De blouse als universeel en geliefd kledingstuk Werkplunje en feesttenue V I „IK HEB JE LIEF, VALERIE" Brandspuit weigerde DOKTERS BOEKEN BULLETIN Musica VERKOUDHEID EN GRIEP mm Meer.. Meest... Vlotte vertoning door Rotterdams Toneel Pim, Pam Pom en de wonderlamp Vier gezinnen dakloos Oplichter profiteerde van de woningnood Assistente "ADELAIDE HUMPHRIES Agent werd bij vechtpartij ernstig gewond Luister eens naar: Radioprogramma DINSDAG 15 DECEMBER 1953 (Van een mode-medewerkster) DE laatste jaren is de mode ook in Neder land steeds meer reke ning gaan houden met de beperkte middelen van een groot deel der vrouwen en meisjes. Er- van uitgaande, dat geen vrouw het aangenaam vindt steeds in dezelfde plunje rond te lopen zijn de confectionnairs er zich in steeds toene mende mate op gaan toeleggen inplaats van j japonnen, rokken, blou- j ses en truitjes in de handel te brengen, waar- j door het mogelijk wordt met een tamelijk be- j perkte garderobe toch een grote afwisseling in de kleding te brengen. |J Ja, men strekt dit prin cipe zelfs uit tot offi ciële gelegenheden en feestelijkheden. Dezelfde strakke rok die op kantoor met een eenvoudige overhemd blouse zo'n zakelijke en nette indruk maakt, is I bij een receptie voor treffelijk te combineren met een geklede blouse met wijde mouwen en uitgesneden hals. Maar ook omgekeerd: de vro lijke glanzend-katoenen blouse die overdag met een rechte wollen rok fleurig en correct is, wordt 's avonds plotse ling een feestelijke dracht, gecombineerd met een fluwelen torea dorsbroek of een lange avondrok van glanzende katoen of zijde. Een vrouw of meisje met een uitgebreide blou se-verzameling en een paar rokken, aangevuld met een paar truitjes voor de warmte, komt niet makkelijk verlegen te staan wanneer het erom gaat wat voor een bepaalde gelegenheid aan te trekken. Het is dan ook geen wonder, dat het aantal garderobes waarin de japonnen be ginnen te ontbreken, steeds toeneemt. Wij durven niet te voorspellen dat deze ontwikkeling een blijvende is, daar niets onberekenbaarder is dan vrouwen en mode, maar dat een en ander logisch is en voor het steeds toenemende aantal werkende vrou wen een uitkomst, staat wel vast. KLEURIGE RUITBLOUSE IN FIJN KATOEN. Geschikt voor iedere gelegenheid. Goede kwaliteit. zijn de aangewezen materialen voor blouses? Wij zouden zeggen alle materialen van hoge kwaliteit, die tegen veel wassen kunnen en geen te grote zorg bij dat wassen vereisen. Dat daardoor, zeker in Nederland, rayon minder geschikt is te noemen, omdat de vezel weinig sterk is en de finishes die het vrijwel gelijkwaardig aan katoen kunnen maken hier nog niet worden toegepast, is spijtig maar waar. Zeer geschikt is begrijpelijk katoen. Vooral de fijnere soorten, glanzend afgewerkt en licht- en was echt geverfd of gedrukt, zijn ideale stoffen voor deze kledingstukken. Ver der natuurzijde, nulon orlon, fijn lin nen, steeds met deze reserve, dat kleurstoffen en finish regelmatig was sen toestaan en tenslotte wol. Ook wol wordt tegenwoordig in toe nemende mate voor blouses gebruikt en kan een uiterst gedistingeerde in druk maken. Men bedenke echter steeds, dat wassen en strijken van Er wordt de laatste jaren meer dan vroeger geattendeerd op het feit, dat kunstuitingen en kunstgenot tot de fundamentele levensbehoeften van ons volk moeten behoren. Vooral onder de jeugd is men bezig langs eruditieve weg kiemen te leggen voor een beier begrip van de schoonheid, waarmee scheppende en uitvoerende kunstenaars ons dagelijks confronteren. Dat de go din Musica daarbij voorop gaat is niet verwonderlijk. Immers, ons gehele ge voelsleven, onze vreugden en smarten worden voor een belangrijk deel op gevangen en uitgedragen door muziek! Daarom is het van net allergrootste belang, dat aan deze ,hij ieder mens sluimerende, affiniteit meer zin wordt gegeven. We mogen de invloed van de literatuur, die tot intensievere belang stelling voor de muziek kan leiden, niet veronachtzamen. Tot deze conclusie komt men, wanneer men het aardige boek „Musica" van Toos Blom (A. Voorhoeve, Uitgever, Bussum) in één ruk heeft uitgelezen. In dit charmante werkje wordt de muziek gepersoni- feerd door een jonge vrouw, die ons aan de hand meeneemt over zeeën en bergen, die ons doet verplaatsen naar vroeger eeuwen, toen het besef van een bestaande klankrijkdom nog niet tot de mens was doorgedrongen. Toos Blom vertelt ons in een vloeiende stijl, die aan een sprookjesachtige inslag niet vreemd is, over instrumenten, componisten en stijlen. Zij heeft daar mee een vorm gevonden, die zov/el jongeren als ouderen zal boeien, ter wijl ook onderwijskrachten dit boek met veel plezier zullen gebruiken. Hei is zoals Caspas Höweler in zijn inlei ding zegt: „Toos Blom houdt zo van muziek, dat je er zelf nog meer \an gaat houden, als je haar boek leest". De lèzenswaardigheid van dit werkja is bovendien te danken aan de fijne illustraties, waarmee Itie Kooyman de verschillende hoofdstukken heeft ver lucht. Achterin is een lijst van boe ken aangebracht, die eventueel later geraadpleegd kan worden. zulke exemplaren veel zorg eisen. Het is niet voor niets dat wij hoge kwali teit van het materiaal voorop stellen. Kledingstukken die zo veelvuldig ge dragen worden als blouses en zo vaak gewassen worden blijken, evenals dat bij herenoverhemden het geval is, snel aan uiterlijk in te boeten, wanneer mindere kwaliteiten stof worden ge bruikt. Daar bovendien de slijtage veel sterker is, blijkt in dit geval het oude gezegde van duurkoop is goedkoop volledig op te gaan. Wat de modellen betreft heeft men tegenwoordig een wel zeer ruime keu ze. Voor dagelijkse dracht zijn zeer populair de zuivere qverhemdblouses met lage rondpuntige boordjes. Som mige hiervan zijn ook open te dragen, andere, o.a. die met chemisch geste ven boordjes welke, mits nat gestre ken, na het wassen weder zonder be hulp van stijfsel even stevig zijn als voordien, lenen zich hiertoe minder. Met een paar Aspirin-tabletten (alléén echt met het Bayerkruis) per dag bestrijdt U doeltreffend (Advertentie, Ing. Med.) Een overgang naar de fatasiemodel- len zijn de overhemdblouses met drie kwart mouwen en tamelijk grote punt- kragen, die zowel liggend als opstaand kunnen worden gedragen. In de fantasie-modellen tenslotte is een enorme keuze met wijde en nau we hals, met boothalzen, rolkragen, kantgarneringen, wijde en zeer wijde mouwen (raglan, zowel als ingezet), bestemd om over of in de rok ge dragen te worden. Wij zouden onze lezeressen de raad willen geven zo ruim mogelijk te profiteren van deze correcte, charmante, gemakkelijke en afwisselende mode. VLEESWARENFABRÏÈK: J: MEESTER, N.V - WIJHÉ (Advertentie. Ing. Med.) Als Marcel Achard zegt, dat hij zijn stuk „Ik heb je lief, Valérie" heeft ge schreven „voor alle midinettes en ver liefden van Parijs", dan kunnen we niet anders dan de juistheid van die bewering beamen. Al de harten van winkelmeisjes en van de verliefde slenteraars door de straten van Parijs zullen door de woorden van dit stuk als door muziek worden getroffen. Maar wanneer we in Amsterdam of Alkmaar zitten, zullen onze gevoelens niet veel anders zijn, zelfs al zijn we geen winkelmeisjes en al slenteren we nooit. Voor de Fransman vooral heeft een stuk als dit liefdeszangetje van Achard onweerstaanbare bekoring. Al wie het on bezielende wijze over een grote „affaiie d'amour" heeft kan op zijn sympathie en dankbaarheid reke nen. In dat opzicht zal Achard wel niets tekort komen. Want hij weet te vertellen en te laten zien wat hart brekende liefde en ware trouw is, maar misschien kan hij dat zo goed, om dat hij ook haarfijn weet wat ontrouw en luchthartige, onjaloerse liefde is. Het is typisch boulevard-toneel wat Achard ons geeft en daarvan kent men de verdiensten en de zwakke zowel als de sterke zijden. Ook in dit geval heeft de inhoud van het stuk geen bliks pardon: geen ziertje betekenis, afge zien dan van het feit, dat men, zo dat nodig ware, enige waardevolle aan wijzingen in ontvangst kan nemen over zaken, die de liefde betreffen; het gro te positieve echter is, dat Achard's spel als goed boulevard-toneel speel baar is in de hoogste graad. De spelers lunnen er, om het zo te zeggen, grote brokken acteurstalent tegenaan gooien, pok ,vqor een stuk als dit mag men wel speciaal en zorgvuldig de bezet ting van overwegen. Velen zagen we inderdaad op de goede plaats en zo viel er dan ook heel wat speltalent te besteden. Heel vernuftig, met een toneelvaar digheid om eerbiedig te groeten (al salueert men dan niet voor een diep z.-rnig mens) en met de wetenschap hoe het juiste woordje in de sprekend ste situatie te werpen, heeft Achard zijn stuk opgebouwd en -ijn dialogen geschreven. Weliswaar heeft zijn werk een wat stroef begin en heeft het enige tijd nodig om op gang te komen, hetgeen in het acteren in de beginscène werd weerspiegeld, doch daarna kwam er zo'n golf van geestigheid, spitse uit vallen en situaties om mee weg te lo pen van speelbaarheidsstandpunt gezien dat die eerste tien minuten dan volledig vergeten zijn. Achard heeft wel geweten wat hij deed. Twee geliefde dramatische ele menten mengde hij logisch samen: het liefdesthema en de rechtszitting-emo ties. Zijn verhaal is een verbinding van justitionele speurderszin en min naars en minnaressen lief en leed. Zonder artistiek gewetensbezwaar brengt Achard een zware jongen in net dramatische veld, die de gemeente in de zaal tot tranen toe moet roeren. Als het hem zo uitkomt laat hij ge makshalve een tante aan goedmoedige krankzinnigheid lijden. En om alle ef fecten te verhogen promoveert hij de zaal tot jury, die dan ook het gevoel heeft lekker mee te doen". Enfin, wie zegt, dat het niet leuk is: aan hem ia niets besteed. We zeiden het al: het Rotterdams Toneel heeft met beste speltalenlen Achard gelegenheid gegeven om zich uit te zeggen. Ko van Dijk, in de man lijke hoofdrol, speelde met een ver ve, natuurlijkheid en kracht van uit drukking ook in de kleinste nuances, die warme bewondering verdienen; hetzelfde kan worden beweerd teu aanzien van zijn regie. Andrea Dom burg als Valérie Kon in de beginscène de juiste houding niet bepalen, doch liter kwam zij er volledig in. Steye van Brandenburg als de broer van Valérie's minnaar, legde waardigheid en beheersing in zijn uitbeelding en bouwde zijn rol in logische, goed vol gehouden consequenties op. Max Croi- set oreerde als een vinnige officier van Justitie en Wim Hoddes als advo caat diende hem geïnspireerd van on gezouten repliek. Typeringen met lal van rake kantjes waren er voorts van Ad Noyons, Leo de Hartogh, Eli Blom en Nell Knoop. Voorts behoorden tot de bezetting Johan Fiolet in een klei ne rol, Georgette Sesyewski, Coba Keiling, Lucas Wensing, Ellen de Thouars, Wim Grclinger en Poter Kuiper. E. B. In de smaakvolle verpakking vormen zij het Kerstgeschenk bij uitnemendheid. 4 stuks in Leerdam-blauwe doos 6.85 Idem met 4 kaarsen f 8.— Vraag fraaie geschenkenfolders N.V. Koninklijke Nederlandscbe Glasfabriek Leerdam (Advertentie. Ing. Med.) 198. Het gebraden kippetje, dat Billie besteld had was met zo'n kracht in zijn mond gevlogen, dat het muurvast tussen zijn kaken geklemd zat en Billie geen woord meer kon spreken. Dit was precies de bedoeling van Ali! Zijn meester gaf hem met dreigende geba ren allerlei bevelen, maar het negertje verstond er geen woord van en kon dus deze bevelen niet ten uitvoer brengen... Met een vinger in zün mond gestoken staarde hij Billie aan en schudde zijn hoofd om hem duidelijk te maken, dat hij er njets van begreep. Tegelijker- Voor de tweede maal in betrekkelijk korte tijd weigerde Zondagavond de Ammerstolse brandspuit, nadat hij on geveer een kwartier water had gege ven. Ten gevolge hiervan brandden vier huizen uit, waardoor de bewoners dak loos werden. Door tot nu toe onbekende oorzaak (gedacht wordt evenwel aan schoor steenbrand) ontstond brand in een wo ning aan de Achterweg, bewoond door de familie Kok. Spoedig daarop vatte ook een belendend huis vlam en door het uitvallen van de brandspuit tijdens de blussing ontstond ook brand in twee andere huizen. De brandweren van Bergambacht, Berkenwoude en Schoon hoven werden ter assistentie geroepen. De hulp mocht evenwel niet meer ba ten. De vier gezinnen zijn dakloos ge worden. Eén van de bewoners liep ver wondingen op en is naar het ziekenhuis te Gouda overgebracht. Zaterdagavond hebben twee der vele Amsterdammers die door een man zijn opj gelicht, waarbij hij voordeel trok van de benarde woningsituatie, de op lichter een café aan de Haarlemmerdijk zien binnengaan. Twee agenten hiel den daarop de man aan en leverden hem aan de Amsterdamse recherche over. Het bleek de 50-jarige H. A. T. V. te zijn, een werkloze kellner, die zich adressen verschafte via de raamadver tenties voor woningruil. Tegenover de- zé mensen verklaarde hij bij het cen traal bureau voor de huisvésting een urgentieverklaring te kunnen krijgen. Hij bedong ^oor zijn „diensten' telken male een klein bedrag, doch kwam daarna niet meer opdagen. OPLOSSING KRUTSWOORDPUZZLE Horizontaal: 1. kiek, 4 huig, 8 brem, 10 knul, 12 aap, 13 dor, 15 ATO, 16 R.M., 17 bacil, 19 St, 20 korhaan, 22 kwel, 24 vers, 26 Ilse, 27 zege, 28 weit, 30 reis, 32 metalen, 35 ra, 37 reven, 38 Ru, 39 sap, 4i nes, 42 bui, 43 tros, 45 geit, 46 draf, 47 Hein. Verticaal: 1 kram, 2 iep, 3 Em„ 5 uk, 6 Ina, 7 guts, 8 barak, 9 bocht, 11 lotus, 13 dar, 14 Ria, 17 bolster, 18 laveren, 20 kelim, 21 negen, 23 wie, 25 rei, 28 worst, 29 haver, 31 stuit, 33 ten, 34 les, 36 aard, 38 ruin, 40 por, 42 bei, 44 s.a-, 45 ge. ANTWOORDEN HERSENGYMNASTIEK 1. Bo'orkever, horloge, geweten, borrel tje. 2. Ind. gezegde voor het aftappen der palmwijn door middel van inkervin gen in de boom. 3. Bij de fazanten. 4. Guiseppé Verdi. 5. A. M. de Jong. 6. Op een grote zaag; het platte deel tussen de tanden; 7. Het bekendste na tuurreservaat in Noord-Amerika. 8. Hij is van lorretje gepikt. 9. Een drank, n.l. de naam van de oorspronkelijke Dant- ziger kersenbrandewijn. 10. Kleinste gemene veelvoud. 13) „Plezier! Het zal zalig zijn! Je hoeft me niet te bedanken!" Albie stond ge hoorzaam op om het avondtasje te halen en de dingen erin over te doen. Ze deed Janice's kast open en slaakte een kreet van bewondering, toen ze de satijnen lingerie sachets en de vloei- papiertjes er tussen zag. „Heden mijn tijd! Als ik ooit ook maar half zo net jes zou kunnen worden! Oh Janice, mag ik jou lamé blouse aan? O, als je blieft! Het zal geweldig staan bij mijn zwart fluwelen rok. En deze lange handschoe nen? Mijn enige' paar is nog altijd bij de stomerij". „Ga je gang maar", zei Janice edel- jnoedig. Ze kon het moeilijk weigeren, nu Albie haar zo hielp. Ze was niet zelfzuchtig, maar ze hield er niet van haar persoonlijke eigendommen uit te lenen. Albie gaf ze nooit terug in de zelfde toestand, waarin ze ze had aan getroffen. „Veel plezier en vergeet niet om Ben te zeggen, dat het me spijt en ik het hem later wel zal uitleggen", zei ze, terwijl ze zich gereed maakte om te vertrekken. Ze zou geen tijd meer heb ben om haar moeder beneden nog even goedendag te zeggen. „Leg het ook maar even aan moeder uit, wil je en zeg haar, dat ik haast had'". „Dat heb je zeker!" Albie's nieuws gierigheid was geweken voor een boeiender gedachte, die haar nu bezig hield. Ze zou zich ook opkleden, net als Janice. En ze zou een verpletterende indruk op Ben maken. Ze had het wel DOOK: niet gevraagd, maar ze was ook van plan Janice's jade halssnoer met bijpas sende oorbellen te lenen. O, wat ver langde ze naar de dag, waarop ze haar cursus in binnenhuis-architectuur zou beëindigd hebben en haar eigen geld zo verdienen en al de mooie dingen zou kunnen kopen, die haar zuster zich kon veroorloven. „Ga' maar gauw", zei ze, terwijl ze de lamé blouse en de handschoenen bijeen raapte. „Ik zal wel voor alles zorgen. Moeder, Ben, zelfs vader als het nodig mocht zijn. Jij ook veel plezier, hóór!" „O, daaraan twijfel ik niet", zei Janice met zo'n kalme zelfverzekerd heid, dat de nieuwsgierigheid van haar zusje weer werd aangewakkerd. Wie kon het in vredesnaam zijn, vroeg Albie zich verbaasd af, die Janice er zó kon doen uitzien? Dat moest wel een heel bijzonder iemand zijn, zo bij zonder, dat Janice er zeker van was, dat ze een heerlijke avond zou hebben, alleen al door met hem samen te zijn. Er was niemand voor zover Albie wist, die er Janice zo kon doen uitzien. Er was niemand over wie Janice zo verdraaid geheimzinnig behoefde te doen. Het moest iemand zijn, die ze kortgeleden had ontmoet, of iemand voor wie ze haar gevoelens diep ge heim hield. Het was niets voor Janice om zo geheimzinnig te zijn en ze zou zich vast niet zo opwinden over een geheel nieuwe kennis. Hemeltje, lief! Albie kwam tot de conclusie, dat het liefde moest zijn. Geen meisje kon er zo uitzien, zo van binnenuit stralend. Ais er geen liefde in het spel was. En Janice had zo'n haast, alsof het zonde was van de tijd die ze niet doorbracht bij degene die ze ging ontmoeten. En Ben in de steek te laten, die zelf zo'n schat was en zo ge zellig en zo verliefd op haar! En geen woord tegen iemand, waar ze naar toe ging. Ze hield het verborgen voor de hele familie, zelfs voor moeder. Ja, er was geen twijfel aan, Janice was ver liefd. Misschien wist ze het zelf nog niet, maar toch was ze het, en goed ook! HOOFDSTUK V Eric Holbrook wist niet waarom hij er zo tegenop had gezien die avond, waarop Elissa naar Frankrijk was ver trokken, alleen naar een leeg huis terug te keren. Hij was dikwijls genoeg in een leeg huis thuis gekomen en deze keer behoefde het niet anders te zijn. Hij wist ook niet, waarom hij Janice Hilary, zijn assistente, had gevraagd om met hem te gaan eten. Daaraan had hij vroeger nooit gedacht. Hij verbaasde er zich over, dat hij het zo prettig vond op deze gedachte te zijn gekomen. Het was niet alleen dat hij zich verzette tegen het denkbeeld van zijn eenzaamheid, want hij zou naar zijn club hebben kunnen gaan, of hij zou even hebben kunnen aanlopen bij een van de talrijke vrienden die hij en Elissa hadden, maar het idee leek hem uitermate goed, toen het eenmaal een vast plan was geworden. Welbeschouwd moest een man zijn verjaardag toch niet in z'n eentje vieren. En Janice was zijn voorstel kennelijk heel aangenaam geweest. Ze was een aardig meisje zelfs een bijzonder aardig meisje. En ze had zich werkelijk onmisbaar ge maakt gedurende deze drie jaren of waren het er vier? Hij kon het zich werkelijk niet herinneren en hoopte alleen maar, dat ze nog drie of vier jaar zou blijven, of nog langer als dat mogelijk zou zijn. Maar hij dacht, dat dat wel niet zou kunnen; zo'n aardig meisje als Janice had natuurlijk wel ergens een vriend. Maar misschien zou hij haar kunnen overreden om te blijven, ook al was zij getrouwd. Heel wat meisjes bleven hun baan houden, nadat ze getrouwd waren. Ze waren er aan gewend geraakt fi nancieel onafhankelijk te zijn en het zou in verband hiermee een goed idee zijn om haar salaris te verhogen. Ze verdiende nu al heel veel, maar het zou geen kwaad kunnen haar nog wat meer te geven. Het was ook voor een groot deel aan Janice's beheer te danken, dat Eric de laatste jaren zelf zoveel had verdiend, hoewel Elissa's relaties hem natuurlijk ook de best denkbare pa tiënten hadden gebracht. Elissa was op haar manier een even grote steun geweest als juffrouw Hilary, want Elissa had ook leiders capaciteiten en organisatietalent. Het deed Eric's hoofd duizelen als hij aan alle dingen dacht waarbij zijn vrouw betrokken was. „Je zult een van de meest gezochte doctoren van Man hattan zijn, als je met mij getrouwd bent", had Elissa hem eens gezegd toen zij nog verloofd waren. Hij was op haar blanke blonde schoonheid ver liefd geworden op het ogenblik waar op hij aan haar werd voorgesteld. „Wat zul jij daaraan kunnen doen?" had hij haar geplaagd. Hij had haar toen ais een luchthartig, uitgaand typetje beschouwd, maar dat was juist het grappige met Elissa: ze zag er teer uit, maar ze was van ijzer. „Dat zul je wel zien, lieverd", had ze hem verteld. „Je begrijpt toch wel, dat ik alleen maar genoegen neem met het allerbeste, is 't niet? Mijn echtgenoot moet aan de top van de maatschappe lijke ladder staan". (Wordt vervolgd.) tijd kwamen Pim en Pom, die eerst Ka- reltje op zijn rug gesprongen waren, op Billie hun oude vijand afge stormd. Zij waren vastbesloten om de wonderlamp weer in handen te krij gen maar Billie die zijn tegenstanders op zich af zag komen, was helemaal niet van plan om de lamp goed- of kwaadschiks, af te geven. Grommend vlogen de beide broertjes op Billie af en probeerden de lamp aan zijn han den te ontrukken. Zouden ze er in slagen? Dat horen jullie morgen weer.. De politie te Rotterdam heeft de 29- jarige schipper H. J. G. W., de 32- jarige schipper C. A. K. en de 24-jarige scheepsbevrachter H. S. aangehouden, die betrokken waren bij een vechtpar tij, waarbij een hoofdagent van poli tie getrapt, gestompt en tegen de grond geslagen werd. De politieman werd zodanig gewond, dat hij in het Zuiderziekenhuis moest worden opge nomen. De vechtpartij ontstond Zondag avond aan de Beyerlandselaan en toen de hoofdagent hieraan een einde wil de maken, keerden beide schippers en drie onbekenden zich tegen hem met het vermelde gevolg. In de loop van de nacht kwam de scheepsbevrachter bij de politie informeren of de aange houden schippers naar huis mochten. Uit het onderzoek bleek, dat hij één der drie onbekenden was. fragmenten uit opera van GEORG FRIEDRICH HaNDEh. Deze laatste was zoals trouwens geheel Europa beïnvloed door ae Napolitaanse school. Voor zijn Hamburgse periode had hij reeds enige Duitse en in Italië enige Italiaanse opera's geschreven. Het was echter in Engeland, dat hij de Italiaanse opera tot bloei bracht. Hoewel Handel zoals gezegd tot de Napolitaanse school gerekend kan worden, kan men in zijn veertig opera's ook Franse en Engelse eigenaardigheden waar nemen. En toch verraden al zijn werken de geesteshouding en het karakter van het Duitse sentiment. u hoort dit keer fragmenten uit „Xerxes" en Giulio Cesare Als solisten treden op Kathleen Fer- riet en Hans HotterDinsdag 23 45 uur over Hilversum 2298 m.) CONCERT VOOR PIANO EN ORKEST in a kl. t. Op. 16 van Edvard Grieg. De muziek van Ed- vard Grieg is naifionaal getint, uitmuntend door ongewone melo dische wendingen en fijnverzorg- de, oorspronkelijke harmonie, die associeert met de volksmuziek. Doordat de stemming bij Grieg hoofddoel is. is zijn kunst ver want met die van de lmpressio nisten. (Dinshdag 20.30 uur over Hilversum I 402 meter.) WOENSDAG 16 DECEMBER HILVERSUM I. 402 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde mu ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 8.30 Tot Uw dienst. 8.35 Radio Philharmonisch Orkest. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30 ,,'s Levens Spiegel", hoorspel. 12.05 Om roeporkest en solist. 12.30 Land- en Tuin- bouwmededelingen. 12.33 Gram. 12.37 Derde Adventsstonde. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Prot. Interkerkelijk Thuisfront. 13.20 Metropole-Orkest. 14.00 Blokfluitensemble. 14.30 Solistencoricert. 15.00 Radio Philharmonisch Orkest en soliste. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Orgelconcert. 18.00 Mil. causerie. 18.10 Gram. 18-15 Spectrum van het Christ. Organisatie- en Verenigingsleven. 18.30 R.V.U.: Prof. Dr. W. den Boer: „Beschouwingen over de vraag of onze beschaving haar ondergang tegemoet gaat." 19.00 Nieuws en weerberichten- 19.10 Boekbespreking. 19.25 Gram. 19-30 Buitenlands overzicht. 19.50 Violen en orgel. 20.00 Radiokrant. 20.20 Voorberei- dingsdienst Kerstactie. 21.20 Piano-reci tal. 21.55 Voordracht. 22.10 Strijkkwar tet. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 23.15— 24.00 Gram muziek. HILVERSUM n. 298 m.: 7.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 10.00 Schoolradio. 10.20 Voor de vrouw. 11.00 R.V.U.: Mej. Dra. W. J. Bladergroen: „Moeiliik lerende kinderen". 11.30 Gram. 12.00 Dansmuziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen- 12.33 Voor het platteland. 12.38 Instru mentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15Ten toonstellingsagenda. 13.18 Hawaiian muziek. 13.45 „De weg omhoog", causerie. 14.00 Voor de kinder.-r,. 16.00 Voor de zieken: Prof. Dr. M. P. van Wijk Louw. „Zuid-Afrika". 18.00 Nieuws en commen taar. 18.20 „Het volle pond", causerie. 18.35 Orgelspel.. 19.00 Voor de jeugd; 19-"3 „De Katholieken en het socialisme", toe spraak. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek com mentaar. 20.15 Aanbieding van de Kerst boom van Orlo aan Rotterdam 20.35 Om roeporkest. 21.15 „Het uniform van generaal", hoorspel. 22.15 Cabaret. „Moderne waterverontreiniging". ca".se"h rie. 23.00 Nieuws. 23.15 Soeiall'tiscn nieuws in Esperanto. 23-2024.00 Voor dracht en muziek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 2