Weth. Leesberg pleitte opnieuw voor het gasbedrijf I enda De oliestook-locomotief op smalspoor van 75 cm w 55.- j M. MEYER EN ZN, LANGESTRAAT 3 Vijf kinderen door ijs gezakt WINTER- ABTKELEN Geen garanties indien de vorst blijft aanhouden Aan redelijke voorzorg zou zijn voldaan Wisselsysteem voor lagere scholen Het pleidooi Geen garantie Brandweerauto Straatnamen BIJ Grote sortering tricotdameSCOS tlimes vanaf 55.- Plan voor een nieuwe Bello ingediend Exploitatie deze zomer reeds mogelijk Te prefereren boven een snelweg VANDAAG EN MORGEN Frambozen wijnkelöeR kRAAkman Brandewijn oer liter 4*80 PI. Steenenbrug (Verdronkenoord 114] Redders kwamen juist op tijd DOKTERSDIENSTEN Jeugddienst Carrell Jn Bonte Trein DIT-WEEKEND SPECIALE AANBIEDING DAMES, HEREN EN KINDEREN BURGERLIJKE STAND VRIJDAG 5 FEBRUAI 1954 £)E ALKMAARSE RAAD, die na de begrotingsbehandeling liet ver gaderen nog niet moe bleek te zijn en zich gistermiddag rustig neer zette om zijn fiat te geven aan een lange lijst van voorstellen, in hoofd zaak betrekking hebbende op de toekenning van voorschotten op de ge meentelijke vergoeding ingevolge de lager onderwijswet 1920, heeft lot slot van de bijeenkomst nog een uitvoerig „gasdebat" gehouden. De aanleiding daartoe was een aantal vragen van de heer De Jong (PvdA), al heeft dit' raadslid moeilijk kunnen vermoeden, dat de wet houder van de lichtbedrijven zijn vragen zou aangrijpen om een uit voerige verklaring af te leggen over de gasvoorziening in Alkmaar. Of eigenlijk was het een pleidooi, dat echter op de raad niet al te veel in druk maakte, te oordelen naar de opmerkingen, die in aansluiting hierop werden gemaakt. Men bleef op zijn standpunt, dat er in het Alkmaarse gasbedrijf onvoldoende voorzieningen waren getroffen om een plotselinge stijging van het gasverbruik te kunnen bijhouden. £)E heer De Jong had deze sneeuw bal zeker niet voorzien toen hij bij het college informeerde naar de maat regelen, die er zijn genomen om het onderwijs aan de openbare lagere scholen die door het gastekort zijn gesloten, zo goed mogelijk te doen functionneren, en wat er is gedaan om de ouders tijdig van de sluiting van de scholen op de hoogte te stellen. Wethouder Holsmuller ant woordde, dat de plotselinge vermin dering van de gasdruk het noodzake lijk maakte de scholen, die op gasver- warming zijn aangewezen, tijdelijk te sluiten. Men had gehoopt Dinsdag de leerlingen weer te kunnen toelaten, hetgeen echter niet gelukte. Het be treft hier in totaal 11 scholen, drie openbare, vijf bijzondere en drie kleu terscholen, alsmede een lokaal van de BLO-school, 3 lokalen van de openbare ULO en 2 lokalen van de Chr. BLO- school. Intussen heeft men kans ge zien de Kohnstammschool weer te ver warmen en ook een drietal bijzondere scholen (St. Aloysiusschool, RK ULO en Beatrixschool) zal waarschijnlijk op korte termijn weer in gebruik wor den gesteld. Het ligt thans in de be doeling het onderwijs te hervatten door middel van een wisselsysteem, dat voor de openbare lagere scholen als volgt is uitgewerkt: de Kohn stammschool krijgt in het eigen ge bouw les op Maandag, Woensdag en Vrijdag, de overige drie dagen van de week zal in deze lokalen les worden gegeven aan de leerlingen van de Jan Ligthartschool. De Van der Leeuw- school gaat op Dinsdag, Donderdag en Zaterdag op bezoek naar de Rochdale- school, die voor de eigen leerlingen les geeft op Maandag, Woensdag en Vrij dag. Eén klas zal permanent les ont vangen. De openbare ULO-school, die met drie door gas verwarmde lokalen heeft te kampen, zal het wisselsysteem in het eigen gebouw toepassen. Ook voor de bijzondere scholen is dit sy steem aanbevolen. Naar de wethouder mededeelde zullen de ouders van de dagen en de uren, waarop hun kinde ren worden verwacht op de hoogte worden gesteld. De heer Bakker (PvdA) gaf het college de goede raad de leerlingen op die scholen te con centreren waarvan de lokalen op het Zuiden liggen. De leerlingen kunnen dan ook nog profiteren van de zonne warmte, voor zover het zonnetje be reid is te schijnen. Verder merkte deze spreker op, dat het een punt van overweging mag zijn of men in de nieuw te bouwen scholen nog moet overgaan tot gasverwarming, nu de paar dagen winter hebben bewezen, dat de productie van het gasbedrijf geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van de gasapparaten en de dientengevolge te verwachten gasafna- me. Spreker noemde dit een ernstige fout in de propaganda, die steeds voor de verwarming en het koken met gas is gemaakt. Tenslotte, aldus de heer Bakker, mag men toch wel aannemen, dat een verwarmingsapparaat in staat is een temperatuur van 14 of 15 gra den onder nul op te vangen. "YY ethouder Leesberg begon zijn beantwoording met een verge lijking te trekken tussen Alkmaar en Amsterdam. Ook daar heeft men de druk op het gas drastisch moeten ver lagen door het abnormale verbruik en in de meeste delen van het land is een precies eendere situatie ontstaan. Met behulp van een dagbladartikel ging spreker na wat de oorzaak van deze plotselinge stijging kon zijn en hij noemde als voornaamste reden het feit, dat de bevolking, verwend door de zachte winter en herfst, te weinig kolen in voorraad had genomen. Toen de koude kwam en de kolenhandelaren aan de snel gestegen vraag niet op staande voet konden voldoen, nam men zijn toevlucht tot de verwarming met allerlei geïmproviseerde gastoe- stellen. Daardoor steeg het verbruik in Amsterdam van gemiddeld 700.000 tot een top van 820.000 kubieke meter per etmaal, hoewel men slechts een dek king had tot hoogstens 760.000 kubieke meter. In Alkmaar is deze situatie niet anders. Het gasbedrijf kan rekenen op een hoeveelheid van 50.000 kubieke me ter hoogovengas per etmaal en voor ziet in de verdere behoefte in de kop van Noord-Holland door eigen produc tie, die in vol bedrijf 57.000 kubieke meter als allerhoogste spits heeft. In normale omstandigheden wordt er per etmaal rond 20.000 kubieke meter bij geproduceerd. Als zogenaamde boven- spits is een totale afname aangenomen van 87.000 kubieke meter, doch het verbruik van thans heeft alle verwach tingen overtroffen. Hier is prake van een „superspits", aldus de wethouder. Het is onjuist te beweren, dat men een overproductie moet hebben van 100 pet., omdat in dat geval van een rede lijke gasprijs geen sprake kan zijn. De N.V. Gasvoorziening Kop Noord- Holland is een jong bedrijf, dat in 1951 werd gesticht en dat gaarne de nieuw ste productiemethoden wil toepassen. Echter niet voordat de deugdelijkheid van deze vindingen is bewezen. Het zou een daad van slecht beleid zijn wanneer men toestellen liet plaatsen, die later onnut zouden zijn. De N.V. heeft, aldus spreker, aan redelijke voorzorgsmaatregelen voldaan. Zij kampt echter met te weinig gashou ders, zodat er practisch geen voorraad kan worden gevormd. Ditzelfde is in vele andere plaatsen het geval. Overal zit men voor de moeilijkheid, dat de verhoogde gas productie een grotere verwerking, van cokes noodzakelijk maakt, wat met (Advertentie, ing. Med.) DE HEER DE JONG (PvdA) het oog op de aanvoer geen gemakke lijk op te lossen probleem is. Dagelijks rollen er 200.000 spoorwagons met steenkool door ons land, om aan de vraag tegemoet te kunnen komen. Ofschoon de toestand op het ogen blik redelijk goed is kon spreker geen enkele garantie geven voor de toe komst, wanneer de vorst nog geruime tijd mocht aanhouden. Er is hard ge werkt om het bedrijf zo goed mogelijk te laten functionneren. Wethouder Leesberg verzocht de raad oog te heb ben voor de moeilijke omstandigheden waarin men verkeert. De heer De Jong bleef van me ning, dat de zaken van het gasbedrijf niet in orde waren. Anders kon hij niet verklaren waarom opeens de gas druk moest wegvallen toen het nog maar een paar dagen vroor. Hij be treurde het, dat er geen officiële pu blicatie was verschenen. De heer Coerts (PvdA) concludeerde uit de door de wethouder verstrekte cijfers, dat Amsterdam over een behoorlijke reserve beschikte. Hij had gelezen, dat de Hoogovens wel meer hadden kun nen leveren indien de N.V. Gasvoor ziening maar meer had gecontracteerd. Wethouder Leesberg repliceerde daar op, dat een dergelijk contract in nor male omstandigheden veel te duur zou zijn. In antwoord op de vraag van de heer Coerts waarom de gaslevering moest worden „geknepen" als men toch met de basis van 50.000 kubieke meter mee een kwantiteit van 107.000 kubieke meter kon bereiken, zei hij, dat dit alleen geldt voor de spits. De ze hoeveelheid kan niet de gehele dag door worden geleverd. De heer Coerts merkte tot slot op, dat z.i. niet met nieuwe investeringen kan worden ge wacht en in gelijke zin liet de heer Knuistingh Neven (CPN) zich uit. Wethouder Leesberg herhaalde hierop zijn reeds eerder gedane mede deling, dat er een toestel zal worden aangeschaft met een capaciteit van 30.000 kubieke meter per etmaal. Hij kon zich voorstellen, dat het publiek niet voldaan is, maar vroeg toch be- rip voor het feit, dat er een redelijke druk op de gasleiding is gebleven en dat het calorisch effect van het gele verde gas hetzelfde is als voorheen. £)E raad heeft verder zijn goedkeu ring gehecht aan het voorstel een nieuwe manschappencorveewagen aan WETHOUDER LEESBERG te schaffen voor de brandweer. De kosten hiervan zijn geraamd op f 7700. Het ligt in het voornemen voor dit doel een Volkswagen-bestelauto aan te schaffen. De mogelijkheid be staat deze auto tevens in te richten tot brancard-vervoer, waarvoor een extra uitgave nodig zal zijn van f 2000. In antwoord op een vraag van de heer Huisman (Prot. Chr.) deelde de bur gemeester mede, dat in een binnen kort te verschijnen rapport van de brandweercommandant reeds wordt ge wezen op de wenselijkheid de oude manschappenwagen daterende van 1926 te vervangen. Het rapport bevat ook nog andere voorstellen. De haast, die thans is betracht om een nieuwe auto aan te kopen, is veroorzaakt doordat het oude vehikel, dat de laatste dagen intensief is gebruikt voor de controle van de brandkranen en putten, door zijn achteras is gezakt. De oude kar zal waarschijnlijk worden bewaard in het eigen brandweermuseum of naar het museum in Driebergen worden ge zonden. Met algemene stemmen werd daarop het crediet van f 9700 ver leend. Ter besparing van de ieder jaar te maken kosten voor een provisorische aanleg van voedingsleidingen van de feestverlichting, op 8 October en an dere feestdagen werd besloten op een tiental punten in de stad vaste voe- dingspunten aan te leggen, wat een uitgave van f 35.500 zal vergen. Deze punten kunnen reeds goede diensten bewijzen bij de viering van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad. De afschrijving van het be drag zal plaats hebben in 16 jaar. De heer Coerts (PvdA) verwonderde er zich over, dat deze post niet in de begroting was opgenomen en hij vroeg zich tevens af of men voor de feesten nog meer van deze tegenvallers zou kunnen verwachten. Wethouder Leesberg wees er op, dat deze uit gave niet speciaal voor het feest is be doeld maar om nog hogere onkosten in de toekomst te besparen. Dat geldt vooral ook voor de verlichting tijdens de 8ste October. Het voorstel het Doelenveld tot re creatieterrein voor de jeugd te bestem men, werd van de agenda afgevoerd, aangezien wethouder Hoytink eerst het advies wilde inwinnen van profesor Wieger Bruin, die Woensdag zijn werk zaamheden voor de gemeente is begon nen als stedebouwkundig adviseur. het ovorstel tot het geven van namen aan nieuwe straten werden door enkele raadsleden nog een paar kanttekeningen gemaakt. Ze verzocht de heer Van der Borden (Prot. Chr.) eerst tot het vernoemen van de Heilooërdijk in Prof. Koelmalaan over te gaan als ook de gemeente Heiloo bereid is deze naam over te nemen. Anders krijgt men in één straat twee namen, Koelmalaan aan de ene en Heilooërdijk aan de andere kant. De heer Bakker (PvdA) vond het jam mer, dat de naam Heilooërdijk gaat verdwijnen. Als in de toekomst de uit breidingsplannen tot stand zullen zijn gekomen, zal niets meer aan de oude situatie herinneren, zo zei hij. Hij meende dat het juister zou zijn de historische plaatsen in de straatnamen levendig te houden. Verder merkte de ze spreker op, dat het opvallend is hoe iedere stad dezelfde straatnamen be zigt, meestal ontleend aan de vader landse geschiedenis. Hij zou er veel voor voelen in Alkmaar een wijk te vernoemen naar internationaal beken de figuren en als een van hen noemde hij dr Zamenhoff, de uitvinder van het Esperanto. Ook werd bezwaar gemaakt tegen het geven van verschillende namen aan straten, die in eikaars verlengde liggen. Ter vermijding van misver stonden zal de nummering van de straat doorlopen op het plein van de zelfde naam, zo deelde wethouder Hoytink mede. Hij toonde zich dankbaar voor de suggesties van de heer Bakker en antwoordde op een desbetreffende vraag van de heer Knuistingh Neven, dat het verzet in Alkmaar zal worden geëerd door de vernoeming van een laan naar Fritz Conijn. Besloten werd tot aankoop en in richting van een barak voor het Cen traal ziekenhuis, tot verkoop van eni ge percelen bouwterrein en tot ver huur van grond op het industrieterrein. Verder werd medewerking verleend aan voorzieningen op enige bijzondere scholen, zo zal o.a. de Beatrixschool een kofferharmonium krijgen en zullen de St. Adelb.school en St. Aloysiusschool van linoleumvloerbedekking worden voorzien. Tevens werd besloten tot het garanderen van een aantal geldlenin gen welke door de Bouwkas Noord- Nederlandse gemeenten aan bouw- spaarders worden verstrekt. Tot leden van de nieuw ingestelde commissie van bijstand voor de volksgezondheid werden benoemd de dames Sloof— Doornbos, HolzmüllerTeengs, Kamp- huys en de heren Couwenhoven en Woldendorp. Wegens het bedanken van mevrouw Holzmüller moest wor den voorzien in de vacature van lid van de commissie van openbare wer ken en plantsoenen. Hierin werd ge kozen de heer P. van der Borden, op enkele stembriefjes aangeduid als „Piet", wat aanleiding gaf tot grote hilariteit onder de edelachtbaren. (Advertentie Ing. Med.) VRIJDAG VICTORIA THEATER, 8 u.: De blan ke vrouw in de Congo (14 jr.) HARMONIE THEATER, 8 u.: De romantische leeftijd (14 jr.) CINEMA AMERCAIN, 8 u.: De ge volgen van een misstap (18 jr.) REX THEATER, 2.30 en 8 u.: Levend begraven (14 j.). GULDEN VLIES, 10 u.; Verg. Land- pachters; 8 u.: Dansschool Jack Smit. IJSBAAN BERGEN, 11 u.: Lange- baanwedstrijden. VERENIGINGSZAAL, Emmastraat, 8 u.: Lezing niet-oud-katholieken. HARMONIE, kleine zaal, 8.15 u.; Ge nootschap Ned.-Engeland. HOTEL VICTORY, 7.45 uur: Familie avond P. v. d. A. ZATERDAG. VICTORIA THEATER, 7 en 9.30 uur: De blanke vrouw in de Congo (14 jaar). HARMONIE THEATER, 7 en 9.30 uur: De romantische leeftijd (14 jaar). CINEMA AMERICAIN, 7 en 9.30 uur: De gevolgen van een misstap (18 jaar). REX THEATER, 2.30, 7 en 9.30 uur: Levend begraven (14 jaar). GULDEN VLIES, 7.30 uur: Halter revue Ahoy. WAPEN VAN HEEMSKERK, 8 uur: Feestavond Bedrijfssportver. CAFE TOM, 8 uur: Tonèelavond Alg. Bond v. Werkers in de Bouwnij verheid. BERGEN, Rustende Jager, 8 uur: Les Belles de Nuit (alle leeftijden). IJS WEDSTRIJDEN. ALKMAAR, Verdronkenoord, 2 uur: Jeugdwedstrijd. SCHERMERHORN, 2 uur; Kortebaan voor mannen. LANGEDIJK, Zuider Del, 8 uur: Kampioenschap Langedijk. GRAFT, 2 uur: Kampioenschap schoonrijden, district Purmerend. DIENST APOTHEKEN Voor spoedgevallen is geopend apo theek Kruisinga, Koorstraat 59. HOOG WATER TE BERGEN AAN ZEE Vrijdag 5.04 1714 Zaterdag 5.43 17.55 TE CAMPERDUIN hoog laag Vrijdag 5.09 17.19 23.09 11.19 Zaterdag 5.48 18.00 23.48 12.00 Zoals reeds door burgemeester dr TV. Huygens in de laatste vergade ring is medegedeeld wordt er gewerkt aan twee plannen, die de voort zetting van de exploitatie van de tramdienst tot doel hebben. Eén van deze plannen is thans voor publicatie vrijgegeven en zal vandaag aan de gemeenteraad worden aangeboden. Het voorstel, dat door dr J. Hemelrijk, raadslid, een ter zake kundige uit Amsterdam, de heer Otto en een technicus ir Vis uit Baarn is ingediend, behelst o.m. de oprich ting van een N.V. tot exploitatie en het aankopen van tweedehands spoorwegmateriaal uit binnen- en buitenland. De verjongde Bello, die het afstandse trammetje moet vervangen, zal op smalspoor (75cm) moeten rijden en bestaan uit een stoomten- der-locomotiefvoorzien van een oliestook-inrichting, met daarachter een bagagewagen en een coupé-rijtuig. Naar bekend Rebben de Nederlandse Spoorwegen besloten de exploitatie van de lijn AlkmaarBergen aan Zee op te geven, aangezien deze niet meer renderend was. De dienst zal nog ge durende de zomerseizoenen van dit jaar en 1955 moeten worden uitge voerd. Daarna zal de oude tram voor goed verdwijnen. Over het vervoersprobleem zijn in tussen in de gemeenteraad van Ber gen uitvoerige besprekingen gevoerd. Zal men moeten overgaan tot de aan leg van een grote en brede verkeers weg, dwars door Bergen en de duinen naar de zee, teneinde het vervoer van de duizenden badgasten per bus en auto mogelijk te maken, of moet men uitzien naar een nieuwe „Bello"? Het thans ingediende nieuwe voor stel adviseert tot de laatste oplossing. De exploitatie van het bedrijf dient te geschieden door een onafhankelijke (Advertentie, Ing. Med.) Vijf kinderen variërende in de leef tijd van drie tot vijf jaar zijn van de verdrinkingsdood gered doordat zij door ouderen juist op tijd uit een wak konden worden gehaald. Woensdagmiddag werd een 3-jarige kleuter door een onbekende uit een wak gered bij het Afgesneden Kanaal vak en gistermiddag om ongeveer 4 uur was het de 13-jarige Bert Meyer uit de Anna van Burenstraat, die uit hetzelfde gat in het ijs een vier-jarig kind van de verdrinkingsdood redde. De jongeman was aan het schaatsen rijden toen er opeens op het raam van een woonschuit werd geklopt en een vrouw naar de plaats wees, waar zich een door bossen stro afgeschermd wak bevindt. De 13-jarige Bert zag nog dat zich in het wak iets bewoog en hij liet zich onmiddellijk voorover vallen. Snel werkte hij zich naar het gat toe en wist met een vlugge manoeuvre het hem onbekend gebleven kind op het ijs te trekken. Inmiddels toegeschoten voorbijgangers ontfermden zich over de kleine, die met een vrachtauto naar huis werd gebracht. Even daarvoor, om kwart voor drie dook een 5-jarig kind in een wak op Tijdens het weekend worden de doktersdiensten waargenomen door de volgende artsen ALKMAAR: H. C. A. Koppejan, Oudegracht 200 (2382) en J. F. Nijman Oudegracht 283 (2384). BERGEN: A. H. van Gelder (2027). SCHOORL EN KOEDIJK: F. H. Ris- selada te Schoorl (K 2209 - 360). HEILOO. LIMMEN, AKERSLOOT: D. W. L. Hoekstra te Heiloo (K 2200 - 3480). LANGEDIJK EN ST PANCRAS: A. Wilmink te Zuid Scharwoude (K 2260 - 424 HEERHUGOWAARD EN OBDAM: H. B. Lohman te Obdam (K 2265 - 231) DE RIJ, SCHERMER, BEEMSTER: K. J. v. Welsenes te Midden-Beemster (K 2998 - 455). De Kerkeraad van de Ned. Herv. Ge meente besloot de Jeugdraad in 1954 6 jeugddiensten te laten beleggen en deze te houden op het uur van een ge wone morgendienst. De eerste hiervan zal a.s. Zondag ge houden worden in de Grote Kerk om half 11. Hierin gaat voor ds A. Noor man van Zaandam. Het onderwerp van de prediking luidt: „Leven zonder masker". Het Hervormde Kerkkoor zal aan deze dienst medewerken. Ouderen zijn in deze diensten ook welkom; voor de jeugd is echter het middendeel van de kerk bestemd. de Geesterslingel. Het ging kopje onder en werd door een onbekende op het droge gehaald. Om half zes smeet de heer Frans Spross, die van zijn werk bij de druk kerij van de fa Zwaan naar huis reed, zijn fiets tegen de muur van de Kar- perton toen hij iemand op de Kaarse- makersgracht om een reddinghaak hoorde roepen. Spross sprong onmid dellijk van de hoge walkant naar be neden en ontdekte in het wak, ont staan door de uitlaat van heet water van de kaasfabriek, twee kinderen. Het waren de 5-jarige zoontjes van de familie Buitendijk van het Heiligeland en De Waard uit de St Annastraat. Zij waren kopje onder gegaan, maar kon den veilig op de kant worden gezet, waar zij bij mevrouw De Vries op De Dijk werden binnengebracht. De ouders kwamen hun spruiten later op halen. Dinsdagavond zullen André Carrell, Rudi Carrell en Marianne van den Bergh optreden in het programma van de Bonte Dinsdagavondtrein. LANGE PANTALONS, JOPPERS en JACKS voor Ook in WARME TRUIEN en VESTEN een grote sortering (Advertentie, Ing. Med.) onderneming, b.v. een naamloze ven nootschap, aan het hoofd waarvan een raad van administratie staat, die uit zijn midden een directeur voor de dagelijkse leiding benoemt. De ontwerpers hebben uitgerekend, dat bij aankoop van 4 tweedehands locomotieven (van de Gelderse Tram wegen en de Waldenburgerbahn in Zwitserland), hetgeen In totaal f 55.000 zou kosten, alsmede van 12 nieywe rij tuigen (waarvoor van de N.V. Motor kracht te Hoogeveen een offerte is ontvangen voor f 400.000,het in totaal te investeren bedrag, inclusief verbouwingskosten van spoorlijn en alle andere kosten, f 638,500,zou bedragen. Volgens opgave van de N.S. was de opbrengst van de oude „Bello" in 1949 f 150.000,De ontwerpers van het nieuwe plan hebben uitgerekend, dat de kosten van de jonge „Bello" per jaar, incl. lonen, brandstoffen, onder houd, verwarming, verzekering e.d. f 75.000,— zullen bedragen. Zo op het oog ziet het er dus naar uit, dat men bij een uitkvring van b.v. 5 procent rente op het te investeren bedrag (ca f 32.000) een zekere marge kan over houden vo'or de noodzakelijke afschrij vingen. GEEN SNELWEG De samenstellers menen, dat deze oplossing financieel gezien preferent moet zijn aan die van een grote ver keersweg. Immers, volgens een rapport van B. en W. der gemeente Bergen bedraagt de aanleg daarvan al bijna 1 millioen gulden, waarna de onder houdskosten jaarlijks op f 32.000 ge schat worden. Terwijl men bij een tram kan rekenen op minstens f 150.000 aan ontvangsten, zijn de inkomsten van een verkeersweg nihil. Daar komt bovendien nog bij, dat zoals een stemming heeft uitgewezen volgens de meeste Bergenaren een brede snel weg dwars door het rustieke Bergen vele aantrekkelijkheden van dit dorp teniet zou doen, terwijl een roman tisch trammetje deze kan verhogen. „Het romantische Bergen en het in wederopbouw zijnde nieuwe Bergen aan Zee hebben een prettig en attrac tief vervoermiddel nodig", zo staat in het rapport vermeld, „een vervoer middel, dat goed past in de omgeving, zoals de stoomtram, die het vervoer tot dusverre zo veel jaren trouw heeft verzorgd. Het staat vast (gezien de reclametechniek), dat iets kleins de mens trekt. Daarom dient de bestaan de spoorwijdte te worden verkleind. Smalspoormaterieel is goedkoper te verkrijgen dan normaalspoorvoertui- gen. De vervoerscapaciteit heeft hier onder niet te lijden, evenmin als de snelheid of de veiligheid. Bij de Gel derse Tramwegen zijn goede locomo tieven en goederenwagons, bestemd voor smalspoor, tegen in verhouding lage prijzen te koop. In het buitenland zijn enige locomotieven te verkrijgen op zeer gunstige voorwaarden. Dank zij speciale oliestookinrichtingen krijgt de locomotief een veel hoger rende ment. Een besparing van 50 procent kan worden aangenomen. In overleg met de fabrikant in Hoo geveen is een volgens de ontwerpers buitengewoon aardig type coupé-rijtuig ontworpen, hetwelk als grootste voor deel heeft, dat men zeer snel in en uit kan stappen, daar iedere coupé voor zien zal zijn van 8 portieren. Voor het smalspoor zouden de rails kunnen worden gekocht van de Ne derlandse Spoorwegen, die thans nog op het traject liggen. Deze zouden dichter bij eikaar op de bestaande dwarsliggers moeten worden vast genageld. Voor het traject Alkmaar Koedijk zou een derde rail noodzake lijk zijn, aangezien de N.S. nog een dienst met normaal materieel onder houden van Alkmaar via Koedijk naar Warmenhuizen. „Indien reeds deze maand een be slissing ten gunste van dit ontwerp kan worden genomen, zal de nieuwe tram reeds in het komende zomer seizoen zijn dienst kunnen beginnen", aldus besluit het rapport. „De N.S. worden hiermede van een voor hen zeer nadelige en opgelegde exploitatie gedurende de zomers van 1954 en 1955 verlost." Het tweede plan, dat nog niet aan de openbaarheid is prijs gegeven be helst naar wij vernemen alleen de exploitatie van de lijn Bergen—Bergen aan Zee gedurende de zomermaanden. Geboren Brigitta M., d. van A. P. Gaarthuis en P. M. van Zijl. Theodorus J. M., z. van J. Kaandorp en A. A. van de Reep. Ondertrouwd Jan de Haas en Maria L. Cammeraat. Nicolaas J. Kuijs en Alida M. Opdam. Adrianus F. M. M. Kloet en Hendrica M. P. van 't Hoff.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 9