8 Wieringerwerf ook „hoofddorp" als de bevolking zich zou uitspreken? Polder HEERHUGOWAARD Middenweg 287 te Heerhugowaard SCHEEPVAARTBERICHTEÏ AETHERPIRATEN SPELEN MET MENSENLEVENS 10 20% „Potasch en Perlemoer" «jga Kerst- middag ■NACHTWAKER! K 2264380 Over Wieringeriverf en Amsterdam Ook de jonge geschiedenis laat zich moeilijk veranderen Kerstmarkt in Petticoat Lane Plaag van de clandestiene zenders ER. gaat bijna geen week voorbij, of er verschijnt weer een berichtje in de kranten met als kop: „Geheime zender opgespoord" of „P.T.T. snapt illegale zenders". Telkens weer loopt dit soort radioamateurs tegen de lamp en men is wellicht geneigd zich af te vragen of er nooit een eind aan komt. Met een hardnekkigheid, die aan het ongelooflijke grenst, duikt dan hier, dan daar, maar vooral in Overijssel en Drenthe, steeds weer een clandestiene zen der op, om dikwijls na verloop van enige tijd soms voorgoed te verdwijnen of onder een andere naam weer tevoorschijn te komen. Angst voor de straf weerhoudt hen niet De eerste Neptunes voor de M.L.D. Slechts dagen KORTING TIMMERMAN VRAAGenAANBOD Te koop aangeb. Te koop gevraagd: TONEELGEZELSCHAP JOHAN KAART met JOHAN KAART en JOHAN BOSKAMP Ned. Ver. van Huisvrouwen I H. ECKMANN Corsetfabriek N.V. 1 ABONNEERT U OP DIT BLAD Buitenlands succes voor Nederlandse kunstenaars GEESTELIJK LEVEN BEROEPINGSWERK Een nieuwe jager De Groningen komt van stapel WOENSDAG 16 DECEMBER 1953 (Van onze correspondent te Middenmeer) EEN HELEBOEL AMSTERDAMMERS zijn min of meer verbolgen, omdat minister Beel heeft verklaard, dat Amsterdam niet de hoofdstad van Nederland is. Formeel heeft de minister gelijk, maar vermoedelijk zal niet alleen heel Amsterdam, maar ook de overgrote meerderheid van ons volk in verzet komen ais de regering aan de eeuwenoude status van Amsterdam een einde zou willen maken. Het was een logische ontwikkeling, dat Amsterdam de hoofdstad van ons land werd. Iets heel anders is het met Wieringerwerf, dat op wettelijke gronden (een raadsbesluit) tot „hoofddorp" van de Wieringermeer is gemaakt. dochdoor het overgrote deel van de Wieringermeerbevolking als zodanig in feite niet wordt erkend. MEN ZOU de geschiedenis van Wie ringerwerf een tragedie kunnen noe men. De ontwerpers van de dorpen en kernen in de Wieringermeer hebben met dit dorp vanaf het begin reeds pech gehad. Oorspronkelijk op een an dere plaats geprojecteerd moest, we gens de bodemgesteldheid, naar een andere plaats worden omgezien. De dorpen Slootdorp en Middenmeer wa len reeds in 1932 en 1933 bevolkt en Wieringerwerf kreeg pas in 1936 een definitieve bevolking. Vooral in Mid denmeer (naar dê naam al het cen trum!) ontwikkelde zich een toestand, die toonaangevend voor de ontwikke ling van de gehele polder was. In de zelfde maand, dat de eerste bewoners zich in Wieringerwerf vestigden, werd in Middenmeer de graanbeurs officieel geopend. Dat had weer tot gevolg, dat de belangrijkste graanhandelaren er ook hun pakhuizen bouwden, mede omdat Middenmeer over een goede ha ven en drie beweegbare .bruggen be schikte. Zonder pathos mag men zeg gen, dat de hartslag van het economi sche leven van de polder in Midden meer klopt. Een situatie, die voor een belangrijk deel vergelijkbaar is met Amsterdam. ALGEMEEN werd verwacht, dat de Directie van de Wieringermeer het hoofd zou buigen voor de onvermijdelij ke loop der gebeurtenissen. Het mocht met zijn. Men ging grapjes maken over Wieringerwerf het Den Haag en Middenmeer het Amsterdam of Rot terdam van de Wieringermeer. Wie ringerwerf moest en zou hoofddorp worden en zelfs was het zo, dat men particulieren door het weigeren van bouwvergunningen te Middenmeer trachtte te animeren voor Wieringer werf. Intussen was er nog altijd geen wet telijke bsis voor deze geforceerde gang van zaken. Er werd een noodraadhuis in Wieringermeer gebouwd en daarin zetelde de door de rijksoverheid be noemde bestuurscommissie. De oorlog vertraagde de verdere ontwikkeling van depolder en in 1945 werd ver woest wat in vijftien jaar was opge bouwd, NA DE BEVRIJDINNG zijn er ern- ftige pogingen gedaan om tot een an-.-' dei'e dórpenboüw te komen. Er waren echter redenen van doorslaggevende aard. die herbouw op de oude funda-' inenten noodzakelijk maakten. Hef eer ste wettelijke steuntje kreeg Wierin- gerwerf-hoofddorp in een vergadering' van de Adviescommissie in Kolhorn. In deze bijeenkomst kon het voorstel in verband met afwezigheid van enkele leden (Middenmeerders) er door ko men; in een voltallige vergadering zou het zijn verworpen. In een van de eer ste vergaderingen van de intussen of ficieel gekozen raad te Wieringerwerf werd het besluit bekrachtigd. Daarbij liet men zich in hoofdzaak leiden door het motief, dat het hoofddorp in het midden van de polder dient te liggen 'hetgeen met Wieringerwerf inderdaad het geval is) in verband met de af standen en de te verwachten bevol kingsdichtheid achter Wieringerwerf. De ontwikkeling van Wieringerwerf als hoofddorp heeft echter, Ook al om dat de uitbreidingsplannen eerst kort geleden konden worden vastgesteld, weer vertraging ondergaan. NU ZAL ER een monumentaal, re presentatief raadhuis verrijzen aan de rand van de oude kern. De woning bouwvereniging zal in deze omgeving een complex 1 ..izen neerzetten. Men zal kunnen spreken van een kentering als althans ook het particulier initia tief zich aansluit bij de plannen, die het gemeentebestuur heeft. Want er zal in Wieringerwerf méér moeten gebeu ren de bevolking zelf zal activiteit moeten ontwikkelen waardoor dit dorp niet alleen een bestuurscentrum wordt maar ook een levend centrum, dat er kenning van de gehele bevolking ge niet. We maken ons sterk dat, als men de .bevolking van de polder bij refe rendum had laten uitmaken welk dorp hoofddorp- zal moeten zijn, Middenmeer met vlag en wimpel uit de bus zou zijn gekomen. We hebben ons laten vertellen, dat ter hoogte van de Brinkweg en Oom Keesweg een hotel-, café- en restau rantbedrijf zal worden gebouwd met een zaal voor ongevee 450 mensen. De plannen schijnen gereed te zijn. Wie ringerwerf heeft dan ook dringend be hoefte aan zulk een zaak. Het „wette lijke" hoofddorp heeft officiële steun bij de ontwikkeling. Het zal van de ac tiviteit van de iWeringerwervers afhan gen of er werkelijk, in naam en daad, een hoofddorp zal zijn in de Wierin germeer. (Van een onzer verslaggevers). Waar het dan wel om gaat? Om de sensatie, die het zenden teweeg brengt en misschien ook wel, maar dan onbewust, de drang om zich te laten gelden. Gevallen, waarbij het werkelijk gaat om geldelijk gewin, moet men zoeken als de bekende spelden in de hooiberg. TIJDENS zo'n uitzending worden plaatjes gedraaid, die meestal worden „opgedragen" aan vrienden en bekenden en daar tussendoor wordt een gemoedelijk praatje ge houden. Zo konden wij dezer dagen tijdens een uitzending vap de „Zen der Mexico" horen dat „Zender Bui- tenzorg" zeer. goed werd ontvangen, tie, v.erslantk -maar- dat het met",-,Kleine--Johrfiiy" .1= wag gecjaan. Hij zat er zeker weer teveel aan te prutsen", aldus de omroeper van de „Zender Me xico", die zeer goed verstaanbaar was. Wel was de toon ietwat zwe vend en kwam het geheel niet sto ringsvrij door, maar het geluid was krachtig genoeg. Overigens zijn deze uitzendingen niet altijd van humor ontbloot. Het is de justitie inmiddels wel duidelijk geworden, dat de meesten helemaal niet bang zijn voor straf maatregelen, wanneer zij eventueel zouden worden gegrepen. Er zijn in vele gevallen reeds strenge straffen uitgesproken, maar zij missen iedere preventieve werking. Het is zelfs zo, dat wanneer de apparatuur in beslag is genomen en dat gebeurt altijd zij na ver loop van enige tijd weer materiëlen kopen en natuurlijk op een andere plaats een nieuw zendertje opstellen. Deze maniakken kunnen er zelfs niet buiten en er is zelfs een geval bekend, waarin een man zijn vrouw veel te weinig huishoudgeld afdroeg om het huishouden te kunnen bered deren, om toch vooral weer nieuwe onderdelen en gramofoonplaten te kunnen kopen. DE HEREN zij hebben de bij naam van „aetherpiraten" en niet geheel ten onrechte spelen ech ter met hun 'plaatjesdraaierij een zeer gevaarlijk spel. Niet gevaarlijk voor hun eigen leven, maar wel voor dat van inzittenden van vlieg tuigen. Omdat de geheime zenders op de normale golflengten van 200 m. en hoger niet te horen zijn tussen ai die radio-stations, zijn zij meestal wel verplicht om „onder de 200 te gaan zitten." Trouwens andere golf lengten kunnen zij met hun gebrek kige apparatuur niet halen. Zij komen dan terecht op de ban den, die ook de luchtvaart gebruikt en wanneer een vliegtuig bij de start of ianding een slechte radioontvangst heeft als gevolg van storingen, ver oorzaakt door een geheime zender, kan dat zeer ernstige gevolgen heb ben. Daarom is het noodzaak, dat er een einde komt aan de activiteit van de geheime zenders, een activi teit, die beter voor andere doel einden aangewend kan worden. Hoe dn zou kunnen geschieden, willen wij in een volgende beschouwing onderzoeken. VAN EEN dergelijke geheime zen der maakt men zich dikwijls een verkeerde voorstelling. Meestal maakt de apparatuur, waarmede ge werkt wordt, geen enkele aanspraak op het woord „zender". Dat is na tuurlijk wel gevolg van het feit, dat men met één goede buis, zoals de radiolampen tegenwoordig genoemd worden, al een heel eind komt. En die kosten beslist geen kapitalen. Iemand A heeft van radib-t'echniek, -is al^spoë- dig in staat een eenvoudig zender tje te'bouwen.. Het ongeluk wil ech ter, dat de meesten er juist weinig of geen verstand vanhebben. Bij hen is het bouwen ook niet de hoofdzaak, nee het zenden is hun liefhebberij. Is het eigenlijk wei liefhebberij in de goede betekenis van het woord? Er zijn onder deze „knutselaars" die werkelijk verstand hebben van ra diotechniek. Zij weten soms heel aardig zendertjes te bouwen en geven advies en schema's door aan „zwakke broeders" of wanneer het een goede bekende' betreft, zijn zij wel geneigd, een eenvoudig appa raatje voor hem te bouwen. Daar mede is dan al aangetoond, dat het niet om het bouwen gaat. Londen staat in het beeld van de naderende Kerstdagen. Alle mensen doen hun speciale inkopen, hetgeen dikwijls een verkeersopstopping ten gevolge heeft. Een overzicht van de vele kopers in de Petticoat Lane waar kooplieden hun kerstwaren in marktkramen te koop aanbieden- Omstreeks Kerstmis worden de eerste vier Neptunes van de Marine Lucht vaartdienst op Valkenburg verwacht. Zoals bekend zijn deze Neptunes be stemd als opvolgers van de tot dusver gebruikte Harpoons, die enige jaren ge leden "Werden geleverd. De Neptunes zijn, evenals de Harpoons, bestemd voor patrouillevluchten en het opsporen van duikboten. Daarvoor hebben zij een speciale radarapparatuur aan boord. Vier MLD-bemanningen zijn naar de Verenigde Staten vertrokken om de eerste vier Neptunes over de Oceaan te vliégen. op vele BEDDEN, DEKENS en MEUBELEN. Daar kunt U van profiteren. Slechts 8 dagen. FNIDSEN 109 ALKMAAR Zo goed als nieuwe pick-up Te bezichtigen na 6 uur: Stet- weg 33, Bakkum. Haard fauteuil tegen elk aan nemelijk bod. Verschuirstraat 11. Na 19 uur. Eet- en ontbijtservies, pastelgroen; radio, merk Emud, en een smeedijzeren Butagaskachel, cap. 30 m3. - Luttik Oudorp 5. Jongens- en meisjesfiets (als nieuw)), prima werkfiets met licht f 37,50, damesrijwiel m. licht f 35,en 2e-hands auto ped f 16,—. Jan Blok'land's Rijwielhandel, Luttik Oudorp 3 bij de Bierkade. Z. g. a. n. transportfiets f 75,Doelenstraat 24. Ford V 8, 2-deurs, met nw kent.-bewijs. A. Schram, Ruy- terstraat U 91, Ursem. Twee-pers. divanbed m. spi raal en 3-dlg kapok matras (prima), een 1-pers. ledikant met spiraal, een opvouwbaar wandelwagentje, een kinder auto en een slaapkamertafel tje. Lyceumstraat 56. Philips Kerstboomverlich ting, 125 V., 1 maal gebr. en 3 dozen versiering tesamen f 12.50; Ital. mandoline z. g. a. n. f 15,zwart zijden ja pon gekleed 1 maal gedr. f 25,en paars zuiver wol len japon z- g. a. n. f 15,Te bevr.Kennemersingel 4. Ter overname: een dames mantel mt 40 en een meisjes mantel (1:3 jaar). Noorderkade 74, Tel. 3776. Wortelnoten radio-salonmeu bel met Zwitserse platenwis- selaar, prima, f 240,Te zien en horen na 7 uur. Laat 12, Tel. 3472. Electrisch fornuis met pan nen, 220 V., en een haard. Te bevr. Koedijk 100. Jongensfiets f 30,en he renfiets, prima banden, goed licht, f 25,Nieuwlander- singel 13. Z. g. a. n. Jaarma-Haard (Dru) f 200,—. B. Hermes, For restusstraat 7, Alkmaar. Tel. 5957. Wegens plaatsgebrek: z. g. a. n. 1-pers. opklapbed met ombouw. Na 6 uur: Van Hou tenkade 33. Bontmantel, Persian Breit- schwanz, grote maat, modern, in zeer goede staat. Te be vragen: „Westerlicht", Prin ses Julianalaan 14. Tussen 15 en 18 uur. Goede Duitse kruissnarige piano en een huisorgel. Rey- neveld, Kennemerstraatweg 500, Heiloo. Tel. 3787. 'T GULDEN VLIES - ALKMAAR Zondag: 20 Dcc. a.s., 8 uur Wegens uitverkochte zaal voor de 16e maal in Alkmaar Kaartverk. dag. v. 11 tot 3 uur. Tel. 2451. AFD. ALKMAAR Vrijdag 18 December, des middags om half drie, in 'T WAPEN VAN HEEMSKERK met voordrachten van Mevr. RIEK BONSET HORST, voordrachtkunstenares, Haarlem. Toegang alleen voor onze leden. WIJ KUNNEN DIRECT PLAATSEN: voor 48 uur per week. Liefst gepensionneerde politie-agent of mare- chaussee, met goede lichamelijke conditie, ge- negen eenvoudige administratieve werkzaam- heden te verrichten. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties met opgave n van leeftijd, vervulde functies, referenties en ver- iangd salaris aan: jj^ESSELSCHADESTRAAT 1 - ALKMAAR Dijkgraaf en Heemraden van de polder HEER HUGOWAARD brengen hiermede ter openbare kennis, dat met ingang van 16 December 1953 het kantoor van de Secretaris-Penningmeester, de Heer J. TROMP, gevestigd is: Het telefoonnummer is voortaan: Met ingang van 1 Januari 1954 zal voor polderaange legenheden zitting worden gehouden op: DINSDAG en VRIJDAG nam. van 25 uur ten kantore Middenweg 287 te Heerhugowaard. Dijkgraaf en Heemraden voornoemd: H. STUIJ, Dijkgraaf. J. TROMP, Secretaris. AVVVWM\N\WMIVWVWVVV\\WAVVV\ De Nederlandse sopraan Dora van Doorn-Lindeman heeft tijdens een re cent bezoek aan Engeland enige op merkelijke successen geboekt. In de Royal Albert Hall trad zij voor. een publiek van vijfduizend personen op als soliste met The Royal Cheral So ciety en het Londen Symphony Or chestra, onder leiding van Sir Mal- con Sargent. Uitgevoerd werd de Mis in C. van de hedendaagse Britse com ponist Julius Harrison. Het publiek toonde zich enthousiast en hetzelfde was het geval met de pers. Zo senreef The Times over het „stralend stemge luid" van onze landgenote. Met haar echtgenoot, Max van Doorn, aan de vleugel heeft mevrouw Van Doorn-Lindeman bovendien, on der auspiciën van de Nederlandse ambassade, een goed-bezocht recital gegeven in de Royal British Galle ries te Londen. Zij zong werken van Purcell, Hindemith, Schumann en Max van Doorn. De bijval van pers en publiek was ook voor dit con cert zeer groot; Dora van Doorn-Lin deman, die zich te onzent vooral be kendheid verwierf door haar optreden in oratoria, roemde men speciaal als liederzangeres. Een der grote dagbla den, de Daily Telegraph, schreef voorts over de „fijnzinnige aantrek kelijkheid" der liederen van Max van Doorn. Het succes was zo groot, dat men de beide kunstenaars verzocht heeft, in het volgend seizoen een der gelijk concert te geven in de Royal Festival Hall. Ned. Herv. kerk. Beroepen te Feyenoord (toez.) G. Oukema te Klarenbeek. G'eref. kerken. Tweetal te Utrecht (vac. K. Hart) J. Noordwijn te Aalten en G. W. Rijpsen te Rotterdam Z. Beroepen te Castricum: B. J. Aal- bers, cand. te Leersum. Beroepen te Woubrugge; B. J. Aalbers, cand. te Leersum. Beroepen te Leerdam: G. L. R. Riphagen te 's Gravenmoer. Be roepen te Schonebeek; J. T. Bakker te Oude- en Nieuwe Biltzijl. Beroe] en te Vlaardingen: J. Leder te Sybranda- buren. Aangenomen naar Schagen: J. Klugt, cand. te Amsterdam, die bedankte voor Enim in Drente en voor Eist in Gelderland. Examens: de classis Amsterdam heeft preap. geëxamineerd en beroep baar verklaard de heer B. Woltjer te Amsterdam Z„ cand. aan de V.U. Chr. Geref. kerken. Beroepen te Apeldoorn: W. Heerna te Groningen. Beroepen te Dokkum: L. Floor Jr. te Opperdoes. Beroepen te Utrecht C.: B. van Smeden te Rot terdam Z. Bedankt voor 's Gravenzan- de: B. Bijleveld te Noordeloos. Geref. gemeenten. Tweetal te Vlaardingen; A. de Blois te Rotterdam Z. en J. W. Kersten te Genemuiden. Vrije Evang. gemeenten. Beroepen te Dordrecht: J. Verboom te 's Gravenhage. Aletta (t), 15-12 te Bangkok Alkaid, pass. 14-12 Finisterre naar Las Paimas Almdijk, 14-12 te Vera Cruz Amers- kerk, 15-12 te Fremantle Amsteldijk, 14-12 te Le Havre Arendskerk, 15-12 te Davao Aalsdijk, 12-12 te Norfolk Akkrumdijk, 14-12 van Marseille naar Le Havre Alblasserdijk, 14-12 van R'- dam te Londen Alhena, 14-12 vap Mon tevideo naar Buenos Aires Altair, 13-12 van Vittoria te Rio de Janeiro Appin- gedijk,' 10-12 n.m. van Mobile, 12-12 te Houston Alamak, 14-12 van Genua naar Port Said Albireo, 15-12 te Las Paimas Aldabi, 15-12 500 mijl zuid van Kaap Verdische Eilanden naar Ant werpen Arkeldijk, 15-12 van Browns ville te New Orleans Arnedijk, 14-12 te Hamburg -- Axeldijk, 14-12 van Ant werpen, 15-12 te R'dam Barendreeht, 15-12 van Lissabon te Port Said Blitar, 12-12 te Genua Bali, 14-12 van Sin gapore naar Makassar Bonaire, 14-12 320 mijl oost-noordoost van Fay al naar Plymouth Boskoop, pass. 14-12 Eddy- stone naar A'dam Boschfontein, pass. 14-12 13.10 uur Vlissingen naar Ant werpen Caltex Nederland (t), 14-12 te Kopenhagen Caltex Pernis, 14-12 te Sidon Ceronia, 15-12 te Napels Cal tex Utrecht, pass. 15-12 Ouessant naar R'darn Dongedijk, 14-12 van Portland Erinna, pass. 14-12 Sombrero naar De onderzeebootjager „Groningen" zal op Zaterdag 9 Januari om 12.00 uur te water worden gelaten bij de Neder landse Dok- en Scheepsbouw Mij. N.V. te Amsterdam. De doopplechtigheid zal worden ver richt door mevrouw S. de Booij-De Benckendorff, echtgenote van de bevel hebber der zeestrijdkrachten en chef marinestaf, vice-admiraal A. de Booij. De „Groningen" is de zesde onderzee bootjager uit^ een serie van twaalf, die voor de Koninklijke Marine wordt ge bouwd. Het is een jager van de B-klas- se, waarvan de eerste sectie op 21 Februari 1953, na de tewaterlating van de „Friesland" op de helling werd ge legd. Het schip wordt eCn dubbelschroef- turbineschip met een grootste lengte van 116 m, een grootste breedte van 11.74 m en een gemiddelde diepgang van 3.94 m. De standaard waterverplaatsing zal 2450 ton bedragen. Het machinevermogen wordt 60.000 pk, de maximum snelheid 36 zeemijlen per uur. De bemanning zal uit 268 kop pen bestaan. De bewapening zal bestaan uit vier snelvuurkanons van 12 cm in dubbeltorens, bedoeld tegen zèe- zowel als tegen luchtdoelen. De vuursnelheid van deze kanons bedraagt meer dan 50 granaten per minuut. Voorts bestaat de bewapening uit een aantal mitrailleurs van 40 cm en uit onderzeebootbestrij dingsmiddelen van het nieuwste type, verwant aan het raketwapen. Traditio nele dieptebommen worden voor on- derzeebootbestrijding bij deze schepen niet meer toegepast. De jagers van dit type woorden ge bouwd in sectiebouw. Stanlow Esso Rotterdam (t), 14-12 t Aruba Friesland (KRL), 14-12 ten zu. den van Kreta naar Beyrouth Gaa: terland, pass. 14-12 Ouèssant naar Ri cife Gouwe, pass. 14-12 Ouessant nar Dakar Groote Kerk, 14-12 te Port Sai Garoet, 15-12 van Bombay naar Chi' tagong Graveland, 15-12 van Las Pa.' mas te A'dam Garoet, verm. 14-12 vs Bombay naar Chittagong Hecuba, 14-1 van Hamburg naar Antwerpen Heli com, 14-12 te Philadelphia Ilos, pas 14-12 Ouessant naar Alicante Indr; poera, 14-12 180 mijl oost-zuidoost \i Minikoy naar Aden Ivoorkust, 14-] van A'dam naar Hamburg Japa; (KRL), 15-12 van R'dam te Port Said - Jupiter, 14-12 van Hamburg naar A' dam Java, 14-12 van Semarang na; Surabaja Kedoe, 15-12 te Tjilatjap - Kota Gedeh, 15-12 van Pladju naar S marang Lindekerk, 15-12 van Djibou naar Port Sudan Larenberg, 14-12 v; Freetown, 15-12 te Monrovia Lise'. (t), 14-12 van Singapore naar Pladju - Laurenskerk, 14-12 van R'dam naarHan burg Lissekerk, pas. 15-12 Ouessa? naar R'dam Modjokerto, 15-12 7.25 ui van Bremen te R'dam Molenkerk, 14-:. \an Port Elizabeth naar Kaapstad Maasdam, 14-12 590 mijl west van V; lentia naar Halifax Maashaven, 14-1 van Freetown naar Abidjan Malvin (t), 14-12 van Curasao naar Sydney - Mentor, pass. 14-12 Ouessant naar Tun Mitra pass. 14-12 St Vincent na." Stanlow Murena (t), 14-12 van Live- pool naar R'dam Maas, 14-12 n.m van Lissabon te A'dam Nieuw-Arr sterdam, 14-12 430 mijl oost-noordoo van Kaap Race naar New York Niew Holland, 15-12 te Hongkong Ondi) (t), 15-12 te Yokohama Phrontis, 14- te Amsterdam Prins Frederik Wille> pass. 14-12 Lissabon naar R'dam Pri Frederik Hendrik, 15-12 van Le Hav te Antwerpen Prins Johan Willem F. so, 15-12 van Hamburg naar Halifax - Prins Maurits, 15-12 van Bremen m Antwerpen Prins Alexander, 16-12 Hamburg Rijnkerk, 14-12 van Ar werpen, 15-12 te R'dam Rijnlan' J 4-12 van Montevideo naar Hheos Ra' 15-12 van Port Said te Napels Ri: 15-12 van Bangkok naar Singapore Rotti, 15-12 van A'dam te Kopenhag Soestdijk, 14-12 van Newüort Ne^ te Philadelphia Stad Alkmaar, 14-" n.m. 19 uur te IJmuiden. Stad Dc örecht, vertr. 18-12 van Cagliari na Porto Torres Schiedijk, 13-12 n-m. v; Halifax naar Boston Sliedrecht, 15-' van Mena al Ahmadi Stad Arnhei 14-12 van Suez naar Perzische Golf - Stad Amsterdam, 15-12 te R'dam Sten tor, 14-12 van Grenada naar A'dam - Tabinta, 14-12 van Port Sudan naar Sue Tara, 15-12 te Santos Tegelber 15-12 van Durban naar Mauritius Trompenberg, 14-12 te Savannah Tam 14-12 n.m. van Puerto Alegre te Moi tevideo Taria, 15-12 van Ornskoldsv te Stockholm Tara, 15-12 te Santos - Tero, 14-12 van St Vincent <KV) t' Vittoria Waterman, 14-12 440 mijl oo van St Helena naar Kaapstad Westlanc 14-12 te A'dam Wonogiri, 14-12 va Djeddah naar Colombo Waal, 15-12 1 Istanbul Westerdam, 15-12 van R'dar te New York Woensdrecht, 14-12 va R'dam naar Stockholm Wonosari, 15-1 te Djeddah ÏJssel. 14-12 van Alexan drië te Beyrouth Zeeland (KRL), 15-1 te Singapore Zuiderkruis, pass. 14-1. n.m. Gibraltar naar Port Said.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 3