Kapitein-vlieger Burton wint
de snelheidsrace
Liftmaster vrijwel zeker
fraaie overwinning
van
Kunt U zich dat nog
herinneren
Binnen een etmaal de halve
aardbol omgevlogen
Adenauer weer
kanselier
Joegoslavisch protest tegen de
verdeling van Triest
De „Viscount" in Christchurch
Laat besluit
Werkgevers bouwbedrijf willen
méér particuliere woningbouw
VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN I50e Jaargang No. 239
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN
Vier Canberra's in Christchurch
Verwachte meerderheid
niet gehaald
Opwindende strijd boven
Australisch continent
Besprekingen te Djakarta
niet geheel geslaagd
Goed herfstweer met
meer wind
V.S. eisen matiging
van Zuid-Korea
Flinke meerderheid
voor Laniel
Adres aan de Eerste en
Tweede Kamer
Hoofdprijs
1 Prijs van
5 Prijzen van
20 Prijzen van
TOTAAL f 200
AAN
75.-
25.-
10.-
2.50
PRIJZEN
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Kedactie:
Achterdam 18. 5541
ADVERTENTIES
an ABONNEMENTEN:
Voordam 11 3320
Postgiro 187294
Zaterdag 10 Oct. 1953
ALKMAABSCHE COURANT
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p mm
Vraag en Aanbod
(alleen 2e hands goederen)
tot 15 woorden 1.
elk woord meel 5 cent
Uitsluitend contant
Abonnementsprijs:
bi) vooruitbetaling 2.02
per mnd; f 6.05 per kwar
taal, plus ïncasmkosten
Weekabonnen i 0.49
QE SNELHEIDSRACE Is ten einde. De Canberra PR-3 onder com
mando van kapitein-vlieger Burton van de RAF, is gisteravond even
over balf zeven Nederlandse tijd neergestreken op het vliegveld Hare-
wood bij Christchurch. Hij had de 19.300 km lange afstand tussen
begin- en eindpunt afgelegd in 23 uur 51 minuten en 7.2 seconden en
vestigde daarmede een record op deze afstand. Vijftig minuten later
landde zijn rivaal, de Australische squadronleader Raw met zijn
Canberra B2, als tweede in de race, met een vliegtijd van 24 uur en 32
minuten. Derde werd de Britse Canberra PR-3 met commandant
Robert M. Furze, die er 24 uur en 35 minuten over deed. Aanvankelijk
dacbt men dat wel twee Canberra's zouden uitvallen, doch dit is ten
slotte niet gebeurd. De Canberra van de R.A.F.-piloot Hodges, die bij
de vlucht over Australië met pech te kampen had, na aanvankelijk
aan de kop te hebben gelegen, is toch, zij het twaalf uur na de winnaar
Burton op het vliegveld van Christchurch aangekomen. Alleen de
Canberra no. 4 van de Australiër Cuming liet dus verstek gaan en wel
op de Cocoseilanden.
Dr Konrad Adenauer Is Vrijdagmid
dag door de Westduitse Bondsdag op
nieuw voor een periode van vier jaar
tot Bondskanselier gekozen. Hij be
haalde 304 stemmen. 148 afgevaardig
den stemden tegen hem en veertien
onthielden zich van stemming. Dit laat
ste was een onaangename verrassing,
daar hij aldus niet de verwachte twee
derde meerderheid behaalde, die hij
voor de uitvoering van sommige zijner
politieke plannen nodig zal hebben.
Adenauer zal waarschijnlijk nog
slechts de laatste hand behoeven te
leggen aan de samenstelling van zim
regering. Hij wil deze nog voor Dins
dag door de presiden., laten benoemen,
op die dag zijn programma bekend ma
ken en nog do volgende week een alge
meen debat over zijn politiek laten
voeren. Voornaamste elementen van
zijn beleid zullen zijn de voortzetting
van de Europese politiek en het stre
ven cm geheel Duitsland te betrekken
in de politieke eenwording van Europa.
\/OOR DE Australische wlngcomman-
der Cuming was het verloop van
de race uitermate teleurstellend. Het
leek er geruime tijd op, dat hij de
wedstrijd zou winnen. Toen hij op de
Cocoseilanden neerstreek voor zijn
voorlaatste tussenlanding, had hij een
flinke voorsprong op de andere Can
berra's. Bij de landing knapte een
zijner wielbanden. De op het vlieg
veld aanwezige banden bleken voor
zijn toèstel net even te klein te zijn,
zodat hem geen andere keus bleef
d&n de strijd op te geven. Toen nam
wingcommander Hodges de leiding
over. Diens glorie was in Woomera
ten einde.
Toen begon de opwindende strijd
tussen de overgeblevenen, de twee
Engelse teams onder Burton en Furze
en de Australiërs onder Raw. Deze
vlogen zonder onderbreking van de
Cocoseilanden naar Woomera, maar
werden daar opgehouden door moei
lijkheden met het zuurstofapparaat,
juist toen het er op leek dat zij een
voldoende voorsprong hadden behaald
om te kunnen winnen. Anderhalf uur
verloor Raw hierdoor; dat was voor
Burton voldoende om een voorsprong
van een half uur te veroveren.
Deze had namelijk zijn koers ge
wijzigd en was boven zee inplaats
van boven land gaan- vliegen. Furze
en Raw moesten toen de strijd om de
tweede plaats uitvechten. Raw ver
minderde zijn hoogte tot achtduizend
meter en haalde alles uit zijn machine
in een poging om het verloren terrein
te heroveren. Hij haalde een snelheid
van tegen de duizend kilometer per
uur. De beide Britten, die op 13.000
meter zaten, vlogen iets langzamer,
maar het verschil was toch te klein
om Raw nog een kans te laten.
Burton werd bij aankomst op Hare-
wood daverend toegejuicht door de
duizenden, die ondanks de stromende
regen zijn aankomst hadden afge
wacht.
Roland Burton is 35 jaar oud. Hij
kwam in 1937 bij de RAF. Gedurende
de oorlog was hij instructeur. Nadien
werkte hij om in Duitsland aan de
uitbreii'ng van vliegvelden voor de
luchtbrug naar Berlijn. Sinds 1950 is
hij '•ommandant van een afdeling
fotoverkenningsvliegtuigen van de
RAF. Hij maakte de eerste luchtfoto's
van het overstroomde gebied in Oost-
Engeland.
De besprekingen, die de Japanse
minister van Buitenlandse Zaken,
Okazaki, te Djakarta heeft gevoerd
over het bedrag, dat zijn land als
herstelbetalingen aan Indonesië zal
moeten toekennen, hebben ruet tot het
gewenste resultaat geleid. Wel zal
worden geprobeerd, een algemene
overeenkomst tussen beide landen -ot
stand te brengen. Het blijkt, dat
Indonesië meer heeft gevraagd dan
Japan bereid was te geven
Dag en nacht zijn verslaggevers op
Schiphol om het laatste nieuws van
de lucht-race, direct aan hun dag
bladen door te geven. Guus Weitzel
van de Wereldomroep, die ook zijn
„bivak" op het vliegveld heeft op
geslagen, verneemt de laatste be
richten van de heer Zandvliet van
de K.L.M.
JOEGOSLAVIë heeft gisteren bij het
BritsAmerikaanse militaire be
stuur in Triëst en bij de Britse am
bassadeur en de Amerikaanse zaak
gelastigde in Belgrado ten scherpste
geprotesteerd tegen de eenzijdige re-
UET hogedrukgebied, waarvan
een centrum dicht bij ons
tand ligt brengt in de regel zon
nig en droog weer, maar in de
afgelopen dagen waren het hard
nekkige wolkenvelden en ook gis
teren kon de zon hier met moeite
doorkomen. In de avond en nacht
begon het hier en daar op te
klaren. Zowel vandaag als mor
gen kan het hogedrukgebied de
depressies nog op veilige afstand-
houden. De bewolking kan gaan
breken, maar het blijft tot Zon
dagavond droog weer. Boven de
Oceaan beginnen de depressies
zich flink te weren, maar de
baan, die zij volgen loopt nog
langs Schotland naar Noorwegen.
In Moskou en in Finland viel
Donderdagnacht de eerste
sneeuw,, terwijl het aan de Oost
kust van Groenland 's nachts al
IS graden vriest. Dit bewijst, dat
in het hoge Noorden de winter
bij de dag meer terrein wint.
Hier aan de kust zal vandaag en
ook morgen de wind geleidelijk
aanwakkeren uit het Zuid-Wes
ten.
WEERBERICHT
Verwachting tot morgenavond:
DROOG WEER
Droog weer. Koude nacht. Morgen
overdag overwegend zonnig en
Ongeveer dezelfde temperatuur
als vandaag. Langs de kust mati-
'e tot vrij krachtige en in het bin
nenland zwakke .tot matige wind
nissen Zuidoost en Zuidwest.
Zondag: Zon op 6.57, onder 17.56
Maan op 11.05, onder 18.42
Maandag: Zon op 6.59, onder 17.58
Maan op 12.13, onder 19.21
geling van de kwestie-Triest en de
toekenning van deze stad aan Italië.
Zuid-SIavië heeft zich alle rechten ter
behartiging van de belangen van het
Sloveense volksdeel voorbehouden.
Hoewel de Zuidslavische regering
bij de bevolking had aangedrongen op
het handhaven van orde en rust en
het vermijden van demonstraties, is
het gisteren toch nog tot betogingen
gekomen. In Belgrado moest de brand
weer eraan te pas komen om de be
togende menigten uiteen te drijven,
die zich voor de Amerikaanse ambas
sade hadden verzameld. De politie
wist te verhinderen, dat de demon
stranten optrokken naar de Britse am
bassade en de Italiaanse legatie. Ook
in Ljoebljana werd gisteren gede
monstreerd.
Het Sloveense volksfront heeft een
telegram gezonden aan de Veiligheids
raad der Verenigde Naties, waarin
deze wordt verzocht, er bij Engeland
en Amerika op aan te dringen, dat zij
hun verplichtingen ingevolge het vre
desverdrag zullen nakomen. Voorts
stuurde het protesten aan Frankrijk
dat juist zeer verontwaardigd is
over het feit, dat het niet van te vo
ren was ingelicht Engeland en
A nerika.
In Triëst was het gisteren rustig.
Er was iets minder grensverkeer dan
gewoonlijk. In de Zuidslavische zone
waren alle bedrijven gesloten om de
bevolking de gelegenheid te geven,
deel te nemen aan demonstraties.
De AmeriKaanse regering heeft bij de
Zuidkoreaanse regering er krachtig on
aangedrongen, gematigdheid en geduld
aan de dag te leggen ten aanzien van
het vraagstuk der anti-communistische
krijgsgevangenen, die met naar huis te
ruggezonden wensen te worden. Zuid-
Korea moet er op toezien, dat de Indi
sche bewakingstroepen niet anger in
de uitoefening van hun taak worden
gehinderd.
De tijdelijke onderkomens, die nodig
zijn om deze gevangenen van de nodige
voorlichting te voorzien, zullen Zondag
door de VN voli'.oid zijn De hulp van
de communisten is afg-'W'-zen. Zo spoe
dig mogelijk zullen er permanente ge
bouwen verrjzen.
f
J)E KLM-LIFTMASTER landde vanmorgen om zeven uur na een voor
spoedige vlucht over Indonesië en de Timorzee te Port Darwin in het
Noorden van Australië. Op het moment, dat wij dit schrijven naderde de
dr ir Damme Brisbane, waar het toestel om tien over half twee werd ver
wacht. Daarna zal het starten voor het laatste traject naar Christchurch
waar het hedenmiddag tegen zes uur wordt verwacht.
De Britse Viscount vertrok vanmorgen om zes uur van Melbourne en
landde om 10.20 uur te Christchurch, het einddoel. De Viscount, een
turbine-propeller-toestel, legde de afstand van 19.742 km af in de totale
tijd van 40 uur en 43 minuten en sloeg daarmee alle records voor ver
keersvliegtuigen op het traject.
Hoewel dus de Britten het eerste zijn, betekent dit niet, dat zij ook de
eerste prijs van f 100.000 in de handicap-race in de wacht zullen slepen.
De Hollanders hebben in verband met de handicap-formule en het inlo
pen op het tijdschema nog tientallen uren speling en zullen als alles
goed blijft gaan, winnaars worden. De Hastings is op Ceylon jammer ge
noeg uitgevallen.
£)E DAG van gisteren was voor de
„papieren vlieger" D. A. Visser een
van vele en grote vreugden. Het zal hem
allicht niet onberoerd hebben gelaten,
dat hij kort na middernacht van de ste
wardess mej. Pinault een zoen en van
gezagvoerder Kooper een zakmes ont
ving bij wijze van verjaarsgeschenken.
Want hij vierde zijn dertigste verjaar
dag op deze tweede, glorieuze dag. Er
waren voor hem, die zo lang met de
voorbereiding van deze tocht te doen
had gehad, grotere vreugden weggelegd.
Het begon al in Rome, toen er een tijd
winst van 22 minuten op het schema
bleek te zijn gemaakt, en het duurde
de gehele dag door, toen de tijdwinst
langzamerhand uitgroeide tot zeven uur
en vijftig minuten. Allicht zal er ook
voldoening zijn geweest over het feit.
dat de Viscount „nergens" bleef en in
plaats van de toegestane twintig uur
ruim veertig voor de grote oversteek
van Londen naar Christchurch nodig
zou hebben. Het meest bevredigend is
toch wel geweest, dat deze vlucht een
normale is en dat de Viscount voor de
ze tocht speciaal is ingericht.
VJOOR DE passagiers is deze tocht er
een van stilzitten en afwachten.
De tussenla dingen op de verschil
lende vlieghavens, zoals Rome, Bag
dad en Karachi, hadden voor hen
weinig betekenis. Pas in Rangoon,
vier en twintig uur nadat zij in Lon
den aan boord waren gegaan, kregen
zij even gelegenheid de benen te
strekken, "ier en dertig minuten
duurde het oponthoud daar. Toen be
gon de grote ruk naar Djakarta van
ruim 2800 km, die in zes uur en een
en veertig minuten werd afgelegd.
De Hastings C—3 van de Nieuv-
zeelandse luchtmacht heeft pech ge
had. Nadai het toestel zijn etappes
strikt regelmatig en met een gemid
delde snelheid die schommelde tussen
428 en 457 km per uur had gevlogen,
maakte het een tussenlanding op Co
lombo, de grootste vlieghaven van
Ceylon. Vrij kort na de start deed
zich een storing voor in één van de
motoren. Omdat de gezagvoerder het
blijkbaar niet gev. enst achtte, op drie
motoren de grote sprong via Cocos-
eil: .id naar Australië te wagen, besloot
hij terug te keren. De motor bleek te
moeten worden vervangen. Dit is niet
toegestaan, zodat voor de Nieuwzee-
landers de wedstrijd ten einde was.
TN de Noordhollandse aannemerswe
reld is ontstemming gewekt over het
feit, dat door de Dienst Wederopbouw
ter elfder ure de DUW-subsidie op
woningverbetering- en splitsing voor
deze provincie niet geldig is verklaard.
Dit besluit werd genomen, nadat do
Directie van Wederopbouw en Volks
huisvesting uit gegevens van het Rijks
arbeidsbureau was gebleken, dat iit
deze provincie in de bouwvakken geen
werkloosheid is. jazelfs een nijpend
tekort aan bouwvakarbeiders bestaat.
In de eerste circulaire werd deze
bepaling niet gesteld en direct werden
er dan ook door de aannemers plannen
gemaakt. Plannen die uiteraard met
flinke kosten gepaard gaan. Een be
drag van f 50 voor bijvoorbeeld een
plan voor woningsplitsing is niet aan
de hoge kant. Toen deze mensen aan
hun principalen moesten mededelen
dat deze subsidie, een zesde van de
bouwkosten, niet verstrekt zal worden,
werd menige opdracht geannuleerd en
had de aannemer dus de strop van dc
kosten aan het plan verbonden. In
deze kringen wordt dan ook terecht
ernstige critiek uitgeoefend op de
Dienst Wederopbouw, die in het laat
ste ogenblik deze maatregel trof. Eer
maatregel, die de aannemers nimmer
hadden kunnen bevroeden, omdat vorig
jaar de subsidie wel werd verstrekt.
Voorts betwijfelen -vij of de statisti
sche gegevens waarop bovengenoemd
besluit werd gebaseerd wel in over
eenstemming zijn met de practijk. In
deze provincie immers zijn tal van
kleine aannemers, die het zich tot een
erezaak rekenen om in perioden van
werkloosheid niet direct bij het ar
beidsbureau aan te kloppen, maar op
eigen wieken te blijven drijven. De
werkelijkheid is, dat vele aannemers
zitten te springen om het werk dat
deze subsidieregeling hun zou hebben
opgeleverd. G. S.
De Franse regering heeft na een drie.
daags debat over haar economische po
litiële in de Nationale Vergadering een
overwinning behaald. Een socialistische
motie van afkeuring werd met 300 te
gen 247 stemmen verworpen. Een com
munistische motie ging dezelfde weg.
Laniel verklaarde, niet te kunnen aan
vaarden dat stakingen een middel wor
den om druk uit te oefenen op de re
gering.
Gistermiddag is op £2 Sloterweg te
Amsterdam een 69-jarige wielrijder, J.
li., die uit de richting Sloten komende,
met een bocht de rijweg overstak, door
een bestelauto gegrepen en tien meter
meegesleurd. De man werd ernstig ge
wond naar het Wilhelminagasthuis ver
voerd, waar hij bij aankomst bleek te
zijn overleden.
|N EEN ADRES aan de leden der
Eerste en Tweede Kamer der
Staten-Generaal heeft de Stichting
Vandaag plaatsen wij tot besluit van onze herinne
ringsprijsvraag de opgaven 11 en 12.
Wij vermoeden dat het U niet moeilijk gevallen zal
zijn de juiste oplossing van elke foto vast te stellen.
De namen van de „vier van de zeven" behoeft
U niet te vermelden; alleen hun vroegere ver
blijfplaats (opgave 6).
De volgende prijzen zijn beschikbaar:
Tot en met Woensdag a.s. wordt Uw inzending, beslaande uit
.12 plaatjes met onderschrift, ingewacht aan ons bureau. Dp
de enveloppe te vermelden: „Herinneringsprijsvraag", alsmede
Uw naam en adres.
De uitslag wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt
Bij meerdere goede oplossingen beslist het lot.
Raad van Bestuur Bouwbedrijf,
waarin samenwerken de Neder
landse Aannemersbond en Pa
troonsbond voor de Bouwbedrij
ven in Nederland, de Nederlandse
Katholieke Aannemers- en Pa
troonsbond, de Nederlandse bond
van Bouwondernemers, de Neder
landse Vereniging van Wegenbou
wers en de Vereniging BetQn-aan-
nemersbond aangedrongen op gro
tere vrijheid en meer mogelijk
heden voor de particuliere wo
ningbouw.
^EN VERGELTJKING wordt getrok
ken tussen het aandeel van de bouw-
ondernemers in de woningbouw vóór
en na de oorlog. Vóór de oorlog werd
door het particulier initiatief ruim 85
Pch. V^TÏ de woningbouw verzorgd, ter
wijl dit percentage na de oorlog slechts
3040 pet. bedroeg.
Vóór de oorlog hebben de particuliere
bouwondernemers bewezen te kunnen
voldoen aan de normale vraag naar al
le soorten woningen. De woningbouw
verenigingen en gemeenten treden
slechts aanvullend op overeenkomstig
de woningwet en het woningbesluit.
Deze verhouding ligt na de oorlog juist
omgekeerd, aldus het adres.
Als oorzaken van deze ongewenste
gang van zaken geeft de Stichting Raad
van Bestuur aan. de ongeliike financiële
bejegening door de overheid en de ster
ke bevoorrechting van de woningwet-
bouw en wel zodanig, dat de particu
liere bouwondernemers hierdoor in zeer
ernstige mate ten achter worden ge
steld.
De Raad van Bestuur acht het on
rechtmatig en in strijd met wet en be
sluit, dat ce woningwetbouw wordt be
voorrecht boven de particuliere bouw.
Met klem dringt de Stichting er op
aan, dat de particuliere bouwonderne
mers thans volledig in staat worden ge
steld om aan de vraag naar woningen
in de ruimste zin te kunnen voldoen.
Bepleit wordt een herziening van de
premieregeling woningbouw-1953 en het
verschaffen van dezelfde faciliteiten en
mogelijkheden als aan de woningwet-
bouw.