MANNEQUIN voor een middag Blousesde ideale dracht Einde] Berlij Twee on emplace Accessoires geven de japon een persoonlijk accent Here comes the lady.... Af wisse le Vermoeide voeten en benen Auto werd do gegrept Kijkje ach ter de schermen van een modeshow Spitsroedenlopen Eigen make-up Hard werken Ik kan handwerken RUIME KEUZE J Drie Duitsers leven gekoi Koningin Juliar het Amerikaan Wisse Iw Reizigers per 6, Heer-Hugowi ZATERDAG 16 JANUARI 1954 ^T; «.V''».'* -J Af.:.-- i Fan een mode-medewerkster) MODESHOWS hebben de neiging nog al veel op elkaar te lijken. Hier. mee doelen wij niet op de getoonde modellen, maar meer op de gang van zaken. Vóór de pauze japonnen, mantelpakken en mantels, daarna nog wat nagedrupte mantelpakken, mantels en avondjaponnen. Dit alles onder het genot van een kopje thee enz. en opgeluisterd door het onvermijdelijke strijkje. In een van de grote steden van ons land ging dat op een middag, nu enige weken geleden, ook zo, tot er iets bijzon ders voorviel. En daarover wilden wij u nu juist iets vertellen. QE COMMENTATOR, die steeds trouw, bij elk model met een vlot praatje naam en bijzonderheiden op noemde, riep de clementie van het publiek in voor het volgende te to nen model, of juister gezegd voor de mannequin, die het droeg. Wat was het geval? Een wijsneuzige journalis te had zich in het hoofd gehaald om, na het grote aantal shows dat zij in de laatste maanden bezocht had als critisch toeschouwster, nu eens de sensaties te onderzoeken en te onder gaan van hen, die ons de nieuwe mode presenteren, dus de manne quins en organisatoren van de shows. Daarom had zij zich met de leider van de show in verbinding gesteld en na enig. heen en weer gepraat toestem ming gekregen een keer haar krach ten als mannequin te beproeven en „een ronde te lopen". Het publiek, dat bij het horen van deze aan kondiging even thee en koekjes in de steek liet en rechter in de stoel ging zitten om vooral toch maar al les goed te kunnen zien, richtte een kruisvuur van blikken op de opening, waardoor de pseudo-mannequin moest binnenkomen. Och arme, de overmoedige! Uiterlijk leek het nog heel wat: mooi aange daan en opgedoft, flatteuze hoed met voile en daarbij kleurende hand schoenen. Maar haar hartje was zo kïein, zo heel klein. En zij wenste zich mijlen ver, toen het moment van „opkomen" aangebroken was. Dit opkomen was nog het ergste van alles. Iedereen keek naar haar: sommigen nieuwsgierig om te weten hoe een mode-journaliste er wel uitziet, anderen met iets meewarigs in hun blik, zoals „je houdt het niet vol; je holt straks huilend de zaal uit." De eerste categorie wendde na een vluchtige inspectie de ogen van je gezicht naar je kleding; de tweede groep volgt je tot de laatste seconde met een waarderende blik. Weer anderen, die plezier in het experi ment schijnen te heben, lachen je vriendelijk toe. En bij het verlaten van de zaal klinkt je een hartelijk applaus na, iets heerlijks om je ge schokt zelfvertrouwen weer op peil te brengen. J4ET ZAL u inmiddels duidelijk zijn geworden, dat het dienaresse was, die de stoute schoenen had aange trokken en daar op deze gedenk waardige middag in dienst en ten aan- schouwe van het almachtige publiek een nummer spitsroedenlopen ver toonde. Nu moet ik bekennen er geen idee van gehad te hebben hoe on aangenaam de sensatie is, wanneer de critische blikken van enige hon derden mensen op je gericht zijn en ik ben er ook niet zeker van dat, had ik het geweten, mij de moed niet zou hebben ontbroken. Het leek allemaal zo eenvoudig. Je trekt een mantel aan, compleet met hoed en accessoires, poedert je neus eens extra en loopt naar de ingang van de zaal. Na de aankondiging „kom je op", vooral rustig, beheerst en met een glimlach, en cirkelt eerst in de lege ruimte in het mid den van de zaal rond, zodat alle be zoekers een algemene indruk van het getoonde model krijgen. Daarna, om de details te tonen moet je rustig in de gangen tussen de tafeltjes lopen en af en toe ronddraaien, waarbij eenieder, die bijzondere belangstelling toont, ruimschoots gelegenheid krijgt het model tot in details te bekijken. Al dit draaien en lopen moet natuur lijk zo gracieus mogelijk gebeuren. Dit is de gulden theorie. De prak tijk is, dat de nieuweling een alles overheersende behoefte voelt om zo gauw mogelijk de tafeltjes langs te racen, een of twee keer vlug in de rondte te draaien en te zorgen, dat zij op de snelste manier weer in de kleedkamer komt. Voor en na mijn optreden heb ik mij in de kleedkamer onledig gehou den met het helpen kleden der man nequins en voelde mij daar zeer nuttig. Op de een of andere manier zijn er in zo'n kleedkamer altijd men sen te veel, maar handen te weinig. In de luttele vierkante meters sprongen wij dan ook om elkaar en om de mannequins heen, die reeds op de gang handschoenen en sieraden uit en af deden, op de drempel hun hoed in de zorgzame handen van de maak ster deponeerden en dan vlug de driehoekige chiffonshawl, welke make up en kapsel zowel als de japon moet beschermen, om gezicht en haar knoopten. Intussen had een van de kleedsters de sluiting van de japon al losgemaakt, iemand anders stond met het nieuwe model klaar en het proces herhaalde zich, alleen in om gekeerde volgorde. Vlug naar de zaal nu, vlug dan toch, de vorige mannequin is alweer terug QE MANNEQUINS zorgen zelf voor hun make-up, welke uiteraard tot in de puntjes verzorgd en aan de verlichting van de zaal aangepast moet zijn. Dit brengt nog wel eens wat moeilijkheden mee, vooral wan neer b.v. 's middags in de zaal kunstlicht brandt, maar de gordijnen niet gesloten zijn, zodat het publiek aan de tafeltjes bij het raam de mannequins met hun „kunstlicht make-up" in daglicht ziet, wat niet altijd even fraai is. Toch zou een daglicht make-up voor het midden van de zaal weer te slap zijn en er wordt altijd heel wat gewikt en ge wogen voor het resultaat bevredigend gevonden wordt. Zijn dit de beslommeringen van de mannequin tijdens de show, in ge sprekken voor en na het werk wer den mij de laatste illusies aangaande dit beroep ontnomen. Lichamelijk stelt het zware eisen: het lopen op shows met het snelle verkleden is zeer ver moeiend en vergt vooral veel van benen en voeten, wat aan het einde van de show in de kleedkamer dan ook duidelijk merkbaar is. En dan de grote, dagelijks terugkerende zorg voor het figuur, soms in stand gehou den door een rigoureus dieet en oefeningen, soms door een tegen heug ,en meug eten van dikmakend voed sel. Het figuur mag niet veranderen, in welke zin dan ook. Heeft u ooit wel eens geprobeerd ochtendgymnastiek te doen, dag in, dag uit, of u moe bent of fit, uit geslapen of niet? Dan zult u de wilskracht van deze dames kunnen bewonderen, al hebben zij dan de dreiging hun baan te verliezen als hun figuur het begeeft.... En dan: haren, vinger- en teennagels keurig bijhouden, wenkbrauwen epileren en wimpers borstelen, kortom allerlei details der gezichts- en lichaamsver zorging, welke wij maar al te dik wijls door tijdnood verwaarlozen, tellen in dit beroep dubbel. yELE MANNEQUINS wagen zich niet aan het onzeker bestaan van de „free-lance"d.w.z. het bestaan van iemand, die geen vaste werkgever heeft. Zij treden in dienst van een confectiefabriek of couturebedrijf. Hier tonen zij dan in de showroom de modellen aan bezoekers, inkopers van detailzaken, importeurs uit het bui tenland of particuliere cliënten, en fungeren tevens als pasdame voor de ontwerpers. Wij behoeven nau welijks te zeggen, dat vooral dit laatste door het urenlange staan een zware opgave voor benen en voeten is en verscheidene van hen, jonge meisjes dikwijls nog, krijgen dan ook last van spataderen. Weer een be dreiging van de baan, want wie wil er nu tegen een mannequin met spat aderen aankijken? Wil men in dit vak kans van slagen hebben, dan zijn hard werken en uiterste zorg voor het lichaam nood zakelijk, terwijl men zich vele ge noegens zal moeten ontzeggen. Ook om deze reden is de voorstelling, als zouden mannequins verveelde en blasé geworden poppen zijn, er fa- likant naast. Zij komen bij de uit oefening van hun beroep in contact met kopers zowel uit binnen- als uit het buitenland en spelen vaak een zeer belangrijke rol bij de verkoop zelf. De minder gunstige opvatting, Welke ih het verleden ten onrechte in Nederland omtrent het beroep van mannequin bestond, verdwijnt meer en meer. Toegegeven moet worden, dat een vrouw of meisje als manne quin gemakkelijk zal kunnen wennen aan een luxe, welke zij zich normaal gesproken zelf niet zal kunnen ver schaffen. De mannequin, welke een open oog heeft voor de gevaren, welke hierin schuilen, zal later veelal door de ervaring, welke zij in het kledingbedrijf heeft opgedaan veler lei en vaak betere posities kunnen bezetten. onlangs een boek verschenen, dat eigenlijk iedere vrouw in haar bezit behoort te hebben, omdat het haar intense vreugde en voldoening kan verschaffen en velen uooral de huismoeders heel wat geld zal leren besparen. Dat boek is de vierde, door mej. B. C. Jelles geheel omgewerkte uitgave van ,Jk kan handwerken", een practisch handboek voor het vervaar digen van alle voorkomende vrouwe lijke handwerken, voorheen bewerkt door Henr. J. van Wessem. Het wordt uitgegeven door A. W. Sijthoff's Uit geversmij N.V. Leiden. De ondertitel van het boek geeft te vens de inhoud weer, want u vindt er alle handwerktechnieken in, met het verhaal van oorsprong en ontwikke ling. Alleen het doorbladeren ervan verschaft al veel genoegen, omdat er zoveel soorten handwerken blijken te bestaan en men telkens dingen tegen komt, die bekend zijn uit musea, of die moeder en grootmoeder vroeger ook maakten. Het boek begint met de technieken die stoffen doen ontstaan: weven, breien, haken, kantklossen, vlechten, macramé-knoopwerk, frivo- lité-werk, filet- en knoopwerk. Bij iedere techniek is een duidelijke om schrijving hoe u ze kunt leren beoefe nen, welke instrumenten u er bü nodig hebt Plaatjes en foto's tonen duidelijk hoe de handelingen achtereenvolgens moeten worden uitgevoerd. Daarna volgen de technieken op verdeelde stoffen, o.a. tapijtknopen, smocken, open naaiwerk, tule doorstopwerk. Dan komen de technieken op onverdeelde stoffen, het opnaaien van bandjes, kantjes, kralen, enzovoort en tenslotte volgt dan nog het afwerken. Het prettige van het boek is, dat het voor elk wat wils geeft. De mensen die van fraaie handwerken houden, kun nen er hun hart aan ophalen en raken hun hele leven niet uitgeborduurd, ge knoopt of gehaakt. De huismoeders daarentegen kunnen hun breiboeken wel afschaffen, „Ik kan handwerken" leert haar alle patroontjes en steken, en dat niet alleen, maar ook een zo merjurkje met een kruissteekje, smock- werkje of bandje versieren, een ont- bijtlaken opvrolijken, enzovoort. Het boek is uitgevoerd op kunstdruk papier met een stevige linnen band, die jaren meegaat. Een alphabetische lijst van alle voorkomende handwerkter- men verhoogt de bruikbaarheid ten zeerste. OOK DE NEDELANDSE vrouw is gaan inzien, dat de Basic Dress de eenvoudige, goedzittende japon, simpel van snit en van goede pasvorm niet in haar garderobe mag ontbreken. In Amerika en in Frankrijk zijn deze japonnen al jarenlang zeer populair. De Frangaise heeft bij deze „Petite Robe" een voorliefde voor zwart. Op de vele shows, die in Nederland worden gehouden, konden we tot onze grote vreugde constateren, dat aan deze „basic dresses" een waardige plaats wordt toegedacht. Nu is het bij deze japonnen zo gesteld, dat juist door hun simpelheid het persoonlijk accent door middel van accessoires kan worden aangebracht. Dit nu is bij een confectie japon, die niet te hoog in prijs is en dus in groten getale wordt vervaardigd, een groot voordeel. De Europese vrouw toch stelt er prijs op, in tegenstelling met de Amerikaanse, zich individueel te kleden. Door middel van deze accessoires verkijgt men dit zonder al te veel moeite. Een beetje aandacht en goede smaak kunnen wonderen verrichten. QP HET GEBIED van nouveauté's en petits rien's is de mode zeer vari ant. Gelukkig, want is niet de mo de in zijn vele variaties het middel voor de vrouw om er lief en bekoorlijk uit te zien? Wie zich een japon in de Prinsesse- lijn aanschaft kan het - langzamerhand zeer grote bijou - iets boven de taille vast steken. (Een welkome afwisseling van de schouderplaats). Een eenvoudig leren ceintuur kan door het aanbrengen van een „chSte- laine" d.i. een schakelkettinkje van metaal met een grappige versiering in de vorm van een munt aan het eind, een veel duurder effect verkrijgen. Grote vrouwen met smalle tailles doen deze op haar voordeligst uitkomen door brede ceintuurs te dragen. Deze zijn van een stevige stof in afstekende tint en gevoerd met vliseline, gemak kelijk zelf te maken. Voor geklede doeleinden steek u een broche erop of naait wat pareltjes op het voorstukje. AFGEPASTE GLASGORDIJNEN! (Advertentie, log- Med.) ZONDER TWIJFEL is de win- de achtergrond geschoven en ter het jaargetijde, waarin de kan hiervoor rustig in de plaats blouse en de rok tot de dage- komen Ook voor gelegen- lijkse kleding behoren. Maar heden! sedert geruime tijd is het begrip schouwburgbe_ „dagelijkse kleding meer naar zoek kan men zien dat deze mode vorm vele favorieten telt. Maar alleen dan wanneer er sprake ia van prima kwaliteit stofuitvoe- ring. Geen katoenen modellen, want dat zweemt naar het goedkopere genre. Katoen willen wij echter geenszins uitsluiten, want.heeft U reeds kennis gemaakt met de Engelse katoenen materialen? Het neusje van de zalm voor japonnen en blouses, waarin men zich graag op z'n voordeligst wil laten uitko men. Onkreukbaar, goed wasbaar en.in populaire prijsklassen. Welke modellen men het best voor een geklede blouse kan uit zoeken, daarvoor dienen o.m. de illustraties, creaties uit Parijs van Madeleine Rauch. Lanin-Castillo en Mare Bohan; opvallend door distinctie en prima coupe. Velours chiffon zagen wij tal van keren tijdens shows van Ne derlandse huizen als materiaal ge bruikt voor een diner, cocktail, of welke ander „uitje" ook. In wijnrood, donkerblauw, groen en zwart namen zij een vooraanstaan de plaats in, gedragen op 'n nauw- aansluitende zwart-gabardine rok. Deze rokken hadden kleine heup zakjes, waaruit ondeugend een pochette kwam kijken in dezelfde tint als de blouse. Meen niet, dat de blouse het model aanneemt van een kort aangesloten jasje. Neen, zij wordt in de rok gedragen en blouset enigszins over. Het kleine rolkraagje, schuin gesneden, is hierbij favoriet. In Parijs houdt men echter van een tierlantijntje er bij. Zouden wij met de velours blouse kunnen volstaan door daarop een corsage of bijou te dragen, in Frankrijks hoofdstad denkt men er anders over! Een grote strik, sjaal- of knoopgarnering staan daar op het eerste plan. Ook vinden de mode experts in het land van Marianne het geen noodzaak, dat de mouwen driekwart worden gehouden .Zo men er hier wel voorstanster van ls, dan adviseert men tot het dragen van de halflange hand schoen over te gaan, of een rijke lijke versiering van armringen. Paquin echter zegt, dat gebreide modellen eveneens geschikt zijn voor een soirée. Hij brengt deze uit in een over de heup vallende lengte. De gitzwarte sweater op zichzelf al flatteus, verhoogt haar charme met een vrolijk eton kraagje van geruite taftzijde. Hetzelfde truitje - in het wit - krijgt een feestelijk aanzien door een bont omzoomd kraagje. Bontrandjes ook om de hals van de japonnen. Deze losse bontkraagjes wor den met een fluwelen lint achter vast- gestrikt. Met de bijpassende manchet jes maken ze een eenvoudig kan toorjurkje geschikt om 's avonds mee uit te gaan. De shawl is verder een geliefd mid del om uw truitjes en japonnen een an der aanzien te geven, maar zorg er dan voor dat zo'n shawl schoon gewassen en gestreken is. Maar al te vaak be derft een smoezelig en gekreukt shawltje het uiterlijk van een aardig meiske. En tenslotte is er nog de grote mode van de oorringen en knoppen. Het is bij deze mode wel hoe groter hoe mooier. De donkere types staan over het algemeen het best met de oorrin gen, terwijl een lief blondje zich één of meer stellen fikse grote oorknoppen kan aanschaffen, om zich bij tijd en wijle een ander aanzien te geven. Een stemmige grijze japon kan door een paar flinke oorknoppen of ringen met een bijpassende broche juist die flair krijgen, die de charme van de draagster zeer ten goede komt. HENDRINA J-JET blauwe boekje zei buitenop: „Mary Dresselhuys", en toen moest ik het wel meenemen. Wat als er Ie mand is die mij altijd weer interes seert, dan is het wel de vrouw die hier of daar iets bijzonders presteert Met een penseel of een pollepel, achter de katheder of achter het voetlicht, dat is allemaal om het even. Als het in zijn soort maar echt, doorleefd, be zield is. Want gelooft u maar dat er even bezield geschilderd als gekookt of toneelgespeeld kan worden. Soms zelfs alle drie tegelijk. Maar om bij dat blauwe boekje te blijven Viruluy bleek de schrijver, en daar zag ik het al dadelijk donker in. Want vliegen mag dan goedkoper zijn dan u denkt, en de service van ons al ler K.L.M. boven alle lof verheven: dat er ook toneelgespeeld wordt in een vliegtuig, leek me toch bezwaarlijk met het oog op de ruimte. En als er geen vliegtuig aan te pas mag komen, hoe zou Viruly dan ooit op dreef kunnen raken? Het bloed kroop alweer waar het niet gaan kon. De eerste zeventien bladzijden, u bent gewaarschuwd, zijn uitvoerig besteed aan een thuisvlucht BataviaAmster dam, zonder een lettertje Mary. Of het moest een nadrukkelijke bespiegeling boven Tiel zijn, waarbij u even denkt: Gunst, wat ziet die man daar nu voor buitensporigs aan? U vat het even later al; het was zon zachte wenk van: Es bildet ein Talent sich in der Stille en wat is er nu stil ler dan Tiel? Op bladzij achttien gaat dat dan eindelijk uit de doekjes, en wij blijven tachtig kantjes lang vrijwel op de begane grond, totdat wij over een Amsterdamse daktuin met drie blauwe figuurtjes vliegen. En aangezien drie maal nog altijd scheepsrecht is, zitten wij tegen het eind warempel alweer, ditmaal mèt Mary, in het lijnvliegtuig BatviaAmsterdam Daar tussen in zijn de bladzijden dan luchtig en leutig opgevuld met stukjes Mary-in-Tiel en Mary-op-de-toneel- school en Mary-op-de-planken en Mary- thuis. U moet het zelf maar eens lezen, als ik u nog meer vertel is de aardig heid er meteen af. ^LS u het boekje dichtklapt, weet ik vooruit dat u zult pruttelen. Een echt mannenboekje: wat u als vrouw nu eens dolgraag zoudt willen weten, staat er precies niet in. Dat geheim van: Hoe gaat dat? Hoe doet zij dat nu? Hoe krijgt zij al die hoekige en kantige stukjes: rollen leren en kinde ren opvoeden, een huishouding drijven en op de planken staan, reizen en trek ken en een moeder uit duizend zijn, tot een goed sluitend geheel. Misschien, als u scherp leest, dat u tóch achter de regels iets van dit kunststuk zult te weten komen en iets zult ervaren van de bewonderens waardige vitaliteit, de toewijding en het élan, waarmee zij al die opgaven tot één versmelt: zo gaaf en zo volledig mogelijk Mary Dresselhuys te zijn. Denk daar niet gering over, zoals zij het zelf terloops vertelt: „Spelen in Venlo, met de trein van halfacht er vandaan, om twaalf uur repetitie in Amsterdam, om vier uur weer in de bus naar Zwolle, om daar drie uur la ter weer fris te beginnen." En vult u dan zelf de gaatjes maar in met de alledaagse details. Op een holletje naar de schouwburg en op een holletje naar huis. Haastig eten en vliegensvlug verkleden. Koude voeten, gebrek aan slaap „leren en leren en leren, lange winterse hosritten in kou de autobussen, schminken en verkle den in onverwarmde, tochtige provin cie-kleedkamers". En niet te vergeten „de kleerscheu ren van alle menselijke emoties, die uit de nerveuze gespannenheid vair het vak voortvloeien...." j\CH, het is zo héérlijk om beroemd te zijn. Vooral als er iets teruggevraagd moet worden, als in de oorlog de honger begint te nijpen Als zij in de Haarlemmermeer speelt moet zij er nog altijd aan denken: omdat ik in de oorlog telkens op mijn oude fietsje om tarwe en melk voor de kinderen de polder in heb gemoeten. Ik stond er toen meestal alleen voor; ik heb in deze buurt met die fiets ijskoud en heel vernederend met jurken en ondergoed lopen leuren om met aardappels of bo ter thuis te komen, de ene onoverko melijke week na de andere En dan heeft zij misschien nog een pond of wat minder veroverd dan de anderen want wat moet een struise boerin met zo'n kleine maat in haai linnenkast beginnen? Voort wat hoort wat, al zou het krakende fietsje het ook bij de laatste deur begeven. De polder was koud en verlaten; de bus hotst nu eindeloos door een onver schillig slapend land. Het is goed een ogenblik met beschaming daaraan te denken, als wij ons, poesmooi aange daan, op ons gerieflijk klapstoeltje in stalleren om ons een winteravond lang zorgeloos te laten inpalmen door haar geestige charme, haar luchtige zeker heid, haar vitaliteit. Laat de erkentelijkheid daarom iets langer duren dan het herhaald applaus en de bloemen na afloop. Als u gezel lig napraat bij de opgepookte haard hobbelt zij waarschijnlijk koud en moe naar huis naar een korte slaap en een nieuwe repetitie en een volgende voorstelling. SASKIA i Directie: J. BIJLSMA en C. KF Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18, Tel. ADVERTENTIES en ABONNEMENTI Voordam 11 - Tel. Postgiro 187294 IN EEN gisteravond d Berlijn gezamenlijk ui fundamentele overeen: van de minister van B nuari voor het eerst ir vier ministers zullen i allieerde bestuursraad de in Oost-Berlijn. In komen, in de tweede weer in liet Westelijk s komst worden beslist wenselijk maakt. Desk treffen van voorbereid besluit te komen zijn laatste twaalf uur lieei QP de onbewaakte overv derden meters voor he tinchem heeft Zaterda; ernstig ongeval plaatsgevc drie personen het leven Zij waren allen van Duits Een personenwagen we kwart voor vijf door eer baanvak Zevenaar-Doetir pen. De machinist verkla auto wel gezien te heb! verkeerde in de veronders wagen zou stoppen, omds ringe snelheid reed. De gegrepen, toen hij zich r rails bevond en werd tc in een sloot geworpen. Dr werden uit de wagen ge wijl de vierde, een dame uit de auto bevrijd moes! het leven kwamen de 5! die de wagen bestuurde, schoonmoeder E. K. en mej. G. H. Het treinverl half uur vertraging. Koningin Juliana heeft het Nederlandse volk een den aan president Eisi dankt hem en door herr kaanse volk voor de hulp rampdagen van het vorij Nederland is verstrekt. HET SPOORWEGVEF Zaterdag de gehele m rijtuig van een rangen wissel omgooide nog v< giers ondervonden van de NACO ijlings ter hu Heerhugowaard bracht en Hoorn konden voor dag op het emplacemei QM even vóór twaalf uur de Bergerweg een p van een rangerende elee uit de rails. De spoorstavi verschillende plaatsen knapten Op de plaats wa, tot stilstand kwam zelfs g hier was het ongeluk te v te vroeg omgooien van de door het voorste gedeelte afzwenkte en het achterst: spoor verderreed. Het trei Amsterdam en Haarlem or dit ongeluk geen stagnat gebeurde op de rails, die derenstation leiden. De or was nog druk bezig het o tuig weer op het goede i en de stukgereden rails di vervangen, toen om tien twee eenzelfde ongeval p: de Helderseweg aan de an het emplacement. De w: personentrein, die op di een fout van de wisselwa delen werd gesplitst, was stand van enkele hond meegesleurd. Overal in h stukken van de versplint ken en de wielen hadden getrokken in het grind 1 Met snijbranders moest dwars over twee sporen losgebrand. Doordat een rijtuig over de lijn naar I Hoorn stak, werd het tr anse middag en een deel .estremd. Met een locom

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 12