Alom over de aarde klinkt nu het „Stille Nacht..."
Gemengd feest in India
Feestviering in familiekring in V.S.
IN BELGIE WIJKT DE SINT
VOOR DE KERSTMAN
Amerikanen dragen Kerststemming
aan de gevels van hun huizen
In Berlijn werd het feest al
wekenlang voorbereid
St Nicolaas en de Kerstman versmolten
Als president Eisenhower de kerstboom ontsteekt
Half millioen gehele en gedeeltelijke
landgenoten handhaven traditie
Gemeenschapsgevoel op
de voorgrond
Kerstkind krijgt
geen visum
„Vadertje Vorst" in Praag
De Nederlandse
kolonie telt
60.000 leden
Verlichte woningen over het gehele land
kerstnummer
^SHHaaai
DONDERDAG 24 DECEMBER 1953
KERSTNUMMER
(Van onze correspondent te New York)
\OOR de Nederlanders en eerste-generatie-Amerikanen-van-Neder-
landse afkomst in de V-S. is Kerstmis in de eerste plaats het feest van
de huiselijke kring. Het Kerstfeest van de Nederlander verschilt niet
io veel van dat van de Amerikaan. De kerkdienst en de kerstboom
zijn, met de huiselijke kring en de stemming die men tenslotte in zich
draagt, de kardinale punten van deze dagen. Ook de Amerikaan ver
siert zijn kamers met hulst en mistletoe, hangt een kleurrijke kerst
krans aan de buitendeur en als er kinderen in het gezin zijn tuigt
een boom op, met ouderwetse kaarsjes of moderne, veelkleurige elec-
trische lichtjes.
lyAT hier, in de V.S., een tikje ver-
schilt is het gemeenschapsgevoel,
dat in deze dagen sterk op de voor
grond treedt. Dit wordt wellicht het
duidelijkst gesymboliseerd door de
plechtigheid op het Witte Huis, die
elke Eerste Kerstdag plaats vindt en
waarbij de president van de Verenigd*
Staten welke zijn politieke overtui
ging ook moge zijn aan het slot van
een korte radio-rede de lichtjes van
een „gemeenschaps-kerstboom" doet
ontsteken. Te Washington, op het voor
terrein van het Witte Huis staat zo n
gemeenschapskerstboom opgesteld. Op
het centrale plein van de meeste grote
steden en in de centra van kleinere
steden en dorpen hebben de gemeente-
(Van een bijzondere medewerker)
WEDEROM staat het Kerstkind
verlegen voor de grenzen van de
communistische wereld, die het de
toegang ontzegt. Zijn plaats wordt
ingenomen door een brave Rus
met een lange witte baard, die een
paar weken vóór Kerstmis met een
zak vol geschenken uit Siberië
komt en die een uitstekende pers
heelt, waarin zijn lange weg naar
Europa uitvoerig wordt beschre
ven; in de Nieuwjaarsnacht be
loont hij de Stachanowarbeiders en
alle harde werkers rijkelijk en
vermaant de luien om hun plicht
aandeel voortaan te vervullen.
besturen soortgelijke kerstbomen doen
plaatsen. Zodra de president thans
hoor- en zichtbaar dank zij radio en
televisie de' boom te Washington in
een zee van licht heeft doen baden,
volgen de andere steden het voorbeeld
een symbool van nationale harmo
nie. Doch daarna trekt ieder gezin zich
weer terug om eigen Kerstgans- en
-boom.
Een, op degelijke gegevens berus
tende, schatting van het aantal Neder
landers en Nederlandse organisaties in
de V.S. leidt tot fantastische cijfers. In
heel Amerika zouden zich ongeveer
een kwart millioen Nederlanders be
vinden, inclusief zg. eerste-generatie-
Amerikanen van Nederlandse afkomst,
geboren vaderlanders, derhalve, die
zich in de loop van hun verblijf en
werkzaamheid in de V.S. hebben laten
naturaliseren.
Eén vijfde van dit aantal treft men
in de omgeving van New York. Van
hen hebben 26.000 nog hun oude na
tionaliteit behouden, terwijl ruim 20.000
Amerikanen onder hen in Nederland
werden geboren.
Beide groepen vindt men vertegen
woordigd in een druk verenigingsleven,
dat zich over het algemeen eerder op
verstrooiing en verschillende sociale
activiteiten dan op weldadigheid toe
legt. Er zijn twee weldadigheidsorgani
saties, n.l. de Stichting Nederland ter
Zee, een groep met een in de naam
opgesloten doel, en de Netherlands Be
nevolent Society,, een groep, die de
helpende hand verleent aan elk legi
tiem noodgeval.
Zeker ook actief is de Algemene Ne
derlandse Vereniging,een vrijwillige
organisatie van Nederlanders uit alle
kringen en standen der maatschappij,
waarvan de voorzitter een oud-lid van
de Utrechtse gemeenteraad is. de heer
Alexander Poppers. Hij, en de immer
nijvere secretaris, Pieter U. Waasdorp
(voormalig marinier-officier) beijve
ren zich steeds om Nederlandse ge
beurtenissen, als verjaardagen van het
Koninklijk Huis, 3 October, e.d. door
een zo groot mogelijke groep Neder
landers en vrienden van ons land te
doen gedenken.
Weer op een ander plan staan de
Holland Society en de Saint Nicholas
Society. Beide zijn organisaties van
en voor Amerikanen, wier Nederland
se voorouders zich wel zeer lang ge
leden in Amerika vestigden. Van de
eerste organisatie verluidt, dat het lid
maatschap beperkt is tot hen, die kun
nen aantonen, dat hun voorouders met
de „Bontekoe" in het Westelijk half
rond voet aan wal zetten. De Saint
Nicholas is iets minder selectief, doch
denk niet dat zij, die hier in de twin
tiger of dertiger jaren van onze eeuw
kwamen, ook maar een schijn van kans
op het lidmaatschap maken. Voorts is
er nog een ietwat fossiele groepering
van „Dochters van Hollandse Dames".
Teneinde te kunnen toetreden moet
men van de vrouwelijke kunne zijn en
tenminste acht kruisjes plus grijze ha
ren kunnen aantonen. Om beide rede
nen faalden wij tot dit gezelschap door
te dringen.
Van veel belang is de „Netherlands-
American Foundation", een instantie,
die zich in het komende jaar actief zal
bezig houden met Nederlands-Atperi-
kaanse culturele belangen. Deze ver
eniging heeft een tijd lang een wat
kwijnend bestaan geleid. Radicale wij
zigingen in opzet en bestuur wettigen
de hoop, dat dit lichaam van nu af aan
een prominenter rol in de verhoudin
gen tussen beide landen zal gaan spe
len.
Van bepaald meer plaatselijke, aard
zijn typisch-Nederlandse gezelligheids
verenigingen als „Kunst en Genoegen"
in het stadje Patterson, New Jersey.
Ook de Friezen zijn hier vertegen
woordigd in de „Frisian Sociëteit UTI"
Soortgelijke groeperingen treft fnen
zowel om en nabij de metropolis aan
als ook elders in het land, in Holland,
Michigan, Fella, Ohio, Netherlands,
Texas. Daar bestaan tal van organisa
ties, wier leden zich gebonden weten
door hun Nederlanderschap of hun
Nederlandse afkomst.
Kerstmis wordt er alom gevierd, zo
als men deze dag in Amsterdam of
Groningen, Nijmegen of Zwolle her
denkt.
(Van onze Brusselse
correspondent)
CINTERKLAAS, die ill
België steeds bijzon
der vroeg zijn intrede
doet half October
heeft amper weer de
stoomboot naar Spanje
genomen, of het Kerst
mannetje staat reeds
voof de deur. Ziet men
niet hoe de Belgische
steden als bij toverslag
in kerstgewaad worden
gestoken!
Duizenden electrische
lampjes flikkeren op de
boulevards en in de
voornaamste winkelstra
ten. Mien hoort muziek,
men ruikt de geur van
dennengroen en mimosa.
De smaakvol versierde
etalages spreiden een
schat van geschenken
ten toon. Restaurants en
café's kondigen hun spe
ciale menu's en attrac
ties aan voor de „réveil-
lon" van 24 December.
En wanneer men enkele
dagen voor Kerstmis op
de pleinen vrolijk ver
lichte kerstbomen ziet
opgesteld en de traditio
nele kerstkalkoenen en
ganzen in de winkels
liggen uitgestald, terwijl
men zich slechts met
moeite een weg kan ba
nen door een menigte
van mensen, zwaar be
laden met pakjes, mistle
toe en hulst, dan kan
men met recht zeggen,
dat de stad de kerstsfeer
ademt.
Er zijn Belgen, die ook
Kerstavond in deze sfeer
beleven en met familie
en kennissen Kerstnacht
vieren in café of restau
rant in de stad. Anderen
geven de voorkeur aan
een Kerstmis in de Ar
dennen of aan de kust.
Maar velen ook brengen
Kerstavond door in de
huiselijke kring alvorens
zich naar de Nachtmis te
begeven, waar zij op vro
me wijze het Kerstgebeu
ren herdenken.
Zo viert ieder Kerst
feest naar eigen, gewoon
ten en dit is ook het ge
val voor de Nederlanders
die in België verblijven.
Zij waren in hun land
gewend Kerstmis thuis
te vieren en doen dit
doorgaans nog. In de
meeste huizen zal de
kerstboom niet ontbre
ken, noch de traditionele
kerstkransjes en het
worstenbrood En hoe
wel Sinterklaas niet ge
makkelijk wordt ont
troond, ziet men toch hoe
langer hoe meer, dat in
gezinnen zonder kleine
kinderen de pakjesavond
van 5 December op 24
December wordt ge
bracht.
Meer dan 60.000 Ne
derlanders hebben in Bel
gië een tweede vader
land gevonden. De mees
ten zijn gevestigd in de
grote steden, vooral in
Antwerpen en Brussel.
Ze hebben daar hun
eigen clubs en verenigin
gen. Hoe zou de Neder
lander immers kunnen
buiten zijn sociëteit waar
hij rustig met zijn vrien
den kan bomen onder het
genot van een geurige
sigaar en een glaasje
ouwe klare? De „Neder
landse Vereniging" te
Brussel en de „Hollandse
Club" in Antwerpen zor
gen voor het contact on
der de landgenoten en
organiseren van tijd tot
tijd filmavonden, waarop
Nederlandse documentai
re films worden vertoond
voor dansavondjes, brid
gedrives, een autorallye
enz. Koninginnedag wordt
natuurlijk nooit verge
ten. In de Hollandse scho
len te Antwerpen en te
Brussel worden de kin
deren dan getracteerd op
een vaderlandse beschuit
met muisjes. Er bestaat
meer dan één weldadig
heidsvereniging, die door
het inrichten van fancy-
fairs, collectes enz. tracht
behoeftige landgenoten te
helpen. Vooral in de
Kersttijd is men natuur
lijk druk in de weer om
ook aan de minst bedeel
de Nederladers in den
vreemde een gelukkig
Kerstfeest te bezorgen.
Vorig jaar verscheen deze politieke
Kerstman, „Vadertje Vorst" genaamd,
voor het eerst ook in Bohemen en de
tegenwoordige Tsjechische staatspresi
dent Zapotocky, toen nog regerings
chef, poogde in een aandoenlijke rede
zijn radiotoehoorders te overtuigen, dat
de „legende" van de stal te Bethlehem
uit de mode was. In de volksdemocra
tie was alles zó hygiënisch, dat kinde
ren niet eens in een Kolchozenstal ge-
horen werden. „Vadertje Vorst" daar
entegen, uit de broederlijke Sovjet-
Unie overigens een figuur uit een
Russisch volkssprookie uit de kapita
listische tijd was veel beter geschikt
om de kinderlijke fantasie te grijpen
en de aandacht van de dorpskoelakken
af te leiden.
Nu heeft men „Vadertje Vorst" on
langs in Siberië volgens de voor
schriften uitgerust en op reis gestuurd.
In Praag hebben 17 staatsfabrieken de
traditionele Kerstmarkt, eens het pa
radijs van de jeugd, in een tentoon-
stehing veranderd. On de taaipoppen
en hpt pakpapier is alleen de oude man
uit Siberië met zijn lange baard en
een dennebnom op zijn rug afgebeeld en
de Kermiskramen met hun licht en la
waai van luidsprekers moeten de ro-
m-niisehe, door sneeuw gedempte
summing van de Advent vervangen.
Éii de opening van de Kerstmarkt van
Vadertje Vorst" spraken de minister
voor de Binnenlandse Handel F. Krajoir
en de burgemeester van de hoofdstad dr
V Vaeek. maar hun woorden klonken
niet ande-s d?n wanneer ze op een
partiiverpadenng waren gesoroken.
De genodigden begonnen pas belang
stelling te fonen. toen er waren aange
kondigd werden die tot dusver nergens
te krijgen w*ren. Vadertje Vorst" zou
deze winter de brave, arbeidzame men
sen belonen met sinaasappels, dadels en
v;:"nn, be'ere text;eWoederen en uit
stekende scheermesjes uit Zweden; er
waren ook kaarsen voor de kerstboom,
zilversneeuw en stevig speelgoed te
krijgen. Nauwelijks waven de poorten
geopend of de ongeduldig wachtende
bevolking van Praag stroomde naar
binnen en al spoedig zag men voor de
kraampjes lange rijen staan. De voor
raden waren binnen enkele uren uit
verkocht, hoewel de prijzen onwaar
schijnlijk hoog waren. Om zich niet te
blameren laat de minister voor de Bin
nenlandse Handel dagelijks uit het hele
land nieuwe zendingen aanvoeren, maar
hii kan niet verhinderen, dat reeds
vroeg in de middag de kramen weer
leeg zijn. Zuidvruchten, een stevige
stof of een scheermesje, dat écht snijdt,
zijn dingen, die in Tsjechoslowakije
maar één keer in het jaar te krijgen
zijn, als „Vadertje Vorst" uit het Verre
Oosten komt.
De notabelen, die een tikje trots zijn
op de aantrekkelijke architectonische
kwaliteiten van hun huisje, hebben een
guirlande van lichtjes aangebracht
langs de daklijn en de geveltjes van
de zolderkamers. In elk der venster
ruiten hebben ze een klein lichtkaarsje
in een krans geplaatst. Andere buren
hebben zich opzettelijk ingespannen
een heel spectaculair effect te berei
ken: ze hebben niet alleen de kerst
boom voor één van de ramen opgesteld,
maar bovendien aan de buitenkant van
dat raam een boom-achtige decoratie
van groen en lichtjes aangebracht, met
een kleurige ster in de top van de
„boom".
Feestelijke gloed
£)E KINDERHAND is ook duidelijk
merkbaar in het huis ernaast. Een
bundelend, blauw licht, vestigt de aan
dacht op één van de ramen, waarin
met behulp van heel simpele papieren
knipseltjes een sneeuwvlok-effect is
verkregen.
Weer andere buren, voor wie het
j kerstfeest in de eerste plaats een gods-
f| dienstige betekenis heeft, hebben,
H smaakvol, in zwart-en-wit allegorische
kerstvoorstellingen in de fries boven
de deur aangebracht en daarop de
zoeklichten gericht.
Ook de dennebomen in de tuin ge
tuigen van het jaargetijde. Veilige
apparatuur is in de handel, met be-
hulp waarvan kleurige ballen en slin-
riet effect vütl een boom in een boom wordt door ggpg^ zonder ë^vaar voor kortsluiting
deze verlichting verkregen. de geheel natuurlijke kerstbomen kun-
- nen versieren. En wij herinneren ons
met de gemeenschapskerstt omen, die zee van gevelverlichtingen veel aan- Van een jaar geleden een (wellicht wat
men op de grote pleinen en centrale trekkelijks zien, protserige) veel-kleurige arreslee-van-
punten aantreft, en de hulst mistletoe Want hier wordt, aan de buitenkant licht, getrokken door de bekende ren
en kerstkransen die een (overigens van het huis, de kerstatmosfeer waar-, dieren inclusief Rudolf het rendier
spaarzame) huisheermaatschappij aan in elk gezin leeft, in electrische lichten met de rode neus en met het kerst-
de ingang van de gebouwen heeft aan- en ontwerpen getekend. Wie er langs mannetje, op ski's'er achter, gestyleerd
gebracht. Bovendien er zijn al hch- rlJdt in zijn auto (want een auto in ,n neon-silhouet, tegen het dak van
ten genoeg in de stad. Amerika is het equivalent van de fiets een heel groot huis.
in onze lage landen) voelt zich onwil- Maar of deze versieringen nu groot
(Van onze correspondent
te New York)
IN scherpe tegenstelling
tot de Brit, die zich in
zijn huis als achter poort
en gracht van zijn kasteel
waant en bij voorkeur
zijn hart en humeur niet
aan wildvreemden ont
bloot, is de Amerikaan
een extrovert. Zijn glim
lach (of pessimisme)
werpt altijd een paar
mijl zonneschijn e.g.
schaduw voor hem uit.
Viert hij feest, dan mag
de gehele buurt het ge
rust weten. Is het Kerst
mis, dan strekt zijn ge
meenschapszin verder
dan het feest louter te
vieren om de boom en
aan eigen haard.
Gedurende de laatste
jaien heeft zich de ten
dens ontwikkeld ook de
gevel van het huis te
versieren. Elk naar eigen
aard en eigen smaak.. En,
zonder twijfel, om de
kinderen trots te doen
zijn op hun eigen huis.
De lichtzee komt groten
deels ten goede aan het
platteland. De stedeling,
in zijn appartementen en
flats, is al erg tevreden
nu DORPELING is er in de laatste 5 vueii zu.ii unwii- Maar Of deze ve:
iaren toe overgeheld juist in de lekfung Ser°epen het spelletje te gaan 0f klein, beschaafd en bescheiden, ar-
jaren toe overgeneia juist in ae spelen: zeg me hoe ge uw huis met tisliek of smakeloos ziin in deze
meer afgelegen gebieden een electn- Kerstmis versiert en ik zal zedoen f zlJn in aeze
sehe kerstverlichting aan 1e hreneen versiert, en ik zal zeggen feestweken straalt nu over heel het
scne Kerstveriicniing aan ie Drengen wat voor mensen er wonen. a-j
De eerste reactie is er wellicht een Y Y Amerikaanse platteland, dat tot een
van teleurstelling: „he. wat jammer, De meer bezadigde elementen van jaar of wat geleden m deze tijd van
moest men in deze landelijke omge- de gemeenschap - vermoedelijk de de lange nachten in het diepste duister
ving nu ook al de kleinsteedse winkel ouderen zijn maar schoorvoetend gehuld placht te zijn, een feestelijke,
straat imiteren?" Alleen de Europeaan nlellwe P .?g!;ïJ, meegegaan, gloed van licht.
voor wie Kerstmis hii traditie het ZlJ hebben, als gebruikelijk, een grote De Europeaan, die gemerkt heeft dat
voor wie kerstmis, dij traame, net kerstkrans aan de voordeur gehangen dit uiterlijk vertoon geenszins afdoet
feest is van natuurkleuren het gele en een kleine schijnwerper gebruikt lan de gevoelens, waarmee elk gezin
maanlicht op het sneeuwwit-en-scha die zich gemakkelijk onder een boom het kerstfeest viert, begint te geloven,
duwzwart van de winternacht kan 'aa' camoufleren, maar die een sterkt dat een Amerikaanse Kerstmis ten
deze critische instellin» hebben Man, ;tralfnbundel afgeeft. Het geeft eei plattelande, zonder deze feestelijke
het Huurt „iet 1= aardig, beschaafd en bescheiden ef- versieringen, eigenlijk geen echt Kerst-
het duurt niet lang of hij gaat in deze fect. mis meer zou zijn.
1 Yf
tl
(Van een bijzondere medewerker)
SLECHTS weinige landen ter wereld kennen zoveel religieuze
feesten als India. De Hindoes vieren Holi, Dussehra en Divali,
de Mohammedanen ld, de Sikhs de geboortedag van Goeroe
Nanak en de Christenen tenslotte Kerstmis. In India wonen in
totaal meer dan acht millioen Christenen, terwijl het aantal
sympathiserenden op eenzelfde aantal kan worden geschat. Al
deze mensen zullen het feest van Christus' geboorte op een of
andere wijze gedenken. Er zijn er, die de Bijbel of de kerkgang
tot uitgangspunt zullen kiezen, anderen het gezin als symbolische
belichaming van het wonder der geboorte en derden weer ge
schenken of de maaltijd. Het Kerstfeest in India kan eigenlijk
als een versmelting van het Nederlandse Sinterklaasfeest en het
Engelse Kerstfeest worden gezien. De kinderen, hoe arm ook,
krijgen presenten, terwijl speciale aandacht aan de dis en de
versiering van de huiskamer wordt besteed. Op de foto is duide
lijk te zien, dat de man, die cadeautjes aan de kinderen geeft,
meer op de Nederlandse Sinterklaas dan op het Engelse Kerst
mannetje lijkt. Zelfs de „Zwarte Piet" ontbreekt niet, ook al
draagt de laatste een witte jas en ook al is de voor Nederlandse
Kinderen zo mysterieuze zak vervangen door een doorzichtige
rieten mand.
(Van onze Berlijnse correspondent)
MET de voorbereiding van het
Kerstfeest werd hier in Berlijn
en ook in de door de Sovjet-Unie
bezette zone van Duitsland reeds
weken geleden begonnen. Er
wonen in Oost-Duitsland maar
2000 Nederlanders, tvaarvan onge
veer de helft in Berlijn, doch deze
zijn meestal door grote afstanden
van elkaar gescheiden en zo .slecht
bemiddeld, dat tijdig met de bedel-
beurs moet worden rondgegaan. Is
het geld eenmaal binnen en dat
is meestal enkele dagen vóór
Kerstmis dan kan pas voor hel
feest worden ingekocht. Dit ge
schiedt door de gecombineerde
weldadigheidscommissie van de
twee Nederlandse verenigingen al
hier, namelijk „Nederland en
Oranje" en „Hollandia". „Neder
land en Oranje" bevat de meer
kapitaalkrachtige Nederlanders,
maar dit verhindert niet, dat de
samenwerking tussen beide vereni
gingen uitstekend is. In feite zijn
het hun gecombineerde weldadig
heidscommissie en het consulaat
der Nederlanden alhier, die de
ivereldlijke kant van het Kerst
feest voor hun rekening nemen.
Het Kerstfeest heeft hier voor de
Nederlanders echter ook een sterk
godsdienstig karakter. Het wordt in
Berlijn en de zone nog op oud-vader
landse wijze gevierd. Zo heeft hier
nooit de Duitse gewoonte kunnen bin
nendringen, dat de avond vóór Kerst
mis, de zogenaamde heilige avond, als
een deel van het Kerstfeest werd be
schouwd. Evenmin worden door de
Nederlanders bij het geboortefeest van
Christus geschenken gegeven, wat de
Duitsers wel doen. Op de morgen van
het kerstfeest komen de protestantse
Nederlanders ongeveer 90 procent
der kolonie bijeen in het zogenaam
de Deense kerkje. Domina Ruys, de
ziel der Nederlandse protestantse ge
meente achter het ijzeren gordijn, ver
telt het Kerstverhaal, en de Neder
landse consul, de heer Millenaar,
spreekt een Kerstherdenking uit. In de
namiddag komen alle Nederlanders
weer bijeen. Onder begeleiding van
een strijkje worden Kerst- en oud-
Nederlandse liederen gezongen in de
prachtig versierde zaal. Onderwijl
wordt cacao gedronken en deelt men
kerstverhalen uit. Dit jaar zal dit feest
plaats vinden in de grote parochiezaal
van, let wel, de katholieke Clemens-
kerk, die tot dit doel door Pater Bren-
ninkmeyer ter beschikking werd ge
steld. Wel een bewijs, dat het onder de
Nederlanders van beider confessie hier
uitstekend harmonieert.
Dit was ieder jaar het officieel pro
gram, maar deze keer staat het Kerst
feest nog sterker in het teken der Ne
derlandse kolonie.
Ongeveer twee weken geleden werd
hier namelijk het eerste vluchtelingen
kamp onder Nederlandse leiding inge
richt, dat een confessioneel belang be
oogt. De vluchtelingen kunnen er ko
men naaien, strijken, spelletjes doen
en lezen. Zij verliezen er voor enkele
uren de anonimiteit van het kamp
leven en ontmoeten er mensen, die zich
werkelijk voor hun noden interesseren.
Ook heeft men dit jaar 800 Nederland
se gezinnen weer verblijd met een
prachtig Kerstblad. Het noemt zich:
„De Open Deur" en bevat naast vele
ontroerende Kerstverhalen onder an
dere ook reproducties van de Zwitser
se schilder Willy Fries, wiens kunst de
betekenis van het Kerstfeest juist nu,
in onze dagen van tanks en atoom
bommen. zo drastisch, maar ook zo
waardig vertolkt, De Nederlandse ko
lonie in Berlijn en Oost-Duitsland
wenst U allen in het vaderland een
gezegend en prettig Kerstfeest.