De Nederlandse Mantelindustrie torent ver boven concurrentie „Pelléas et Mélisande" in een verantwoorde vertolking Amsterdam Fashionweek een waardevol visitekaartje Humanistische verzorging in de DUW-kampen niet gewenst Muziek voor de fijnproevers „Lederen" kledingstukken iets aparts en moois Hoger beroep tegen de Rotterdamse journalisten Hoe staat het met de Afsluitdijk? Strenge straffen voor aardappeltelers Begroting Soc.Zaken- Volksgezondheid Uitbreiding van de schoolartsendienst Premiere van de NedOpera Vocale stijl parallel met gesproken woord KUNST EN CULTUUR Nog éénmaal de Utrechtse Opera ZATERDAG 21 NOVEMBER 1953 (Van een medewerkster) DE VOORAANSTAANDE Nederlandse confectiebedrijven organiseren telhenjare de Amsterdam Fashionweek, dat wil zeggen, dat impor teurs en detaillisten uit alle delen der wereld naar Amsterdam zijn ge komen om hun aandeel in de rond tachtig millioen gulden welke ons land jaarlijks aan confectie, in hoofdzaak mantels en mantelcostuums, exporteert, vast te leggen. Dank zij een uitnodiging van het bestuur der Stichting Amsterdam Fashionweek en de niet genoeg te roemen mede werking van de leden dezer instelling, is de pers in de gelegenheid ge weest niet minder dan vijfentwintig zomercollecties mantels, mantel pakken, japonnen en rokken te zien en te bewonderen. Want wat ons van deze uiterst vermoeiende dag, die van ons gedurende elf achtereen volgende uren gespannen aandacht vergde in de eerste plaats is bij ge bleven, is een grote voldoening. Een voldoening over het feit dat, een heel enkele uitzondering daargelaten, alle collecties uit mooie, kwali tatief goede en vlotte kledingstukken bleken te zijn samengesteld. UET moet on* van het hart, dat het eenvoudig onbegrijpelijk is, dat zo- velen nog steeds in de kledingmaga zijnen goed menen te doen buitenland se artikelen de voorkeur te geven bo ven Nederlandse. Dat eveneens zeer velen door deze magazijnen eenvoudig worden bedot en Nederlandse produc ten kopen in de heilige overtuiging dat zij een Zwitserse of Engelse jas om de schouders doen glijden, doet niets ter zake. De Nederlandse confectie staat, zeker wat mantels en costuums betreft vooraan en heeft recht op er kenning van dat feit. Afodel Scheveningen: Japon ge maakt uit katoen. De stof heet „magie print" en wordt U in wit met goud getoond. De boothals en de wijde rok geven deze japon een jeugdig cachet. De firma Max Haar tovert mantels, costuums, complets en japonnen, zoals iedere vrouw die zich droomt. Mantels in prachtig glanzende alpaca-kamgaren, tweed en zuivere kameelhaar brengt deze zaak voor het voorjaar, complets van mantels in tonneau-lijn gecombi neerd met herenvest en rok in een prachtig Iers tweed. Lakense mantel pakjes met als vest gesneden blouses, bronskleurige alpaca costuums, die als gegoten om het lichaam sluiten, die geen plooitje vertonen en die van a tot z met de hand zijn gemaakt. Dat deze producten veel geld zullen moe ten kosten zal een ieder begrijpen die ze heeft mogen zien. Geen couturier uit Parijs levert iets beters af. Bij de firma Groot, toonde men man tels, getailleerde zowel als rechte, die bij de jeugd weinig aftrek zullen vin den, maar bij ouderen wel appreciatie zullen ontmoeten. De japonnen van dezelfde firma echter, zijn vrijwel zon der uitzondering buitengewoon aan trekkelijk. Vooral de prachtige katoe nen stoffen verdienen vermelding, ter wijl de getoonde avondjaponnen, ook al moeten ze adembenemende prijzen opbrengen zeker aftrek zullen vinden. De N.V. Ciro verraste evenals het vorige seizoen door een reeks aller aardigste japonnetjes, laag in prijs, eenvoudig en jeugdig van opbouw. Vrolijk gekleurde jersey jurkjes in de prinses-lijn, katoenen-poplin japonne tjes met wijde rokken en katoenen cocktailjurkjes met partiele ever- glaze metaalW-verking zullen zeker geen winkeldochters worden. Milo uit Helmond viel op door goed gemaakte eenvoudige mantels en pak jes, vooral in tweed, die laag in prijs zijn en van goede smaak getuigen. Ber- cofa, veel geraffineerder in stijl en materiaalgebruik, is begrijpelijkerwijze veel hoger in prijs. Een prachtig zui ver linnen mantelpak in marineblauw en een complet bestaande uit donker blauwe rok en blauw-witgeruite tweed- stof voor het manteltje vielen al even zeer op als het mantelpak in de prach tige grijze kamgaren-velours van Le- sur. Netex Modellen en Jolo Couture, beiden te gast bij Hollandia Katten burg, toonden zoals te verwachten was weer zeer mooie mantels en costuums wat de eerste betreft, prachtige japon nen wat de tweede aangaat. Netex brengt zeer veel getailleerde, prachtig afgewerkte mantels en pakjes. Ook hier is alpacakamgaren belangrijk evenals het mooie wollen kamgaren met in geweven motieven. Jolo toonde onder meer een strakke japon in een prach tige soupele grijze Rodier stof, met een pelerine los erbij. Anco was in zijn afdeling DE LUXE gelukkig met zijn wevenit (een jersey soort) pakjes, die in de zeer redelijke prijsklasse vallen en een gedistingeerde indruk maken. Men verzekerde ons, dat deze Nederlandse jersey minstens even goed is als de beste Zwitserse. Gebroeders Blogg en de Firma Stibbe toonden weer heel mooie mantels en mantelpakken in de gangbare mate rialen, terwijl de firma Herz heel leuke katoenen jurkjes te zien gaf. Egon Pfeiffer en de Firma Gerson L. Dreese toonden japonnen met allure, o.a. in Amerikaanse nylon-everglaze met zeer grote motieven, waarvan men veel verwacht. Plaza brengt dit voor jaar naast een voortreffelijke collec tie rechte en getailleerde mantels in tweed en naturel wol een aantal wa terafstotende rayon mantels, die zeer fraai zijn. Ook in andere collecties vin den wjj die, zoals bij Berghaus en Netex. Bij de firma Neugarten mochten wij, wegens storing in het electrische net een reeks aantrekkelijke rokken be wonderen bij kaarslicht. Vooral de prachtig gemaakte avond- en cocktail rokken met geraffineerde ornamenten en inzetsels kwamen op deze manier voortreffelijk tot hun recht. Zoals men na een gevarieerd en fijn diner een glas heerlijke cognac savou- reerd, zo hebben wij iets heel aparts Wollen kamgaren complet van de fa. Max Haar, Amsterdam. en moois voor het laatst bewaard. Enig ter wereld zijn de lederen kle dingstukken van Vico uit Rotterdam. Leder is eigenlijk een volkomen onvol doende omschrijving voor het satijn- zachte en vederlichte Suèdelope, wa terdicht en vlekwerend suède, of het met water en zeep te reinigen Vilopa, waarin dromen van jasjes, schatten van sweaters en shorts en zelfs onover troffen avondmantels worden gemaakt. In New York en in de Congo, kortom overal staat men In de rU voor deze producten, die slechts in Nederland worden gemaakt en daar zelfs, zij het mondjesmaat, te krijgen zijn. AlPccea-kan,garen complet van de fa. Max Haar, Amsterdam met uiit-piqué vestblouse. Garnering in wollen tres. Rechts een tweede fingertip. Mr B. van der Meulen, officier van Justitie te Rotterdam, heeft hoger be roep aangetekend tegen de vonnissen, die de arrondissementsrechtbank te Rotterdam heeft uitgesproken in de za ken tegen de 21-jarige leerling-journa- list L. J. E. en de 44-jarige chef-redac teur L. W. S„ beiden te Rotterdam. Zoals bekend is zijn beide journalis ten, verbonden aan een te Rotterdam \erschijnend dagblad, Donderdag jL vrijgesproken. Deze zomer zijn aanzienlijke her stelwerkzaamheden aan de afsluitdijk verricht. Vele leden zouden, blijkens het voorlopig verslag van de Tweede Kamer, gaarne vernemen, of deze no dig waren ten gevolge van schade, in de stormnacht van 1 Februari aan gericht, en of toen is gebleken, dat de afsluitdijk volkomen voldoet. Andere leden vroegen, of de dijk voor de win ter hersteld zal zijn en of het juist is, dat het herstel van de schade in hoofd zaak een geschenk is van West:Duits- land, wat betreft basalt en arbeids krachten. Vele leden wezen er op, dat zeer veel buitenlanders langs de afsluitdijk ple gen te reizen, in verband hiermee werd er op aangedrongen een aantal picnic- parkeerplaatsen in te richten, die ook een uitzicht op de Waddenzee geven. In dit verband werd betreurd, dat de beide café's op de afsluitdijk des Zon dags gesloten zijn. Zou in het pacht- contract, zo vroegen deze leden, niet kunnen worden opgenomen, dat al thans van Mei tot October service aan het reizende publiek moet worden ge boden, ten minste voor zover verpach ting door het Rijk plaats vindt? Ook de kantonrechter te Winscho ten treedt streng op tegen overtredin gen van de wet bestrijding aardappel- moeheid. Zo stonden twee landbouwers terecht, waarvan de een, Geert L. uit Sellingen, werd veroordeeld tot ƒ750, boete of 60 dagen hechtenis en de an der, Roelf H. uit Sellingerbeetse, tot ƒ2250,boete of 60 dagen hechtenis. Eerstgenoemde had dit seizoen aard appelen geteeld op een perceel grond ter grootte van ongeveer één ha, waar op in 1951 ook aardappelen waren ver bouwd. De tweede verdachte deed het zelfde op een perceel, dat plus minus drie-en-een-half ha groot was. De door de ambtenaar van het Open baar Ministerie gestelde eis was respec tievelijk: 100 boete of 2 maanden hechtenis plus veertien dagen voor waardelijk met een proeftijd van twee jaar en ƒ3000 boete of 90 dagen hech tenis plus drie weken hechtenis voor waardelijk en een proeftijd van twee jaar. LUCHTRECHT COURANTEN EN TIJD SCHRIFTEN Met Ingang van I December wordt een speciaal luchtrecht ingevoerd voor de verzending van hier te lande, tenminste eenmaal per maand, verschijnende cou ranten en tijdschriften naar een bestem ming buiten Europa. Dit tarief geldt niet voor advertentie-bladen en daarmee ge lijkgestelde stukken. Dit speciale lucht recht wordt berekend per 10 gram. De postkantoren verstrekken nadere inlich tingen. (Advertentie, Ing. Med.) VERSCHENEN Is het voorlopig verslag van de Tweede Kamer over de begroting voor 1954 van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Hieraan is het volgende ontleend. Verscheidene leden wezen er op, dat de minister gewaagt van een overspanning op de arbeidsmarkt. Kennelijk wordt hier gedoeld op het bouw bedrijf en voor sommige delen van ons land ook op de landbouw. Niettegen staande deze overspanning werd van de 90.000.000 voor het uitvoeren van open bare werken nog 56.000.000 uitgegeven of gecommitteerd. Dit was blijkbaar de toestand einde Maart 1953. Wanneer bjj een zo gunstige stand van de arbeids markt nog zulke omvangrijke aanvullende werken nodig zijn, hoe zal dan de toestand worden bij enige inzinking, zo vroegen deze leden zich af. Zeer veie leden juichten het toe, dat de minister ter overwinning van de psychologische weerstanden tegen het werken in D.U.W.-verband plannen heeft uitgewerkt en reeds proeven genomen, welke er toe kunnen leiden dat de tewerkstelling in het vrije bedrijf zoveel mogelijk wordt benaderd. Omtrent de humanistische verzor ging in de DUW-kampen meenden deze leden te weten, dat de opgedane (Van een onzer medewerkers) MEER DAN EENS is het voorgekomen, in de geschiedenis der muziek, dat een enkel werk het beeld der toonkunst op slag wijzigde. Als we heel ver in de eeuwen teruggaan komen we daarvan het eerste voor beeld al tegen: De opera Orfeo van Claudio Monteverdi. In een meer nabij verleden was het Wagner's Tristan en Isolde, waardoor een koers verandering teweeg werd gebracht. Maar ook buiten het gebied der muziekdramatiek hebben zich dergelijke verschijnselen van min of meer revolutionnair karakter voorgedaan. De intieme kunst van het lied bijvoorbeeld kreeg een ander gezicht op het uur, dat Schubert zijn Gretchen am Spinnrade componeerde. Tot die r ijlpaal-scheppingen, die op eenzame hoogte de kunst een nieuwe weg wezen behoort ook het muziekdrama Pelléas et Mélisande van Claude Debussy. Voorlopig zal deze zeer bijzondere schepping nog wel een werk voor de muzikale fijnproevers blijven. Doch ook juist deze mogen wel eens „hun" avond hebben en daarom is het verblijdend, dat de Nederlandse Opera Debussy's werk op het repertoire heeft genomen. Trouwens wil men nieuwe fijnproevers en bewonderaars kweken dan kan dat niet gebeu ren door over Pelléas te spreken, doch alleen door het wederom op het toneel te brengen. Dit is nu Donderdag in de Stadsschouwburg te Am sterdam gebeurd. Voor de gelegenheid was de Franse dirigent Charles Bruck overgekomen, die de muzikale leiding en instudering op zieh had genomen. j^aterlink's Pelléas et Mélisande, waarvan Debussy de tekst letter lijk gebruikte voor zijn compositie, wat al bijzonder is, omdat een opera libretto meestal een handige samen vatting van een verhaal is, is een bij uitstek symbolistisch drama. De figu ren, die optreden moet men dan ook niet zo zeer zien als lieden, die luis teren naar de ene naam, die zij toe vallig dragen, dan wel als vertegen woordigers van de zielstypen, zoals die altijd weer in het leven worden gevonden. Als exponent van de tijd van zijn ontstaan is Pelléas een ty pisch voorbeeld van het symbolisme. Weinig andere opera's zijn in zo sterke opera's worden aangetroffen Niette min wordt men getroffen door de zui vere lyrische wendingen van deze de clamatie. Zeker niet heeft Debussy zich er van laten weerhouden om de menselijke stem te laten „zingen". Drukke uitbundigheid en oningthou- den hartstocht komen er echter niet aan te pas. Niettegenstaande de soberheid en economie van de muzikale decla matie in overeenstemming met de lief de van de Fransman voor het woord, heeft Debussy zijn figuren nu en dan de vrijheid gegeven om zich te uiten in een ruimer melodisch spel. Voor Debussy had het woord dus zijn on schendbare rechten en hij wenste met, dat de muziek zich overheersend over het woord zou heenbuigen. Op het uit. drukken kwam het voor hem meer mate een weerspiegeling van een be- aan dan op een overdadige mededeel zaamheid. De componist is er in ge slaagd de sfeer in klanken op te trek ken en diep in haar door te dringen in een subtiele muziek, die wars is van alle materie. Het lijkt alsof niet de woorden zelf op de tekst van muziek zijn gezet, maar dat wat achter die woorden leeft. En of niet de hande lingen der mensen in klank zijn ver beeld maar wat achter die handelin gen verborgen ligt. Evenwicht tussen wat muzikaal noodzakelijk is en be paalde thematische verschijningen acht te Debussy noodzakelijk. Deze laatste treden niet meer op dan nodig is om paalde stijlperiode. Zeiden zullen dan tekst en muziek in stylistisch opzicht zo nauw met elkaar verbonden geweest zijn als in Debussy's muziekdrama waarvoor de naam opera eigenlijk met zuiver op zijn plaats is. In dit spel, dat de zee en het land, lichte ruimte en duistere beslotenheid als symboli sche tegenstellingen tegenover elkaar plaatst, laat Debussy zijn vocale stijl het rhythme van het gesproken woord nabij komen. Het declamatorische spreekzingen (wat t.iet hetzelfde is als recitatief) heeft hier geen rustpunten in aria's, zoals die in de meeste andere het orkest de kleur te geven, die in overeenstemming is met zijn decora tieve functie. „Ik vrees", zo liet De bussy zich uit, „dat in Wagners wer ken de thema's een tyrannieke wer king uitoefenen". De thema's in Pel léas spelen inderdaad een veel be scheidener rol dan Wagner's leidmotie ven en ze zijn ook aan veranderingen onderhevig. Ze hebben de betekenis van symbolen, waaraan subtiele voor stellingen zijn verbonden. Hoewel Pel léas, Mélisande en Golaud door motie ven worden aangeduid, is er van eigen lijke leidmotieven dus geen sprake. Jeder, die het werk hoort, weet dat alles wat op operagebied was ge weest in Pelléas niet of nauwelijks meer te vinden is. Maar voor alles zal hij merken met een werk te doen te hebben, dat helder is van bouw, een werk, dat in zichzelf afgerond gaaf is. Men wordt een symphonische achter grond gewaar, die een grote vloeiende deinende beweging is, een orkest, waarin de orkestrale tinten als krin gen van kleur in elkaar grijpen, uit eenvloeien en elkaar elders, maar dan weer anders, opnieuw vinden. Wie al luisterend zich rekenschap geeft van hetgeen gebeurt, telt drie elementen samen: de allesomvattende lyriek, de niettemin sterke dramatiek, die de na druk niet nodig heeft en de symphoni. sche orkestrale sfeerlegging. De op voering zal menigeen, die het werk nog niet kende hebben getroffen door het feit, dat de muziek zich zo totaal laat opnemen in het décor van woud en zee. Gerard Hordijk maakte décors, die zowel de licht- als de schaduwzijde van de natuur en van het drama recht deden. En wat de ruimtewerking be treft had hij het niet benauwd ge maakt. Tot het achtste tafereel leed de opvoering aan een zekere kilte, waaruit men de gevoelens slechts va gelijk zag doorschemeren. Het stati sche vari het werk trok zich in het eerste deel van de opvoering door de houding der figuren enigszins samen tot verstijving. Die houding had wat meer los van de bodem mogen zijn. De laatste vier a vijf taferelen lieten de menselijke warmte voller uitbreken en dit was niet alleen een kwestie van hartstochtelijkheid maar van zuiver der bewogenheid Innerlijke uitstra ling misstaat ook de eerste scènes niet. Alles bijeen had de voorstelling wel stijl en was ze in de aankleding har monisch van kleuraftasting. Frans Vroons als Pelléas wist zijn costuum echter niet te dragen. „Voor zijn figuur had men een andere costuumoplossing moeten zoeken. Vocaal was de opvoe ring bevredigend, al Is het zeker, dat passender stemtimbres voor de figu ren van Pelléas en Mélisande denk baar zijn, evenals een authentieker in tonatie van het Frans. Charles Bruck zette het orkestrale in pure heldere Debussyaanse klank. ervaringen hebben uitgewezen, dat daaraan in tal van kampen weinig be hoefte bestaat. Door tal van andere leden werd de suggestie gedaan, naast sociale ambtenaren culturele verzor gers in de kampen aan te stellen. Verder in men van mening, dat de vrijetijdsbesteding nog te wensen overlaat. Met betrekking tot de lonen konden vele leden het billijken, dat de minister geen behoefte gevoelt aan een nieuwe loonregeling voor de DUW. Verder wordt geïnformeerd of de minister reeds zijn standpunt heeft bepaald ten aanzien van het vraag stuk van de gelijke beloning van man en vrouw, waarover de SE.R. onlangs uitvoerig heeft gerapporteerd. Door vele andere leden werd de vraag ge steld, of de minister het niet gewenst acht, om van overheidswege in te grijpen, wanneer (zoals in het geval van „De Ommelanden" onlangs is ge demonstreerd) de leiding van een on derneming een dusdanig beleid voert, dat het algemeen belang daardoor aanzienlijk wordt geschaad. j-JET was vele leden opgevallen, dat voor het eerst sedert jaren in de Memorie van Toelichting weer wordt gesproken van de toekomstige defini tieve ouderdomsvoorziening, zond-r dat daarin tot uitdrukking komt, dat de verzekeringsgedachte daaraan ten grondslag zal liggen. Daarom wilden deze leden nogmaals uitdrukkelijk ver klaren een definitieve ouderdomsver- zekering op prijs te stellen. Zeer vele leden geven uiting aan hun waardering voor het beleid, dat inzake de volksgezondheid is gevoerd. Dat het mogelijk is gebleken om sub sidieverhogingen van betekenis in de begroting op te nemen, waardoor van overheidswege de 4,5 millioen meer ten behoeve van de volksgezondheid beschikbaar komt, had hen ten zeerste verheugd. Met belangstelling hadden vele leden kennis genomen van het voornemen van de minister om het aantal door het rijk gesubsidieerde schoolartsendiensten uit te breiden In dit verband drongen de leden er op aan gelden uit te trekken voor de schoolartsencursus. Met betrekking tot de kankerbestrijding werd gevraagd of de minister Cr richtlijnen kan me dedelen van de werkwijze der Cen trale Commissie, waarover in de toe lichting gesproken wordt. Bijzondere instemming had het besluit om de subsidie voor de rheumabestrijding te verhogen. De „Utrechtse Opera", die einoe Sep tember jl. een laatste opvoering gaf, zal op Woensdag 25 November voor één avond uit haar graf herrijzen. Op die dag nl. zal het gezelschap 's avonds in de grote schouwburg te Rotterdam de komische opera „Don Pasquale", van Gaetano Do nizetti, opvoeren voor het personeel van de Kon. Rotterdamsche Lloyd. Dit optre den, dat reeds vele maanden geleden was geregeld, werd voor het winterseizoen l953-'54 opgenomen in het ontwikelings- en ontspanningsprogramma, zoals de di rectie van de Lloyd dit jaarlijks haar personeel aanbiedt. Leiding en leden van de Utrechtse Opera hadden zoveel sym pathie voor het feit, dat een groot scheep vaartbedrijf de Stadsschouwburg afhuurt en dan een opera-gezelschap voor een avond „uitkoopt", dat zij reeds bij ophef fing van hun gezelschap terstond beslo ten deze uitvoering, als enige na de offi ciële liquidatie van het ensemble, te laten doorgaan. Amerika zal zijn in n?pp om in het buitenland afzet te vinden voor zij» agrarische producten aanzienlijk verhogen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 11