BB J ER lTIS Met een vrachtwagen vol cultuur de boer op Boekenauto brengt welkome lectuur tot in de verste uithoeken van ons gewest Zaandam lt zelf vulpenset pen Werk van Bond van Openbare leeszalen in Noord-Holland wordt op platteland zeer gewaardeerd Ook in Australië bookmobiles BOEKEN BULLETIN Pinkeltje in Artis Jan wordt soldaat Ter overdenking Door welke bril? PCD 636-5 Telefoon 4234 tl. men. riemen. e m en potlood taketui) bijna uw mening over inhouder, die de n één der beste wereld, werd ook afgelopen 20 jaar verkocht. -o-matic vulpen- stabiel geconstru- de duur van Uw garantie, die wij eel-o-matic geven iren zal de HOO- schrijven als ln nen U nog wel opsommen van raden U: oe in de gelegen- V E R vulpensets wij voor de lezer ikbaar tegen de van zeerste op prijs is na afloop van v opinie over de atic, model 1953, elen, srtuigd, dat deze ne er toe zal bij neer enthousiaste O O V E R zullen voorwaarden ge lijk. Zend daarom n binnen 8 dagen lending geschiedt de ingekomen um 2 vulpensets ERDAM-C n/twee HOOVER ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 TAE MIST hangt nog in witte sluiers aan de bo men als wij met de boeken auto op stap gaan. „Op stap" is eigenlijk het goede woord niet ,want wij rijden een goed half uur later met een aardig vaartje over de lange rechte wegen van de Wieringermeer waar links en rechts van de weg prachtige boerderijen staan en alle bouwsels, die wij passeren nieuw en fris zign omdat zij dateren van de tijd toen men het door de Duitsers onder water ge zette land weer droog had gekregen en er van wat daar eertijds was opgetrok ken vrijwel niets meer bruikbaar was gebleken. Als men ziet welke prach tige hofsteden hier weer door mensenhanden zijn op getrokken, hoe kraakzinde lijk en aantrekkelijk de dor pen vol nieuwe woningen en winkelpanden zijn en hoe vruchtbaar de wijde onoverzienbare akkers, dan kan men slechts bewonde ring hebben voor het werk van onze technici en land bouwkundigen, die dat alles herschapen hebben en het nog beter maakten dan het geweest is. flJIJ RIJDEN DUS en wie onze auto ziet passeren krijgt de indruk, dat er een doodgewoon bestel- wagentje voorbij gaat. De werkelijkheid is heel anders, want wij brengen geen vlees of groen ten naar de Wieringermeer, maar cultuur. Onze wagen is een rijdende biliotheek voor elck wat wils en er staat zelfs een schrijfbureautje in waarachter een ervaren gediplomeerde leeszaal directrice onder het rijden haar lijsten en kaarten rangschikt om dadelijk bezoek te kunnen ont vangen als wij ergens zullen stoppen. Wij zijn op weg naar het platteland, dat hier al bijzonder plat is of misschien plat lijkt omdat het overal om ons heen zo wijd is. Op onze blauwe wagen staat het woord „Boekenauto" geschilderd en daaronder de mededeling, dat dit de wagen is van de Bond van Openbare Leeszalen in Noord holland. Wij zijn op weg naar de klanten en we leveren voor een luttel bedrag geestelijk voedsel. Er is een tijd geweest, dat op dat platteland alleen de koopman met lapjes en speldjes aan de deur kwam. Tegenwoordig is dat anders. Wij komen met een lading cultuur aan de deur en men heeft maar binnen te stappen om zijn geest op allerlei gebied te kunnen verrijken. IN MIDDENMEER staan wij een kwartier later op de markt, zo maar doodgewoon op de markt met links een koopman in schoenen en tweedehands jekkers en rechts een man met een viskraampje, die de panharing warm gebakken aan zijn klanten aflevert. Het enige wat wij daar op hen vóór hebben is dat wij er onze vaste klanten hebben. Zij stappen onze auto binnen en vinden er links en rechts stellages vol boeken van allerlei soort voor grote en kleine mensen, voor hen, die ernstig willen studeren of die zich na een zware dagtaak eens pret tig willen ontspannen. Elke veertien dagen komt de boe kenauto op de markt en elke twee weken komen er mannen en vrou wen met uitgelezen lectuur om die voor andere boeken of tijdschriften te ruilen. Er is keuze in overvloed want er I» op gerekend, dat er ook op het platteland mensen van zeer verschil lende aard en van zeer verschillen de ontwikkeling zijnZij weten •iet altijd dadelijk wat zij zullen vragen, maar zij hebben allemaal een catalogus van de Bond en de directrice, mejuffrouw C. J. S. van Beuningen van Helsdingen kent lang zamerhand haar vaste klanten en weet voor allen iets te vinden dat hun zal Interessen. De een wil wat over jagen, de «nder over folklore, over dieren, over ontdekkingsreizen, over de land bouw, techniek, handwerken, over op voeding, ja zelfs over wijsbegeerte. Anderen weer vragen een gezellige roman vooral spannend er moet lets van liefde in voorkomen en het boek moet een gelukkig slot hebben. Voor de jeugd is er een rijke keuze van goede jongens- en meis jesboeken, en men mag ze veertien nagen houden. Wie er dan nog niet op uitgelezen is kan er met pleizier nog veertien dagen bij krijgen. ANDER WEG, zittend aan haar y schrijfbureautje, heeft de direc trice ons iets van haar werk en haar ervaring verteld. Er bestond al vele jaren een Bond van Openbare Leeszalen in Noord- Holland, maar die kwam door aller lei omstandigheden niet tot leven. De tijd was er blijkbaar nog niet rijp voor, maar na de oorlog kwam er een culturele opleving en begon men steeds beter te begrijpen dat op het platteland, waar men geen lees zalen kent en de plaatselijke biblio theken vaak verouderd of te klein zijn, grote behoefte aan betere lec tuurvoorziening bestaat. In de steden kan men zich ge makkelijk van boeken en tijdschrif ten voorzien, maar in het achter land gaat dat veel moeilijker. Er rijn daar ook mensen, die graag lezen of zich op een of ander gebied willen bekwamen, maar zij missen tijd en gelegenheid om de boeken daar te gaan halen waar zij ze zou den kunnen lenen. De boekenauto heeft al deze bezwaren overwonnen. 'De lectuur wordt eenvoudig thuis gebracht. Na een uurtje markten in Midden- meer zijn wij de losse klanten langs gegaan, hofsteden en woningen hier en daar aan smallere wegen. De chauffeur, de heer Met, stopte net jes voor de deur en liet zijn claxon horen. Het was niet de melkboer en riet de bakker die op de stoep stond, maar de directrice van de Bond met een verse voorraad lec tuur. Dan kwamen overal vrouwen en meisjes uit de huizen gelopen met boeken onder de arm, met verlang lijstjes voor dit en voor dat en zo nu en dan vertoonde zich een on derwijzer of iemand anders, die wat extra studiemateriaal nodig had en precies kon krijgen wat hij had op gegeven en dat wij hem nu kwamen brengen. Want de Bond staat op gelijke wijze als de Openbare leeszalen in verbinding met alle Rijks-, Provin ciale en gemeentelijke bibliotheken •n den lande en door zijn bemidde ling is practisch ieder hoek te krij gen dat de klanten maar kunnen verlangen. ff (Van onze correspondent in Australië Geen enkele inwoner van de Sydney-voorstad Randwick zal thans meer kunnen zeggen, dat hij of zij geen geld, tijd of gele genheid had om een boek te lezen. De gemeenteraad van deze goede voorstad heeft namelijk een enorme rijdende bibliotheek op straat gebracht een book mobile" welke de grootste der wereld genoemd kan worden. In deze enorme rijdende biblio theek bevinden zich 4000 boeken voor volwassenen en kinderen. De bibliotheek wordt bediend door twee bibliothecarissen, die vijf dagen in de week van 1 uur 's middags tot 7 uur 's avonds be schikbaar zijn. De route van de bibliotheek is zo uitgewerkt, dat niemand in Randwick verder dan een halve kilometerbehoeft te lopen om een boek te bemachti gen. Ook hier wordt dus in de letterlijke zin van het woord cultuur tot op de drempel van de deur gebracht. ZOALS GEZEGD is de provinciale Bond na de oorlog met zijn werk begonnen. Mej. Van Beuningen van Helsdingen, die directrice was van de Openbare Leeszaal en Bibliotheek in Laren, werd tot directrice van de Bond benoemd en in datzelfde jaar kon men door de Rijks- en Provin ciale subsidie reeds een tweedehands auto kopen waarmee men door het uitgestrekte gebied van Noord-Hol lands Noorden kon gaan rijden. Op 2 Januari 1950 werd er ge start met twee zegge en schrijve twee leden, want men kende de Bond nog niet en wist niet wat men er van kon verwachten. Door hier en daar een huis-aan-huis-propagan- da te houden en bovenal doordat de een over dit culturele werk weer met een ander had gesproken, is het le dental zeer sterk gestegen. Men telt thans een duizendtal leden. Er gaan er wel eens wat af maar er komen er ook telkens weer bij en dat is niet te verwonderen, want er zijn op de boerderijen perioden dat men geen tijd voor lezen heeft en de lectuur noodgedwongen wel eens moet laten liggen. Men wilde oorspronkelijk samen werken met dorpsbibliotheken, maar dat gaat niet zo vlot omdat men van die zijde in de Bond nog te veel een concurrent ziet en zich niet reali seert, dat deze een veel groter sor tering heeft, door een gediplomeerde kracht geleid wordt en desgewenst bij de klant aan huis komt. Er zijn hier en daar wel eens lees zalen, die er met een auto op uit trekken, maar zij bestrijken dan een klein gebied in de onmiddellijke om geving. DE BOND in Noord-Holland is tot dusver de enige in ons land en haar arbeidsterrein is van bijzonder grote omvang. Het bestuur is, onder voorzitterschap van mej. Gebhart oud-directrice van de Amsterdamse O.L.B. samengesteld uit leeszaal bestuursleden, een lid van de Cen trale Vereniging en een vertegen woordiger van de Provincie. Het Rijk geeft voor deze platte landslectuurvoorziening jaarlijks ƒ13.000.subsidie en de Provincie ƒ10.000.Dat lijkt heel wat, maar wie bedenkt, dat men daarvoor in de Bagijnenstraat 15* te Alkmaar een magazijn en kantoor met ge diplomeerde krachten moet exploite ren en een chauffeur, een auto met benzine, en allerlei andere dingen moet betalen, kan wel begrijpen, dat men er met deze subsidies alleen niet kan komen. Men heeft diverse gemeenten een bedrag van 0.05 per inwoner en per jaar gevraagd, de gemeente Langedijk geeft 100. en Anna Paulowna 50.maar de meeste gemeentebesturen zijn een beetje doof als er op de deur ge- willen niet hegrijpen, van welke klopt wordt. Zij hegrijpen niet, of enorme waarde de lectuurvoorzie ning voor de volksontwikkeling op het platteland is en het totaal aan gemeentelijke subsidies bedraagt nog niet meer dan ongeveer ƒ500. ELF DAGEN in de twee weken trekt de boekenauto naar buiten, de ene week onder leiding van de directri ce, de volgende onder die van haar gediplomeerde assistente mej. Jon ker. Om te bewijzen hoe breed het ar beidsterrein langzamerhand is ge worden laten wij hier de verschil lende routes volgen. DE EERSTE WEEK: Maandags de gehele Beemster en Kwadijk; Dins dags Haringhuizen, Barsingerhorn, Lutjewinkel, Nieuwe Niedorp en Lan- gereis; Woensdags: Middenmeer, Mej. Van Beuningen van Helsdingen aan haar bureautje in de wagen Slootdorp, Hippolytushoef, Wieringen Wieringerwerf en Aartpwoud; Don derdags: Andijk, Zwaagdijk, Hau- wert, Ursem, Rustenburg en een stuk van de Schermer; V r ij da g s: Spijker boor, Starnmeer, richting Knollendam, Oost Graftdijk, West Graftdijk, Graft, De Rijp en een deel van de Beemster; Zaterdags: Broek op Langendijk, Noordscharwoude, Zuidscharwoude, Oudkarspel en Dirkshorn. DE TWEEDE WEEK. Maandags: De Hout, Bovenkarspel, Grootebroek, Lutje broek en Westwoud; Dinsdags: Abbekerk, Twisk, Oostwoud, Midwoud, Benningbroek en Sijbekarspel; Woens dags: Wieringerwaard, Anna Paulow na, Julianadorp, Groote Keeten, Cal- lantsoog en Petten; Donderdags: is er in die week geen dienst en krijgt men gelegenheid eens even uit te blazen, maar V rij dag s gaat het naar Schagerbrug, Sint Maartensbrug, Sint Maarten, Enigenburg en Burgervlotbrug en Zaterdags naar Hem, Oosterleek, Wijdenes, Schellinkhout, Oosterblokker en Westerblokker. De chauffeur kent langzamerhand de kaart van Noord-Holland op zijn duimpje en de „klanten" in al die dorpen weten precies wanneer de auto langs komt of ergens parkeert. Zij leggen de boeken en het geld sléchts 3.per jaar voor het gees telijk voedsel en het thuisbezorgen gereed om de wagen en zijn kost bare inhoud zo kort mogelijk op te houden. „JJE HONDEN BLAFFEN, maar de karavaan trekt voort", zegt een spreekwoord, dat blijk baar uit een land met woestijn zand afkomstig is. De directrice van de Bond trekt er zich even min iets van aan of er ergens geblaft wordt of niet, of men de boekenauto liever wel of liever niet ziet. De chauffeur, die van 's morgens vroeg tot aan de don kere avonduren achter het stuur zit laat, zich niet door gladde of gevaarlijke wegen van zijn stuk brengen en vervoert zijn kost bare lading ook op de dagen, dat anderen dé elementen niet dur ven trotseren en hun wagentjes maar op stal laten. De cultivering van het platte land, het ontsluiten van de schat ten van litteratuur, wetenschap en kunst voor allen, die door hun isolement daarvan verstoken zijn gebleven, is van zó grote op voedkundige waarde, dat de daarvoor gebrachte offers in alle opzichten verantwoord mogen heten. TJ. A. Als de directrice het druk heeft kan de chauffeur even rusten. f\'A „De avonturen van Pinkeltje", „Pinkeltje en zijn vrienden" en „Pinkeltje op reis" verscheen bij Van Holkema en Warendorf te Amsterdam Dick Laan's „Pinkeltje in Artis". Wie reeds bekend is met de wijze, waarop Dick Laan het Nederland se kind in aanraking brengt met Pin keltje, zal ook dit boek met genoegen aan de kleuters voorlezen of door de grotere kinderen laten lezen. Dick Laan schreef ook dit boek vanuit de kinderlijke gedachtenwereld. De taal gaat nergens het bevattingsvermogen van het jonge kind te boven. Het wordt hier in aanraking gebracht met het leven der dieren en de liefde tot wat leeft en groeit wordt hierdoor ver sterkt. In vele boeken voor jonge kinderen moeten bij het voorlezen de zinnen worden verkort of omgevormd, omdat de verteltrant ontbreekt. Dit is in de boeken van Dick Laan niet nodig. Hier treft men de frisse, spontane ver teltrant, die direct tot de verbeelding van het kind spreekt. Een boek om te noteren als Sinterklaascadeau! door J. G. Raatgever, Uitgeverij v.h. C. de Boer Jr, Amsterdam. Bij uitgeverij v.h. C. de Boer Jr. te Amsterdam verscheen een interessant en instructief boekwerkje voor hen, die op het punt staan hun militaire dienstplicht te gaan vervullen. De schrijver geeft op beknopte wijze een overzicht van de gebeurtenissen, die de recruten in spe staan te wachten. Op populaire wijze wordt de lezer be kend gemaakt met de verschillende legeronderdelen, de mogelijkheden voor I de dienstplichtigen, de opleiding en de verdiensten. Ook geeft de schrijver een aantal wenken voor hen, die beroepsmilitair willen worden. Met een interessante beschouwing over het doel van ons le- Iger en het ontstaan van het Europese leger wordt dit leerzame en nuttige werkje besloten. 1UIEMAND van u zal willen ontkennen dat het van het allergrootste belang is, door welke bril men het leven beziet. De een ziet het leven door een donkere bril en ziedaar een somber mens, die zich uit het leven en de ge meenschap heeft teruggetrokken, om dat het toch allemaal tegenvalt. Weer een ander zal het leven zien, bijv. door de befaamde „rode brilen ziedaar een geslacht, uiterst gevoel.g voor sociale verhoudingen, Zo zouden er tientallen brillen op te sommen zijn, waardoor de mens, wereld en leven beziet. Maar welke bril is nu de beste, welke verschaft niet een een zijdig min of meer scheefgetrokken beeld van de werkelijkheid en welke is ook de sterkste? Ja. nog scherper gesteld ,wat is DE bril, bij het gebruik waarvan we de wezenlijke ondeugde lijkheid en onbruikbaarheid van an dere brillen gaan ontdekken, en die tevens degene is die het onder alle omstandigheden houdt? Terwijl ik dit schrijf, zie ik een fijn glimlachje op veler gezicht verschijnen, en hoor ik a.h.w. denken; zie je wel daar komt de kerk' weer om de hoek kijken, wier dienaren het maar niet kunnen laten hun toch altijd weer een zijdige en onderling nogal verschillen de kijk als de enig ware aan te prijzen. Hierop zou ik dit willen antwoorden: Er ligt nu eenmaal in 's werelds grote „brillenwinkel", waarvan u toch ook klant bent een bril, waaraan een. kaartje hangt, dat ze onverwoestbaar is, en, als men haar opzet, ge de we reld gaat zien, zoals God haar ziet. Het Evangelie nu, is te zien als het curieuze verslag van een Mens, die het bestaan heeft zich zulk een bril te laten aanmeten. Volgens hetzelfde be richt heeft Jezus niet alleen tot het einde toe deze bril gedragen, maar het bijzondere aan Hem is, dat Hij tevens door God begenadigd is geweest met zodanige ogen, dat Hij ook werkelijk in staat was om door deze bril te zien. Zou hierin niet eem stuk van die el lendige verwarring zijn gelegen, die het Christendom tot een aanfluiting maakt, dat zovele theologen, met Gods bril op de neus, over Zijn aardbodem rondwandelen, zonder zich voldoende ervan bewust te zijn, dat ze slechts zeer ten dele in staat zijn en doorheen te zien, en nu eigen visie voor de waarheid van God gaan aankijken. Daarom is het Evangelie nu, na eeuwen nog. zo uitermate fascinerend en actueel, omdat we hierin niet alleen, de kwaliteit van bril, maar tevens die van Ziener verenigd vinden. Immers, Jezus ziet de mens als schepsel van God en voorwerp van Zijn liefde. J-JOE GAAT het bij ons toe? Wij se lecteren zorgvuldig onze vrienden, we verkiezen de meer intieme omgang slechts met mensen op ons niveau(l), met zekere kwaliteiten en bepaalde in zichten, al naar gelang de kleur van onze bril. Ook in de kerk bestaan we het op dezelfde wereldse wijze tewerk te gaan. We stellen eisen van geestverwant schap, reehtgelovigheid en zedelijkheid voor toetreding tot onze groepering of kerkgemeenschap. Zo zoeken we het bij de mens, zijn kwaliteiten en inzichten, en trekken daarbij blijkbaar slechts pro memorie uit, dé regel van het veelgezoneen psalmvers, dat het toch „de VRIJE GUNST was, die eeuwig Hem bewoog". We behoorden toch wat meer eerbied voor en vertrouwen in het souvereine handelen van God te hebben, en dien tengevolge deze regel wat meer conse quent te laten gelden. En wat zien we nu zich afspelen? Er komen op de een of andere manier moeilijkheden, naaste en gemeenschap zijn nu niet meer acceptabel, we gaan haar schuwen, ja zelfs verbreken, we voegen ons nu bij de echte, of stichten haaren beginnen met anderen dit eindeloze spel opnieuw. Zijn we met dit alles niet heel ver van Jezus Christus, die aan het kruis hing, temidden van twee moordenaars, lieden, gruwelijk ontspoord, in leer en leven beide? Ver van Hem, die ten koste van alles totale levensgemeenschap wil de hebben, met wie niemand meer enige gemeenschap wilde hebben? Geweldig de prediking, die van het Kruis uitgaat! En wij intussen maar knibbelen en bekvechten!! Zouden we eindelijk niet eens gaan verlangen om met Zijn oog te mogen zien door de bril van God? Zie, dan is er sprake van gemeen schap, nl. als we het taxeren van de naaste met onze onkerkelijke brillen en kerkelijke microscopen radicaal gaan staken, en onze man, vrouw, kind. collega gaan zien en aanvaarden als schepsel van God en voorwerp van Zijn verzoenende Liefde. Dan zullen we ook gaan zien, dat de vrijheid van phristus onze kerkelijke en onkerkelijke vrijheid verre over treft, daar het de vrijheid is mate loos lief te hebben, uit kracht van de Liefde, waarmee de Gekruisigde ons mateloos heeft bemind. Het Evangelie roept ons op onze loupes en microscopen weg te werpen en mens en wereld ruim te zien en breed en diep, geweldig wat een pers pectief! De Blijde Boodschap roept ons op om de mens te zien door Gods bril, met het oog van Jezus, dwars door alle raffinement van tierlantijnen en op smuk heen, tot op de graat van zijn wezen, nl. schepsel van God en voor werp van Zijn liefde. Alleen deze visie is, naar het mij ge schonken „doorzicht", wezenlijk bruik baar en houdbaar. Dit is niet het enige verrassende punt, dat het zien door Gods bril, in gezelschap van Jezus oplevert. Ik kan u geen betere raad geven dan deze: Past u deze bril zelf eens, en tracht aldus leven en mensheid te bezien, het zal een openbaring voor u worden. Tenslotte nog een vraag, of eigenlijk twee, beide met het oog op de nood van onze wereld. In de eerste plaats tot de niet-kerkelijke mensen; Weet u wel zeker dat u de goede bril te pakken hebt? En dan tot de kerkelijke mensen de niet minder indringende vraag: Zijn we er wel zeker van dat we goede ogen hebben? J. BOEKEE, Middenmeet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 7