Bromfietsen op rijwielpad schept minder kans op ongelukken VALDA Zij dienen zich daar dan echterats rijwielen met hulpmotor en niet als motorduiveltjes te gedragen Hei VELPON zie je er geen barst van vu Belasting is in overeenstemming met principe van progressie DE VERGETEN CATEGORIE AAN HET WOORD Gevaar voor de fietsers Toestand is onhoudbaar ,Brompad"zal voorlopig illusie blijven WEK DE GAL IN UW LEVER OP Is medische keuring van berijders gewenst? Maak van onze fietsers geen bromberen! Pim, Pam Pom en de wonderlamp En nu de volgende kwestie Tussen Amsterdam en jjm Parijs R 12 Luister eens naar: Radioprogramma DONDERDAG 22 OCTOBER 1953 LAAT IK deze keer mogen beginnen met het publi ceren van een brief uit een andere vergeten cate gorie dan die we hier gewoonlijk het woord geven: de ouden van dagen Een 77-jarige reageerde op mijn vraag uit het vorige nummer „Ik vind het veel veili ger op het rijwielpad dan op de grote weg, want er zijn autobestuurders, die het zo nauw niet nemen: ze vliegen vlak langs je, zodat je zit te tril len op je fiets. Ze hebben absoluut een hekel aan de bromfiets op de grote weg. En voor de wegenbelas ting zou ik willen, dat ze de rijwielpaden 50 a 60 cm breder maakten. Ik geef U de verzekering, als ze dat doen, of links en rechts een pad, dan is het veel vei- liger dan op de grote weg! En wat de leeftijd be treft, daar heb ik geen kijk op. Ik rijd al van 1949 af en heb toen nog een rijbewijs gehaald. En als het weer het toelaat, zit ik alle middagen op de „brom", al word ik de 12 November ook 77 jaar". J. A. BARTEN, SIMON BOEDER uit WOGNUM: Bromfietsen, die harder gaan dan 50 km op de rijweg en de rest op het fietspad; :n de toekomst -igen paden. HANS KAPER uit ALKMAAR: „Een logische oplossing om de machthebbers zowel van grote weg als van fietspad hun zin te geven, zou zijn de bromfiet ser naar de berm te verwijzen. Maar dit is nu eenmaal onmogelijk; dat Kun je deze hobbel- en bobbel-dingen toch niet aandoen. Om nu tot een beslissing te komen, zou ik eerst moeten nagaan, waar zij het minste gevaar voor het verkeer vormen. Dit nu is volgens mij op het fietspad. Het is nl. zo. dat het Enkhuizen,.- - ■7- l;j langzaamste voertuig het meest gevaar Aieüier een stem uit de practijk: de oude heer is i00pt door het snellere overrompeld te blij met de beperking tot het rijwielpad; alleen - - vraagt hij wat breder paden en liefst twee bij iedere weg. Hoe denkt onze vergeten categorie erover? Ziehier drie antwoorden: £TEN VEERTIENJARIGE geeft haar mening Naar mijn mening is het niet goed, dat de bromfietsen naar de, soms heel smalle fietspaden zijn verwezen. Voor de wielrijders kan het gevaarlijk zijn. Vooral voor kleine kinderen, die vaak niet erg op het verkeer letten. Voor de bromfietsers is het, behalve gevaar lijk, ook lastig, omdat zij telkens rem men moeten om wielrijders te passe ren. Of het goed is, dat eigenaars van bromfietsen belasting moeten betalen, vind ik eigenlijk een moeilijke vraag. De bromfietsen en fietsen worden nu eigenlijk over één kam geschoren. Allebei op het fietspad. Daarom zou ik geneigd zijn te zeg gen: géén belasting betalen. Maar een bromfiets is eigenlijk ook weer een motorrijtuig; dan zou ik zeggen: wèl belasting betalen. Men kan dit dus op twee manieren opvatten. Ik vind het wel goed, dat jonge mensen béneden 16 jaar er niet op mogen rijden. Mensen beneden deze leeftijd zijn er meestal te wild voor en bovendien zou het dan als de leef tijdsgrens b.v. 14 jaar was, „kinder speelgoed" worden. En daar is een bromfiets toch niet voor bedoeld. De bromfiets is eigenlijk een moei lijk probleem, omdat het geen motor fiets is, maar ook geen fiets. De beste oplossing zou zijn: tussen rijwegen en fietspaden „bromfietspaden" aan leggen I ELLY TIJMES; Kerkplein 65, Akersloot. LS TWEEDE een negentienjarige meubelmaker: Het spijt mij, dat deze kwestie, die aan ons voorgelegd is,° juist nu in deze week voor de radio op Donderdag avond per N.C.R.V. werd uitgezon den; m'n antwoord had ik toen al op het kladpapier staan; toch meen ik mijn antwoord ongewijzigd aan u te moeten geven. De kwestie die deze week aan de orde is gesteld, heeft al heel wat pen nen in beweging gebracht, tongen ge ileten en hoofden heet gemaakt. Het rijden met bromfietsen heeft volgens de statistische gegevens al heel wat mensen het leven gekost, geen wonder, dat ook dit nuchter en zakelijk probleem aan de vergeten categorie wordt overgelegd. Wij als jeugd zijn altijd nogal op timistisch en weten de zaken soms met één handomdraai op te lossen, waarom ik dan ook mijn mening op papier probeer te zetten. Ik zou willen beginnen met te zeg gen: geen bromfietsen op de fiets paden, zoals wij er hier in Holland op vele plaatsen hebben met heen- en tegenovergesteld verkeer. Menig wielrijder verkeert vaak in doods angst, wanneer een bromfietsrijder, midden tussen twee fietsers de an dere richting doorrijdt. Vraagt u aan de wielrijders en voet gangers, dan zullen ze allen antwoor den: „Van het rijwielpad af, die bromfietsen met een hogere snelheid dan 20 km." Het is mij dan ook ten enenmale een raadsel, waarom de bromfietsen door de overheid van het snelverkeer naar het rijwielpad ver wezen zijn. Vraagt u aan de au+~- mobiliezen en de motorrijders, dan roepen, ze u mal de beide handen aan de mond toe: „Weg met bromfietsen, van de snelverkeersweg, ze belemme ren het snelverkeer in hevige mate en zijn een gevaar voor zich zelf en anderen." Een zeer netelige kwestie dus er toch lijkt mij de oplossing heel een voudig, (zoals de toestand op het ogenblik is, is ze onhoudbaar, niet op de rijweg en toch belasting betalen dat is onbillijk; moet de bromfiets op het rijwielpad dan geen belasting). Ik zou zeggenlaat voor de brom fietsen met geringe snelheid een aparte weg aanleggen, waarop alleen zij mogen rijden, vooral op grote en lange trajecten. En nu denk ik aan het liedje: Wie zal dat betalen? Wie heeft zo veel geld? Nu, dat antwoord vind ik zeer eenvoudig. Laat de bromfietseigenaars dan maar belasting betalen; dat zullen ze wel willen, en dan worden de kosten ruimschoots in de toekomst gedekt, en de kwestie is opgelost en voorgoed van de baan. De maatregel, dat personen beneden de 16 jaar er niet op mogen rijden, kan ik niet anders dan van harte toe juichen, hoewel ik nog begrijpen kan, dat vele jonge mensen beneden deze leeftijd zich hieraan verschrikkelijk ergeren en ook wel eens in overtre ding zijn. GERRIT DE BOER, Vijzelstraat 8, Den Helder. |?N ALS DERDE een oude bekende uit St. Pancras. Op alle drie vragen, die U ons deze week gesteld heeft, kan ik „ja" zeggen. Waarom, dat is vrij eenvoudig uit te leggen. Als oplossing van het bromfiets probleem zijn er drie mogelijkheden nl. de bromfietsen op de snelverkeersweg, op het fietspad, of op speciaal aangeleg de bromfietspaden. Dit laatste punt kun nen we gevoeglijk buiten beschouwing laten, omdat daar vooreerst toch nog geen denken aan is. Verder is het een feit, dat ongelukken op de snelverkeers weg meestal, zo niet altijd, van ernstiger aard zijn dan die op een fietspad. Daar nu zeer veel ongelukken direct of indi rect veroorzaakt worden door bromfiet sen, is het logisch, dat ze naar de fiets paden worden verwezen. En dan nu het veelomstreden punt van de belasting. Iemand, die geld ge noeg heeft, om een bromfiets te kopen en te onderhouden, verkeert enigszins in een bevoorrechte situatie, vergeleken bij diegenen, die fietsen of lopen moe ten. Aangezien ons belastingstelsel er nu op gericht is, de meer bevoorrech te mensen zwaarder te belasten, dan de kleine man, is het ook in orde, dat de bromfietser belasting betalen moet voor zijn vervoermiddel. Natuurlijk kan men zeggen, dat het hele belasting stelsel fout is, maar dat is een geheel andere kwestie, die hier niet ter zake doet. Tot slot de leeftijdsgrens. Eerst een vraag: vindt U het goed, dat een kind van tien jaar op een bromfiets rond toert? Natuurlijk niet. Dat er een leef tijdsgrens moet zijn, zal ieder wel met me eens zijn. Maar of die grens nu bij 15, bij 16 of bij 17 jaar ligt, ik geloof niet, dat dat zo erg veel terzake doet. U zult morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal ln uw Ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLET JES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoel gang op natuurlijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de galU doen stromen. Eist Carter'» Leverpilletjes (Advertentie, Ing. Med.) Overigens zou het me niet ongewenst toelijken, ook een leeftijdsgrens naar boven vast te stellen. Nog één opmerking betreffende de rijbewijzen: momenteel hoeft een brom fietser geen rijbewijs te hebben. Waar om? Omdat de inhoud van de cylinder beneden de „maat" is. Ik meen echter, dat dit volkomen fout is: niet de cylin der inhoud, maar de maximimum- sneiheid moet het al of niet vereist zijn van een rijbewijs bepalen! JACOB BALDER, 17 jaar, RHBS Klasse BV Bovenweg 24, St. Pan. eras. yjE ZIEN DUS DIT: Elly heeft een open oog voor fietsers en brom fietsers en wil ze maar liefst geschei den zien en dan elk op een eigen pad. Gerrit de Boer denkt er net zo over, maar geeft zich rekenschap van het kostenprobleem: de bromfietsers beta len ook nu belasting, wat onbillijk is, wanneer ze als fietsers worden be schouwd; laat voor hun penningen speciale paden aanleggen. Jan Balder is realist: hij begrijpt, dat deze belas ting lang niet genoeg opbrengt, dat het vrijwel ondoenlijk is, bij vele wegen naast rijweg en fietspad een brombaan aan te leggen ên dat er voorlopig geen kans is op verwezenlijking van die droom hij is ingenomen met de nieuwe regeling, omdat daar de kans op ongelukken veel kleiner is. Elly vindt de belastingvraag eigenlijk niet te beantwoorden, Gerrit ziet een op lossing in de eigen paden voor de brommers en Jan Balder vindt, dat Wie een bromfiets kan kopen ook wel een geringe belasting kan opbrengen: ons belastingstelstel is nu eenmaal pro gressief! Alle drie willen ze een niet te lage leeftijdsgrens handhaven; Jan wil die ook bij de andere vergeten categorie aanbrengen. Onze 77-jarige medewerker zal dat vermoedelijk niet met hem eens zijn. Misschien vinden we een compromis, door op een be paalde leeftijd een medische keu ring verplicht te stellen. jsju EEN OVERZICHT van de overi ge antwoorden: Vraag 1: op het rijwielpad of de gro te weg? worden. Op het fietspad nu is het rea geren met de fiets veel vlugger gebeurd dan dat dat het geval is bij brommers op de grote weg, wanneer deze voor het snelle autoverkeer moeten uitwij ken. Daarom is het goed, dat men van hogerhand de bromfietsers naar het fietspad verwezen heeft". HANS REINDERS uit Castricum: „Ik persoonlijk heb tegen de brom fiets op het fietspad niet zulke grote bezwaren, alleen ik meen van de berij ders ervan te mogen verwachten, dat ze zich in alle opzichten gedragen, zoals dat een goede „bromwielrijder" be taamt. Heus, het is niet prettig om, wanneer je rustig op je fiets langs de wegen toert, ieder ogenblik bijna de sloot ingeduwd te worden door iemand die de kraan van zijn brommachine he lemaal heeft opengedraaid en er nu in alle opzichten eens echt uithaald, wat erin zit. Zo iemand hoort op een fiets pad niet thuis. En nu kunnen we als bromfietseigenaar wel zeggen: „Die fietsen, die als slakken langs de weg kruipen, zijn uit de tijd; daar kunnen wij geen rekening meer mee houden", maar we mogen daarbij toch niet ver geten, dat de bromfiets toch eigenlijk „een gast op het fietspad" is. Tegen de bromfiets op het rijwielpad heb ik dus geen directe bezwaren. Ik kan er ge rust tegen, wanneer ik zie dat iemand sneller vooruit komt dan ik, maar te gen de eigenaars van bromfietsen zou ik willen zeggen: „U op het rijwielpad? Goed, geen enkel bezwaar, maar gedraagt u als de berijder van een rij wiel met hulpmotor en niet als die van een motorfiets!" BRAM BEEK uit Schoorl: Op de rijwielpalen minder kans op ongelukken. Reserveer voor bromfiet sen en fietsen elk een eigen pad, als de weg er twee bezit, b.v, de weg Alk maarBergen. ATTIE KAPPEN uit Breda; „Ik vind het heel goed, dat deze „brommers" naar de fietspaden zijn verwezen, want het zijn werkelijk ge vaarlijke dingen voor de auto's en mo toren. Ik voel me erg veilig op het fietspad, omdat ik daar dan de heerser ben en alle fietsers opzij kan drijven. Dit is niet erg sociaal gezegd, maar op de grote weg voel ik me angstig en onbenullig op zo'n tuffertje", BEP BOUWMEESTER uit Zaandam; Snelle bromfietsen op de grote weg, die met matige snelheid op het fiets pad. 152. Jullie kunt je voorstellen, dat die fraaie stoot van de waard, waar over hij zo opgeschept had, sensatie verwekte Iedereen dacht een mooi spelletje biljart te zien en in plaats daarvan sprong de bal precies midden in de limonade van Piet Pakkum. Deze veegde zwijgend de limonade uit zijn ogen en zei sarcastisch: „Een héél mooie bal. Mijn compliment hoor!! Maar moest het nou juist in mijn ci troen-limonade terechtkomen?" De waard stotterde van schrik. „D-d-dat is m-m-me nog n-n-nooit gebeurd. Geloof me toch agent... eh b-b-brigadier. Het lijkt wel t-t-toverij. Die bal schoot recht de lucht in. Dat zag U toch?" „Jazeker, zag ik dat", bromde Piet Pakkum, terwijl hij zijn nieuwe uni form zo goed mogelijk droog veegde. „Maar wie vergoedt mij mijn limona de?" „Ik natuurlijk", zei de waard en bracht zo vlug mogelijk een nieuw glas. Tijs Bok, de fotograaf, riep plot seling temidden van het gelach: „Hé, kastelein, kun je ons nog meer van die fantasie-stoten laten zien? Dan zal ik ze op de gevoelige plaat vastleggen. We wachten nog steeds met ongeduld op je punststuk!" „Jazeker, ik kom al", riep de waard en haastte zich naar het biljart terug. „Nu heren, waar was ik geblevenoh ja. Ik zal nog eens op nieuw beginnen. Let U nu eens goed op!" Pim fluisterde Ali iets in het oor en deze stond op om beter te kunnen zien. De waard stootte opnieuw tegen de bal Daarmee zijn de voornaamste punten uit de antwoorden op vraag één wel aangegeven: de overige brieven bevat ten geen nieuws meer. Vraag 2: de belastingkwestie: Maar een enkele vraagt vrijstelling; 't andere standpunt wordt op verschil lende manieren verdedigd: „wèl, ander zal gauw edel en onedel op een brom fiets rijden!" „Vergeet niet, dat al die bromfietsen met elkaar een aardig be lastingcentje opbrengen en dat het voor de minister van Financiën niet bepaald leuk is, die inkomsten in zijn bodem loze vat te zien verdwijnen! Maar he lemaal in orde is 't beslist niet!" „Ver antwoord: de bromfiets is in de ver keerswet en niet in de belastingwet met de fiets gelijkgesteld, zij die sterke schouders hebben zullen ook zwaardere lasten moeten dragen, het bromfietsver- keer brengt de overheid op hogere kosten, bv.; verscherpt politie-toezicht, onderhoud wegen, aparte verkeersbor den, in de toekomst aanleg speciale rij wielpaden etc.". ,,'t Is een luxueus ver voermiddel en dat moet betaald wor den". Vraag 3: de leeftijdsgrens: Algemeen is men van mening, dat die gehandhaafd moet worden; enkele plei ten voor 18 jaar inplaats van 16; een rijvaardigheidsbewijs voor bromfietsers is gewenst; „al ben ik 18, toch geloof ik, dat ik een gevaar op de weg ben ik rijd het liefst zo snel mogelijk, voor al de bochten gaan zo fijn, wanneer je hard gaat; u ziet wel. dat ik eigenlijk nog, een paar jaar moet wachten, maar het gaat zo heerlijk!' (natuurlijk de ge tuigenis van een meisje!); examen nodig, af te nemen door de gemeente politie, niet door een groep nieuwe ambtenaren; dan kan misschien de grens tot 14 jaar verlaagd worden". Tenslotte de mededeling, dat een voortreffelijke beschouwing werd in gezonden door WIM KOOIMAN uit Hensbroek, helaas te uitgebreid om ze hier te plaatsen. En nu brommen we maar weer lus tig verder. Op de fietspaden, mèt be lasting en boven 16 jaar. In afwachting van de dingen die al of niet zullen ko men! OP VERZOEK VAN SIMON BOEDER de volgende kwestie; „Hoe denkt de vergeten categorie over het gebruik van atoom energie Antwoorden uiterlijk Maandagmiddag verzenden aan D. L. Daalder te Bergen (N.-H.). Daal SOS» UJWl VB PON VÜAA6 K MfiTt SOOS! fdoor F. DE SINCLAIR) S) Trouwens, dat was nu toch ook ze ker geen ding Om er zich over te ver ontrusten. Victor kwam hier veel en at er ook dikwijls. En als iemand een groeie vriend, hem nu had opgebeld aan zijn huis en haar geen gehoor had gekregen, dan lag het immers voor de hand dat hij het dan maar eens op goed geluk in dit restaurant probeerde. Enfin, ze zou het dadelijk wel horen; ze nam een slokje wijn. Ze keek wat om zich heen, aan de tafeltjes rondom zaten de mensen druk te praten en te lachen; een groepje ging heen, de kell ner haastte zich de tafel op te ruimen, een schoon servet er over te gooien en dan, een ogenblik later, was het alweer door andere mensen bezet. Het telefoongesprek duurde lang. Of misschien ook niet; wachten duurt altijd lang. Ze greep haar tasje, opende het. Welke vreemde hand zou daarin nu hebben gevoeld en al haar eigendom men hebben bekeken en betast? 't Is waar, dat zouden ze bij de politie ook wel hebben gedaan, maar dat was van geen belang! Alles was er in gebleven. Ze nam het spiegeltje er uit, bekeek zich. Eigenlijk moest ze zich een beetje poederen, maar ze behoorde niet tot de vrouwen, die in het publiek haar toilet maken met een poederdons, een lippen stift en een kam. Gebrek aan bescha ming! Ja, natuurlijk, dat was het! Nu duurde het telfoongesprek toch wel erg lang: de negen minuten moes ten al lang om zijn. Ineens kwam hun kellner: hij bukte zich wat naar haar toe en zei dan zacht: ,Zoudt u even willen komen? Die meneer, prof, de Raat, is plotseling niet goed geworden". Ze rees haastig, verschrikt op. „Niet goed geworden?Hemel Waar?" „Ik zal u even voorgaan, mevrouw". Ze volgde de kellner, die snel tussen de tafeltjes doorschoof; ze zag niets om zich heen, zomaar vaag resoneerde het in haar oren: „Niet goed geworden niet goed gewordenWat kon dat zijn? Een flauwte?Een beroerte? Haar hart klopte, bonsde in haar keel. Ineens, terwijl ze achter de kellner aan snel de zaal was doorgelopen en in de vestibule was gekomen, zag ze links, heel even, maar scherp helder in het licht van de lantaarns, een heer en een dame snel de trappen van het bordes afgaan; die dame droeg een grasgroene mantel. Heel even maar was het geweest als een verflitsend visioen en ze voelde er ook iets van als een schok, doch ze was zich dit nauwelijks bewust, want de kellner voerde haar, vlug lopend, nog weer verder, ze wist zelf niet, beleefde het zo maar; een glazen deur, een trap van een paar treedjes, een verlichte hal, wat dames en heren in avondtoilet, een ruising van zachte muziek, een lispeling van stemmen, toen een zijgang, een deur, waar de kellner op klopte en hem tegelijk opendeed. En toen ineens was ze in een stille, kleine kamer en daarin stonden drie heren, wier gezichten haar alle drie aanzagen en achter hun gestalten zag ze een divan en daarop uitgestrekt, ach terover liggend met de mond half ge opend, Victor. „Mevrouw", sprak een van de drie heren op haar toetredend met een zach te en meewarige stem. „Is u mevrouw de Raat?" Maar voor ze antwoord gaf, was ze al naar voren gedrongen, stond nu in eens bij de divan, keek. „Wat is er gebeurd?" vroeg ze. Een lange donkere man, een andere, dan die op haar was toegetreden, zei nu: „Mevrouw, ik ben dokter Vermeer: toevallig hier in het restaurant aan wezig. Is u een relatie van deze me neer?" „Een vriendin, geen familie. Maar.... is meneer dood?" De dokter knikte. „Ja, mevrouw. De dood is plotseling ingetreden". „HemelHoe is het mogelijk..?" „Heeft meneer tevoren niet geklaagd, over moeheid of duizeligheid of erge hoofdpijn?" „Helemaal niet. We zaten samen te eten, toen werd hij aan de telefoon ge roepen. En dat duurde zo lang, dat ik al niet begreepEn toen ineens kwam de kellner mij roepen en bracht me hierheen „Meneer is toch professor de Raat, nietwaar?" vroeg de eerste man nu weer. „Ja zeker, professor Victor de Raat. Ik heb college bij hem gelopen in Delft. Ik ben juffrouw de Wilde, scheikundig ingenieur. Maar ik begrijp hier niets van, dokter, de professor klaagde nooit. (Advertentie, Ing. Med.j Was dit een ataque?" De dokter maakte een vaag gebaar. „U begrijpt, juffrouw de Wilde, dat ik niet veel meer kan doen dan de dood constateren. De doodsoorzaak kan ik zo niet vastsellen". „Ik ben inspecteur van politie, juf frouw de Wilde", sprak nu de derde heer „en mijn tegenwoordigheid is hier ook volkomen toevallig, evenals die van de dokter. Ik zat ook in het restaurant te eten met een paar kennissen, maar hier, meneer de Vries, die afdelings chef is van de restaurantafdeling en die door de portier gewaarschuwd werd en mij ook goed kent, vroeg toen of ik even mijn aandacht aa - het geval wou geven". „Hoe is het eigenlijk gegaan?" vroeg Marta, die even voorzichtig haar hand op Victors voorhoofd legde, dat nog warm aanvoelde. „Wel", sprak de chef. „De pórtier zei me, dat de professor werd opgebeld. Goed, hij gaf het door aan de eetzaal en even later kwam de professor en ging de telefooncel in. De portier iette er toen even niet meer op, maar toen er weer iemand wilde telefoneren, zag de portier dat het licht in de cel nog brandde, maar de professor zag hji niet meer. Toen ging hij er heen en toen zag. hij dat meneer in elkaar gezakt op de vloer lag. Enfin, een hele consterna tie en ten slotte hebben we meneer toen hier heen gebracht en u gewaarschuwd. En ik had gezien dat dokter Vermeer en hier, inspecteur Bijvank in de eet zaal waren en die heb ik toen ge vraagdja, wat doe je dan...." „Natuurlijk, dat begrijp ik", zei Marta. „Enfin, wat mij aangaat", zei nu dok ter Vermeer, ik ben hier alleen geko men om zo mogelijk nog medische bij stand te /erl .nen, maar daar is nu geen sprake meer van". (Wordt vervolgd.) tegen rh^maiisehe aandoeningen Doeltreffend Onschadelijk Gemakkelijk in te nemen. Practisch smaakloos Tegen spier-, zenuw- en gewrichts» rheumatlek, spit, ischias, lumbago, ver koudheden en pijnen. R 12 helpt snel, daar de actieve stof binnen zeer korte tijd in het bloed wordt opgenomen en daar zonder enige onaangename of schadelijke nevenwer king de ontstekingshaarden bestrijdt en de ziektekiemen langs natuurlijke weg uit het lichaam afvoert. Kuur verpakking, inh. 48 tabletten, Gld. 3.20. Verkrijgbaar bij apotheker» en drogisten. (Advertentie Ing. Med.) RELIGIEUZE LIEDEREN. We ho ren liederen van Bach, maar ook van zijn grote voorganger Hen- rich Schütz en van een vrijwel onbekende oudere tijdgenoot van de Cantor, Constatin Chr. Bede kind. Van de beroemde Franse organist Clerambault, eveneens een musicus uit Bachs tijd van grote importantie, wordt uitge voerd de Suite du Premier Ton. Vrijdag 10.40, over Hilversum II, 298 m). MUZIEK BIJ ELEKTRA. Bij Boutens' vertaling van Sophokles' drama heeft Alph. Diepenbrock in 1920 muziek geschreven. Zij is tekenend voor zijn wijze van componeren. Het Omroeporkest brengt haar ten gehore; Willy Brill declameert de bijbehorende tekst. Vrijdag 14.00, over Hilver sum I, 402 m). VRIJDAG 23 OCTOBER HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 KRO. 7-00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Idem. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9-40 Gram. 9.45 School radio. 10.00 Gram. 10.50 Idem. 11-00 Voor de zieken. 11.40 Sopraan en piano. 12.00 Angelus. 12 03 Gram. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgel en zang. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Pianoduo. 13-45 Voor de vrouw. 14-00 Omroeporkest en voordracht. 14.50 Gram. 15.00 School radio. 15.30 Metropole-Orkest. 16-00 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17-40 Lichte muziek. 18.05 Amus.muziek. 18.40 Vagenbeantwoording. 18-52 Actualiteiten. 19.00 Nieuws. 19.10 Regeringsuitzending: Verklaring en Toe lichting. 19.30 Gram. 20-25 De gewone man. 20.30 Pol. forum. 21.00 Dansmuziek. 21.30 Brabants halfuur. 2200 Omroep orkest en solist. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10-20 VARA, 1200 AVRO, 16.00 VARA, 19.30 VPRO, 21.00 VARA, 22.40 VPRO, 23.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7-10 Gram 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8 00 Nieuws. 8.18 Orgelsuel. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. 10.00,.Thuis", causerie. 10.05 Morgenwijding 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Alt en orgel. 11.00 Radiofeuileton. 11.20 Gram. 12.00 Amus. muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmede delingen. 12.33 Sport en prognose 12.48 Marinierskapel. 13.00 Nieuws. 13.15 Me dedelingen of gram.muziek. 13.20 Dans muziek. 14.00 Kamermuziek. 14.30 Kook- praatje. 14.50 Gitaarspel. 15.10 Voordracht met muziek. 15.30 Musette-Orkest 16.00 Orgel en zang. 16.30 Muziek-causerie 17.10 Voor de kinderen. 17.40 Roemeens Orkest. 18.00 Nieuws. 18.15 Felicitaties. 18.45 „De haverkist", hoorspel. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 „Hoe ik tot mijn geloof kwam", causerie. 19 50 Berichten. 20.00 Nieuws. 20.05 Boek bespreking. 20.15 Kamerkoor. 20.30 De Dag der Verenigde Naties. 20.40 „De zorg voor het bedreigde kind", causerie. 21.00 Voor de jeugd. 21.35 Lichte muziek. 21.55 Buitenlands weekoverzicht. 22.10 Strijk- ensemble. 22.40 „Vandaag", causerie. Televisie-programma. KRO. 20.15— 21.45: 1, Kinderen bezoeken het Museum voor Schoolonderwijs; 2, Gastenboek: 3. Weerberichten. - Pauze. 4. „Uit de zil veren doos". BIJ KEELPIJN PASTILLES de°zadchte VALDAHILD Odveetnrtt* Hm, Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7