Volendams aardewerk-industrie bewandelt nieuwe wegen Als de Venus van Milo Een keurig nieuw pak Mevrouw Ida de Leeuw van Rees gaf reeds tienduizenden naailes Onzichtbare ritssluiting Chefarine „4" doet wonderen rlamp ns naar yramma Verantwoorde gebruiksvoorwerpen en aardige souvenirs „Morning-set"Practisch voor zieke en gast H Beste en liefste leerling zijn eMfc^hvL1 beiden mannen Ruiten deze winter weer troef terbij te komen, chrik zag hij, dat rugzak had ge- eef... Even later gerjongetje achter imand lette er op. de waard geves- het weerNau- irgier de bal ge- met hupse spron- van het biljart, 2t een grote boog i vandaarhoe- g precies in het dat brigadier Piet hield. De limo- dden in het ge» tentie ing. Med.) 1RIER. Deze ■dacht met een 'cunst- en volks aar expressivi- lesse ten volle ren. We horen n Schubert en Engelse volks- aaraan zij haar en die zij op iijze wist voor dag 19.40 over HARMONISCH irnaamste punt ma is hier het que van Igor geïnspireerd op en. De vorm is '.rste en derde elijk van bouw' iteit in de korf de zonsopgang van de konin- :n haar uitver- ir zijn boute is ien uitbeelding 'ingloop. (Don- dezelfde zen- 2 OCTOBER 5 m.: 7.00 KRO, LRiO, 14.00—2400 7.10 Gram. 7.45 kalender, 8.15 Gram* w. 9.35 Waterstan- Gram. 10 03 Ge- Iorgendienst. 11.00 Schoolradio. 12.00 ncert. (12.3012.33 12.33 t land", causerie-) Nieuws en Ka- Lool, cello en hobo. im, 14.45 Voor de 38 Tenor en piano. Vocaal Ensem- Voor de jeugd. Voordracht. 18 05 idhuis-praat". 18.45 en weerberichten. 19-30 Gram. 20 00 evar. programma, er zo over.. alt. 22-45 Avond nieuws en S.OS- Gram.muziek, I m-: 7.00—2400 Z>.) 7.00 Nieuws. 7-30 Gram. 7.50 s. 8.15 Gram. 9.00 jorzang. 9-30 Voor 0.50 Voor de kleu- ropa", Nederlands 12.00 Amusements spionnetje. 12.30 12.33 het Bedrijfsleven. Mededelingen of «menade-Orkest en even voorstel- hoorspel. 14.35 0 Voor de zieken, ijf. 16.45 Voor de 5 Regeringsuitzen- verzee en het Ko- de tropen" door 18.00 18.25 Re- „Bill Sheriff en oorspel. 19.00 Voor •sproken brief uit 19.30 „Mijn causerie, uws, 20 05 Radio en solist. 21.15 eert. 22.05 Disco- tualiteiten. 23-00 3.3524.00 Gram. program. 20.15 Engeland—Euro- WOENSDAG 21 OCTOBER 1953 |£R GROEIT een nieuw Volendam. In de groene weiden achter de Dijk, met ruim uitzicht over het Noord-Hollands landschap, bouwt men dat het een lieve lust is. Gelukkig worden de bouwers van Nieuw-Volendam bij hun werk geleid door lietde voor de oude karakteristieke vissersplaats. De bouwstijl van het oude dorp is een begrip geworden waaraan men geen afbreuk heeft willen doen, hoezeer ook de plaats uitbrei ding van node heeft. Daarom is het verheugend te zien hoe men moderne ideeën in overeenstem ming heeft kunnen brengen met oude opvattin gen. De haven met de boten, de kaden waarop de netten te drogen hangen en de tegen de dijk aangebouwde pun thuis j es, dit alles blijft het hart van het dorp. Vanuit dit punt groeit de behuizing uit en verrijst de nieuwe woonwijk: de Oranje- buurt. Volendam wordt groot en men tracht naast de visserij nieuwe werkgelegenheden te vinden voor de inwoners. Met dit doel voor ogen ontstond de Stichting: „Ambacht Volendam", die in een aarde werkfabriek nieuwe bestaansmogelijkheden zag. Sinds enkele jaren wordt dit bedrijf geleid door een driemanschap, waarvan de algemeen leider, de heer Kareis, de fabriek en de productie met trots laat zien. tt HET VERWERKEN van klei, van klei gebruiksvoorwerpen maken is al een zeer oud bedrijf. Lang voor onze jaartelling, in het oude Egypte kende men de draaischijf reeds en in grote trekken werd dezelfde tech niek van tegenwoordig: vormen, gla zuren, bakken, toegepast. In de oude tijden vóór en in het begin van de Middeleeuwen werden er meest kan nen, kroezen en kruiken gemaakt. Men dacht toen nog niet aan borden. Messen en lepels, dat was wat men nodig had om te eten. Een stuk grof brood was voldoende om vis of vlees op te laten uitlekken. Mocht er soep of dikke brei op het menu staan, dan werd op twee schragen een hou ten blad gelegd, waarin verschillen de uithollingen het vloeibare eten konden bevatten. Ter geruststelling zij vermeld dat na afloop het tafelblad werd schoon geboend. Aardewerk is in onze samenleving zo belangrijk geworden dat men het niet meer zonder aanwijzingen van een kunstenaar kan maken. Marius de Leeuw uit 's-Hertogenbosch maakt de ontwerpen voor de Volen- damse fabriek. Hij is winnaar van de Prix de Rome en zal met zijn talent de bedrijfsleiding van advies dienen. Er moet beslist iets fascinerends van klei uitgaan om reeds zo lang steeds weer mensen te inspireren van de weke witte en rode klei mooi gevormde voorwerpen te draai en. Even als in vroegere eeuwen op verschillende plaatsen in ons land pottenbakkers rond hun oven leef den, met spanning de resultaten van hun werk afwachtend, zo slaan ook nu de mensen van het Volendamse bedrijf hun nieuwe werkmethoden gade. Inderdaad men bewandelt hier nieuwe wegen. Een techniek wordt toegepast waarbij het geglazuurde aardewerk dof blijft. Het voorwerp houdt de natuurlijke kleur van de scherf. De warme rode kleur van de klei waarop de versiering wordt aangebracht, geeft de gemaakte kan of vaas een eerlijk karakter. Naast deze methode past men ook nog de oudere werkwijze toe, waar bij het glazuur als een glanzende spiegelende laag de tekening be schermt. De beste grondstoffen: klei uit Engeland en Duitsland, eerste klas glazuur worden gebruikt. Voor alle voorwerpen die in deze fabriek hiervan gemaakt worden, hebben wij als huisvrouw belang stelling. Het gaat hier om de dage lijks door ons te gebruiken artike len: serviezen, melkstellen, kommen, bonbonschaaltjes, asbakken. U be hoeft niet helemaal naar Volendam te reizen om dit werk te zien. Vele goede zaken in onze provincie kun nen U de collectie „Ambacht Volen dam" tonen, herkenbaar aan het fa brieksmeisje: een Vollendams meisje. J-JET PROCES, dat de klei onder gaat alvorens men hiervan een bord verkrijgt waarvan men kan eten, zal ik in het kort beschrij ven. De als poeder aangevoerde klei wordt enige tijd met water in een bak gezet. Hierdoor wordt zij plas tisch en kan zij gemalen en klaar gemaakt worden voor de draaischijf. Vele voorwerpen worden met de hand gedraaid, terwijl bij het maken van bordjes en kopjes machinaal gewerkt wordt met gipsvormen. Daarna gaat het bord dat nog heel broos is, veertien dagen in een droogkast, waar de lucht de klei harder maakt. Nu wordt ieder voor werp met de hand bijgewerkt. Klei nere onregelmatigheden aan een randje of een oortje moeten wor den bijgevormd. Dit is een precies werkje want juist als deze uiter lijke zorg niet wordt toegepast, gaat de qualiteit van het product zeer achteruit. Vervolgens gaat het bord 7V. uur in de oven die een tempe ratuur heeft van 1040 graden Cel sius. Deze hoge temperatuur maakt dat de klei steenachtig wordt en voorkomt het hinderlijk afschilferen en barsten van het voorwerp. Nog is het bord niet klaar. Men noemt het verkregen half-fabricaat „biscuit" en voordat het voor de tweede maal gebakken wordt, decoreert en gla zuurt men .het. Decoratie kan lomp. grof en prot serig zijn. De versiering kan de aandacht van het voorwerp afleiden, artikelen uit deze fabriek, fijntjes met de graveernaald aangebracht zijn. Op deze manier bewerkt, is bij voorbeeld het grappige verlovings bordje, waarop een kooi gegraveerd is met twee parkietjes er in. Een humoristisch cadeautje voor een ver lovingsfeest! Veel aandacht wordt besteed aan de collectie souvenirs. En daar mo gen wü met het oog op ons toeristen verkeer wel dankbaar voor zijn. De bewijzen hoe noodzakelijk het is op dit gebied iets goeds aan te bieden liggen hier dient bij de hand. Dit dorp heeft volgepropte étalages met dikwijls monsterachtige prullen, welke aan vele vreemdelingen geen hoge dunk van onze smaak zullen geven. De aardewerkfabriek maakt nu wandbordjes, asbakken, pinda- stelletjes enz., enz., waarover wij ons niet behoeven te schamen. De versiering is op de goede wijze aangebacht en houdt verband met visserij en klederdrachten. Zodoen de ontstaat een karakteristieke her innering aan een reis naar ons land. Ook de winkels in de badplaatsen kunnen hier wat aan hebben. EEN NOG te weinig bekend artikel verraste mij bij de collectie. Een in ieder gezin handig en gezellig voorwerp werd mij getoond onder de naam van Morning-set. Het be staat uit een langwerpig schaaltje dat in het midden een richel heeft. Op de ene helft kan een kopje staan, terwijl de andere helft dienst kan doen voor beschuit, toast of gebak. Een klein handvat maakt dat men geen presenteerblaadje meer nodig heeft en inplaats van drie slechts één voorwerp heeft af te wassen. Het personeel van de aardewerk fabriek komt uit Volendam. Ook de Volendamse kan er haar beroep vinden als graveerster of decoratrice. Zij is reeds druk bezig met verf en penseel. Wie beter dan zij, die op gegroeid is tussen alles wat nu op het aardewerk geschilderd moet wor den, zal zo correct de lijnen kunnen trekken van „hul" en mannenmuts? Slechts mejuffrouw Timmers komt uit de stad. Zij volgde met goed suc ces de Kunstnijverheidschool te Am sterdam en probeert nu het Volen damse aardewerk steeds betere vor men te geven. Haar stille wens is prachtige vazen te maken om zo de schoonheid van iedere bloem tot haar volle recht te laten komen. Het beroep van pottenbakster vraagt een toegewijd hart en vaardige handen en zij, die haar plaats gevonden heeft tussen de Volendammers, wil en kan beiden geven tot meerdere bloei van dit bedrijf. En uiteinde lijk wordt haar werken dan tot vreugde van ons en ons gezin. Want het is prettig op onze tafels, op de schoorsteenmantel, in de kast mooi en goed bruikbaar aardewerk te hebben. De Stichting „Goed Wonen" te Amsterdam, die adviezen geeft over alles wat huis en huisraad betreft, heeft de aardewerkfabriek Volendam reeds de aandacht geschonken die deze verdient. N. d. B. ZOALS CJ zich misschien zult herinneren hebben wij kort geleden in deze kolommen iets over ritssluitingen verteld, over hun werking 2n hun geschie denis. Nu zijn wij niet, zoals sommige successchrijvers, van plan met korte tussenpozen vervolgen op ons relaas te schrijven, maar twee zeer re cente ontwikkelingen mogen wij toch niet onopgemerkt voor bij laten gaan. Men heeft ja renlang getracht de zipper zo onopvallend mogelijk te maken, door de banden in zeer veel verschillende kleuren te fabri ceren en later ook door de me talen delen te vervangen door nylon deeltjes in dezelfde kleur als de banden. Kortgeleden is een Zwitsers ingenieur er ech ter in geslaagd ritssluitingen zo te construeren, dat alle meta len deeltjes onder de banden verdwijnen zodra de sluiting wordt dichtgetrokken. Daar bo vendien de handen naar elkaar toe hewegen is het mogelijk de zipper zo aan te brengen dat zij, gesloten, volkomen onzicht- bssr is Een andere vinding is die, waarhii men door een hand beweging de gehele sluiting los kan maken, ook al is de schui ver vastgelopen. Dit kan van groot belang zijn wanneer U een ander kledingstuk of iets dergelijks in de rits hebt mede getrokken. Vroeger waren zo wel kledingstuk als zipper meestal vernield, thans een greep en alles is weer in orde. Beide artikelen worden op de Nederlandse markt geïntrodu ceerd. O K ja - de coHectie van het modehuis Charles Montaigne ontworpen; hij gaat nu naar Rome, naar het modehuis Schuberth. En mijn liefste leerling is ook een man: een invalide t Van een medewerkster! ile al ]?rei>, en ia*en, bedlegerig is en alleen zijn handen (Van een medewerkster). kan gebrulken. Ik heb hem nooit ontmoet> maar hij OP DE REIZENDE TENTOONSTELLING van naai- en schreef me dat hij met de luidspreker naast zijn bed handwerk van haar leerlingen hebben we met me- had leren naaien en dat hij sindsdien alle jurken en vrouw Ida de Leeuw van Rees gesproken, die al dertig mantels voor zijn vrouw en zijn dochters maakt, jaar met naald en draad paraat is. „Al méér dan dertig jaar", zei ze, „want ik kwam nog maar net boven de tafel uit kijken, toen ik al naaien leerde niet van moeder, maar van vader, die kleermaker was en leraar aan een mode-vakschool. Van hem leerde ik van over geschoten lapjes poppekleertjes te maken, die echt pasten. En wat hij me leerde passen en meten en vooral: netjes afwerken heb ik doorgegeven aan meer dan honderdduizend leerlingen, in Nederland; in Indonesië en Zuid-Afrika. Ik wilde wel dat het er tien maal meer geweest waren, want het echt vrouwelijke vak te leren van omgaan met schaar, naald en draad, is de beste levensverzekering die een meisje sluiten kan. VIJFTIEN JAAR was ik toen ik leerlinge werd in het duurste Amsterdamse mode-paleisje op het Leidse- plein; er mocht alleen Frans worden gesproken en als er mevrouwen kwamen om door een face a main de laatste modesnufjes te bekijken, werd er thee geser veerd door echte lakeien met kuitbroeken en schoenen met zilveren gespen. Ik ben er gebleven tot op de vakschool van vader een lerares ziek werd; met een lastig brok in mijn keel van zenuwen heb ik toen mijn eerste naai-les ge geven. Hetzelfde brok zat nog in mijn keel toen ik in dat jaar 1923 voor het eerst voor de Neder landse Draadloze Omroep in Hilversum een naai-praatje begon. Ik was in die tijd het enige programmapunt van Willem Vogt's radio-probeersel, samen met Vaz Diaz intie Ing. MedJ 's Avonds kondigde Vogt zelf wat gramofoonplaatjes aan die allereerste plaatjes van Caruso en zo. Ik begon met een stuk of twintig leerlingen en vijf en twintig jaar later volgden er vijftienduizend vrou wen en meisjes de radioknip- en naai-cursus. Voor de oorlog werden de cursussen ook op de gramofoonplaat opgenomen en naar Indonesië gestuurd, voor uitzending voor de Nirom. De laatste cursus ging weg in Mei 1940 en werd in het Verre Oosten nog uitgezonden toen wij hier wel andere zprgen aan ons hoofd hadden. Ik heb nog Indische leerlingen: Ambonnese vrouwtjes, die ik opleid tot lerares en die hun kennis doorgeven aan de meisjes en vrouwen in de Ambonnezenkampt n. QOK UIT ZUID-AFRIKA kreeg ik radio-leerlingen en er zjjn er zelfs een paar naar Nederland gekomen om bij mij in Amsterdam verder te studeren, Ik heb nu scholen in alle provincies en in de grote steden De leerlingetjes van het platteland zijn het degelijkst en het ijverigst; de meisjes in de steden komen vaak om dat ze op mode-ateliers carrière willen maken of omdat ze, door zelf te leren'naaien, hun eigen jurkjes en pak jes en mantels kunnen maken en zelfs uit een smalle beurs dan toch met de laatste mode mee kunnen doen. Toen ik vijf en twintig jaar naai-les gegeven had, kreeg ik uit het hele land honderden bruidsfoto's opge stuurd van oud-leerlingen, die zelf hun bruidsjapon hadden gemaakt. Mijn meest succesvolle leerling is maar z« kan ook, zoals b« zoveel overigens een man: de jonge Jan Riksman, die 24 jaar Jantje groeit ais kooi en helaas! zijn pakjes groeien niet mee. Een probleem in deze dure tijd! Maar Jantje is for tuinlijk: hij heeft een moeder, die goed met de naaimachine overweg kan. En wie weet, hangt er nog ergens een costuum, dat vader met goed fatsoen niet meer dragen kan, maar dat voldoende goede stukken oplevert voor een jongenspakje. Moet moeder nieu we stof kopen, dan heeft ze ca. 1.70 m. van 140 breed nodig. In de voorstukken van de broek maakt u de onzichtbare sluiting, door onder de gevoer de linkervoorkant een eveneens gevoerde knoopsgatenreep vol gens de ingetekende vorm te stikken en rechts een gevoerde knopenreep van dezelfde vorm aan te zetten. Aan de bovenkant legt u van elkaar af twee plooi tjes, elk met 1 cm. stofverbruik. In de achterstukken stikt u de lVz cm. brede figuurnaden. De voeringzak, die als aangegeven met stof belegd is, wordt inge zet, waarna u de zijnaden boven en onder het split sluit. Been- en middennaden dicht stikken en de bovenrand met een reep stof of voering afwerken. In het linkervoorpand van het jasje zet u het borst-voeringzak- je, dat u met een 2»/2 cm. breed patje afwerkt. De figuurnaden instikken en de zakken opzetten (5 cm. vanaf de middenvoorlijn en 3 cm. van de onderkant), die u van een klep van dubbele stof voorziet. De knoopsgaten maken en het beleg over een inlegsel pARIJS decreteert de Francaise dat zij zich zo mooi mogelijk dient te maken. Zelfs, dat zij, ge lijk de Venus van Milo, gerust wat heupen mag hebben en dat zij alles boven de taille mag accentueren. Welk een toegeef lijkheid van de Franse heren op modegebied! BIJ IEDERE ontwerper, die zijn shows toont, vindt men winter- complets en mantelcostuums. De stof fen. hiervoor gebruikt, behoren tot de mooiste, welke Frankrijk voort brengt. De tailleursjasjes zijn kort evenals die van de getailleerde mo dellen. Ook zijn er mantelcostuums, waar bij een driekwart mantel wordt ge leverd en complets, welke bestaan uii een mantel en japon. Dat zijn wel de meest practische uitvoerin gen, welke Parijs ten tonele voerde. Wat Dior aangaat, hij brengt naast de korte rokken ook zeer korte tail- leursjasjes, waarvan de mouwen laag worden ingezet en de schouders ver breed. Het korte, wijdvallende jasje krijgt bij hem 'n brede band, een soort opgezette ceintuur, die gelijk tijdig als sluiting dient. Van zijn getailleerde costuumjasjes valt de zoom op de heupen. De halzen zijn zo gesneden, dat de blouse of swea ter, welke onder het costuum wordt gedragen, bijna altijd zichtbaar is. MISSCHIEN is opgevallen, dat het lil ruitmotief deze winter opnieuw wordt ingeschakeld, niet alleen voor de kindermode, maar ook voor oude ren. Veelal ziet men ook o.a. bij Dior, japonnen uitgebracht voor moeder en dochter, met geen ander verschil dan de maat. Het behoeft geen betoog, dat deze kleding meer een sportief karakter draagt. Niet alleen de japonnen le nen zich hiertoe, ook de mantels. Kleine meiskes ziet men stevig naast haar moeder voortstappen in 'n mi niatuur boxcoat of vrij eigenwijs ruime swagger Om een voorbeeld te geven van de „kortste lengte" welke Dior toe past, beelden wij hier een mantel af, waaronder een japon, welke 1 cm. korter is. Warm rood getint is het wollen materiaal en drie kwart zijn de mouwen van japon zowel als man tel, waaronder dan ook lange hand schoenen worden gedragen. Wel bracht Dior in de mouwen wind vangers aan, om te laten merken, dat ook hij weet. dat de snijdende Noord-Ooster allesbehalve warmte toevoert De andere japon is een ontwerp van Geo Boutet, een kamgaren ruit met heerlijk wijde rok. Zijn rok- lengte is minder „gewaagd" en zal mee aftrek hebben. Het ver doorlopende split, dat in de hals werd aangebracht, biedt gelegenheid tot het dragen van de zo geliefde georgette shawls. Men lette op de moderne mouw. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN EÉN TABLET TEGEN PIJNEN EN GRIEP - 20 TABLETTEN F 0.7S (Advertentie Ing. Med.) van linnen tegennaaien. Zij- en schoudernaden sluiten. De boven- mouw wordt, van voren door strijken gerekt en van achteren iets, ingehouden, met de onder mouw verbonden. Tegen de on derkant hecht u een belegje van linnen. De mouw wordt over de kop licht ingehouden met de binnennaad 5 a 6 cm. voor de zijnaad ingezet. De halsrand naait u tussen de dubbele stof van de kraag, die eveneens een linnen belegsel krijgt. U kunt liet rugpand ook aan een stuk maken en dan in de figuurnaad of de zijnaad een rugceintuurtje meestikken, en in plaats van het ingezette borst zakje één of twee opgestikte zakjes nemen. Het pakje krijgt dan een wat sportiever cachet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7