r
DE WONDERE WAERELT
39 d.
I
I
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
i
I
1
Broekman komt in October
naar Nederland
Petrosian verraste Smyslov
DEBRAIINE
Voetbalinvasie op Schiphol
Piloot Kooper kent elke witte
olifan t in de jungle
Kunt U zich dit nog herinneren? (2)
De aanval op IJmuiden radicaal
door Blauwen afgeslagen
Lezers spreken
NSDAG
JESDAG
39
39
39
lT 39
39
39
:p
39 I
39]
39
39
39
39
39
0 39
39
39
39
Zijn conditie is perfect
Koninklijke boodschap
naar Amerika
Dr Euwe deelde een
punt met Boleslavsky
Vetwormpjes
Continentale ploeg
samengesteld
KAREL SCHIPPER LEIDT
BELÜIE-ZWEDEN
Nieuw busstation van KLM
in de hoofdstad
Start Christchurchrace nadert
Vliegen vroeger en nu
KLM KRIJGT FLINKE CONCURRENTIE
Oefening Marinerin volle gang
ëS v
Bedrijvigheid langs
gehele Atlantische kust
Ton overhandigd aan
Griekse gezant
Heden begint leegpompen
Waterschap Schouwen
Stratford upon Avon
DINSDAG 29 SEPTEMBER 1953
iSTRAAT 57
voor
NGDE
LJITS
250 gram
VDEL
ULAAS
250 gram
ENGDE
ELS
200 gram
)ANT BORST-
250 g|ram J7
TKOEKJES
250 gram 39
IUR SCHUIM
200 gram 39
ULAAS-
ZEN
12 voor
TE DROP
rten)
150 gram
HOUDZEEP
6 stukken
ETZEEP
3 stukken
HPOO
5 pakjes
DENBORSTEL
of nylon
TE ONTBIJT.
K „STEREO"
Kersvers
[MENJAM
per pot
ROKEN RIJST
500 gram
ING IN
ATENSAUS
per blikje 1
C. HAGEL
>lly gratis) 39
250 gram
LMOES
suiker) 39
blik J7
5ETPAPIER
5 rol 39
CERSEN
AP 30
per pot
DENCREAM
2 dozen J
ELS zonder pit
500 gram J
FIEMELK
suiker)
per blik
TMUSKAAT
per' bus
lens enorm
es Taai-Taai
oop
wekker
gram
)SE KAAS
150 gram
CHSCHOTEL
150 gram
ERHAM-
1ST 39
150 gram
DERSE ROOK-
IST „OLBA"
100 gram
NKE
IJNEN 39
250 gram
>ak OETKER
DING en 1 fles
DINGSAUS
samen
itis proeven
a Gelderse
lookworst
Woensdag
voor
In de eerste week van October
komt de Europese kampioen, Kees
Broekman naar Nederland om in
het Westland tijdelijk in betrek
king te gaan als monteur bij een
firma van verivarmingsinstallatics,
het beroep, dat hij voor zijn ver
trek naar Noorwegen, heeft uit
geoefend. Broekman zal zich op
de weekeinden bij de hardrijders
ploeg, welke reeds geruime tijd
onder leiding van dr A. G. M.
Carlier op het CIOS te Overveen
aan de conditie- en droogtraining
voor het aanstaand seizoen bezig
is, voegen.
Broekman voelt zich op het ogenblik,
dank zij zijn sobere levenswijze in de
zomermaanden hij heeft van April
tot half September in de Noorse bos
sen carteringswerk verricht in uit
stekende conditie. Hij weegt slechts
80 5 kg een gewicht, dat nog nimmer
zo laag is geweest. Broekman was van
oordeel, dat dr Carlier er misschien
nog enkele kilogrammen van af zal
krijgen, want reeds door gewichtsver-
mindering zou zijn sprint vooruit kun-
nen gaan. Maar bij deze ene wens van
Broekman blijft het niet, want de Euro-
pese titelhouder hoopt, dat de tech-
nische commissie van de KNSB toe
stemming zal geven om Carlier met de
kernploeg en Klaas Schenk na 27 De
cember voor enkele weken naar Noor
wegen te sturen. Broekman verklaarde,
dat dr Carlier zeer nuttige wenken bij
de ijstraining zou kunnen geven, opdat
de rijders bij het begin van het wed
strijdseizoen niet alleen physiek maar
ooktechnisch zo goed mogelijk zijn
voorbereid. Het laatste gedeelte van
de training van dr Carlier zou slechts
tien tot veertien dagen behoeven te
duren.
Broekman begreep zeer wel, dat de
KNSB geen rijders zal uitzenden naar
de wereldkampioenschappen in Japan.
Zeker zou dat, ondanks tegemoetko
ming van Japanse zijde, op 5000 tot
6000 gulden per man komen. Hoewel
de landenwedstrijd tussen Noorwegen
en Nederland als definitief wordt be
schouwd, is bet nog niet zeker, dat
Noorwegen niet bij de wereldkam
pioenschappen vertegenwoordigd zal
zijn. Hjallis Andersen wij namelijk
graag naar Japan gaan, althans als hij
daar de Russen kan ontmoeten, maar
over dat laatste punt is niets bekend.
HjEillis is in harde training gegaan. Zijn
been is weer volkoimen in orde en hij
heeft meegedaan aan het nationale
wielerwegkampioenschap. Zweden heeft
reeds laten, weten, dat Ericsson en
Asplund naai Jap;n zullen gaan. Het
zou in de bedoeling liggen, d?t de rij
ders van de kernploeg tussen 27 De
cember en 20 Januari op die datum
wilde men naar Davos gaan in ver
band met de voorbereiding voor de
Europese kampioenschappen aan
enkele wedstrijden deelnemen. De boer
derij van Sinneruds, Fjetre, staat na
Kerstmis weer open voor de kern
ploeg.
H.M. de Koningin heeft gisteren een
kort bezoek gebracht aan de studio van
de Wereldomroep teneinde een bood
schap uit te spreken, welke per gra-
mofoonplaat naar Asaerika zal worden
gezonden. Deze boodschap zal ten ge
hore worden gebracht op het congres
in Atlantic City (New Jersey) van de
Assemblée van het general depart
ment van de United Churchwomen of
te National Council of the Churches
of Christ in the United States of Ame
rica", van 5 tot 8 October a.s.
Hoewel Smyslov de leiding in
het candidatenschaaktornooi nog
steeds vrij stevig in handen heeft,
heeft hij toch een ernstige tegen
slag moeten incasseren. Zijn afge
broken partij tegen Petrosian le
verde nl. slechts remise op. Juist
op het moment dat iedereen in de
zaal dacht, dat het laatste uur voor
Petrosian had geslagen, vond de
benjamin der deelnemers een ver
bluffende zet die de partij redde.
Hieronder laten wij het slot van
deze partij volgen:
Wit: (Smyslov) Kg4, Dd 5, Le7,
pionnen c3, d6, f3, g2 en h2.
Zwart: (Petrosian) Kh 7, Del,
Pd3, pionnen a7, b6, c4, g7 en h6.
Er volgde: 1. d6-d7, Del-e5. Dreigt
Df4+; 3. Kh3, Pf2 mat, of 3,
tNiet uitdrukken. Ze verdwijnen j
Hjpspoedig en spoorloos wanneer J=
ze een paar maa! bet met
- het bekende huidgeneesmiddei a
(Advertentie, Ing. Med.)
Kh5, g6 mat, terwijl na 2. Dxe5, Px
e5+ de belangrijke vrijpion sneuvelt.
2. Dd5xd3+, c4xd3: 3. d7-d8 (dame).
Hier werd de partij remise gegeven,
waarschijnlijk met het oog op 3
De2; 4. Kh3, d2: 5. Dd7, Did; 6. Df5+,
Kg 8; 7. Df8+ met eeuwig schaak. In
tussen heeft Bronstein een felle aan
val ingezet op de tweede plaats. Hij
won zijn afgebroken partij tegen Gli-
goric na een interessant eindspel, waar
in hij zijn Kozakken-bloed niet ver
loochende gezien de wijze, waarop hij
zijn beide paarden over het bord liet
galopperen. Toen Keres zijn tegenstan
der Petrosian op de 56e zet, na een
fijn doorgevoerde koningsaanval tot
de overgave dwong, klaterde er een
spontaan applaus op in de zaal. Dat
gebeurt niet vaak tijdens een schaak-
tornooi. maar de vroegere Estlander
is in Zwitserland zeer populair, niet
alleen door zijn brillante stijl, maar
misschien nog meer door zijn beschei
den optreden.
In de partij Geller-Szabo heeft de
laatste nog uren lang geprobeerd om
zijn pluspion te realiseren. Pas op de
78e zet eindigde deze partij in remi
se. Hetzelfde resultaat hadden de par
tijen Boleslavsky-Euwe en- Boleslavsky
-Stahlberg, zonder dat er nog een zet
werd gedaan. Wat betreft de laatste
partij een enigszins onverwachte uit
slag. De oorzaak was de zet, die de
Zweed had afgegeven. Hij heeft zijn
dame geofferd voor een toren en een
loper, en kon daardoor een onneem
bare stelling innemen.
De uitgestelde partij uit de 15e ron-
Tussen half acht en half negen Maan
dagavond vond er op Schiphol een
ware voetbalinvasie plaats. Op de Am
sterdamse luchthaven arriveerden ach
tereenvolgens de Duitse spil Posipal,
de Zuidslaviërs Beara, Tsjaikovski,
Vucas en Zebec, de Italiaan Boniperti
vergezeld van het lid van de techni
sche commissie van de Italiaanse voet
balbond Geisler, de Zweed Nordahl en
de Oostenrijkers Zeman, Stotz, Happel,
Hanappi, Brinek en Ocwirk, vergezeld
van het lid van de F.I.F.A.-commissie
Walter Nausch, verder de secretaris
van de F.I.F.A., de lieer Gassmann en
nog enkele buitenlandse belangstellen
den, die getuigen willen zijn van de
oefenwedstrijd tussen het voorlopige
elftal van het Continent en de C. F.
Barcelona.
Op Schiphol werden zij verwelkomd
door de heer K. J. J. Lotsy, voorzitter
van de speciale F.I.F.A.-commissie voor
deze ontmoeting en de heer D. J. Bes-
sem, directeur van het Olympisch Sta
dion. Temidden van deze buitenlandse
voetbalinvasie ontdekten wij ook de
spelers van het Nederlands elftal, te
ruggekeerd uit Oslo, tezamen met hun
leiders, die Schiphol met bijna twee
uur vertraging bereikten, in verband
met motorstoring op het vliegveld van
Gothenburg in Zweden. Leiders en
spelers van het Nederlands elftal wer
den verwelkomd door de heer H. P
Hoolboom, voorzitter van de KC. De
kennismaking tussen de Europese spe
lers vlotte zeer goed, al begon Gunnar
Nordahl in het Italiaans en eindigde
hij in het Zweeds en al spraken de
Zuidslaviërs slechts enkele woorden
Duits. Nog niet in Amsterdam zijn ge
arriveerd de spelers van de sparring
partner, C. F. Barcelona, waarbij zich
de voorhoedespeler Kubala bevindt,
Lorenzi, de voorhoedespeler van Inter-
nazionale uit Milaan, die de voorkeur
had gegeven met de trein te reizen en
Rik Coppens, de Antwerpenaar, die
vandaag met de auto naar Amsterdam
komt.
Maandagavond werd de definitieve
continentale ploeg voor de wedstrijd
De voetbalinterland BelgiëZweden,
welke Donderdag 8 October te Brus
sel in de voorronden van het tornooi
om het wereldkampioenschap wordt
gespeeld, zaj worden geleid door
scheidsrechter K Schipper (Gronin
gen). Hii za1 w" 'pp ge-sriripprd door
de grensi-ehiers A P. Fnrmano'
(IJmuiden) en J. H. Martens (Zeist).
van Woensdag als volgt samengesteld:
Vóór de rust: Zeman (Oostenrijk);
Stotz (Oostenrijk) en Happel (Oosten
rijk); Hanappi (Oostenrijk), Ocwirk
(Oostenrijk) aanvoerder en Brinek
(Oostenrijk); Lorenzi (Italië), Boni
perti (Italië), Vucas (Zuidslavië), Ku
bala (Spanje) en Zebec (Zuidslavië).
Na de rust: Zeman (Oostenrijk); Na
varro (Spanje), Posipal (Duitsland) en
Hanappi (Oostenrijk); Ssjaikovski (Z.-
Slavië) en Ocwirk (Oostenrijk) aan
voerder; Coppens (België), Boniperti
(Italië), Nordahl (Zweden), Kubala
(Spanje) en Zebec (Zuidslavië).
de tussen Reshevsky en Taimanov
was een Nimzo-Indjsche verdediging.
Gesteund door zijn op de achtergrond
loerende lopers kon de Amerikaan een
licht initiatief op de damevleugel ont
wikkelen. maar het zag er niet naar
uit, dat dit tot duurzame resultaten
zou leiden. In de gebruikelijke tijd-
nood-phase kwam Reshevsky dreigend
opzetten, maar door een op het juiste
moment ingezette tegenaanval wist
Taimanov de dreigende gevaren te
voorkomen. Hoewel de Amerikaan in
de afgebroken stelling nog steeds iets
beter staat, is remise toch de meest
waarschijnlijke uitslag.
Uitslagen 15e ronde: Boleslavsky-
Euwe %-V2\ Smyslov-Petrosian
Bronstein-Gligoric 1-0; Reshevsky-Taï-
manov afgebroken in vrijwel gelijke
stelling.
16e ronde: Keres-Petrosian 1-0; Gel-
ler-Szabo V4_1/4: Boleslavsky-Stahlberg
Vz-V,-
De stand luidt thans: 1. Smyslov 10
pt. uit 15 partijen: 2. Reshevsky 8%
pt. plus 2 afgebr. partijen (15); 3. Naj-
dorf 8!<. pt. (15); 4. Bronstein 8 pt.
plus een afgebr. partij (15); 5., 6. en 7.
Keres. Boleslavsky en Euwe 8 pt. (15)
8. Petrosian 7% pt. (15); 9. Taimanov
7 pt. plus een afgebr. partij (151; 10.
Kotov 7 pt. (15): 11., 12. en 13. Aver-
bach, Szabo en Geiler 6% pt. (15); 14.
Gligoric 6 pt. (14); 15. Stahlberg 4 pt.
(15).
Prof. mr P. J. Oud, die bij zijn af
scheid als burgemeester van Rotterdam
een reis naar Zuid-Amerika had aange
boden gekregen, is gisteren met de „Al-
badi" van deze reis in Rotterdam terug
gekeerd.
Op het Museumplein te Amsterdam
heeft de president-directeur van de
K.L.M., dr A. Plesman gistermiddag
het nieuwe busstriion-passagekantoor
van onze nationale Luchtvaartmaat
schappij geopend. „Sommige mensen
zijn van mening, dait op deze plaats in
de hoofdstad een busstation niet thuis
hoort", aldus dr P'esm-n in zijn ope
ningsrede. Spreker was echter steeds
van mening geweest, dat alle tegen
standers van dit plan na, voltooiing tot
andere gedachten zouden komen. Na
nog gesproken te hebben over de mo
gelijkheid, dat in de toekomst helicop
ters op het dak van het gebouw zullen
'anden, een plan. dat door de burge
meester van Amsterdam, mr d'Ailly,
sterk werd gestimuleerd, hoopte hij,
dat het Museumplein de beste oplossing
zal blijken. Met ingang van heden zul
len de K.L.M.-bussen dus niet vertrek
ken van en aankomen aan 't Leidseplein
maar van het Museumplein. Door de
gunstige ligging wordt de rijtijd een
kwartier bekort.
Vermoedelijk zal de KLM op 12 Oc
tober een luchtlijn openen van Curasao
naar Mexico-stad.
QEZAGVOERDER Kooper is blij, dat hij in de Christchurchrace weer
iets van de oude pioniersgeest zal voelen. „Want" zo zegt hij, „het
avontuur van vroeger is er wel zo ongeveer uit. Het wetenschappelijk
vliegen van tegenivoordig is zoveel rustiger en eigenlijk zonder emoties.
De automatische piloot, die het zo veel beter, preciezer en gelijkmatiger
doet dan de mens, zou niemand van ons graag willen missen en zeker
ook niet op de Christchurchvlucht. Maar juist deze vlucht zal mij als
vlieger, naar ik hoop, nog wel iets meer voldoening schenken dan de
gebruikelijke methode om een moderne machine met de hand tot op
kruislioogte te vliegen en dan pas weer in te grijpen wanneer zij tot op
8000 voet voor de volgende landingsplaats is gedaald".
ALS wij gezagvoerder Kooper vragen
hoe zijn ervaringen op de lange af-
standvluchten zijn, gaat hij in zijn her
innering terug tot de tijd, dat hij als
piepjong piloot, 20 jaar geleden, met
Fokker F12's van Amsterdam naar
Java vloog. Tenslotte was dat ook een
lange afstandmachine, al had zij dan
1WIET het naderen van
1V1 het startmoment van
de race naar Christ-
church komt dit uitzon
derlijke luchtvaartevene
ment meer en meer in
het middelpunt der be
langstelling te staan.
Aan de snelheidsrace zul
len acht toestellen deel
nemen en wel drie Can
berra's van de Royal
Air Force, twee Canber
ra's van de Australische
luchtmacht, twee Austra
lische ..Mosquito's" en
de „Valiant" van de
Royal Air Force. De
Australiër Whiteman,
die met een „Mustang"
had ingeschreven, heeft
zich teruggetrokken.
In de handicap-race
zijn vier deelnemers
overgebleven, nl. de
„Liftmaster" van de
KLM, de „Hastings" van
de Royal New Zealand
Air Force, de „Viscount"
van de British European
Airways en de „Lock
heed" van de Amerikaan
se Rausch Aviation. In
gewijden achten de kan
sen van de drie eerstge-
noemden in de handicap
race vrijwel gelijk en de
KLM vreest de concur
rentie geducht. Dit is
dan ook een van de re
denen, waarom gezag
voerder Kooper heeft be
sloten zijn berichten
over de race naar Schip
hol in code te zenden,
om de mededingers zo
weinig mogelijk gege
vens in handen te spe
len.
Men acht de kans van
de KLM op een eerste
prijs geringer dan des
tijds in de Melbourne-
race en van officiële
KLM-zijde zei men, het
allerminst onwaarschijn
lijk te achten als men op
de derde plaats zou ein
digen. De belangstelling
in het buitenland voor
de race is zo groot, dat
de KLM heeft besloten
ook op een aantal buiten
landse kantoren de stand
van (de race op kaarten
bij te houden. De BBC
zal tijdens de vlucht
twaalf speciale uitzen
dingen verzorgen. Tijdens
de race zal de KLM geen
telefoontjes van buiten
staanders over de stand
van de race kunnen be
antwoorden.
Hoe erg het was....
(Voor nadere bijzonderheden betref
fende deze prijsvraag zie men ons num
mer van Zaterdag jl.)
JJE OEFENING „Mariner", die op het ogenblik de Westeuropese wateren
beheerst, begint zo langzamerhand het karakter van een werkelijke oorlog
te krijgen. In de nacht van 25 op 26 September gingen de „Oranjestrijdkrach
ten over tot een onverwachte actie op de maritieme verbindingslijnen, die
door de „Blauwen" werden verdedigd. Zes kleine, snelvarende patrouille
vaartuigen doemden plotseling op uit de duisternis en zetten koers naar de
naven van IJmuiden, teneinde de radar-installatie onklaar te maken. Doch
iwoTannen^vai?- ^ustbatterijen lieten zich niet verschalken en vernietigden
mpnt io 5in.nenvarende boten. Eén vaartuig slaagde er in een detache-
consoliripr^ririo h -Zei j, echter nauwelijks gelegenheid kreeg zich te
de hewS; h«i, i] blauwen ingedeelde Nederlandse mariniers, die met
snedetTz^ wan? hew1ez™, dat zij uit het goede soldatenhout ge-
£)IT IS slechts een Klein onderdeel van
het gehele „oorlogs"-programma,
waarin alle mogelijkheden van een mo
derne krachtmeting te water zijn uit
gebuit. Door beide partijen worden
mijnenvelden gelegd, luchtaanvallen
uitgevoerd en onderzeeboten uitge
stuurd om argeloze convooien te ver
nietigen voor zij hun bestemming heb
ben bereikt.
Zaterdag 26 September was de mist
zo dicht, dat de activiteit in de lucht
langs de Britse Zuidoostkust moest
worden beperkt. In de daaropvolgende
nacht namen vliegtuigen van de Blau
wen twee „Oranje-torpedojagers" waar
in de buurt van Firth of Forth. Onmid
dellijk voer een snelvarend fregat uit
om de raiders op te sporen en te scha
duwen. Edoch, het fregat had buiten de
waard gerekend. Een korte hevige aan
val werd ingezet, het blauwe vaartuig
moest geheel buiten gevecht gesteld
-aar de thuishaven terugkeren.
De vliegkampschepen bewijzen tij-.
dens deze oefening bijzondere dien
sten. Bij het aanbreken van de dag
Steeg een geducht eskader van de de-
iensietroepon op rm de nog steeds on
bedreigde torpedojagers in de golven
te boren.
[ANGS DE gehele Atlantische kust
heeft men de koorts van een mo-
MlirfaJ26!000?!0?» te„ Pakken gekregen.
Melden kustbatterijen van Spanje, dat
er voortdurend schermutselingen plaats
vinden tussen vertegenwoordigers van
de Oranje en Blauwe partijen, in Noor
uitgevaren ree(*s enkele convooien
Zondag bereikte, ondanks de mist,
de strijd haar hoogtepunt in de Golf
van Biskaje, nabij de Marokkaanse
kust. Op diezelfde dag werden in de
vroege ochtend zwermen parachutisten
nergelaten boven het vliegveld van
Yorkshire. Hoewel de aanval door bom
menwerpers en jachtvliegtuigen werd
ondersteund slaagde de bezetting van
het vliegkamp er toch in de parachu
tisten een halt tóe te roepen en zelfs
gevangenen te maken. Door „Oranje-
saboteurs werd vergeefs geprobeerd de
verdediging te infiltreren.
Voor de overhandiging van een
cheque ten bedrage van honderddui
zend gulden (bijna achthonderdmillioen
drachmen) op naam van Koningin Fre-
derike van het door aardbevingen ge
troffen Griekenland, was gistermiddag
ten kantore van de Hollandse Bank-
unie te Amsterdam een korte plechtig
heid gearrangeerd. De Griekse gezant,
de heer N. G. Lely was daarheen ge
komen op uitnodiging van het comité
„Hulp aardbeving Griekenland".
Jhr H. van Lennep deelde in een
korte toespraak mede dat de actie, die
na de eerste berichten over de aardbe
vingen is ingezet, zeventienhonderd
giften tot een totaal van honderdtien
duizend gulden heeft opgeleverd. Na
15 October, als de actie ten einde is,
zal het restant worden overgemaakt.
Naar ons door de dienst dijkherstel
Schouwen en Duiveland wordt mede
gedeeld, vorderen de werkzaamheden
aan de Nieuwe Ringdijk nabij Schelp-
hoek zodanig, dat vandaag een aanvang
wordt gemaakt met het leegpompen
van het waterschap Schouwen. Dit be
tekent dat, indien alles vlot verloopt,
eind October wederom een oppervlak
ter grootte van ongeveer 9.000 ha droog
zal komen. Dan zal in het gehele ramp
gebied alleen de Vierbannenpolder van
Duiveland, groot ongeveer 2500 ha. met
daarin de dorpen Ouwerkerk en Nieu-
werkerk als laatste overstroomd ge
bied resteren. Dit gebied zal eerst kun
nen worden drooggemalen na de slui
ting van het laatste gat, nl. bij Ouwer
kerk. Aan dit laatste object wordt met
man en macht gewerkt.
drie motoren (een op de neus) van
slechts 450 pk elk. Daar haalde men dan
100 mijl snelheid per uur uit, zonder
wind en de vol-gas-hoogte had zij reeds
op de grond. Hoe hoger men kwam,
hoe minder vermogen men dus uit die
motoren kreeg „en daarom", aldu»
Kooper, „zat je altijd zo laag mogelijk,
zo ergens tussen de 100 en 1000 meter.
Dat betekende dan volop in de tropi
sche remous, waardoor je passagiers
meestal luchtziek waren in een gloei
ende hitte van 35 grëden en zonder
ventilatie. Het voordeel ervan was, dat
je alles zag waar je overheen vloog".
De heer Kooper heeft dan ook het
gevoel, dat hij de gehele pijpleiding
door de Arabische woestijn zowat buis
voor buis heeft zien aanleggen en dat
hij elke witte en zwarte olifant in de
jungle van Siam persoonlijk kent.
Vijf en twintig tussenlandingen wa
ren er in die tijd tussen Amsterdam
en Batavia. Wel een verschil met thans,
als men weet dat de KLM snelle dienst
het soms met drie tussenlandingen
doet (Cairo, Karachi, Bangkok) en dat
de „boemel" onderweg acht keer landt.
Het verschil tussen het vliegen van
toen en nu is bovendien het verschil
tussen stuurstoel en de moderne ca
bine, tussen sterke handen die de stuur-
knuppel omknelden en de automati
sche piloot. Voorts behouden de mo
derne vliegtuigen hun vermogen op
grote hoogte en men „zit" daarom ge
woonlijk op 15.000 voet, boven het
slechte weer uit. Bovendien vliegt men
dan met drukcabine en de ongemak
ken voor de passagier zijn daardoor tot
een minimum beperkt.
Over de DC6a „Liftmaster" is Koo
per enthousiast. „Een voortreffelijke
machine, die een grote hoeveelheid
benzine kan meenemen en toch een
hoog rendement heeft".
En dan moet de KLM-gezagvoerder
snel weg, om zijn opwachting te ma
ken bij dr ir M. H. Damme, naar wie
de machine genoemd is en die waar
schijnlijk aanwezig zal zijn bij de start
in Lönden op 8 October.
Voor het militaire tribunaal te Tu
nis is Maandag het proces begonnen te
gen Hedi Ben Brahim en Salah Ben Ah
med, die ervan beschuldigd worden op
1 Juli jl. de toenmalige troonopvolger
van Tunis te hebben vermoord.
Hebt U ook wel eens zo'n
hoofdpijn? Neem dan Aspirin
(alleen echt met het BAYER-
kruis).
(Advertentie, Ing. Med.)
UET DORP Gueven-
natten in de Elzas
bezit sedert lange jaren
een noodklok op het
gemeentehuis, het enige
middel om alarm te
slaan, daar zelfs een
kerktoren ontbreekt. Het
leven in het dorp ver
liep de laatste jaren
echter zo rustig en zon
der strubbelingen, dat de
klok nimmer geluid be
hoefde te worden. Om te
voorkomen, dat onge
stoord rust tot roest zou
leiden, zodat de klok,
wanneer de nood wer
kelijk aan de man zou
komen, het zou vertik
ken, heeft de gemeente
raad thans besloten de
alarmklok telkenmale te
luiden, wanneer de be
lastingontvanger het dorp
komt bezoeken. Bij wijze
van oefening, zegt men
neiastingen ge-
sproken, de Zuid-
afrikaanse roker betaalt
in tegenstelling tot de
algemene opvatting meer
belasting dan alle goud
mijnen tezamen. Deze
opzienbarende medede
ling werd gedaan op een
congres van het Afri
kaanse handelsinstituut.
De accijns-belasting op
tabak heeft in 1952-1953
14.544.794 pond sterling
opgeleverd, de goud
mijnen betaalden over
dezelfde periode „slechts"
14.198.524 pond sterling.
Volgens de ramingen
zullen de goudmijnen dit
jaar nóg minder, name
lijk dertien millioen pond
sterling, bijdragen.
nE THEE-MANIE is
een van de bekendste
gebreken van onze Britse
overburen. Niet alleen
proberen zij in de oorlog
in hun loopgraven onder
het felste artillerie- of
lucht-bombardement nog
hardnekkig en onver
stoorbaar hun potje thee
te zetten, maar nu zijn
ook vijfhonderd arbei
ders van een fabriek in
Sheffield vijftien dagen
in staking geweest, om
dat zij in werktijd geen
thee meer mochten zet
ten. En met succes:
voortsan zal hun in de
loop van de ochtend ge
durende een korte werk-
pauze een kopje worden
gebracht.
CX-PRESIDENT Truman
blijkt toch wel een
vruchtbare regerings
periode achter de rug te
hebben. Een groot aantal
archivarissen van de
Amerikaanse regering zal
hem namelijk helpen bij
het uitzoeken van drie
millioen documenten, die
stammen uit de tijd. dat
Harry S. in hei Witte
Huis zat. Het werk zal
ongeveer anderhalf jaar
in beslag nemen.
Plaatsing van deze stukken betekent
niet, dat de redactie met de inhoud
instemt. Zij acht kennisneming ervan
echter van algemeen belang
Bergen (N.H.), 22 Sept. 1953
Geachte Redactie,
Toen ik enige weken geleden in Uw
blad het artikel over Stratford upon
Avon las, had ik er niet aan kunnen
denken dat ik j.l. Vrijdagavond in het
Shakespeare theatre aldaar een stuk
van deze beroemde schrijver zou zien
en dat er al weken tevoren door een
vriendelijk gastheer een plaats voor
mijn vrouw en mij was gereserveerd.
Wij kwamen te 6.15 uur te Stratford
aan en werden voor het Theater ge
bracht. In de eetzaal stond voor vele
bezoekers en ook voor ons een maal
tijd gereed. Na deze maaltijd zagen wij
het blijspel „De getemde feeks", dat
met zwier en verve werd gespeeld.
Gelukkig hadden wij Zaterdagmor
gen de tijd Stratford te bezichtigen.
Wij hebben alle straten doorgewan
deld en natuurlijk ook het geboorte
huis van Shakespeare bezocht. Na de
toegangsprijs betaald te hebben kwam
er een nette mijnheer naar ons toe,
die te lesnnen gaf, dat indien wij nog
inlichtingen wensten, hij die ons gaar
ne zou verstrekken, waarna hij zich
onmiddellijk bescheiden terugtrok.
Deze houding en al wat wij in het
plaatsje zagen, gaf een geheel andere
indruk dan die de schrijver van Uw
artikel heeft willen vestigen. De Vo-
lendamgeest ontbrak m.i. ten ene male.
Ik zou er prijs op stellen, indien U
de lezers van Uw blad hiervan kennis
wilt laten nemen.
Hoogachtend, H. RINGERS
Onze Londense correspondent tekent
hierbij aan: Zo ziet men alweer, me
ningen kunnen als smaken verschillen.