PIASTER-SCHANDAAL KRIJGT OMVANG VAN LAWINE De kunstmatige aanvoer van water vergt geweldige bedragen De Nederl torent ve Ministers en ambtenaren „verdienden" schatten aan de dood van Frankrijks zonen BANKEN EN GROTE FIRMA'S RADDEN BELANG BIJ TE HOGE WISSELKOERSEN DE PIASTER is het betaalmiddel in Indo-China. Vóór de Japanse bezetting was de piaster waarde vol, gold als een der harde valuta's van Oost-Azië. De koers ten opzichte van de Franse franc was 1 piaster voor 10 francs. Na de Japanse bezetting en (het tegendeel is niet bewezen) waar schijnlijk op aandringen van grote firma's die er belang bij hadden, bracht de Franse regering de koers van 1 piaster op 17 Franse francs. Natuurlijk hadden deze firma's belang bij deze koers, in de oorlog immers was er, doorwerkend onder de J apanse bezetting, grof geld verdiend dat echter niet naar Frankrijk kon worden overgemaakt. Op de 25e December 1945 legde de Franse regering deze koers vast. Het spel kon beginnen, en het begon dan ook, ja, zelfs de communisten-leider Ho- Chi-Minh speelde mee, maar toen men dat merkte was het telaat! DAN IS ER het geval van Olivier Monasterio, die het in het groot deed. Deze verklaarde voor de Par lementaire Commissie dat hij in twintig maanden twintig millioen schoon verdiend had. Hij richtte uit geverijen op, oude lompenhandels, im- en exportfirma's bij de vleet, alle met kantoren in Saigon en Parijs, alle ter dekking van die ene grote handel: piasters. Tragisch einde vliegende schooljongen Amsterdam F waardevol i wmmmam Franse volk betaalde modernisering van leger der communistische Vie tminh-re bellen Is „keizer" Bao Dai de grootste jakhals? JACQUES DESPUECH moedig idealist Het vijfde werelddeel op het eerste gezicht Hinderpalen even enorm als mogelijkheden en afstanden van Lars Ove maakte serie gewaagde vluchten „Lederen" kledingstukke] iets aparts en moois ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 De werkelijke waarde van de piaster was namelijk niet 17 Franse francs, maar op zijn hoogst 8 9! Dat wil dus zeggen dat, ook alwas de koers vastgesteld op 17 francs, ook al was het over maken tegen de koers van 17 francs wettig en toegestaan, dat dan toch ergens vandaan op elke piaster 7 a 8 francs toebetaald werd, dat elke piaster 7 a 8 francs toeslag, „subsidie" kostte, dat de piaster op de vrije zwarte markt 8 francs, maar op de wettige markt 17 deed, dat de zwarte markt ditmaal niet duurder maar goedkoper was. En die 7 a 8 francs toeslag? Die werden door de Staat betaald, die kwamen uit de zak van de belasting-betaler, van de Parijzenaar die de optocht van kabinetten, elke twee maanden welhaast, gade slaat, de Parijzenaar die zijn voedselprijzen ziet stijgen, de Parijzenaar die ziet dat al zijn regeringen, (en welk een tros is het al niet), van dit alles op de hoogte zijn, maar er niets aan doen. Waarom niet? Er is niemand die het nog weet, maar sedert het boek van Despuech*) verscheen is er een parlementaire onderzoekingscommissie ge vormd die onlangs om enorme volmachten vroeg (en ze kreeg!) van de Nationale Vergadering, vol machten die het mogelijk zullen maken zelfs ministers tot spreken te dwingen, want ook ministers gaan niet vrij uit. De sneeuwbal rolt de helling af en wordt groter en groter, onafzienbaar is de lijst van namen al, en nog is er geen klaarheid. HE CIJFERS: Per dag werden, ongeveer zeven jaar lang, 400 500 millioenen francs uitbetaald! Het verlies bedroeg naar ra ming, uit de Staatskasalleen ongeveer 100 milliard francs per jaar. Dat is over zeven jaar, laat ons de koers wat makkelijk Jiemen, een slordige zes milliard gulden. En dat is het financiële Verlies. Maar ook mensenlevens raakten verloren. De heêr Ho-Chi-Minh is nu niet direct een van de domsten, hij tag dit alles eens aan en al spoedig deed ook hij mee, en verdiende telf dollars, veel dollars in korte tijd. In 1946 had Ho-Chi-Minh 16.000 geweren en een paar machine-geweren, mitrailleurs en mis schien wat oud, afgedankt Frans en Japans veldgeschut. Nu heeft hij, naar de laatste ramingen, ongeveer 700.000 moderne geweren, mitrailleurs, luchtdoelgeschut, anti-pantsergeschut en de modernste veldartillerie. Voor xleze wapens is door de Franse regering, zijn doodsvijand, voor de helft in de kosten bijgedragen. Communisten leider Ho-Chi-Minh is een linke jongen. Dat Franse jongens in massa worden kapot geschoten met deze wapens b e g r ij p t de Franse regering ook wel, maar zij doet niets, en daarom schreef Jacques Despuech zijn boek. MAARSCHALK de Lattre de Tas- l'lsigny, Frankrijk's nationale held, heeft geprotesteerd tegen deze han del, het hielp niet En ondertussen \v«rd verdiend, de K.eine mannetjes kwamen op zuiver verdiende maand salarissen van 6000 a 8000 gulden, de groten verdienden eenzelfde be drag per dag. Onder de kleinen vinden wij het Voorbeeld van Majoor Bellon, ad ministratief officier van het troepen schip „Pasteur", dat tussen Marseille en Saigon op en neer vaart met troe pen die naar de oorlog worden ge zonden. Iedere soldaat die in Mar seille aan boord komt wordt voor passagieren in vreemde havens en _aatste inkopen, een klein bedrag in sterling en dollars toegewezen. Dit geld kunnen ze aankopen tegen hun eigen soldij. De meeste soldaten ech ter hebben hun soldij allang opge maakt op de avond voor ze aan boord gaan. Er blijft in de kas van Maioor Bellon dus een bedrag in bankpapier liggen. Deze dollars, wer kelijke waarde 25 piasters (inkoop co de zwarte vrije markt), brengen In Saigon bij zijn vriend de heer I ancini, eigenaar van hotel Con tinental, 50 piasters op. Want mijn heer Francini, die goede relaties on derhoudt met de deviezenafdeling van de Franse Koloniale Administratie, m°t zoveel hij wil naar Parijs over maken. Wanneer Majoor Bellon nu in P ls Marseille terugkeert is zijn kapitaal verviervoudigd, en de volgende reis gaan er weer meer zwarte dollars. on de Franse markt gekocht a raison Van 25 piasters, ter verkoop in Sai gon voor 50 piasters, mee. Buiten natuurlijk nog de scheepskas, die wel weer vol zal blijven, want de jon- g"ns die naar het „grote onbekende", en wellicht naar de dood, vertrek- Parijs. De heer Pignon, vroeger hoge commissaris van Frankrijk voor In do-China is hierbij Let rokken, ever.- als vele ambtenaren van de Kolo niale Administratie in Saigon. De Commissie onderzoekt nu. De Commissie ontmoet meer zwijgen dan een doofstomme in een volksmenigte, maar de com missie is ook kwaad geworden, en zal zich met geen kluitje in het riet laten sturen. Toen Des puech een jaar of iets langer ge leden in Parijs arriveerde vond hij ook zwijgen, telefonische be dreigingen en aanlokkelijke geld sommen. De President van de Republiek ried hem te zwijgen, eerste minister Pinay liet hem lang anti-chambreren en ont ving hem tenslotte niet, parle mentsleden negeerden hem, maar tenslotte zette Despuech door en schreef, oh ironie: op raad van Edouard Daladier, zijn boek. En nog is hij niet zeker of hem geen gevaar dreigt, nog kan hij „een verkeersongeluk" krijgen, maar de regering Mayer heeft, ge dwongen door de publieke opi nie, de koers van de piaster om laag gebracht. De eerste stap is gezet. De tweede stap was het instellen van de enquêtecommis sie uit de Nationale Vergadering. DE SNEEUWBAL ROLT sneller en sneller, verhoor volgt op verhoor. Buitengewone volmachten, buiten de regering om verkregen van de Na tionale Vergadering, dwingen Minis ters hun ambtsgeheim, waarachter men zich verschool, op te heffen. Despuech toont met overtuigend be wijsmateriaal aan dat alleen al in 1949 Keizer Bao-Dai en zijn familie 221 millioen francs naar Frankrijk overbrachten. Zelfs Monasterio is overtroffen! De winst van firma's steeg van twee milliard francs in 1949 tot 11 milliard in 1951! Terwijl Monasterio, ongestraft voor wapenhandel tegen het eigen land, vrij rondloopt en van zijn rente leeft; terwijl Keizer Bao-Dai (de zelfde voor wie onlangs in Haarlem de „Ville de Saigon" van stapel liep door zijn vrouw gedoopt) aan de Ho-Chi- onge- ina sol daten en partisanen traint om Fran- J^ORTE TIJD GELEDEN ver scheen in Parijs een boek, „L< trajic de piastres," (Edition deu.r Rives), dat de Franse open ban mening schokte, dat een aan klacht bevatte tegen Franse re- gerings-beambten, tegen Bank directeuren, tegen hooggeplaatst Franse officieren en zelfs tegen Keizer Bao-Dai, en functionaris sen van diens regering. Schrijvei van dit boek is Jacques Despuech, vroeger ambtenaar van de kolo- niale administratie in Vietnam. Saigon. Jacques Despuech is idealist en strijder. Duizenden soldaten die het gevaar lopen te sneuvelen in de Indo-chinese campagne staan achter hem. NAAMLOZE FRANSE SOLDATEN sneuvelen kan ook zonder piasters se soldaten te doden met door de Franse schatkist half betaalde wa penen, en terwijl Frankrijk met dui delijk steeds groter tegenzin de strijd daar voortzet: terwijl dit alles gebeurt vraagt onze democra tische wereld zich toch nu zo lang zamerhand wel af waartoe die oor log dan wei dient, daar in Indo- China. Wie hier het grootste belang hij heeft. Er is echter, buiten al deze verwarring van misdaad en cor ruptie en onnodig gevloeid bloed één goed ding te zien: nóg is het mogelijk in het democratisch staatsbestel dat één man, Jac ques Despuech, er in slaagt, te gen het zwijgen en de zwijggel den, tegen deze vuile corruptie in, zijn stem te verheffen en ge hoor te vinden, ja zelfs al de eerste resultaten te boeken. Dat was in het land van Ilo- Chi-Minh, van Mao-tse-tung, van Malenkow niet mogelijk geweest. Nóg corrigeert de democratie zichzelf, zelfs in Frankrijk, zelfs in koloniale landen. Niet té lang heeft Jacques Despuech in de woestijn geroepen; nu rolt de sneeuwbal groeiend tot een la wine. Wie zij in haar val zal meesleuren, nog is het niet be kend, maar dat Frankrijk bin nenkort zal dreunen van de ex plosie staat nu wel vast. „Le trafie d© piastres", Edition des Deuse Rives, Paris. BAO DAI weelde voor piaster» HO CHI M1NH wapens voor piasters ken hebben geen behoefte aan geld. Dat Majoor Bellon de communisten wapens verschaft om hen te beoor logen weten ze niet. Het is namelijk zo gemakkelijk in Indo-China, ook voor de com munisten, om dit geld te verzen den. Er is geen frontlinie, geen staand leger aan communistische zijde, alleen guerilla. En zij zijn boeren overdag, rijstbebouwend en stil bezig op het veld, maar 's nachts komt het geweer uit de schuilhoek. En wie zegt dat die nette bankier met die vele rela ties geen agent is van Ho-Chi- Minh? Men vraagt er in Indo- China niet eens naar. Hij liep tegen de lamp toen hij zich direct met wapens ging inlaten. Een van Monasterlo's schepen, dit maal geladen met springstoffen, werd in Marseille in beslag geno men. Bestemming: Ho-Chi-Minh. Maar straf volgde niet, waarom niet? Omdat overal, in alle lagen van de hoofdstad, in de regerings bureau* beschermheren zitten, die mee verdienen. Jacques Despuech heeft nu nog een cheque voor 300.000 piasters in zijn bezit, getekend door Monaste rio, als zwijggeld. Despuech heeft de cheque niet geïnd, maar hij woont nu zonder enige middelen in TOO (F OOMB A Queensland4 November Deze éne staat Queensland is groter dan 22 Noordameri kaanse staten tezamen. Je merkt dat niet als je in Brisbane bent. Daar gaat het leven in een tamelijk rustig tempo, kenmerk van subtropische en tropische gebieden, voort. Vliegen over dit land of het door kruisen per auto zijn de enige mogelijkheden om een begrip van de ontzaglijke afstanden te krijgen: van Perth in West-Australië naar Adelaide in Zuid- Australië vloog ik een volle nacht, van Sydney in New South Wales naar Brisbane is ruim twee en een half uur vliegen en dezer dagen legden we om „even iels van het land" te zien ruim 350 mijl per auto af, hetgeen ongeveer de afstand Amsterdam Parijs is. Wanneer je aan zo'n tocht bezig bent, dan besef je pas welk een hachelijke onderneming het is £)E DARLING DOWNS kunnen ge voegelijk het beste veeteeltgebied van Queensland genoemd worden, ter wijl grote stukken eveneens bij uitstek geschikt zijn voor landbouw. In de Queensland Agricultural Journal van October 1897 kwam al een artikel voor van de hand van een zekere John Ma- hon, waarin deze constateert, dat de droogte in de Darling Downs hij schrijft uiteraard nog over „deze ko lonie" zo groot kan zijn, dat de koeien bij gebrek aan behoorlijke wei den omkomen van de honger. Dit jaar is voor de landbouw in dat gebied al heel slecht geweest.. Er is vrijwel geen regen gevallen. Ik heb weinig of geen verstand van land bouwzaken, maar men kan naar mijn overtuiging nauwelijks van goede grond spreken, indien vrijwel alle wa ter eraan ontbreekt. Dit euvel heb ik in bijna geheel Australië kunnen vast stellen: men moet op kunstmatige wijze water aanvoeren, hetgeen ontzag lijke sommen gelds vraagt. p LINTONVALE is een vlek in de buurt van het hart van Darling Downs. Daar trof ik mevr uw Van Straten uit Den Helder, schoondochter van de bollenkweker Van Straten uit Breezand. Het echtpaar leeft er met het dochtertje Coby op een grote boer derij, waaromheen 240 acres grond. Ze hebben het goed. Zij hadden het geluk al op de uitreis te vernemen, waar ze terecht zouden komen. Dat gebeurt lang niet met iedereen. Van Straten zelf werkt precies van zonsopgang tot zonsondergang. Hij heeft grote plannen, want hij heeft juist een stukje grond losgekre gen, waarop hij gaat proberen wat met „bollen" te doen. „De eerste zen ding uit Noordholland zal nu wel on derweg zijn zegt hij. Maar intussen wjjst hjj op het vee, dat tussen de tarwe graast, omdat het toch niet is opgekomen en de beesten anders niet te eten hebben Een land met geweldige mogelijk heden, maar met ontzettende hinder palen. Van Straten is een man, die ze wel zal nemen. Maar hoeveel zijn er zoals hij? QE HEER FEENSTRA uit Friesland werkt op een nog groter boeren bedrijf van de familie Lyne. Vijfhon derd acres bouwland en weiden. Voor zien van de modernste technische hulp middelen. Mevrouw Lyne en het doch tertje Anne fokken voor haar genoe gen Arabieren. Ze zijn niettemin in Australië beroemd geworden. De emigratie-ambtenaar in Queens land is een echte Tukker.. Hij stu deerde in Groningen, ging naar Au stralië, werkte als „drover" op een boerderij dat is als Australische cowboy houdt als geen ander van het land en wil niets liever dan het helemaal met goede Nederlandse boe ren volzetten. Hij noemt zich handels reiziger in emigratiegedachten, in grond en in emigranten. Dat klinkt nogal hard. En het doet Nederlandse oren pijn! Om die twee boerderijen te zien hebben we gereden van Amsterdam naar Parijs. Ik heb de hele dag niets anders dan onnoemelijk veel stof ge roken en bij wolken tegelijk naar bin nen gekregen. De zon brandde on barmhartig en de koeien konden el- kaars ribben tellen. een werelddeel in zes weken te „doen". Je hebt eigen lijk een jaar per staat nodig. Honderd jaar geleden was daar nog helemaal niets. Het domein van de inboorlingen. Allan Cunningham drong in 1827 in de Little Liverpool Range door en hij ontdekte tussen de Mount Cordeaux en de Mount Spicer de pasdie nu naar de vruchtbare vlakten van de Darling Downs voert. Er staat op die pas een zeer eenvoudig gedenkteken van ruwe steen. Zoals zoveel eenvoudig en ruw is in Australië. Maar boven op die bergen hoor je de wind fluiten, daar zingen de vogels en kruipen de slangen en als je geluk hebt kun je er de bekende Australische die renwereld in het wild bewonderen. Maar het zat ine ook nu niet bepaald mee. AT DIT LAND toch niet heeft is die rijke, ook voor de leek opval lende vruchtbaarheid van de Neder landse bodem, in welk jaargetijde dan ook: wanneer in de lente de gewassen te rijpen staan en het gras zo door zichtig groen lijkt; in de zomer, wan neer de tijd van de wasdom is geko men in de herfst, wanneer een gou den gloed van een late zon over de velden ligt. Hier is het stof en droogte. De mens hunkert na een paar mijl naar een koele dronk, maar je vindt zelfs geen verfrissing in Allora, Wyreema of in Toowoomba, waar de milkshakes toch minstens even goed zijn als in Bris bane zelf. Toch is Queensland een rijke staat. Wij moeten namelijk niet vergeten, dat geheel Australië eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. De wegen, waarlangs mijn auto zich een weg moest banen, waren niet meer dan veesporen in een oneindig land.... IE RIJDT TERUG naar Brisbane. De avond is allang bijna zonder sche mering gevallen en het is bepaald warm. Af en toe passeert er een auto. Lichtjes van onbekende huizen in de verte zijn er nooit. Het land is leeg De chauffeur vertelt over de laatste moordzaak en over de paarderennen om de Melbourne-Cup, die net die dag in Melbourne zijn gehouden en waar voor we een dodenrit maken, omdat een goede Australiër de uitzending va» zulk een race nimmer zal willen mis sen. De chauffeur had natuurlijk ver loren. Dan vertel je wat over Europa, na dat de chauffeur gevraagd heeft, waar Nederland eigenlijkt op lijkt. Leg dat nu eens uit aan een Australiër, die zoveel ruimte heeft, dat hij erin ver drinkt. „The Dutchman as migrant is doing very well", zegt hij beleefd. Dat zal wel, denken wij. Maar wij voegen eraan toe, dat deze Nederlander over een enorm aanpassingsvermogen moet beschikken om dit harde leven op het land, temidden van keiharde mensen, te kunnen leiden. 99 99 (Speciale correspondentie). FEN KLEIN BERICHT in de wereldpers: - De 21-jarige Zweedse sportvlieger, Lars Ove Göransson, is met zijn vliegtuig bij Damascus verongelukt. Ook zijn vriend, de Lettische vluch teling Fritz Conrad, kwam om het leven. - Met dit noodlottige ongeval heeft een dramatisch leven een dramatisch einde gekregen. Het korte leven van Lars Ove be stond uit een serie avonturen, bij uitstek geschikt voor een jongensboek of een film. LARS OVE is altijd een waaghals geweest. Toen hij nauwelijks achttien was, begon zijn vliegers- bloed zo te koken, dat hij in de zomervacantie naar Engeland ging om een toestel te kopen. Hij kocht een oud militair schooltoestel voor 3000 kronen. Met dit „karretje" begon hij de terugreis via Frankrijk. Ergens tus sen Londen en Parijs moest hij, we gens benzinegebrek, een. noodlanding maken. Eenmaal weer in de lucht kwam hij bijna in botsing met de Eiffeltoren. Alles zou verder goed zijn afge lopen, ais hij niet boven Denemar ken in een vliegende sneeuwstorm was geraakt, die hem weer naar een stukje grond voor een noodlanding deed' uitkijken. Wonder boven won der kwam hij ongedeerd op een akker in Langeland terecht. De des kundigen die spoedig ter plaatse waren, vonden het een kras staaltje, maar ze keken zeer bedenkelijk, toen ze van Lars Ove's Franse avqn- tuur hoorden. Terwijl de machine werd gerepareerd, was Lars de ere gast van een Deense boer. Nog geen week later, op het laat ste traject, werd het toestel een onherkenbaar wrak. De derde nood landing, waarbij Lars aan de dood ontsnapte, vond plaats op het Zweed se vliegveld bij Eslöv. LARS OVE heeft verschillende vliegtuigen gehad, die allemaal kapot zijn gegaan. Ik verkoop al les voor een vliegtuig, zei hij eens. Op zekere dag vloog hij een inge nieur, die zijn SAS-toes'tel had ge mist, naar Zwitserland. Weer een serie noodlandingen, on der andere op een Amerikaans vlieg terrein voor straaljagers. Ze wer den, met machinepistolen in de rug, naar de commandant gebracht. Toen een en ander opgehelderd was, mochten ze verder reizen. In Zwit serland aangekomen en nadat hij de ingenieur netjes had afgeleverd, be sloot Lars Ove even naar het Ita liaanse voetbal te gaan kijken. Wel iswaar lagen de Alpen ertussen, maar dat was geen bezwaar. Boven dien was hij nu alleen. Het werd een gevaarlijke tocht door de dalen, met hoge bergen aan beide zijden, maar het doei werd bereikt. Op de terugtocht was het weer tijd voor een noodlanding, liefst maar in de Alpen. Hij vond een bergweide en slaagde erin zijn toe stel aan de grond te zetten. Hij ver gat de plaatselijke autoriteiten in te lichten, zodat er enige tijd naar de „zoekgeraakte piloot" werd gezocht. BIJ ZIJN ouderlijk huis (hij was de schrik van de buurt en de daken, waarover hij vaak heenscheerde) had Lars zijn eigen kleine particu liere vliegveldje. Hij woonde in het plaatsje Vintrie in de provincie Skane. De experts waren algemeen van oordeel, dat Lars Ove een goed vlie ger was, hoewel een waaghals. Zijn grootste teleurste'ling is geweest, dat hij werd afgekeurd voor de luchtmacht, naar men zegt „omdat men daar geen onnodige risico's wilde nemen." Lars Ove heeft, tussen de vlieg bedrijven door, ook nog een arm moeten missen. Hij heeft onlangs een motorongeluk gehad. Na de am putatie van een arm werd zijn Zweedse vliegcertificaat ingetrok ken. Hij ging toen op een Engels brevet vliegen. In Engeland zijn de bepalingen namelijk niet zo streng als in Zweden. Zijn stuurinrichting werd speciaal voor één hand ge schikt gemaakt. Een half jaar geleden kocht Lars Ove een oud Klemm-vliegluig. Daar mee ondernam hij de luchtreis, die hem noodlottig is geworden. De tocht ging van Engeland naar Frankrijk en Spanje, en vandaar langs de Noord- afrikaanse kust en Egypte naar Da mascus. In de omgeving van deze oude stad stortte T.ars Ove naar beneden. Dit was het even tragische als drama tische einde van de vliegende school jongen. (Van een DE VOORAANSTAANDE Nede, telkenjare de Amsterdam Fasl teurs en detaillisten uit alle delei komen om hun aandeel in de ro land jaarlijks aan confectie, in h exporteert, vast te leggen. Dank z Stichting Amsterdam Fashionwee werking van de leden dezer inste weest niet minder dan vijfentwi pakken, japonnen en rokken te i van deze uiterst vermoeiende dag volgende uren gespannen aandacl bleven, is een grote voldoening, i heel enkele uitzondering daargel tatief goede en vlotte kledingstuI I4ET moet on» van het hart, dat hi eenvoudig onbegrijpelijk is. dat z< velen nog steeds in de kledingmag: gijnen goed menen te doen buitenlanc ■e artikelen de voorkeur te geven b< ven Nederlandse. Dat eveneens zee velen door deze magazijnen eenvoudi worden bedot en Nederlandse produe ten kopen in de heilige overtuigin dat zij een Zwitserse of Engelse jas oi de schouders doen glijden, doet niel ter zake. De Nederlandse confecti staat, zeker wat mantels en costuurr betreft vooraan en heeft recht op ei kenning van dat feit. Model Scheveningen: Japon ge maakt uit katoen. De stof heet magie print" en wordt U in wit met goud getoond. De boothals en de wijde rok geven deze japon een jeugdig cachet. De firma Max Haar tovert mantel eostuums, complets en japonnen, zoa Iedere vrouw die zich droomt. Mante ln prachtig glanzende alpaca-kamgarei tweed en zuivere kameelhaar brenf deze zaak voor het voorjaar, comple van mantels in tonneau-lijn gecomb neerd met herenvest en rok in ee prachtig Iers tweed. Lakense mante pakjes met als vest gesneden blouse bronskleurige alpaca eostuums, die a gegoten om het lichaam sluiten, di geen plooitje vertonen en die van tot z met de hand zijn gemaakt. Di deze producten veel geld zullen moi ten kosten zal een ieder begrijpen d: ze heeft mogen zien. Geen couturii uit Parijs levert iets beters af. Bij de firma Groot, toonde men mai Iels, getailleerde zowel als rechte, d: bij de jeugd weinig aftrek zullen vii den, maar bij ouderen wel appreciat Alpacca-kaingaren complet van de f vestblouse. Garnering in wollt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 10