Weth. Leesberg pleitte opnieuw
voor het gasbedrijf
I
enda
De oliestook-locomotief op
smalspoor van 75 cm
w
55.- j
M. MEYER EN ZN, LANGESTRAAT 3
Vijf kinderen door ijs gezakt
WINTER-
ABTKELEN
Geen garanties indien de vorst
blijft aanhouden
Aan redelijke voorzorg zou zijn voldaan
Wisselsysteem voor
lagere scholen
Het pleidooi
Geen garantie
Brandweerauto
Straatnamen
BIJ
Grote sortering tricotdameSCOS tlimes vanaf 55.-
Plan voor een nieuwe Bello ingediend
Exploitatie deze zomer reeds mogelijk
Te prefereren boven een
snelweg
VANDAAG EN MORGEN
Frambozen
wijnkelöeR kRAAkman Brandewijn
oer liter 4*80
PI. Steenenbrug (Verdronkenoord 114]
Redders kwamen juist
op tijd
DOKTERSDIENSTEN
Jeugddienst
Carrell Jn Bonte Trein
DIT-WEEKEND
SPECIALE AANBIEDING
DAMES, HEREN
EN KINDEREN
BURGERLIJKE STAND
VRIJDAG 5 FEBRUAI 1954
£)E ALKMAARSE RAAD, die na de begrotingsbehandeling liet ver
gaderen nog niet moe bleek te zijn en zich gistermiddag rustig neer
zette om zijn fiat te geven aan een lange lijst van voorstellen, in hoofd
zaak betrekking hebbende op de toekenning van voorschotten op de ge
meentelijke vergoeding ingevolge de lager onderwijswet 1920, heeft lot
slot van de bijeenkomst nog een uitvoerig „gasdebat" gehouden. De
aanleiding daartoe was een aantal vragen van de heer De Jong
(PvdA), al heeft dit' raadslid moeilijk kunnen vermoeden, dat de wet
houder van de lichtbedrijven zijn vragen zou aangrijpen om een uit
voerige verklaring af te leggen over de gasvoorziening in Alkmaar. Of
eigenlijk was het een pleidooi, dat echter op de raad niet al te veel in
druk maakte, te oordelen naar de opmerkingen, die in aansluiting
hierop werden gemaakt. Men bleef op zijn standpunt, dat er in het
Alkmaarse gasbedrijf onvoldoende voorzieningen waren getroffen om
een plotselinge stijging van het gasverbruik te kunnen bijhouden.
£)E heer De Jong had deze sneeuw
bal zeker niet voorzien toen hij bij
het college informeerde naar de maat
regelen, die er zijn genomen om het
onderwijs aan de openbare lagere
scholen die door het gastekort zijn
gesloten, zo goed mogelijk te doen
functionneren, en wat er is gedaan om
de ouders tijdig van de sluiting van
de scholen op de hoogte te stellen.
Wethouder Holsmuller ant
woordde, dat de plotselinge vermin
dering van de gasdruk het noodzake
lijk maakte de scholen, die op gasver-
warming zijn aangewezen, tijdelijk te
sluiten. Men had gehoopt Dinsdag de
leerlingen weer te kunnen toelaten,
hetgeen echter niet gelukte. Het be
treft hier in totaal 11 scholen, drie
openbare, vijf bijzondere en drie kleu
terscholen, alsmede een lokaal van de
BLO-school, 3 lokalen van de openbare
ULO en 2 lokalen van de Chr. BLO-
school. Intussen heeft men kans ge
zien de Kohnstammschool weer te ver
warmen en ook een drietal bijzondere
scholen (St. Aloysiusschool, RK ULO
en Beatrixschool) zal waarschijnlijk
op korte termijn weer in gebruik wor
den gesteld. Het ligt thans in de be
doeling het onderwijs te hervatten
door middel van een wisselsysteem,
dat voor de openbare lagere scholen
als volgt is uitgewerkt: de Kohn
stammschool krijgt in het eigen ge
bouw les op Maandag, Woensdag en
Vrijdag, de overige drie dagen van de
week zal in deze lokalen les worden
gegeven aan de leerlingen van de Jan
Ligthartschool. De Van der Leeuw-
school gaat op Dinsdag, Donderdag en
Zaterdag op bezoek naar de Rochdale-
school, die voor de eigen leerlingen les
geeft op Maandag, Woensdag en Vrij
dag. Eén klas zal permanent les ont
vangen. De openbare ULO-school, die
met drie door gas verwarmde lokalen
heeft te kampen, zal het wisselsysteem
in het eigen gebouw toepassen. Ook
voor de bijzondere scholen is dit sy
steem aanbevolen. Naar de wethouder
mededeelde zullen de ouders van de
dagen en de uren, waarop hun kinde
ren worden verwacht op de hoogte
worden gesteld. De heer Bakker
(PvdA) gaf het college de goede raad
de leerlingen op die scholen te con
centreren waarvan de lokalen op het
Zuiden liggen. De leerlingen kunnen
dan ook nog profiteren van de zonne
warmte, voor zover het zonnetje be
reid is te schijnen. Verder merkte
deze spreker op, dat het een punt van
overweging mag zijn of men in de
nieuw te bouwen scholen nog moet
overgaan tot gasverwarming, nu de
paar dagen winter hebben bewezen,
dat de productie van het gasbedrijf
geen gelijke tred heeft gehouden met
de verkoop van de gasapparaten en de
dientengevolge te verwachten gasafna-
me. Spreker noemde dit een ernstige
fout in de propaganda, die steeds voor
de verwarming en het koken met gas
is gemaakt. Tenslotte, aldus de heer
Bakker, mag men toch wel aannemen,
dat een verwarmingsapparaat in staat
is een temperatuur van 14 of 15 gra
den onder nul op te vangen.
"YY ethouder Leesberg begon
zijn beantwoording met een verge
lijking te trekken tussen Alkmaar en
Amsterdam. Ook daar heeft men de
druk op het gas drastisch moeten ver
lagen door het abnormale verbruik en
in de meeste delen van het land is een
precies eendere situatie ontstaan. Met
behulp van een dagbladartikel ging
spreker na wat de oorzaak van deze
plotselinge stijging kon zijn en hij
noemde als voornaamste reden het
feit, dat de bevolking, verwend door
de zachte winter en herfst, te weinig
kolen in voorraad had genomen. Toen
de koude kwam en de kolenhandelaren
aan de snel gestegen vraag niet op
staande voet konden voldoen, nam
men zijn toevlucht tot de verwarming
met allerlei geïmproviseerde gastoe-
stellen. Daardoor steeg het verbruik in
Amsterdam van gemiddeld 700.000 tot
een top van 820.000 kubieke meter per
etmaal, hoewel men slechts een dek
king had tot hoogstens 760.000 kubieke
meter. In Alkmaar is deze situatie niet
anders. Het gasbedrijf kan rekenen op
een hoeveelheid van 50.000 kubieke me
ter hoogovengas per etmaal en voor
ziet in de verdere behoefte in de kop
van Noord-Holland door eigen produc
tie, die in vol bedrijf 57.000 kubieke
meter als allerhoogste spits heeft. In
normale omstandigheden wordt er per
etmaal rond 20.000 kubieke meter bij
geproduceerd. Als zogenaamde boven-
spits is een totale afname aangenomen
van 87.000 kubieke meter, doch het
verbruik van thans heeft alle verwach
tingen overtroffen. Hier is prake van
een „superspits", aldus de wethouder.
Het is onjuist te beweren, dat men
een overproductie moet hebben van 100
pet., omdat in dat geval van een rede
lijke gasprijs geen sprake kan zijn.
De N.V. Gasvoorziening Kop Noord-
Holland is een jong bedrijf, dat in 1951
werd gesticht en dat gaarne de nieuw
ste productiemethoden wil toepassen.
Echter niet voordat de deugdelijkheid
van deze vindingen is bewezen. Het
zou een daad van slecht beleid zijn
wanneer men toestellen liet plaatsen,
die later onnut zouden zijn. De N.V.
heeft, aldus spreker, aan redelijke
voorzorgsmaatregelen voldaan. Zij
kampt echter met te weinig gashou
ders, zodat er practisch geen voorraad
kan worden gevormd.
Ditzelfde is in vele andere plaatsen
het geval. Overal zit men voor de
moeilijkheid, dat de verhoogde gas
productie een grotere verwerking, van
cokes noodzakelijk maakt, wat met
(Advertentie, ing. Med.)
DE HEER DE JONG (PvdA)
het oog op de aanvoer geen gemakke
lijk op te lossen probleem is. Dagelijks
rollen er 200.000 spoorwagons met
steenkool door ons land, om aan de
vraag tegemoet te kunnen komen.
Ofschoon de toestand op het ogen
blik redelijk goed is kon spreker geen
enkele garantie geven voor de toe
komst, wanneer de vorst nog geruime
tijd mocht aanhouden. Er is hard ge
werkt om het bedrijf zo goed mogelijk
te laten functionneren. Wethouder
Leesberg verzocht de raad oog te heb
ben voor de moeilijke omstandigheden
waarin men verkeert.
De heer De Jong bleef van me
ning, dat de zaken van het gasbedrijf
niet in orde waren. Anders kon hij
niet verklaren waarom opeens de gas
druk moest wegvallen toen het nog
maar een paar dagen vroor. Hij be
treurde het, dat er geen officiële pu
blicatie was verschenen. De heer
Coerts (PvdA) concludeerde uit de
door de wethouder verstrekte cijfers,
dat Amsterdam over een behoorlijke
reserve beschikte. Hij had gelezen, dat
de Hoogovens wel meer hadden kun
nen leveren indien de N.V. Gasvoor
ziening maar meer had gecontracteerd.
Wethouder Leesberg repliceerde daar
op, dat een dergelijk contract in nor
male omstandigheden veel te duur zou
zijn. In antwoord op de vraag van de
heer Coerts waarom de gaslevering
moest worden „geknepen" als men
toch met de basis van 50.000 kubieke
meter mee een kwantiteit van 107.000
kubieke meter kon bereiken, zei hij,
dat dit alleen geldt voor de spits. De
ze hoeveelheid kan niet de gehele dag
door worden geleverd. De heer Coerts
merkte tot slot op, dat z.i. niet met
nieuwe investeringen kan worden ge
wacht en in gelijke zin liet de heer
Knuistingh Neven (CPN) zich
uit. Wethouder Leesberg herhaalde
hierop zijn reeds eerder gedane mede
deling, dat er een toestel zal worden
aangeschaft met een capaciteit van
30.000 kubieke meter per etmaal. Hij
kon zich voorstellen, dat het publiek
niet voldaan is, maar vroeg toch be-
rip voor het feit, dat er een redelijke
druk op de gasleiding is gebleven en
dat het calorisch effect van het gele
verde gas hetzelfde is als voorheen.
£)E raad heeft verder zijn goedkeu
ring gehecht aan het voorstel een
nieuwe manschappencorveewagen aan
WETHOUDER LEESBERG
te schaffen voor de brandweer. De
kosten hiervan zijn geraamd op
f 7700. Het ligt in het voornemen voor
dit doel een Volkswagen-bestelauto
aan te schaffen. De mogelijkheid be
staat deze auto tevens in te richten tot
brancard-vervoer, waarvoor een extra
uitgave nodig zal zijn van f 2000.
In antwoord op een vraag van de heer
Huisman (Prot. Chr.) deelde de bur
gemeester mede, dat in een binnen
kort te verschijnen rapport van de
brandweercommandant reeds wordt ge
wezen op de wenselijkheid de oude
manschappenwagen daterende van 1926
te vervangen. Het rapport bevat ook
nog andere voorstellen. De haast, die
thans is betracht om een nieuwe auto
aan te kopen, is veroorzaakt doordat
het oude vehikel, dat de laatste dagen
intensief is gebruikt voor de controle
van de brandkranen en putten, door
zijn achteras is gezakt. De oude kar
zal waarschijnlijk worden bewaard in
het eigen brandweermuseum of naar
het museum in Driebergen worden ge
zonden. Met algemene stemmen werd
daarop het crediet van f 9700 ver
leend.
Ter besparing van de ieder jaar te
maken kosten voor een provisorische
aanleg van voedingsleidingen van de
feestverlichting, op 8 October en an
dere feestdagen werd besloten op een
tiental punten in de stad vaste voe-
dingspunten aan te leggen, wat een
uitgave van f 35.500 zal vergen. Deze
punten kunnen reeds goede diensten
bewijzen bij de viering van het
zevenhonderdjarig bestaan van
de stad. De afschrijving van het be
drag zal plaats hebben in 16 jaar. De
heer Coerts (PvdA) verwonderde er
zich over, dat deze post niet in de
begroting was opgenomen en hij vroeg
zich tevens af of men voor de feesten
nog meer van deze tegenvallers zou
kunnen verwachten. Wethouder
Leesberg wees er op, dat deze uit
gave niet speciaal voor het feest is be
doeld maar om nog hogere onkosten in
de toekomst te besparen. Dat geldt
vooral ook voor de verlichting tijdens
de 8ste October.
Het voorstel het Doelenveld tot re
creatieterrein voor de jeugd te bestem
men, werd van de agenda afgevoerd,
aangezien wethouder Hoytink eerst het
advies wilde inwinnen van profesor
Wieger Bruin, die Woensdag zijn werk
zaamheden voor de gemeente is begon
nen als stedebouwkundig adviseur.
het ovorstel tot het geven van
namen aan nieuwe straten werden
door enkele raadsleden nog een paar
kanttekeningen gemaakt. Ze verzocht
de heer Van der Borden (Prot.
Chr.) eerst tot het vernoemen van de
Heilooërdijk in Prof. Koelmalaan over
te gaan als ook de gemeente Heiloo
bereid is deze naam over te nemen.
Anders krijgt men in één straat twee
namen, Koelmalaan aan de ene en
Heilooërdijk aan de andere kant. De
heer Bakker (PvdA) vond het jam
mer, dat de naam Heilooërdijk gaat
verdwijnen. Als in de toekomst de uit
breidingsplannen tot stand zullen zijn
gekomen, zal niets meer aan de oude
situatie herinneren, zo zei hij. Hij
meende dat het juister zou zijn de
historische plaatsen in de straatnamen
levendig te houden. Verder merkte de
ze spreker op, dat het opvallend is hoe
iedere stad dezelfde straatnamen be
zigt, meestal ontleend aan de vader
landse geschiedenis. Hij zou er veel
voor voelen in Alkmaar een wijk te
vernoemen naar internationaal beken
de figuren en als een van hen noemde
hij dr Zamenhoff, de uitvinder van
het Esperanto.
Ook werd bezwaar gemaakt tegen
het geven van verschillende namen
aan straten, die in eikaars verlengde
liggen. Ter vermijding van misver
stonden zal de nummering van de
straat doorlopen op het plein van de
zelfde naam, zo deelde wethouder
Hoytink mede. Hij toonde zich
dankbaar voor de suggesties van de
heer Bakker en antwoordde op een
desbetreffende vraag van de heer
Knuistingh Neven, dat het verzet in
Alkmaar zal worden geëerd door de
vernoeming van een laan naar Fritz
Conijn.
Besloten werd tot aankoop en in
richting van een barak voor het Cen
traal ziekenhuis, tot verkoop van eni
ge percelen bouwterrein en tot ver
huur van grond op het industrieterrein.
Verder werd medewerking verleend
aan voorzieningen op enige bijzondere
scholen, zo zal o.a. de Beatrixschool
een kofferharmonium krijgen en zullen
de St. Adelb.school en St. Aloysiusschool
van linoleumvloerbedekking worden
voorzien. Tevens werd besloten tot het
garanderen van een aantal geldlenin
gen welke door de Bouwkas Noord-
Nederlandse gemeenten aan bouw-
spaarders worden verstrekt. Tot leden
van de nieuw ingestelde commissie
van bijstand voor de volksgezondheid
werden benoemd de dames Sloof—
Doornbos, HolzmüllerTeengs, Kamp-
huys en de heren Couwenhoven en
Woldendorp. Wegens het bedanken
van mevrouw Holzmüller moest wor
den voorzien in de vacature van lid
van de commissie van openbare wer
ken en plantsoenen. Hierin werd ge
kozen de heer P. van der Borden,
op enkele stembriefjes aangeduid als
„Piet", wat aanleiding gaf tot grote
hilariteit onder de edelachtbaren.
(Advertentie Ing. Med.)
VRIJDAG
VICTORIA THEATER, 8 u.: De blan
ke vrouw in de Congo (14 jr.)
HARMONIE THEATER, 8 u.: De
romantische leeftijd (14 jr.)
CINEMA AMERCAIN, 8 u.: De ge
volgen van een misstap (18 jr.)
REX THEATER, 2.30 en 8 u.: Levend
begraven (14 j.).
GULDEN VLIES, 10 u.; Verg. Land-
pachters; 8 u.: Dansschool Jack Smit.
IJSBAAN BERGEN, 11 u.: Lange-
baanwedstrijden.
VERENIGINGSZAAL, Emmastraat,
8 u.: Lezing niet-oud-katholieken.
HARMONIE, kleine zaal, 8.15 u.; Ge
nootschap Ned.-Engeland.
HOTEL VICTORY, 7.45 uur: Familie
avond P. v. d. A.
ZATERDAG.
VICTORIA THEATER, 7 en 9.30 uur:
De blanke vrouw in de Congo (14 jaar).
HARMONIE THEATER, 7 en 9.30
uur: De romantische leeftijd (14 jaar).
CINEMA AMERICAIN, 7 en 9.30 uur:
De gevolgen van een misstap (18 jaar).
REX THEATER, 2.30, 7 en 9.30 uur:
Levend begraven (14 jaar).
GULDEN VLIES, 7.30 uur: Halter
revue Ahoy.
WAPEN VAN HEEMSKERK, 8 uur:
Feestavond Bedrijfssportver.
CAFE TOM, 8 uur: Tonèelavond
Alg. Bond v. Werkers in de Bouwnij
verheid.
BERGEN, Rustende Jager, 8 uur:
Les Belles de Nuit (alle leeftijden).
IJS WEDSTRIJDEN.
ALKMAAR, Verdronkenoord, 2 uur:
Jeugdwedstrijd.
SCHERMERHORN, 2 uur; Kortebaan
voor mannen.
LANGEDIJK, Zuider Del, 8 uur:
Kampioenschap Langedijk.
GRAFT, 2 uur: Kampioenschap
schoonrijden, district Purmerend.
DIENST APOTHEKEN
Voor spoedgevallen is geopend apo
theek Kruisinga, Koorstraat 59.
HOOG WATER TE BERGEN AAN ZEE
Vrijdag 5.04 1714
Zaterdag 5.43 17.55
TE CAMPERDUIN
hoog laag
Vrijdag 5.09 17.19 23.09 11.19
Zaterdag 5.48 18.00 23.48 12.00
Zoals reeds door burgemeester dr TV. Huygens in de laatste vergade
ring is medegedeeld wordt er gewerkt aan twee plannen, die de voort
zetting van de exploitatie van de tramdienst tot doel hebben. Eén van
deze plannen is thans voor publicatie vrijgegeven en zal vandaag aan
de gemeenteraad worden aangeboden. Het voorstel, dat door dr J.
Hemelrijk, raadslid, een ter zake kundige uit Amsterdam, de heer Otto
en een technicus ir Vis uit Baarn is ingediend, behelst o.m. de oprich
ting van een N.V. tot exploitatie en het aankopen van tweedehands
spoorwegmateriaal uit binnen- en buitenland.
De verjongde Bello, die het afstandse trammetje moet vervangen,
zal op smalspoor (75cm) moeten rijden en bestaan uit een stoomten-
der-locomotiefvoorzien van een oliestook-inrichting, met daarachter
een bagagewagen en een coupé-rijtuig.
Naar bekend Rebben de Nederlandse
Spoorwegen besloten de exploitatie
van de lijn AlkmaarBergen aan Zee
op te geven, aangezien deze niet meer
renderend was. De dienst zal nog ge
durende de zomerseizoenen van dit
jaar en 1955 moeten worden uitge
voerd. Daarna zal de oude tram voor
goed verdwijnen.
Over het vervoersprobleem zijn in
tussen in de gemeenteraad van Ber
gen uitvoerige besprekingen gevoerd.
Zal men moeten overgaan tot de aan
leg van een grote en brede verkeers
weg, dwars door Bergen en de duinen
naar de zee, teneinde het vervoer van
de duizenden badgasten per bus en
auto mogelijk te maken, of moet men
uitzien naar een nieuwe „Bello"?
Het thans ingediende nieuwe voor
stel adviseert tot de laatste oplossing.
De exploitatie van het bedrijf dient
te geschieden door een onafhankelijke
(Advertentie, Ing. Med.)
Vijf kinderen variërende in de leef
tijd van drie tot vijf jaar zijn van
de verdrinkingsdood gered doordat
zij door ouderen juist op tijd uit
een wak konden worden gehaald.
Woensdagmiddag werd een 3-jarige
kleuter door een onbekende uit een
wak gered bij het Afgesneden Kanaal
vak en gistermiddag om ongeveer 4
uur was het de 13-jarige Bert Meyer
uit de Anna van Burenstraat, die uit
hetzelfde gat in het ijs een vier-jarig
kind van de verdrinkingsdood redde.
De jongeman was aan het schaatsen
rijden toen er opeens op het raam van
een woonschuit werd geklopt en een
vrouw naar de plaats wees, waar zich
een door bossen stro afgeschermd wak
bevindt. De 13-jarige Bert zag nog dat
zich in het wak iets bewoog en hij liet
zich onmiddellijk voorover vallen. Snel
werkte hij zich naar het gat toe en
wist met een vlugge manoeuvre het
hem onbekend gebleven kind op het
ijs te trekken. Inmiddels toegeschoten
voorbijgangers ontfermden zich over
de kleine, die met een vrachtauto naar
huis werd gebracht.
Even daarvoor, om kwart voor drie
dook een 5-jarig kind in een wak op
Tijdens het weekend worden de
doktersdiensten waargenomen door de
volgende artsen
ALKMAAR: H. C. A. Koppejan,
Oudegracht 200 (2382) en J. F. Nijman
Oudegracht 283 (2384).
BERGEN: A. H. van Gelder (2027).
SCHOORL EN KOEDIJK: F. H. Ris-
selada te Schoorl (K 2209 - 360).
HEILOO. LIMMEN, AKERSLOOT:
D. W. L. Hoekstra te Heiloo (K 2200 -
3480).
LANGEDIJK EN ST PANCRAS: A.
Wilmink te Zuid Scharwoude (K 2260
- 424
HEERHUGOWAARD EN OBDAM:
H. B. Lohman te Obdam (K 2265 - 231)
DE RIJ, SCHERMER, BEEMSTER:
K. J. v. Welsenes te Midden-Beemster
(K 2998 - 455).
De Kerkeraad van de Ned. Herv. Ge
meente besloot de Jeugdraad in 1954
6 jeugddiensten te laten beleggen en
deze te houden op het uur van een ge
wone morgendienst.
De eerste hiervan zal a.s. Zondag ge
houden worden in de Grote Kerk om
half 11. Hierin gaat voor ds A. Noor
man van Zaandam. Het onderwerp van
de prediking luidt: „Leven zonder
masker". Het Hervormde Kerkkoor zal
aan deze dienst medewerken.
Ouderen zijn in deze diensten ook
welkom; voor de jeugd is echter het
middendeel van de kerk bestemd.
de Geesterslingel. Het ging kopje
onder en werd door een onbekende op
het droge gehaald.
Om half zes smeet de heer Frans
Spross, die van zijn werk bij de druk
kerij van de fa Zwaan naar huis reed,
zijn fiets tegen de muur van de Kar-
perton toen hij iemand op de Kaarse-
makersgracht om een reddinghaak
hoorde roepen. Spross sprong onmid
dellijk van de hoge walkant naar be
neden en ontdekte in het wak, ont
staan door de uitlaat van heet water
van de kaasfabriek, twee kinderen.
Het waren de 5-jarige zoontjes van de
familie Buitendijk van het Heiligeland
en De Waard uit de St Annastraat. Zij
waren kopje onder gegaan, maar kon
den veilig op de kant worden gezet,
waar zij bij mevrouw De Vries op De
Dijk werden binnengebracht. De
ouders kwamen hun spruiten later op
halen.
Dinsdagavond zullen André Carrell,
Rudi Carrell en Marianne van den
Bergh optreden in het programma van
de Bonte Dinsdagavondtrein.
LANGE PANTALONS,
JOPPERS en JACKS voor
Ook in WARME TRUIEN
en VESTEN een grote
sortering
(Advertentie, Ing. Med.)
onderneming, b.v. een naamloze ven
nootschap, aan het hoofd waarvan een
raad van administratie staat, die uit
zijn midden een directeur voor de
dagelijkse leiding benoemt.
De ontwerpers hebben uitgerekend,
dat bij aankoop van 4 tweedehands
locomotieven (van de Gelderse Tram
wegen en de Waldenburgerbahn in
Zwitserland), hetgeen In totaal f 55.000
zou kosten, alsmede van 12 nieywe rij
tuigen (waarvoor van de N.V. Motor
kracht te Hoogeveen een offerte is
ontvangen voor f 400.000,het in
totaal te investeren bedrag, inclusief
verbouwingskosten van spoorlijn en
alle andere kosten, f 638,500,zou
bedragen.
Volgens opgave van de N.S. was de
opbrengst van de oude „Bello" in 1949
f 150.000,De ontwerpers van het
nieuwe plan hebben uitgerekend, dat
de kosten van de jonge „Bello" per
jaar, incl. lonen, brandstoffen, onder
houd, verwarming, verzekering e.d.
f 75.000,— zullen bedragen. Zo op het
oog ziet het er dus naar uit, dat men
bij een uitkvring van b.v. 5 procent
rente op het te investeren bedrag (ca
f 32.000) een zekere marge kan over
houden vo'or de noodzakelijke afschrij
vingen.
GEEN SNELWEG
De samenstellers menen, dat deze
oplossing financieel gezien preferent
moet zijn aan die van een grote ver
keersweg. Immers, volgens een rapport
van B. en W. der gemeente Bergen
bedraagt de aanleg daarvan al bijna
1 millioen gulden, waarna de onder
houdskosten jaarlijks op f 32.000 ge
schat worden. Terwijl men bij een
tram kan rekenen op minstens f 150.000
aan ontvangsten, zijn de inkomsten
van een verkeersweg nihil. Daar komt
bovendien nog bij, dat zoals een
stemming heeft uitgewezen volgens
de meeste Bergenaren een brede snel
weg dwars door het rustieke Bergen
vele aantrekkelijkheden van dit dorp
teniet zou doen, terwijl een roman
tisch trammetje deze kan verhogen.
„Het romantische Bergen en het in
wederopbouw zijnde nieuwe Bergen
aan Zee hebben een prettig en attrac
tief vervoermiddel nodig", zo staat in
het rapport vermeld, „een vervoer
middel, dat goed past in de omgeving,
zoals de stoomtram, die het vervoer
tot dusverre zo veel jaren trouw heeft
verzorgd. Het staat vast (gezien de
reclametechniek), dat iets kleins de
mens trekt. Daarom dient de bestaan
de spoorwijdte te worden verkleind.
Smalspoormaterieel is goedkoper te
verkrijgen dan normaalspoorvoertui-
gen. De vervoerscapaciteit heeft hier
onder niet te lijden, evenmin als de
snelheid of de veiligheid. Bij de Gel
derse Tramwegen zijn goede locomo
tieven en goederenwagons, bestemd
voor smalspoor, tegen in verhouding
lage prijzen te koop. In het buitenland
zijn enige locomotieven te verkrijgen
op zeer gunstige voorwaarden. Dank
zij speciale oliestookinrichtingen krijgt
de locomotief een veel hoger rende
ment. Een besparing van 50 procent
kan worden aangenomen.
In overleg met de fabrikant in Hoo
geveen is een volgens de ontwerpers
buitengewoon aardig type coupé-rijtuig
ontworpen, hetwelk als grootste voor
deel heeft, dat men zeer snel in en uit
kan stappen, daar iedere coupé voor
zien zal zijn van 8 portieren.
Voor het smalspoor zouden de rails
kunnen worden gekocht van de Ne
derlandse Spoorwegen, die thans nog
op het traject liggen. Deze zouden
dichter bij eikaar op de bestaande
dwarsliggers moeten worden vast
genageld. Voor het traject Alkmaar
Koedijk zou een derde rail noodzake
lijk zijn, aangezien de N.S. nog een
dienst met normaal materieel onder
houden van Alkmaar via Koedijk naar
Warmenhuizen.
„Indien reeds deze maand een be
slissing ten gunste van dit ontwerp
kan worden genomen, zal de nieuwe
tram reeds in het komende zomer
seizoen zijn dienst kunnen beginnen",
aldus besluit het rapport. „De N.S.
worden hiermede van een voor hen
zeer nadelige en opgelegde exploitatie
gedurende de zomers van 1954 en 1955
verlost."
Het tweede plan, dat nog niet aan
de openbaarheid is prijs gegeven be
helst naar wij vernemen alleen de
exploitatie van de lijn Bergen—Bergen
aan Zee gedurende de zomermaanden.
Geboren Brigitta M., d. van A. P.
Gaarthuis en P. M. van Zijl. Theodorus
J. M., z. van J. Kaandorp en A. A. van
de Reep.
Ondertrouwd Jan de Haas en
Maria L. Cammeraat. Nicolaas J. Kuijs
en Alida M. Opdam. Adrianus F. M. M.
Kloet en Hendrica M. P. van 't Hoff.