Opvoeding van de mens in het
verkeer geen hoofdzaak
Misschien een kleine verlaging van
electriciteitstarieven
de
Goede vorderingen bij overleg
in „kleine commissie"
De politie moet zich in meer
technische zin ontwikkelen
Verkeerstechnische Leergang van de ANWB
36 pet van de ongevallen
gebeurt bij kruispunten
Indonesië heeft ruim 78
millioen inwoners
Twaalf jaar geëist
tegen gifmenger
Boekhouder eigende zich
f 2.055.- toe
Nieuwe formule voor het recht van afscheiding
Arubaans lid herhaalt
oude eisen
Provinciale begroting aangenomen
Van kampeerterrein in Bakkum trekken
te weinig mensen profijt
Minister Algera
bezocht 1/eiser
tunnelbouw
Texel krijgt in 1955
waterleiding
Graphicus maakte
bankbiljetten
De Griekse premier
naar ons land
Dank hulp bij aardbeving
Vluchtelingenhulp
omspant de aarde
Nog meer olieveMen in
Australië?
VRIJDAG 15 JANUARI 1954
(Van een speciale verslaggever)
BU de toenemende verkeersintensiteit en de daaruit voortvloeiende
reeks ongevallen doet zich de laatste tijd de dringende behoefte ge
voelen de technische wegverkeersproblemen in behandeling te nemen.
De verkeersprognoses van het Bureau Verkeersonderzoek van de Rijks
waterstaat, die door de minister van Verkeer en Waterstaat in de Me
morie van Antwoord naar voren zijn gebracht hebben immers uitge
wezen, dat onvoorziene, economische en andere omstandigheden voor
behouden, in de komende 16 jaar dus tot 1970 met een verkeerstoene-
ming tot het 21/J-voudige van thans moet worden rekening gehouden.
Het aantal vierwielige motorrijtuigen bedraagt thans ongeveer 297.000
te vermeerderen met een 128.000 motorrijwielen en een 300:000 brom
fietsen. In 1938 waren deze aantalen 146.000 respectievelijk 60.000
(bromfietsen bestonden er toen nog niet) en in 1948 180.000 resp. 90.000
alsmede 8000 bromfietsen. Gelijktijdig ontstond een toeneming van het
aantal verkeersongelukken van ruim 47.000 met 777 doden in 1938 tot
79.000 met ruim 1200 doden in 1953. Gezien deze situatie is het ver
heugend, dat de A.N.W.B. op het ogenblik bezig is om de bestudering
van de oorzaken der verkeersonveiligheid te bevorderen en te geraken
tot uitvoering van noodzakelijke maatregelen. Dit streven heeft er twee
jaar geleden toe geleid een drie-daagse leergang in de Technische Hoge
school te Delft te organiseren, gevolgd door Regionale leergangen in
verscheidene plaatsen van ons land. Voor een uitgebreid gezelschap van
gemeentelijke en politie-autoriteiten, verkeersdeskundigen en vertegen
woordigers van de Rijkswaterstaat vond gisteren in restaurant Brink-
mann in Haarlem een regionale leergang plaats voor Noord- en Zuid-
Holland, waarop door een zestal sprekers de verkeerstechniek van ver
schillende zijden werd belicht. Juist omdat op dit gebied maar al te
weinig studiemateriaal bestaat en de wetenschappelijke belangstelling
zich daardoor pas nu begint te ontwikkelen zijn de gehouden inleidin
gen uitermate belangwekkend geweest voor hen, die door hun werk
kring in rechtstreekse verbinding worden gesteld met verkeersvraag-
stukken.
peheel nieuwe inzichten en oplossin-
gen lagen besloten in onderwerpen
als: „De mens in het verkeer". „De
samenwerking tussen poltie en web
beheerder", „De verbetering van kruis
punten", „De rol van de wegsituatie
in strafzaken en civiele zaken" en „De
vaktechnische principes van de weg-
verlichting". Zeer sterk kwam daar
bij tot uitdrukking, dat veel van de
voorkomende verkeersongevallen be
heerst worden door tot nu toe onbe
kende factoren zoals de psychologische
beïnvloeding bij de weggebruikers en
de yerbetermg van talloze ongevals
bronnen. (Een ondeugdelijke situatie
is gemakkelijker en spoediger te ver
beteren dan de mens).
Na een boeiend referaat van de heer
A. G. M. Boost, directeur Wegen en
Verkeer van de ANWB, waarin hij
wees op de noodzakelijke coördinatie
tussen de vier groepen Engineering,
Enforcement, gevolgd door de „S" van
Statistiek, was het woord aan ir C.
A. Kuysten, chef van de Verkeersaf-
deling van de ANWB, die de verschijn
selen bij de mens belichtte, wanneer
hij deel gaat uitmaken van de catego
rie wegbeheerders. „De mens is een
wezen met een levende geest. De ma
te, waarin hij geestelijk elders ge
bonden is wisselt, doch het is duide
lijk, dat slechts een deel van zijn be
wustzijn voor het verkeer beschikbaar
is. De weggebruiker handelt reflec-
torisch 'op zintuigelijke waarnemingen.
Een grote rol speelt daarbij het alleen
maar afgaan op eigen belangen. Het
is dus zaak er voor te zorgen, dat de
indrukken, die het gemotoriseerde ver
keer van het weg- en verkeersbeeld te
1 verwerken krijgt zodanig zijn, dat zij
voldoen aan de eisen van veiligheid"
Ir Kuysten merkte daarbij op, dat
kleurverschillen in de weg, de inde
ling van de weg, markeringen en ver
lichtingen belangrijke factoren zijn.
eigenlijk moesten de wegen gebouwd
worden voor domme mensen", al
dus de heer K. J. Müller, chef van de
Verkeerspolitie te Rotterdam. In zijn
betoog was het zwaartepunt gelegd op
de samenwerking tussen politie, weg
beheerders en hen, die zich met de be
studering van de verkeerstechniek
bezighouden. In Amerika kent men
reeds de „Traffic-engineer". Een be
langrijke figuur in het verkeersproces,
omdat door zijn werk het aantal on
gevallen meer dan door de zg. Educa
tion tot een minimum worden beperkt.
Spreker noemde in dit verband de
conclusie van een Zwitserse deskundi
ge, die zei: „Vijftig procent van de
verkeersongevallen is niet te voorko
men, 25 procent kunnen worden voor
komen door wegverbetering, 15 procent
door ingrijpen van de politie en 5 pro
cent door opvoeding". Hoewel de heer
Müller het nut van de opvoeding niet
wilde onderkennen, meende hij toch,
dat leuzen als „Kijk uit" en „Wees heer
in het verkeer" weinig resultaten ople
veren. Wat de politiële functie betreft
merkte hij op, dat het haar taak is
zich in meer technische zin te ontwik
kelen. Als voorbeeld noemde spreker
dé zg. speldenkaarten, waarop kan wor
den aangegeven of op bepaalde plaatsen
in de stad een aantal typen ongevallen
soms vaak voorkomen. Zodoende ver
krijgt men een aantal statistische gege-
vens, die tenslotte aangiven, waar ver-1
beteringen moeten worden aangebracht
Gebrek aan personeel en geld maken
het deze intensievere localisatie echter
moeilijk, tot volkomen realisatie te ge-
rakèn.
\Tee 1 van het onrustbarend aantal on
gelukken vindt plaats op kruispun
ten. Niet mindèr dan 36 procent. Dii
is over het algemeen het gevolg var
verkeerstechnische fouten, die op tal
loze plaatsen in ons land voorkomen
waardoor het maken van fouten dooi
weggebruikers in de hand wordt ge
werkt. Over dit probleem hield ir A.
E. J. Nap, hoofdingenieur van de Rijks
waterstaat, een belangwekkende en
Interessante inleiding. Spreker ging uit
van de gedachte, dat aan een goed
kruispunt de volgende eisen moeten i
worden gesteld: le. Het kruispunt moet
zichtbaar zijn; 2e. Het kruispunt moet
overzichtelijk zijn; 3e. Het kruispunt
moet begrijpbaar zijn en 4e. Het kruis
punt moet berijdbaar zijn. Ten aan
zien van het eerste punt merkte spre
ker op, dat men zich de nadering
van een kruispunt tijdig dient te kun
nen realiseren. Bomenrijen en beplan
tingen langs de kruisende weg, weg
wijzers, richtingborden, verkeersbor
den en hekken kunnen er allen toe hij-
dragen de aandacht op een kruispunt
te vestigen. De problemen van het
zien op kruispunten worden niet vol
doende onderkend. Spreker zei, dat het
aanbeveling verdient deze bijzonder te
del maakte hij -duidëltjkr"Wétke*"*gê-
varen in zeer bijzondere gevallen voort
kunnen spruiten uit de blinde hoek,
veroorzaakt door de spijlen van de
voorruit van een auto.
Ir Nap belichtte in dit verband ver
volgens de taak van de ontwerper, die
niet alleen contemplatief achter de te
kentafel moet blijven, maar zich ook
moet inleven in de positie van de weg'
beheerderAHet kruispunt moet begrijp
baar zijn voor hen, die de situatie wel
en niet kennen. Een te ver gaande on
derverdeling bijvoorbeeld geeft te veel
schijnbare keuze. Anderzijds hebben te
grote vlakten op een kruispunt tot ge
volg, dat men de geleiding kwijtraakt.
Grote of kleine driehoekige verkeers-
eilanden dienen te worden vermeden.
Wanneer een scheiding in de rijweg
nodig is, dient deze druppelvormig te
worden uitgevoerd. „In 1948 kostten de
verkeersongevallen ons f 88 millioen.
Wanneer wij er gezamenlijk in slagen
dit bedrag door het verbeteren van
kruispunten met b.v. 10 pet te vermin
deren, dan zullen de daaraan bestede
gelden goed zijn belegd" aldus besloot
de heer Nap.
Vervolgens «sprak mr J. M. Harmsen
chef van de Juridische Afdeling van
de A.N.W.B. over „De rol van de weg
situatie in strafzaken en civiele zaken.
„Aan de hand van verschillende prac-
tijkgevallen toonde hij aan, dat nog in
onvoldoende mate aan de verkeerstech
nische factoren van het ongeval aan
dacht wordt geschonken en dus het
nodige samenspel in deze materie tus
sen politie, wegbeheerder en rechter
kan worden verbeterd. Deze vruchtbare
dag, die ten aanzien van verschillende
problemen verhelderend heeft gewerkt
werd besloten met een voordracht door
de heer J. B. de Boer van het licht-
technisch laboratorium van de N.V.
Philips over „Verkeerstechnische prin
cipes van de wegverlichting". 's Avonds
volgde een excursie op het gebied van
de wegverlichting. Onder de talloze
autoriteiten zagen wij de Chef van de
Rijkswaterstaat voor Alkmaar, de bur
gemeester van Andijk, de directeur van
Gemeentewerken van Texel, de ge
meentearchitecten van Westzaan en
Wormer en vertegenwoordigers van de
politie uit Alkmaar, Den Helder, Koog
aan de Zaan en Zaandam.
Volgens cijfers, gepubliceerd door
het ministerie van Binnenlandse Za
ken had Indonesië ultimo 1952,
78.388.700 inwoners, waarvan 51 mil
lioen op Java, 11 millioen op Sumatra,
3,5 millioen op Borneo, 6 millioen op
Celebes, 5 millioen op de kleine Sun-
da-eilanden en bijna 700.000 op de mo-
lukken.
Een gevangenisstraf van twaalf jaar
met aftrek heeft de officier van Jus
titie bij de Rotterdamse rechtbank
gisteren geëist tegen de 55-jarige A.
F. W. uit Rotterdam. Deze stond te
recht, omdat hij gepoogd zou hebben
zijn vrouw door vergiftiging van het
leven te beroven. Dit werd echter door
medisch ingrijpen voorkomen.
De man, die zeide geen gelukkig hu
welijk te hebben, was als ontsmetter
werkzaam bij de gemeentelijke ont-
smettingsdienst en toen het plan bij
hem rijpte, nam hij een flesje mee
naar huis, dat hij op zijn werk had
gevuld met rattenvergif, een oplossing
van thalliumsulphaat. In Maart deed
hij het vergif twee maal in de soep
van zijn vrouw en zoals hij gisteren
toegaf, kende hij de dodelijke werking
van het vergif. Na drie en een halve
week oest de vjouw in het zieken
huis worden opgenomen en raakte de
zaak aan het rollen. Uitspraak over
veertien dagen.
De officier van Justitie bij de Haag
se Arrondissementsrechtbank heeft gis
teren één jaar gevangenisstraf geëist
tegen de assistent-boekhouder J. van
der P. Verdachte was ten laste gelegd,
dat hij te Voorschoten in het tijdvak
October 1952—September 1953 H. A.
Bonte voor een bedrag van f 2055 had
opgelicht. Bonte was te Voorschoten
bij een firma als boekhouder in dienst.
Van der P. was er assistent-boekhou
der. Laatstgenoemde, die belast was
met het klaarmaken van de loonzak
jes, gaf daarvoor aan Bonte hogere be
dragen op en stak het verschil in zijn
zak. De officier vond het gepleegde
feit zeer ernstig, temeer daar verdach
te in die tijd nog een voorwaardelijke
straf had lopen. De rechtbank zal over
14 dagen uitspraak doen.
De besprekingen in de „kleine commissie" over de voortzetting van
de Ronde Tafelconferentie te Willemstad hebben een bijzonder vlot
verloop. Het w.ordt niet onmogelijk geacht, dat het overleg reeds bin
nen een termijn van 14 dagen zal zijn voltooid. Naar het schijnt heeft
men besloten, uit hoffelijkheid te voldoen aan het verzoek van Suri
name, om naar Paramaribo te gaan, waar het overleg dan definitief zou
worden beëindigd. Het belangrijkste resultaat schijnt tot nu toe te
zijn geboekt met betrekking tot het vraagstuk van het recht van seces-
sie (recht tot uittreding uit het koninkrijk van één der rijksdelen), op
welk punt een voor alle partijen bevredigende formulering schijnt te
zijn gevonden.
De heer Henny Eman, een der leden
van de Antilliaanse delegatie, heeft
gisteren niet deelgenomen aan het over
leg in de „kleine commissie". Hij heeft
zich naar Aruba begeven en vandaar
uit een verklaring uitgegeven waarin
hij zegt dat Aruba niet zal berusten in
een regeling met Nederland, zonder dat
de rechtmatigheid van de eis van het
eiland op zelfstandigheid is erkend.
Heden zal de eilandraad van Aruba
bijeenkomen voor een bespreking van
de kwestie van de afscheiding van Cu
rasao. Met de besluiten van de raad in
de zak zal de heer Eman naar Curasao
terugkeren, teneinde de reacties der
kleine commissie daarop te peilen.
Waarnemers achten het niet uitgeslo
ten, dat de heer Eman zich van het
verdere overleg zal terugtrekken, in
dien deze reacties zijns inziens onbe
vredigend zijn.
Minister Kernkamp heeft op de con
ferentie de eis van Aruba verwezen
naar de in 1951 ingestelde commissie
(Van één onzer redacteuren)
ZONDER hoofdelijke stemming hebben de Provinciale Staten gister
middag de begroting voor 1954 aangenomen, nadat de C.P.N.-fractie
aantekening had verzocht om geacht te worden te hebben tegen ge-
bestuderen. Aan de hand van een mo- stgmtlN.a. de begrotingsbehandeling hebben de Staten nil. enige be-
flpl ma.iktp ïiitildili*y'ÜfMlftt' Wi-'v*, /v 1 rt.
•spreking met algemene stemmen een voorstel van Gedeputeerde Stalen
aangenomen om ten behoeve van het Provinciaal Waterleiding Bedrijf
een nieuw gebouw te stichten en tot belangrijke uitbreiding van het
administratie-gebouw van de Provinciale Griffie over te gaan, waarvoor
een crediet werd verleend van f 2.750.000,
Bij de behandeling van de bedrijfsbegrotingen, die gisteren aan de
orde kwamen, heeft Gedeputeerde Prakken medegedeeld, dat wanneer
dit enigszins mogelijk is, zo spoedig mogelijk een kleine verlaging van
de electriciteitstarieven zal komen, mede in verband met het feit, dat
de toestand van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf alleszins gunstjg
genoemd kan worden.
Sprekende over het Provinciaal Waterleiding Bedrijf deelde de
heer Prakken mede, dat het in de bedoeling ligt in 1955 het eiland
Texel van waterleiding te voorzien, tenminste wanneer zich geen teleur,
stellingen voordoen.
De Minister van Verkeer en Wa
terstaat, Algera, bracht een lang
durig iverkbezoek aan de tunnel-
boute in Veisen. Samen met dn
hoofdingenieur, directeur Ir F.
Mulder met witte dasen andere
autoriteiten van de Rijkswater
staat, heeft de minister (links
met hoed) de bouwput in ogen
schouw genomen.
RIJ de voortgezette begrotingsbehan
deling kwamen gistermorgen eerst
de Provinciale Ziekenhuizen aan de
orde.
Gedeputeerde Rustige heeft voor
al naar aanleiding van de critische
opmerkingen van de heer Proper
(CPN) er nog eens op gewezen, dat
er een tekort aan verplegend perso
neel bestaat. Op verschillende manie
ren heeft men gepoogd dit tekort aan
personeel op te heffen, maar men is
hierin niet geslaagd. In het afgelopen
jaar heeft' men ten behoeve van de
personeelsvoorziening te Bakkum voor
niet minder dan f 9200,geadver
teerd met als resultaat, dat er 92 nieu
we verpleegsters konden worden aan
gesteld. Dit betekent dus f 100,od-
vertentiekosten per aangenomen ver
pleegster. Maar van die 92 verpleeg
sters zijn er weer 28 vertrokken. Voor
de personeelsvoorziening in Santpoort
heeft men voor f 5500,veradver-
teerd, naar aanleiding waarvan 124
verpleegsters konden worden aange
steld. Hier zijn er echter weer 30 van
vertrokken. Volgens de deskundigen
is het medisch verantwoord, wanneer
men op vier verpleegden één ver
pleegster of verpleger heeft. Aan deze
eisen voldoet Bakkum. Doch er zal
meer verplegend personeel moeten ko
men, wil men meer patiënten kunnen
opnemen. Het tekort aan verplegend
personeel is niet op te lossen, het is
een landelijk probleem. De statistie
ken wijzen bovendien uit, dat er geen
oplossing mogelijk is, omdat er in de
leeftijd van het verplegend personeel,
dus van 20 tot 34 jaar 252.000 meer
mannen zijn dan vrouwen. Bovendien
trekt het bedrijfsleven veel vrouwe
lijke werkkrachten aan. Volgens de
heer Rustige zal men waarschijnlijk
tot een andere wijze van verpleging
moeten komen.
Daarom zal ook de verpleging van
de ouden van dagen, waarover de heer
Sajet (PvdA) sprak, bekeken moeten
worden. Ook hier is geen verplegend
personeel voor te krijgen.
De heer Gortzak (CPN): „Geef
ze dan beter loon".
Gedeputeerde Rustige: „Wat zegt
U, ik versta u niet, want ik ben een
beetje doof aan één kant. Bovendien
is mijn radio niet op Moskou inge
schakeld(Grote vreugde).
Ten einde de verpleging van de oude
van dagen beter te doen geschieden,
dacht Gedeputeerde Rustige aan de
mogelijkheid, dat oudere dames met
deze verpleging belast zouden wor
den.
Het Statenlid, de heer Dor jee
(Prot. Chr.) vertolkte de gevoelens
van zijn medeleden, toen hij woorden
van warme waardering sprak voor de
arbeid van het verplegend personeel,
dat door het brengen van persooillijKe
offerS en met volle overgave zijn ar
beid in de Provinciale ziekenhuizen
verricht.
DE Provinciale bedrijven Water
leiding bedrijf en het Electriciteits
bedrijf waren voor verschillende
leden van de Staten aanleiding met
op- en aanmerkingen te komen en
vragen te stellen aan het college van
Gedeputeerden.
Met voldoening kon gedeputeerde
Prakken vaststellen, dat de toestand
van het Provinciaal Electriseh Bedrijf
gunstig genoemd kan worden, mede
als gevolg van het feit, dat de nieuwe
machines, die in het afgelopen jaar in
bedrijf gesteld zijn veel minder steen
kool gebruiken. De heer Prakken
voegde hieraan toe, dat men zo spoe
dig mogelijk, tenminste wanneer dit
verantwoord is, tot verlaging der ta
rieven hoopt over te gaan. Spr. was van
oordeel, dat de tarieven in Noord-
Holland in vergelijking met Amster
dam en andere provincies zeker de
toets der crltiek konden doorstaan en
niet aan de hoge kant zijn.
Bij het Provinciaal Waterleiding
Bedrijf is de toestand geheel anders.
Bij de laatste verhoging der tarieven,
die 1 Januari jl. is ingegaan, zijn de
kleine percelen ontzien. Volgens spre
ker hebben de Provinciale Waterlei
ding tarieven een sociale instelling.
Texel
Texel moest kiezen tussen het be
houd van de bossen of een waterlei
ding. Men heeft een tussenoplossing
gevonden, waardoor men een water
leiding krijgt en de jonge aanplant zal
verdwijnen. In 1955 zal behoudens
teleurstellingen op Texel water ge
leverd worden.
Gedeputeerde Prakken was van me
ning, dat aan het kampeerterrein te
Bakkum bezwaren kleven. Bezwaren
in dien zin, dat er zo weinig mensen
van kunnen profiteren. Er zijn 1300
zomerhuisjes, maar er zijn Amster
dammers en Zaankanters, die de ge
hele zomer in Bakkum verblijven,
waardoor anderen geen gelegenheid
krijgen hier hun vacantie door te
brengen. De kosten zijn in vergelii-
-ing tot die welke voor dit terrein ge
naakt zijn, het aantal huisjes en het
antal bezoekers veel te hoog.
De heer GortzSk deed de suggestie
>an de hand, om een terrein te be-
temmen voor hen, die enige maanden
'n Bakkum willen verblijven en voor
hen. die 14 dagen of 3 weken willen
komen.
Gedeputeerde Prakken geloofde, dat
men onder de huidige omstandighe
den er zal naar moeten streven, om
maatregelen te nemen, waardoor een
te langdurig verblijf niet meer moge
lijk zal zijn.
Volgens het te Peking verschijnende
officiële communistische blad „Jen Min
Jim Pao" is in November jl. te Tientsin
een „bende saboteurs in dienst van
Tsjiang Kai Sjek en de Verenigde
Staten" ontdekt, waarvan sommige le
den inmiddels ter dood en andere tot
gevangenisstraffen zijn veroordeeld.
voor. een regeling van de staatkundige
onderbouw van de verhouding tussen
de zes eilanden van de Ned. Antillen.
(De eis van Aruba behelst een eigen,
rechtstreekse verhouding van Aruba
tot Nederland, nevengeschikt aan die
van het gebied der Ned. Antihen tot
Nederland. In de Antilliaanse delegatie
heeft behalve de heer Eman ook de
heer E. Yrausquin als Arubaans lid
zitting. Red.)
De officier van Justitie bij de Haag
se arrondissementsrechtbank heeft
gisteren een jaar gevangenisstraf ge-
eist tegen de 33-jarige H. A. de V., ad
viseur van graphische bedrijven en
een gezien vakman. Aan verdachte
was ten laste gelegd, dat hij in de ja
ren 1950, 1951 en 1953 apparaten voor
handen had, bestemd voor het maken
van valse bankbiljetten.
De V. gaf toe, bewust te hebben ge
streefd om bankbiljetten van f 2,50 te
vervaardigen. Hij ontkende dat bij
hem de bedoeling had voorgezeten om
deze biljetten uit te geven. Zijn be
doeling was enkel en alleen geweest
om te experimenteren en de resulta
ten van zijn proeven had hij ook ver
nietigd.
De V. wilde namelijk zien. zo zei hij,
of het mogelijk zou zijn om bankbil
jetten zo na te maken, dat niemand de
vervalsing kon onderkennen. Hij had
het plan, indien dit lukte, naar de fir
ma Enschede te gaan om daar te spre
ken over een methode van bankbiljet
ten-drukken, die namaak absoluut zou
uitsluiten. Zo ver kwam het niet, want
De V., die een uitvinding op fototech-
nisch gebied had ge'daan. kreeg een
uitnodiging om naar Zwitserland te
komen en daar te werken. De nieuwe
bewoner van zijn huis trof de achter
gelaten apparatuur aan, verwittigde
de politie en de zaak begon te rollen.
Een verzoek om uitlevering werd van
de hand gewezen. Toen verdachte's
pas echter begon te verlopen, begaf hij
zich naar Nederland, waar hii zich te
Roosendaal meldde. Daar werd hij ge
arresteerd, doch later werd hij door
het gerechtshof uit voorlopige hechte
nis ontslagen. Uitspraak over veer
tien dagen.
De Griekse eerste minister, veld
maarschalk Papagos en zijn echtgenote
zullen van 2 tot en met 4 Februari ons
land bezoeken. Zij zullen de gasten
zijn van de Nederlandse regering. De
Griekse eerste minister zal vergezeld
zijn van de Griekse minister van Bui
tenlandse Zaken, de minister van Al
gemene Zaken en van de Pers, en de
directeur-generaal van Politieke Zaken
van het kabinet van de minister-presi
dent.
Veldmaarschalk Papagos zal aan de
Koningin en aan het Nederlandse volk
de dank overbrengen van Griekenland
voor de Nederlandse hulp- en steun
verlening bij de aardbevingsramp, wel
ke Griekenland heeft getroffen.
JTEiV VLIEGTUIG van de Scandinavi
sche luchtvaartmaatschappij S.A.S.
waakt momenteel in opdracht van de
inter-gouvernementele commissie voor
Europese migratie (ICEM) een van de
merkwaardigste vluchten uit de lucht
vaarthistorie. Tijdens deze dubbele
emigratievlucht van meer dan 30.000
km zullen namelijk 115 vluchtelingen
uit Triest en Sjanghai naar Australië,
België, Denemarken en Zweden worden
vervoerd.
Het toestel vertrok op 5 Januari jl.
uit Milaan met 63 vluchtelingen uit
Triest aan boord. Deze mensen werden
naar Australië gebracht. Vervolgens
vloog de machine naar-Hongkong, waar
op 14 Januari 52 bejaarde en zieke
vluchtelingen uit Sjanghai aan boord
werden gebracht. Deze stumpers, val
lend onder het mandaat van de hoge
commissaris der V.N. voor vluchtelin
gen, zullen naar België, Denemarken
en Zweden worden vervoerd. Zij beho
ren tot een groep van 670 „moeilijke
gevallen", die men in Europa onderdak
hoopt te brengen. Voor de helft van
hen is reeds een Europees thuis ge
vonden.
Prof. Eric Rudd, hoogleraar in de
geologie aan de universiteit te Ade
laide, heeft voorspeld, dat er in vier
Australische staten en in Nieuw-Gui-
nea nieuwe olievelden zullen worden
ontdekt. Hij voorspelde voorts belang
rijke ontdekkingen van aardgas én de
ontwikkeling van belangrijke uranium-
mijnen.
VS GAAN OORLOGSSCHEPEN
OPLEGGEN
De Amerikaanse marine heeft mede
gedeeld. dat in de komende anderhalf
jaar een vijftigtal oorlogsschepen zal
worden opgelegd, wegens de voor
genomen bezuiniging op de begroting.
De kruiser „Quincy" zal het eerste
grote schip zijn, dat in de reserve
wordt gebracht.