Friesland bereidt zich voor op de elfstedentocht DE WONDERE WAERELT Ook dat nog: Pim Muiier ook grondlegger van schaatsmarathon Route elfstedentocht 1954 Mevr. Brinkmeyer-Koelemey uit Beets beste schoonrijdster Vier interland-wedstrijden voor hockey-team ns naar: yramma Een unieke gebeurtenis in de sportwereld Hoogschagen wint te Westerland A. van der Nagel werd korte baan kampioen Provinciale kampioenschappen Paar Waalboer-Visser eerste in nationale wedstrijd Grote ster van Engelse voetbal overleden Elfmerentocht was voorA. Verhoeven De Tennisbond treft voorbereidingen Autorenners kregen last van zonnesteek Vijftien geselecteerde spelers in training Weer inval in speelhol Maximumboete voor Purmerender Veeartsenijkunde werd onbevoegd uitgeoefend Brand in teerput van gasfabriek ;n te komen. Die vreselijk te ver- kleine kame- even later wa- straatje verdwe ze weg of het Pakkum ver- n de buitenmuur, ssaris", brulde hij. stappen nog! In „Er achteraan", ssaris. „Misschien tl" ;rpen Slamat, naar Abadan Kuwait te Khor- 31-1 10 uur 1-12 te Mon- -2 van Antwerpen i, 30-1 njn. van rancisco Taria, Singapore naar Lagu- van A'dam naa* 30-1 van Belawan L-l te Djibouti naar Marseille ap Guardafui naar pass. 31-1 Kaap St Titus, 31-1 Tero, 30-1 Tjipanas, Durban Utrecht, rlon naar Belawan 1 van Dakar naar Gibraltar naar -1 360 mijl noord- Kaapstad van Suez naar 31-1 van R'dam m Ruys, pass. 31-1 >ton IJssel, 31-1 - Zeeland (KKL), jONCERT van rk heeft deze knopte zegging even. Hij had. aaiH hij kon e pianostukken in. Hij had er >oor. Niettemin oconcert mooie typisch de bouw ster- Woensdag 23.20 402 meter). AVONTUUR 4ZELAAR, een e Lopez, onder ies Jr. (Woens- ersum 1,402 m). DE PARNAS- rper gericht op t kleine toneel, Villy van He- ■dt iets verteld e Franse chan- af. (Woensdag •m I, 402 m). ÏORKEST. Dit ing van Koelof fonia van Wil- meest begaafde \er Cantor. Dan voor cello en Italiaanse tijd- mslotte horen ndaagse Britse tcob Two sket- (twee schetsen 'Woensdag 20.20 298 meter). FEBRUARI m.: 7.00 VARA, 19.30 VPRO, 7.00 Nieuws. 7.13 8 Gram. 8.50 Voor n. 9.10 Gram. (Om 10.00 Schoolradio. 11.00 Gram. 12.00 Tuinbouwmede- platteland. 12.38 13.15 Ten- 3.18 Dansmuziek, g", causerie. 14.00 '0 Voor de zieken. 7.15 Gram. 17.50 Overzee, pondentieclub on 18.00 Nieuws Uitzending gewijd i Beekman. 18.35 /oor de kinderen. het theocratische Vara-varia. 19.30 20 05 Poli- Promenade-orkest, .10 „Het vreemde Dazelaar", hoor- d. Parnassus. 22.45 causerie. 23.00 sch nieuws in Es- ram.muziek. m.: 7-00—24.00 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muziek. 2 dag. 8.00 Nieuws 8.30 „Tot Uw 0 Voor de zieken. 9.35 Gram. 10.30 11.15 Lichte n Tuinbouwmede- extet. 12.59 Klok- .15 „Met Pit op 3.50 Idem. 14-25 lavecimbel. 15.00 16.00 Voor de Orgelspel. 18.00 Gram. 18.15 Piano- Wereldgebedsdag", ke liederen. 19.00 19.10 Boekbespre- Buitenlands over- Radiokrant. 20.20 21.15 „Een odd causerie. 21.35 ram. 22.15 Gram. Avnndover'Vnking. berichten. DINSDAG 2 FEBRUARI 1954 (Speciale berichtgeving) WOENSDAGMORGEN in de vroegte, wanneer het land nog slaapt, zullen ergens in Leeuwarden in het licht van speciaal aangebrach te lampen een paar duizend mannen en waarschijnlijk ook wel weer een aantal vrouwen de schaatsen onderbinden voor het indrukwek kende schaatsevenement: de Friese Elfstedentocht. De meesten zullen de laatste voorbereidingen voor deze monsterrit langs de elf Friese steden Sneek, Ijlst, Sloten, Stavoren, Hindelopen, Workum, Bols- ward, Harlingen, Franeker, Dokkum en Leeuwarden treffen zonder zich te haasten: Voor hen is het een tocht in de ware zin van het woord, een touristisch gebeuren, waarbij het horloge vrijwel geen rol speelt. JsJJET echter de paar honderd van het slag, dat het volbrengen alleen „kin derwerk" noemt. Het zijn de wedstrijd rijders, die op het Marinxmakanaal aan de zuidkant van Leeuwarden zullen starten, de beste lange afstandsrijders Van het land, maar ook ongetwijfeld weer velen, die zich verbeelden tot die uitblinkers te behoren. Deze lichtvaar- digen zullen spoedig bemerken, dat een dorpen- of molentocht over 50 km in straf tempo niet voldoende is als training voor een ijs-marathon als deze door het onbeschutte Friese land. Het zal dit jaar voor deze categorie niet tnogelijk zijn gedurende de „wedstrijd" op de „tocht" over te schakelen, zoals dat bij voorgaande gelegenheden mo gelijk was. Het bestuur van de Friese elfstedenvereniging hoopt met deze verstandige maatregel het aantal deel nemers, dat zich zonder voldoende voorbereiding voor de wedstrijd op geeft, zo klem mogelijk te houden. Voor het eerst sedert 1947 zal de Elf stedentocht dus weer worden gehouden. En elk rechtgeaarde Fries verheugt zich er op, want pas als „hear jukelbird", zoals de Friezen de winter van ouds her noemen, heerst kan er de ware sport worden bedreven. Abe Lenstra mag dan met al zijn voetbalkunst een lieveling van zijn volk zijn, de Friese zeilers en kaatsers mogen vooral wanneer zij er in slagen de Hollanders te verslaan in hoog aanzien staan, maar in het land van „heit en mem" be hoort men pas tot de ware sport-elite Wanneer men een Elfstedentocht kan rijden en een held is hij, die wint. De grootste dag voor sportiievend Fries land staat voor de deur en het is waar lijk niet overdreven te zeggen, dat de Elfstedentocht voor geheel Nederland éen evenement is, dat zijn weerga niet kent. Op het gebied van de schaats sport is het zelfs een gebeurtenis, die uniek in de wereld is. Uit alle delen van het land zullen ze met hun bonte kledij met hun Friese doorlopers en hun noren naar „Liauwerd" komen om aan de tafel van het elfstedenbestuur hun startkaart te halen en dan vroeg onder de wol te kruipen om lang voor de morgen zich aandient klaar en fit te zijn voor het gevecht met de kou, de wind en de 200 km ijs. Sedert Willem („Pim") Muiier man, die rond de eeuwwisseling de ene sport na de andere in Nederland introduceerde en populair maakte de 11 steden op 21 December 1890 in een dag geheel alleen rijdend afdeed, is de tocht tot nu toe negen maal ge reden. Pas sedert 1912 echter zijn de tochten door de Friese elfstedenver eniging georganiseerd en onder deze leiding wordt het Woensdag de negen de maal. Op 7 Februari 1912 ,toen de Friese elfstedenvereniging, na veel geharre war en gekrakeel, de scepter zwaaide. Onder grote belangstelling en op goed ijs zijn in Westerland (Wieringen) nationale langebaan wedstrijden ge houden, welke door de Alkmaarder Hoogschagen werd gewonnen. De rij ders hadden een felle wind schuin in de rug. De uitslagen luiden: 500 meter: 1. Kappel (Amsterdam 54.1 sec., 2. Hoogschagen (Alkmaar) 55,0, 3. Pronk Warmenhuizen55,5, 4. Honing (Schellingwoude) 56,1. 1500 meter: 1. Hoogschagen 2 min. 7,5 sec., 2. Honing 3.7,9, 3. Kappel 3.13,0, 4 Rijswijk (Oosthuizen 3,23,1. 3000 meter: 1. Pronk 6 min. 14,8 sec., 2 Hoogschagen 6.15,9, 3. Kappel 6.21,5, 4 Rijswijk 6.34,6. Het algemeen klassement luidt: 1. Hoogschagen 180,150 pnnt., 2. Pronk 180,600, 3. Kapel, 4. Rijswijk. Albert van der Nagel uit Zwammer- dam is op de baan van de Kampense IJsclub zegevierend uit de strijd om het Nederlandse kampioenschap korte baan mannen te voorschijn gekomen. Ii. de finale, waarin zich behalve Van der Nagel, Bakker Jr., Bakker Sr. (bei den Finsterwolde) en Rotgans (Wie- ringen hadden geplaatst, noteerde hij met 16,11 sec. de snelste tijd over de 160 meter. Bakker Jr. eindigde met 16,44 sec. op de tweede plaats. Bakker Sr. werd met 17 sec. derde en Rotgans met 17,11 sec. vierde De talrijke toeschouwers zagen 24 rijders aan de start verschijnen, van wie 12 in de halve finale kwamen Bakker Jr. met 14.7 en 16,8, Van der Nagel met 14,9 en 16,81 sec Bakker Sr. met 15,15 en 15,9 sec. en Rotgans met 15,21 en 16,94 sec. bleken hier de snel- sten en plaatsten zich voor de eind strijd. Het ijs verkeerde in uitstekende conditie. De rijders hadden echter met •en sterke Oostenwind, die in de lengte van de baan stond, te kampen. hadden 59 enthousiasten, verdeeld in 34 wedstrijdrijders en 25 toerrijders, zich laten inschrijven. De oud-wereld kampioen Coen de Koning toonde zich met 11 uur de snelste en 5 jaar later, op 27 Januari 1917, was het weer De Koning, die won. Nu uit een veld van 45 wedstrijdrijders in 9 uur en 53 min. Twaalf jaar gingen er overheen, voor op 12 Februari in de beruchte winter van 1929, 203 dapperen (103 wedstrijd rijders) in de barre koude vertrokken. Karst Leemburg was na 11 uur en 9 minuten de winnaar, na een ware pooltocht. Uitzonderlijk vroeg in de winter van 1933'34, op 16 December, werd de vijfde elfstedentocht gehou den. Vierhonderd-acht-en-negentig deelnemers, van wie 168 wedstrijdrij ders, luiden de cijfers. A. de Vries en S. Castelein hielden elkaar gedurende de gehele rit gezelschap en gezamen lijk kwamen zij ook na 9 uur en 5 min. als winnaars over de eindstreep. Ook tijdens de volgende tocht, die van 30 Januari 1940, werd een afspraak gemaakt door de koprijders om samen over de finsh te gaan. Het waren Ade- ma, Van der Duim, Jongert, Keizer en Westra, die bij een van de controles om de kachel gezeten, elkaar op hand slag beloofden gearmd de eindstreep te zullen passeren. Dit werd de aanlei ding tot een onverkwikkelijk inci dent, dat aan het slot van deze tocht, met zijn record van 3400 deelnemers (688 aan de wedstrijd) veel beroering verwekte. Voor Adema was de ver leiding te sterk geworden en met de eindstreep in zicht had hij zich los gereden van de anderen. De wedstrijd commissie besloot echter de vijf rij ders gelijk op de eerste plaats met een tijd van 11 uur 30 min. te klasse ren. Een jaar later, op 6 Februari 1941, kreeg Adema zijn zin. Hij rekende met 600 tegenstanders (2800 deelnemers in totaal) af en won in 9 uur 19 min. Ook het volgende jaar, 22 Januari 1942, kon de elfstedentocht worden gereden. S. de Groot won in de recordtijd van 8 uur en 44 min. De laatste tocht, die van 1947, leverde weer een incident op, dat tot gevolg had, dat na een groot aantal vergaderingen door de elfstedencommissie besloten werd de oorspronkelijke winnaar Bosman, sa men met de nummers 2, 3 en 4 we gens „opleggen" te de-klasseren en nummer 5, J. van Hoorn, tot winnaar uit te roepen. In 1947 waren ruim 2000 deelnemers gestart, van wie 277 in de wedstrijd. Te Hoofddorp zijn de provinciale kampioenschappen van Noord-Holland in het schoonrijden voor dames en heren gehouden. Het ijs was in prima conditie, een harde Noordoosten wind maakte het verblijf op de baan van de ijsvereniging Haarlemmermeer niet tot een genoegen. Bij de dames zegevierde mevr. Brinkmeyer-Koelemey uit Beets (NH), 2 mevr. Rommelaar-Timmerman (En schede), 3 mej. Schipper (Zaandam), 4 mej. Waaiboer (Bergen), 5 mej. Mo lenaar (Nieuw Vennep). Bij de heren was de uitslag: 1 De Ruyter (Zaandam), 2 Hazelbag (Gou da), 3 Visser (Schagen), 4 Goedhart (Zaandam), 5 Blaauwboer (Kolhorn). Voorts werd een nationale wedstrijd in schoonrijden voor paren gehouden, waarvan de uitslag luidt: 1 mej. Waaiboer en de heer Visser, 2 mevr. Brinkmeyer-Koelemeyde hr. Hazelbag, 3 mej. Schipperde heer De Ruyter, 4 mej. Molenaarde heer Van der Woude (Zaandam), 5 mevr. Rommelaar-Timmerman-de hr. Blaauw boer. Vivian J. Woodward, één van de grote sterren van het Engelse voetbal in de jaren 19051914, is op 74-jarige leeftijd overleden. Hij is altijd ama teur gebleven en kwam eerst voor Tottenham en later voor Chelsea uit. Van beide clubs is hij ook bestuurs lid geweest. Vele kenners beschouwen Woodward als de beste middenvoor, die het Engelse voetbal heeft voortge bracht. Hij kwam 66 maal voor Enge land uit en speelde in twee Olympi sche tornooien. Ook in Nederland was hij zeer populair en hoog geacht, zo wel om zijn schitterende technische kwaliteiten als om de sportiviteit en de ridderlijkheid welke zijn spel ken merkten. Drie uur en 43 minuten na de start van de Elfmerentocht ging de winnaar van 1946 de 33-jarige landbouwer A. Verhoeven uit Dussem, kampioen lange baan van Noord-Brabant, over de eind streep op te Langweer, na een sensa tionele sprint tegen Jan Charisius uit Leeuwarden, die een tiental meters voor de finish een voorsprong had van een meter. Met enkele krachtige stre ken ging de Dussenaar juist even voor Charisius over de streep. Derde was Van de Berg uit Nijbeets. Aan de toer tocht namen tussen de 8 en 9000 per sonen deel. Verhoeven die ook aan de Elfstedentocht zal deelnemen, volbracht de Elfmerentocht in 1946 in 3 uur 26 minuten, toen was de tocht echter iets minder zwaar en ook iets korter. (Van onze tennismedeiverker Nu vaarten, sloten en plassen in ons land met een ijslaag bedekt zijn en door oud en jong, arm en rijk, de aloude vaderlandse sport, het schaatsenrijden, beoefend wordt, is er uiteraard niemand die aan tennis denkt, althans niet aan de actieve beoefening daarvan. Maar in de besturen en commissies wordt momenteel hard gewerkt aan de voorbereidingen van het seizoen 1954, dat in de loop van Maart, begin April, weer gaat he in het kader van die voorbereidingen staat ook de technische Dag voor de tennisscheidsrechters, welke op 6 Fe bruari a.s. in Hotel „Noord-Brabant" te Utrecht, aanvang 2 uur, zal worden ge houden. Op Zaterdag 13 Maart volgt, nadat in de verschillende districten de Voorjaarsvergadering is gehouden, de jaarlijkse algemene KNLTB-vergade ring in Esplanade te Utrecht, een bij eenkomst die ditmaal een -bijzonder karakter draagt omdat het de laatste vergadering zal zijn welke door de heer D. Croll zal worden geleid. Ge zondheidsredenen nopen de heer Croll tot aftreden. Zoals reeds e 'der mede gedeeld stelt de Bondsraad de heer mr. H. Wilton candidaat voor het voorzit terschap, een candidatuur waartegen we weinig of geen oppositie verwach ten, al zal er van enkele zijden bij de heer Wilton zeker op worden aange drongen na zijn verkiezing paal en perk te stellen aan de ideeën en macht van bepaalde groepjes die nog zo graag willen vasthouden aan een soort prae-historisch recht dat in tennis de teugels slechts kunnen worden vast gehouden door een geselecteerde groep. Naast de gewone agendapunten is er dan nog een voorstel van Rotter dam om promotie en degradatie auto matisch te doen gebeuren, een voorstel van Den Haag dat de promotiedegra datie-competitie wordt beslist in een z.g. halve competitie tussen de kam pioenen van twee afdelingen ener klasse en de nummers 4 van de naast hogere klasse. We geven beide voor stellen weinig kans, vooral dat van Den Haag niet, omdat dit de competitie zou doen verlengen en de tornooien nog meer in het gedrang komen. Het is welhaast niet voor te stel len dat enkele autocourenrs die aan de grote prijs van Buenos Aires deel namen werden uitgeschakeld omdat zij last kregen van een^zonne steek. Bij deze rit, welke door Trin- tignant met een gemiddelde snelheid van 115.136 km/u werd gewonnen, vielen talloze toeschouwers als gevolg van een bijkans -ondraaglijke hitte in zwijm. niTMAAL EENS louter wonderlinge tijdink jes over onze vier voetige vrienden uit de dierenwereld, over wie wü nooit wat kwaads wensen te horen. Toen de Siciliaan Rocco Gal- do uit Palmi Calabro zijn hondenbelasting niet meer kon betalen, bracht hy het dier mêt wenend hart naar Reggio in Ca- labrië op het vasteland van Italië. Nauwelijks echter was Rocco weer in zijn woning gearri veerd, of de hond stond alweer voor zijn deur. Hij was drijfnat en had kennelijk de vier kilo meter brede Straat van Messina overgezwom men, welke gevreesd is om haar sterke stroom. Rocco heeft nu besloten maar wat minder spa ghetti te eten en de hon denbelasting toch weer te gaan betalen. JN WENEN kwam de Duitse herder Mira op een politieman op straat afrennen en begon luid te janken. De politie agent, die de baas van de hond wel kende, opende de deur van de woning voor hem, zodat hij naar binnen kon, maar ook in huis bleef Mira janken en krabde daarbij heftig aan een kamerdeur. Toen zijn begeleider daarop deze deur opende, vond hij daar de baas van het dier bewusteloos op de grond liggen. Twee gas kranen spoten gas de kamer In. Er kon nog juist bijtijds worden in gegrepen. j-TN DAN IS daar nog de kater Blackie van de boer McGuire in het Zuidafrikaanse Craddock. Deze poes werd door zijn baas verkocht aan een andere boer, wiens boer derij 200 kilometer ver der lag en bovendien door een rattenplaag werd geteisterd. Twee en dertig dagen later kwam een broodmagere Blackie met fier geheven staart weer bij zijn oude baas aankuieren. De ratten waren hem te groot, misschien, £EN ANDERE kater bij ons in Goes was on langs vader geworden. Nu worden vrijwel alle katers meermalen vader, maar dit dier had voor een kater een ongewoon hoge opvatting van zijn plichten. Hij kon uren vertederd naar het ge- buitel van zijn jonge kroost zitten kijken en op een goede dag kwam hjj zelfs triomfantelijk met een mals kippen boutje aansjouwen, dat hij met volledige uit schakeling van zijn eigen hebberige ik tussen de kleine poesjes deponeer de, die er een dankbaar en gretig gebruik van maakten. Een zeldzaam, doch verheugend ver schijnsel. QP HET EX-EILAND Urk werd onlangs op een nacht een meisje wakker door een merk waardig geruis en ge kerm in haar slaapver trek. Zij dacht, dat het haar kat was, en begon schaapjes te tellen, tot het geluid plotseling in hevigheid toenam en zij met een ruk overeind in de koude nacht ging zit ten. Op de rand van haar bed zat een levens- gtote uil met een leven de spreeuw in zijn bek haar met kille, lichte ogen aan te staren. Alsof het nachtdier de schone slaapster kwam voede ren. Pa en moe, die op het gegil afkwamen, hebben de vogel verdre ven. Wie slaapt er met dit weer nu ook met open ramen? QE FAMILIE Linnen- bank te Driebergen houdt er een uiterst merkwaardig huisdier op na. Een jong varken nl. De krulstaart is volko men zindelijk, ligt de hele dag voor de kachel in de huiskamer en be gint een ware rondedans door de kamer, als de baas thuiskomt. Pas als baas roept: „Kees, af!", gaat het dier terstond liggen. Dingen die men toch van een varken niet zou evrwachten. De heer Linnenbank kreeg Kees heel klein van een boer, die meende, dat het dier de nacht toch niet zou halen, omdat het zo tenger en zwak was. De nieuwe baas wist Kees echter met de zuigfles op te fokken en nu is deze al zo groot, dat hij binnenkort naar een hok in de tuin moet verhuizen. Voor lopig slaapt Kees nog in een hutkoffer in de keuken. „The Way Ahead" is een driemaande lijkse periodiek, welke sedert 194 7 regelmatig een overzicht geeft van de economische stand van zaken in Nederland, voornamelijk in verband met de export. Het is een tijdschrift, dat de gemiddelde Nederlander zelden of nooit in handen krijgt, daar het vrijwel uitsluitend in het buitenland verspreid wordt, teneinde de belangstelling voor onze handel en industrie te stimuleren. Het wordt in de Engelse taal uitgegeven met medewerking van het exporte rende bedrijfsleven en de Nederlandse ambassades, gezantschappen en kamers van koophandel buiten onze grenzen. Het eerste nummer van 1954 is gewijd aan de Februari-ramp en in het bijzonder aan de daarop gevolgde wederop bouw. Enerzijds wil het nog eens uitdrukking geven aan de Nederlandse dank baarheid voor de verleende buitenlandse hulp, anderzijds wil het tonen, wat er dankzij deze hulp en dankzij de energie en kundigheid van ons volk in één jaar tijds aan wederopbouw tot stand is gebracht. „The Way Ahead" is daar uitstekend in geslaagd. Dit ramp-nummer is zakelijk, to the poijit, en boeiend. Naast een groot aantal bekende, doch ook nog niet gepubliceerde ramp-foto's en een beknopte, doch zeer informatieve tekst bevat het vele statisieken, plat tegronden en andere interessante gegevens. Typografisch is het nummer als altijd keurig verzorgd. Uiteraard zijn er tal van advertenties van aannemers bedrijven, rederijen, fabrieken e.d., die de nadruk leggen op het aandeel, dat zij hebben gehad in de wederopbouw na de ramp. Dit geschiedt echter op smaakvolle en bescheiden wijze. Er wordt geen misbruik gemaakt van de melodramatische kant van de ramp. Dit nieuwe nummer van „The Way Ahead" bewijst weer, dat het tijdschrift zijn taak op het gebied van de propaganda voor onze export uitstekend vervult. Over het algemeen wordt daar helaas toch nog veel te weinig aandacht aan besteed. (Van onze hockey medewerker) Ongetwijfeld tot grote voldoening van de gehele Nederlandse hockey- wereld is het de secretaris van de KNHB, de heer Quarles van Uf- ford, gelukt nog een zeer bijzonde re wedstrijd aan het internationale programma voor 1954 toe te voe gen, namelijk de wedstrijd Neder landGroot Brittannië op 24 April in het Wagenerstadion te Amstel veen. Voor het Nederlands elftal staan nu dus vier wedstrijden op het programma, uit tegen België en Wales, thuis tegen Groot-Brit' tannië en België. Die ontmoeting op 24 April wordt de derde krachtmeting met de Britse ploeg. De eerste was in 1948 in het Wa- gener-stadion en werd door de Oranje hemden met 4-1 gewonnen. In 1952 volgde de tweede ontmoeting, even' De finish van de Elf-merentocht, v.l.n.r.: Jan Charisius (2-de), Jeen v. d. Berg uit Beets (3-de) en win naar .A Verhoeven. eens te Amstelveen, welke door de Britten met 5-4 werd gewonnen. De ba lans in dus in evri.wicht en met span ning zien we het ver'np van deze der de ontmoeting tegemoet. Op 28 Maart wordt te Brussel de wedstrijd België-Nederland gespeeld, dan 3 April te Cardiff Wales-Neder- land, vervolgens 24 April te Amster dam Nederland-Groot-Brittanië en tot besluit op 2 Mei te Amsterdam Neder land-België. Ten nauwste met deze volle inter landwedstrijden hangt het programma van het Nederlands B-elftal samen. Deze ploeg speelt twee semi-interland- wedstrijden, op 10 April Nederland B België B te Eindhoven en 24 April als voorwedstrijd van Nederland Groot-Brittannië Nederland B—Enge land B. Intussen is de training voor het Ne derlands elftal reeds begonnen en wei met de volgende vijftien spelers: Mul der (Amsterdam), Derckx (Venlo), Drijver (TOGO), Ancion (Kampong) Garrels (HHYC), Loggere (Laren), Seelen (Venlo), v. Dijk (Kampong), Hillenius (TOGO), Bouwman (BMHC) Kruize (HHYC), v. Beaumont (TOGO), v. Heel (HHYC), Boerstra (HHYC) en Hooghiemstra (SCHC). De algehele leiding van de training berust bij de coach Rein de Waal, bij de pliysieke oefeningen heeft de destijds bekende athleet Chris Berger de leiding op zich genomen. De animo voor de training was bijzonder groot en doet voor de toekomst het beste verwachten. Zou het feit dat hier enkele belang rijke interlandwedstrijden plaats vin den geen aanleiding zijn om hiervoor nu eens het beginsel der neutrale rechtspraak, waar allen zich voor ver klaarden, in praktijk te brengen, zo vraagt de redactie van Hockey Sport zich af. Bij voorbeeld Engelse scheids rechters voor BelgiëNederland en Belgische arbiters voor Nederland Groot-Brittannië? Eventueel kan Bel giëFrankrijk weer door Nederlandse scheidsrechters worden geleid. Voor de dames luidt het internatio nale programma: Brussel, 28 Maart: België BNederland B; Tilburg, 3 April: NederlandBelgië; Den Haag, 18 April: Nederland—Wales. In de nacht van Zaterdag op Zon dag heeft de politie een inval gedaan in een woning aan de Eerste Jacob van Campenstraat te Amsterdam. Haar was ter ore gekomen, dat ter plaatse gelegenheid werd gegeven tot het uit oefenen van hazardspel. Vijf personen werden hierbij op heterdaad betrapt Een groot aantal fiches lag voor hen op tafel. Geld werd niet aangetroffen Alle vijf werden meegenomen naar het politiebureau. Een van hen, de bankhouder, is in verzekerde bewa ring gesteld. De overige aanwezigen in de woning zijn, na verhoor, heen gezonden. De politie zet het onder zoek voort. De 50-jarige koopman M. J. B. uit Purmerend is door de Amsterdamse rechtbank gisteren tot de maximum boete van f 300 boete subsidiair een maand hechtenis veroordeeld wegens het onbevoegd uitoefenen van de vee artsenijkunde. Zijn zaak had veertien dagen geleden in hoger beroep ge diend. In eerste instantie was hem door de kantonrechter f 50 opgelegd. Tegen dit vonnis van de kanton rechter tekende het Openbaar Minis terie hoger beroep aan. Uit getuigenverklaringen was ge bleken, dat de koopman voorgaf zieke koeien te kunnen genezen. Hij schreef druppels voor, streek de koeien over de uiers en had tabletten verstrekt, die bij een nader onderzoek slechts uit melksuiker bleken te bestaan. Jui?t als de kantonrechter sprak ook de rechtbank de koopman vrij van een tweede punt, dat hem ten laste was gelegd f het onbevoegd uit oefenen van de geneeskunde. Volgens verklaringen van een getuige had hij van een veehouder in Purmerend f 5 aangenomen, nadat hij hem een kwar tier lang over een pijnlijke knie had gestreken. In een teerput op het terrein van de Zuidergasfabriek aan de rand van de hoofdstad heeft gistermiddag een kleine, maar gevaarlijke brand ge woed. Tijdig wist de brandweer Let vuur te localiseren. Zeer vermoedelijk is het onverantwoordelijk ontdooien met open vuur van een bevroren wa terleiding van het teerreservoir de oorzaak van de brand geweest. Dit reservoir staat even voorbij de ingang van de fabriek in een sta'en toren, waarin het teer, dat bij de watergasproductie vrijkomt, wordt af gevoerd. Het reservoir mondt uit in een lekbak. Daar is de brand begon nen. Het vuur sloeg door de wind on middellijk langs het reservoir, waa - op overal teer zit, naar boven. De bedrijfsbrandweer werd geassisteerd door de brandweer, die binnen enkele minuten met twee stralen het vuur meester was. Het reservoir staat op een paar me ter afstand van dat gedeelte van de fabriek, waar zich een benzinevoor raad bevindt. Reeds was op het dak begin van brand ontstaan Snel zwiep te de straal er over en werd veilig heidshalve een aantal pannen verwij derd. Twee brandweerlieden werden door spatten van de kokende teer gewond en moesten voor behandeling naar het ziekenhuis worden vervoerd. Aan boord van het 2.577 ton meten de Britse kolenschip „Hudson Sound" heeft zich Maandagochtend in de mon ding van de Theems een ontploffing voorgedaan, waardoor vijf opvarenden werden gewand. Het schip werd zwaar beschadigd en zonk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 3