De Indonesische regering tussen Scylla en Charibdis New York opent geweldig luchtvaartstation Nederlandse Nationale ballet verzuime zijn kansen niet Hensbroek - in 130 Noordkaap liften Heftige strijd om de Delische tabaksgronden Tabak is onmisbare deviezenbron Marktoverzicht van Purmerend DE KUNST IS een kringloop. In alle scheppende kunst zien we de eeuwige wisseling van de romantiek en het klassieke. In de danskunst van nu want we moeten toegeven, dat het een kunst is, een van de oudste kunsten zien we opnieuw die eeuwige botsing tussen romantiek en klassiek, en ook binnen deze twee categorieën zelf worden weer kleinere revoluties gevonden. Combinatie van alle beschikbare talent is nodig HET GING OM EEN WEDDENSCHAP WEEKOVERZICHT URKER VISSERIJ BESOMMINGEN IJMUIDEN Nieuwe station zal ongeveer 7 millioen reizigers per jaar verwerken Te NEW YORK zal over enige weken 's werelds grootste lucht- vaartstadstation, het „East Side Airlines Terminal", worden ge opend zulks ten gerieve en tot grote voldoening van alle lucht reizigers, de luchtvaartmaatschappijen ende New Yorkse De verkeersmoeilijkheden ten dele opgelost MARKTBERICHTEN DE PHOENIX VAN DE DANS DOOR Janet Sinclair BEROmiVGSWFRK 1 WOENSDAG 7 OCTOBER 1953 (Van onze correspondent in Indonesië J-JET VORIGE Indonesische kabinet is, zoals de lezer in Nederland zich misschien zal herinneren, gevallen op het zg. Delische gronden* vraagstuk. De nieuwe regering wordt dus geconfronteerd met de delicate opdracht om deze zaak tot een oplossing te brengen, waarmee althans de huidige meerderheid in het Parlement accoord gaat. Of die oplossing tenslotte alle belanghebbende partijen zal bevredigen en dit probleem als zodanig geheel uit de wereld helpt, is echter een vraag, die nauwe lijks of niet te beantwoorden valt. Er zijn hier te veel tegenstrijdige be langen in het spel en bovendien is deze in wezen technisch-agrarische aangelegenheid een al te dankbare speelbal voor politieke strevingen en sentiment geworden. UET GAAT hier voornamelijk om de kostbare tabaksgronden van Deli, waar een produet wordt gekweekt, dat door de bijzondere geaardheid van do- dem en klimaat zijns gelijke in de we reld niet heeft, het Deli-dekblad. Reeds vóór de oorlog, toen de economische en financiële situatie van dit land aan zienlijk beter was dan tegenwoordig, noemde men de Deli-cultures „de kurk waar Indië op drijft". De schatkist ont ving door de export van Deli-tabak honderden millioenen aan uitvoerrech te i Hoewel de export veel minder ge worden is, valt die opbrengst ook thans nog niet te versmaden, waarbij komt, dat de Deli-tabak een uiterst belang rijke deviezen-bron vormt; en wanneer Indonesië ergens om verlegen zit, dan zijn het nu juist wel deviezen. Zuiver financieel-economiseh bekeken bestaat er voor een Indonesische Regering dus alle reden om deze tabakscultuur, die voor het allergrootste deel door Ne derlandse ondernemers gedreven wordt, een zeker mate van bescherming te verlenen. Want hier werkt „buiten lands kapitaal", dat Indonesië enorme voordelen oplevert. De teelt werd vóór de oorlog gedre ven op concessie-gronden; deze besloe gen een zeer aanzienlijke oppervlakte en waren van uitstekende kwaliteit. De moeilijkheden om deze gronden ont stonden tijdens en na de bezetting. In de tijd der Japanse bezetting wer den de ondernemingen gesloten, en daarvan heeft toen een deel der bevol king gebruik gemaakt om de concessie- gronden hier en daar te occuperen. Men bouwde er hutjes en huisjes en beoefen de er de droge rijstbouw. Na de bezet ting door Nippon brak de nationale re- ondernemingen niet kon worden vooit- volutie uit, waardoor het werk op de gezet, zodat het aantal der z.g. onwet tige occupanten in die tijd nog een beetje toenam. En vooral na de souvc- reiniteits-overdracht waren er grote groepen van de bevolking, die meen den, of wie diets werd gemaakt, dat het met de concessies der tabaksmaat schappijen thans afgelopen was, als ge volg waarvan de bezetting der tabaks gronden door tani's (kleine boeren), of wie zich daarvoor uitgaven, toen eerst recht op omvangrijke schaal een aan vang nam. T)E JONGE Indonesische Staat had de concessies aan de ondernemers wel iswaar gegarandeerd, maar gezien de De laatste weken van de kuilvisserij op paling zijn wegens het ruwe storm achtige weder voor de vissers niet roos kleurig geweest. Veelal kon er 2 tot 3 etmaal per week weinig of niet wor den gevist. De vorige week was eerst het weder te ruw; het laatst van de week daarentegen hebben de motor- loze zeilvaartuigen wegens windstilte de visserij niet kunnen uitoefenen. De motorloze zeilvaartuigen hadden vang sten per etmaal tot 85 pond. Van deze soort kuilpaling was de gemiddelde prijs 85 ct per pond. De weekresulta- te- varieerden van 90 tot 160 per zeilvaartuig. De motorvaartuigen brach ten per etmaal vangsten aan de markt tot 129 pond per vaartuig. Gezien deze soort paling dunner van stuk was, werd een gemiddelde prijs van 80 ct geno teerd. Voor deze tijd van het jaar waren de vangsten echter niet slecht te noe men. De weekbesommingen waren van 200 tot 000 per motorvaartuig. De lijn- of beugaalvisserij was nog niet best te noemen. l°er etmaal waren van deze eategorievissers de vangsten tot 70 pond per beuger. Deze soort 1-naal die anders dik van stuk is, was nu echter dun van stuk, zodat maar een gemiddelde prijs van ruim 80 ct werd beboekt, De weekbesommingen van de lijnaal- vissers waren ten hoogste 100. Van weinig betekenis was ook de visserij op snoekbaars, rode baars en witvis. De staannetvissers hadden vangsten tot 50 pond per etmaal. De prijs der snoek baars was 52 ct tot 56 ct; rode baars 70 tot 78 ct en voorn 3 tot 5 ct, terwijl Se blei 5 tot 6 ct noteerde. Opmerkelijk is het dat dit jaar in de kuil weinig of geen snoekbaars wordt gevangen De s.smnetvisser- hadden dan ook week besommingen tot 60 per vaartuig. De aanvoer van karper en bot was ook gering te noemen. Gunstiger resultaten werd"n de vorige week door onze grote Noordzeevloot geboekt. Deze waren van matig tot goed te noemen. De vorige week (28 September tot en met 3 October) werd aangevoerd: 31613 pord lctiiinp'ing 24'nopd Min""!' 1300 pond snoekbaars; 810 pod rode baars; 877 pond voorn; 409 pond blei; 27 pond karper- 133 pond bot en 189638 pond Nest. De totale omzet was ruim 36000. VISSERIJBERICHT URK Dinsdag werd door 20 vaartuigen aan gevoerd. 1112 pond lijn- of beugaal 81—91 ct. per pond. heersende sentimenten valt het ook wel te verstaan, dat het nieuwe bewind er niet gaarne toe overging zijn eigen on derdanen medestrijders voor de vrij heid van de tabaksgronden te ver jagen, ten bate van Nederlandse on dernemers die door politieke scherpslij pers nog altijd gaarne als „koloniale imperialisten" worden gedoodverfd. Zo kromp het tabaksareaal steeds me— in en de regering zwalkte tussen Scylla en Charybdis. Verjaging der on wettige occupanten zou haar populari teit onder een groot deel van bet volk niet ten goede komen, maar het laten voortbestaan dezer situatie betekende een aanzic-lijk nadeel voor de schat kist. MA LANG wikken en- wegen werd er tenslotte, met volle medewerking der Tabaksmaatschappijen, een oplos sing gevonden. De concessie-houdsters toonden zich bereid flinke stukken van hun areaal ten bate van de bevol king vrij te geven en de Overheid ga randeerde anderzijds een deel der gronden, welke daarvoor het meest geschikt zijn, voor de aanplant van de Deli-tabak. Dit bracht de noodzaak mede, dat een deel der onwettige oc cupanten naar andere gronden moest verhuizen. Echter, niet alleen ontstond onder grote groepen tani's verzet tegen de aangekondigde overplaatsing, men ging zelfs zó ver dat nu, ook voor de tabak gereserveerde arealen deels door de bevolking werden bezet. Meer ex treem-georiënteerde politici, die het buitenlandse grootkapitaal maar het liefst geheel zagen verdwijnen, be speelden nu met succes de „snaren van de volksziel". De zaak begon een politiek karakter aan te nemen en werd op hoger niveau een strijd tussen de Masjumi, de Mohammedaanse volkspartij, die de grondverdeling steunde, en de P.N.I., benevens andere linkse groeperingen, die de ontevreden onwettige occupanten in het gelijk stelden. De gevoelens uitten zich in mon- straties, er vloeide hier en daar zelfs bloed, er vielen doden, er verschenen steeds heftiger polemieken in de Indo nesische pers, er werden scherpe ver wijten in het Parlement gedaan, en tenslotte viel de regering, wier Masjumi- ministers voor dit verloop verantwoor delijk gesteld werden. Het nieuwe ka binet zal de kwestie van de grond- verdeling nu opnieuw bekijken, maar hoe dringend het is, dat er een oplos sing komt, bewijst wel het feit, dat sedert de vorming dezer regering, al weer ernstige incidenten hebben plaats gehad, waarbij een dode te betreuren viel. De gemoederen zijn nog altijd tot het uiterste gespannen. Mogelijk zal de nieuwe regering wat meer toegeven aan de wensen van de onwettige occupanten, maar aan de an der kant zal ook zij niet zó ver kunnen en willen gaan, dat de tabaksaanplant bijkans onmogelijk wordt gemaakt. Niet, omdat zij de buitenlandse onder nemers zo lief heeft, of bijzonder boven het eigen volk wenst te bevoordelen, maar omdat zij zich daarmee in het eigen vlees snijdt. Tabak levert een zeer aanzienlijk bedrag aan buitenland se deviezen op; het verlies hiervan zou Indonesië eenvoudig niet kunnen dra gen. MEN ZAL de tabaksgronden, die nog over zijn, dus moeten beschermen, wat overigens zeker geen nadeel voor de kleine boeren oplevert, want er is voldoende zeer geschikte grond voor deze tani's afgestoten. Dat er onder hen niettemin ontevredenheid bestaat, en zelfs opwinding, moet zonder twijfel vooral geweten worden aan verkeerde voorlichting. Dit laatste heeft de nieu we minister van Binnenlandse Zaken hij zijn jongste bezoek aan Deli niet onduidelijk te kennen gegeven. Dat achter die verkeerde voorlichting vaak politieke bedoelingen en ongezonde sentimenten schuil gaan, heeft de mi nister er natuurlijk niet hij gezegd, maar een dergelijke veronderstelling lijkt niet geheel zonder grond. Daarom is en blijft dit een delicaat vraagstuk, dat de Indonesische overheid ook on der bet nieuwe bewind voorlopig heel jvat zorgen heeft. Besommingen van Dinsdag waren: 3 traw.lers f 63.100,—; IJm 85 f 21.500,—; RO 15 f 9660,—; loggers KW 57 f 5190,— KW 26 f 4320,—; HE 79 f 12.200,—; kot ters IJm 52 f 1360,—; IJm 23 f 3380,—; KW 189 f 95,—. (Van een bijzondere medewerker) verkeerspolitie. Het nieuwe station zal dienen om luchtreizigers, die naar een van de drie New Yorkse vliegvelden (New York International Air- port oftewel Idlewild, LaGuardia Airport en Newark Airport) moeten, op te vangen en vandaar per bus naar de plaats van be stemming te brengen. En tevens, natuurlijk, om de op die vlieg velden gearriveerde reizigers per bus heen te brengen. Een enorm aantal mensen verlaat New York namelijk per vliegtuig of komt daar aan het zullen er, volgens schatting, dit jaar.niet minder dan zeven millioen zijn. HET EAST SIDE TERMINAL be slaat een heel plein dat op korte afstand en ten Zuiden van de ter reinen en gebouwen van de UNO is gelegen. Twintig Amerikaanse en buitenlandse luchtvaartmaatschappij en zullen er hun kantoren en „coun ters" hebben. Het oude .Airlines Terminal" in 42nd Street was al lang veel te klein geworden om de geweldige vloed reizigers naar behoren te kunnen verwerken. Bovendien is het verkeer ter plaatse zo buitengewoon inten sief, dat de politie eigenlijk al lang van plan was om te verbieden, dat luchtvaartbussen voor of in de huurt van dat gebouw mochten stil staan en parkeren om mensen uit te laten of op te nemen. Bovendien waren sommige maat schappijen in de loop van de jaren maar eigen „stations" gaan bouwen, omdat de drukte in 42nd Street te groot was geworden om de passa giers behoorlijk te kunnen helpen. Op het ogenblik heeft men in de stad al elf van dergelijke stations. Zo zal dus binnenkort alles gaan via het nieuwe East Side Terminal, dat wil zeggen totdat, in 1954, het West Side Terminal gereed za] zijn Dit laatste wordt evenwel veel klei ner en zal alleen worden gebruikt om passagiers voor en van Newark te verwerken. DE PLANNEN om dit station te gaan bouwen werden in 1950 ge maakt door de East Side Airlines Terminal Corporation, in samen werking met de stad New York Deze Corporatie wordt gevormd door ver tegenwoordigers van de tien voor- naamste Amerikaanse luchtvaart, maatschappijen (American, Capital. Colonial. Eastern. National North east. Northwest. Pan Anjericai Trans World en United). De „Triborough Bridge and Tunnel Authority", een gemeente-instelling, is eigenares van het gebouw dat, om te beginnen voor de tijd van twintig jaar, door de genoemde Corporatie zal worden ge huurd en gedreven. De diverse enorme hallen, waarin zich de kantoren en „balies" van de luchtvaartmaatschappijen bevin den, bereikt men van de straat uit via zeer brede trappen. Het hele ge bouw is voorzien van „airconditio ning" die het hele jaar in gebruik zal zijn. Behalve kantoren en balies vindt men in het gebouw ook de nodige restaurants en „snackbars", PTT- kantoren en telefooncellen, winkels, toiletten, enzovoort. Het gebouw is strak maar fraai van lijn, de betegeling aan de bin nenkant is zachtgroen van kleur en overal zijn fraaie muurschilderingen aangebracht. OVER HET werkelijk enorme nut van het nieuwe Terminal is iedereen geweldig te spreken. Een verslaggever van een New ïorks blad, die eens verschillende mensen ging polsen om achter hun mening te komen, kreeg van de president van de Pan American World Air ways en van een „traffic cop" (ver keersagent), Mike McNarney ge heten, letterlijk hetzelfde commen taar: „We zijn er machtig mee in onze sas en zullen er 'n hoop ple zier van beleven." Reizigers, die nu nog van Man hattan naar een van de drie New Yorkse vliegvelden moeten, weten hoe lang het duurt voor men daar is aangekomen. Door de gunstige ligging (vlak bij de ingang van de ..Queens Midtown Tunnel" waar al het verkeer bestemd voor Idlewild en LaGuardia toch doorheen moet) zal men spoedig per bus in 18 minu ten naar LaGuardia. en in 31 minu ten naar Idlewild kunnen rijden. 1 Is het West Side Terminal gereed i ken men vandaal in 22 minuten p.*i bus naar Newark Airport ko men. PURMEREND, 6 Oct. Het aanbod van dieren was groter dan sinds de oor- leg ooit is genoteerd en cje handel in de vette koeien had in de vroegte wel een vlot verloop, zodat men gemakkelijker de hoogste notering kon maken dan vorige week, maar later op de dag, toen het aanbod nogal aanhield, daar ook veel reageerders waren aangevoerd, werd de gang wel wat rustiger. Ook op de gelde- markt werd het wat levendiger met een groter aanbod en meer belangstelling. Men kon echter nog niet van een vlugge handel spreken. Bij de verse melkkoeien was het heel kalm. Op de nuchtere kal- verenmarkt was het met de slachtkalve- ren weer heel goed, maar voor de fokkers waren maar weinig kopers. De handel in de vette kalveren verliep ook stug, hoe gering het aanbod ook was. Op de wolveemarkt was een druk aanbod, maar de lammeren waren heel goed gevraagd, met weer iets vastere prijzen. Ook de fokooien waren wel gezocht, maar met de vette schapen ging het weer heel kalm aan, evenals met de fokrammen, Op de vette varkensmarkt ging het heel goed, ook wel doordat het aanbod niet te groot was. De prijzen waren dan ook hoger. Met de vette zeugen ging het kalmer. Op de biggenmarkt was het in de vroegte heel stil, maar daar het aanbod niet te groot was, kwam er nog wel wat handel. De prijzen waren echter niet beter. Ook met de fokzeugen ging het vrij stug. Met de paarden was het weer heel stil. De pluimveemarkt gaf wel een aardig aan bod te zien. maar de prijzen waren niet beter. PURMEREND, 6 Oct. Aangevoerd 896 runderen, waaronder 400 vette koeien 2.102.60 per kg, kalm; 150 melk- en kalfkoeien 6751025, stil; 315 gelde- koeien 575750, matig; 10 pinken 380 490, kalm; 12 vette kalveren 140230, stug; 165 nuchtere kalveren: voor de slacht 50110, goed, fokkers 60115, sthg; 21 stieren 5251250, stug; 3296 schapen: vette 70110, kalm, fokschapen 7595, goed, lammeren 57.5087-50, vlug, fokrammen 85130, stil; 72 hokken en geiten 15—55; 128 vette varkens 1.76 2.04 per kg, goed; vette zeugen 1.76-^1.86, per kg, kalm; 683 schrammen 50—90, stug; 21 stieren 525—1250, stug; 3296 240—350, stug; 35 paarden 525—850, stil; 2 veulens 230-825, stil. Totaal 5303 dieren. Oude kippen en hanen: 7100 rode en witte 1.551-70 per kg; 750 blauwe 1.70 1.85 per kg; 400 eenden 13.50 p. stuk; 600 konijnen 3—6.25 per stuk; 5000 kip peneieren 1718 per 100 stuks; 500 een deneieren 10per 100 stuks PURMEREND, 6 Oct. Eierveiling. Aangevoerd: 70.000 Eendeneieren: grote 10.7011.00 per 100 stuks kleine 9.50 per 100 stuks; 55.000 kippeneieren: grote 18.00^1900 per 100 stuks, kleine 11.00— 13.00 per 100 stuks. WARMENHUIZEN, 7 Oct. 1600 kg aardappelen: Eigenheimers 13,20 en Doré 9,30; 81.000 kg witte kool 3,50; 240V kg Succes witte kool 4; 1200 kg gele kool 4; 140 kg slabonen 28; 850 kg uien: nep 13.8014.50 en drielingen 6.70—7.10; 320 stuks bloemkool 8—8,10; 700 stuks andij vie 6. NOORDSCHARWOUDE, 7 October. 1100 kg aardappelen: grove 9,30—9,40; 13.000 kg uien 41,80, grove 4,20—4,50, drielingen 6—8 en nep 16—17; 2400 kg bieten: A 5,20—5,60 en B 4; 1600 kg peen: B 5 en C 55,50; 500 kg andijvie 6; 3300 kg slabonen: I 41—51, II 35— 41 en afw. 2126; 5000 kg rode koo: A 5,20 en B 3; 2700 kg groene kool 4,10 —4,80; 146.000 kg witte kool 3,50: 32-000 kg succes witte kool 4—4,20. Door gedraaid: 137.000 kg witte kool. BROEK OP LANGENDIJK, 7 Oct. 1000 kg gele kool: A 5.30—7,50 en B 3,103,30; 12.200 kg groene kool A 6 6,70; 172.000 kg witte kool 3,50 en succes witte kool 4; 2650 stuks bloemkool: BI 14.80—22,20 en BII 8—10; 3200 kg sla bonen 2951; 2500 kg andijvie 6,30; 6800 kg uien 44,20 en nep 16,60—17,20; 5000 kg bieten: A 5,30 en B 4; 2900 kg peen 5—5,50. Doorgedraaid: 1300 kg an dijvie en 124.800 kg witte kool. We behoeven niet de statische vormen te beschouwen, zoals de Spaanse en Indische dansen, welke zich reeds zoveel jaren onver anderd handhaafden en in ieder geval nooit in het theater ver toond werden in een zuivere staat. In de theatrale dansvormen van de 20e eeuw kunnen we echter twee richtingen van groot be lang waarnemen. Die van het klassieke ballet stammend uit de strijd van Michael Fokine tegen de strenge balletvormen van het Tsaris tische Rusland, en die van de moderne dans, stammend van Isadora Duncan en haar eigen revolutie tegen de hele techniek van het ballet. En binnen elk van deze twee variaties van de hedendaagse dansvorm vindt steeds strijd plaats tussen klassiek en romantiek. IN AMERIKA, het grootste gebied met een constante belangstelling voor de moderne danskunst zijn twee hoofdinvloeden; aan de ene kant de aanhangers van de oude Duitse school, die er tevreden mee waren om naar inhoud en idee statisch te blijven, en aan de andere kant de vooruitstrevende choreografen van het type Hanva Holm en Agnes de Mille. In het klassieke ballet zien we het zelfde conflict tussen de oude klas sieke vormen van Marius Petipa, ge personifieerd in de abstracte school van George Balanchine en z'n volge lingen enerzijds en in de progressieve school van Fokine. ontwikkelt in het realisme van Tudor en Balanchine anderzijds! De kwestie van de scheuring bin nen het klassieke ballet is een on derwerp op zich zelf wat hier nu niet ter zake doet. Maar zowel het Ne derlandse publiek als de dansers hebben de laatste acht jaar een rich tingverandering meegemaakt, die zich afwendde van de moderne dan sen naar het klassieke ballet, zowel in zijn tegenwoordige romantische als in zijn klassieke aspect. De reden hiervan is duidelijk. Voor de oorlog was de invloed van de mo derne Duitse school overheersend. Tengevolge van de geografische po sitie van Nederland en de langdurige afwezigheid van een eigen nationaal ballet. NA DE OORLOG met zijn ver schrikking van de Duitsse bezet ting was het een hevige afkeer voor alles wat Duits was, en daarin deel de ook de danskunst. Een bijkomen de omstandigheid was het zeer ge slaagde bezoek, wat na de bevrijding, van het Sadler's Wells Ballet. Fon- teyn en haar school werden in zeke re zin symbool en legende gelijk tijdig voor een hele generatie van Nederlandse dansers en choreogra fen. Na 1945 stelden de Nederlanders zich met de hun eigen degelijkheid voor de kolossale taak hun dansstijl radicaal te wijzigen. Ze sprongen over van een stijl, waarin ze ge- Een weddenschap wordt neestal on getwijfeld aangegaan met de bedoe ling en in de overtuiging deze te kun nen winnen. De heren F. E. P. Cohen, medisch-candidaat te Leiden en zoon van de arts H. K. F. Cohen te Hens broek, en N. Nobel u't Utrecht, rech ten studerende te Leiden, gingen ge zamenlijk ook een weddenschap aan met mede-studenten. Natuurlijk graag met de bedoeling t zullen winnen, doch ongetwijfeld niet in die overtui ging. Immers betrof hier de op dracht om niet minder dan alleen lif tende de afstar 1 Hol" .nd—Noordk-> heen en terug af te leggen. Een exclu- s ">ve opdracht, die voor deze jo- 7e mensen niet enkel sport en avontuur betekende map -e'ter ook studie. Deze tocht van 7.500 km. is glansrijk volbracht. Echter niet zo makkelijk ais de leek op 't terrein van liften zou verwachten. Er waren maar eventjes 130 liften nodig, over afstanden van 3500 km., in de meest luxueuze wa gens en de armoedigste vrachtauto vehikels. Het Degin was al weinig bemoedi gend. Men wachtte van 's morgens 7 tot s avonds 7 uur, alvorens er iicht begon te dagen. Op 'n tip konden de heren vanaf Denekamp in een fonkel nieuwe Amerikaanse dure wagen mee tot Hamburg, De eigenaar, tevens chauffeur, deelde z'n passagiers mede, dat hij daar even een zaakje moest rechtzetten. Dat betekende voor deze automobilist, dat hij z'n wagen op de hoofdwegen opvoerde tot een snelheid van pl.m. 150 kilometer en door steden als Bremen altijd nog rond honderd kilometer reed. Te 10 uur precies werd I zo Hamburg bereikt. En nog bekende de heer Cohen ons, toen hij veilig en racemonster op de keien van de Ham- burgse straten plaatste en zich een zucht van verlichting liet ontsnappen. In ieder geval was het een goede lift- doop geweest. De nacht zou echter geen angsten voor onze reizigers meer be hoeven op te leveren. Van Bismarck met z'n pl.m. 20 meter hoge standbeeld in de beschermende nabijheid moest wel een weldadige rust uitgaan, als zé op een stenen bank de ledematen uit strekten om een uiltje te knappen. Op 't verdere gedeelte van de tocht werd overnacht in eep tent, bij boeren in 't hooi, in jeugdherbergen, etc. Drie weken duurde 't verblijf in 't studentenkamp Svartor, waar o.m, 't leggen van internationale contacten tot de doelstellingen behoort. Hier werd geholpen bij wegenaanleg en hanteerden de studenten ook drilboor en pikhaken. 's Zondags ondernam men excursies. In dit kamp waren jonge mensen niet alleen uit alle Euro pese landen, met uitzondering van achter 't IJzeren Gordijn, vertegen woordigd, maar ook uit Amerika, In dia, etc. Via Trondheim, Narvik en Hammer- fest ging het naar de Noordkaap, waar bij de merkwaardige vogelrots Hjelm- soijstauren werd gepasseerd. Jammer genoeg was men 14 dagen te laat om de middernachtzon te zien; toch was het 's nachts nog voldoende licht om foto's te kunnen maken. De tocht is vervolgens over Finland geprojecteerd: een enorm gastvrij land. Bij de douane kreeg men b.v. gratis koffie en cake. Met de Finsche taal, die heel moeilijk is, kwamen de reizi gers wel eens voor puzzles te staan. In Lapland had de heer Cohen een rendiergewei gekocht. Dit is hem te Kopenhat\en ontstolen, toen hij 't even onbeheerd op een postkantoor had achtergelaten. De reis heeft 2H maand in beslag ge nomen. Het liften begon tenslotte, met het oog op 't vaak lange wachten, ver velend te worden. Geenszins vermoeid, dank zij de zorg voor goed eten en vol- 'oende slapen, zijn onze reizigers vo- ige week uiterst voldaan in het vader land teruggekeerd. tyE NEDERLANDSE REGERING heeft aangekondigd een Co mité samen te stellen voor de oprichting van een nationaal bal let, hetwelk volgend jaar tot stand zal komen. Janet Sinclair, een zeer beken de Londense danscritica, is de zer dagen te Rotterdam aange komen met haar echtgenoot, Leo Kersley, die leraar geworden is aan de Rotterdamse Dansschool van Toonkunst. In 1948 publiceerde Miss Sin clair in het Londense tijdschrift „Ballet Today" het eerste arti kel buiten de Nederlandse gren zen over het Nederlandse Ballet. Nu, na b mar werk elders, o.a. schreef zij met haar man een „Dictionary of Ballet Terms" keert zij terug tot het onderwerp van de Nederlandse dansers. traint: waren en werden groot ge bracht, op één, waaryan ze totaal geen ervaring en grondslag hadden, en waarvoor ze ook de nodige krach ten mist om hen te helpen een nieuwe stijl op te bouwen. Het typeert de Nederlandse moed, doorzettingsvermogen en creatieve geest, dat binnen acht jaar niet min der dan vier klassieke beroepsgezel schappen te voorschijn traden plus een speciaal Jeugdballet. Die typisch Nederlandse eigenschappen worden zelfs nog meer getypeerd door de vermetelheid nu de stichting voor te stellen van een Nationaal ballet. WANNEER het in Nederland mo gelijk is in zo korte tijd zulke grote stappen te doen, dan moet het ook mogelijk zijn verder te gaan en een nationale groep te vormen van artistieke waarde met een geheel eigen karakter. Maar het is te nopen dat diegenen, die verantwoordelijk zullen zijn voor de vorming hiér van, het belang zullen beseffen van een combinatie van alle beschikbare talent. Ware het Engelse ballet eer tijds zo fortuinlijk geweest, de schit terende artistieke smaak van Marie Rambert, het organisatorisch genie van Ninette de Valois ep de choreo grafische bekwaamheid van Antony Tudor onder één dak te brengen, Londen zou de meest artistieke en het meest vooruitstrevende gezel schap ongeleverd hebben, dat de wereld ooit te zien kreeg. Engeland üet het goede moment echter voorbij gaan. Misschien zal zich een dergelijke gelegenheid nu de eerstkomende tien jaar In Neder land voordoen. Hoewel er vele strui kelblokken zullen zijn. zal Neder land deze kans niet voorbij mogen latpn gaan. Deskundig advies zal moeten wor den ingewonnen. Misschien van hen, die het Engelse ballet zagen begin nen en groeien tussen 1929 en 1945 en daarna de artistieke stilstand za gen volgen. Ned. Herv. Kerk Bedankt voor Wezep (toez-): D. v. d. Ent Braat te Opheusden. Geref, Kerken Tweetallen te Groningen (3 vac.): G. Leene te Deventer en L. Zwanenburg te Schoonebeek; en A. Broek te Onstwedde en H. de Moor te Enschede. Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Berkum en te Zuidbroek: J. de Feyter te Valthermond. Beroepen te Onnen (Gr.): A. G. Versteegen, cand. te Amersfoort. Examens: Aan deTheol. Hogeschool te Kampen ?ijn geslaagd voor het prop.-examen de heren J. W. Beek man te Zwolle. J. G. Meijer en G. Mul, beiden te Kampen. Chr. Geref. kerken Beroepen te Dokkum: B. v. Smeden te Rotterdam-Zuid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 11