Avondjaponnen vertonen zeer gevarieerd beeld Imitatie-juwelen verdringen de echte IVOROL SASKIA In de Engelse huiskamers prijken de kerstkaarten Een facet van het zo gevarieerde landschap der vrouwelijke feestkledij Wisseling in de mode is niet bij te houden Maar eigenlijk is er dit jaar niets veranderd DE REUS EN HET KIND De strapless blijft gehandhaafd Oorringen en knoppen van.... bont Proberen blijft begeren! - DOOR Ook hier werden de kaarten populair KERSTNUMMER DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 KERSTNUMMER KERSTNUMMER (Van een medewerker). NU wij ons zo feestelijk aan het uitdossen zijn, willen wij ons toch ook even bezighouden met onze sieraden. Hierbij moeten wij meteen constateren het is naar voor onze goud- en zilversmeden dat voorlopig het echte sieraad, dus van goud of zilver, met echte diamanten en parels, heeft afge daan. Niet omdat zij niet mooi zouden (kunnen) zijn, maar omdat wij leven in een tijd die zijn te kort aan werkelijke rijkdom wil vergeten door een overdaad van schijn. Zou men de tegenwoor dige sieraden in echte diamanten, echt goud en echte parels willen uitvoeren, dan zouden deze producten, voorzover de mogelijkheid ze te maken al zou bestaan, zoveel kosten, dat slechts een enkeling op deze wereld ze zou kunnen betalen. Probeerde men vroeger echte juwelen te imiteren, was het toen ordinair deze imitaties te dragen, de lage prijs van de schitterende imitaties is de oor zaak geworden van een zwelgen in overdaad, een wisseling in de mode van deze sieraden met ieder seizoen, die door de echte juwelen niet bij te houden is. Men kan nu eenmaal niet twee maal per jaar zijn juwelenbezit laten moderniseren. Bovendien zijn gouden sieraden, van de afmetingen die tegenwoordig en voque zijn, niet te torsen. W ant groot zijn vele van de oorringen, broches, col liers, armbanden en haarbanden zeker. DE DECEMBER-FEESTDAGEN zijn gewoonlijk het begin van een flink aantal gelegenheden, wagrbij de avondjapon, zoal geen ver plichting, dan toch minstens gewenst is. Als wij dan nagaan wat wel de meest aangewezen lijn en stof is voor dit kledingstuk, dan blijkt dat er eigenlijk helemaal niet zoiets bestaat. Het steeds toenemende verzet van de heren der schepping zich in rok of smoking te hullen mdtikt jammer genoeg het aantal gelegenheden waar lange avond kleding strikte noodzaak is steeds kleiner. Weliswaar hebben wij dit voor een niet onbelangrijk deel aan onszelf te wijten, omdat wij niet met voldoende nadruk te kennen hebben gegeven dat manlief ons te kort doet met zijn lakse houding en omdat wij hem niet bijtijds slappe overhemden met liggende boorden, dunnere stoffen of, ter afivisseling, een tropensmoking hebben aangeraden. het is misschien wel interessant te weten, dat gezien de laatste toevoegingen van de Parijse coutu riers aan hun collecties, een voort zetting van de gedrapeerde buste- lijn ook voor 1954 te verwachten is, wat zowel op uw keuze van- model als van stot van invloed kan zijn. Merkwaardig is, dat waar bij de lange japon strapless zich wist te handhaven, bij de korte uitgaans- japonnen strapless volledig heeft af gedaan. Hier zijn late boothals en idem V-decollete met straps of kleine mouwtjes om schoudertop of bovenarm eveneens vaak met gedra peerde buste een groot succes. Dit alles is niet onbegrijpelijk, daar dit kledingstuk zich voor de meest ver schillende omstandigheden moet le nen. Het etentje in de stad, de min of meer officiële visite, schouwburg, cocktails en het niet zo heel grote feest met manlief in colbert. De op lossingen die men met velerlei s'tof- fen voor dit alles gevonden heeft zijn zeer gelukkig en zowel de vrouw die het met één exemplaar, als com promis moet doen als-de gelukkige met een zeer ruim kleedgeld die zich enkele van deze verleidelijke cos- tuumpjes kan aanschaffen met ver schillende accenten, zullen naar ge noegen kunnen slagen. De princess line, deze fraaie maar voor vrijwel iedereen ondraagbare uitvinding, die 99% of meer van de vrouwen heeft doen ontdekken dat haar figuur niet deugt .zal blijkbaar nog wel even aanhouden. Wel schijnen de groten der mode een halve of driekwart ceintuur te willen invoeren, in na volging van de confectiefabrikanten, die hun producten nu eenmaal moe ten verkopen en bij iedere princess- liin japon een ceintuur leveren om de lelijke vouw die onherroepelijk ontstaat op de afscheiding van het strakke lijfje en de ronde heuplijn te maskeren. J]EN verdere ontwikkeling in de korte gelegenheidskleding moeten wij zien in wat de Engelsen en Ame rikanen noemen de „covered look" ofwel de bedekte aanblik. Men duidt hiermede aan de neiging de vrouw tegemoet te komen die wel gekleed moet zijn, maar die het flinke deco- lèté dat toch nog altijd de korte gelegenheidsjaponnen karakteriseert nog wat wil uitstellen of zelfs hele maal wat griezelig vindt. Twee mo gelijkheden zijn voor deze twee cate gorieën ontwikkeld. De eerste groep vindt haar behoefte en decollète ge dekt door zeer korte, meest recht naar beneden hangende bolero-jasjes, die de japon haar feestelijk karak- HOE dit zij, de Haute Couture heeft meelij met ons gehad en heeft op het gebied van de lange avond japon eigenlijk niets veranderd. Strapless handhaaft zich ondanks de schuchtere pogingen om via de halter of banden over de schouder- punten of bovenarm nieuwe moge lijkheden te vinden. Eigenlijk kan dus de japon van verleden jaar on gewijzigd dienst doen, zolang u niet het gevoel heeft dat men u erin kan uittekenen met de ogen dicht. Moet er een nieuwe komen, dan is een in overmaat toegepast borduursel van pareltjes, kralen in alle kleuren, rijnsteen en lovertjes wel een zeer juiste, zij het niet goedkope garne ring. Wat de stoffen betreft, zijn de mogelijkheden al even onbegrensd als bij de modellen, al zal men ma teriaal en model wel met elkaar in overeenstemming moeten bren gen. Een hele fijne jersey zal slechts tot een slanke japon te ver werken zijn, terwijl wollen of zij den taft zich evenals stevig-gewrè- ven of -gefinishte katoenen stoffen uitstekend lenen voor uitstaande rok ken of grote strikken. De mannequins van Madame Shia- parelli, de Parijse couturiere droe gen wagenwielen aan de oren van zeker zeven centimeter middellijn en geheel bezet met imitatie tur- quoisen. Er worden braceletten in de handel gebracht die twaalf centi meter en meer breed zijn, glinsterend van de similidiamanten en rode, groene en gele stenen en parels. Heeft men niet zoiets groots, dan kan men rustig drie of vier ver schillende armbanden naast elkaar aandoen. Deze barokke overdaad, in het laatste jaar over de gehele we reld losgebroken, vinden wij ook te rug in de borduursels op truitjes, avondjaponnen en geklede middag- japonnen. Zeer sterk is in dit alles een Oosterse invloed te onderken nen: Een sprookjesluxe uit de Dui zend en Een Nacht gelegd aan de voet van de gewone vrouw uit Ne derland of Ottawa, uit Kaapstad of uit Oslo. Deze Oosterse invloed vin den wij echter ook in de zeer een voudige, zij het vaak grote, goud kleurige oorringen, die ons land zo stormenderwiize hebben veroverd. Inmiddels zijn deze ringen en de duizend variaties daarop in alle kleuren van de regenboog niet zo zwaar als zij eruit zien. Men is er in geslaagd aluminium in goudkleur te brengen, zodat al deze grote siera den haast gewichtloos zijn. Over oorringen gesproken: U kunt deze ook zelf maken door aan een willekeurige oorknop van de door U gewenste kleur met een wollen draadje een gordijnringetje of ring te hangen en deze te omhaken met wol van dezelfde kleur. Door aan de onderkant franje te maken van anderhalve centimeter heeft U een allercharmanst oorsieraad, dat niet zo algemeen is. Ook niet algemeen en met wat goede wil eveneens zelf te maken zijn oorringen en knoppen van nerzboht, een Amerikaanse nou veauté. Hoewel de rage voor alles wat pit en noot is alweer wat is geluwd kan de handige vrouw met ehulp van deze ingrediënten, wat goudbrons, raffia en leer nog allerlei zeer modieuze hangers, spelden en kettingen maken. Eveneens zeer a la mode, maar naar onze mening min der geslaagd zijn de halsbanden met fruhsorteringen met bijbehorende oorknoppen. Wï° het niet in de oorringen wil ze "i. kan zieh te buiten gaan aan ze- ng afhangende pendanten, die "büna de schouders raken. Hierbij zijn lange halskettingen te krijgen met een herhaling van deze pendan ten. De materialen en uitvoeringen zijn weer even barok als bij de an dere modellen. Laten wij tenslotte nog vermelden de mogelijkheden die er schuilen in losse kragen van leer of kant, stola's van iedere vorm en stof en in de zogenaamde ascots, een soort krui sing tussen das en shawl. Allereerst de kragen: Op truitjes en eenvoudi ge japonnen, al dan niet in combina tie met byoux is er met kanten kraagjes veel te beginnen. Meer eigen fantasie echter kunt U uitle ven in leren dito. U kunt hier aller lei dingen op borduren, zowel figu ren met wol, als pitten, kralen, lo vertjes, U kunt er een kleurig rand je langs haken. Ze zijn te sluiten met een paar kleurige veters. Het zelfde geldt natuurlijk voor kraag jes van stevige stof. Stola's zijn langzamerhand wel in geburgerd, al durven veel vrouwen er nog niet zo mee te manouvre- ren, dat zij iedere keer dat men haar ziet anders gekleed schijnen te zijn en dat is toch eigenlijk de bedoe ling van deze leuke doeken. Tenslotte de ascots. Begonnen als heel eenvoudig wit kraagdasje, met twee uiteinden als tennisrackets en een recht verbindingsstuk, zijn zij tegenwoordig ook deelgenoot in het kleurenspel. Ze bestaan nog steeds uit een recht stuk dat om de hals sluit en van voren word geknoopt. De brede uiteinden, die bij de knoop reeds beginnen zijp nu driehoekig, spadevormig of nog sterker geva rieerd. In heldere kleuren, gestreept en/of bestikt met glinsterende kraaltjes, zijn deze, in enkele uren zelf te maken dasjes een dankbare hulp in de garderobe van haar die er anders uit wil zien dan een ander. (Advertentie, (Advertentie, ing. Med.) ter laten en de indruk geven van een hoge taille. Voor haar die zich liever blijvend wat bedekt willen voelen, is de juiste oplossing te vinden in een volledig gesloten ja pon met driekwart mouw van chif fon of tule met daaronder een ge lijkkleurige onderjurk van bijvoor beeld taft of satijn. Het resultaat is een feestelijk aanzien, practisch een gedécollèteerde japon en toch niet het voor verschillende vrouwen onaangename gevoel erg bloot te zijn. Zoals u ziet zijn alle mogelijk heden aanwezig: kort en lang, wijd en nauw, hoog en laag ieder heeft de vrije keuze. jgNIGE TIJD geleden las ik een ei genaardig klein bericht, dat even wel meer dan duizend jaren omspant. De geestelijkheid van sommige Euro pese landen had er openlijk haar be zorgdheid over uit gesproken, dat het Kerstfeest steeds weer dreigt te ont aarden in een hol enzinloos smul- festijn, waarvan de Kerstman het symbool lijkt te worden. En de gelo vigen werden opgewekt zich hiervan vooral te onthouden en zich te be zinnen op het oude gewijde karakter van dit Christelijk feest.,.. Men kan, bij oppervlakkige lezing, volkomen instemmen met de strekking van deze boodschap. Zelfs voor ie mand, die buiten elke geloofsgemeen schap staat, is er iets stuitends in, om de roodneuzige bonhommie van deze goedlachse Kerstman met zijn ganse opzichtige show-entourage van rood licht, nagemaakte sneeuw, hulst en zilverpapier, zijn gebraden kalkoen ij soupers-dansant bij kaarslicht, te com bineren met de herdenking van een of ander godsdienstig gebeuren. De goede bezorgde geestelijken ver gissen zich echter, als zij het twintig- ste-eeuws Kerstfeest een ontaarding noemen. Het is niets anders dan de consequentie van een fout, die hun voorgangers, een dikke duizend jaar geleden hebben begaan. Het kruis in de opgeheven hand van een zendeling in het heidens West-Europa was tenslotte maar een zwak wapen. Er sprak geen enkele dreiging uit, het miste allure en schit tering-, de hamer van Thor en het zwaard van Wodan waren wél zo spec taculair. De levenskrachtige, oersterke reus van het Germaanse heidendom liet zich eerst, maar slechts in schijn, verslaan door het ijzeren argument der keizerlijke legers. In wezen was hij hoogstens overgehaald tot een compro mis: hij liet zich paaien met een zoet lijntje. Het dierbaar speelgoed van zijn luidruchtige offerfeesten gaf hij om te beginnen niet- prijs: hij liet het hoog stens vergulden met een flauw Chris telijk tintje. Dus behield hij, tevreden, zijn vrucht baarheidsymbolen met Pasen, zijn zon newende-vreugde met Kerstmis. Hij werd naar de kerk gelokt met schoon gezang en een kribbespel in de schijn van kaarsen. Maar thuis wierp hij als van-ouds zijn Joelblok op het haard vuur, dronk overdadig .bier en schrans te aan gebraden bout tot 't vet hem van de vingers droop. Het was een psychologische vondst, een zeer menselijke handigheid, die deze eerste Christenpriesters toepasten. Zij dwongen hun ongeletterde pasbe keerden niet tor een krachttoer van al gehele levensherziening. Zij hieven al. leen naar zij trouwhartig veronderstel, den, de ingewortelde heidendse gebrui. ken op eén hoger plan door ze voor ta stellen als Christelijke symbolen. Da eieren bleven op de Paasdis staan, de lichten werden uitbundig ontstoken op Kerstmis. Zij vertrouwden op de vurig- heid van het nieuwe geloof, op de schoonheid der Christelijke gedachte, die allengs van de oude overlevering de kracht zou verteren, totdat ook aan deze verdrooge tronk een nieuwe fris se scheut zou uitbotten: het van alle heidendom gezuiverde, pure Christelij ke leven. Maar zij vergaten in hun zachtzin nige kortzichtigheid de oude waarheid dat het onkruid krachtiger wasdom en taaier wortels heeft dan de tarwe. En dat de aarde minder sterk lokt dan de hemel. Het heeft meer dan duizend jaren ge- duurd, eer de vergissing in volle om vang aan het licht kwam. Maar toen de Kerstman, goedgemutste drinke broer en gulle tafelpresident, de teu gels van zijn rendiergespan vast in de hand nam en van overzee in de sneeuwwolken kwam aansuizen, een tak mistletoe op de bontmutstoen had de oudgermaanse heiden zijn ple zierigste vermomming ontdekt en vaagde lachend stuk voor stuk het kruis, het anker en het -hart van de feestelijke tafel. En het lijkt er be denkelijk op of zij daar op de slordige vloer, tussen champagnekurken en ver- scheurde pistaches, voorgoed zullen blijven liggen. Dat is ook niet te ver. wonderen, goedbeschouwd. J-JET KIND ligt ook, volkomen afzijdig, op muf stro in eén weinig com fortabele stal en de engelen zingen hun hemelse Kerstcantate bij sterrenlicht voor het kleine verblufte gehoor van een paar armzalige herders. En nie mand uit heel het koninklijk Jeruza lem sluit zich zelfs uit nieuwsgierig heid aan bij de klingelende karavaan der Wijzen uit het Oosten. Maar het Kerstlied klinkt des te zui verder onder de stille luister der eeuwige sterren, en de kribbe is juist laag genoeg, dat een kind over de rand kan gluren in verwonderde genegen heid. Verhinder ze niet: het woord is even dringend als oud. Geef een kind een overladen kerstboom vol electrische kaarsen en witte pakjes met rood lint omstrikt; het zal eerst tevreden zijn bij het verhaal, simpelweg voorgedra gen als enkel de middeleeuwer dat kon: Maria die zoude naar Bethlehem gaan.. Geef het een dure perfecte gramo- foonplaat met geschoolde stemmen, een geroutineerd orkest en klokgelui: het zal enkel maar luisteren tot het glim lachend kan invallen en de herdertjes bij nachte op het veld zingende gezel schap houden. Gun hun, om alles wat liefelijk is, de zuivere genegenheid voor het Kind. De Reus komt, wie weet hoe gauw, wel aan zijn trekken. duizenden bijdrukken die grif aftrek vonden. Deze kerstkaart van honderd jaar geleden zou in onze ogen wat senti menteel aandoen. Zij bestond uit drie delen, waarvan het middelste deel n gezeten burger familie voorstelde be zig het uitgebreide kerstmaal te nut tigen. De beide andere delen gaven een tafereeltje te zien, waarbij voed sel en kleding aan arme mensen werd uitgedeeld. Het volgend jaar waren er ver schillende uitgevers die het voorbeeld van Sir Henry Cole volgden en reeds na enkele jaren werden in Decem ber millioenen van deze kerstkaarten uitgegeven en verkocht. De uitgevers zaten niet stil, zij droe gen bekende artisten op om ontwer pen voor hun kaarten te maken. Er werden speciale series ontworpen. (Royal Academy series). Ook werden er wedstrijden georganiseerd, waar aan iedereen kon deelnemen om mooie ontwerpen te verkrijgen voor deze aardige en goedkope kerstatten tie. Dit alles droeg er toe bij om in •een korte tijd de kerstkaart gewel dig populair te maken. Ofschoon de beroemde dichter Ten- g contact ook met hen met wie men nyson een aanbod van duizend pond de vele kleurige kerstkaarten. AL door een zekere traagheid niet meer voor het maken van een kerstgedicht vanaf begin December beginnen ^Beln^oed^rinnr nn7P «po moord» afwees» waren er mindere goden tie ii> i - beïnvloed door onze geallieerde hun gaven graag in dienst van de deze binnen te stromen en ieder vrienden, hebben ook in ons lana de kerstkaarten stelden en zo werd het kerstkaarten na de oorlog aan popu- al spoedig de gewoonte om zijn kaart lanteit gewonnen. En terecht. van een toepasselijk vers te voorzien. Bij de keuze hiervan kan men im- In deze kerstkaarten kan men een mers zijn persoonlijke gevoelens veel wonderlijke mode waarnemen. Ter- i i 7 .ter J°'ultlnS laten komen dan door wijl enerzijds de oude kaarten, ver- open haardenom daar te blijven middel van koude, blanke, nieuw- sierd met linten en voorstellingen tot de feestdagen voorbij ziin. .iaarskaarten, die gelukkig hoe langer van zéér rode roodborstjes op be- t/ J J hoe meer op de achtergrond raken, sneeuwde EEN van de eerste kerstkaarten, die de post mij bracht, droeg de spreuk: „Life is strongest in love" (Cristopher Fry). Ik bepeinsde hoe de geefster van deze kaart ernstig tracht naar de inhoud van de spreuk te leven. En mijn ge dachten gingen uit naar het land waar deze ikaart vandaan kwam: Engeland. Hier prijken in de dagen rondom Kerstmis in de huiskamers nieuw exemplaar krijgt zijn plaats je naast de andere op de schoor steenmantel boven de beroemde - 7— takken, of met flinke wensen, ge- Ook de gewoonte om visitekaartjes sneeuwstormen, niet meer in trek zijn, blijven de Kerstmannen die in Kaarten met goede dichten, keurige bedrukte kaarten P16' g n- Prop,te verzenden verdwijnt langzamerhand geheel. Juist' m de da- vliegende vaart od de slee het dorp met naam en adres van de afzen- gen rondom Kerstmis voelt menigeen binnen snellen zeer geliefd. Evenals der en een zelf gekozen spreuk £e behoefte om de oude vriendschaps- de postkoets en de Kerstman honderd prnn of ppnvnndipp lenartpn die >]a.uwer aan te halen en met jaar geleden de kinderharten in ver- erop of eenvoudige kaarten, die zon kleine attentie als het zenden rukking brachten, zullen ze dit nu en bij duizenden in de ivarenliuizen van een toepasselijke goed gekozen over honderd jaar nog wel doen. Toch worden verkocht. Alle hebben zij drlgenart m<m da3r V0e' t0e Mj" thebbiT de t^^^oordige kerstkaar- ura8®n: ten heel wat meer fantasie dan vroe de bedoeling om goede ivensen Het is meer dan honderd jaar gele- ger en naast allerlei onderwerpen, voor Kerstmis en Nieuwiaar on -o n?' ,?at j6n Engelsman Sir Henry als bloemen, dieren en copieën van be- .A,., l]aar °l' Cole de opdracht gaf om een ontwerp roemde schilderijen, is' 't Engelse land- prettig mogelijke wijze over te voor een kerstkaart te maken. schap een geliefd onderwerp. breneen. j Deze eerste kerstkaart, getekend Juist deze landschapskaarten zijn 6 door John Horsley, een bekend artist erg geschikt om aan verwanten bui- en !'d van the Royal Academy, wa; ten Engeland te zenden, die op d«;e Millioenen van deze attenties wor- meteen een groot succes. manier weer aan -het liefelijk land den ieder jaar in de Engels spreken- De eerste vijftig exemplaren warer, schap van hun vaderland worden her- de landen verzonden en op deze ma- in een minimum van tijd uitverkocht innerd. nier onderhoudt m-n een jaarlijks en de uitgever Cole liet er nog enige HENDMNE IN TIJDEN van zorg lijkt het of de Advenlsgedachte ons m dan de Kerstgedachte. Is het r reëler, dat wij het heil verwacht dat wij ons verheugen over een 1 gekomen zou zijn? Het verwachte kunnen we hegrijpen. We kunnen aflezen van de gezichten van wie i langs ons heen gaan. Het verwacl iets beters is dikwijls te zien als d rand om een wolk van donkere het heden. Bij velen vreet zich de stelling een weg door hun leven, worm zich door het gave vruchtv. een appel heenvreet. Er is een hoopvol beginnen gei een nieuwe betrekking. De vorij was helemaal niet geslaagd. De c een onmens. Maar nu zou het 1: beter gaan. Maar langzamerhan het nieuwe gewoon, werd de eers weggenomen en daarna kwam de om iets, dat tegenviel. De teleu: was er en vrat maar door En zijn zo ook niet huwelijken nen? Is het bij velen niet een scl zij, na jaren nog eens weer de tr in handen krijgen, waarop de g( je tegenstralen? Wat is er van d geworden? Je kunt de kring va beelden wijder trekken. Je l^unt in de binnenlandse en buitenland tiek van na de laatste oorlog teru| de teleurstelling. En op zijn besl die voorbeelden is er alleen nog n verlangen naar het gave, naar het waarvan vroeger toch meer te zii zijn geweest. Het verlangen, dat uitgesproke of dat alleen maar te zien is op zichten van wie langs ons heen g En wie zal weten, of dit allee een dwaas hopen is op wat toch komen, of dat het een optimism grond van onverwoestbaar gelooi naar deze krant. Daar is een pag het wereldnieuws. En ergens 1 is er een stichtelijke medidatie. Is band tussen deze twee? Heeft he nog met elkaar te maken, of wr tussen beide? Kerstmis! Het tel Kerstmis! En daar is tegelijk het van ongeluk en misdaad, van f spanning, van ongerechtigheid. K is het een adempauze in de heksi Verstomt het lawaai enkel mi ogenblik, niet omdat het uitger doch omdat de traditie het nu wil? Wat is de zin van Kerstmis wezenlijke romantiek is in een doorheen vreet als 'n worm door geen andere zin dan het even stc door zal razen. Maar het kan «Jok anders. En h leefden als de verwachting van de het verlangen een sterk optimist vervulling van dit verlangen. Ke: wereld niet wil laten verkommer roept haar tot zijn heil! God w misère en het verderf, waaraan tekent, dat dit niet alleen maar va al begonnen is. Het Kind i s gel teleurstellingen en wonden van i Zo donker kunnen de mensen de Kerstlicht töeh schijnen. Of mense dit Kind Maar zie, wij willen een teken, het kunnen merken in ons leven we het zien, dat er geen tegensp: evangelie echter laat ons zien, d Kerstmis nooit zullen vinden. Zot onontkoombare, dan zal Kerstmi laten we ons hoogstens een ogen] van kaarsjes en Stille Nacht. Een dat niets betekent in de felle nui naar de revanche op onze teleur ook vonden de Wijzen uit het paleis van Herodes.' Het teken v; een stal. Daar kwam God tot de i kende. En zo komt God nog tot Hem heen. Waar de luchters ov mogelijk Hem te vinden, die eei Herodes, maar in de stal van d Kind. Wie het wil aanbidden mc wie afstand heeft gedaan van zijn den. En wie Hem zo heeft gevondf tus óók is gekomen. Het komen tegelijk weer terug tot de wereld tus ontdekten we de Liefde van C -«iel al hun teleurstellingen en m een grootse manifestatie onder d de krant er melding van maakt. daar. maar hij IS er. En dat is K< dat we ons hierdoor laten bevrij mogen getuigen tot wie zwijgend verlangen op het gelaat Want Ai worden! En Kerstmis is niet e ideaal: het is niet een korte ade plaats voor de trein die straks onze mislukkinffen en telenrstellii werkelijk, neen werkelijker nog pagina Wanl dal iraal weer voor mens in nood is gekomen, blijft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 12