Opvoeding van de mens in het verkeer geen hoofdzaak Misschien een kleine verlaging van electriciteitstarieven de Goede vorderingen bij overleg in „kleine commissie" De politie moet zich in meer technische zin ontwikkelen Verkeerstechnische Leergang van de ANWB 36 pet van de ongevallen gebeurt bij kruispunten Indonesië heeft ruim 78 millioen inwoners Twaalf jaar geëist tegen gifmenger Boekhouder eigende zich f 2.055.- toe Nieuwe formule voor het recht van afscheiding Arubaans lid herhaalt oude eisen Provinciale begroting aangenomen Van kampeerterrein in Bakkum trekken te weinig mensen profijt Minister Algera bezocht 1/eiser tunnelbouw Texel krijgt in 1955 waterleiding Graphicus maakte bankbiljetten De Griekse premier naar ons land Dank hulp bij aardbeving Vluchtelingenhulp omspant de aarde Nog meer olieveMen in Australië? VRIJDAG 15 JANUARI 1954 (Van een speciale verslaggever) BU de toenemende verkeersintensiteit en de daaruit voortvloeiende reeks ongevallen doet zich de laatste tijd de dringende behoefte ge voelen de technische wegverkeersproblemen in behandeling te nemen. De verkeersprognoses van het Bureau Verkeersonderzoek van de Rijks waterstaat, die door de minister van Verkeer en Waterstaat in de Me morie van Antwoord naar voren zijn gebracht hebben immers uitge wezen, dat onvoorziene, economische en andere omstandigheden voor behouden, in de komende 16 jaar dus tot 1970 met een verkeerstoene- ming tot het 21/J-voudige van thans moet worden rekening gehouden. Het aantal vierwielige motorrijtuigen bedraagt thans ongeveer 297.000 te vermeerderen met een 128.000 motorrijwielen en een 300:000 brom fietsen. In 1938 waren deze aantalen 146.000 respectievelijk 60.000 (bromfietsen bestonden er toen nog niet) en in 1948 180.000 resp. 90.000 alsmede 8000 bromfietsen. Gelijktijdig ontstond een toeneming van het aantal verkeersongelukken van ruim 47.000 met 777 doden in 1938 tot 79.000 met ruim 1200 doden in 1953. Gezien deze situatie is het ver heugend, dat de A.N.W.B. op het ogenblik bezig is om de bestudering van de oorzaken der verkeersonveiligheid te bevorderen en te geraken tot uitvoering van noodzakelijke maatregelen. Dit streven heeft er twee jaar geleden toe geleid een drie-daagse leergang in de Technische Hoge school te Delft te organiseren, gevolgd door Regionale leergangen in verscheidene plaatsen van ons land. Voor een uitgebreid gezelschap van gemeentelijke en politie-autoriteiten, verkeersdeskundigen en vertegen woordigers van de Rijkswaterstaat vond gisteren in restaurant Brink- mann in Haarlem een regionale leergang plaats voor Noord- en Zuid- Holland, waarop door een zestal sprekers de verkeerstechniek van ver schillende zijden werd belicht. Juist omdat op dit gebied maar al te weinig studiemateriaal bestaat en de wetenschappelijke belangstelling zich daardoor pas nu begint te ontwikkelen zijn de gehouden inleidin gen uitermate belangwekkend geweest voor hen, die door hun werk kring in rechtstreekse verbinding worden gesteld met verkeersvraag- stukken. peheel nieuwe inzichten en oplossin- gen lagen besloten in onderwerpen als: „De mens in het verkeer". „De samenwerking tussen poltie en web beheerder", „De verbetering van kruis punten", „De rol van de wegsituatie in strafzaken en civiele zaken" en „De vaktechnische principes van de weg- verlichting". Zeer sterk kwam daar bij tot uitdrukking, dat veel van de voorkomende verkeersongevallen be heerst worden door tot nu toe onbe kende factoren zoals de psychologische beïnvloeding bij de weggebruikers en de yerbetermg van talloze ongevals bronnen. (Een ondeugdelijke situatie is gemakkelijker en spoediger te ver beteren dan de mens). Na een boeiend referaat van de heer A. G. M. Boost, directeur Wegen en Verkeer van de ANWB, waarin hij wees op de noodzakelijke coördinatie tussen de vier groepen Engineering, Enforcement, gevolgd door de „S" van Statistiek, was het woord aan ir C. A. Kuysten, chef van de Verkeersaf- deling van de ANWB, die de verschijn selen bij de mens belichtte, wanneer hij deel gaat uitmaken van de catego rie wegbeheerders. „De mens is een wezen met een levende geest. De ma te, waarin hij geestelijk elders ge bonden is wisselt, doch het is duide lijk, dat slechts een deel van zijn be wustzijn voor het verkeer beschikbaar is. De weggebruiker handelt reflec- torisch 'op zintuigelijke waarnemingen. Een grote rol speelt daarbij het alleen maar afgaan op eigen belangen. Het is dus zaak er voor te zorgen, dat de indrukken, die het gemotoriseerde ver keer van het weg- en verkeersbeeld te 1 verwerken krijgt zodanig zijn, dat zij voldoen aan de eisen van veiligheid" Ir Kuysten merkte daarbij op, dat kleurverschillen in de weg, de inde ling van de weg, markeringen en ver lichtingen belangrijke factoren zijn. eigenlijk moesten de wegen gebouwd worden voor domme mensen", al dus de heer K. J. Müller, chef van de Verkeerspolitie te Rotterdam. In zijn betoog was het zwaartepunt gelegd op de samenwerking tussen politie, weg beheerders en hen, die zich met de be studering van de verkeerstechniek bezighouden. In Amerika kent men reeds de „Traffic-engineer". Een be langrijke figuur in het verkeersproces, omdat door zijn werk het aantal on gevallen meer dan door de zg. Educa tion tot een minimum worden beperkt. Spreker noemde in dit verband de conclusie van een Zwitserse deskundi ge, die zei: „Vijftig procent van de verkeersongevallen is niet te voorko men, 25 procent kunnen worden voor komen door wegverbetering, 15 procent door ingrijpen van de politie en 5 pro cent door opvoeding". Hoewel de heer Müller het nut van de opvoeding niet wilde onderkennen, meende hij toch, dat leuzen als „Kijk uit" en „Wees heer in het verkeer" weinig resultaten ople veren. Wat de politiële functie betreft merkte hij op, dat het haar taak is zich in meer technische zin te ontwik kelen. Als voorbeeld noemde spreker dé zg. speldenkaarten, waarop kan wor den aangegeven of op bepaalde plaatsen in de stad een aantal typen ongevallen soms vaak voorkomen. Zodoende ver krijgt men een aantal statistische gege- vens, die tenslotte aangiven, waar ver-1 beteringen moeten worden aangebracht Gebrek aan personeel en geld maken het deze intensievere localisatie echter moeilijk, tot volkomen realisatie te ge- rakèn. \Tee 1 van het onrustbarend aantal on gelukken vindt plaats op kruispun ten. Niet mindèr dan 36 procent. Dii is over het algemeen het gevolg var verkeerstechnische fouten, die op tal loze plaatsen in ons land voorkomen waardoor het maken van fouten dooi weggebruikers in de hand wordt ge werkt. Over dit probleem hield ir A. E. J. Nap, hoofdingenieur van de Rijks waterstaat, een belangwekkende en Interessante inleiding. Spreker ging uit van de gedachte, dat aan een goed kruispunt de volgende eisen moeten i worden gesteld: le. Het kruispunt moet zichtbaar zijn; 2e. Het kruispunt moet overzichtelijk zijn; 3e. Het kruispunt moet begrijpbaar zijn en 4e. Het kruis punt moet berijdbaar zijn. Ten aan zien van het eerste punt merkte spre ker op, dat men zich de nadering van een kruispunt tijdig dient te kun nen realiseren. Bomenrijen en beplan tingen langs de kruisende weg, weg wijzers, richtingborden, verkeersbor den en hekken kunnen er allen toe hij- dragen de aandacht op een kruispunt te vestigen. De problemen van het zien op kruispunten worden niet vol doende onderkend. Spreker zei, dat het aanbeveling verdient deze bijzonder te del maakte hij -duidëltjkr"Wétke*"*gê- varen in zeer bijzondere gevallen voort kunnen spruiten uit de blinde hoek, veroorzaakt door de spijlen van de voorruit van een auto. Ir Nap belichtte in dit verband ver volgens de taak van de ontwerper, die niet alleen contemplatief achter de te kentafel moet blijven, maar zich ook moet inleven in de positie van de weg' beheerderAHet kruispunt moet begrijp baar zijn voor hen, die de situatie wel en niet kennen. Een te ver gaande on derverdeling bijvoorbeeld geeft te veel schijnbare keuze. Anderzijds hebben te grote vlakten op een kruispunt tot ge volg, dat men de geleiding kwijtraakt. Grote of kleine driehoekige verkeers- eilanden dienen te worden vermeden. Wanneer een scheiding in de rijweg nodig is, dient deze druppelvormig te worden uitgevoerd. „In 1948 kostten de verkeersongevallen ons f 88 millioen. Wanneer wij er gezamenlijk in slagen dit bedrag door het verbeteren van kruispunten met b.v. 10 pet te vermin deren, dan zullen de daaraan bestede gelden goed zijn belegd" aldus besloot de heer Nap. Vervolgens «sprak mr J. M. Harmsen chef van de Juridische Afdeling van de A.N.W.B. over „De rol van de weg situatie in strafzaken en civiele zaken. „Aan de hand van verschillende prac- tijkgevallen toonde hij aan, dat nog in onvoldoende mate aan de verkeerstech nische factoren van het ongeval aan dacht wordt geschonken en dus het nodige samenspel in deze materie tus sen politie, wegbeheerder en rechter kan worden verbeterd. Deze vruchtbare dag, die ten aanzien van verschillende problemen verhelderend heeft gewerkt werd besloten met een voordracht door de heer J. B. de Boer van het licht- technisch laboratorium van de N.V. Philips over „Verkeerstechnische prin cipes van de wegverlichting". 's Avonds volgde een excursie op het gebied van de wegverlichting. Onder de talloze autoriteiten zagen wij de Chef van de Rijkswaterstaat voor Alkmaar, de bur gemeester van Andijk, de directeur van Gemeentewerken van Texel, de ge meentearchitecten van Westzaan en Wormer en vertegenwoordigers van de politie uit Alkmaar, Den Helder, Koog aan de Zaan en Zaandam. Volgens cijfers, gepubliceerd door het ministerie van Binnenlandse Za ken had Indonesië ultimo 1952, 78.388.700 inwoners, waarvan 51 mil lioen op Java, 11 millioen op Sumatra, 3,5 millioen op Borneo, 6 millioen op Celebes, 5 millioen op de kleine Sun- da-eilanden en bijna 700.000 op de mo- lukken. Een gevangenisstraf van twaalf jaar met aftrek heeft de officier van Jus titie bij de Rotterdamse rechtbank gisteren geëist tegen de 55-jarige A. F. W. uit Rotterdam. Deze stond te recht, omdat hij gepoogd zou hebben zijn vrouw door vergiftiging van het leven te beroven. Dit werd echter door medisch ingrijpen voorkomen. De man, die zeide geen gelukkig hu welijk te hebben, was als ontsmetter werkzaam bij de gemeentelijke ont- smettingsdienst en toen het plan bij hem rijpte, nam hij een flesje mee naar huis, dat hij op zijn werk had gevuld met rattenvergif, een oplossing van thalliumsulphaat. In Maart deed hij het vergif twee maal in de soep van zijn vrouw en zoals hij gisteren toegaf, kende hij de dodelijke werking van het vergif. Na drie en een halve week oest de vjouw in het zieken huis worden opgenomen en raakte de zaak aan het rollen. Uitspraak over veertien dagen. De officier van Justitie bij de Haag se Arrondissementsrechtbank heeft gis teren één jaar gevangenisstraf geëist tegen de assistent-boekhouder J. van der P. Verdachte was ten laste gelegd, dat hij te Voorschoten in het tijdvak October 1952—September 1953 H. A. Bonte voor een bedrag van f 2055 had opgelicht. Bonte was te Voorschoten bij een firma als boekhouder in dienst. Van der P. was er assistent-boekhou der. Laatstgenoemde, die belast was met het klaarmaken van de loonzak jes, gaf daarvoor aan Bonte hogere be dragen op en stak het verschil in zijn zak. De officier vond het gepleegde feit zeer ernstig, temeer daar verdach te in die tijd nog een voorwaardelijke straf had lopen. De rechtbank zal over 14 dagen uitspraak doen. De besprekingen in de „kleine commissie" over de voortzetting van de Ronde Tafelconferentie te Willemstad hebben een bijzonder vlot verloop. Het w.ordt niet onmogelijk geacht, dat het overleg reeds bin nen een termijn van 14 dagen zal zijn voltooid. Naar het schijnt heeft men besloten, uit hoffelijkheid te voldoen aan het verzoek van Suri name, om naar Paramaribo te gaan, waar het overleg dan definitief zou worden beëindigd. Het belangrijkste resultaat schijnt tot nu toe te zijn geboekt met betrekking tot het vraagstuk van het recht van seces- sie (recht tot uittreding uit het koninkrijk van één der rijksdelen), op welk punt een voor alle partijen bevredigende formulering schijnt te zijn gevonden. De heer Henny Eman, een der leden van de Antilliaanse delegatie, heeft gisteren niet deelgenomen aan het over leg in de „kleine commissie". Hij heeft zich naar Aruba begeven en vandaar uit een verklaring uitgegeven waarin hij zegt dat Aruba niet zal berusten in een regeling met Nederland, zonder dat de rechtmatigheid van de eis van het eiland op zelfstandigheid is erkend. Heden zal de eilandraad van Aruba bijeenkomen voor een bespreking van de kwestie van de afscheiding van Cu rasao. Met de besluiten van de raad in de zak zal de heer Eman naar Curasao terugkeren, teneinde de reacties der kleine commissie daarop te peilen. Waarnemers achten het niet uitgeslo ten, dat de heer Eman zich van het verdere overleg zal terugtrekken, in dien deze reacties zijns inziens onbe vredigend zijn. Minister Kernkamp heeft op de con ferentie de eis van Aruba verwezen naar de in 1951 ingestelde commissie (Van één onzer redacteuren) ZONDER hoofdelijke stemming hebben de Provinciale Staten gister middag de begroting voor 1954 aangenomen, nadat de C.P.N.-fractie aantekening had verzocht om geacht te worden te hebben tegen ge- bestuderen. Aan de hand van een mo- stgmtlN.a. de begrotingsbehandeling hebben de Staten nil. enige be- flpl ma.iktp ïiitildili*y'ÜfMlftt' Wi-'v*, /v 1 rt. •spreking met algemene stemmen een voorstel van Gedeputeerde Stalen aangenomen om ten behoeve van het Provinciaal Waterleiding Bedrijf een nieuw gebouw te stichten en tot belangrijke uitbreiding van het administratie-gebouw van de Provinciale Griffie over te gaan, waarvoor een crediet werd verleend van f 2.750.000, Bij de behandeling van de bedrijfsbegrotingen, die gisteren aan de orde kwamen, heeft Gedeputeerde Prakken medegedeeld, dat wanneer dit enigszins mogelijk is, zo spoedig mogelijk een kleine verlaging van de electriciteitstarieven zal komen, mede in verband met het feit, dat de toestand van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf alleszins gunstjg genoemd kan worden. Sprekende over het Provinciaal Waterleiding Bedrijf deelde de heer Prakken mede, dat het in de bedoeling ligt in 1955 het eiland Texel van waterleiding te voorzien, tenminste wanneer zich geen teleur, stellingen voordoen. De Minister van Verkeer en Wa terstaat, Algera, bracht een lang durig iverkbezoek aan de tunnel- boute in Veisen. Samen met dn hoofdingenieur, directeur Ir F. Mulder met witte dasen andere autoriteiten van de Rijkswater staat, heeft de minister (links met hoed) de bouwput in ogen schouw genomen. RIJ de voortgezette begrotingsbehan deling kwamen gistermorgen eerst de Provinciale Ziekenhuizen aan de orde. Gedeputeerde Rustige heeft voor al naar aanleiding van de critische opmerkingen van de heer Proper (CPN) er nog eens op gewezen, dat er een tekort aan verplegend perso neel bestaat. Op verschillende manie ren heeft men gepoogd dit tekort aan personeel op te heffen, maar men is hierin niet geslaagd. In het afgelopen jaar heeft' men ten behoeve van de personeelsvoorziening te Bakkum voor niet minder dan f 9200,geadver teerd met als resultaat, dat er 92 nieu we verpleegsters konden worden aan gesteld. Dit betekent dus f 100,od- vertentiekosten per aangenomen ver pleegster. Maar van die 92 verpleeg sters zijn er weer 28 vertrokken. Voor de personeelsvoorziening in Santpoort heeft men voor f 5500,veradver- teerd, naar aanleiding waarvan 124 verpleegsters konden worden aange steld. Hier zijn er echter weer 30 van vertrokken. Volgens de deskundigen is het medisch verantwoord, wanneer men op vier verpleegden één ver pleegster of verpleger heeft. Aan deze eisen voldoet Bakkum. Doch er zal meer verplegend personeel moeten ko men, wil men meer patiënten kunnen opnemen. Het tekort aan verplegend personeel is niet op te lossen, het is een landelijk probleem. De statistie ken wijzen bovendien uit, dat er geen oplossing mogelijk is, omdat er in de leeftijd van het verplegend personeel, dus van 20 tot 34 jaar 252.000 meer mannen zijn dan vrouwen. Bovendien trekt het bedrijfsleven veel vrouwe lijke werkkrachten aan. Volgens de heer Rustige zal men waarschijnlijk tot een andere wijze van verpleging moeten komen. Daarom zal ook de verpleging van de ouden van dagen, waarover de heer Sajet (PvdA) sprak, bekeken moeten worden. Ook hier is geen verplegend personeel voor te krijgen. De heer Gortzak (CPN): „Geef ze dan beter loon". Gedeputeerde Rustige: „Wat zegt U, ik versta u niet, want ik ben een beetje doof aan één kant. Bovendien is mijn radio niet op Moskou inge schakeld(Grote vreugde). Ten einde de verpleging van de oude van dagen beter te doen geschieden, dacht Gedeputeerde Rustige aan de mogelijkheid, dat oudere dames met deze verpleging belast zouden wor den. Het Statenlid, de heer Dor jee (Prot. Chr.) vertolkte de gevoelens van zijn medeleden, toen hij woorden van warme waardering sprak voor de arbeid van het verplegend personeel, dat door het brengen van persooillijKe offerS en met volle overgave zijn ar beid in de Provinciale ziekenhuizen verricht. DE Provinciale bedrijven Water leiding bedrijf en het Electriciteits bedrijf waren voor verschillende leden van de Staten aanleiding met op- en aanmerkingen te komen en vragen te stellen aan het college van Gedeputeerden. Met voldoening kon gedeputeerde Prakken vaststellen, dat de toestand van het Provinciaal Electriseh Bedrijf gunstig genoemd kan worden, mede als gevolg van het feit, dat de nieuwe machines, die in het afgelopen jaar in bedrijf gesteld zijn veel minder steen kool gebruiken. De heer Prakken voegde hieraan toe, dat men zo spoe dig mogelijk, tenminste wanneer dit verantwoord is, tot verlaging der ta rieven hoopt over te gaan. Spr. was van oordeel, dat de tarieven in Noord- Holland in vergelijking met Amster dam en andere provincies zeker de toets der crltiek konden doorstaan en niet aan de hoge kant zijn. Bij het Provinciaal Waterleiding Bedrijf is de toestand geheel anders. Bij de laatste verhoging der tarieven, die 1 Januari jl. is ingegaan, zijn de kleine percelen ontzien. Volgens spre ker hebben de Provinciale Waterlei ding tarieven een sociale instelling. Texel Texel moest kiezen tussen het be houd van de bossen of een waterlei ding. Men heeft een tussenoplossing gevonden, waardoor men een water leiding krijgt en de jonge aanplant zal verdwijnen. In 1955 zal behoudens teleurstellingen op Texel water ge leverd worden. Gedeputeerde Prakken was van me ning, dat aan het kampeerterrein te Bakkum bezwaren kleven. Bezwaren in dien zin, dat er zo weinig mensen van kunnen profiteren. Er zijn 1300 zomerhuisjes, maar er zijn Amster dammers en Zaankanters, die de ge hele zomer in Bakkum verblijven, waardoor anderen geen gelegenheid krijgen hier hun vacantie door te brengen. De kosten zijn in vergelii- -ing tot die welke voor dit terrein ge naakt zijn, het aantal huisjes en het antal bezoekers veel te hoog. De heer GortzSk deed de suggestie >an de hand, om een terrein te be- temmen voor hen, die enige maanden 'n Bakkum willen verblijven en voor hen. die 14 dagen of 3 weken willen komen. Gedeputeerde Prakken geloofde, dat men onder de huidige omstandighe den er zal naar moeten streven, om maatregelen te nemen, waardoor een te langdurig verblijf niet meer moge lijk zal zijn. Volgens het te Peking verschijnende officiële communistische blad „Jen Min Jim Pao" is in November jl. te Tientsin een „bende saboteurs in dienst van Tsjiang Kai Sjek en de Verenigde Staten" ontdekt, waarvan sommige le den inmiddels ter dood en andere tot gevangenisstraffen zijn veroordeeld. voor. een regeling van de staatkundige onderbouw van de verhouding tussen de zes eilanden van de Ned. Antillen. (De eis van Aruba behelst een eigen, rechtstreekse verhouding van Aruba tot Nederland, nevengeschikt aan die van het gebied der Ned. Antihen tot Nederland. In de Antilliaanse delegatie heeft behalve de heer Eman ook de heer E. Yrausquin als Arubaans lid zitting. Red.) De officier van Justitie bij de Haag se arrondissementsrechtbank heeft gisteren een jaar gevangenisstraf ge- eist tegen de 33-jarige H. A. de V., ad viseur van graphische bedrijven en een gezien vakman. Aan verdachte was ten laste gelegd, dat hij in de ja ren 1950, 1951 en 1953 apparaten voor handen had, bestemd voor het maken van valse bankbiljetten. De V. gaf toe, bewust te hebben ge streefd om bankbiljetten van f 2,50 te vervaardigen. Hij ontkende dat bij hem de bedoeling had voorgezeten om deze biljetten uit te geven. Zijn be doeling was enkel en alleen geweest om te experimenteren en de resulta ten van zijn proeven had hij ook ver nietigd. De V. wilde namelijk zien. zo zei hij, of het mogelijk zou zijn om bankbil jetten zo na te maken, dat niemand de vervalsing kon onderkennen. Hij had het plan, indien dit lukte, naar de fir ma Enschede te gaan om daar te spre ken over een methode van bankbiljet ten-drukken, die namaak absoluut zou uitsluiten. Zo ver kwam het niet, want De V., die een uitvinding op fototech- nisch gebied had ge'daan. kreeg een uitnodiging om naar Zwitserland te komen en daar te werken. De nieuwe bewoner van zijn huis trof de achter gelaten apparatuur aan, verwittigde de politie en de zaak begon te rollen. Een verzoek om uitlevering werd van de hand gewezen. Toen verdachte's pas echter begon te verlopen, begaf hij zich naar Nederland, waar hii zich te Roosendaal meldde. Daar werd hij ge arresteerd, doch later werd hij door het gerechtshof uit voorlopige hechte nis ontslagen. Uitspraak over veer tien dagen. De Griekse eerste minister, veld maarschalk Papagos en zijn echtgenote zullen van 2 tot en met 4 Februari ons land bezoeken. Zij zullen de gasten zijn van de Nederlandse regering. De Griekse eerste minister zal vergezeld zijn van de Griekse minister van Bui tenlandse Zaken, de minister van Al gemene Zaken en van de Pers, en de directeur-generaal van Politieke Zaken van het kabinet van de minister-presi dent. Veldmaarschalk Papagos zal aan de Koningin en aan het Nederlandse volk de dank overbrengen van Griekenland voor de Nederlandse hulp- en steun verlening bij de aardbevingsramp, wel ke Griekenland heeft getroffen. JTEiV VLIEGTUIG van de Scandinavi sche luchtvaartmaatschappij S.A.S. waakt momenteel in opdracht van de inter-gouvernementele commissie voor Europese migratie (ICEM) een van de merkwaardigste vluchten uit de lucht vaarthistorie. Tijdens deze dubbele emigratievlucht van meer dan 30.000 km zullen namelijk 115 vluchtelingen uit Triest en Sjanghai naar Australië, België, Denemarken en Zweden worden vervoerd. Het toestel vertrok op 5 Januari jl. uit Milaan met 63 vluchtelingen uit Triest aan boord. Deze mensen werden naar Australië gebracht. Vervolgens vloog de machine naar-Hongkong, waar op 14 Januari 52 bejaarde en zieke vluchtelingen uit Sjanghai aan boord werden gebracht. Deze stumpers, val lend onder het mandaat van de hoge commissaris der V.N. voor vluchtelin gen, zullen naar België, Denemarken en Zweden worden vervoerd. Zij beho ren tot een groep van 670 „moeilijke gevallen", die men in Europa onderdak hoopt te brengen. Voor de helft van hen is reeds een Europees thuis ge vonden. Prof. Eric Rudd, hoogleraar in de geologie aan de universiteit te Ade laide, heeft voorspeld, dat er in vier Australische staten en in Nieuw-Gui- nea nieuwe olievelden zullen worden ontdekt. Hij voorspelde voorts belang rijke ontdekkingen van aardgas én de ontwikkeling van belangrijke uranium- mijnen. VS GAAN OORLOGSSCHEPEN OPLEGGEN De Amerikaanse marine heeft mede gedeeld. dat in de komende anderhalf jaar een vijftigtal oorlogsschepen zal worden opgelegd, wegens de voor genomen bezuiniging op de begroting. De kruiser „Quincy" zal het eerste grote schip zijn, dat in de reserve wordt gebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 7