LAXEERAKKERTJES
IJselmeer wordt te klein voor
zijn 800 vissers
Visstand in IJselmeer gaat
hard achteruit
DE WONDERE WAERELT
Ook dat nog
In kort bestek
Voor dronken automobilisten
geen enkel pardon
Men
zoekt nog steeds naar
dé oplossing
Qa-va-Seul
De Urker vloot (180)
groeit nog steeds
ENE mevrouw Kolarik.
De VAS bestond 25 jaar
Zetel in „GeneraleStaf
voor verkeer?"
Trage darmwerking
Twee Nederlanders te
Medan in arrest
Fernandel in een
nieuwe rol
Er wordt een hard stuk
brood verdiend
Er wordt weinig gedaan
ter bescherming
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1954
SCHOENCREME WRIJFWAS
- KOPERPÖETS
(Advertentie, Ing. MedJ
(Van onze correspondent)
Het zal menigeen verwonderen te
vernemen, dat de Urker vissersvloot
een omvang heeft die het aantal van
•tweehonderd vaartuigen gaat benade
ren. De Noordzeevisserij wordt uit
geoefend door in totaal 63 schepen,
w.o. 22 kotters boven de 50 ton, 22
kotters beneden de 50 ton, 4 kotters
van het kleinere type en 15 botters.
Dan zijn er 117 schepen, die zich in
hoofdzaak bezig houden met de vangst
op het IJselmeer. Daarvan zijn er 72
motorkotters van het kleine type en
45 andere vaartuigen als botters, vlet
ten, etc.
Uit dit overzicht blijkt, dat momen
teel evenveel Noordzeekotters boven
als beneden de 50 ton zijn. Hoezeer er
een voortgaande vermeerdering van
het aantal Noordzeekotters is (ook
bij de afvloeiing wordt gedacht aan
overgang naar de Noordzeevloot,
waarbij de kottervloot natuurlijk zou
moeten worden uitgebreid) is er een
neiging om bij de aanschaf van een
kotter voor de tonnage niet hoger in
elk geval iets beneden de 50 ton te
blijven. Hiervoor heeft men verschil
lende redenen uit practisch oogpunt.
Als in de komende jaren bij de bui-
tenvloot dus uitbreiding plaats vindt,
zal dit bij kotters beneden de 50 ton
zijn. Men vil met de afvloeiing op
het IJselmeer wat haast maken en
weet men dit te bereiken, dan is de
zekerheid er dat het aantal motor-
kotters (klein type) zal verminderen.
Die van de overige vaartuigen als
schouwen en vletten zal constant blij
ven of mogelijk iets toenemen, als er
vissers worden gebonden, die van het
kuilen overstappen op de hoekwant-
visserij. Al met al is er ondanks af
vloeiing weinig kans op totale schepen
vermindering, wel vermeerdering.
IN DE FRANSE, Belgi
sche en Portugese ge
bieden in Afrika, welke
nog steeds door de tse
tse-vlieg worden geteis
terd, gaat men deze ver
wekker van de slaapziek
te met bommen bestrij
den. Deze zyn ge
vuld met vijf liter van
een insectenverdelgend
middel en ontploffen
automatisch bij weers
omstandigheden gunstig
voor de verspreiding van
dit middel. Een Brits la
boratorium heeft deze
bommen ontwikkeld.
in Chicago heeft echt
scheiding aangevraagd,
want zo zei zij, haar
echtgenoot had haar op
de huwelijksdag wél ge
kust, maar dat was dan
ook de laatste keer ge
weest, dat hij dat ooit
gedaan had. Waarschijn
lijk gebruikte mevrouw
Kolarik niet het goede
merk tandpasta.
QE ARTS CHARLES
Hufnagel, ook al te
Chicago, heeft verklaard
er in geslaagd te zijn be
schadigde menselijke slag
aders te vervangen door
dierlijke. Een dergelijke
operatie werd door hem
reeds viermaal met suc
ces uitgevoerd. De dier
lijke slagaders waren te
voren gekoeld en geste
riliseerd om de chemische
samenstelling ervan aan
te passen aan die van het
menselijk organisme.
DUITSE IIAVEN
Hamburg is in
liet blijde bezit van
een Iuidsprekerinstallatie,
waarmee de schepen van
alle naties bij aankomst
of vertrek met vriende
lijke woorden in hun ei
gen laai en met hun ei
gen volkslied verwel
komd of afgeduwd wor
den. Voorts vertellen de
luidsprekers voortdurend
wetenswaardigheden over
die schepen aan de tal
rijke belangstellenden die
daar dagelijks langs de
havenkaden staan. „Ham
burg Welcome Point"
verheugt zich reeds in
een grote populariteit bij
de zeelui.
yOLGENS statistieken
van een Amerikaanse
levensverzekeringsmaat
schappij was in 1952 de
gemiddelde ouderdom,
welke de Amerikaanse
loontrekker en zijn ge
zin bereikten, 68,5 jaar.
In de periode tussen 1879
en 1889 was dit slechts
34 jaar. De levensverze
keringsmaatschappij is
best tevreden met deze
vooruitgang. De Ameri
kaanse loontrekkers trou
wens ook.
£EN MENSLIEVENDE
Amsterdammer hielp
zichzelf Dinsdagmiddag
van de wal in de sloot,
toen hij kwiek uit zijn
auto sprong om een klei
ne jongen te redden, die
bij het spelen in het wa
ter van de hoofdstedelij
ke Nieuwe Herengracht
was gevallen. De verla
ten auto reed op eigen
houtje achteruit tegen de
gevel van een grachten
huis, waardoor allerlei
niet onaanzienlijke scha
de werd veroorzaakt. De
jeugdige drenkeling «as
inmiddels tot overmaat
van ramp reeds door een
ander uit het water ge
vist.
Ergens in India zijn onderwijzers in op
stand gekomen. Ze hebben eerst een
week geleden het werk neergelegd en
toen dat niet hielp zijn zij gaan betogen. Hadden zij het daarbij maar gelaten
Maar neen: zij konden ook hierin hun tropisch temperament niet verloochenen.
Toen de politie hun de gelegenheid niet wilde laten om in het hartje van de
stad Calcutta het verkeer in de war te sturen, toonden zij zich prompt tot het
uiterste geprikkeld, staken trams en winkels in brand en lieten tenslotte zelfs
het gebouw van de Amerikaanse voorlichtingsdienst in vlammen opgaan. En
dat alles ter wille van enkele guldens meer salaris per maand. Deze onder
wijzers hebben een slecht voorbeeld gegeven aan hun leerlingen. Hoe zullen
zij deze ooit moeten opvoeden in het juiste begrip van hun plichten en rechten
als burger, wanneer zijzelf de grenzen hunner bevoegdheden niet meer weten
af te bakenen? Hier zijn de onderwijzers ook wel eens ontevreden over de
hoogte hunner inkomsten. Dat uit zich in vlammende protesten op de bijeen
komsten hunner vakbonden. Wanneer men deze echter vergelijkt bij de uit
barstingen hunner Indische vakbroeders, kan men niet Ontkennen, dat de uit
drukking „vlammend" wat overdreven is. Op zijn best kan men hier spreken
in de termen van het weerbericht: Enige temperatuursstijging tegen de middag.
Een stijging overigens, die op het opvoedende werk onzer schoolmeesters niet
de geringste invloed heeft.
„VIL het verkeer in slede van een gesel, een dienst aan de mensheid
worden, dan zullen groeiend begrip en verantwoordelijkheidszin tot
een verkeersgemeenschap moeten leiden", aldns de minister van Ver
keer en Waterstaat, inr J. Algera bij de opening van het jubileum
congres van de Vereniging voor Aleoholbestrijding bij Snelverkeer in
de Haagse Dierentuin.
„De bestrijding van bet kwaad van alcohol in bet wegverkeer kan bet
beste geschieden door middel van voorbeeld en propaganda, zowel van
overheidswege als door particuliere instanties. Zolang niet een alge
meen begrip voor de onverantwoordelijkheid van alcoholgebruik door
weggebruikers bestaat, zijn strenge straffen nodig. Daarom is het goed,
dat in het wegenverkeerswet acoliolgebruik als een misdrijf wordt aan
gemerkt." Minister Algera zeide verder het juist te achten, dat de bloed
proef niet is voorgeschreven. Het Nederlandse strafrecht kent immers
geen grond om een bewijs tegen zichtzelf te leveren. „Het merkwaar
dige is echter", aldus de minister, „dat velen vrijwillig de bloedproef
laten toen teneinde zich van verdenking te ontlasten".
het verkeer" in overweging te zullen
nemen.
£)E burgemeester van Arnhem, de heer
Chr. Matser toonde vervolgens aan
de hand van een reeks studiën aan, dat
een vaststaand feit is, dat het aantal
verkeersongevallen, te wijten aan abso
lute dronkenschap, bepaald gering is,
doch dat evenzeer kan worden aange
toond uit statistische gegevens, dat het
aantal verkeersongevallen onder drank
invloed tamelijk groot, althans veel te
groot is. De weggebruiker, die onder
invloed van drank verkeert, reageert
niet normaal. Hij heeft uiterlijk ver
toon, een verhoogd gevoel van eigen
waarde en lust om snel door te rijden,
dus een gebrek aan zelf-critiek.
In het nadien volgende debat werd
ook een uitvoerige bespreking gewijd
aan het uitbreiden van het aantal alco
holvrije cantines langs de wegen, waar
bij velen voorstander bleken van het
plaatsen van cantines bij grote benzi
nestations.
„J\|IET dan in hoge uitzondering cle
mentie voor de automobilist, die
onder invloed van alcohol achter het
stuur zit". Dit is het standpunt van
mr S. J. van der Hoeven, advocaat-ge
neraal bij het gerechtshof te Den
Bosch, die verklaarde, dat zijn geduld
met onverantwoordelijke bandieten is
uitgeput. Hij zeide voorts: „Er is maar
één middel om het aantal dronken
chauffeurs te beperken en daardoor het
Nederlandse volk onnoemelijk veel leed
te besparen en dat middel is: de auto
mobilisten bij te brengen, dat zij, in
dien ze alcohol achter het stuur gebrui
ken, onherroepelijk uit de maatschappij
worden verwijderd en van de weg wor
den geweerd. Eerst dan, wanneer een
automobilist beseft, dat hij zelfs niet
meer hoeft te hopen op clementie, op
een voorwaardelijke straf of op een
geldboete, eerst dan zal het aantal
dronken chauffeurs afnemen."
De heer J. P. Laning hield tenslotte
een inleiding over verkeer, alcohol en
assurantie, waarin hij zeide, dat naar
zijn mening onder alle omstandigheden
een alcoholclausule gehandhaafd moet
worden. Men mag de^misdaad niet
waarborgen.
Over de bloedproef merkte de be
windsman vervolgens op, dat op erva
ringsgronden bij anderhalf per mille
alcohol in het bloed, de mens niet meer
in staat kan worden geacht een motor
voertuig naar behoren te besturen.
Zelfs iemand, die op het ene moment
nog goed reageert, kan op hetzelfde
ogenblik de zelfcontrole verliezen. Mi
nister Algera besloot zijn toespraak met
zijn gelukwensen aan te bieden bij het
zilveren jubileum van de VAS en aan
voorzitter H. Ploeg Jr., die reeds een
kwart eeuw de VAS bestuurt. Minister
Algera zegde een verzoek van de jubi
lerende vereniging toe, om een zetel
in de toekomstige „Generale staf van
wachten ze af tot de vangstmogelijk
heden weer wat groter worden en dan
komen ze ook direct weer op de prop
pen met hun gevreesde kuilen, waar
mee ze het hele IJselmeer dood drei
gen te vissen.
Er is een strijd gaande op het IJsel
meer tussen de vissers met de ver
schillende soorten netten. De kuilnet-
ten nemen grote hoeveelheden jonge
vis mee en de staande netten vangen
de vis, die nog niet geslachtsrijp is.
Elke groep vissers verwacht van de
andere, dat hij zichzelf maar beperkin
gen zal opleggen. Toen enige jaren ge
leden het voorstel kwam om de mazen
van het staande want te vergroten,
kwam daartegen een enorme actie en
op het ogenblik hoort men weinig meer
van vergroting van de mazen noch van
de actie.
Als laatste maatregel is nu bepaald,
dat het noordelijk deel van het IJsel
meer niet meer met kuilnetten bevist
mag worden. Er zijn echter in dit ge
bied geulen open gehouden, waar het
wel mag en de vissers van het staande
want, de „retsjevissers", vrezen nu,
dat alles weer een wassen neus zal
blijken.
is schadelijk voor Uw gestel.
Neem zonder kans op gewenning
(Advertentie, ing. Med.)
De politie in Medan heeft in op
dracht van Djakarta gearresteerd de
31-jarige Nederlander J, Kolk. werk
zaam bij de Gouvernements Land
bouwbedrijven, en de 27-jarige Neder
lander R. Wittebol zonder beroep. De
politie kon over deze aanhoudingen
geen nadere inlichtingen verstrekken.
In Veendam is een groothandel in
rijwielen en radiotoestellen uitgebrand.
De woning van de eigenaar kon ten
dele worden behouden. De schade be
draagt ettelijke duizenden guldens.
Een commissie uit het Lagerhuis heeft
voorgesteld, de salarissen der Britse
parlementsleden te verhogen tot vijf
tienduizend gulden per jaar. Dit is
een verhoging met vijftig procent.
Op een middelbare school te Hilver
sum werd de laatste tijd steeds geld
vermist. Het bleek dat één der leer
lingen zich aan de diefstallen had
schuldig gemaakt. Hij is van school
gestuurd. Op de Canadese oever
van het Bovenmeer zijn plantenfoss;e-
len gevonden, die naar schatting meer
dan twee milliard jaren oud zijn.
Het Westduitse federale gerechtshof
heeft het gebruik van de leugenont
dekker in strafzaken verboden, ook
wanneer de verdachte er mee instemt.
Twee conservatieve leden van het
Britse Lagerhuis zijn om gezondheids
redenen afgetreden. In vijf districten
zijn thans tussentijdse verkiezingen
nodig. Een Amerikaanse fabriek van
geneesmiddelen is er in geslaagd, uit
een bijproducf van petroleum atropine
te bereiden. Gewoonlijk wordt dit uit
belladonna vervaardigd. De Belgi
sche regering heeft aan het parlement
een reeks Benelux-overeenkomsten ter
goedkeuring voorgelegd Deze zijn ge
sloten tussen 1947 en 1953. De laag
ste temperatuur in West-Europa werd
gisteren gemeten in..Berlijn, waar
het zeven graden vroor. Het warmst
was het opnieuw in Nice, n.l. 15 graden
boven nul. Na de dooi zijn de wegen in
het Noorden van Frankrijk thans weer
normaal te berijden. Mr W. J. G ba
ron Gevers, de nieuwe Nederlandse ge-
Z?"1 ln Perzië zal zich op 3 Maart naar
ieheran begeven. Deze benoeming moet
men zeker niet los zien van de onder-
nandelingen over de Perzische olie.
In de nieuive Franse film „Het
schaap met vijf polen" neemt
de bekende filmspeler Fernan
del maar liefst vijf rollen voor
zijn rekening. Hier ziet ge Fer
nandel als sclieepscommandant.
MET EEN BIJNA angstwekkende vasibcradendheid kruipt de kop van
een dijk door hel IJselrneerwater. Steeds verder, iedere dag. En
achter liem scheidt een rechte modderrug de golven in twee stukken.
Twee stukken, die nu nog samen optrekken, maar die straks, als de
ring zich heeft gesloten, vijanden zullen zijn. Dan ligt het zuidelijke
deel als polder in de greep van de dijk. Groen van gras en bomen,
met rode daken en grijze asfaltwegen' Achter de dijk zullen de
golven vechten om hun verloren gebied terug te krijgen. Het lukt
niet. Het oude stukje zeebodem heeft zijn afkomst verloochend. Het
is land en Jiet wil land blijven. Land van hoeren en koeien. Het is zijp
vissers en kotters vergeten. Laten die tevreden zijn met wat overbleef.
De helft van hun vroegere domein. Met minder water, minder vis,
minder mogelijkheden. Het brood uit het water wordt dan wel erg dun
zonder beleg en zonder boter. Maar bij gebrek aan vis is daar im
mers het aan hen ontfutselde gebied. Laten ze met een schop in de
handen de hun dierbaar geworden zee (zonder water) voor een ander
in orde maken. Ze werken dan nog op bekend terrein. Nu ja, het ligt
wel wat anders, maar werk is werk. Van fijngevoeligheden kan men
niet spreken.
70 KAN MEN spreken en denken over
de achthonderd IJselmeervissers,
die nu al klagen over overbevissing en
die straks op een half IJselmeert.ie
worden samengedrongen. De wet van
de jungle is keihard en doeltreffend.
De zwakken verdwijnen en de ster
ken blijven over in een min of meer
goede samenstelling. De tijd lost alle
problemen op
Gelukkig leeft in Nederland nog wat
menselijkheid. Velen de regering in
cluis zoeken naar een oplossing,
liefst dé oplossing. Dit is niet de eerste
keer. Jaren geleden kwam de Zuider-
zeesteunwet tot stand. Gaf deze het
juiste antwoord? Vraag het een visser
en wees niet verbaasd, wanneer de
reactie minder gunstig uitvalt. Daar
om moet een gedegen studie de daden
voorafgaan. Het afvloeiings- en hulp-
verleningsvraagstuk is uitermate moei
lijk en in kort bestek kunnen slechts
enkele facetten daarvan nader worden
belicht.
Allereerst komt de vraag boven hoe
veel vissers het water moeten ruimen.
Een goed antwoord hierop is beslist
niet te geven, daar deskundigen zich
zelfs niet aan voorspellingen wagen.
Dit is volkomen logisch. Wie zal uit
maken hoe de visstand zich in het toe
komstige kleine IJselmeer ontwikkelt?
Het aantal vissers moet immers wor
den aangepast aan het productievermo
gen. Het ene staat met het andere in
verband, hoewel als kleine troost
er tal bij de halvering van hét IJsel
meer, de visstand niet gehalveerd zal
worden.
In ieder geval staat het als een
paal boven water, dat er vissers moe
ten verdwijnen. Deze afvloeiing kan,
wanneer er bepaalde voorzieningen
worden getroffen, die het inleveren
van de vergunning aanlokkelijk ma
ken, op basis van vrijwilligheid ge
schieden. Dit is wel de meest ideale
oplossing, maar iedereen begrijpt, dat
de regering dan erg royaal uit de bus
moet komen. Wie voelt er voor z'n be
drijf, waarin duizenden guldens zijn ge
ïnvesteerd zonder slag of stoot in de
steek te laten?
WAT DE BIJZONDERE voorzienin
gen betrelt, wordt in de allereer
ste plaats gedacht aan een redelijke
pensioenregeling voor de ouderen.
Eigenaren en mede-eigenaren boven
een bepaalde leeftijd, die hun vergun
ning willen inleveren, hebben in ieder
geval recht op een onbezorgde oude
dag, al begint die dan een beetje vroeg.
De 'middengroepen ruim genomen
van 35 tot 55 jaar kunnen natuur
lijk niet zomaar op een weekgeldje
worden gesteld. Ze moeten iets krij
gen te doen, dat hun ligt. In de mees
te vissersplaatsen denkt men aan func
ties als brugwachter en sluismeester.
Werk dus, dat in meer of mindere
mate betrekking houdt met het wa
ter. Voor corvee-baantjes bij het mi
nisterie van Oorlog is men over het
algemeen bang. Dit in tegenstelling
met de Zuidkust waar de vissers er
erg op gebrand schijnen te zijn.
Een andere mogelijkheid om het aan
tal IJselmeervissers uit te dunnen, is
de overheveling naar de Noordzee
visserij. Sommigen hebben deze moge
lijkheid al benut en niet zonder succes.
Er zijn er wel meer, die 't ook willen
proberen. Geld is echter de ziel van
de negotie. Een kotter met uitrusting
kogt vele duizenden en bovendien is
een IJselmeervisser nog geen Noord
zeevisser. Crediet voor de aanschaf-
fingskosten en het leergeld zou de
overschakeling kunnen bevorderen.
Door het samenstellen van een nieuw
visserij-plan of het beperken van de
motorvisserij is het mogelijk meer
mensen in een bepaald gebied te laten
werken. Dit stuit echter op verschil
lende moeilijkheden, daar de belangen
van de vissersplaatsen onderling vol
komen tegenstrijdig zijn. „Kotters kun
nen moeilijk zeilen", zegt de één. „Wij
moeten kotters hebben om mee te kun
nen doen", zegt een ander, terwijl een
derde meent, dat, als men uitsluitend
zou vissen met kleine schepen, de op
brengsten rendabel zouden zijn. Als
men het dus in deze richting wil zoe
ken, is ingrijpen van regeringswege
beslist noodzakelijk.
HET JAAR 1953 heeft een volko
men ommekeer in de visvang
sten op het IJselmeer te zien
gegeven. De besommingen van de
vissers daalden met een paar mil-
lioen gulden, ivat een slag was voor
de betrekkelijk kleine vissersge
meenschap om het IJselmeer. De
vangsten van snoekbaars bijvoor
beeld zakten van 703.000 kg in
(eerste tien maanden) f952 tot
447.000 kg in 1953 en de inkomsten
gingen van bijna een millioen tot
ruim een half millioen gulden te
rug uit deze tak van de visvangst.
Nadien zijn de toestanden in de
snoekbaarsvisserij nog slechter gc-
tvorden. Wat wel op peil bleef u as
de nestvisserij, waarbij ook enorme
hoeveelheden jonge snoekbaars
ivorden gevangen. Deze visserij le
verde nog weer bijna tien millioen
kg op bij een opbrengst van bijna
zes ton.
■\yANNEER men rekent dat deze vis
aan gewicht ongeveer twee derde
van alle gevangen vis uitmaakt en
daarentegen slechts enkele procenten
van de inkomsten der vissers uitma
ken, dan is het wel begrijpelijk, dat er
stemmen opgaan tegen het wegvissen
van het jonge goed, dat niet alleen la
ter voor een deel het grote goed moet
worden, maar dat de grote vissen ook
tot voedsel moet dienen. Begrijpelijk is
dan ook, dat de snoekbaarsvissers in
verzet komen, wanneer ze de vangsten
van de snoekbaars met de helft zien
dalen.
Het was alles misschien nog wel wat
meegevallen als ook de paling het niet
had laten zitten, wat overigens vooral
de Makkumers trof. In de Zuidwest
hoek had men verder over de schieraal
niet te klagen. Hoewel de prijzen in
het algemeen van de verschillende vis
soorten wel mee konden komen, waren
de vangsten te laag om de visserij lo
nend te maken. Dit geldt ook voor de
rode baars, die echter mede ten gevol
ge van de staking in Frankrijk plotse
ling daalden van een rijksdaalder tot
tachtig centen de kilo. Het jaar ein
digde slecht, zodat verschillende vis
sers tenslotte maar aan de wal bleven
liggen. De vissers van de zuidwal ver
keren in de gelukkige omstandigheid,
dat ze althans voor een deel direct in
de fabrieken kunnen stappen. Daar