r DE WONDERE WAERELT 39 d. I I i i i i i i i i i i i I 1 Broekman komt in October naar Nederland Petrosian verraste Smyslov DEBRAIINE Voetbalinvasie op Schiphol Piloot Kooper kent elke witte olifan t in de jungle Kunt U zich dit nog herinneren? (2) De aanval op IJmuiden radicaal door Blauwen afgeslagen Lezers spreken NSDAG JESDAG 39 39 39 lT 39 39 39 :p 39 I 39] 39 39 39 39 39 0 39 39 39 39 Zijn conditie is perfect Koninklijke boodschap naar Amerika Dr Euwe deelde een punt met Boleslavsky Vetwormpjes Continentale ploeg samengesteld KAREL SCHIPPER LEIDT BELÜIE-ZWEDEN Nieuw busstation van KLM in de hoofdstad Start Christchurchrace nadert Vliegen vroeger en nu KLM KRIJGT FLINKE CONCURRENTIE Oefening Marinerin volle gang ëS v Bedrijvigheid langs gehele Atlantische kust Ton overhandigd aan Griekse gezant Heden begint leegpompen Waterschap Schouwen Stratford upon Avon DINSDAG 29 SEPTEMBER 1953 iSTRAAT 57 voor NGDE LJITS 250 gram VDEL ULAAS 250 gram ENGDE ELS 200 gram )ANT BORST- 250 g|ram J7 TKOEKJES 250 gram 39 IUR SCHUIM 200 gram 39 ULAAS- ZEN 12 voor TE DROP rten) 150 gram HOUDZEEP 6 stukken ETZEEP 3 stukken HPOO 5 pakjes DENBORSTEL of nylon TE ONTBIJT. K „STEREO" Kersvers [MENJAM per pot ROKEN RIJST 500 gram ING IN ATENSAUS per blikje 1 C. HAGEL >lly gratis) 39 250 gram LMOES suiker) 39 blik J7 5ETPAPIER 5 rol 39 CERSEN AP 30 per pot DENCREAM 2 dozen J ELS zonder pit 500 gram J FIEMELK suiker) per blik TMUSKAAT per' bus lens enorm es Taai-Taai oop wekker gram )SE KAAS 150 gram CHSCHOTEL 150 gram ERHAM- 1ST 39 150 gram DERSE ROOK- IST „OLBA" 100 gram NKE IJNEN 39 250 gram >ak OETKER DING en 1 fles DINGSAUS samen itis proeven a Gelderse lookworst Woensdag voor In de eerste week van October komt de Europese kampioen, Kees Broekman naar Nederland om in het Westland tijdelijk in betrek king te gaan als monteur bij een firma van verivarmingsinstallatics, het beroep, dat hij voor zijn ver trek naar Noorwegen, heeft uit geoefend. Broekman zal zich op de weekeinden bij de hardrijders ploeg, welke reeds geruime tijd onder leiding van dr A. G. M. Carlier op het CIOS te Overveen aan de conditie- en droogtraining voor het aanstaand seizoen bezig is, voegen. Broekman voelt zich op het ogenblik, dank zij zijn sobere levenswijze in de zomermaanden hij heeft van April tot half September in de Noorse bos sen carteringswerk verricht in uit stekende conditie. Hij weegt slechts 80 5 kg een gewicht, dat nog nimmer zo laag is geweest. Broekman was van oordeel, dat dr Carlier er misschien nog enkele kilogrammen van af zal krijgen, want reeds door gewichtsver- mindering zou zijn sprint vooruit kun- nen gaan. Maar bij deze ene wens van Broekman blijft het niet, want de Euro- pese titelhouder hoopt, dat de tech- nische commissie van de KNSB toe stemming zal geven om Carlier met de kernploeg en Klaas Schenk na 27 De cember voor enkele weken naar Noor wegen te sturen. Broekman verklaarde, dat dr Carlier zeer nuttige wenken bij de ijstraining zou kunnen geven, opdat de rijders bij het begin van het wed strijdseizoen niet alleen physiek maar ooktechnisch zo goed mogelijk zijn voorbereid. Het laatste gedeelte van de training van dr Carlier zou slechts tien tot veertien dagen behoeven te duren. Broekman begreep zeer wel, dat de KNSB geen rijders zal uitzenden naar de wereldkampioenschappen in Japan. Zeker zou dat, ondanks tegemoetko ming van Japanse zijde, op 5000 tot 6000 gulden per man komen. Hoewel de landenwedstrijd tussen Noorwegen en Nederland als definitief wordt be schouwd, is bet nog niet zeker, dat Noorwegen niet bij de wereldkam pioenschappen vertegenwoordigd zal zijn. Hjallis Andersen wij namelijk graag naar Japan gaan, althans als hij daar de Russen kan ontmoeten, maar over dat laatste punt is niets bekend. HjEillis is in harde training gegaan. Zijn been is weer volkoimen in orde en hij heeft meegedaan aan het nationale wielerwegkampioenschap. Zweden heeft reeds laten, weten, dat Ericsson en Asplund naai Jap;n zullen gaan. Het zou in de bedoeling liggen, d?t de rij ders van de kernploeg tussen 27 De cember en 20 Januari op die datum wilde men naar Davos gaan in ver band met de voorbereiding voor de Europese kampioenschappen aan enkele wedstrijden deelnemen. De boer derij van Sinneruds, Fjetre, staat na Kerstmis weer open voor de kern ploeg. H.M. de Koningin heeft gisteren een kort bezoek gebracht aan de studio van de Wereldomroep teneinde een bood schap uit te spreken, welke per gra- mofoonplaat naar Asaerika zal worden gezonden. Deze boodschap zal ten ge hore worden gebracht op het congres in Atlantic City (New Jersey) van de Assemblée van het general depart ment van de United Churchwomen of te National Council of the Churches of Christ in the United States of Ame rica", van 5 tot 8 October a.s. Hoewel Smyslov de leiding in het candidatenschaaktornooi nog steeds vrij stevig in handen heeft, heeft hij toch een ernstige tegen slag moeten incasseren. Zijn afge broken partij tegen Petrosian le verde nl. slechts remise op. Juist op het moment dat iedereen in de zaal dacht, dat het laatste uur voor Petrosian had geslagen, vond de benjamin der deelnemers een ver bluffende zet die de partij redde. Hieronder laten wij het slot van deze partij volgen: Wit: (Smyslov) Kg4, Dd 5, Le7, pionnen c3, d6, f3, g2 en h2. Zwart: (Petrosian) Kh 7, Del, Pd3, pionnen a7, b6, c4, g7 en h6. Er volgde: 1. d6-d7, Del-e5. Dreigt Df4+; 3. Kh3, Pf2 mat, of 3, tNiet uitdrukken. Ze verdwijnen j Hjpspoedig en spoorloos wanneer J= ze een paar maa! bet met - het bekende huidgeneesmiddei a (Advertentie, Ing. Med.) Kh5, g6 mat, terwijl na 2. Dxe5, Px e5+ de belangrijke vrijpion sneuvelt. 2. Dd5xd3+, c4xd3: 3. d7-d8 (dame). Hier werd de partij remise gegeven, waarschijnlijk met het oog op 3 De2; 4. Kh3, d2: 5. Dd7, Did; 6. Df5+, Kg 8; 7. Df8+ met eeuwig schaak. In tussen heeft Bronstein een felle aan val ingezet op de tweede plaats. Hij won zijn afgebroken partij tegen Gli- goric na een interessant eindspel, waar in hij zijn Kozakken-bloed niet ver loochende gezien de wijze, waarop hij zijn beide paarden over het bord liet galopperen. Toen Keres zijn tegenstan der Petrosian op de 56e zet, na een fijn doorgevoerde koningsaanval tot de overgave dwong, klaterde er een spontaan applaus op in de zaal. Dat gebeurt niet vaak tijdens een schaak- tornooi. maar de vroegere Estlander is in Zwitserland zeer populair, niet alleen door zijn brillante stijl, maar misschien nog meer door zijn beschei den optreden. In de partij Geller-Szabo heeft de laatste nog uren lang geprobeerd om zijn pluspion te realiseren. Pas op de 78e zet eindigde deze partij in remi se. Hetzelfde resultaat hadden de par tijen Boleslavsky-Euwe en- Boleslavsky -Stahlberg, zonder dat er nog een zet werd gedaan. Wat betreft de laatste partij een enigszins onverwachte uit slag. De oorzaak was de zet, die de Zweed had afgegeven. Hij heeft zijn dame geofferd voor een toren en een loper, en kon daardoor een onneem bare stelling innemen. De uitgestelde partij uit de 15e ron- Tussen half acht en half negen Maan dagavond vond er op Schiphol een ware voetbalinvasie plaats. Op de Am sterdamse luchthaven arriveerden ach tereenvolgens de Duitse spil Posipal, de Zuidslaviërs Beara, Tsjaikovski, Vucas en Zebec, de Italiaan Boniperti vergezeld van het lid van de techni sche commissie van de Italiaanse voet balbond Geisler, de Zweed Nordahl en de Oostenrijkers Zeman, Stotz, Happel, Hanappi, Brinek en Ocwirk, vergezeld van het lid van de F.I.F.A.-commissie Walter Nausch, verder de secretaris van de F.I.F.A., de lieer Gassmann en nog enkele buitenlandse belangstellen den, die getuigen willen zijn van de oefenwedstrijd tussen het voorlopige elftal van het Continent en de C. F. Barcelona. Op Schiphol werden zij verwelkomd door de heer K. J. J. Lotsy, voorzitter van de speciale F.I.F.A.-commissie voor deze ontmoeting en de heer D. J. Bes- sem, directeur van het Olympisch Sta dion. Temidden van deze buitenlandse voetbalinvasie ontdekten wij ook de spelers van het Nederlands elftal, te ruggekeerd uit Oslo, tezamen met hun leiders, die Schiphol met bijna twee uur vertraging bereikten, in verband met motorstoring op het vliegveld van Gothenburg in Zweden. Leiders en spelers van het Nederlands elftal wer den verwelkomd door de heer H. P Hoolboom, voorzitter van de KC. De kennismaking tussen de Europese spe lers vlotte zeer goed, al begon Gunnar Nordahl in het Italiaans en eindigde hij in het Zweeds en al spraken de Zuidslaviërs slechts enkele woorden Duits. Nog niet in Amsterdam zijn ge arriveerd de spelers van de sparring partner, C. F. Barcelona, waarbij zich de voorhoedespeler Kubala bevindt, Lorenzi, de voorhoedespeler van Inter- nazionale uit Milaan, die de voorkeur had gegeven met de trein te reizen en Rik Coppens, de Antwerpenaar, die vandaag met de auto naar Amsterdam komt. Maandagavond werd de definitieve continentale ploeg voor de wedstrijd De voetbalinterland BelgiëZweden, welke Donderdag 8 October te Brus sel in de voorronden van het tornooi om het wereldkampioenschap wordt gespeeld, zaj worden geleid door scheidsrechter K Schipper (Gronin gen). Hii za1 w" 'pp ge-sriripprd door de grensi-ehiers A P. Fnrmano' (IJmuiden) en J. H. Martens (Zeist). van Woensdag als volgt samengesteld: Vóór de rust: Zeman (Oostenrijk); Stotz (Oostenrijk) en Happel (Oosten rijk); Hanappi (Oostenrijk), Ocwirk (Oostenrijk) aanvoerder en Brinek (Oostenrijk); Lorenzi (Italië), Boni perti (Italië), Vucas (Zuidslavië), Ku bala (Spanje) en Zebec (Zuidslavië). Na de rust: Zeman (Oostenrijk); Na varro (Spanje), Posipal (Duitsland) en Hanappi (Oostenrijk); Ssjaikovski (Z.- Slavië) en Ocwirk (Oostenrijk) aan voerder; Coppens (België), Boniperti (Italië), Nordahl (Zweden), Kubala (Spanje) en Zebec (Zuidslavië). de tussen Reshevsky en Taimanov was een Nimzo-Indjsche verdediging. Gesteund door zijn op de achtergrond loerende lopers kon de Amerikaan een licht initiatief op de damevleugel ont wikkelen. maar het zag er niet naar uit, dat dit tot duurzame resultaten zou leiden. In de gebruikelijke tijd- nood-phase kwam Reshevsky dreigend opzetten, maar door een op het juiste moment ingezette tegenaanval wist Taimanov de dreigende gevaren te voorkomen. Hoewel de Amerikaan in de afgebroken stelling nog steeds iets beter staat, is remise toch de meest waarschijnlijke uitslag. Uitslagen 15e ronde: Boleslavsky- Euwe %-V2\ Smyslov-Petrosian Bronstein-Gligoric 1-0; Reshevsky-Taï- manov afgebroken in vrijwel gelijke stelling. 16e ronde: Keres-Petrosian 1-0; Gel- ler-Szabo V4_1/4: Boleslavsky-Stahlberg Vz-V,- De stand luidt thans: 1. Smyslov 10 pt. uit 15 partijen: 2. Reshevsky 8% pt. plus 2 afgebr. partijen (15); 3. Naj- dorf 8!<. pt. (15); 4. Bronstein 8 pt. plus een afgebr. partij (15); 5., 6. en 7. Keres. Boleslavsky en Euwe 8 pt. (15) 8. Petrosian 7% pt. (15); 9. Taimanov 7 pt. plus een afgebr. partij (151; 10. Kotov 7 pt. (15): 11., 12. en 13. Aver- bach, Szabo en Geiler 6% pt. (15); 14. Gligoric 6 pt. (14); 15. Stahlberg 4 pt. (15). Prof. mr P. J. Oud, die bij zijn af scheid als burgemeester van Rotterdam een reis naar Zuid-Amerika had aange boden gekregen, is gisteren met de „Al- badi" van deze reis in Rotterdam terug gekeerd. Op het Museumplein te Amsterdam heeft de president-directeur van de K.L.M., dr A. Plesman gistermiddag het nieuwe busstriion-passagekantoor van onze nationale Luchtvaartmaat schappij geopend. „Sommige mensen zijn van mening, dait op deze plaats in de hoofdstad een busstation niet thuis hoort", aldus dr P'esm-n in zijn ope ningsrede. Spreker was echter steeds van mening geweest, dat alle tegen standers van dit plan na, voltooiing tot andere gedachten zouden komen. Na nog gesproken te hebben over de mo gelijkheid, dat in de toekomst helicop ters op het dak van het gebouw zullen 'anden, een plan. dat door de burge meester van Amsterdam, mr d'Ailly, sterk werd gestimuleerd, hoopte hij, dat het Museumplein de beste oplossing zal blijken. Met ingang van heden zul len de K.L.M.-bussen dus niet vertrek ken van en aankomen aan 't Leidseplein maar van het Museumplein. Door de gunstige ligging wordt de rijtijd een kwartier bekort. Vermoedelijk zal de KLM op 12 Oc tober een luchtlijn openen van Curasao naar Mexico-stad. QEZAGVOERDER Kooper is blij, dat hij in de Christchurchrace weer iets van de oude pioniersgeest zal voelen. „Want" zo zegt hij, „het avontuur van vroeger is er wel zo ongeveer uit. Het wetenschappelijk vliegen van tegenivoordig is zoveel rustiger en eigenlijk zonder emoties. De automatische piloot, die het zo veel beter, preciezer en gelijkmatiger doet dan de mens, zou niemand van ons graag willen missen en zeker ook niet op de Christchurchvlucht. Maar juist deze vlucht zal mij als vlieger, naar ik hoop, nog wel iets meer voldoening schenken dan de gebruikelijke methode om een moderne machine met de hand tot op kruislioogte te vliegen en dan pas weer in te grijpen wanneer zij tot op 8000 voet voor de volgende landingsplaats is gedaald". ALS wij gezagvoerder Kooper vragen hoe zijn ervaringen op de lange af- standvluchten zijn, gaat hij in zijn her innering terug tot de tijd, dat hij als piepjong piloot, 20 jaar geleden, met Fokker F12's van Amsterdam naar Java vloog. Tenslotte was dat ook een lange afstandmachine, al had zij dan 1WIET het naderen van 1V1 het startmoment van de race naar Christ- church komt dit uitzon derlijke luchtvaartevene ment meer en meer in het middelpunt der be langstelling te staan. Aan de snelheidsrace zul len acht toestellen deel nemen en wel drie Can berra's van de Royal Air Force, twee Canber ra's van de Australische luchtmacht, twee Austra lische ..Mosquito's" en de „Valiant" van de Royal Air Force. De Australiër Whiteman, die met een „Mustang" had ingeschreven, heeft zich teruggetrokken. In de handicap-race zijn vier deelnemers overgebleven, nl. de „Liftmaster" van de KLM, de „Hastings" van de Royal New Zealand Air Force, de „Viscount" van de British European Airways en de „Lock heed" van de Amerikaan se Rausch Aviation. In gewijden achten de kan sen van de drie eerstge- noemden in de handicap race vrijwel gelijk en de KLM vreest de concur rentie geducht. Dit is dan ook een van de re denen, waarom gezag voerder Kooper heeft be sloten zijn berichten over de race naar Schip hol in code te zenden, om de mededingers zo weinig mogelijk gege vens in handen te spe len. Men acht de kans van de KLM op een eerste prijs geringer dan des tijds in de Melbourne- race en van officiële KLM-zijde zei men, het allerminst onwaarschijn lijk te achten als men op de derde plaats zou ein digen. De belangstelling in het buitenland voor de race is zo groot, dat de KLM heeft besloten ook op een aantal buiten landse kantoren de stand van (de race op kaarten bij te houden. De BBC zal tijdens de vlucht twaalf speciale uitzen dingen verzorgen. Tijdens de race zal de KLM geen telefoontjes van buiten staanders over de stand van de race kunnen be antwoorden. Hoe erg het was.... (Voor nadere bijzonderheden betref fende deze prijsvraag zie men ons num mer van Zaterdag jl.) JJE OEFENING „Mariner", die op het ogenblik de Westeuropese wateren beheerst, begint zo langzamerhand het karakter van een werkelijke oorlog te krijgen. In de nacht van 25 op 26 September gingen de „Oranjestrijdkrach ten over tot een onverwachte actie op de maritieme verbindingslijnen, die door de „Blauwen" werden verdedigd. Zes kleine, snelvarende patrouille vaartuigen doemden plotseling op uit de duisternis en zetten koers naar de naven van IJmuiden, teneinde de radar-installatie onklaar te maken. Doch iwoTannen^vai?- ^ustbatterijen lieten zich niet verschalken en vernietigden mpnt io 5in.nenvarende boten. Eén vaartuig slaagde er in een detache- consoliripr^ririo h -Zei j, echter nauwelijks gelegenheid kreeg zich te de hewS; h«i, i] blauwen ingedeelde Nederlandse mariniers, die met snedetTz^ wan? hew1ez™, dat zij uit het goede soldatenhout ge- £)IT IS slechts een Klein onderdeel van het gehele „oorlogs"-programma, waarin alle mogelijkheden van een mo derne krachtmeting te water zijn uit gebuit. Door beide partijen worden mijnenvelden gelegd, luchtaanvallen uitgevoerd en onderzeeboten uitge stuurd om argeloze convooien te ver nietigen voor zij hun bestemming heb ben bereikt. Zaterdag 26 September was de mist zo dicht, dat de activiteit in de lucht langs de Britse Zuidoostkust moest worden beperkt. In de daaropvolgende nacht namen vliegtuigen van de Blau wen twee „Oranje-torpedojagers" waar in de buurt van Firth of Forth. Onmid dellijk voer een snelvarend fregat uit om de raiders op te sporen en te scha duwen. Edoch, het fregat had buiten de waard gerekend. Een korte hevige aan val werd ingezet, het blauwe vaartuig moest geheel buiten gevecht gesteld -aar de thuishaven terugkeren. De vliegkampschepen bewijzen tij-. dens deze oefening bijzondere dien sten. Bij het aanbreken van de dag Steeg een geducht eskader van de de- iensietroepon op rm de nog steeds on bedreigde torpedojagers in de golven te boren. [ANGS DE gehele Atlantische kust heeft men de koorts van een mo- MlirfaJ26!000?!0?» te„ Pakken gekregen. Melden kustbatterijen van Spanje, dat er voortdurend schermutselingen plaats vinden tussen vertegenwoordigers van de Oranje en Blauwe partijen, in Noor uitgevaren ree(*s enkele convooien Zondag bereikte, ondanks de mist, de strijd haar hoogtepunt in de Golf van Biskaje, nabij de Marokkaanse kust. Op diezelfde dag werden in de vroege ochtend zwermen parachutisten nergelaten boven het vliegveld van Yorkshire. Hoewel de aanval door bom menwerpers en jachtvliegtuigen werd ondersteund slaagde de bezetting van het vliegkamp er toch in de parachu tisten een halt tóe te roepen en zelfs gevangenen te maken. Door „Oranje- saboteurs werd vergeefs geprobeerd de verdediging te infiltreren. Voor de overhandiging van een cheque ten bedrage van honderddui zend gulden (bijna achthonderdmillioen drachmen) op naam van Koningin Fre- derike van het door aardbevingen ge troffen Griekenland, was gistermiddag ten kantore van de Hollandse Bank- unie te Amsterdam een korte plechtig heid gearrangeerd. De Griekse gezant, de heer N. G. Lely was daarheen ge komen op uitnodiging van het comité „Hulp aardbeving Griekenland". Jhr H. van Lennep deelde in een korte toespraak mede dat de actie, die na de eerste berichten over de aardbe vingen is ingezet, zeventienhonderd giften tot een totaal van honderdtien duizend gulden heeft opgeleverd. Na 15 October, als de actie ten einde is, zal het restant worden overgemaakt. Naar ons door de dienst dijkherstel Schouwen en Duiveland wordt mede gedeeld, vorderen de werkzaamheden aan de Nieuwe Ringdijk nabij Schelp- hoek zodanig, dat vandaag een aanvang wordt gemaakt met het leegpompen van het waterschap Schouwen. Dit be tekent dat, indien alles vlot verloopt, eind October wederom een oppervlak ter grootte van ongeveer 9.000 ha droog zal komen. Dan zal in het gehele ramp gebied alleen de Vierbannenpolder van Duiveland, groot ongeveer 2500 ha. met daarin de dorpen Ouwerkerk en Nieu- werkerk als laatste overstroomd ge bied resteren. Dit gebied zal eerst kun nen worden drooggemalen na de slui ting van het laatste gat, nl. bij Ouwer kerk. Aan dit laatste object wordt met man en macht gewerkt. drie motoren (een op de neus) van slechts 450 pk elk. Daar haalde men dan 100 mijl snelheid per uur uit, zonder wind en de vol-gas-hoogte had zij reeds op de grond. Hoe hoger men kwam, hoe minder vermogen men dus uit die motoren kreeg „en daarom", aldu» Kooper, „zat je altijd zo laag mogelijk, zo ergens tussen de 100 en 1000 meter. Dat betekende dan volop in de tropi sche remous, waardoor je passagiers meestal luchtziek waren in een gloei ende hitte van 35 grëden en zonder ventilatie. Het voordeel ervan was, dat je alles zag waar je overheen vloog". De heer Kooper heeft dan ook het gevoel, dat hij de gehele pijpleiding door de Arabische woestijn zowat buis voor buis heeft zien aanleggen en dat hij elke witte en zwarte olifant in de jungle van Siam persoonlijk kent. Vijf en twintig tussenlandingen wa ren er in die tijd tussen Amsterdam en Batavia. Wel een verschil met thans, als men weet dat de KLM snelle dienst het soms met drie tussenlandingen doet (Cairo, Karachi, Bangkok) en dat de „boemel" onderweg acht keer landt. Het verschil tussen het vliegen van toen en nu is bovendien het verschil tussen stuurstoel en de moderne ca bine, tussen sterke handen die de stuur- knuppel omknelden en de automati sche piloot. Voorts behouden de mo derne vliegtuigen hun vermogen op grote hoogte en men „zit" daarom ge woonlijk op 15.000 voet, boven het slechte weer uit. Bovendien vliegt men dan met drukcabine en de ongemak ken voor de passagier zijn daardoor tot een minimum beperkt. Over de DC6a „Liftmaster" is Koo per enthousiast. „Een voortreffelijke machine, die een grote hoeveelheid benzine kan meenemen en toch een hoog rendement heeft". En dan moet de KLM-gezagvoerder snel weg, om zijn opwachting te ma ken bij dr ir M. H. Damme, naar wie de machine genoemd is en die waar schijnlijk aanwezig zal zijn bij de start in Lönden op 8 October. Voor het militaire tribunaal te Tu nis is Maandag het proces begonnen te gen Hedi Ben Brahim en Salah Ben Ah med, die ervan beschuldigd worden op 1 Juli jl. de toenmalige troonopvolger van Tunis te hebben vermoord. Hebt U ook wel eens zo'n hoofdpijn? Neem dan Aspirin (alleen echt met het BAYER- kruis). (Advertentie, Ing. Med.) UET DORP Gueven- natten in de Elzas bezit sedert lange jaren een noodklok op het gemeentehuis, het enige middel om alarm te slaan, daar zelfs een kerktoren ontbreekt. Het leven in het dorp ver liep de laatste jaren echter zo rustig en zon der strubbelingen, dat de klok nimmer geluid be hoefde te worden. Om te voorkomen, dat onge stoord rust tot roest zou leiden, zodat de klok, wanneer de nood wer kelijk aan de man zou komen, het zou vertik ken, heeft de gemeente raad thans besloten de alarmklok telkenmale te luiden, wanneer de be lastingontvanger het dorp komt bezoeken. Bij wijze van oefening, zegt men neiastingen ge- sproken, de Zuid- afrikaanse roker betaalt in tegenstelling tot de algemene opvatting meer belasting dan alle goud mijnen tezamen. Deze opzienbarende medede ling werd gedaan op een congres van het Afri kaanse handelsinstituut. De accijns-belasting op tabak heeft in 1952-1953 14.544.794 pond sterling opgeleverd, de goud mijnen betaalden over dezelfde periode „slechts" 14.198.524 pond sterling. Volgens de ramingen zullen de goudmijnen dit jaar nóg minder, name lijk dertien millioen pond sterling, bijdragen. nE THEE-MANIE is een van de bekendste gebreken van onze Britse overburen. Niet alleen proberen zij in de oorlog in hun loopgraven onder het felste artillerie- of lucht-bombardement nog hardnekkig en onver stoorbaar hun potje thee te zetten, maar nu zijn ook vijfhonderd arbei ders van een fabriek in Sheffield vijftien dagen in staking geweest, om dat zij in werktijd geen thee meer mochten zet ten. En met succes: voortsan zal hun in de loop van de ochtend ge durende een korte werk- pauze een kopje worden gebracht. CX-PRESIDENT Truman blijkt toch wel een vruchtbare regerings periode achter de rug te hebben. Een groot aantal archivarissen van de Amerikaanse regering zal hem namelijk helpen bij het uitzoeken van drie millioen documenten, die stammen uit de tijd. dat Harry S. in hei Witte Huis zat. Het werk zal ongeveer anderhalf jaar in beslag nemen. Plaatsing van deze stukken betekent niet, dat de redactie met de inhoud instemt. Zij acht kennisneming ervan echter van algemeen belang Bergen (N.H.), 22 Sept. 1953 Geachte Redactie, Toen ik enige weken geleden in Uw blad het artikel over Stratford upon Avon las, had ik er niet aan kunnen denken dat ik j.l. Vrijdagavond in het Shakespeare theatre aldaar een stuk van deze beroemde schrijver zou zien en dat er al weken tevoren door een vriendelijk gastheer een plaats voor mijn vrouw en mij was gereserveerd. Wij kwamen te 6.15 uur te Stratford aan en werden voor het Theater ge bracht. In de eetzaal stond voor vele bezoekers en ook voor ons een maal tijd gereed. Na deze maaltijd zagen wij het blijspel „De getemde feeks", dat met zwier en verve werd gespeeld. Gelukkig hadden wij Zaterdagmor gen de tijd Stratford te bezichtigen. Wij hebben alle straten doorgewan deld en natuurlijk ook het geboorte huis van Shakespeare bezocht. Na de toegangsprijs betaald te hebben kwam er een nette mijnheer naar ons toe, die te lesnnen gaf, dat indien wij nog inlichtingen wensten, hij die ons gaar ne zou verstrekken, waarna hij zich onmiddellijk bescheiden terugtrok. Deze houding en al wat wij in het plaatsje zagen, gaf een geheel andere indruk dan die de schrijver van Uw artikel heeft willen vestigen. De Vo- lendamgeest ontbrak m.i. ten ene male. Ik zou er prijs op stellen, indien U de lezers van Uw blad hiervan kennis wilt laten nemen. Hoogachtend, H. RINGERS Onze Londense correspondent tekent hierbij aan: Zo ziet men alweer, me ningen kunnen als smaken verschillen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 5