De Duitse regering belemmert vrije vaart op de Rijn Onze kaas, boter, condens en poeder moeten aan de top blijven Nederlandse schippers worden uitgesloten van transporten Belgisch FN-geweer aanvaard als NATO-wapen Hereniging van Duitsland meer en meer onbereikbaar Akte van Mannheim is eenzijdig uitgelegd IJs en scheepvaart Bijzondere ijs-attractie in Deventer De Nederlandse bewapening voldoet aan eisen Deense matroos werd veroordeeld Franse lonen iets omhoog Australië in onrust over dreigbrief voor koningin Nieuw Amerikaans type ontwikkeld Het Nederlands Zuivel Bureau breidt werkzaamheden uit Tweede reizende jeugdexpositie Conferentie van Berlijn VRIJDAG 5 FEBRUA1 1954 (Van onze parlementaire redacteur) DUITSLAND VOERT de laatste tijd een Rijnvaartpolitiek, die in strijd is met de rechtsopvattingen van alle overige Rijnoeverstaten, waar door aan grote Nederlandse belangen aanzienlijke schade wordt toe gebracht. Het probeert door een volkomen eenzijdige uitlegging van de Akte van Mannheim, waarin de rechten van de Rijnoeverstaten zijn vast gelegd, de Duitse Rijnvaart, die door de oorlog zwaar werd getroffen, weer op de been te helpen. Er is op zichzelf natuurlijk niets tegen, dat een land probeert zijn eigen scheepvaart uit te breiden en te bevorderen. Maar dat mag niet geschieden met miskenning van een met andere mogendheden gesloten verdrag. Want dat lijkt bedenkelijk veel op de minachting, die men vroeger in Duitsland wel heeft getoond voor de „vodjes papier", waarop deugdelijk internationale contracten waren vastgelegd. kan worden bedoeld een gemeenschap pelijk vrije scheepvaartmarkt in het stroomgebied van de Rijn. Zij bleef bereid het met de Nederlandse rege ring eens te worden over de omvang en de voorwaarden van een deel neming van niet-Duitse schepen aan het binnen-Duits verkeer in de geest van verstandige integratie van de Rijnscheepvaart. Het Duitse antwoord verried der halve een zuiver nationaal-Duitso zienswijze en verloor de nu eenmaal bestaande gemeenschappelijke ver dragsverplichtingen uit het oog. Duits land heeft geenszins alleen te beslis sen. Het stoort zich echter nergens aan en gaat door met het treffen van voor de Nederlandse Rijnschippers discriminerende maatregelen. OV 23 DECEMBER jl. verklaarde onze minister van Verkeer en Waterstaat, mr Algera, deswege tijdens de behandeling van zijn be groting in de Tweede Kamer, dat als op basis van de Akte van Mannheim geen overeenstemming met Duitsland te bereiken viel het tijdstip zou kunnen aanbreken om naar rechtsmiddelen als b.v. arbitrage te grijpen. Duitsland schijnt onverbiddelijk te zijn; dezer dagen signaleerde de Chris- telijk-Democratische Unie de rege ringspartij het haars inziens on juiste, Nederlandse standpunt, „dat met de liberalisatie een volledige vrij heid ook in het buitenland wordt bedoeld. De Nederlandse Rijnschepen mogen met andere woorden, ook deel nemen aan het zogenaamde interne handelsverkeer, terwijl, volgens de tot nu toe geldende rechtsopvattingen, dit slechts toekomt aan het land, dat door de rivier wordt doorstroomd. De in dit verband meermalen aangehaalde Akte van Mannheim garandeert wel iswaar de vrijheid op de Rijn, maar dit betekent in de grond van de zaak niets meer dan wat sinds tientallen jaren een internationaal beginsel is". DE VRIJE VAART op de Rijn, waar over men in de afgelopen maanden telkens weer heeft horen spreken, be rust op de Akte van Mannheim van 1868. Eigenlijk werd het beginsel van vrije vaart voor schepen van de Rijnoever staten al neergelegd in een Frans decreet van 1792. Later, in 1804 sloten Frankrijk en Duitsland een Octrooi- Conventie, die ook tot Nederland werd uitgebreid. Krachtens deze conventie werden de oude Rijntollen afgeschaft en vervangen door een uniform octrooirecht, naar de afstanden te heffen voor het gedeelte van de Rijn tussen de Zwitserse en de Nederlandse grens. Het in 1814 gesloten Verdrag van Parijs bevatte het principe van de vrij heid en de gelijkheid algemeen en zon der beperking. Dezelfde beginselen werden vermeld in de Weense slotakte van 1815 en in de Akte van Mainz Van 1831. Dp Akte van Mannheim van 1868 tenslotte kende de vrijheid van vaart toe aan de vaartuigen van alle staten. Alle scheepvaartrechten werden afge schaft en bovendien werd de volled'^e behandeling van alle schepen en hun lading gewaarborgd. He Akte, die uiteraard ook gen aantal administra tieve bepalingen bevatte, werd geslo ten tussen de regeringen van Neder land, Baden. Beieren, Frankrijk, Hes sen en Pruisen. Enkele bepalingen van het Verdrag van Versailles voorzagen in de deel neming van Engeland, Italië, België en Zwitserland en schreven voor, dat een nieuwe Rijnvaartakte zou wc-rden voorbereid. Dat laatste geschiedde tus sen 1924 en 1936, doch in laatstge noemd jaar trad Duitsland uit de in Straatsburg zete'ende Centrale Com missie voor de Rijnvaart en dit had tot gevolg, dat de pogingen tot herziening van de Rijnvaartakte niet werden voortgezet. J\JA DE OORLOG werden op last van de bezettingsautoriteiten in West- Duitsland op grond van de financiële en economische positie van West- Duitsland beperkende bepalingen aan de niet-Duitse binnenscheepvaart op gelegd, hierop neerkomende, dat s'echts toestemming voor vervoer tus sen twee Duitse Rijnhavens door niet- Duitse schepen werd verleend als het aangeboden vervoer niet door de Duit se binnenscheepvaart kon worden op gevangen. Naar de opvatting van Nederland en de andere Rijnoeverstaten en van België was deze situatie in strijd met de Akte van Mannheim. Ons land had zich er echter bij neergelegd, omdat het begrip had voor de na-oorlogse moeilijkheden, waarin de Duitse bin nenscheepvaart verkeerde. Allengs kwam Duitsland evenwel in gunstiger omstandigheden te verkeren. Geen wonder dus, dat Nederland toen steeds krachtiger is gaan aandringen op het herstel van het vrije verkeer. Dr Adenauer verklaarde op een ge geven ogenblik, dat de Duitse rege ring zich verplicht gevoelde de Akte van Mannheim na te leven, maar het bleef bij schone woorden. In de prak tijk kwam er niets van terecht. Volgens de in 1952 gehouden econo mische Rijnvaart-conferentie zouden de beperkingen alleen no» mogen be rusten op deviezentechnische overwe gingen. Niet alleen Kon Nederland zich daarmede niet verenigen, maar bovendien ontwikkelde de deviezen- positie van de Westduitse Bondsrepu bliek zich zo gunstig, dat een grote liberalisatie kon worden toegepast. En zelfs besloot de Westduitse regering met ingang van 1 Augustus .1953 een aanzienlijk deel van de deviezenbeper- kingen op te heffen. UITGESLOTEN. Hiervoor worden het Rijnverkeer en het b' ui nseiie; paurtvereer echter uitdrukkelijk uitgesloten. Nederland achtte dit volkomen onjuist en reeds op 26 Juli zond onze regering een pro testnota aan de regering in Bonn. Zij meende, dat de omstandigheden in Duitsland zodanig geworden waren, dat weer een volledige en loyale toe passing van de Akte van Mannheim verlangd kon worden. Het antwoord, dat lang op zich liet wachten, was teleurstellend. De Bonds regering ontkende de juistheid van de Nederlandse argumenten en wat nog typerender is, zij gaf een volkomen eenzijdige uitleg aan de Akte van Mannheim. Zij sprak namelijk uit, dat de Akte van Mannheim als voortzet ting van de Akte van Mainz en de uitwerking van de bepalingen van het Weens Congres de vergemakkelijking van het verkeer van land tot land heeft te dienen en dat daarmede niet reserve van 4000 millioen nodig, een Met deze uitlegging staat Duits land, zoals gezegd, onder de Rjjn vaartstaten geheel alleen en zfl ljjkt zo weinig gefundeerd, dat men zich kan afvragen, of zij wel serieus ge meend is. Wordt hier niet een juri disch rookgordijn gelegd, waarachter nationalistische economische plannen schuil gaan? Met zijn handelwijze laadt Duits land de verdenking op zich, dat som migen daar te lande nog steeds de stelregel huldigen: recht is. wat In onze nationale kraam te pas komt. Het laatste woord is over de Rijn vaartkwestie nog lang niet gesproken. In elk geval moeten we van de Neder landse regering verwachten, dat zij de ons land toekomende rechten tot gel ding zal brengen. Ook gisteren is hard gewerkt om zoveel mogelijk het contact met de ge- isoleerde eilanden te bewaren of te herstellen. Uit Vlissingen vertrok een schip met voedsel voor Schouwen- Duiveland naar Zierikzee. Met Flakkee kan slechts een veerbootverbinding per dag worden onderhouden. De over tocht duurt abnormaal lang. Voor het eiland bestemde kranten worden da gelijks per vliegtuig aangevoerd. Het eiland Noord-Beveland is nu geheel ge- isoleerd. De veerboot kon niet meer terug naar Veere wegens ijsgang. Noord-Beveland zit zonder leidingwa ter. Het eiland, dat het water de laat ste tijd ontving via een plastic buis door de Zandkreek, moet thans het water weer uit de putten halen. De plastic buis is nl. bevroren. Gistermiddag is via de Noordzee in IJmuiden de „Vlieland" binnengeko men met zestig passagiers van Ter schelling en Vlieland aan boord, die door het ijs het vasteland niet meer via de Waddenzee konden bereiken. Zaterdag wordt de terugtocht aan vaard. Vanmorgen vroeg werd weer een boottocht heen en terug van Den Helder naar Texel gemaakt. Wat de andere waterwegen in ons land aan gaat, is alleen de Nieuwe Waterweg nog normaal voor schepen bevaarbaar. In het Noordzeekanaal is de scheep vaart beperkt. Deventer heeft een al jarenlang ge miste winterse attractie teruggekregen. Het is de Deventenaren thans nl. toe gestaan tussen de Vispoort en Klein- Scheveningen over het pakijs in de rivier de IJsel te lopen via een pad, dat speciaal is aangelegd. Gistermiddag is dit ijspad geopend. Men kan zich daar thans weer als vanouds laten kie ken tussen de grillig gevormde ijs- schotsen met als achtergrond het sil houet van Deventer. Ook Denemarken zit in de greep van de vorst, die de vele vaarwaters om het land in een potdichte ijs massa heeft veranderd. Met behulp van ijsbrekers tracht de scheep vaart hier in de Limfjorden nabij Aalborg zich een weg door een vaargeul te banen. (Van onze militaire medewerker) ER IS DE LAATSTE TIJD nogal wat geschreven ove,r het nieuwe Bel gische FN-geweer, dat onlangs officieel als NATO-geweer is geaccep teerd. Hier en daar lazen wij zelfs, dat alle NATO-landen nu binneu- kort hun legers met dit wapen zullen uitrusten, Nederland niet uitge zonderd. Dit nu is bepaald niet juist. Wij hebben in Nederland de laatste jaren zeer goede ervaringen met het Amerikaanse Garand geweer, waarmee op het ogenblik vrijwel al onze parate troepen zijn uitgerust. Vervanging van dit zeer goede en moderne geweer door het EN-geweer zou ons millioenen kosten (de prijs van het IN-geweer be loopt ongeveer f 300,—) en terecht acht men dit in deze tijd niet ver antwoord. ZAANDAM Zes maanden met af trek van preventief luidde de veroor deling van de 22-jarige Deense ma troos M.A.H. uit Glim Roskilde Don derdagmorgen door de Haarlemse Rechtbank. Dit werd hem opgelegd wegens poging tot zware mishandeling,. Dit vonnis betekent het einde van het bekende haven-drama dat zich in de nacht van de dertigste October in de Zaandamse houthaven heeft afge speeld. Verdachte had toen onder de invloed van sterke drank zijn acht tienjarige vriend Erik Hartvigsen met een mes in de rechterzijde gestoken. Dit gebeurde aan boord van de hout boot „Signorita" waarbij ook een twee tal vrouwen aanwezig was. Verdachte heeft zich niet over het motief uit gelaten. Twee weken geleden was een straf van acht maanden met af trek tegen hem gerequireerd. Een kerncommissie van Franse mi nisters is tot overeenstemming geko men over een plan om de lonen te verhogen van de arbeiders met de laagste inkomens. De verhoging zal niet geldep voor hogere lonen, noch voor regeringsambtenaren. De mi nisters bepaalden bovendien, dat toe gekende verhogingen niet gevolgd mochten worden door prijsstijgingen. Aan de werkgevers zal geen com pensatie worden gegeven, zoals bij voorbeeld belastingverlichting. Bij de politie te Adelaide in Zuid- Australië is een brief gedeponeerd, waarin wordt gedreigd, koningin Eli zabeth te vermoorden. De autoritei ten nemen dit epistel zeer ernstig op. Op het ogenblik doen detectives al het mogelijke, om de schrijver ervan te achterhalen. Men vermoedt, dat de brief is geschreven door een Duitse immigrant. P)E LEZER zal vragen: waarom doet Engeland het dan wèl? Want Enge land zal inderdaad de eigen Lee En- field-geweren afschaffen en deze ge leidelijk vervangen door het Belgische F.N.-geweer. Het antwoord op deze vraag ligt in het besluit van de jong ste N.A.T.O.-conferentie te Parijs, waar men het eens is geworden over één gemeenschappelijk kaliber voor alle bij de N.A.T.O.-landen in gebruik zijnde geweren, waardoor de munitie van het ene land ook in elk ander (Van onze speciale verslaggever) JN de Nederlandse zuivelindustrie is voor acht milliard gulden geïnvesteerd. Meer dan de helft van de Neder landse cultuurgrond staat in dienst van de zuivel. Er zijn 500.000 mensen in de zuivelsector werkzaam: er zijn in ons land 150.000 veehouderijbedrijven, 600 zuivelfabrieken en 1000 groothandelsbedrijven op het gebied van de zuivel. De waarde van de Nederlandse zuivelproductie bedroeg in 1052 bijna twee milliard gulden. In de wereldhandel in zuivelproducten in het jaar 1952 neemt Nederland, wat de condens betreft de eerste plaats in, gevolgd door respec tievelijk de Verenigde Staten, Denemarken, Australië en Frankrijk. Het komt voor kaas na Nieuw-Zeeland en Dene marken op de derde plaats, gevolgd door Australië en Zweden; voor melkpoeder na Nieuw-Zeeland en de Ver enigde Staten eveneens op de derde plaats gevolgd door Australië en Canada. JN nuchtere zakelijkheid bewijzen deze cijfers en feiten, dat de zuivel industrie in de Nederlandse economie een eerste plaats inneemt. Maar tevens, dat het een levensbelang voor ons land is deze vooraan staande positie te handha ven, temeer daar er voort durend kapers op de kust zijn. Vandaar dat de geza menlijke organisaties op zuivelgebied 't Nederlandse Zuivel Bureau bezitten, een stichting, die zich ten doel stelt de bevordering in bin nen- en buitenland van een doelmatig gebruik van zui velproducten. Het is verheu gend, dat het Nederlandse Zuivel Bureau, zoals wij bij een bezoek aan dit bu reau vernamen, voor 1954 een aanzienlijk groter bud get beschikbaar heeft ge kregen dan voor 1953. In 1954 zal men weer deelne men aan jaarbeurzen en tentoonstellingen in Londen (waarschijnlijk twee maal), Milaan, Brussel (eveneens twee maal), Casablanca, Pa rijs, Leipzig, Frankfort, Gent en Luik. En dat het N.Z.B. weet, wat het orga niseren van een tentoonstel ling of het inrichten van een afdeling op een expositie is, heeft „De Melkweg" bewe zen de grote zuivelshow, die in 1953 met veel succes in Den Haag gehouden is. De kleurenfilm „Land van melk", die de fabricage van en de handel in zuivel producten in beeld brengt en todht, wat de zuivel voor Nederland betekent zij wordt gratis aan geïnteres seerden ter beschikking ge steld zal weer op talrijke plaatsen in binnen- en bui tenland gedraaid worden. Er zijn namelijk verschil lende versies van gemaakt. Aan de winkeliers ver strekt het N.Z.B. affiches, showcards, pakpapier, re clamestroken en recepten boekjes tegen een geringe prijs. In Brussel heeft men een kantoor, waaraan kook- leraressen verbonden zijn, die demonstraties geven voor huishoudscholen en voor vrouwenorganisaties en in grote magazijnen; eender medewerkers bezoekt er winkeliers om over de mo gelijkheid van de afzet van Nederlandse zuivelproduc ten te praten. Op de Brusselse Voedings middelensalon bereidt men zulke heerlijke kaasgerech ten, dat elke bezoeker of bezoekster, die zo'n fijn hapje gepresenteerd krijgt, zijn of haar hele leven niet Een leerling van de Bussumse huishoudschool, welke school de door het N.Z.B. uitgeloofde huishoudschool- prijs won. Zo'n hapje smaakt natuurlijk altijd anders meer dan Hollandse kaas wil eten Koningin smulde. QOK op de beurzen in an dere buitenlandse steden laat men het publiek met de Nederlandse zuivelproducten kennis maken. Meisjes in Volendams costuum bieden blokjes kaas aan. Koningin Elizabeth van Engeland liet zich op de Food Fair in Lon den deze delicatesse opper best smaken. Op deze wijze wordt een goede propaganda voor de Nederlandse zuivel gemaakt. Er worden voorts relaties met buitenlandse handela ren aangeknoopt. En wat ons land zelf be treft, betrekt men de jeugd in de kennis van onze zui velindustrie en onze zuivel producten door de versprei ding van vellen plakplaatjes, die bij de opstellen gebruikt kunnen worden; door het uitreiken van een huishoud- schoolprijs, die deze keer ge wonnen is door de huishoud school in Bussurn en door de organisatie sinds enkele jaren van een verplaatsbare onderwijstentoonstelling. De aanvraag daarvoor is zo groot, dat daaraan op geen stukken na meer kon worden voldaan. Wij verna men, dat er dit jaar een tweede bij zal komen. N.A.T.O.-land zal kunnen worden ge bruikt. Dit kaliber is 0,3 inch (in vak taal: punt dertig) of 7,62 mm. en de door Engeland nieuw ontwikkelde E.M. 2 heeft een ander kaliber, nl. van 0.28 inch 7,11 mm. De- Engelse regering stond nu vooi een dilemma. Enerzijds kon men na tuurlijk vasthouden aan het eigen E.M.2-geweer, waarbij dan de bedoelin gen van de N.A.T.O. doorkruist wer den. Anderzijds, indien men tot een Belgisch of Amerikaans type van ge> weer overging, zou daarover ongetwij feld in het parlement (en ook daar buiten) een hartig woordje worden gesproken. Welnu, Engeland heeft gekozen en wel het F.N.-geweer. Men wil wel van ons aannemen, dat er inderdaad zo het een en ander is gezegd in het Lager huis, toen Churchill deze beslissing bekend maakte. Het Amerikaanse Garand-geweer, waarmee het Nederlandse leger is uit gerust, heeft wèl het voorgeschreven kaliber van 0,3 inch en uit dien hoofde is er niet de minste aanleiding om nu plotseling alle Garanli geweren' op een hoop te gooien en F.N.-geweren er voor in de plaats te nemen. Wat ooit in de toekomst zou kun nen gebeuren, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Wanneer wij voor de nood zaak komen te staan, nieuwe geweren aan te schaffen, of verouderde gewe ren te vernieuwen, dan zullen wij even als alle andere N.A.T.O.-landen, de keus hebben tussen het F.N.-geweer enhet verbeterde Amerikaanse ge weer, de T.44. Want men begrijpt, dat de Amerikanen ook niet stilgezeten hebben. Zij komen nu op de markt met een geweer, dat voor de F.N. wei nig of niets onderdoet. Wij laten hier semi-automatische Garand-geweer, nog enkele gegevens over deze ultra moderne handvuurwapens volgen. F.N.-geweer: gewicht 3.94 kg., inhoud van het magazijn 20 patronen, welke vol-automatiscli kunnen worden af gevuurd, zoals bij een mitrailleur, lengte van het wapen 1.05 m. T.44: gewicht 3.72 kg., inhoud van het magazijn 10 of 20 patronen, die eveneens vol-automatisch afgevuurd kunnen worden, lengte eveneens 1.05 meter. Voor beide geweren is een nieuwe munitie ontworpen, waarbij de patroon korter én lichter is dan de thans be staande, zonder dat dit afbreuk doet aan het doordringingsvermogen. Het verschil in gewicht beloopt ongeveer 3 gram per patroon. Ter vergelijking nog even enkele gegevens over ons huidige Garand geweer: gewicht 4,3 kg, inhoud van het magazijn 8 patronen, die alleen schot voor schot kunnen worden af gevuurd. Het wapen is semi-automa- tisch, dat wil zeggenhet laadt na elk schot door de gasdruk zichzelf, tot alle 8 patronen verschoten zijn. Het bekende „grendelen", zoals dat geschiedde bij de Lee Enfields, is dus vervallen. Lengte van het geweer 1,10 meter. De snelheid; waarmee de ko gel de loop verlaat, is bij alle drie geweren dezelfde, nl. ongeveer 850 meter per seconde. Het doordringings vermogen blijft dus vrijwel gelijk, maar het ligt voor de hand, dat met de vol-automatische F.N.- en T 44 geweren méér schoten per minuut ge lost kunnen worden, dan met het semi-automatische Garand-geweer. (Vervolg van pag. 1) regeringen. Wanneer dit moeilijk zou zijn, zouden volgens Molotov de be staande regeringen nog een tijdlang kunnen worden gehandhaafd. Eén van de belangrijkste taken van een voor lopige Duitse regering zou moeten zijn, een kieswet voor te bereiden. Deze wet zou „het echte democratische karakter" der verkiezingen moeten ga randeren en bovendien de deelneming van „alle democratische organisaties" mogelijk moeten maken. Bovendien zouden de vier bezetten de mogendheden maatregelen moeten treffen om elke beïnvloeding of druk van de zijde van vreemde mogendhe den tijdens de verkiezing te voorko men. Daarvoor was het volgens Molo tov nodig, dat de vier zouden over eenkomen, hun bezettingstroepen vóór de verkiezingen uit Oost- en West- Duitsland terug te trekken. Zij zouden slechts beperkte troepencontingenten mogen achterlaten om de beschermen de functies te vervullen. Molotov maakte daarbij de opmerking, dat deze taken in Oost-Duitsland aan de Sovjet-Unie, in West-Duitsland aan de drie Westelijke bezette waren toe vertrouwd. Hij wees daarmee uitdruk kelijk alle controlerende bevoegdheden der Westelijken in het Sovjet-deel van Duitsland af. £)E Westelijke ministers lieten in hun voorlopige opmerkingen over het Russische tegenplan weinig twijfel be staan over hun mening. Niet alleen West-Duitsland, doch ook geheel West- Europa zou worden opengelegd voor de machtige strijdkrachten, die ten Oosten ervan staan", aldus de Ameri kaanse minister, Foster Dulles. Bidault moest zeggen, dat hij op het eerste gezicht niet kon ontdekken hoe enig compromis tussen het Westelijke en het Russische plan bereikt zou kun nen worden. Eden nam er nota van, dat zijn plannen door de Sovjet-dele gatie waren verworpen. De voorwaar den, die Molotov voor „vrije verkie zingen" heeft opgesomd en zijn uit drukkelijke weigering, elke toezicht houdende taak van de Westelijke mo gendheden in Oost-Duitsland te erken nen maken het naar Westelijke opvat ting duidelijk, dat van Russische kant slechts verkiezingen in „volksdemo- cratische geest" in aanmerking kun nen komen. Wanneer Molotovs plan al verras sing heeft gewekt, dan zou dit alleen zijn omdat het zo uitgesproken nega tief is, dat men er uit meent te moe ten "afleiden, dat Moskou zich geheel en al op de voortzetting van de ver deling van Duitsland heeft ingesteld. Hoe lang de besprekingen over het Duitse probleem onder de gegeven om standigheden nog zullen voortgaan kan moeilijk worden voorzien. De conferentie zal, naar hier ver wacht wordt, nu wel spoedig overgaan tot de behandeling van het Oosten rijkse vraagstuk en sommigen achten daaromtrent de kansen op een verge lijk beter. KONINGIN ELIZABETH OPENT PARLEMENT IN N.Z. WALES Koningin Elizabeth van Engeland heeft het parlement van Nieuw Zuid Wales geopend als eerste Britse sou- verein, die een parlementaire zitting in Australië opende. De Koningin noemde de ouderdom van het parlement een eeuw van betekenis, als men in het oog hield, dat de eerste Britse kolonisten zich honderd zestig jaar geleden in deze staat vestigden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 12