staking gedempt werd in bloed.
De jonge minister besloot dan ook,
dat er géén staking zou komen. Het
was Donderdagochtend en Vrij
dagsmorgens om zes uur zou de sta
king uitbreken; alle onderhandelm-
door een onbuigzame wil, door grenzenloze leer
gierigheid, door zelfstudie bij nacht en bij dag en
door een karakter, dat even onkreukbaar als
menslievend is. Tijdens het debat over een zijner
wetsontwerpen, dat vorige week in de Volksraad
aan de orde was, zei een der oudste oppositielie-
den, Morris Kentridge: ,,De huidige minister van
arbeid is de beste, die we ooit gehad hebben".
Alleen wie weet, hoe scherp de politieke verhou
dingen in de Unie zijn, zal een dergelijke uitdruk
king op de juiste waarde weten te schatten. Ik zeg
niet teveel, als ik vaststel, dat Ben Schoeman zo
wel bij de arbeiders als bij de werkgevers van
Zuid-Afrika, bij politiek-gelijkgezinden zowel als
bij tegenstanders, eer en aanzien en hoogachting
geniet. En ik geloof, dat hij dat volkomen ver
dient, omdat hij zich metterdaad als ideaal ge
steld heeft recht en gerechtigheid te betrachten.
gen tussen werkgevers en arbeiders
waren afgebroken. De minister, die
ii Kaapstad was voor de parlements-
zitting, belde zelf de mijneigenaren
en de vertegenwoordigers der arbei
ders op. Hij zei: Er staat een mili
tair vliegtuig voor jullie klaar en
daar stap je in. Allemaal! Over een
paar uur zijn jullie hier, in Kaap
stad, en dan gaan we praten. Ik
reken er op, dat je komt!" En ze
kwamen.
„Ik had ze 's middags om drie
uur rondom de tafel en ik zei: ver
tel het mekaar nou maar. Om zeven
uur liet ik wat eten halen, want toen
hadden ze vier uur gepraat, zonder
op te schieten. Om acht uur gingen
we verder. Het werd tien uur. Het
werd twaalf uur. Ik liet ze maar
praten, tot ze aan beide kanten
geen argumenten meer hadden om
uit to wisselen. We hebben toen
een beetje koffie gemaakt alle
ambtenaren had ik naar huis ge
stuurd en na middernacht ben ik
gaan meepraten. Om drie uur in de
nacht hadden we een oplossing be
reikt, die iedereen tevreden stelde.
En we konden, vanuit mijn kamer,
Johannesburg opbellen om te zeg
gen, dat de staking niet doorging.
In al die jaren, die sindsdien ver
lopen zijn, hebben we in Zuid-Afrika
niet één arbeidsconflict van betéke
nis gehad". j
En -d*n somt de., minister op, hoe.
de Unie van Zuid-Afrika zorgt voor
zijn blanke en zwarte arbeiders, van
welke laatste er reeds een millioen
in de mijnen en de industrie zijn op
genomen. Hij zegt mij met nadruk,
dat er geen discriminerende wetge
ving bestaat tegen de opneming van
de zwarte werkers; het loon wordt
bepaald naar het werk en niet naai
de persoon, die het verricht. Hij
zegt mij, met nauw verholen trots,
dat de lonen hier hoger zijn dan in
Europa en dat ook de levensstand
aard hoger is. In het bouwbedrijf
heeft men nu de 40-urige werkweek,
in de fabrieken is de maximum
werkweek 46 uur. Er is vacantie
voor alle werkers, er is financiële
schadeloosstelling voor zieken en in
validen, er bestaat een werkloos
heidsverzekering. Maar er bestaat
geen werkloosheid, want de enorme
ir—
«'IIÉSII
uitbreiding van de industrie neemt
nog altijd groter omvang aan.
„Daarom kunnen wij zo goed de
geschoolde vaklieden uit Nederland
gebruiken en die situatie toont
nog geen tekenen van verandering".
OPNIEUW komt de minister terug
op zijn wetgeving voor de zwar
te arbeiders. Linkse kringen in het
buitenland hebben hem daarover ge-
critiseerd, „maar ze weten niet, wat
ze zeggen". Hij zet mij uiteen, dat
de overgrote meerderheid van het
millioen zwarte arbeiders volkomen
ongeletterd is en nog bijna niets be
grijpt van de Westerse beschaving.
Moet men deze massa ten prooi laten
aan agitators? Men moet haar be
schermen, zoals een voogd een kind
beschermt, dat hem is toevertrouwd.
„Als een werkgever aan een zwar
te arbeider minder betaalt, dan de
wet voorschrijft, dan wordt hij door
de rechter gestraft, want ik eis
erechtigheid" zegt de minister. „En
laarom heb ik nu ook een wet inge
diend, om klachten en grieven van
de zwarte werkers door geordende
kanalen te bevoegder plaatse te krij
gen. Ik tast de weinige bestaande
vakbonden der zwarten niet aan,
maar ik geef hun iets beters, iets
dat effectief kan werken in de toe
komst. Ik bezoek zelf de mijnen, ik
bezoek zelf de fabrieken. Ik praat
met de mensen, ik zie wat ze doen,
ik zie wat ze nodig hebben. De theo
rie is goed, maar theorie alleen is
niet voldoende. De praetijk is be
langrijker. En omdat ik een man
van de practijk ben, daarom heb ik
het vertrouwen".
DAAROM heb ik vertrouwen. Hoe
zeer minister Schoeman het ver
trouwen geniet van de werkers van
Zuid-Afrika, blijkt wel uit de mach
tige greep, die hij op de enorme be
volkingsconcentratie van de Wit-
watersrand heeft. De Witwatersrand
is het plateau, waarop Johannes
burg en de vele industrie-steden zijn
gebouwd, die het hart van de Unie
uitmaken. In dit gebied is hij de
leider van de Nationale Partij sinds
1940. In 1943 kreeg zijn partij er bij
de verkiezingen eén zetel. In 1948
kreeg zij er acht zetels. En bij de
verkiezingen in Juni van dit jaar
kreeg zij er veertien zetels.
De voormalige stoker Barend Jo
hannes Schoeman heeft er niet voor
niets gewerkt; hij heeft de massa
achter zich gekregen. En hij heeft
dat niet bereikt door schone belof
ten; hij heeft de mensen recht en
gerechtigheid gepredikt als zijn enige
politieke credo.
JAT doet u, als u niet werkt?",
r vroeg ik hem tenslotte.
„Ik lees nóg altijd heel veel, zo
ongeveer alles wat ik in. handen kanj Ier... en-Zwaarder „werden, „ontwikkelde
zich een speciale deklandingstechniek.
Vangkabels dwars over het dek ge
spannen, waarin een haak aan de
staart van de dekvliegtuigen kan vast
haken, breken thans de snelheid van
de neerkomende vliegtuigen om te
verhinderen, dat deze op de gepar
keerd staande vliegtuigen losstormen
en vernield worden.
Aan het einde van het landingsdek,
waar dus de parkeerplaats begint, staat
gewoonlijk een elastisch „tennisnet",
dat de doorlopende vliegtuigen op-
v ngt, als deze door een onhandige
manoeuvre de vangkabels missen. Met
dit al is er veel vaardigheid voor nodig
om de tegenwoordige snelle vliegtui
gen veilig op het schip te brengen, te
meer daar de schepen bij ruwe zee
allerminst stil liggen, waardoor de
landingstechniek nog extra moeilijk
wordt.
Model van een vliegkampschip, uitgevoerd met een nieuw landingsdek.
krijgen dat de moeite waard is. En
verder jaag ik in mijn vacanties op
groot wild: olifanten, leeuwen, buf
fels. Ik heb al bijna overal in het
zuidelijk deel van ons continent ach
ter groot wild aangezeten".
„Gevaarlijk?
„Natuurlijk, maar dat is juist de
sport. Wat heeft men er aan om een
hert te schieten, dat niets kan
doen?"
Dat tekent de man Schoeman. Hij
heeft het niet gemakkelijk gehad in
zijn jeugd. Hij wil het vandaag nóg
niet gemakkelijk hebben. Zijn werk
week is dubbel zo lang, als die
van de arbeiders, wier belangen hij
behartigt. Maar hi.i is er gelukkig in.
„Want ik heb niet te maken met
abstracties. Ik heb te maken met
mensen. En ik ben gelukkig als ik
wat bereik".
(Van een luchtvaartmedewerkei
VOOR zover bekend werden de
eerste deklandingen uitgevoerd in
de eerste wereldoorlogtoen de
Engelsen met behulp van sleep
boten een platte schuit in de
Noordzee sleepten tot op een plaats
ten Noorden van de Friese wad
deneilanden. Deze platte schuit
was het eerste vliegkampschip in
de geschiedenis. Op het dek stond
een viertal vliegtuigen, dat na een
korte aanloop over de vlakke ijze
ren platen de lucht in ging.
De bedoeling van deze actie was
Helgoland te bestoken, wat gemakke
lijker ging dan men geneigd is te den
ken, omdat het luchtafweergeschut nog
niet was uitgevonden en de Duitsers
een aanval uit de lucht uit deze rich
ting in het geheel niet verwachten.
De vliegtuigen waren toen nog klein
en de snelheid was zo gering, dat dit
drijvende vliegveld groot genoeg was
om als uitgangspunt te dienen. Aan
de andere kant was de nuttige lading
van deze vliegtuigen zo klein, dat ze
niet veel konden uitrichten.
Het denkbeeld echter om een schip
als een vliegveld in zee te gebruiken
was op zich zelf juist en het duurde
dan ook niet lang, of de werkelijke
vliegkampschepen deden hun intrede.
In de tweede wereldoorlog hadden zo
wel de Engelsen als de Amerikanen
vele van deze schepen in gebruik en
hoewel ze vrij kwetsbaar waren, bleek
het nut ervan maar al te duidelijk.
Naarmate de vliegtuigen groter, snel-
MU de laatste jaren de straalvliegtui
gen ook als deklandingsvliegtuigen
hun intrede deden, leverde het lan
den op het schip het starten loopt
wel los zoveel bezwaren op, dat
naar een nieuwe methode werd ge
zocht. Zij werd ook gevonden en be
staat hierin, dat de neerkomende
vliegtuigen nu in een schuine rich
ting op het dek landen, dus onder een
hoek met de midscheepse aslijn. Mis
lukt de landing, dan kan de vlieger
door vol gas te geven doorstarten en
aan de zijkant van het schip het dek
weer verlaten, zonder dat hierbij ge
parkeerde vliegtuigen in de weg
staan. De vliegtuigen komen nu met
„meer vermogen op de motor" binnen
en uiteraard ook met een grotere snel
heid. Eerst als een van de vangkabels
wordt aangehaakt en de vlieger dus
zeker weet, dat hij tijdig tot stilstand
komt, sluit hij zijn gas af om de lan
ding te beëindigen. Gaat het vliegtuig
over de kabels heen, dan laat hij de
motoren direct weer met vol-vermo-
gen werken. De snelheid van het
vliegtuig wordt dan groot genoeg om
veilig door te starten. Het tennisnet
voor het opvangen van vliegtuigen is
dus niet meer nodig. Het is er wel,
maar het wordt in normale doen niet
gebruikt.
Deze hoeklandingstechniek is een
Engelse uitvinding. De Amerikanen,
die in deze zaken innig met de Engel
sen samenwerken, waren de eersten,
die tot de verbouwing van een van
hun vliegkampschepen over gingen. De
verbouwing tot „hoeklandingsdek-
schip" van dit bestaande Amerikaanse
vliegkampschip, de Antietam, werd een
vrij kostbare geschiedenis. Proefnemin
gen met landingen op dit verbouwde
dek toonden echter aan, dat het aan
tal ongelukken en „kraakjes" dermate
verminderde zelfs onervaren vlie-
gers, die tevoren nooit een landing op
een schipdek hadden uitgevoerd brrch-
ten het er goed af dat de verbou-
wingskosten er ruimschoots weer uit
komen.
Van de 5000 landingen, die nadien
op het verbouwde schip werden ge
maakt, bleken de meeste direct te sla
gen. Honderd en vijftien vliegtuigen
misten tijdens de landing de vang
kabels, als gevolg van een te harde
landing, waardoor het vliegtuig over
de kabels heen sprong. Al deze vlieg
tuigen konden evenwel doorstarten,
zonder dat er een ongeval bij gebeurde.
Bij een gewoon vliegkampschip zou
den deze 115 vliegtuigen in het ten
nisnet terecht zijn gekomen, waar ze
in meer of mindere mate beschadigd
zouden zijn. Het Engels vliegkamp
schip de Hermes wordt nu op de
zelfde wijze verbouwd.
(Van een onzer medewerkers).
tussen lonen en prijzen was niet te
keren en de stabiliseringsplannen,
die Kokkonen door financiële des
kundigen liet uitwerken, kwamen in
de koelkelder terecht. Finland begon
ver boven zijn stand te leven.
VROEGER logeerde en reisde men
in Finland voor een spotprijsje.
Dat 's nu anders. De Finnen, die
Jj INLAND heeft het zonder buitenlandse hulp of Marshallgeldcn zeif langzamerhand van zwarte op
moeten stellen. Op eigen kracht heeft het land zich door de tijd dure prijzen zijn overgeschakeld,
geslagen. De gratis leveranties aan de Sovjet-Unie hebben het *eBfren schertsend dat een deel van
i "e herstelbetalingen nu op de toe-
algemene hcrstelprogram ernstig gehandicapt. Honderdduizenden risten mag worden verhaald. Heel
burgers uit de afgestane gebieden in Karelie moesten aan woon- suggestief staat een naakte familie
ruimte en werk worden geholpen. Ondanks de tegenwerkende °h srote bankbiljetten afgebeeld.
-I--, Dat betekent, zeggen ze, dat we ons
tactoren en moeilijkheden zijn gunstige resultaten bereikt. De eer- tot op de huid moesten uitkleden
ste en belangrijkste krachtproef is doorstaan. Na jarenlang spurten, om onder de oorlogsschulden en na
zonder adempauze, zijn vrij normale verhoudingen teruggekeerd, "ffheid uit te komen. Men moet Onmisbaaropnieuw voor één moeilijke periode.
Het is nog geen rozengeur en maneschijn maar dat kan men ook n'et dheCt ernst'K °Pvatten- Een Het minderheidskabinet van Kekko-
maar aat Kan men ook avondwandeling door Helsinki is al- delen van de verminderde afzet- nen is, naar men verwacht, geen lang
niet verwachten. lesbehaive een tragische tocht langs mogelijkheden De capaciteit van de leven, beschoren. De vraag, wat er
tr cellulose-mdustrie wordt slechts voor voor m de plaats moet komen, houdt
Toeristen worden vnnr do maar niet nadat aleemene en wilde en veldriet. Het gros van 60 percent benut. De andere in- de politieke groeperingen thans be-
luerisIt'll woraen voor ae stakingen het land rJdfwnen had- het voIk tracteert zich niet onver- dustrieën staan er niet veel beter zig. Met een beetje goede wil zou
-neï. iana miiiioenen.naa- n„ bot «...wii, o„ Finland gemakkelijk aan een rechtse
regering,, steunend op een kleine
KEKKONEN
Onmisbaar
partij steunt hij slechts op één-derde
deel van de Rijksdag, hetgeen lang
niet voldoende is om er een dras
tisch bezuinigingsprogram mee door
te drukken. Dat Finland echter se
rieus aan een sanering van het
economische leven moet denken, is
een kwestie waarover alle partijen
het eens zijn. In de actuele situatie
heeft Kekkonen de lange weg ge
kozen, dat wil zeggen dat hij via
de belastingen en de sociale voor
zieningen aan de index van de le
vensstandaard wil tornen, en ook
aan de lonen dus. De korte weg, die
door financiële deskundigen is aan
bevolen, liep via een devaluatie, maar
van die noodoplossing is Kekkonen
een felle tegenstander.
IN politieke kringen in Helsinki
wordt een nieuwe Rijksdagver
kiezing het verstandigst geacht, om
dat de harde maatregelen, die de
huidige economische depressie vergt,
slechts met succes kunnen worden
genomen door een regering, die het
volle vertrouwen geniet.
Na een rustige tijd staat Finland
pnieuw voor een moeilijke periode.
Het minderheidskabinet van Kekko-
den gekost. De zogenaamde vakver- dienstelijk in de talrijke restaurants, voor- _95nJ?et °3™blik zijn er onge-
enigingsdemocratie heeft in geheel koffiehiiisies en hars l)p Finnen „in veer 5 000 werklozen. Geen wonder,
enigingsdemocratie heeft in geheel koffiehuisics en hars De Finnen ziin veer /ö.UUU werklozen. Geen wonder, regering steunend op een kleine
Scandinavië sterke erondsTaeln en 1 L Ju 7', -. dat Finland nu zoekt naar een finan- meerderheid in de Rijksdag, kunnen
de regering die de politieke machts- 3 uithuislijk en ze ont- ciële tovenaar, die dwars door par- worden geholpen, maar iedereen is
balans in evenwicht wil houden moeten elkaar graag in de stad, ook tijbelangen heen het kwaadaardige zich ervan bewust, dat een derge-
l Wil tfouoor uen rl qttoI n o i q nn mei Jeei> lïilrrt r>-i ennAiiTTwe ^4- J „Nu
PINLANDB kans laa na 6» eorioo moet in grote mate rekening houden nu er haast geen betalen meer aan Bevaar van devaluatie en wat daar- iijke manoeuvre niét gezond zou zijn
LiiNLAPiiJb kans lag na de oorlog me(: de economische macht van de is Hot vnik is moo„ aan vast zit, kan bezweren. voor de formeel goede relaties met
in hoogconjunctuur op de socialisten Dit is ook in Finland o zorgeloos en Dat de economische politiek van Moskou. In Moskou wordt de radi-
weieldmarkt. Aanvankelijk ging het gebleken Dr TTrhn Kokkoripn de minder berekenend geworden. het kortgeleden afgetreden rood- cale, elastische „Realpoliticus" Kek-
de goede kant op.. De export van boerenleider Hie "°e„Gee= "elf'eek groene kabinet van Kekkonen, is konen als een „uiterste tegemoetko-
ar met voor mislukt, heeft een moeilijke poli- ming" jegens het „reactionnaire"
welvaartspo- tieke-crisis veroorzaakt. De vorige Finland beschouwd. Kekkonen heeft
l?1!" L.Yer,?Shl„et k™amen' De.coordies moe en Pnhiem Van ziin litiek- waarop we zinspeelden, heeft maand hebben de socialisten zich uit zo langzamerhand opgang gemaakt
sociaaleconomische politiek van de*economisch proeram dat zich tegen ?een werkelijk welstandspeil opge- de regering teruggetrokken, omdat als de onvervangbare zondebok. Ziin
regering werd op de gunstige aspec- verdere loom- en Driisverhoeingen ^verd. Naarmate de conjunctuur ze miet accoord wilden gaan met grootste tegenstander, de socialis-
ten ingesteld, vooral gedurende het keerde is weinig terechtgekomen zlch W1.lzi£de. kwam Finland in het Kekkonen's nieuwe bezuinigingsplan, tische leider Fagerholm, heeft eens
socialistische bewind onder minister K nauw te zitten, tussen hoge produc- dat onder andere een algemene loons- verklaard, dat hii liever ziin oude
Fagerholm. Feitelijk is de econo- spreekt vanzelf, dat de gevol- tiekosten en hoge belastingen in. verlaging van 10% inhield. President hoed opat dan zag, dat het nclitieke
mische politiek in Finland een po- f.eT* de actieve welvaartspoll- jjej. gevolg is, dat Finland thans Paasiviki, die een onbegrensd ver- levenslicht van dr Urho Kekkon-n
litiek om dc politiek. De latere pre- "eK' die op grote schaal werd begon- moeilijk op de wereld kan concur- trouwen in de boerenleider schijnt werd u'tgeblust. Er paan ^eeds ge
mier, dr Kekkonen, heeft zich aan oen, op het terrein der onvoorziene reren met zjjn nationale producten, te hebben, heeft Kekkonen overge- ruchten, dat K>kknn<m eerste
deze voor een kabinet fatale situatie ""nstanaigheaen kwamen te liggen. Verschillende fabrieken werken op haald een nieuw kabinet te vor- candidaat voor het pre - "chap
niet kunnen onttrekken. Hij werd Om de burge vrede te bewaren ont- halve kracht of hebben de productie men. Het is er gekomen, maar het zal worden, als met de erüze Pc af
gedwongen om aan de eisen der ctond zo een koehandel tussen so- geheel moeten stopzetten. De ex- was een tangverlossing. Met zijn kivi de laatste der beroemde presi-
machtige vakbonden toe te geven, ciausten en agrariërs. De wedloop lortindustrieën ondervinden de na- ooerenpartij en de Zweedse volks- denten heengegaan zal ziin