De Duitse regering belemmert
vrije vaart op de Rijn
Onze kaas, boter, condens en poeder
moeten aan de top blijven
Nederlandse schippers worden
uitgesloten van transporten
Belgisch FN-geweer aanvaard
als NATO-wapen
Hereniging van Duitsland meer
en meer onbereikbaar
Akte van Mannheim is
eenzijdig uitgelegd
IJs en scheepvaart
Bijzondere ijs-attractie
in Deventer
De Nederlandse bewapening voldoet
aan eisen
Deense matroos werd
veroordeeld
Franse lonen iets omhoog
Australië in onrust over
dreigbrief voor koningin
Nieuw Amerikaans type
ontwikkeld
Het Nederlands Zuivel Bureau
breidt werkzaamheden uit
Tweede reizende
jeugdexpositie
Conferentie van Berlijn
VRIJDAG 5 FEBRUA1 1954
(Van onze parlementaire redacteur)
DUITSLAND VOERT de laatste tijd een Rijnvaartpolitiek, die in strijd
is met de rechtsopvattingen van alle overige Rijnoeverstaten, waar
door aan grote Nederlandse belangen aanzienlijke schade wordt toe
gebracht. Het probeert door een volkomen eenzijdige uitlegging van de
Akte van Mannheim, waarin de rechten van de Rijnoeverstaten zijn vast
gelegd, de Duitse Rijnvaart, die door de oorlog zwaar werd getroffen,
weer op de been te helpen. Er is op zichzelf natuurlijk niets tegen, dat
een land probeert zijn eigen scheepvaart uit te breiden en te bevorderen.
Maar dat mag niet geschieden met miskenning van een met andere
mogendheden gesloten verdrag. Want dat lijkt bedenkelijk veel op de
minachting, die men vroeger in Duitsland wel heeft getoond voor de
„vodjes papier", waarop deugdelijk internationale contracten waren
vastgelegd.
kan worden bedoeld een gemeenschap
pelijk vrije scheepvaartmarkt in het
stroomgebied van de Rijn. Zij bleef
bereid het met de Nederlandse rege
ring eens te worden over de omvang
en de voorwaarden van een deel
neming van niet-Duitse schepen aan
het binnen-Duits verkeer in de geest
van verstandige integratie van de
Rijnscheepvaart.
Het Duitse antwoord verried der
halve een zuiver nationaal-Duitso
zienswijze en verloor de nu eenmaal
bestaande gemeenschappelijke ver
dragsverplichtingen uit het oog. Duits
land heeft geenszins alleen te beslis
sen. Het stoort zich echter nergens
aan en gaat door met het treffen van
voor de Nederlandse Rijnschippers
discriminerende maatregelen.
OV 23 DECEMBER jl. verklaarde
onze minister van Verkeer en
Waterstaat, mr Algera, deswege
tijdens de behandeling van zijn be
groting in de Tweede Kamer, dat
als op basis van de Akte van
Mannheim geen overeenstemming
met Duitsland te bereiken viel
het tijdstip zou kunnen aanbreken
om naar rechtsmiddelen als b.v.
arbitrage te grijpen.
Duitsland schijnt onverbiddelijk te
zijn; dezer dagen signaleerde de Chris-
telijk-Democratische Unie de rege
ringspartij het haars inziens on
juiste, Nederlandse standpunt, „dat
met de liberalisatie een volledige vrij
heid ook in het buitenland wordt
bedoeld. De Nederlandse Rijnschepen
mogen met andere woorden, ook deel
nemen aan het zogenaamde interne
handelsverkeer, terwijl, volgens de tot
nu toe geldende rechtsopvattingen, dit
slechts toekomt aan het land, dat door
de rivier wordt doorstroomd. De in
dit verband meermalen aangehaalde
Akte van Mannheim garandeert wel
iswaar de vrijheid op de Rijn, maar
dit betekent in de grond van de zaak
niets meer dan wat sinds tientallen
jaren een internationaal beginsel is".
DE VRIJE VAART op de Rijn, waar
over men in de afgelopen maanden
telkens weer heeft horen spreken, be
rust op de Akte van Mannheim van
1868.
Eigenlijk werd het beginsel van vrije
vaart voor schepen van de Rijnoever
staten al neergelegd in een Frans
decreet van 1792. Later, in 1804 sloten
Frankrijk en Duitsland een Octrooi-
Conventie, die ook tot Nederland werd
uitgebreid. Krachtens deze conventie
werden de oude Rijntollen afgeschaft
en vervangen door een uniform
octrooirecht, naar de afstanden te
heffen voor het gedeelte van de Rijn
tussen de Zwitserse en de Nederlandse
grens.
Het in 1814 gesloten Verdrag van
Parijs bevatte het principe van de vrij
heid en de gelijkheid algemeen en zon
der beperking. Dezelfde beginselen
werden vermeld in de Weense slotakte
van 1815 en in de Akte van Mainz
Van 1831.
Dp Akte van Mannheim van 1868
tenslotte kende de vrijheid van vaart
toe aan de vaartuigen van alle staten.
Alle scheepvaartrechten werden afge
schaft en bovendien werd de volled'^e
behandeling van alle schepen en hun
lading gewaarborgd. He Akte, die
uiteraard ook gen aantal administra
tieve bepalingen bevatte, werd geslo
ten tussen de regeringen van Neder
land, Baden. Beieren, Frankrijk, Hes
sen en Pruisen.
Enkele bepalingen van het Verdrag
van Versailles voorzagen in de deel
neming van Engeland, Italië, België
en Zwitserland en schreven voor, dat
een nieuwe Rijnvaartakte zou wc-rden
voorbereid. Dat laatste geschiedde tus
sen 1924 en 1936, doch in laatstge
noemd jaar trad Duitsland uit de in
Straatsburg zete'ende Centrale Com
missie voor de Rijnvaart en dit had tot
gevolg, dat de pogingen tot herziening
van de Rijnvaartakte niet werden
voortgezet.
J\JA DE OORLOG werden op last van
de bezettingsautoriteiten in West-
Duitsland op grond van de financiële
en economische positie van West-
Duitsland beperkende bepalingen aan
de niet-Duitse binnenscheepvaart op
gelegd, hierop neerkomende, dat
s'echts toestemming voor vervoer tus
sen twee Duitse Rijnhavens door niet-
Duitse schepen werd verleend als het
aangeboden vervoer niet door de Duit
se binnenscheepvaart kon worden op
gevangen.
Naar de opvatting van Nederland
en de andere Rijnoeverstaten en van
België was deze situatie in strijd met
de Akte van Mannheim. Ons land had
zich er echter bij neergelegd, omdat
het begrip had voor de na-oorlogse
moeilijkheden, waarin de Duitse bin
nenscheepvaart verkeerde.
Allengs kwam Duitsland evenwel in
gunstiger omstandigheden te verkeren.
Geen wonder dus, dat Nederland toen
steeds krachtiger is gaan aandringen
op het herstel van het vrije verkeer.
Dr Adenauer verklaarde op een ge
geven ogenblik, dat de Duitse rege
ring zich verplicht gevoelde de Akte
van Mannheim na te leven, maar het
bleef bij schone woorden. In de prak
tijk kwam er niets van terecht.
Volgens de in 1952 gehouden econo
mische Rijnvaart-conferentie zouden
de beperkingen alleen no» mogen be
rusten op deviezentechnische overwe
gingen. Niet alleen Kon Nederland
zich daarmede niet verenigen, maar
bovendien ontwikkelde de deviezen-
positie van de Westduitse Bondsrepu
bliek zich zo gunstig, dat een grote
liberalisatie kon worden toegepast. En
zelfs besloot de Westduitse regering
met ingang van 1 Augustus .1953 een
aanzienlijk deel van de deviezenbeper-
kingen op te heffen.
UITGESLOTEN.
Hiervoor worden het Rijnverkeer en
het b' ui nseiie; paurtvereer echter
uitdrukkelijk uitgesloten. Nederland
achtte dit volkomen onjuist en reeds
op 26 Juli zond onze regering een pro
testnota aan de regering in Bonn. Zij
meende, dat de omstandigheden in
Duitsland zodanig geworden waren,
dat weer een volledige en loyale toe
passing van de Akte van Mannheim
verlangd kon worden.
Het antwoord, dat lang op zich liet
wachten, was teleurstellend. De Bonds
regering ontkende de juistheid van de
Nederlandse argumenten en wat nog
typerender is, zij gaf een volkomen
eenzijdige uitleg aan de Akte van
Mannheim. Zij sprak namelijk uit, dat
de Akte van Mannheim als voortzet
ting van de Akte van Mainz en de
uitwerking van de bepalingen van het
Weens Congres de vergemakkelijking
van het verkeer van land tot land
heeft te dienen en dat daarmede niet
reserve van 4000 millioen nodig, een
Met deze uitlegging staat Duits
land, zoals gezegd, onder de Rjjn
vaartstaten geheel alleen en zfl ljjkt
zo weinig gefundeerd, dat men zich
kan afvragen, of zij wel serieus ge
meend is. Wordt hier niet een juri
disch rookgordijn gelegd, waarachter
nationalistische economische plannen
schuil gaan?
Met zijn handelwijze laadt Duits
land de verdenking op zich, dat som
migen daar te lande nog steeds de
stelregel huldigen: recht is. wat In
onze nationale kraam te pas komt.
Het laatste woord is over de Rijn
vaartkwestie nog lang niet gesproken.
In elk geval moeten we van de Neder
landse regering verwachten, dat zij de
ons land toekomende rechten tot gel
ding zal brengen.
Ook gisteren is hard gewerkt om
zoveel mogelijk het contact met de ge-
isoleerde eilanden te bewaren of te
herstellen. Uit Vlissingen vertrok een
schip met voedsel voor Schouwen-
Duiveland naar Zierikzee. Met Flakkee
kan slechts een veerbootverbinding
per dag worden onderhouden. De over
tocht duurt abnormaal lang. Voor het
eiland bestemde kranten worden da
gelijks per vliegtuig aangevoerd. Het
eiland Noord-Beveland is nu geheel ge-
isoleerd. De veerboot kon niet meer
terug naar Veere wegens ijsgang.
Noord-Beveland zit zonder leidingwa
ter. Het eiland, dat het water de laat
ste tijd ontving via een plastic buis
door de Zandkreek, moet thans het
water weer uit de putten halen. De
plastic buis is nl. bevroren.
Gistermiddag is via de Noordzee in
IJmuiden de „Vlieland" binnengeko
men met zestig passagiers van Ter
schelling en Vlieland aan boord, die
door het ijs het vasteland niet meer
via de Waddenzee konden bereiken.
Zaterdag wordt de terugtocht aan
vaard. Vanmorgen vroeg werd weer
een boottocht heen en terug van Den
Helder naar Texel gemaakt. Wat de
andere waterwegen in ons land aan
gaat, is alleen de Nieuwe Waterweg
nog normaal voor schepen bevaarbaar.
In het Noordzeekanaal is de scheep
vaart beperkt.
Deventer heeft een al jarenlang ge
miste winterse attractie teruggekregen.
Het is de Deventenaren thans nl. toe
gestaan tussen de Vispoort en Klein-
Scheveningen over het pakijs in de
rivier de IJsel te lopen via een pad,
dat speciaal is aangelegd. Gistermiddag
is dit ijspad geopend. Men kan zich
daar thans weer als vanouds laten kie
ken tussen de grillig gevormde ijs-
schotsen met als achtergrond het sil
houet van Deventer.
Ook Denemarken zit in de greep
van de vorst, die de vele vaarwaters
om het land in een potdichte ijs
massa heeft veranderd. Met behulp
van ijsbrekers tracht de scheep
vaart hier in de Limfjorden nabij
Aalborg zich een weg door een
vaargeul te banen.
(Van onze militaire medewerker)
ER IS DE LAATSTE TIJD nogal wat geschreven ove,r het nieuwe Bel
gische FN-geweer, dat onlangs officieel als NATO-geweer is geaccep
teerd. Hier en daar lazen wij zelfs, dat alle NATO-landen nu binneu-
kort hun legers met dit wapen zullen uitrusten, Nederland niet uitge
zonderd. Dit nu is bepaald niet juist. Wij hebben in Nederland de
laatste jaren zeer goede ervaringen met het Amerikaanse Garand
geweer, waarmee op het ogenblik vrijwel al onze parate troepen zijn
uitgerust. Vervanging van dit zeer goede en moderne geweer door het
EN-geweer zou ons millioenen kosten (de prijs van het IN-geweer be
loopt ongeveer f 300,—) en terecht acht men dit in deze tijd niet ver
antwoord.
ZAANDAM Zes maanden met af
trek van preventief luidde de veroor
deling van de 22-jarige Deense ma
troos M.A.H. uit Glim Roskilde Don
derdagmorgen door de Haarlemse
Rechtbank. Dit werd hem opgelegd
wegens poging tot zware mishandeling,.
Dit vonnis betekent het einde van
het bekende haven-drama dat zich in
de nacht van de dertigste October in
de Zaandamse houthaven heeft afge
speeld. Verdachte had toen onder de
invloed van sterke drank zijn acht
tienjarige vriend Erik Hartvigsen met
een mes in de rechterzijde gestoken.
Dit gebeurde aan boord van de hout
boot „Signorita" waarbij ook een twee
tal vrouwen aanwezig was. Verdachte
heeft zich niet over het motief uit
gelaten. Twee weken geleden was
een straf van acht maanden met af
trek tegen hem gerequireerd.
Een kerncommissie van Franse mi
nisters is tot overeenstemming geko
men over een plan om de lonen te
verhogen van de arbeiders met de
laagste inkomens. De verhoging zal
niet geldep voor hogere lonen, noch
voor regeringsambtenaren. De mi
nisters bepaalden bovendien, dat toe
gekende verhogingen niet gevolgd
mochten worden door prijsstijgingen.
Aan de werkgevers zal geen com
pensatie worden gegeven, zoals bij
voorbeeld belastingverlichting.
Bij de politie te Adelaide in Zuid-
Australië is een brief gedeponeerd,
waarin wordt gedreigd, koningin Eli
zabeth te vermoorden. De autoritei
ten nemen dit epistel zeer ernstig op.
Op het ogenblik doen detectives al
het mogelijke, om de schrijver ervan
te achterhalen. Men vermoedt, dat de
brief is geschreven door een Duitse
immigrant.
P)E LEZER zal vragen: waarom doet
Engeland het dan wèl? Want Enge
land zal inderdaad de eigen Lee En-
field-geweren afschaffen en deze ge
leidelijk vervangen door het Belgische
F.N.-geweer. Het antwoord op deze
vraag ligt in het besluit van de jong
ste N.A.T.O.-conferentie te Parijs,
waar men het eens is geworden over
één gemeenschappelijk kaliber voor
alle bij de N.A.T.O.-landen in gebruik
zijnde geweren, waardoor de munitie
van het ene land ook in elk ander
(Van onze speciale verslaggever)
JN de Nederlandse zuivelindustrie is voor acht milliard
gulden geïnvesteerd. Meer dan de helft van de Neder
landse cultuurgrond staat in dienst van de zuivel. Er zijn
500.000 mensen in de zuivelsector werkzaam: er zijn in ons
land 150.000 veehouderijbedrijven, 600 zuivelfabrieken en
1000 groothandelsbedrijven op het gebied van de zuivel.
De waarde van de Nederlandse zuivelproductie bedroeg in
1052 bijna twee milliard gulden. In de wereldhandel in
zuivelproducten in het jaar 1952 neemt Nederland, wat de
condens betreft de eerste plaats in, gevolgd door respec
tievelijk de Verenigde Staten, Denemarken, Australië en
Frankrijk. Het komt voor kaas na Nieuw-Zeeland en Dene
marken op de derde plaats, gevolgd door Australië en
Zweden; voor melkpoeder na Nieuw-Zeeland en de Ver
enigde Staten eveneens op de derde plaats gevolgd door
Australië en Canada.
JN nuchtere zakelijkheid
bewijzen deze cijfers en
feiten, dat de zuivel
industrie in de Nederlandse
economie een eerste plaats
inneemt. Maar tevens, dat
het een levensbelang voor
ons land is deze vooraan
staande positie te handha
ven, temeer daar er voort
durend kapers op de kust
zijn. Vandaar dat de geza
menlijke organisaties op
zuivelgebied 't Nederlandse
Zuivel Bureau bezitten, een
stichting, die zich ten doel
stelt de bevordering in bin
nen- en buitenland van een
doelmatig gebruik van zui
velproducten. Het is verheu
gend, dat het Nederlandse
Zuivel Bureau, zoals wij
bij een bezoek aan dit bu
reau vernamen, voor 1954
een aanzienlijk groter bud
get beschikbaar heeft ge
kregen dan voor 1953. In
1954 zal men weer deelne
men aan jaarbeurzen en
tentoonstellingen in Londen
(waarschijnlijk twee maal),
Milaan, Brussel (eveneens
twee maal), Casablanca, Pa
rijs, Leipzig, Frankfort,
Gent en Luik. En dat het
N.Z.B. weet, wat het orga
niseren van een tentoonstel
ling of het inrichten van een
afdeling op een expositie is,
heeft „De Melkweg" bewe
zen de grote zuivelshow,
die in 1953 met veel succes
in Den Haag gehouden is.
De kleurenfilm „Land
van melk", die de fabricage
van en de handel in zuivel
producten in beeld brengt
en todht, wat de zuivel voor
Nederland betekent zij
wordt gratis aan geïnteres
seerden ter beschikking ge
steld zal weer op talrijke
plaatsen in binnen- en bui
tenland gedraaid worden.
Er zijn namelijk verschil
lende versies van gemaakt.
Aan de winkeliers ver
strekt het N.Z.B. affiches,
showcards, pakpapier, re
clamestroken en recepten
boekjes tegen een geringe
prijs.
In Brussel heeft men een
kantoor, waaraan kook-
leraressen verbonden zijn,
die demonstraties geven
voor huishoudscholen en
voor vrouwenorganisaties en
in grote magazijnen; eender
medewerkers bezoekt er
winkeliers om over de mo
gelijkheid van de afzet van
Nederlandse zuivelproduc
ten te praten.
Op de Brusselse Voedings
middelensalon bereidt men
zulke heerlijke kaasgerech
ten, dat elke bezoeker of
bezoekster, die zo'n fijn
hapje gepresenteerd krijgt,
zijn of haar hele leven niet
Een leerling van de Bussumse huishoudschool, welke
school de door het N.Z.B. uitgeloofde huishoudschool-
prijs won. Zo'n hapje smaakt natuurlijk altijd
anders meer dan Hollandse
kaas wil eten
Koningin smulde.
QOK op de beurzen in an
dere buitenlandse steden
laat men het publiek met de
Nederlandse zuivelproducten
kennis maken. Meisjes in
Volendams costuum bieden
blokjes kaas aan. Koningin
Elizabeth van Engeland liet
zich op de Food Fair in Lon
den deze delicatesse opper
best smaken.
Op deze wijze wordt een
goede propaganda voor de
Nederlandse zuivel gemaakt.
Er worden voorts relaties
met buitenlandse handela
ren aangeknoopt.
En wat ons land zelf be
treft, betrekt men de jeugd
in de kennis van onze zui
velindustrie en onze zuivel
producten door de versprei
ding van vellen plakplaatjes,
die bij de opstellen gebruikt
kunnen worden; door het
uitreiken van een huishoud-
schoolprijs, die deze keer ge
wonnen is door de huishoud
school in Bussurn en door
de organisatie sinds enkele
jaren van een verplaatsbare
onderwijstentoonstelling.
De aanvraag daarvoor is
zo groot, dat daaraan op
geen stukken na meer kon
worden voldaan. Wij verna
men, dat er dit jaar een
tweede bij zal komen.
N.A.T.O.-land zal kunnen worden ge
bruikt. Dit kaliber is 0,3 inch (in vak
taal: punt dertig) of 7,62 mm. en de
door Engeland nieuw ontwikkelde
E.M. 2 heeft een ander kaliber, nl. van
0.28 inch 7,11 mm.
De- Engelse regering stond nu vooi
een dilemma. Enerzijds kon men na
tuurlijk vasthouden aan het eigen
E.M.2-geweer, waarbij dan de bedoelin
gen van de N.A.T.O. doorkruist wer
den. Anderzijds, indien men tot een
Belgisch of Amerikaans type van ge>
weer overging, zou daarover ongetwij
feld in het parlement (en ook daar
buiten) een hartig woordje worden
gesproken.
Welnu, Engeland heeft gekozen en
wel het F.N.-geweer. Men wil wel van
ons aannemen, dat er inderdaad zo het
een en ander is gezegd in het Lager
huis, toen Churchill deze beslissing
bekend maakte.
Het Amerikaanse Garand-geweer,
waarmee het Nederlandse leger is uit
gerust, heeft wèl het voorgeschreven
kaliber van 0,3 inch en uit dien hoofde
is er niet de minste aanleiding om nu
plotseling alle Garanli geweren' op een
hoop te gooien en F.N.-geweren er
voor in de plaats te nemen.
Wat ooit in de toekomst zou kun
nen gebeuren, is natuurlijk moeilijk
te zeggen. Wanneer wij voor de nood
zaak komen te staan, nieuwe geweren
aan te schaffen, of verouderde gewe
ren te vernieuwen, dan zullen wij even
als alle andere N.A.T.O.-landen, de
keus hebben tussen het F.N.-geweer
enhet verbeterde Amerikaanse ge
weer, de T.44. Want men begrijpt, dat
de Amerikanen ook niet stilgezeten
hebben. Zij komen nu op de markt
met een geweer, dat voor de F.N. wei
nig of niets onderdoet. Wij laten hier
semi-automatische Garand-geweer,
nog enkele gegevens over deze ultra
moderne handvuurwapens volgen.
F.N.-geweer: gewicht 3.94 kg., inhoud
van het magazijn 20 patronen, welke
vol-automatiscli kunnen worden af
gevuurd, zoals bij een mitrailleur,
lengte van het wapen 1.05 m.
T.44: gewicht 3.72 kg., inhoud van
het magazijn 10 of 20 patronen, die
eveneens vol-automatisch afgevuurd
kunnen worden, lengte eveneens 1.05
meter.
Voor beide geweren is een nieuwe
munitie ontworpen, waarbij de patroon
korter én lichter is dan de thans be
staande, zonder dat dit afbreuk doet
aan het doordringingsvermogen. Het
verschil in gewicht beloopt ongeveer
3 gram per patroon.
Ter vergelijking nog even enkele
gegevens over ons huidige Garand
geweer: gewicht 4,3 kg, inhoud van
het magazijn 8 patronen, die alleen
schot voor schot kunnen worden af
gevuurd. Het wapen is semi-automa-
tisch, dat wil zeggenhet laadt na
elk schot door de gasdruk zichzelf,
tot alle 8 patronen verschoten zijn.
Het bekende „grendelen", zoals dat
geschiedde bij de Lee Enfields, is dus
vervallen. Lengte van het geweer 1,10
meter. De snelheid; waarmee de ko
gel de loop verlaat, is bij alle drie
geweren dezelfde, nl. ongeveer 850
meter per seconde. Het doordringings
vermogen blijft dus vrijwel gelijk,
maar het ligt voor de hand, dat met
de vol-automatische F.N.- en T 44
geweren méér schoten per minuut ge
lost kunnen worden, dan met het
semi-automatische Garand-geweer.
(Vervolg van pag. 1)
regeringen. Wanneer dit moeilijk zou
zijn, zouden volgens Molotov de be
staande regeringen nog een tijdlang
kunnen worden gehandhaafd. Eén van
de belangrijkste taken van een voor
lopige Duitse regering zou moeten
zijn, een kieswet voor te bereiden.
Deze wet zou „het echte democratische
karakter" der verkiezingen moeten ga
randeren en bovendien de deelneming
van „alle democratische organisaties"
mogelijk moeten maken.
Bovendien zouden de vier bezetten
de mogendheden maatregelen moeten
treffen om elke beïnvloeding of druk
van de zijde van vreemde mogendhe
den tijdens de verkiezing te voorko
men. Daarvoor was het volgens Molo
tov nodig, dat de vier zouden over
eenkomen, hun bezettingstroepen vóór
de verkiezingen uit Oost- en West-
Duitsland terug te trekken. Zij zouden
slechts beperkte troepencontingenten
mogen achterlaten om de beschermen
de functies te vervullen. Molotov
maakte daarbij de opmerking, dat
deze taken in Oost-Duitsland aan de
Sovjet-Unie, in West-Duitsland aan de
drie Westelijke bezette waren toe
vertrouwd. Hij wees daarmee uitdruk
kelijk alle controlerende bevoegdheden
der Westelijken in het Sovjet-deel van
Duitsland af.
£)E Westelijke ministers lieten in hun
voorlopige opmerkingen over het
Russische tegenplan weinig twijfel be
staan over hun mening. Niet alleen
West-Duitsland, doch ook geheel West-
Europa zou worden opengelegd voor
de machtige strijdkrachten, die ten
Oosten ervan staan", aldus de Ameri
kaanse minister, Foster Dulles.
Bidault moest zeggen, dat hij op het
eerste gezicht niet kon ontdekken hoe
enig compromis tussen het Westelijke
en het Russische plan bereikt zou kun
nen worden. Eden nam er nota van,
dat zijn plannen door de Sovjet-dele
gatie waren verworpen. De voorwaar
den, die Molotov voor „vrije verkie
zingen" heeft opgesomd en zijn uit
drukkelijke weigering, elke toezicht
houdende taak van de Westelijke mo
gendheden in Oost-Duitsland te erken
nen maken het naar Westelijke opvat
ting duidelijk, dat van Russische kant
slechts verkiezingen in „volksdemo-
cratische geest" in aanmerking kun
nen komen.
Wanneer Molotovs plan al verras
sing heeft gewekt, dan zou dit alleen
zijn omdat het zo uitgesproken nega
tief is, dat men er uit meent te moe
ten "afleiden, dat Moskou zich geheel
en al op de voortzetting van de ver
deling van Duitsland heeft ingesteld.
Hoe lang de besprekingen over het
Duitse probleem onder de gegeven om
standigheden nog zullen voortgaan
kan moeilijk worden voorzien.
De conferentie zal, naar hier ver
wacht wordt, nu wel spoedig overgaan
tot de behandeling van het Oosten
rijkse vraagstuk en sommigen achten
daaromtrent de kansen op een verge
lijk beter.
KONINGIN ELIZABETH OPENT
PARLEMENT IN N.Z. WALES
Koningin Elizabeth van Engeland
heeft het parlement van Nieuw Zuid
Wales geopend als eerste Britse sou-
verein, die een parlementaire zitting
in Australië opende.
De Koningin noemde de ouderdom
van het parlement een eeuw van
betekenis, als men in het oog hield,
dat de eerste Britse kolonisten zich
honderd zestig jaar geleden in deze
staat vestigden.