De blouse als universeel en
geliefd kledingstuk
Werkplunje en feesttenue
V
I
„IK HEB JE LIEF, VALERIE"
Brandspuit weigerde
DOKTERS
BOEKEN
BULLETIN
Musica
VERKOUDHEID
EN GRIEP
mm
Meer.. Meest...
Vlotte vertoning door
Rotterdams Toneel
Pim, Pam Pom en de wonderlamp
Vier gezinnen dakloos
Oplichter profiteerde van
de woningnood
Assistente
"ADELAIDE HUMPHRIES
Agent werd bij vechtpartij
ernstig gewond
Luister eens naar:
Radioprogramma
DINSDAG 15 DECEMBER 1953
(Van een mode-medewerkster)
DE laatste jaren is de
mode ook in Neder
land steeds meer reke
ning gaan houden met
de beperkte middelen
van een groot deel der
vrouwen en meisjes. Er-
van uitgaande, dat geen
vrouw het aangenaam
vindt steeds in dezelfde
plunje rond te lopen
zijn de confectionnairs
er zich in steeds toene
mende mate op gaan
toeleggen inplaats van j
japonnen, rokken, blou- j
ses en truitjes in de
handel te brengen, waar- j
door het mogelijk wordt
met een tamelijk be- j
perkte garderobe toch
een grote afwisseling in
de kleding te brengen. |J
Ja, men strekt dit prin
cipe zelfs uit tot offi
ciële gelegenheden en
feestelijkheden.
Dezelfde strakke rok
die op kantoor met een
eenvoudige overhemd
blouse zo'n zakelijke en
nette indruk maakt, is I
bij een receptie voor
treffelijk te combineren
met een geklede blouse
met wijde mouwen en
uitgesneden hals. Maar
ook omgekeerd: de vro
lijke glanzend-katoenen
blouse die overdag met
een rechte wollen rok
fleurig en correct is,
wordt 's avonds plotse
ling een feestelijke
dracht, gecombineerd
met een fluwelen torea
dorsbroek of een lange
avondrok van glanzende
katoen of zijde.
Een vrouw of meisje
met een uitgebreide blou
se-verzameling en een
paar rokken, aangevuld met een paar
truitjes voor de warmte, komt niet
makkelijk verlegen te staan wanneer
het erom gaat wat voor een bepaalde
gelegenheid aan te trekken. Het is
dan ook geen wonder, dat het aantal
garderobes waarin de japonnen be
ginnen te ontbreken, steeds toeneemt.
Wij durven niet te voorspellen dat
deze ontwikkeling een blijvende is,
daar niets onberekenbaarder is dan
vrouwen en mode, maar dat een en
ander logisch is en voor het steeds
toenemende aantal werkende vrou
wen een uitkomst, staat wel vast.
KLEURIGE RUITBLOUSE IN FIJN KATOEN.
Geschikt voor iedere gelegenheid.
Goede kwaliteit.
zijn de aangewezen materialen
voor blouses? Wij zouden zeggen
alle materialen van hoge kwaliteit,
die tegen veel wassen kunnen en geen
te grote zorg bij dat wassen vereisen.
Dat daardoor, zeker in Nederland,
rayon minder geschikt is te noemen,
omdat de vezel weinig sterk is en de
finishes die het vrijwel gelijkwaardig
aan katoen kunnen maken hier nog
niet worden toegepast, is spijtig maar
waar. Zeer geschikt is begrijpelijk
katoen. Vooral de fijnere soorten,
glanzend afgewerkt en licht- en was
echt geverfd of gedrukt, zijn ideale
stoffen voor deze kledingstukken. Ver
der natuurzijde, nulon orlon, fijn lin
nen, steeds met deze reserve, dat
kleurstoffen en finish regelmatig was
sen toestaan en tenslotte wol.
Ook wol wordt tegenwoordig in toe
nemende mate voor blouses gebruikt
en kan een uiterst gedistingeerde in
druk maken. Men bedenke echter
steeds, dat wassen en strijken van
Er wordt de laatste jaren meer dan
vroeger geattendeerd op het feit, dat
kunstuitingen en kunstgenot tot de
fundamentele levensbehoeften van ons
volk moeten behoren. Vooral onder de
jeugd is men bezig langs eruditieve
weg kiemen te leggen voor een beier
begrip van de schoonheid, waarmee
scheppende en uitvoerende kunstenaars
ons dagelijks confronteren. Dat de go
din Musica daarbij voorop gaat is niet
verwonderlijk. Immers, ons gehele ge
voelsleven, onze vreugden en smarten
worden voor een belangrijk deel op
gevangen en uitgedragen door muziek!
Daarom is het van net allergrootste
belang, dat aan deze ,hij ieder mens
sluimerende, affiniteit meer zin wordt
gegeven. We mogen de invloed van de
literatuur, die tot intensievere belang
stelling voor de muziek kan leiden, niet
veronachtzamen. Tot deze conclusie
komt men, wanneer men het aardige
boek „Musica" van Toos Blom (A.
Voorhoeve, Uitgever, Bussum) in één
ruk heeft uitgelezen. In dit charmante
werkje wordt de muziek gepersoni-
feerd door een jonge vrouw, die ons
aan de hand meeneemt over zeeën en
bergen, die ons doet verplaatsen naar
vroeger eeuwen, toen het besef van
een bestaande klankrijkdom nog niet
tot de mens was doorgedrongen. Toos
Blom vertelt ons in een vloeiende stijl,
die aan een sprookjesachtige inslag
niet vreemd is, over instrumenten,
componisten en stijlen. Zij heeft daar
mee een vorm gevonden, die zov/el
jongeren als ouderen zal boeien, ter
wijl ook onderwijskrachten dit boek
met veel plezier zullen gebruiken. Hei
is zoals Caspas Höweler in zijn inlei
ding zegt: „Toos Blom houdt zo van
muziek, dat je er zelf nog meer \an
gaat houden, als je haar boek leest".
De lèzenswaardigheid van dit werkja
is bovendien te danken aan de fijne
illustraties, waarmee Itie Kooyman de
verschillende hoofdstukken heeft ver
lucht. Achterin is een lijst van boe
ken aangebracht, die eventueel later
geraadpleegd kan worden.
zulke exemplaren veel zorg eisen. Het
is niet voor niets dat wij hoge kwali
teit van het materiaal voorop stellen.
Kledingstukken die zo veelvuldig ge
dragen worden als blouses en zo vaak
gewassen worden blijken, evenals dat
bij herenoverhemden het geval is, snel
aan uiterlijk in te boeten, wanneer
mindere kwaliteiten stof worden ge
bruikt. Daar bovendien de slijtage
veel sterker is, blijkt in dit geval
het oude gezegde van duurkoop is
goedkoop volledig op te gaan.
Wat de modellen betreft heeft men
tegenwoordig een wel zeer ruime keu
ze. Voor dagelijkse dracht zijn zeer
populair de zuivere qverhemdblouses
met lage rondpuntige boordjes. Som
mige hiervan zijn ook open te dragen,
andere, o.a. die met chemisch geste
ven boordjes welke, mits nat gestre
ken, na het wassen weder zonder be
hulp van stijfsel even stevig zijn als
voordien, lenen zich hiertoe minder.
Met een paar Aspirin-tabletten
(alléén echt met het Bayerkruis)
per dag bestrijdt U doeltreffend
(Advertentie, Ing. Med.)
Een overgang naar de fatasiemodel-
len zijn de overhemdblouses met drie
kwart mouwen en tamelijk grote punt-
kragen, die zowel liggend als opstaand
kunnen worden gedragen.
In de fantasie-modellen tenslotte is
een enorme keuze met wijde en nau
we hals, met boothalzen, rolkragen,
kantgarneringen, wijde en zeer wijde
mouwen (raglan, zowel als ingezet),
bestemd om over of in de rok ge
dragen te worden. Wij zouden onze
lezeressen de raad willen geven zo
ruim mogelijk te profiteren van deze
correcte, charmante, gemakkelijke en
afwisselende mode.
VLEESWARENFABRÏÈK: J: MEESTER, N.V - WIJHÉ
(Advertentie. Ing. Med.)
Als Marcel Achard zegt, dat hij zijn
stuk „Ik heb je lief, Valérie" heeft ge
schreven „voor alle midinettes en ver
liefden van Parijs", dan kunnen we
niet anders dan de juistheid van die
bewering beamen. Al de harten van
winkelmeisjes en van de verliefde
slenteraars door de straten van Parijs
zullen door de woorden van dit stuk
als door muziek worden getroffen.
Maar wanneer we in Amsterdam of
Alkmaar zitten, zullen onze gevoelens
niet veel anders zijn, zelfs al zijn we
geen winkelmeisjes en al slenteren we
nooit.
Voor de Fransman vooral heeft een
stuk als dit liefdeszangetje van
Achard onweerstaanbare bekoring. Al
wie het on bezielende wijze over een
grote „affaiie d'amour" heeft kan op
zijn sympathie en dankbaarheid reke
nen. In dat opzicht zal Achard wel
niets tekort komen. Want hij weet te
vertellen en te laten zien wat hart
brekende liefde en ware trouw is, maar
misschien kan hij dat zo goed, om
dat hij ook haarfijn weet wat ontrouw
en luchthartige, onjaloerse liefde is.
Het is typisch boulevard-toneel wat
Achard ons geeft en daarvan kent men
de verdiensten en de zwakke zowel als
de sterke zijden. Ook in dit geval heeft
de inhoud van het stuk geen bliks
pardon: geen ziertje betekenis, afge
zien dan van het feit, dat men, zo dat
nodig ware, enige waardevolle aan
wijzingen in ontvangst kan nemen over
zaken, die de liefde betreffen; het gro
te positieve echter is, dat Achard's
spel als goed boulevard-toneel speel
baar is in de hoogste graad. De spelers
lunnen er, om het zo te zeggen, grote
brokken acteurstalent tegenaan gooien,
pok ,vqor een stuk als dit mag men
wel speciaal en zorgvuldig de bezet
ting van overwegen. Velen zagen we
inderdaad op de goede plaats en zo
viel er dan ook heel wat speltalent te
besteden.
Heel vernuftig, met een toneelvaar
digheid om eerbiedig te groeten (al
salueert men dan niet voor een diep
z.-rnig mens) en met de wetenschap
hoe het juiste woordje in de sprekend
ste situatie te werpen, heeft Achard
zijn stuk opgebouwd en -ijn dialogen
geschreven.
Weliswaar heeft zijn werk een wat
stroef begin en heeft het enige tijd
nodig om op gang te komen, hetgeen
in het acteren in de beginscène werd
weerspiegeld, doch daarna kwam er
zo'n golf van geestigheid, spitse uit
vallen en situaties om mee weg te lo
pen van speelbaarheidsstandpunt
gezien dat die eerste tien minuten
dan volledig vergeten zijn.
Achard heeft wel geweten wat hij
deed. Twee geliefde dramatische ele
menten mengde hij logisch samen: het
liefdesthema en de rechtszitting-emo
ties. Zijn verhaal is een verbinding
van justitionele speurderszin en min
naars en minnaressen lief en leed.
Zonder artistiek gewetensbezwaar
brengt Achard een zware jongen in net
dramatische veld, die de gemeente in
de zaal tot tranen toe moet roeren.
Als het hem zo uitkomt laat hij ge
makshalve een tante aan goedmoedige
krankzinnigheid lijden. En om alle ef
fecten te verhogen promoveert hij de
zaal tot jury, die dan ook het gevoel
heeft lekker mee te doen". Enfin, wie
zegt, dat het niet leuk is: aan hem ia
niets besteed.
We zeiden het al: het Rotterdams
Toneel heeft met beste speltalenlen
Achard gelegenheid gegeven om zich
uit te zeggen. Ko van Dijk, in de man
lijke hoofdrol, speelde met een ver
ve, natuurlijkheid en kracht van uit
drukking ook in de kleinste nuances,
die warme bewondering verdienen;
hetzelfde kan worden beweerd teu
aanzien van zijn regie. Andrea Dom
burg als Valérie Kon in de beginscène
de juiste houding niet bepalen, doch
liter kwam zij er volledig in. Steye
van Brandenburg als de broer van
Valérie's minnaar, legde waardigheid
en beheersing in zijn uitbeelding en
bouwde zijn rol in logische, goed vol
gehouden consequenties op. Max Croi-
set oreerde als een vinnige officier
van Justitie en Wim Hoddes als advo
caat diende hem geïnspireerd van on
gezouten repliek. Typeringen met lal
van rake kantjes waren er voorts van
Ad Noyons, Leo de Hartogh, Eli Blom
en Nell Knoop. Voorts behoorden tot
de bezetting Johan Fiolet in een klei
ne rol, Georgette Sesyewski, Coba
Keiling, Lucas Wensing, Ellen de
Thouars, Wim Grclinger en Poter
Kuiper. E. B.
In de smaakvolle verpakking
vormen zij het Kerstgeschenk
bij uitnemendheid. 4 stuks
in Leerdam-blauwe doos 6.85
Idem met 4 kaarsen f 8.—
Vraag fraaie geschenkenfolders
N.V. Koninklijke Nederlandscbe Glasfabriek Leerdam
(Advertentie. Ing. Med.)
198. Het gebraden kippetje, dat Billie
besteld had was met zo'n kracht in
zijn mond gevlogen, dat het muurvast
tussen zijn kaken geklemd zat en Billie
geen woord meer kon spreken. Dit was
precies de bedoeling van Ali! Zijn
meester gaf hem met dreigende geba
ren allerlei bevelen, maar het negertje
verstond er geen woord van en kon dus
deze bevelen niet ten uitvoer brengen...
Met een vinger in zün mond gestoken
staarde hij Billie aan en schudde zijn
hoofd om hem duidelijk te maken, dat
hij er njets van begreep. Tegelijker-
Voor de tweede maal in betrekkelijk
korte tijd weigerde Zondagavond de
Ammerstolse brandspuit, nadat hij on
geveer een kwartier water had gege
ven. Ten gevolge hiervan brandden vier
huizen uit, waardoor de bewoners dak
loos werden.
Door tot nu toe onbekende oorzaak
(gedacht wordt evenwel aan schoor
steenbrand) ontstond brand in een wo
ning aan de Achterweg, bewoond door
de familie Kok. Spoedig daarop vatte
ook een belendend huis vlam en door
het uitvallen van de brandspuit tijdens
de blussing ontstond ook brand in twee
andere huizen. De brandweren van
Bergambacht, Berkenwoude en Schoon
hoven werden ter assistentie geroepen.
De hulp mocht evenwel niet meer ba
ten. De vier gezinnen zijn dakloos ge
worden. Eén van de bewoners liep ver
wondingen op en is naar het ziekenhuis
te Gouda overgebracht.
Zaterdagavond hebben twee der vele
Amsterdammers die door een man zijn
opj gelicht, waarbij hij voordeel trok
van de benarde woningsituatie, de op
lichter een café aan de Haarlemmerdijk
zien binnengaan. Twee agenten hiel
den daarop de man aan en leverden
hem aan de Amsterdamse recherche
over. Het bleek de 50-jarige H. A. T. V.
te zijn, een werkloze kellner, die zich
adressen verschafte via de raamadver
tenties voor woningruil. Tegenover de-
zé mensen verklaarde hij bij het cen
traal bureau voor de huisvésting een
urgentieverklaring te kunnen krijgen.
Hij bedong ^oor zijn „diensten' telken
male een klein bedrag, doch kwam
daarna niet meer opdagen.
OPLOSSING KRUTSWOORDPUZZLE
Horizontaal: 1. kiek, 4 huig, 8 brem,
10 knul, 12 aap, 13 dor, 15 ATO, 16 R.M.,
17 bacil, 19 St, 20 korhaan, 22 kwel, 24
vers, 26 Ilse, 27 zege, 28 weit, 30 reis,
32 metalen, 35 ra, 37 reven, 38 Ru, 39
sap, 4i nes, 42 bui, 43 tros, 45 geit, 46
draf, 47 Hein.
Verticaal: 1 kram, 2 iep, 3 Em„ 5 uk,
6 Ina, 7 guts, 8 barak, 9 bocht, 11 lotus,
13 dar, 14 Ria, 17 bolster, 18 laveren,
20 kelim, 21 negen, 23 wie, 25 rei, 28
worst, 29 haver, 31 stuit, 33 ten, 34 les,
36 aard, 38 ruin, 40 por, 42 bei, 44 s.a-,
45 ge.
ANTWOORDEN HERSENGYMNASTIEK
1. Bo'orkever, horloge, geweten, borrel
tje. 2. Ind. gezegde voor het aftappen
der palmwijn door middel van inkervin
gen in de boom. 3. Bij de fazanten.
4. Guiseppé Verdi. 5. A. M. de Jong.
6. Op een grote zaag; het platte deel
tussen de tanden; 7. Het bekendste na
tuurreservaat in Noord-Amerika. 8.
Hij is van lorretje gepikt. 9. Een drank,
n.l. de naam van de oorspronkelijke Dant-
ziger kersenbrandewijn. 10. Kleinste
gemene veelvoud.
13)
„Plezier! Het zal zalig zijn! Je hoeft
me niet te bedanken!" Albie stond ge
hoorzaam op om het avondtasje te
halen en de dingen erin over te doen.
Ze deed Janice's kast open en slaakte
een kreet van bewondering, toen ze de
satijnen lingerie sachets en de vloei-
papiertjes er tussen zag. „Heden mijn
tijd! Als ik ooit ook maar half zo net
jes zou kunnen worden! Oh Janice, mag
ik jou lamé blouse aan? O, als je blieft!
Het zal geweldig staan bij mijn zwart
fluwelen rok. En deze lange handschoe
nen? Mijn enige' paar is nog altijd bij
de stomerij".
„Ga je gang maar", zei Janice edel-
jnoedig. Ze kon het moeilijk weigeren,
nu Albie haar zo hielp. Ze was niet
zelfzuchtig, maar ze hield er niet van
haar persoonlijke eigendommen uit te
lenen. Albie gaf ze nooit terug in de
zelfde toestand, waarin ze ze had aan
getroffen.
„Veel plezier en vergeet niet om Ben
te zeggen, dat het me spijt en ik het
hem later wel zal uitleggen", zei ze,
terwijl ze zich gereed maakte om te
vertrekken. Ze zou geen tijd meer heb
ben om haar moeder beneden nog even
goedendag te zeggen.
„Leg het ook maar even aan moeder
uit, wil je en zeg haar, dat ik haast
had'".
„Dat heb je zeker!" Albie's nieuws
gierigheid was geweken voor een
boeiender gedachte, die haar nu bezig
hield. Ze zou zich ook opkleden, net als
Janice. En ze zou een verpletterende
indruk op Ben maken. Ze had het wel
DOOK:
niet gevraagd, maar ze was ook van
plan Janice's jade halssnoer met bijpas
sende oorbellen te lenen. O, wat ver
langde ze naar de dag, waarop ze haar
cursus in binnenhuis-architectuur zou
beëindigd hebben en haar eigen geld
zo verdienen en al de mooie dingen zou
kunnen kopen, die haar zuster zich kon
veroorloven.
„Ga' maar gauw", zei ze, terwijl ze de
lamé blouse en de handschoenen bijeen
raapte. „Ik zal wel voor alles zorgen.
Moeder, Ben, zelfs vader als het nodig
mocht zijn. Jij ook veel plezier, hóór!"
„O, daaraan twijfel ik niet", zei
Janice met zo'n kalme zelfverzekerd
heid, dat de nieuwsgierigheid van haar
zusje weer werd aangewakkerd.
Wie kon het in vredesnaam zijn,
vroeg Albie zich verbaasd af, die Janice
er zó kon doen uitzien? Dat moest wel
een heel bijzonder iemand zijn, zo bij
zonder, dat Janice er zeker van was,
dat ze een heerlijke avond zou hebben,
alleen al door met hem samen te zijn.
Er was niemand voor zover Albie
wist, die er Janice zo kon doen uitzien.
Er was niemand over wie Janice zo
verdraaid geheimzinnig behoefde te
doen. Het moest iemand zijn, die ze
kortgeleden had ontmoet, of iemand
voor wie ze haar gevoelens diep ge
heim hield. Het was niets voor Janice
om zo geheimzinnig te zijn en ze zou
zich vast niet zo opwinden over een
geheel nieuwe kennis. Hemeltje, lief!
Albie kwam tot de conclusie, dat het
liefde moest zijn.
Geen meisje kon er zo uitzien, zo van
binnenuit stralend. Ais er geen liefde
in het spel was. En Janice had zo'n
haast, alsof het zonde was van de tijd
die ze niet doorbracht bij degene die ze
ging ontmoeten. En Ben in de steek te
laten, die zelf zo'n schat was en zo ge
zellig en zo verliefd op haar! En geen
woord tegen iemand, waar ze naar toe
ging. Ze hield het verborgen voor de
hele familie, zelfs voor moeder. Ja, er
was geen twijfel aan, Janice was ver
liefd. Misschien wist ze het zelf nog
niet, maar toch was ze het, en goed ook!
HOOFDSTUK V
Eric Holbrook wist niet waarom hij
er zo tegenop had gezien die avond,
waarop Elissa naar Frankrijk was ver
trokken, alleen naar een leeg huis
terug te keren. Hij was dikwijls genoeg
in een leeg huis thuis gekomen en deze
keer behoefde het niet anders te zijn.
Hij wist ook niet, waarom hij Janice
Hilary, zijn assistente, had gevraagd om
met hem te gaan eten. Daaraan had hij
vroeger nooit gedacht.
Hij verbaasde er zich over, dat hij het
zo prettig vond op deze gedachte te zijn
gekomen. Het was niet alleen dat hij
zich verzette tegen het denkbeeld van
zijn eenzaamheid, want hij zou naar zijn
club hebben kunnen gaan, of hij zou
even hebben kunnen aanlopen bij een
van de talrijke vrienden die hij en
Elissa hadden, maar het idee leek hem
uitermate goed, toen het eenmaal een
vast plan was geworden. Welbeschouwd
moest een man zijn verjaardag toch
niet in z'n eentje vieren. En Janice was
zijn voorstel kennelijk heel aangenaam
geweest. Ze was een aardig meisje
zelfs een bijzonder aardig meisje. En
ze had zich werkelijk onmisbaar ge
maakt gedurende deze drie jaren of
waren het er vier? Hij kon het zich
werkelijk niet herinneren en hoopte
alleen maar, dat ze nog drie of vier
jaar zou blijven, of nog langer als dat
mogelijk zou zijn. Maar hij dacht, dat
dat wel niet zou kunnen; zo'n aardig
meisje als Janice had natuurlijk wel
ergens een vriend.
Maar misschien zou hij haar kunnen
overreden om te blijven, ook al was zij
getrouwd. Heel wat meisjes bleven hun
baan houden, nadat ze getrouwd waren.
Ze waren er aan gewend geraakt fi
nancieel onafhankelijk te zijn en het
zou in verband hiermee een goed idee
zijn om haar salaris te verhogen. Ze
verdiende nu al heel veel, maar het zou
geen kwaad kunnen haar nog wat meer
te geven. Het was ook voor een groot
deel aan Janice's beheer te danken, dat
Eric de laatste jaren zelf zoveel had
verdiend, hoewel Elissa's relaties hem
natuurlijk ook de best denkbare pa
tiënten hadden gebracht.
Elissa was op haar manier een even
grote steun geweest als juffrouw
Hilary, want Elissa had ook leiders
capaciteiten en organisatietalent. Het
deed Eric's hoofd duizelen als hij aan
alle dingen dacht waarbij zijn vrouw
betrokken was. „Je zult een van de
meest gezochte doctoren van Man
hattan zijn, als je met mij getrouwd
bent", had Elissa hem eens gezegd
toen zij nog verloofd waren. Hij was
op haar blanke blonde schoonheid ver
liefd geworden op het ogenblik waar
op hij aan haar werd voorgesteld.
„Wat zul jij daaraan kunnen doen?"
had hij haar geplaagd. Hij had haar
toen ais een luchthartig, uitgaand
typetje beschouwd, maar dat was juist
het grappige met Elissa: ze zag er teer
uit, maar ze was van ijzer.
„Dat zul je wel zien, lieverd", had ze
hem verteld. „Je begrijpt toch wel, dat
ik alleen maar genoegen neem met het
allerbeste, is 't niet? Mijn echtgenoot
moet aan de top van de maatschappe
lijke ladder staan".
(Wordt vervolgd.)
tijd kwamen Pim en Pom, die eerst Ka-
reltje op zijn rug gesprongen waren,
op Billie hun oude vijand afge
stormd. Zij waren vastbesloten om de
wonderlamp weer in handen te krij
gen maar Billie die zijn tegenstanders
op zich af zag komen, was helemaal
niet van plan om de lamp goed- of
kwaadschiks, af te geven. Grommend
vlogen de beide broertjes op Billie af
en probeerden de lamp aan zijn han
den te ontrukken. Zouden ze er in
slagen? Dat horen jullie morgen weer..
De politie te Rotterdam heeft de 29-
jarige schipper H. J. G. W., de 32-
jarige schipper C. A. K. en de 24-jarige
scheepsbevrachter H. S. aangehouden,
die betrokken waren bij een vechtpar
tij, waarbij een hoofdagent van poli
tie getrapt, gestompt en tegen de
grond geslagen werd. De politieman
werd zodanig gewond, dat hij in het
Zuiderziekenhuis moest worden opge
nomen.
De vechtpartij ontstond Zondag
avond aan de Beyerlandselaan en toen
de hoofdagent hieraan een einde wil
de maken, keerden beide schippers en
drie onbekenden zich tegen hem met
het vermelde gevolg. In de loop van
de nacht kwam de scheepsbevrachter
bij de politie informeren of de aange
houden schippers naar huis mochten.
Uit het onderzoek bleek, dat hij één
der drie onbekenden was.
fragmenten uit opera van
GEORG FRIEDRICH HaNDEh.
Deze laatste was zoals trouwens
geheel Europa beïnvloed door ae
Napolitaanse school. Voor zijn
Hamburgse periode had hij reeds
enige Duitse en in Italië enige
Italiaanse opera's geschreven. Het
was echter in Engeland, dat hij de
Italiaanse opera tot bloei bracht.
Hoewel Handel zoals gezegd tot
de Napolitaanse school gerekend
kan worden, kan men in zijn
veertig opera's ook Franse en
Engelse eigenaardigheden waar
nemen. En toch verraden al zijn
werken de geesteshouding en het
karakter van het Duitse sentiment.
u hoort dit keer fragmenten uit
„Xerxes" en Giulio Cesare Als
solisten treden op Kathleen Fer-
riet en Hans HotterDinsdag
23 45 uur over Hilversum 2298 m.)
CONCERT VOOR PIANO EN
ORKEST in a kl. t. Op. 16 van
Edvard Grieg. De muziek van Ed-
vard Grieg is naifionaal getint,
uitmuntend door ongewone melo
dische wendingen en fijnverzorg-
de, oorspronkelijke harmonie, die
associeert met de volksmuziek.
Doordat de stemming bij Grieg
hoofddoel is. is zijn kunst ver
want met die van de lmpressio
nisten. (Dinshdag 20.30 uur over
Hilversum I 402 meter.)
WOENSDAG 16 DECEMBER
HILVERSUM I. 402 m.: 7.00—24.00
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.13 Gewijde mu
ziek. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00
Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. 8.30
Tot Uw dienst. 8.35 Radio Philharmonisch
Orkest. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor
de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.
10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30
,,'s Levens Spiegel", hoorspel. 12.05 Om
roeporkest en solist. 12.30 Land- en Tuin-
bouwmededelingen. 12.33 Gram. 12.37
Derde Adventsstonde. 12.59 Klokgelui.
13.00 Nieuws. 13.15 Prot. Interkerkelijk
Thuisfront. 13.20 Metropole-Orkest. 14.00
Blokfluitensemble. 14.30 Solistencoricert.
15.00 Radio Philharmonisch Orkest en
soliste. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram.
17.30 Orgelconcert. 18.00 Mil. causerie.
18.10 Gram. 18-15 Spectrum van het
Christ. Organisatie- en Verenigingsleven.
18.30 R.V.U.: Prof. Dr. W. den Boer:
„Beschouwingen over de vraag of onze
beschaving haar ondergang tegemoet
gaat." 19.00 Nieuws en weerberichten-
19.10 Boekbespreking. 19.25 Gram. 19-30
Buitenlands overzicht. 19.50 Violen en
orgel. 20.00 Radiokrant. 20.20 Voorberei-
dingsdienst Kerstactie. 21.20 Piano-reci
tal. 21.55 Voordracht. 22.10 Strijkkwar
tet. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 23.15—
24.00 Gram muziek.
HILVERSUM n. 298 m.: 7.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.10
Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nieuws.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor
de vrouw. 9.10 Gram. 10.00 Schoolradio.
10.20 Voor de vrouw. 11.00 R.V.U.: Mej.
Dra. W. J. Bladergroen: „Moeiliik lerende
kinderen". 11.30 Gram. 12.00 Dansmuziek.
12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen-
12.33 Voor het platteland. 12.38 Instru
mentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15Ten
toonstellingsagenda. 13.18 Hawaiian
muziek. 13.45 „De weg omhoog", causerie.
14.00 Voor de kinder.-r,. 16.00 Voor de
zieken: Prof. Dr. M. P. van Wijk Louw.
„Zuid-Afrika". 18.00 Nieuws en commen
taar. 18.20 „Het volle pond", causerie.
18.35 Orgelspel.. 19.00 Voor de jeugd; 19-"3
„De Katholieken en het socialisme", toe
spraak. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek com
mentaar. 20.15 Aanbieding van de Kerst
boom van Orlo aan Rotterdam 20.35 Om
roeporkest. 21.15 „Het uniform van
generaal", hoorspel. 22.15 Cabaret.
„Moderne waterverontreiniging". ca".se"h
rie. 23.00 Nieuws. 23.15 Soeiall'tiscn
nieuws in Esperanto. 23-2024.00 Voor
dracht en muziek.