Kapitein-vlieger Burton wint de snelheidsrace Liftmaster vrijwel zeker fraaie overwinning van Kunt U zich dat nog herinneren Binnen een etmaal de halve aardbol omgevlogen Adenauer weer kanselier Joegoslavisch protest tegen de verdeling van Triest De „Viscount" in Christchurch Laat besluit Werkgevers bouwbedrijf willen méér particuliere woningbouw VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN I50e Jaargang No. 239 DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN Vier Canberra's in Christchurch Verwachte meerderheid niet gehaald Opwindende strijd boven Australisch continent Besprekingen te Djakarta niet geheel geslaagd Goed herfstweer met meer wind V.S. eisen matiging van Zuid-Korea Flinke meerderheid voor Laniel Adres aan de Eerste en Tweede Kamer Hoofdprijs 1 Prijs van 5 Prijzen van 20 Prijzen van TOTAAL f 200 AAN 75.- 25.- 10.- 2.50 PRIJZEN Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Kedactie: Achterdam 18. 5541 ADVERTENTIES an ABONNEMENTEN: Voordam 11 3320 Postgiro 187294 Zaterdag 10 Oct. 1953 ALKMAABSCHE COURANT TARIEVEN: Advertenties 16 ct p mm Vraag en Aanbod (alleen 2e hands goederen) tot 15 woorden 1. elk woord meel 5 cent Uitsluitend contant Abonnementsprijs: bi) vooruitbetaling 2.02 per mnd; f 6.05 per kwar taal, plus ïncasmkosten Weekabonnen i 0.49 QE SNELHEIDSRACE Is ten einde. De Canberra PR-3 onder com mando van kapitein-vlieger Burton van de RAF, is gisteravond even over balf zeven Nederlandse tijd neergestreken op het vliegveld Hare- wood bij Christchurch. Hij had de 19.300 km lange afstand tussen begin- en eindpunt afgelegd in 23 uur 51 minuten en 7.2 seconden en vestigde daarmede een record op deze afstand. Vijftig minuten later landde zijn rivaal, de Australische squadronleader Raw met zijn Canberra B2, als tweede in de race, met een vliegtijd van 24 uur en 32 minuten. Derde werd de Britse Canberra PR-3 met commandant Robert M. Furze, die er 24 uur en 35 minuten over deed. Aanvankelijk dacbt men dat wel twee Canberra's zouden uitvallen, doch dit is ten slotte niet gebeurd. De Canberra van de R.A.F.-piloot Hodges, die bij de vlucht over Australië met pech te kampen had, na aanvankelijk aan de kop te hebben gelegen, is toch, zij het twaalf uur na de winnaar Burton op het vliegveld van Christchurch aangekomen. Alleen de Canberra no. 4 van de Australiër Cuming liet dus verstek gaan en wel op de Cocoseilanden. Dr Konrad Adenauer Is Vrijdagmid dag door de Westduitse Bondsdag op nieuw voor een periode van vier jaar tot Bondskanselier gekozen. Hij be haalde 304 stemmen. 148 afgevaardig den stemden tegen hem en veertien onthielden zich van stemming. Dit laat ste was een onaangename verrassing, daar hij aldus niet de verwachte twee derde meerderheid behaalde, die hij voor de uitvoering van sommige zijner politieke plannen nodig zal hebben. Adenauer zal waarschijnlijk nog slechts de laatste hand behoeven te leggen aan de samenstelling van zim regering. Hij wil deze nog voor Dins dag door de presiden., laten benoemen, op die dag zijn programma bekend ma ken en nog do volgende week een alge meen debat over zijn politiek laten voeren. Voornaamste elementen van zijn beleid zullen zijn de voortzetting van de Europese politiek en het stre ven cm geheel Duitsland te betrekken in de politieke eenwording van Europa. \/OOR DE Australische wlngcomman- der Cuming was het verloop van de race uitermate teleurstellend. Het leek er geruime tijd op, dat hij de wedstrijd zou winnen. Toen hij op de Cocoseilanden neerstreek voor zijn voorlaatste tussenlanding, had hij een flinke voorsprong op de andere Can berra's. Bij de landing knapte een zijner wielbanden. De op het vlieg veld aanwezige banden bleken voor zijn toèstel net even te klein te zijn, zodat hem geen andere keus bleef d&n de strijd op te geven. Toen nam wingcommander Hodges de leiding over. Diens glorie was in Woomera ten einde. Toen begon de opwindende strijd tussen de overgeblevenen, de twee Engelse teams onder Burton en Furze en de Australiërs onder Raw. Deze vlogen zonder onderbreking van de Cocoseilanden naar Woomera, maar werden daar opgehouden door moei lijkheden met het zuurstofapparaat, juist toen het er op leek dat zij een voldoende voorsprong hadden behaald om te kunnen winnen. Anderhalf uur verloor Raw hierdoor; dat was voor Burton voldoende om een voorsprong van een half uur te veroveren. Deze had namelijk zijn koers ge wijzigd en was boven zee inplaats van boven land gaan- vliegen. Furze en Raw moesten toen de strijd om de tweede plaats uitvechten. Raw ver minderde zijn hoogte tot achtduizend meter en haalde alles uit zijn machine in een poging om het verloren terrein te heroveren. Hij haalde een snelheid van tegen de duizend kilometer per uur. De beide Britten, die op 13.000 meter zaten, vlogen iets langzamer, maar het verschil was toch te klein om Raw nog een kans te laten. Burton werd bij aankomst op Hare- wood daverend toegejuicht door de duizenden, die ondanks de stromende regen zijn aankomst hadden afge wacht. Roland Burton is 35 jaar oud. Hij kwam in 1937 bij de RAF. Gedurende de oorlog was hij instructeur. Nadien werkte hij om in Duitsland aan de uitbreii'ng van vliegvelden voor de luchtbrug naar Berlijn. Sinds 1950 is hij '•ommandant van een afdeling fotoverkenningsvliegtuigen van de RAF. Hij maakte de eerste luchtfoto's van het overstroomde gebied in Oost- Engeland. De besprekingen, die de Japanse minister van Buitenlandse Zaken, Okazaki, te Djakarta heeft gevoerd over het bedrag, dat zijn land als herstelbetalingen aan Indonesië zal moeten toekennen, hebben ruet tot het gewenste resultaat geleid. Wel zal worden geprobeerd, een algemene overeenkomst tussen beide landen -ot stand te brengen. Het blijkt, dat Indonesië meer heeft gevraagd dan Japan bereid was te geven Dag en nacht zijn verslaggevers op Schiphol om het laatste nieuws van de lucht-race, direct aan hun dag bladen door te geven. Guus Weitzel van de Wereldomroep, die ook zijn „bivak" op het vliegveld heeft op geslagen, verneemt de laatste be richten van de heer Zandvliet van de K.L.M. JOEGOSLAVIë heeft gisteren bij het BritsAmerikaanse militaire be stuur in Triëst en bij de Britse am bassadeur en de Amerikaanse zaak gelastigde in Belgrado ten scherpste geprotesteerd tegen de eenzijdige re- UET hogedrukgebied, waarvan een centrum dicht bij ons tand ligt brengt in de regel zon nig en droog weer, maar in de afgelopen dagen waren het hard nekkige wolkenvelden en ook gis teren kon de zon hier met moeite doorkomen. In de avond en nacht begon het hier en daar op te klaren. Zowel vandaag als mor gen kan het hogedrukgebied de depressies nog op veilige afstand- houden. De bewolking kan gaan breken, maar het blijft tot Zon dagavond droog weer. Boven de Oceaan beginnen de depressies zich flink te weren, maar de baan, die zij volgen loopt nog langs Schotland naar Noorwegen. In Moskou en in Finland viel Donderdagnacht de eerste sneeuw,, terwijl het aan de Oost kust van Groenland 's nachts al IS graden vriest. Dit bewijst, dat in het hoge Noorden de winter bij de dag meer terrein wint. Hier aan de kust zal vandaag en ook morgen de wind geleidelijk aanwakkeren uit het Zuid-Wes ten. WEERBERICHT Verwachting tot morgenavond: DROOG WEER Droog weer. Koude nacht. Morgen overdag overwegend zonnig en Ongeveer dezelfde temperatuur als vandaag. Langs de kust mati- 'e tot vrij krachtige en in het bin nenland zwakke .tot matige wind nissen Zuidoost en Zuidwest. Zondag: Zon op 6.57, onder 17.56 Maan op 11.05, onder 18.42 Maandag: Zon op 6.59, onder 17.58 Maan op 12.13, onder 19.21 geling van de kwestie-Triest en de toekenning van deze stad aan Italië. Zuid-SIavië heeft zich alle rechten ter behartiging van de belangen van het Sloveense volksdeel voorbehouden. Hoewel de Zuidslavische regering bij de bevolking had aangedrongen op het handhaven van orde en rust en het vermijden van demonstraties, is het gisteren toch nog tot betogingen gekomen. In Belgrado moest de brand weer eraan te pas komen om de be togende menigten uiteen te drijven, die zich voor de Amerikaanse ambas sade hadden verzameld. De politie wist te verhinderen, dat de demon stranten optrokken naar de Britse am bassade en de Italiaanse legatie. Ook in Ljoebljana werd gisteren gede monstreerd. Het Sloveense volksfront heeft een telegram gezonden aan de Veiligheids raad der Verenigde Naties, waarin deze wordt verzocht, er bij Engeland en Amerika op aan te dringen, dat zij hun verplichtingen ingevolge het vre desverdrag zullen nakomen. Voorts stuurde het protesten aan Frankrijk dat juist zeer verontwaardigd is over het feit, dat het niet van te vo ren was ingelicht Engeland en A nerika. In Triëst was het gisteren rustig. Er was iets minder grensverkeer dan gewoonlijk. In de Zuidslavische zone waren alle bedrijven gesloten om de bevolking de gelegenheid te geven, deel te nemen aan demonstraties. De AmeriKaanse regering heeft bij de Zuidkoreaanse regering er krachtig on aangedrongen, gematigdheid en geduld aan de dag te leggen ten aanzien van het vraagstuk der anti-communistische krijgsgevangenen, die met naar huis te ruggezonden wensen te worden. Zuid- Korea moet er op toezien, dat de Indi sche bewakingstroepen niet anger in de uitoefening van hun taak worden gehinderd. De tijdelijke onderkomens, die nodig zijn om deze gevangenen van de nodige voorlichting te voorzien, zullen Zondag door de VN voli'.oid zijn De hulp van de communisten is afg-'W'-zen. Zo spoe dig mogelijk zullen er permanente ge bouwen verrjzen. f J)E KLM-LIFTMASTER landde vanmorgen om zeven uur na een voor spoedige vlucht over Indonesië en de Timorzee te Port Darwin in het Noorden van Australië. Op het moment, dat wij dit schrijven naderde de dr ir Damme Brisbane, waar het toestel om tien over half twee werd ver wacht. Daarna zal het starten voor het laatste traject naar Christchurch waar het hedenmiddag tegen zes uur wordt verwacht. De Britse Viscount vertrok vanmorgen om zes uur van Melbourne en landde om 10.20 uur te Christchurch, het einddoel. De Viscount, een turbine-propeller-toestel, legde de afstand van 19.742 km af in de totale tijd van 40 uur en 43 minuten en sloeg daarmee alle records voor ver keersvliegtuigen op het traject. Hoewel dus de Britten het eerste zijn, betekent dit niet, dat zij ook de eerste prijs van f 100.000 in de handicap-race in de wacht zullen slepen. De Hollanders hebben in verband met de handicap-formule en het inlo pen op het tijdschema nog tientallen uren speling en zullen als alles goed blijft gaan, winnaars worden. De Hastings is op Ceylon jammer ge noeg uitgevallen. £)E DAG van gisteren was voor de „papieren vlieger" D. A. Visser een van vele en grote vreugden. Het zal hem allicht niet onberoerd hebben gelaten, dat hij kort na middernacht van de ste wardess mej. Pinault een zoen en van gezagvoerder Kooper een zakmes ont ving bij wijze van verjaarsgeschenken. Want hij vierde zijn dertigste verjaar dag op deze tweede, glorieuze dag. Er waren voor hem, die zo lang met de voorbereiding van deze tocht te doen had gehad, grotere vreugden weggelegd. Het begon al in Rome, toen er een tijd winst van 22 minuten op het schema bleek te zijn gemaakt, en het duurde de gehele dag door, toen de tijdwinst langzamerhand uitgroeide tot zeven uur en vijftig minuten. Allicht zal er ook voldoening zijn geweest over het feit. dat de Viscount „nergens" bleef en in plaats van de toegestane twintig uur ruim veertig voor de grote oversteek van Londen naar Christchurch nodig zou hebben. Het meest bevredigend is toch wel geweest, dat deze vlucht een normale is en dat de Viscount voor de ze tocht speciaal is ingericht. VJOOR DE passagiers is deze tocht er een van stilzitten en afwachten. De tussenla dingen op de verschil lende vlieghavens, zoals Rome, Bag dad en Karachi, hadden voor hen weinig betekenis. Pas in Rangoon, vier en twintig uur nadat zij in Lon den aan boord waren gegaan, kregen zij even gelegenheid de benen te strekken, "ier en dertig minuten duurde het oponthoud daar. Toen be gon de grote ruk naar Djakarta van ruim 2800 km, die in zes uur en een en veertig minuten werd afgelegd. De Hastings C—3 van de Nieuv- zeelandse luchtmacht heeft pech ge had. Nadai het toestel zijn etappes strikt regelmatig en met een gemid delde snelheid die schommelde tussen 428 en 457 km per uur had gevlogen, maakte het een tussenlanding op Co lombo, de grootste vlieghaven van Ceylon. Vrij kort na de start deed zich een storing voor in één van de motoren. Omdat de gezagvoerder het blijkbaar niet gev. enst achtte, op drie motoren de grote sprong via Cocos- eil: .id naar Australië te wagen, besloot hij terug te keren. De motor bleek te moeten worden vervangen. Dit is niet toegestaan, zodat voor de Nieuwzee- landers de wedstrijd ten einde was. TN de Noordhollandse aannemerswe reld is ontstemming gewekt over het feit, dat door de Dienst Wederopbouw ter elfder ure de DUW-subsidie op woningverbetering- en splitsing voor deze provincie niet geldig is verklaard. Dit besluit werd genomen, nadat do Directie van Wederopbouw en Volks huisvesting uit gegevens van het Rijks arbeidsbureau was gebleken, dat iit deze provincie in de bouwvakken geen werkloosheid is. jazelfs een nijpend tekort aan bouwvakarbeiders bestaat. In de eerste circulaire werd deze bepaling niet gesteld en direct werden er dan ook door de aannemers plannen gemaakt. Plannen die uiteraard met flinke kosten gepaard gaan. Een be drag van f 50 voor bijvoorbeeld een plan voor woningsplitsing is niet aan de hoge kant. Toen deze mensen aan hun principalen moesten mededelen dat deze subsidie, een zesde van de bouwkosten, niet verstrekt zal worden, werd menige opdracht geannuleerd en had de aannemer dus de strop van dc kosten aan het plan verbonden. In deze kringen wordt dan ook terecht ernstige critiek uitgeoefend op de Dienst Wederopbouw, die in het laat ste ogenblik deze maatregel trof. Eer maatregel, die de aannemers nimmer hadden kunnen bevroeden, omdat vorig jaar de subsidie wel werd verstrekt. Voorts betwijfelen -vij of de statisti sche gegevens waarop bovengenoemd besluit werd gebaseerd wel in over eenstemming zijn met de practijk. In deze provincie immers zijn tal van kleine aannemers, die het zich tot een erezaak rekenen om in perioden van werkloosheid niet direct bij het ar beidsbureau aan te kloppen, maar op eigen wieken te blijven drijven. De werkelijkheid is, dat vele aannemers zitten te springen om het werk dat deze subsidieregeling hun zou hebben opgeleverd. G. S. De Franse regering heeft na een drie. daags debat over haar economische po litiële in de Nationale Vergadering een overwinning behaald. Een socialistische motie van afkeuring werd met 300 te gen 247 stemmen verworpen. Een com munistische motie ging dezelfde weg. Laniel verklaarde, niet te kunnen aan vaarden dat stakingen een middel wor den om druk uit te oefenen op de re gering. Gistermiddag is op £2 Sloterweg te Amsterdam een 69-jarige wielrijder, J. li., die uit de richting Sloten komende, met een bocht de rijweg overstak, door een bestelauto gegrepen en tien meter meegesleurd. De man werd ernstig ge wond naar het Wilhelminagasthuis ver voerd, waar hij bij aankomst bleek te zijn overleden. |N EEN ADRES aan de leden der Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft de Stichting Vandaag plaatsen wij tot besluit van onze herinne ringsprijsvraag de opgaven 11 en 12. Wij vermoeden dat het U niet moeilijk gevallen zal zijn de juiste oplossing van elke foto vast te stellen. De namen van de „vier van de zeven" behoeft U niet te vermelden; alleen hun vroegere ver blijfplaats (opgave 6). De volgende prijzen zijn beschikbaar: Tot en met Woensdag a.s. wordt Uw inzending, beslaande uit .12 plaatjes met onderschrift, ingewacht aan ons bureau. Dp de enveloppe te vermelden: „Herinneringsprijsvraag", alsmede Uw naam en adres. De uitslag wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt Bij meerdere goede oplossingen beslist het lot. Raad van Bestuur Bouwbedrijf, waarin samenwerken de Neder landse Aannemersbond en Pa troonsbond voor de Bouwbedrij ven in Nederland, de Nederlandse Katholieke Aannemers- en Pa troonsbond, de Nederlandse bond van Bouwondernemers, de Neder landse Vereniging van Wegenbou wers en de Vereniging BetQn-aan- nemersbond aangedrongen op gro tere vrijheid en meer mogelijk heden voor de particuliere wo ningbouw. ^EN VERGELTJKING wordt getrok ken tussen het aandeel van de bouw- ondernemers in de woningbouw vóór en na de oorlog. Vóór de oorlog werd door het particulier initiatief ruim 85 Pch. V^TÏ de woningbouw verzorgd, ter wijl dit percentage na de oorlog slechts 3040 pet. bedroeg. Vóór de oorlog hebben de particuliere bouwondernemers bewezen te kunnen voldoen aan de normale vraag naar al le soorten woningen. De woningbouw verenigingen en gemeenten treden slechts aanvullend op overeenkomstig de woningwet en het woningbesluit. Deze verhouding ligt na de oorlog juist omgekeerd, aldus het adres. Als oorzaken van deze ongewenste gang van zaken geeft de Stichting Raad van Bestuur aan. de ongeliike financiële bejegening door de overheid en de ster ke bevoorrechting van de woningwet- bouw en wel zodanig, dat de particu liere bouwondernemers hierdoor in zeer ernstige mate ten achter worden ge steld. De Raad van Bestuur acht het on rechtmatig en in strijd met wet en be sluit, dat ce woningwetbouw wordt be voorrecht boven de particuliere bouw. Met klem dringt de Stichting er op aan, dat de particuliere bouwonderne mers thans volledig in staat worden ge steld om aan de vraag naar woningen in de ruimste zin te kunnen voldoen. Bepleit wordt een herziening van de premieregeling woningbouw-1953 en het verschaffen van dezelfde faciliteiten en mogelijkheden als aan de woningwet- bouw.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 1