Avondjaponnen vertonen zeer
gevarieerd beeld
Imitatie-juwelen verdringen de echte
IVOROL
SASKIA
In de Engelse huiskamers
prijken de kerstkaarten
Een facet van het
zo gevarieerde
landschap der
vrouwelijke
feestkledij
Wisseling in de mode is niet bij te houden
Maar eigenlijk is er dit jaar
niets veranderd
DE REUS EN HET KIND
De strapless blijft
gehandhaafd
Oorringen en knoppen
van.... bont
Proberen blijft begeren!
- DOOR
Ook hier werden de
kaarten populair
KERSTNUMMER
DONDERDAG 24 DECEMBER 1953
KERSTNUMMER
KERSTNUMMER
(Van een medewerker).
NU wij ons zo feestelijk aan het uitdossen zijn, willen wij ons toch ook even bezighouden met onze
sieraden. Hierbij moeten wij meteen constateren het is naar voor onze goud- en zilversmeden
dat voorlopig het echte sieraad, dus van goud of zilver, met echte diamanten en parels, heeft afge
daan. Niet omdat zij niet mooi zouden (kunnen) zijn, maar omdat wij leven in een tijd die zijn te
kort aan werkelijke rijkdom wil vergeten door een overdaad van schijn. Zou men de tegenwoor
dige sieraden in echte diamanten, echt goud en echte parels willen uitvoeren, dan zouden deze
producten, voorzover de mogelijkheid ze te maken al zou bestaan, zoveel kosten, dat slechts een
enkeling op deze wereld ze zou kunnen betalen. Probeerde men vroeger echte juwelen te imiteren,
was het toen ordinair deze imitaties te dragen, de lage prijs van de schitterende imitaties is de oor
zaak geworden van een zwelgen in overdaad, een wisseling in de mode van deze sieraden met ieder
seizoen, die door de echte juwelen niet bij te houden is. Men kan nu eenmaal niet twee maal per
jaar zijn juwelenbezit laten moderniseren. Bovendien zijn gouden sieraden, van de afmetingen
die tegenwoordig en voque zijn, niet te torsen. W ant groot zijn vele van de oorringen, broches, col
liers, armbanden en haarbanden zeker.
DE DECEMBER-FEESTDAGEN zijn gewoonlijk het begin van een
flink aantal gelegenheden, wagrbij de avondjapon, zoal geen ver
plichting, dan toch minstens gewenst is. Als wij dan nagaan wat wel
de meest aangewezen lijn en stof is voor dit kledingstuk, dan blijkt
dat er eigenlijk helemaal niet zoiets bestaat. Het steeds toenemende
verzet van de heren der schepping zich in rok of smoking te hullen
mdtikt jammer genoeg het aantal gelegenheden waar lange avond
kleding strikte noodzaak is steeds kleiner. Weliswaar hebben wij dit
voor een niet onbelangrijk deel aan onszelf te wijten, omdat wij niet
met voldoende nadruk te kennen hebben gegeven dat manlief ons te
kort doet met zijn lakse houding en omdat wij hem niet bijtijds slappe
overhemden met liggende boorden, dunnere stoffen of, ter afivisseling,
een tropensmoking hebben aangeraden.
het is misschien wel interessant
te weten, dat gezien de laatste
toevoegingen van de Parijse coutu
riers aan hun collecties, een voort
zetting van de gedrapeerde buste-
lijn ook voor 1954 te verwachten is,
wat zowel op uw keuze van- model
als van stot van invloed kan zijn.
Merkwaardig is, dat waar bij de
lange japon strapless zich wist te
handhaven, bij de korte uitgaans-
japonnen strapless volledig heeft af
gedaan. Hier zijn late boothals en
idem V-decollete met straps of
kleine mouwtjes om schoudertop of
bovenarm eveneens vaak met gedra
peerde buste een groot succes. Dit
alles is niet onbegrijpelijk, daar dit
kledingstuk zich voor de meest ver
schillende omstandigheden moet le
nen. Het etentje in de stad, de min
of meer officiële visite, schouwburg,
cocktails en het niet zo heel grote
feest met manlief in colbert. De op
lossingen die men met velerlei s'tof-
fen voor dit alles gevonden heeft
zijn zeer gelukkig en zowel de vrouw
die het met één exemplaar, als com
promis moet doen als-de gelukkige
met een zeer ruim kleedgeld die zich
enkele van deze verleidelijke cos-
tuumpjes kan aanschaffen met ver
schillende accenten, zullen naar ge
noegen kunnen slagen. De princess
line, deze fraaie maar voor vrijwel
iedereen ondraagbare uitvinding, die
99% of meer van de vrouwen heeft
doen ontdekken dat haar figuur niet
deugt .zal blijkbaar nog wel even
aanhouden. Wel schijnen de groten
der mode een halve of driekwart
ceintuur te willen invoeren, in na
volging van de confectiefabrikanten,
die hun producten nu eenmaal moe
ten verkopen en bij iedere princess-
liin japon een ceintuur leveren om
de lelijke vouw die onherroepelijk
ontstaat op de afscheiding van het
strakke lijfje en de ronde heuplijn
te maskeren.
J]EN verdere ontwikkeling in de
korte gelegenheidskleding moeten
wij zien in wat de Engelsen en Ame
rikanen noemen de „covered look"
ofwel de bedekte aanblik. Men duidt
hiermede aan de neiging de vrouw
tegemoet te komen die wel gekleed
moet zijn, maar die het flinke deco-
lèté dat toch nog altijd de korte
gelegenheidsjaponnen karakteriseert
nog wat wil uitstellen of zelfs hele
maal wat griezelig vindt. Twee mo
gelijkheden zijn voor deze twee cate
gorieën ontwikkeld. De eerste groep
vindt haar behoefte en decollète ge
dekt door zeer korte, meest recht
naar beneden hangende bolero-jasjes,
die de japon haar feestelijk karak-
HOE dit zij, de Haute Couture heeft
meelij met ons gehad en heeft
op het gebied van de lange avond
japon eigenlijk niets veranderd.
Strapless handhaaft zich ondanks
de schuchtere pogingen om via de
halter of banden over de schouder-
punten of bovenarm nieuwe moge
lijkheden te vinden. Eigenlijk kan
dus de japon van verleden jaar on
gewijzigd dienst doen, zolang u niet
het gevoel heeft dat men u erin kan
uittekenen met de ogen dicht. Moet
er een nieuwe komen, dan is een
in overmaat toegepast borduursel van
pareltjes, kralen in alle kleuren,
rijnsteen en lovertjes wel een zeer
juiste, zij het niet goedkope garne
ring. Wat de stoffen betreft, zijn de
mogelijkheden al even onbegrensd
als bij de modellen, al zal men ma
teriaal en model wel met elkaar
in overeenstemming moeten bren
gen. Een hele fijne jersey zal
slechts tot een slanke japon te ver
werken zijn, terwijl wollen of zij
den taft zich evenals stevig-gewrè-
ven of -gefinishte katoenen stoffen
uitstekend lenen voor uitstaande rok
ken of grote strikken.
De mannequins van Madame Shia-
parelli, de Parijse couturiere droe
gen wagenwielen aan de oren van
zeker zeven centimeter middellijn
en geheel bezet met imitatie tur-
quoisen. Er worden braceletten in
de handel gebracht die twaalf centi
meter en meer breed zijn, glinsterend
van de similidiamanten en rode,
groene en gele stenen en parels.
Heeft men niet zoiets groots, dan
kan men rustig drie of vier ver
schillende armbanden naast elkaar
aandoen. Deze barokke overdaad, in
het laatste jaar over de gehele we
reld losgebroken, vinden wij ook te
rug in de borduursels op truitjes,
avondjaponnen en geklede middag-
japonnen. Zeer sterk is in dit alles
een Oosterse invloed te onderken
nen: Een sprookjesluxe uit de Dui
zend en Een Nacht gelegd aan de
voet van de gewone vrouw uit Ne
derland of Ottawa, uit Kaapstad of
uit Oslo. Deze Oosterse invloed vin
den wij echter ook in de zeer een
voudige, zij het vaak grote, goud
kleurige oorringen, die ons land zo
stormenderwiize hebben veroverd.
Inmiddels zijn deze ringen en de
duizend variaties daarop in alle
kleuren van de regenboog niet zo
zwaar als zij eruit zien. Men is er in
geslaagd aluminium in goudkleur
te brengen, zodat al deze grote siera
den haast gewichtloos zijn.
Over oorringen gesproken: U kunt
deze ook zelf maken door aan een
willekeurige oorknop van de door U
gewenste kleur met een wollen
draadje een gordijnringetje of ring
te hangen en deze te omhaken met
wol van dezelfde kleur. Door aan
de onderkant franje te maken van
anderhalve centimeter heeft U een
allercharmanst oorsieraad, dat niet
zo algemeen is. Ook niet algemeen
en met wat goede wil eveneens zelf
te maken zijn oorringen en knoppen
van nerzboht, een Amerikaanse nou
veauté. Hoewel de rage voor alles
wat pit en noot is alweer wat is
geluwd kan de handige vrouw met
ehulp van deze ingrediënten, wat
goudbrons, raffia en leer nog allerlei
zeer modieuze hangers, spelden en
kettingen maken. Eveneens zeer a la
mode, maar naar onze mening min
der geslaagd zijn de halsbanden met
fruhsorteringen met bijbehorende
oorknoppen.
Wï° het niet in de oorringen wil
ze "i. kan zieh te buiten gaan aan
ze- ng afhangende pendanten, die
"büna de schouders raken. Hierbij
zijn lange halskettingen te krijgen
met een herhaling van deze pendan
ten. De materialen en uitvoeringen
zijn weer even barok als bij de an
dere modellen.
Laten wij tenslotte nog vermelden
de mogelijkheden die er schuilen in
losse kragen van leer of kant, stola's
van iedere vorm en stof en in de
zogenaamde ascots, een soort krui
sing tussen das en shawl. Allereerst
de kragen: Op truitjes en eenvoudi
ge japonnen, al dan niet in combina
tie met byoux is er met kanten
kraagjes veel te beginnen. Meer
eigen fantasie echter kunt U uitle
ven in leren dito. U kunt hier aller
lei dingen op borduren, zowel figu
ren met wol, als pitten, kralen, lo
vertjes, U kunt er een kleurig rand
je langs haken. Ze zijn te sluiten
met een paar kleurige veters. Het
zelfde geldt natuurlijk voor kraag
jes van stevige stof.
Stola's zijn langzamerhand wel in
geburgerd, al durven veel vrouwen
er nog niet zo mee te manouvre-
ren, dat zij iedere keer dat men haar
ziet anders gekleed schijnen te zijn
en dat is toch eigenlijk de bedoe
ling van deze leuke doeken.
Tenslotte de ascots. Begonnen als
heel eenvoudig wit kraagdasje, met
twee uiteinden als tennisrackets en
een recht verbindingsstuk, zijn zij
tegenwoordig ook deelgenoot in het
kleurenspel. Ze bestaan nog steeds
uit een recht stuk dat om de hals
sluit en van voren word geknoopt.
De brede uiteinden, die bij de knoop
reeds beginnen zijp nu driehoekig,
spadevormig of nog sterker geva
rieerd. In heldere kleuren, gestreept
en/of bestikt met glinsterende
kraaltjes, zijn deze, in enkele uren
zelf te maken dasjes een dankbare
hulp in de garderobe van haar die
er anders uit wil zien dan een ander.
(Advertentie,
(Advertentie, ing. Med.)
ter laten en de indruk geven van
een hoge taille. Voor haar die zich
liever blijvend wat bedekt willen
voelen, is de juiste oplossing te
vinden in een volledig gesloten ja
pon met driekwart mouw van chif
fon of tule met daaronder een ge
lijkkleurige onderjurk van bijvoor
beeld taft of satijn. Het resultaat
is een feestelijk aanzien, practisch
een gedécollèteerde japon en toch
niet het voor verschillende vrouwen
onaangename gevoel erg bloot te
zijn.
Zoals u ziet zijn alle mogelijk
heden aanwezig: kort en lang, wijd
en nauw, hoog en laag ieder heeft
de vrije keuze.
jgNIGE TIJD geleden las ik een ei
genaardig klein bericht, dat even
wel meer dan duizend jaren omspant.
De geestelijkheid van sommige Euro
pese landen had er openlijk haar be
zorgdheid over uit gesproken, dat het
Kerstfeest steeds weer dreigt te ont
aarden in een hol enzinloos smul-
festijn, waarvan de Kerstman het
symbool lijkt te worden. En de gelo
vigen werden opgewekt zich hiervan
vooral te onthouden en zich te be
zinnen op het oude gewijde karakter
van dit Christelijk feest.,..
Men kan, bij oppervlakkige lezing,
volkomen instemmen met de strekking
van deze boodschap. Zelfs voor ie
mand, die buiten elke geloofsgemeen
schap staat, is er iets stuitends in, om
de roodneuzige bonhommie van deze
goedlachse Kerstman met zijn ganse
opzichtige show-entourage van rood
licht, nagemaakte sneeuw, hulst en
zilverpapier, zijn gebraden kalkoen ij
soupers-dansant bij kaarslicht, te com
bineren met de herdenking van een
of ander godsdienstig gebeuren.
De goede bezorgde geestelijken ver
gissen zich echter, als zij het twintig-
ste-eeuws Kerstfeest een ontaarding
noemen. Het is niets anders dan de
consequentie van een fout, die hun
voorgangers, een dikke duizend jaar
geleden hebben begaan.
Het kruis in de opgeheven hand
van een zendeling in het heidens
West-Europa was tenslotte maar een
zwak wapen. Er sprak geen enkele
dreiging uit, het miste allure en schit
tering-, de hamer van Thor en het
zwaard van Wodan waren wél zo spec
taculair. De levenskrachtige, oersterke
reus van het Germaanse heidendom
liet zich eerst, maar slechts in schijn,
verslaan door het ijzeren argument der
keizerlijke legers. In wezen was hij
hoogstens overgehaald tot een compro
mis: hij liet zich paaien met een zoet
lijntje. Het dierbaar speelgoed van zijn
luidruchtige offerfeesten gaf hij om te
beginnen niet- prijs: hij liet het hoog
stens vergulden met een flauw Chris
telijk tintje.
Dus behield hij, tevreden, zijn vrucht
baarheidsymbolen met Pasen, zijn zon
newende-vreugde met Kerstmis. Hij
werd naar de kerk gelokt met schoon
gezang en een kribbespel in de schijn
van kaarsen. Maar thuis wierp hij als
van-ouds zijn Joelblok op het haard
vuur, dronk overdadig .bier en schrans
te aan gebraden bout tot 't vet hem
van de vingers droop.
Het was een psychologische vondst,
een zeer menselijke handigheid, die
deze eerste Christenpriesters toepasten.
Zij dwongen hun ongeletterde pasbe
keerden niet tor een krachttoer van al
gehele levensherziening. Zij hieven al.
leen naar zij trouwhartig veronderstel,
den, de ingewortelde heidendse gebrui.
ken op eén hoger plan door ze voor ta
stellen als Christelijke symbolen. Da
eieren bleven op de Paasdis staan, de
lichten werden uitbundig ontstoken op
Kerstmis. Zij vertrouwden op de vurig-
heid van het nieuwe geloof, op de
schoonheid der Christelijke gedachte,
die allengs van de oude overlevering
de kracht zou verteren, totdat ook aan
deze verdrooge tronk een nieuwe fris
se scheut zou uitbotten: het van alle
heidendom gezuiverde, pure Christelij
ke leven.
Maar zij vergaten in hun zachtzin
nige kortzichtigheid de oude waarheid
dat het onkruid krachtiger wasdom en
taaier wortels heeft dan de tarwe. En
dat de aarde minder sterk lokt dan de
hemel.
Het heeft meer dan duizend jaren ge-
duurd, eer de vergissing in volle om
vang aan het licht kwam. Maar toen
de Kerstman, goedgemutste drinke
broer en gulle tafelpresident, de teu
gels van zijn rendiergespan vast in de
hand nam en van overzee in de
sneeuwwolken kwam aansuizen, een
tak mistletoe op de bontmutstoen
had de oudgermaanse heiden zijn ple
zierigste vermomming ontdekt en
vaagde lachend stuk voor stuk het
kruis, het anker en het -hart van de
feestelijke tafel. En het lijkt er be
denkelijk op of zij daar op de slordige
vloer, tussen champagnekurken en ver-
scheurde pistaches, voorgoed zullen
blijven liggen. Dat is ook niet te ver.
wonderen, goedbeschouwd.
J-JET KIND ligt ook, volkomen afzijdig,
op muf stro in eén weinig com
fortabele stal en de engelen zingen hun
hemelse Kerstcantate bij sterrenlicht
voor het kleine verblufte gehoor van
een paar armzalige herders. En nie
mand uit heel het koninklijk Jeruza
lem sluit zich zelfs uit nieuwsgierig
heid aan bij de klingelende karavaan
der Wijzen uit het Oosten.
Maar het Kerstlied klinkt des te zui
verder onder de stille luister der
eeuwige sterren, en de kribbe is juist
laag genoeg, dat een kind over de rand
kan gluren in verwonderde genegen
heid.
Verhinder ze niet: het woord is even
dringend als oud. Geef een kind een
overladen kerstboom vol electrische
kaarsen en witte pakjes met rood lint
omstrikt; het zal eerst tevreden zijn
bij het verhaal, simpelweg voorgedra
gen als enkel de middeleeuwer dat kon:
Maria die zoude naar Bethlehem gaan..
Geef het een dure perfecte gramo-
foonplaat met geschoolde stemmen, een
geroutineerd orkest en klokgelui: het
zal enkel maar luisteren tot het glim
lachend kan invallen en de herdertjes
bij nachte op het veld zingende gezel
schap houden. Gun hun, om alles wat
liefelijk is, de zuivere genegenheid
voor het Kind. De Reus komt, wie
weet hoe gauw, wel aan zijn trekken.
duizenden bijdrukken die grif aftrek
vonden.
Deze kerstkaart van honderd jaar
geleden zou in onze ogen wat senti
menteel aandoen. Zij bestond uit drie
delen, waarvan het middelste deel n
gezeten burger familie voorstelde be
zig het uitgebreide kerstmaal te nut
tigen. De beide andere delen gaven
een tafereeltje te zien, waarbij voed
sel en kleding aan arme mensen werd
uitgedeeld.
Het volgend jaar waren er ver
schillende uitgevers die het voorbeeld
van Sir Henry Cole volgden en reeds
na enkele jaren werden in Decem
ber millioenen van deze kerstkaarten
uitgegeven en verkocht.
De uitgevers zaten niet stil, zij droe
gen bekende artisten op om ontwer
pen voor hun kaarten te maken. Er
werden speciale series ontworpen.
(Royal Academy series). Ook werden
er wedstrijden georganiseerd, waar
aan iedereen kon deelnemen om
mooie ontwerpen te verkrijgen voor
deze aardige en goedkope kerstatten
tie. Dit alles droeg er toe bij om in
•een korte tijd de kerstkaart gewel
dig populair te maken.
Ofschoon de beroemde dichter Ten-
g contact ook met hen met wie men nyson een aanbod van duizend pond
de vele kleurige kerstkaarten. AL door een zekere traagheid niet meer voor het maken van een kerstgedicht
vanaf begin December beginnen ^Beln^oed^rinnr nn7P «po moord» afwees» waren er mindere goden tie
ii> i - beïnvloed door onze geallieerde hun gaven graag in dienst van de
deze binnen te stromen en ieder vrienden, hebben ook in ons lana de kerstkaarten stelden en zo werd het
kerstkaarten na de oorlog aan popu- al spoedig de gewoonte om zijn kaart
lanteit gewonnen. En terecht. van een toepasselijk vers te voorzien.
Bij de keuze hiervan kan men im- In deze kerstkaarten kan men een
mers zijn persoonlijke gevoelens veel wonderlijke mode waarnemen. Ter-
i i 7 .ter J°'ultlnS laten komen dan door wijl enerzijds de oude kaarten, ver-
open haardenom daar te blijven middel van koude, blanke, nieuw- sierd met linten en voorstellingen
tot de feestdagen voorbij ziin. .iaarskaarten, die gelukkig hoe langer van zéér rode roodborstjes op be-
t/ J J hoe meer op de achtergrond raken, sneeuwde
EEN van de eerste kerstkaarten,
die de post mij bracht, droeg de
spreuk: „Life is strongest in love"
(Cristopher Fry). Ik bepeinsde
hoe de geefster van deze kaart
ernstig tracht naar de inhoud van
de spreuk te leven. En mijn ge
dachten gingen uit naar het land
waar deze ikaart vandaan kwam:
Engeland. Hier prijken in de dagen
rondom Kerstmis in de huiskamers
nieuw exemplaar krijgt zijn plaats
je naast de andere op de schoor
steenmantel boven de beroemde
- 7— takken, of met flinke
wensen, ge- Ook de gewoonte om visitekaartjes sneeuwstormen, niet meer in trek
zijn, blijven de Kerstmannen die in
Kaarten met goede
dichten, keurige bedrukte kaarten P16' g n- Prop,te verzenden verdwijnt
langzamerhand geheel. Juist' m de da- vliegende vaart od de slee het dorp
met naam en adres van de afzen- gen rondom Kerstmis voelt menigeen binnen snellen zeer geliefd. Evenals
der en een zelf gekozen spreuk £e behoefte om de oude vriendschaps- de postkoets en de Kerstman honderd
prnn of ppnvnndipp lenartpn die >]a.uwer aan te halen en met jaar geleden de kinderharten in ver-
erop of eenvoudige kaarten, die zon kleine attentie als het zenden rukking brachten, zullen ze dit nu en
bij duizenden in de ivarenliuizen van een toepasselijke goed gekozen over honderd jaar nog wel doen. Toch
worden verkocht. Alle hebben zij drlgenart m<m da3r V0e' t0e Mj" thebbiT de t^^^oordige kerstkaar-
ura8®n: ten heel wat meer fantasie dan vroe
de bedoeling om goede ivensen Het is meer dan honderd jaar gele- ger en naast allerlei onderwerpen,
voor Kerstmis en Nieuwiaar on -o n?' ,?at j6n Engelsman Sir Henry als bloemen, dieren en copieën van be-
.A,., l]aar °l' Cole de opdracht gaf om een ontwerp roemde schilderijen, is' 't Engelse land-
prettig mogelijke wijze over te voor een kerstkaart te maken. schap een geliefd onderwerp.
breneen. j Deze eerste kerstkaart, getekend Juist deze landschapskaarten zijn
6 door John Horsley, een bekend artist erg geschikt om aan verwanten bui-
en !'d van the Royal Academy, wa; ten Engeland te zenden, die op d«;e
Millioenen van deze attenties wor- meteen een groot succes. manier weer aan -het liefelijk land
den ieder jaar in de Engels spreken- De eerste vijftig exemplaren warer, schap van hun vaderland worden her-
de landen verzonden en op deze ma- in een minimum van tijd uitverkocht innerd.
nier onderhoudt m-n een jaarlijks en de uitgever Cole liet er nog enige HENDMNE
IN TIJDEN van zorg lijkt het
of de Advenlsgedachte ons m
dan de Kerstgedachte. Is het r
reëler, dat wij het heil verwacht
dat wij ons verheugen over een 1
gekomen zou zijn? Het verwachte
kunnen we hegrijpen. We kunnen
aflezen van de gezichten van wie i
langs ons heen gaan. Het verwacl
iets beters is dikwijls te zien als d
rand om een wolk van donkere
het heden. Bij velen vreet zich de
stelling een weg door hun leven,
worm zich door het gave vruchtv.
een appel heenvreet.
Er is een hoopvol beginnen gei
een nieuwe betrekking. De vorij
was helemaal niet geslaagd. De c
een onmens. Maar nu zou het 1:
beter gaan. Maar langzamerhan
het nieuwe gewoon, werd de eers
weggenomen en daarna kwam de
om iets, dat tegenviel. De teleu:
was er en vrat maar door
En zijn zo ook niet huwelijken
nen? Is het bij velen niet een scl
zij, na jaren nog eens weer de tr
in handen krijgen, waarop de g(
je tegenstralen? Wat is er van d
geworden? Je kunt de kring va
beelden wijder trekken. Je l^unt
in de binnenlandse en buitenland
tiek van na de laatste oorlog teru|
de teleurstelling. En op zijn besl
die voorbeelden is er alleen nog n
verlangen naar het gave, naar het
waarvan vroeger toch meer te zii
zijn geweest.
Het verlangen, dat uitgesproke
of dat alleen maar te zien is op
zichten van wie langs ons heen g
En wie zal weten, of dit allee
een dwaas hopen is op wat toch
komen, of dat het een optimism
grond van onverwoestbaar gelooi
naar deze krant. Daar is een pag
het wereldnieuws. En ergens 1
is er een stichtelijke medidatie. Is
band tussen deze twee? Heeft he
nog met elkaar te maken, of wr
tussen beide? Kerstmis! Het tel
Kerstmis! En daar is tegelijk het
van ongeluk en misdaad, van f
spanning, van ongerechtigheid. K
is het een adempauze in de heksi
Verstomt het lawaai enkel mi
ogenblik, niet omdat het uitger
doch omdat de traditie het nu
wil? Wat is de zin van Kerstmis
wezenlijke romantiek is in een
doorheen vreet als 'n worm door
geen andere zin dan het even stc
door zal razen.
Maar het kan «Jok anders. En h
leefden als de verwachting van de
het verlangen een sterk optimist
vervulling van dit verlangen. Ke:
wereld niet wil laten verkommer
roept haar tot zijn heil! God w
misère en het verderf, waaraan
tekent, dat dit niet alleen maar va
al begonnen is. Het Kind i s gel
teleurstellingen en wonden van i
Zo donker kunnen de mensen de
Kerstlicht töeh schijnen. Of mense
dit Kind
Maar zie, wij willen een teken,
het kunnen merken in ons leven
we het zien, dat er geen tegensp:
evangelie echter laat ons zien, d
Kerstmis nooit zullen vinden. Zot
onontkoombare, dan zal Kerstmi
laten we ons hoogstens een ogen]
van kaarsjes en Stille Nacht. Een
dat niets betekent in de felle nui
naar de revanche op onze teleur
ook vonden de Wijzen uit het
paleis van Herodes.' Het teken v;
een stal. Daar kwam God tot de i
kende. En zo komt God nog tot
Hem heen. Waar de luchters ov
mogelijk Hem te vinden, die eei
Herodes, maar in de stal van d
Kind. Wie het wil aanbidden mc
wie afstand heeft gedaan van zijn
den. En wie Hem zo heeft gevondf
tus óók is gekomen. Het komen
tegelijk weer terug tot de wereld
tus ontdekten we de Liefde van C
-«iel al hun teleurstellingen en m
een grootse manifestatie onder d
de krant er melding van maakt.
daar. maar hij IS er. En dat is K<
dat we ons hierdoor laten bevrij
mogen getuigen tot wie zwijgend
verlangen op het gelaat Want Ai
worden! En Kerstmis is niet e
ideaal: het is niet een korte ade
plaats voor de trein die straks
onze mislukkinffen en telenrstellii
werkelijk, neen werkelijker nog
pagina Wanl dal iraal weer voor
mens in nood is gekomen, blijft.