Tien millioen mensen leven nog in de „verstrooiing" De donkere dag in 1944 Toen de dood zijn Slechts één zevende deel der Joden woont in Israël Bladerend in oude kranten feest vierde Qa-va-Seul Assimilatie lost het probleem niet op Een nieuw volk Ontbrekende procenten Kerstsfeer van een kwart eeuw terug Korea was ook in 1903 al actueel Weet U het nog? rd.gpÏ.SeXnn«,,.d b,„ PUROL DOET MEER KERSTNUMMER DONDERDAG 24 DECEMBER 1953 KERSTNUMMER -T t SCHOENCRÈME - WRIJFWAS K OPÉRPOETS (Advertentie Ing. Med.) Aziaten en niet-zwarte Afrikanen en de 200 millioen afstammelingen van immigranten in Amerika, Australië en Zuid-Afrika. Dat is een vermindering tot een-vijfde der vroegere verhouding. Weliswaar verschenen sinds de in eenstorting van het romeinse rijk tal rijke nieuwe volken op 'het toneel der historie: Germanen, Slaven, Arabieren, maar deze waren zeker niet vijf maal zo groot als de volken, die tevoren on der de romeinse scepter leefden. Aan Joodse zijde moet mener dan nog de Joden uit het rijk der Perzen en de bekeerlingen zijtellen. Wanneer er, vóór Wereldoorlog II, in genoemde gebieden in plaats van 7 procent slechts 5 procent hadden ge leefd, zou het plus van de Grote Volks verhuizing reeds voldoende zijn uitge wist. Het verschil tussen 5 procent en 1.5 procent, dus meer dan het drie voudige van het in 1939 levende aantal Joden, ging in de loop der eeuwen in het „arische" Europa op. Dat gebeurde in tijden, dat verwron gen geesten nog geen rassentheorieën hadden uitgevonden en het verschil in godsdienst bepalend was voor de ver houding tussen Jood en niet-Jood door middel van de doop. De kern van de oudste christelijke gemeenten werd PALESTINA is, na een onderbreking van bijna twintig eeuwen, weer, als in de dagen van Jezus, een Joodse staat. Dat geldt voor het huidige Israël zelfs nog sterker dan voor het in provincies gesplitste Judea van de Romeinse tijd. Israël is een onafhankelijke natie; Judea was een Romeins protectoraat. In een ander opzicht ech'ter zijn zij volkomen aan elkaar gelijk: Israël omvat, evenals Judea deed, slechts een minderheid der op aarde wone. de Joden. Net zo min als in de tijd na 536 v. Chr. alle Joden gebruik maakten van de toestemming van de koning van Perzië om uit de Babylonische ballingschap naar Palestina terug te keren, zijn thans alle Joden bereid of in staat, uit de diaspora, de verstrooiing, te trek ken naar het land, waarvan de Talmoed zegt, dat het van iedere tien maten vrijheid en schoonheid, die God de wereld schonk, er negen ontving. Ten tijde van Jezus' geboorte woonden er alleen al in het buiten het Romeinse rijk gelegen Perzië naar schatting 600.000 Joden; en Rome's imperium her bergde binnen zijn grenzen naast Palestina talrijke andere Joodse nederzettingen. \AN DE ongeveer 12 millioen Joden, die op het ogenblik leven, wonen er slechts 1.5 millioen in Israël, De overigen zijn, volgens de cijfers per 1 Januari 1950, als volgt over de 'wereld verspreid (tussen haakjes de aantallen van 1939, vóór de nazi's hun massale jodenmoord pleegden): Europa 3.417.000 (9.500.000!) Amerika 5.779.000 (5.540.000) Azië 1.400.000 (1.030.000) Israel inbegrepen Afrika 687.000 625.000) Australië 41.000 33.000) Dat nog niet een zevende deel der Joden gebruik heeft gemaakt van de moge lijkheid, naar Israël te gaan, lijkt vreemd, indien men uit de geschriften weet, dat de joodse diaspora, zowel die van de babylonische ballingschap als die, welke ontstond na de verovering en verwoesting van Jeruzalem in het jaar 700 na Chr. door de Romeinse veldheer Titus, nooit de hoop heeft opgegeven, naar het Beloofde Land terug te keren en het in zijn oude heerlijkheid te herstellen. De verklaring is, dat tussen de wensdroom der Joden en zijn vervulling te allen tijde een bijna onoverkomelijke hindernis lag. Palestina was duizenden jaren lang niet meer het land, overvloeiende van melk en honing, waarvan de bijbel spreekt. Oorlogen en wanbestuur van vreemde heersers 'vernietigden de irrigatiewerken, die het zijn oude luister gaven en veranderden het in een onvruchtbaar, van zijn laag humus beroofd gebied, nauwelijks in staat om een dun gezaaide bevolking armzalig te voeden. De gelovige Joden zagen daarin een geschenk Gods want deze onvruchtbaarheid verhinderde, dat andere volken zich in groten getale in Palestina vestigden en zo bleef het voor hen bewaard. DAS met de hulpmiddelen van de moderne techniek en wetenschap, gehanteerd met de energie van men sen, die zijn vervuld van de fanatieke wil niet ten onder te gaan, kon Pales tina weer worden gemaakt tot een land, dat aan enige millioenen een be staan kan verschaffen. Maar zelfs de grootste optimist onder de Zionisten verwacht niet, dat Cis-Jordanië (het deel van Palestina, dat de staat Israël vormt) nog eens meer dan vier of vijf millioen mensen zal kunnen herbergen. Reeds nu is overbevolking een van de grootste problemen van het nieuwe- oude land en er is zelfs een beweging •waar te nemen van immigranten, die naar Europa en Amerika terugkeren, omdat Israël (nog) niet bieden kan, wat zij hadden verwacht. Het is, tenzii de ruimte van een lijvig boek ter beschikking staat, onmogelijk, de Joden te volgen op hun nog altijd niet geëindigde omzwervingen, die meestal over lijdenswegen gingen, op de aarde. Steeds weer, door de eeuwen heen, werden zij door de onverdraag zaamheid van een meerderheid tegen over een minderheid, die schandelijk genoeg in het zich christelijk noe mende Europa de barbaarste vormen aannam, van het ene land naar het andere gedreven. (Een opmerkelijk feit: toen omstreeks de laatste eeuw wisseling over Oost-Europa een nieuwe golf van rabiate, bloeddorstige Joden haat kwam, vluchtten millioenen Joden naar Amerika, Zuid-Afrika en Enge land, maar slechts enkele duizenden naar Palestina). WEL ECHTER kan hier worden ge- wezen op het niet algemeen be kende feit, dat die groepen der wereld bevolking, die als Joden bekend zijn, voor een aanzienlijk deel geen af stammelingen zijn van de oorspronke lijke bewoners van Palestina. Het Jodendom, in zijn hoedanigheid van godsdienst, heeft evenzeer als het Christendom en andere religies bekeer lingen gemaakt onder verscheidene rassen. Daarbij is het Joodse volk op zijn omzwervingen geenszins zo sterk aan het proces van assimilatie ontko men, als veelal wordt aangenomen. Het is daarom fout, te denken in termen van een tot Semitische ras behorend joods volk. Wel ontstaat er een nieuw Joods volk Jn Israël, de reusachtige smeltkroes, waarin de jonge Joodse medicus uit New York, die in Amerika bijna niet te onderscheiden was van zijn „arische' omgeving, en de donkerhuidige Joodse schaapherder uit Cyrenaica worden ge vormd tot Israëliërs. Maar deze Israë liërs zijn in talrijke opzichten ver schillend van de bewoners van de om liggende Semitische wereld, met wie zij zogenaamd stamverwant zouden zijn. Dat er wel degelijk moet worden gesproken van een proces van assimi latie en dat dit grote groepen van af stammelingen van het oude Joodse volk volkomen aan het gezichtsveld heeft onttrokken, blijkt ook hieruit: in de tijd van de geboorte van Jezus werd het aantal Joden in het Romeinse rijk op 7 procent der totale bevolking ge schat, terwijl er nog honderdduizenden aan gene zijde van de Euphraat leef den. Daarna, in het begin van de Mid deleeuwen, gingen grote bevolkings groepen in Zuid-Arabië, Abessinië, Ar menië en het rijk der Chasaren aan de Wolga tot het Jodendom over. T\ESONDANKS vormden op het ogen- blik, vóór het nazisme zijn gruwe lijke politiek van uitroeiing begon, de Joden slechts 1,5 procent van de 500 millioen Europeanen, 70 millioen west- zelfs door bekeerde Joden gevormd. Door de gehele Middeleeuwen heen wordt herhaaldelijk melding gemaakt van bekeringen op grote schaal. En in de vorige eeuw, toen godsdienstvervol ging uitzondering was, lieten naar schatting 200.000 Joden zich dopen. In Rusland bekeerden zich volgens de statistieken in de jaren 18351895 niet minder dan 60.000 Joden. TOCH heeft assimilatie, naar de jong ste en voor de Joden allerbitterste ervaring leerde, het Joodse vraagstuk, dat feitelijk het probleem van de Jo denhaat is, niet kunnen oplossen. Even min is dit mogelijk door massa-em gra tie naar Israël. Nog afgezien van de geestelijke weerstand van vele Joden, die zich in de eerste plaats Nederlan der, Amerikaan of Brit voelen en dit ook zijn, bestaan er in Israël zelf on- ie steden in Israël overwinnelijke materiële hindernissen. Zo blijft er slechts één hoop en één oplossing over: de algemene, daadwer kelijke aanvaarding van de door de Verenigde Naties opgestelde Universele Rechten van de Mens. Voor de weifelmoedigen zal het gezien de nog altijd op de wereld heersende onverdraagzaamheid moeilijk zijn, daarop te vertrouwen. Maar de besten der mensen zullen nooit ophouden in een of andere vorm te geloven in de voorspelling van de profeet Jasaia (II4), dat er eens een tijdperk zal komen van gelukzaligheid, waarin de volken elkaar niet meer zul len bestrijden, de zwaarden in ploe gen zullen worden omgesmeed en schaap en wolf naast elkaar zullen weiden. VRIJDAG 18 Dec. 1903. „Bij mij koopt u de geurigste 2i/z cents sigaar. Nu ook in kistjes van 50 stuks voor 80 cents. (Con tant). Beleefd aanbeve lendHet staat er zwart op vergeeld -f- toit irt die krant van een halve eeuw geleden en zij, die toen al aan de tabak waren, zullen er misschien aan toevoegen: „Die koop je nu nog niet voor dertig cent!" Een andere koopman adverteert cokes voor mud. Bouwgrond zijn prima f '0.57'ls per voor hen, die buiten willen wonen, maar prijsstelten op goede verbindingen met grote steden, wordt aangeboden tegen een kwartje per vierkante meter. En een heel huis, bevattende acht kamers, keuken, zol- der, twee closets, vele kasten en flinke tuin zal volgens een advertentie 7.huur per week moeten opbrengen. De zelfde advertentie stond vijf opeenvolgende dagen in de krant. Blijkbaar dus géén buitenkansje, dat men niet mocht laten loper- IS DIT dus de „goeie ouwe tijd"? Och. ook die tijd toen de sloffen nog per el gingen en erwten en bonen per liter, toen er nog geen winkelsluitings voorschriften waren kende zijn heimwee. Bijvoorbeeld blijkens dit zin netje uit een ingezonden stuk: „Het helsche kabaal, dat op de straten onzer Hollandsche steden heerscht, stelt de zenuwen van hen, die zich rustiger tijden herin neren, zwaar op de proef." Het was ook de tijd waarin adver tenties als deze verschenen: Voor een vacature per 15 Februari 1904 bij een openbare school wordt op geroepen een onderwijzer met acte J. Jaarwedde: f 500. De Antwerpse dia mantarbeiders dreigen met staking ter verkrijging van een negenurige ar beidsdag. Nederlandse kappersbedien den pogen een winkelsluiting voor de Zondag er door te krijgen, om althans één dag van de week, nadat zij vaak 's Zaterdags tot na middernacht heb ben moeten werken, vrij te zijn. Maar ook gaat er in deze week voor Kerst mis 1903 een circulaire uit van de di rectie van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Mij. tegen het Maandag, houden onder het personeel. Ook toenKorea yRIJ UITVOERIG bericht de krant dier dagen van de debatten in de Duitse Rijksdag. Scherp staan tegen over elkaar de kanselier graaf Von Bülow en de socialistische afgevaar digde Karl Liebknecht. De laatste roept uit: „Eens zullen de kazernes uit de wereld verdwijnen, omdat er geen sol daten meer zullen zijn". Eenseen wrang grapje van de geschiedenis is echter, dat Korea, dat voor ons tragisch actueel is, toevallig ook in 1903 de wereld bezig hield. Het boterde niet tussen het tsaristische Rusland en het opkomend Japan en Londen nam aan, dat Rusland vast vroegen het waren er drie van middelbare leeftijd of ze erbij mochten zitten, als de kaarsen brandden, net als hun heimwee naar de veilige beslotenheid van eigen huis en gezin. Zij waren al lang moe van het gebral van Hit ler's redevoeringen en de toekomstmuziek van een duizendjarige vrede. Zij zouden hên deel le veren van de versnape'ringen en voor sigaret ten zorgden. Zo kon het gebeuren.dat op die donkere, Kerstavond, terwijl detanks raadsen door de Ardennen en de denne- „KERSTFEEST, Christusfeest, feest van Gods ontferming", zo klinkt het in de oude teksten uit het meest gelezen boek. Maar er zijn tijden, dat Christus verre bomen 'npaar meter bo- lijkt. Net zo ver, als toen hij gekruisigd was Xr^de^rmwtadvaS op Golgotha en dat er geen reden lijkt om kogels en bleven liggen feest te vieren. Want voor een feest is een a^s verwelkte Kerst- feestelijke stemming nodig; een blijde ver- van vuilnis,S dat wachting vanjiets heerlijks, dat komen gaat. hier in de beslotenheid Maar er was in 1944 niets heerlijks, dat ^en,d wa^r^de^ken?1" komen kon. Of het moesten de bevrijdings- houten binten hun oude legers zijn, die werkloos ten Zuiden van de vertelsels kraakten en r, i i i de luiken potdicht ge- Rijn lagen en tegengehouden werden door g]oten waren v00r de grommige pantserdivisies en doorweekte wereld daarbuiten, op kleiwegen, die elke opmars belemmerden, gfnng Seï evenals het snelle water van de Rijn. Er was en zijn licht weerkaat- alleen maar honger en ontzetting. Er kwa- ste op de glinsterende versierselen en de ^g* men geen Engelen zingend uit den Hoge om zichten der mensen er de lof te verkondigen van God. Wel kwa- omheen. men elke dag opnieuw de felle Jabots dp ha°ede oude ^ten- wegen bestoken en de betonnen weg zat bijbel uit het, kabinet, dan opeens vol gaatjes en een auto brandde waar hij ]an2 gelegen i .ui- i - *ii i n had, om de oude ge- als een fakkel in een sloot. Alleen net tlui- schiedenis van Jozef en tend zingen van losgelaten bommen kwam Maria te lezen en hij van omhoog en de Flak schoot een kudde wüLnttelmet^een °door- witte wolkjes om een hoog vliegend toestel, groefde vinger met vuile randen aan de nagels de 1944 was de winter, waarin de Dood zijn feest stilte te vullen met zijn vierde. Hij sloop rond in velerlei gedaanten en vlakke stem, toen er ge drukte sommigen het grauwe stempel van de klopt werd. De oudste slechts ae papieren snipper, van een akagenda. school tr.a, rtj» «oei aehttndt o»ittd t. ra- j„££d2di kL-.wT dïht.n Er was moed voor nodig om Kerstfeest te "en en 0 aan thuis, aan de Kerstman, die rondtrok door vieren. Om te kijken naar het rustige branden Geen antwoord kwam, alleen een nern g - dg sneeuWj want de wereld was wit. De Engels van witte kaarsjes, terwijl van de wereld de rust klop en aarzelend schoof de grendel van ae deur man had zijn ogen gesloten en zag doodsbleek, verre geweken was. Hiervoor was nog meer moed en in het vierkante lichte dat naar buiten scheen, jjij leek een onrustig slapend kind, dat ziek was nodig dan voor het illegale werk, dat velen stond een man, gekleed in een vreemde uniform. en gloeide van de koorts. Geen van hen verstgnd deden. Dit was een verlangend kijken over de Niet zodra hadden de Duitsers hem gezien of een woord Nederlands, maar zij voelden het naaste toekomst van „na de bevrijding" heen, ze sprongen op hem toe en vóór de vreemdeling rhytme van het Kerstverhaal in eigen taal, in de naar een toekomst, waarvan de Bijbel vertelde. vluchten kon of zich verweren, was hij in de voor hen vreemde klanken die gelezen werden en Od een boerderii in het Oosten van het land keuken gebracht en werd onderzocht op wapens, luisterden met de handen onmerkbaar gevouwen, was toch een meisje, dat de aardse duisternis In het volle licht zagen de anderen een nog jonge als verzonken in een lang en woordeloos gebed doorbrak en het voornemen opvatte Kerstfeest man, met ongeschoren gezicht waarin een Paa_r m de vrede, te vieren met een blij hart. Haar ouders haalden ogen rood-vermoeid en koortsig. Hij droeg e de schouders op over zoveel optimisme en ver- vest, gevoerd met schapenvacht en aan zijn ver- Het laatste woord bleef lang hangen in de klaarden haar voor simpel, maar ze hield vol en dere kleding herkenden zij hem als een vhege- keuken, waar de kaarsen bijna uitgebrand waren de boom kwam er, gesleept uit het bos, waaruit nier var> de R-A-F- Hij maakte geen beweging om en in hun harten, die leeg waren en bang. Toen andere mensen stiekum hun portie 'brandhout weg te lopen en was alleen maar moe. Hij zag de stonden allen op en het was of zij eindelijk thuis- kapten. Het was moeilijk om aan versierselen te boom en er was even een blik in zijn ogen als zag kwamen na een lange en vermoeiende reis. Alle komen, maar zij had eens een hele bos lange bij achter deze keuken een Engels huis met een gestóhten rechten zich en in het nu donker wor- reenies zilverpapier gevonden uiteeworoen door Kerstboom en de kalkoen onaangesneden op ta- dende vertrek begon ieder op zijn beurt te ver- de Engelen om de Duitse ra'darposten^e mis- fel, als wachtten ze even, tot hij terug was van tellen ,n zijn eigen taal van al het leed en de zorg leidenendit ^nzesmbruikenffiervan maakte eeri boodschap net om de lioek. Het meisje schoot die hen wedervaren waren. Van alle gekoesterde zii zi?v^ren slingers en oude ka^'r.spn ^aen er no^ bem een stoel bij, waarop hij zwaar neerviel en illusies, die verloren gingen in vijf jaar oorlog, h? de kal? slmgers en ouae KaarSen «gen er nog vragend wendde Jzij zich ^ot Jallen 0f het feest Hun stemmen, die anders hard klonken, waren nu verder zou eraan. De Bijbel lag nog open op tafel zacht en ieder hart zegde zijn eigen leed uit en s Middags, terwijl zij aan het opsieren was, en de zoon Itwam aarzelend aanlopen van de toen elk klaar was en zat met de lege huls van kwam er opeens inkwartiering van Duitsers, de deel Even overlegden de Duitsers wat zij doen zijn ziel in zijn handen, deemoedig en klein als gevreesde S.S. Ze waren in opmars met tanks en ZOuden. Hun plicht gebood de gevangene onver- kinderen aan de machtige schoot van God, geschut om Von Rundstedt te steunen bij zijn wijid af fe leveren, maar ze begrepen, dat er dan groeide een verbondenheid van mens tot mens vertwijfelde doorstoot naar Parijs, die ten doel geen Kerstfeest meer zou zijn, daar de gevangene heen over alle vijandschap der volken onderling had de Duitse bevolking te verrassen met een Qp transport gesteld en bewaakt moest worden, en God ving hen als een nietig vliegtuigje in reeks successen, die ze zo lang hadden moeten ^ij besloten te blijven als de gevangene beloofde grote Zoeklicht, ontberen. En nu, tegen Kerstmis, moest dit het nj6|. nullen vluchten. Toen was er hun woorde- verlies vergoeden van veel gesneuvelde zonen en j00g geSpre^ met hem en zij gingen zitten met De andere morgen brachten de Duitsers hun mannen. Andere Kerstgeschenken waren er dat de vliegenier tussen zich in na zijn vermoeid gevangene naar een kamp en gingen zelf naar ja^nit Q knikken als belofte. De eentonige stem begon Bastogne, en de boeren deden hun dagelijkse werk Misschien kwam het daardoor, door de komen- moeizaam de statige zinnen te lezen, die geschre- „T°i,4(.n„ de Strijd, die hen na de maanden betrek- ven stonden. Het verhaal, hoe Jozef en Maria in fn wachtten op de bevrijding. Maar in alle har- kelijk rust weer wacht te, na de reorganisatie Bethlehem kwamen, waar de Christus geboren ten haakte een nietig zaadje, dat wachtte op het van hun bij Arnhem ge havende divisie, dat ze werd. bloeiende voorjaar. besloten was Japan te verhinderen, vaste voet in Korea te krijgen. Men zag de toekomst pessimistisch in. Dat het tot een oorlog zou komen, die Rusland zou verliezen, wist men toen echter nog niet. Dat stond pas in de krant,, die op 2 Februari van het vol gende jaar bij de abonné's in de bus gleed. Aan het hoofd van Korea (toen nog onverdeeld!) jstond een keizer. Over die keizer van Korea lezen we in de krant van 21 December, dat hij bij een maaltijd een tand heeft gebroken- Woedend is de keizer toen geweest. Het gehele keukenpersoneet kreeg zijn ontslag. De chef met een boete boven dien. Gelukkig echter net als in sprookjes bereist juist in die dagen een Amerikaanse dokter het land. Hij loordt ten paleize ontboden, cureert de tand en ziet zich beloond met 1000 yen 120 Ogulden). De prijzen van 1933 jy^AANDAG, 18 December 1933 adver teert een kruidenier met een Ie- vensmiddelenpakket. Er zit in: twee pond rijst, twee pond bruine» bonen, een rookworst, een ons thee, een half pond eaeao, een half pond koffie en een ons kerstkransjes. Bel op num mer en wij bezorgen bij u aan huis. Prijs f 1.50". In die dagen adverteerde een bakker met prima kerststaven voor vijftig cent en met een heel rozijnenbrood voor een kwartje. Donetz-anthraciet deed twee gulden per mud. „Beste runder-rollade" noteerde 65 cent per pond en zware wilde konijnen tachtig cent. „Wie per 1 Januari bij ons huurt, woont een maand gratis. Alle lampen worden gratis opgehangen en uw voor. raad kolen wordt gratis door ons over gebracht". Dat zei een huiseigenaar toen Maar er zijn ook donkerder tinten. De gemeente De Haag besluit om op de algemene loonsverlaging van 2Vz%, er nóg een van 2 y, te laten volgen. Loonsverlaging ook" bij de Ned. Spoor, wegen, bij de gemeente Rotterdam met 8 y, enz. En 300.000 Nederlanders móeten stempelen bij Maatschappelijk Hulpbetoon. Hitler en Van der Lubbe QP DE BUITENLANDSE politieke markt vond in die weken anders maar toch net als nu iedereen, pes simist -9f optimist, iets van zijn gading, Hitler is een vreemde kwant. Maar zegt hij niet in een kerstinterview met een Franse journalist, dat de gedachte aan oorlog alleen in het brein van een zwakzinnige kan opkomen? Tevreden lezen de optimisten verder in de kolom er naast, dat enkele man nen het monster van Loch Ness hebben waargenomen. Het ondier was onge veer twintig meter lang en had enigs zins de vorm van een krokodil met twee voor- en twee achterpoten met stevige zwemvliezen en een lange, naar voren spits toelopende kop. De pessi misten ontgaat echter dat kleine be richt, dat de Oostenrijkse kanselier Dollfuss aan Mussolini een prachtig wit paard cadeau doet, niet. („DeDuce toonde zich zeer verheugd"). En waar om sluiten de Russen en Italianen een vriendschaps-, non-aggressie- en neu- traliteitspact? En waarom reist Benesj naar Parijs? Twee dagen vóór Kerstmis, in de ochtenduren komt het bericht, dat Ma- rinus van der Lubbe schuldig is be vonden aan brandstichting in de Rijks dag in Berlijn. Doodstraf luidt het vonnis. Zijn mede-beklaagde, de Hon gaar Dimitrof, overspeelt zijn rechters en wordt met zijn beide kameraden vrijgesproken wegens gebrek aan be wijs. Woedend gebries van Goering. Leedvermaak bulten Duitslands gren zen. Sport en „Pelikaan" QAT NEDERLAND in de week vóór Kerstmis '33 schaatste, waren we volslagen vergeten, hoewel er in die week een Elfstedentocht kon worden gereden. Zeggen u, lezer, de namen van de vier eerstaankomenden nog iets? 1. A. de Vries uit Dronrijp, 2. S. Kastelein, 3. H. Smid eri 4. C. Jongert. Voetbalnieuws was in die dagen dus schaars. Er blijkt echter kort vóór het invallen van de vorst een wedstrijd te zijn gespeeld tussen PSV en BW, die tot commentaar aanleiding gaf. Men leze: Kan men er Eouman een ver wijt van maken, dat hij een bal laat passeren op een ogenblik, dat achter zijn doel de politie een zich hardnekkig verzettend arrestant over het veld sleept en een agent met getrokken sabel over het veld draaft om zijn collega's te hel pen?. Bijna is onze schets van die Kerst week '33 gereed. Natuurlijk moet er ook nog in de PH. Alp, de „Pelikaan" van de KLM, die met Smirnoff, Soer, Grosfeld en Beukering een versnelde postvluoht AmsterdamBatavia en te; rug onderneemt. Over de spanning bil' de thuiskomst op die Oudejaarsavond zwijgen we hier. Toch ontbreekt er nog iets aan deze ruwe schets. De woorden namelijk, die de directeur van de KLM, de heer A. Plesman, in die dagen tijdens een pers conferentie sprak: „Wij van de KLM, zo zeide hij, zijn bezig een wereld- bedrijf op te bouwen. We zullen niet rusten voor we er in geslaagd zijn een regelmatigen, comfortabelen, goedko pen en snellen vliegdienst op te bou wen." dan genezen; maakt ook de huid door en door zuiver en gezoncf. (Advertentie, Ing. Med)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1953 | | pagina 16