8
Wieringerwerf ook „hoofddorp" als de
bevolking zich zou uitspreken?
Polder HEERHUGOWAARD
Middenweg 287 te Heerhugowaard
SCHEEPVAARTBERICHTEÏ
AETHERPIRATEN SPELEN
MET MENSENLEVENS
10 20%
„Potasch en Perlemoer"
«jga Kerst-
middag
■NACHTWAKER!
K 2264380
Over Wieringeriverf en Amsterdam
Ook de jonge geschiedenis laat zich
moeilijk veranderen
Kerstmarkt in Petticoat Lane
Plaag van de clandestiene zenders
ER. gaat bijna geen week voorbij, of er verschijnt weer een berichtje
in de kranten met als kop: „Geheime zender opgespoord" of
„P.T.T. snapt illegale zenders". Telkens weer loopt dit soort
radioamateurs tegen de lamp en men is wellicht geneigd zich af
te vragen of er nooit een eind aan komt. Met een hardnekkigheid,
die aan het ongelooflijke grenst, duikt dan hier, dan daar, maar
vooral in Overijssel en Drenthe, steeds weer een clandestiene zen
der op, om dikwijls na verloop van enige tijd soms voorgoed te
verdwijnen of onder een andere naam weer tevoorschijn te komen.
Angst voor de straf
weerhoudt hen niet
De eerste Neptunes
voor de M.L.D.
Slechts
dagen
KORTING
TIMMERMAN
VRAAGenAANBOD
Te koop aangeb.
Te koop gevraagd:
TONEELGEZELSCHAP JOHAN KAART
met JOHAN KAART en JOHAN BOSKAMP
Ned. Ver. van Huisvrouwen
I
H. ECKMANN Corsetfabriek N.V.
1
ABONNEERT U OP DIT BLAD
Buitenlands succes voor
Nederlandse kunstenaars
GEESTELIJK LEVEN
BEROEPINGSWERK
Een nieuwe jager
De Groningen komt
van stapel
WOENSDAG 16 DECEMBER 1953
(Van onze correspondent te Middenmeer)
EEN HELEBOEL AMSTERDAMMERS zijn min of meer verbolgen, omdat
minister Beel heeft verklaard, dat Amsterdam niet de hoofdstad van Nederland
is. Formeel heeft de minister gelijk, maar vermoedelijk zal niet alleen heel
Amsterdam, maar ook de overgrote meerderheid van ons volk in verzet komen
ais de regering aan de eeuwenoude status van Amsterdam een einde zou willen
maken. Het was een logische ontwikkeling, dat Amsterdam de hoofdstad van
ons land werd. Iets heel anders is het met Wieringerwerf, dat op wettelijke
gronden (een raadsbesluit) tot „hoofddorp" van de Wieringermeer is gemaakt.
dochdoor het overgrote deel van de Wieringermeerbevolking als zodanig
in feite niet wordt erkend.
MEN ZOU de geschiedenis van Wie
ringerwerf een tragedie kunnen noe
men. De ontwerpers van de dorpen en
kernen in de Wieringermeer hebben
met dit dorp vanaf het begin reeds
pech gehad. Oorspronkelijk op een an
dere plaats geprojecteerd moest, we
gens de bodemgesteldheid, naar een
andere plaats worden omgezien. De
dorpen Slootdorp en Middenmeer wa
len reeds in 1932 en 1933 bevolkt en
Wieringerwerf kreeg pas in 1936 een
definitieve bevolking. Vooral in Mid
denmeer (naar dê naam al het cen
trum!) ontwikkelde zich een toestand,
die toonaangevend voor de ontwikke
ling van de gehele polder was. In de
zelfde maand, dat de eerste bewoners
zich in Wieringerwerf vestigden, werd
in Middenmeer de graanbeurs officieel
geopend. Dat had weer tot gevolg, dat
de belangrijkste graanhandelaren er
ook hun pakhuizen bouwden, mede
omdat Middenmeer over een goede ha
ven en drie beweegbare .bruggen be
schikte. Zonder pathos mag men zeg
gen, dat de hartslag van het economi
sche leven van de polder in Midden
meer klopt. Een situatie, die voor een
belangrijk deel vergelijkbaar is met
Amsterdam.
ALGEMEEN werd verwacht, dat de
Directie van de Wieringermeer het
hoofd zou buigen voor de onvermijdelij
ke loop der gebeurtenissen. Het mocht
met zijn. Men ging grapjes maken over
Wieringerwerf het Den Haag en
Middenmeer het Amsterdam of Rot
terdam van de Wieringermeer. Wie
ringerwerf moest en zou hoofddorp
worden en zelfs was het zo, dat men
particulieren door het weigeren van
bouwvergunningen te Middenmeer
trachtte te animeren voor Wieringer
werf.
Intussen was er nog altijd geen wet
telijke bsis voor deze geforceerde gang
van zaken. Er werd een noodraadhuis
in Wieringermeer gebouwd en daarin
zetelde de door de rijksoverheid be
noemde bestuurscommissie. De oorlog
vertraagde de verdere ontwikkeling
van depolder en in 1945 werd ver
woest wat in vijftien jaar was opge
bouwd,
NA DE BEVRIJDINNG zijn er ern-
ftige pogingen gedaan om tot een an-.-'
dei'e dórpenboüw te komen. Er waren
echter redenen van doorslaggevende
aard. die herbouw op de oude funda-'
inenten noodzakelijk maakten. Hef eer
ste wettelijke steuntje kreeg Wierin-
gerwerf-hoofddorp in een vergadering'
van de Adviescommissie in Kolhorn. In
deze bijeenkomst kon het voorstel in
verband met afwezigheid van enkele
leden (Middenmeerders) er door ko
men; in een voltallige vergadering zou
het zijn verworpen. In een van de eer
ste vergaderingen van de intussen of
ficieel gekozen raad te Wieringerwerf
werd het besluit bekrachtigd. Daarbij
liet men zich in hoofdzaak leiden door
het motief, dat het hoofddorp in het
midden van de polder dient te liggen
'hetgeen met Wieringerwerf inderdaad
het geval is) in verband met de af
standen en de te verwachten bevol
kingsdichtheid achter Wieringerwerf.
De ontwikkeling van Wieringerwerf
als hoofddorp heeft echter, Ook al om
dat de uitbreidingsplannen eerst kort
geleden konden worden vastgesteld,
weer vertraging ondergaan.
NU ZAL ER een monumentaal, re
presentatief raadhuis verrijzen aan de
rand van de oude kern. De woning
bouwvereniging zal in deze omgeving
een complex 1 ..izen neerzetten. Men
zal kunnen spreken van een kentering
als althans ook het particulier initia
tief zich aansluit bij de plannen, die
het gemeentebestuur heeft. Want er zal
in Wieringerwerf méér moeten gebeu
ren de bevolking zelf zal activiteit
moeten ontwikkelen waardoor dit dorp
niet alleen een bestuurscentrum wordt
maar ook een levend centrum, dat er
kenning van de gehele bevolking ge
niet. We maken ons sterk dat, als men
de .bevolking van de polder bij refe
rendum had laten uitmaken welk dorp
hoofddorp- zal moeten zijn, Middenmeer
met vlag en wimpel uit de bus zou
zijn gekomen.
We hebben ons laten vertellen, dat
ter hoogte van de Brinkweg en Oom
Keesweg een hotel-, café- en restau
rantbedrijf zal worden gebouwd met
een zaal voor ongevee 450 mensen. De
plannen schijnen gereed te zijn. Wie
ringerwerf heeft dan ook dringend be
hoefte aan zulk een zaak. Het „wette
lijke" hoofddorp heeft officiële steun
bij de ontwikkeling. Het zal van de ac
tiviteit van de iWeringerwervers afhan
gen of er werkelijk, in naam en daad,
een hoofddorp zal zijn in de Wierin
germeer.
(Van een onzer verslaggevers).
Waar het dan wel om gaat? Om
de sensatie, die het zenden teweeg
brengt en misschien ook wel, maar
dan onbewust, de drang om zich te
laten gelden. Gevallen, waarbij het
werkelijk gaat om geldelijk gewin,
moet men zoeken als de bekende
spelden in de hooiberg.
TIJDENS zo'n uitzending worden
plaatjes gedraaid, die meestal
worden „opgedragen" aan vrienden
en bekenden en daar tussendoor
wordt een gemoedelijk praatje ge
houden. Zo konden wij dezer dagen
tijdens een uitzending vap de „Zen
der Mexico" horen dat „Zender Bui-
tenzorg" zeer. goed werd ontvangen,
tie, v.erslantk -maar- dat het met",-,Kleine--Johrfiiy"
.1= wag gecjaan. Hij zat er zeker
weer teveel aan te prutsen", aldus
de omroeper van de „Zender Me
xico", die zeer goed verstaanbaar
was. Wel was de toon ietwat zwe
vend en kwam het geheel niet sto
ringsvrij door, maar het geluid was
krachtig genoeg. Overigens zijn deze
uitzendingen niet altijd van humor
ontbloot.
Het is de justitie inmiddels wel
duidelijk geworden, dat de meesten
helemaal niet bang zijn voor straf
maatregelen, wanneer zij eventueel
zouden worden gegrepen. Er zijn in
vele gevallen reeds strenge straffen
uitgesproken, maar zij missen iedere
preventieve werking.
Het is zelfs zo, dat wanneer de
apparatuur in beslag is genomen
en dat gebeurt altijd zij na ver
loop van enige tijd weer materiëlen
kopen en natuurlijk op een andere
plaats een nieuw zendertje opstellen.
Deze maniakken kunnen er zelfs
niet buiten en er is zelfs een geval
bekend, waarin een man zijn vrouw
veel te weinig huishoudgeld afdroeg
om het huishouden te kunnen bered
deren, om toch vooral weer nieuwe
onderdelen en gramofoonplaten te
kunnen kopen.
DE HEREN zij hebben de bij
naam van „aetherpiraten" en niet
geheel ten onrechte spelen ech
ter met hun 'plaatjesdraaierij een
zeer gevaarlijk spel. Niet gevaarlijk
voor hun eigen leven, maar wel
voor dat van inzittenden van vlieg
tuigen.
Omdat de geheime zenders op de
normale golflengten van 200 m.
en hoger niet te horen zijn tussen
ai die radio-stations, zijn zij meestal
wel verplicht om „onder de 200 te
gaan zitten." Trouwens andere golf
lengten kunnen zij met hun gebrek
kige apparatuur niet halen.
Zij komen dan terecht op de ban
den, die ook de luchtvaart gebruikt
en wanneer een vliegtuig bij de start
of ianding een slechte radioontvangst
heeft als gevolg van storingen, ver
oorzaakt door een geheime zender,
kan dat zeer ernstige gevolgen heb
ben.
Daarom is het noodzaak, dat er
een einde komt aan de activiteit
van de geheime zenders, een activi
teit, die beter voor andere doel
einden aangewend kan worden. Hoe
dn zou kunnen geschieden, willen
wij in een volgende beschouwing
onderzoeken.
VAN EEN dergelijke geheime zen
der maakt men zich dikwijls een
verkeerde voorstelling. Meestal
maakt de apparatuur, waarmede ge
werkt wordt, geen enkele aanspraak
op het woord „zender". Dat is na
tuurlijk wel gevolg van het feit, dat
men met één goede buis, zoals de
radiolampen tegenwoordig genoemd
worden, al een heel eind komt. En
die kosten beslist geen kapitalen.
Iemand A
heeft van radib-t'echniek, -is al^spoë-
dig in staat een eenvoudig zender
tje te'bouwen.. Het ongeluk wil ech
ter, dat de meesten er juist weinig
of geen verstand vanhebben. Bij
hen is het bouwen ook niet de
hoofdzaak, nee het zenden is hun
liefhebberij.
Is het eigenlijk wei liefhebberij in
de goede betekenis van het woord?
Er zijn onder deze „knutselaars" die
werkelijk verstand hebben van ra
diotechniek. Zij weten soms heel
aardig zendertjes te bouwen en
geven advies en schema's door aan
„zwakke broeders" of wanneer het
een goede bekende' betreft, zijn zij
wel geneigd, een eenvoudig appa
raatje voor hem te bouwen. Daar
mede is dan al aangetoond, dat het
niet om het bouwen gaat.
Londen staat in het beeld van de naderende Kerstdagen. Alle mensen
doen hun speciale inkopen, hetgeen dikwijls een verkeersopstopping
ten gevolge heeft. Een overzicht van de vele kopers in de Petticoat
Lane waar kooplieden hun kerstwaren in marktkramen te koop
aanbieden-
Omstreeks Kerstmis worden de eerste
vier Neptunes van de Marine Lucht
vaartdienst op Valkenburg verwacht.
Zoals bekend zijn deze Neptunes be
stemd als opvolgers van de tot dusver
gebruikte Harpoons, die enige jaren ge
leden "Werden geleverd. De Neptunes
zijn, evenals de Harpoons, bestemd voor
patrouillevluchten en het opsporen van
duikboten. Daarvoor hebben zij een
speciale radarapparatuur aan boord.
Vier MLD-bemanningen zijn naar de
Verenigde Staten vertrokken om de
eerste vier Neptunes over de Oceaan
te vliégen.
op vele
BEDDEN,
DEKENS en
MEUBELEN.
Daar kunt U van
profiteren.
Slechts 8 dagen.
FNIDSEN 109
ALKMAAR
Zo goed als nieuwe pick-up
Te bezichtigen na 6 uur: Stet-
weg 33, Bakkum.
Haard fauteuil tegen elk aan
nemelijk bod. Verschuirstraat
11. Na 19 uur.
Eet- en ontbijtservies,
pastelgroen; radio, merk
Emud, en een smeedijzeren
Butagaskachel, cap. 30 m3. -
Luttik Oudorp 5.
Jongens- en meisjesfiets (als
nieuw)), prima werkfiets met
licht f 37,50, damesrijwiel m.
licht f 35,en 2e-hands auto
ped f 16,—. Jan Blok'land's
Rijwielhandel, Luttik Oudorp 3
bij de Bierkade.
Z. g. a. n. transportfiets
f 75,Doelenstraat 24.
Ford V 8, 2-deurs, met nw
kent.-bewijs. A. Schram, Ruy-
terstraat U 91, Ursem.
Twee-pers. divanbed m. spi
raal en 3-dlg kapok matras
(prima), een 1-pers. ledikant
met spiraal, een opvouwbaar
wandelwagentje, een kinder
auto en een slaapkamertafel
tje. Lyceumstraat 56.
Philips Kerstboomverlich
ting, 125 V., 1 maal gebr. en
3 dozen versiering tesamen
f 12.50; Ital. mandoline z. g.
a. n. f 15,zwart zijden ja
pon gekleed 1 maal gedr.
f 25,en paars zuiver wol
len japon z- g. a. n. f 15,Te
bevr.Kennemersingel 4.
Ter overname: een dames
mantel mt 40 en een meisjes
mantel (1:3 jaar). Noorderkade
74, Tel. 3776.
Wortelnoten radio-salonmeu
bel met Zwitserse platenwis-
selaar, prima, f 240,Te
zien en horen na 7 uur. Laat
12, Tel. 3472.
Electrisch fornuis met pan
nen, 220 V., en een haard.
Te bevr. Koedijk 100.
Jongensfiets f 30,en he
renfiets, prima banden, goed
licht, f 25,Nieuwlander-
singel 13.
Z. g. a. n. Jaarma-Haard
(Dru) f 200,—. B. Hermes, For
restusstraat 7, Alkmaar. Tel.
5957.
Wegens plaatsgebrek: z. g.
a. n. 1-pers. opklapbed met
ombouw. Na 6 uur: Van Hou
tenkade 33.
Bontmantel, Persian Breit-
schwanz, grote maat, modern,
in zeer goede staat. Te be
vragen: „Westerlicht", Prin
ses Julianalaan 14. Tussen
15 en 18 uur.
Goede Duitse kruissnarige
piano en een huisorgel. Rey-
neveld, Kennemerstraatweg
500, Heiloo. Tel. 3787.
'T GULDEN VLIES - ALKMAAR
Zondag: 20 Dcc. a.s., 8 uur
Wegens uitverkochte zaal voor de 16e maal
in Alkmaar
Kaartverk. dag. v. 11 tot 3 uur.
Tel. 2451.
AFD. ALKMAAR
Vrijdag 18 December, des middags
om half drie, in
'T WAPEN VAN HEEMSKERK
met voordrachten van Mevr. RIEK BONSET
HORST, voordrachtkunstenares, Haarlem.
Toegang alleen voor onze leden.
WIJ KUNNEN DIRECT PLAATSEN:
voor 48 uur per week.
Liefst gepensionneerde politie-agent of mare-
chaussee, met goede lichamelijke conditie, ge-
negen eenvoudige administratieve werkzaam-
heden te verrichten.
Uitsluitend schriftelijke sollicitaties met opgave n
van leeftijd, vervulde functies, referenties en ver-
iangd salaris aan:
jj^ESSELSCHADESTRAAT 1 - ALKMAAR
Dijkgraaf en Heemraden van de polder HEER
HUGOWAARD brengen hiermede ter openbare kennis,
dat met ingang van 16 December 1953 het kantoor van
de Secretaris-Penningmeester, de Heer J. TROMP,
gevestigd is:
Het telefoonnummer is voortaan:
Met ingang van 1 Januari 1954 zal voor polderaange
legenheden zitting worden gehouden op:
DINSDAG en VRIJDAG nam. van 25 uur ten
kantore Middenweg 287 te Heerhugowaard.
Dijkgraaf en Heemraden voornoemd:
H. STUIJ, Dijkgraaf.
J. TROMP, Secretaris.
AVVVWM\N\WMIVWVWVVV\\WAVVV\
De Nederlandse sopraan Dora van
Doorn-Lindeman heeft tijdens een re
cent bezoek aan Engeland enige op
merkelijke successen geboekt. In de
Royal Albert Hall trad zij voor. een
publiek van vijfduizend personen op
als soliste met The Royal Cheral So
ciety en het Londen Symphony Or
chestra, onder leiding van Sir Mal-
con Sargent. Uitgevoerd werd de Mis
in C. van de hedendaagse Britse com
ponist Julius Harrison. Het publiek
toonde zich enthousiast en hetzelfde
was het geval met de pers. Zo senreef
The Times over het „stralend stemge
luid" van onze landgenote.
Met haar echtgenoot, Max van
Doorn, aan de vleugel heeft mevrouw
Van Doorn-Lindeman bovendien, on
der auspiciën van de Nederlandse
ambassade, een goed-bezocht recital
gegeven in de Royal British Galle
ries te Londen. Zij zong werken van
Purcell, Hindemith, Schumann en
Max van Doorn. De bijval van pers
en publiek was ook voor dit con
cert zeer groot; Dora van Doorn-Lin
deman, die zich te onzent vooral be
kendheid verwierf door haar optreden
in oratoria, roemde men speciaal als
liederzangeres. Een der grote dagbla
den, de Daily Telegraph, schreef
voorts over de „fijnzinnige aantrek
kelijkheid" der liederen van Max van
Doorn. Het succes was zo groot, dat
men de beide kunstenaars verzocht
heeft, in het volgend seizoen een der
gelijk concert te geven in de Royal
Festival Hall.
Ned. Herv. kerk.
Beroepen te Feyenoord (toez.) G.
Oukema te Klarenbeek.
G'eref. kerken.
Tweetal te Utrecht (vac. K. Hart)
J. Noordwijn te Aalten en G. W.
Rijpsen te Rotterdam Z.
Beroepen te Castricum: B. J. Aal-
bers, cand. te Leersum. Beroepen te
Woubrugge; B. J. Aalbers, cand. te
Leersum. Beroepen te Leerdam: G.
L. R. Riphagen te 's Gravenmoer. Be
roepen te Schonebeek; J. T. Bakker
te Oude- en Nieuwe Biltzijl. Beroe] en
te Vlaardingen: J. Leder te Sybranda-
buren. Aangenomen naar Schagen:
J. Klugt, cand. te Amsterdam, die
bedankte voor Enim in Drente en
voor Eist in Gelderland.
Examens: de classis Amsterdam
heeft preap. geëxamineerd en beroep
baar verklaard de heer B. Woltjer te
Amsterdam Z„ cand. aan de V.U.
Chr. Geref. kerken.
Beroepen te Apeldoorn: W. Heerna
te Groningen. Beroepen te Dokkum:
L. Floor Jr. te Opperdoes. Beroepen
te Utrecht C.: B. van Smeden te Rot
terdam Z. Bedankt voor 's Gravenzan-
de: B. Bijleveld te Noordeloos.
Geref. gemeenten.
Tweetal te Vlaardingen; A. de Blois
te Rotterdam Z. en J. W. Kersten te
Genemuiden.
Vrije Evang. gemeenten.
Beroepen te Dordrecht: J. Verboom
te 's Gravenhage.
Aletta (t), 15-12 te Bangkok Alkaid,
pass. 14-12 Finisterre naar Las Paimas
Almdijk, 14-12 te Vera Cruz Amers-
kerk, 15-12 te Fremantle Amsteldijk,
14-12 te Le Havre Arendskerk, 15-12
te Davao Aalsdijk, 12-12 te Norfolk
Akkrumdijk, 14-12 van Marseille naar
Le Havre Alblasserdijk, 14-12 van R'-
dam te Londen Alhena, 14-12 vap Mon
tevideo naar Buenos Aires Altair, 13-12
van Vittoria te Rio de Janeiro Appin-
gedijk,' 10-12 n.m. van Mobile, 12-12 te
Houston Alamak, 14-12 van Genua
naar Port Said Albireo, 15-12 te Las
Paimas Aldabi, 15-12 500 mijl zuid
van Kaap Verdische Eilanden naar Ant
werpen Arkeldijk, 15-12 van Browns
ville te New Orleans Arnedijk, 14-12
te Hamburg -- Axeldijk, 14-12 van Ant
werpen, 15-12 te R'dam Barendreeht,
15-12 van Lissabon te Port Said Blitar,
12-12 te Genua Bali, 14-12 van Sin
gapore naar Makassar Bonaire, 14-12
320 mijl oost-noordoost van Fay al naar
Plymouth Boskoop, pass. 14-12 Eddy-
stone naar A'dam Boschfontein, pass.
14-12 13.10 uur Vlissingen naar Ant
werpen Caltex Nederland (t), 14-12 te
Kopenhagen Caltex Pernis, 14-12 te
Sidon Ceronia, 15-12 te Napels Cal
tex Utrecht, pass. 15-12 Ouessant naar
R'darn Dongedijk, 14-12 van Portland
Erinna, pass. 14-12 Sombrero naar
De onderzeebootjager „Groningen"
zal op Zaterdag 9 Januari om 12.00 uur
te water worden gelaten bij de Neder
landse Dok- en Scheepsbouw Mij. N.V.
te Amsterdam.
De doopplechtigheid zal worden ver
richt door mevrouw S. de Booij-De
Benckendorff, echtgenote van de bevel
hebber der zeestrijdkrachten en chef
marinestaf, vice-admiraal A. de Booij.
De „Groningen" is de zesde onderzee
bootjager uit^ een serie van twaalf, die
voor de Koninklijke Marine wordt ge
bouwd. Het is een jager van de B-klas-
se, waarvan de eerste sectie op 21
Februari 1953, na de tewaterlating van
de „Friesland" op de helling werd ge
legd.
Het schip wordt eCn dubbelschroef-
turbineschip met een grootste lengte
van 116 m, een grootste breedte van
11.74 m en een gemiddelde diepgang van
3.94 m. De standaard waterverplaatsing
zal 2450 ton bedragen.
Het machinevermogen wordt 60.000
pk, de maximum snelheid 36 zeemijlen
per uur. De bemanning zal uit 268 kop
pen bestaan. De bewapening zal bestaan
uit vier snelvuurkanons van 12 cm in
dubbeltorens, bedoeld tegen zèe- zowel
als tegen luchtdoelen. De vuursnelheid
van deze kanons bedraagt meer dan 50
granaten per minuut. Voorts bestaat de
bewapening uit een aantal mitrailleurs
van 40 cm en uit onderzeebootbestrij
dingsmiddelen van het nieuwste type,
verwant aan het raketwapen. Traditio
nele dieptebommen worden voor on-
derzeebootbestrijding bij deze schepen
niet meer toegepast.
De jagers van dit type woorden ge
bouwd in sectiebouw.
Stanlow Esso Rotterdam (t), 14-12 t
Aruba Friesland (KRL), 14-12 ten zu.
den van Kreta naar Beyrouth Gaa:
terland, pass. 14-12 Ouèssant naar Ri
cife Gouwe, pass. 14-12 Ouessant nar
Dakar Groote Kerk, 14-12 te Port Sai
Garoet, 15-12 van Bombay naar Chi'
tagong Graveland, 15-12 van Las Pa.'
mas te A'dam Garoet, verm. 14-12 vs
Bombay naar Chittagong Hecuba, 14-1
van Hamburg naar Antwerpen Heli
com, 14-12 te Philadelphia Ilos, pas
14-12 Ouessant naar Alicante Indr;
poera, 14-12 180 mijl oost-zuidoost \i
Minikoy naar Aden Ivoorkust, 14-]
van A'dam naar Hamburg Japa;
(KRL), 15-12 van R'dam te Port Said -
Jupiter, 14-12 van Hamburg naar A'
dam Java, 14-12 van Semarang na;
Surabaja Kedoe, 15-12 te Tjilatjap -
Kota Gedeh, 15-12 van Pladju naar S
marang Lindekerk, 15-12 van Djibou
naar Port Sudan Larenberg, 14-12 v;
Freetown, 15-12 te Monrovia Lise'.
(t), 14-12 van Singapore naar Pladju -
Laurenskerk, 14-12 van R'dam naarHan
burg Lissekerk, pas. 15-12 Ouessa?
naar R'dam Modjokerto, 15-12 7.25 ui
van Bremen te R'dam Molenkerk, 14-:.
\an Port Elizabeth naar Kaapstad
Maasdam, 14-12 590 mijl west van V;
lentia naar Halifax Maashaven, 14-1
van Freetown naar Abidjan Malvin
(t), 14-12 van Curasao naar Sydney -
Mentor, pass. 14-12 Ouessant naar Tun
Mitra pass. 14-12 St Vincent na."
Stanlow Murena (t), 14-12 van Live-
pool naar R'dam Maas, 14-12 n.m
van Lissabon te A'dam Nieuw-Arr
sterdam, 14-12 430 mijl oost-noordoo
van Kaap Race naar New York Niew
Holland, 15-12 te Hongkong Ondi)
(t), 15-12 te Yokohama Phrontis, 14-
te Amsterdam Prins Frederik Wille>
pass. 14-12 Lissabon naar R'dam Pri
Frederik Hendrik, 15-12 van Le Hav
te Antwerpen Prins Johan Willem F.
so, 15-12 van Hamburg naar Halifax -
Prins Maurits, 15-12 van Bremen m
Antwerpen Prins Alexander, 16-12
Hamburg Rijnkerk, 14-12 van Ar
werpen, 15-12 te R'dam Rijnlan'
J 4-12 van Montevideo naar Hheos Ra'
15-12 van Port Said te Napels Ri:
15-12 van Bangkok naar Singapore
Rotti, 15-12 van A'dam te Kopenhag
Soestdijk, 14-12 van Newüort Ne^
te Philadelphia Stad Alkmaar, 14-"
n.m. 19 uur te IJmuiden. Stad Dc
örecht, vertr. 18-12 van Cagliari na
Porto Torres Schiedijk, 13-12 n-m. v;
Halifax naar Boston Sliedrecht, 15-'
van Mena al Ahmadi Stad Arnhei
14-12 van Suez naar Perzische Golf -
Stad Amsterdam, 15-12 te R'dam Sten
tor, 14-12 van Grenada naar A'dam -
Tabinta, 14-12 van Port Sudan naar Sue
Tara, 15-12 te Santos Tegelber
15-12 van Durban naar Mauritius
Trompenberg, 14-12 te Savannah Tam
14-12 n.m. van Puerto Alegre te Moi
tevideo Taria, 15-12 van Ornskoldsv
te Stockholm Tara, 15-12 te Santos -
Tero, 14-12 van St Vincent <KV) t'
Vittoria Waterman, 14-12 440 mijl oo
van St Helena naar Kaapstad Westlanc
14-12 te A'dam Wonogiri, 14-12 va
Djeddah naar Colombo Waal, 15-12 1
Istanbul Westerdam, 15-12 van R'dar
te New York Woensdrecht, 14-12 va
R'dam naar Stockholm Wonosari, 15-1
te Djeddah ÏJssel. 14-12 van Alexan
drië te Beyrouth Zeeland (KRL), 15-1
te Singapore Zuiderkruis, pass. 14-1.
n.m. Gibraltar naar Port Said.