Auto nu onmisbaar voor koper,
verkoper en schatkist
Op
elke 55 Nederlanders is
één personenauto
Meer atoomgegevens voor de
bondgenoten der Ver. Staten?
De Amerikaanse televisiefilms
worden in ons land gemaakt
Verpakking van groenten en
fruit laat te wensen over
Een betoging tegen belasting op
drinkwater op Sicilië
VOO
Belangrijke opdracht voor „Cinetone"
Buitenopnamen in
Bergen
Tijdens vergadering veilingdirecteuren
Minimumprijzen moeten
gehandhaafd blijven
Voorstel van Eisenhower
in het Congres
Franse minister bezoekt Indo-China
NAVO-bevelhebber voor
de Atlantic
Eerste Kamer
Economie staat er
gunstig voor
Twee mannen en twee
vrouwen kwamen om
Naar einde van de Unie
met Indonesië?
President Eisenhower
ontving minister Staf
Britse Koningin-moeder
naar Ver. Staten
Grote Vier houden
contact over
Duitsland
F. C. Jongleu
schermt me
Achterlijken gaar
de bliksem
DONDERDAG 18 FEBRUARI 1954
(Door onze economische medewerker)
OP 1 Januari jl. was er op elke 55 inwoners van ons land 1 personen
auto. Dat is nog niet veel als wij weten, dat er in de V.S. op elke
4 mensen 1 autorondrijdt, terwijl er zelfs in Denemarken 1 auto op 31
inwoners is en in Zweden 1 op 18 inwoners. Maar er zit toch wel schot
in, want in 1929 (het jaar van de werelddepressie) had bij ons 1 op de
150 mensen een auto en vóór het uitbreken van de wereldoorlog 1 op
de 88. Het is dan ook helemaal geen vraagpunt meer of de auto nog
een luxe is dan wel een noodzakelijk gebruiksartikel. De auto is voor
vele mensen in hun beroep en in hun zaak zo onmisbaar, dat het begrip
luxe volkomen op de achtergrond is gedrongen. Ja, een anachronisme
is. Dit blijkt ook zonneklaar uit het feit, dat er elk jaar zo'n 25 a 30.000
auto's bijkomen; in 1953 zelfs 33.000. Voor een deel moeten die natuur
lijk oude wagens vervangen, want er loopt nog altijd een kleine 15
aan wagens van vóór 1940 rond, doch er komen steeds meer mensen bij,
die voor hun werkzaamheden ook een auto nemen, alle kosten ten
spijt.
{-JET IS VOOR een vreemdeling tn
dit Jeruzalem niet zo erg moeilijk
aan de weet te komen, wat en waar
hij moet kopen, gezien de advertenties
in de bladen. Doch de 33ste R.A.I.-
tentoonstelling in Amsterdam, die eens
in de twee jaar gehouden wordt, is
toch wel een unieke gelegenheid om
de markt te verkennen, om vergelij
kingen te treffen en zich een oordeel
over uiterlijk, kwaliteit en prijs te
vormen. Zo'n tentoonstelling heeft dan
ook voor kopen én verkoper een be
langrijke economische functie.
De auto en dat'staat nu wel bui
ten kijf is voor de mens van tegen
woordig In beroep en bedrijf een on
misbaar instrument. En jammer ge
noeg nog een tamelijk kostbaar in
strument. Dit nu is vooral te wijten
aan de overheid, die de auto niet als
noodzakelijke maar als een luxe ziet
en daarom de autobezitter als een
melkkoetje beschouwt.
In de eerste plaats moet er bij de
invoer 50 pet. aan rechten op de in
koopprijs betaald worden. Een auto
van f 6000 zou dus zonder rechten maar
plus minus f 4.000 kosten. Deze fiscale
aanslag levert de schatkist bij benade
ring per jaar f 45 a f 55 millioen op.
Dan hebben wij nog de motorrijtuigen
belasting, die in dit jaar (incl. de be
drijfsauto's) op f 85 millioen wordt ge
taxeerd, terwijl ten slotte in elke gul
den, die voor benzine wordt uitgege
ven, ruim 53 cent aan belastingen zit.
De autorijder is dus voor vadertje
Staat een pretige klant, uit wiens zak
een ononderbroken stroom guldens
vloeit.
Die autorijder is natuurlijk voor de
verkoper en de fabrikant van auto's,
onderdelen, accessoires en benzine niet
minder belangrijk. Er wordt dan ook
verwoed om hem gevochten, getuige
b.v. de strijd die de benzinemaatschap
pijen thans om de portemonnaie van
die klant voeren en welke strijd zijn
weerslag vindt in grote advertenties
in uw krant.
Wij hebben gezegd, dat er in 1953
33.000 auto's bijgekomen zijn. 2/3 hier
van werd compleet ingevoerd en 1/3
werd in eigen land gemaakt. Wij heb
ben wel is waar nog geen autoindustrie
of eigenlijk niet meer, want 40 jaar
geleden hadden wij er wel een waar
een auto van „top tot teen" zelf gemaakt
wordt, maar wij hebben wel assem-
blagebedrijven. En dat is al heel wat.
Dit zijn bedrijven waar een auto in
elkaar wordt gezet uit onderdelen, die
voor het grotste deel uit het buiten
land komen. Het voordeel hiervan is
een besparing Op de vrachtkosten en
de invoerrechten. De tarieven bij in
voer van gedemonteerde auto's zijn
namelijk ongeveer de helft van die
voor complete eenheden.
Er was evenwel nog een andere
aanleiding voor het ontstaan van as-
semblagebedriiven na 1945. Ze kregen
vanwege meer en gemakkelijker de
viezen een paar jaar geleden dan
omdat de overheid hierin een object
voor de uitbreiding van de werkgele
genheid zag.
Personenauto's worden thans geas
sembleerd in Amersfoort, in Rotter
dam. in Boskoop en in Amsterdam
(Bedrijfsauto's worden bovendien nog
geassembleerd in Breda, Den Haag,
Dordrecht, Eindhoven, Rijswijk en
Hoogeveen).
De werkverruiming die hieruit is
voortgesproten, is natuurlijk attractief
maar hier komt nog meer bij. Die as-
semblage.bedrijven kopen steeds weer
onderdelen en accessiores in ons land
en zo is er een hele reeks van bedrij
ven die om maar wat voorbeelden
te noemen banden, bekledingen,
carrosserie- en chassisonderdelen, ra-
diateuren, accu's, bouten en moeren,
kabels en onderdelen, verlichtingsmid
delen leveren. Bij elkaar zijn dat plus
minus 140 bedrijven, die in doorsnee
50 man in dienst hebben (de banden
fabriek in Enschede steekt hier met
kop en schouders bovenuit en zo zijn
er nog enkele ander grotere bedrij
ven).
De auto gaat dus in het raderwerk
van onze economie een steeds belang
rijker plaats innemen. En dat zal nog
wel belangrijker worden, nu er steeds
meer auto-verkopende bedrijven ko
men, die de koop aanlokkelijk maken
door de klant voor te houden: „Koopt
uw auto uit uw eigen inkomen". In
rond Nederlands betekent dat, koopt
een auto in huurkoop.
In de Verenigde Staten is dat de ge
woonste zaak van de wereld doch ook
hier bufgert zich deze gewoonte steeds
meer in getuige b.v. de belangstelling
die onze grote handelsbanken voor de
specifieke autofinancieringsmaatschap
pijen zijn gaan koesteren. Een paar
maanden geleden hebben zowel de
Twentse als de Amsterdamse Bank een
dergelijke maatschappij opgekocht. Er
is zodoende voor de financiering veel
meer kapitaal beschikbaar.
Er zijn geen cijfers beschikbaar van
het aantal auto's, dat in huurkoop
wordt gekocht. Wij geloven echter niet
ver van de waarheid af te zijn, als wij
dit op 10 k 15 pet. taxeren. Een per
centage dat overigens zeker zal stij
gen, omdat deze wijze van financiering
populair wordt.
Hoewel 1/3 van de nieuwe auto's
hier te lande geassembleerd wordt,
waardoor het bedrag aan importen wat
lager wordt, betekenen die importen
natuurlijk een behoorlijk bedrag aan
deviezen. In feite zweeft dit tussen
de f 100 en f 120 millioen.
Wel is waar exporteren wij ook doch
dit heeft in het afgelopen jaar toch
niet meer dan f 20 millioen opgeleverd,
zodat er een behoorlijk negatief saldo
op de automobielbalans is. Dat is dan
de prijs, die wij voor dit gebruik moe
ten betalen, Doch hier is het o.i. alles
zins waard.
Ten slotte nog een enkel cijfer van
de soort deviezen, die wij moeten be
talen. In de eerste 11 maanden van
1953 voerden wij het volgende aantal
auto's in:
1932
4802
880
1377
531
Verenigde Staten 29
Engeland 3146
Frankrijk 1861
Duitsland 11024
België 1682
Zweden 49
Italië 814
Tsjechosolowakije 89
O. Duitsland 150
Rusland 34
Respectievelijk: herkomst, compleet,
en aan onderdelen voor assemblage.
Duitsland staat dus onbedreigd aan
de kop bij de complete auto's met als
voornaamste merk de Volkswagen
(plus minus 4800) en als goede tweede
de Opel Rekord (plus minus 3500).
Dit zijn de beide Franse marine-officieren Houot en Wilm, die
dezer dagen met hun bathyscaphe bij Dakar lot op 4050 meter in
zee afdaalden. Zij werden met dit succes door personen uit vele
landen gelukgewenst. Links Houot, rechts ir Wilm.
"pRIANGLE PRODUCTIONS INC, een Amerikaanse maatschappij, die speciaal
voor de televisie bestemde filmpjes vervaardigt heeft een groot gedeelte van
de Cinetone Studio te Duivendrecht voor het eerstvolgend halfjaar contractueel
in gebruik genomen. Gedurende die tijd hoopt de Amerikaanse leiding van deze
maatschappij er 26 televisiefilms, die bij vertoning een half uur duren, te pro
duceren. Indien deze overeenkomst een succes wordt, is het nagenoeg zeker, dat
het contract ook de volgende jaren zal worden verlengd. Daarmee zou dan het
grote probleem zijn opgelost wat men met de verlaten studio moet doen, ge
durende de maanden, waarin de Nederlandse speelfilmproductie stil staat. Aan
gezien Cinetone een stichting is zullen de( baten van het afgesloten contract de
Nederlandse filmindustrie ten goede komen.
jes der filmindustrie van Hollywood
zal men in de studio's ook films opne
men, waarbij op de achtergrond door
een projectie-apparaat bijvoorbeeld Pa-
rijse straatgezichten worden afgebeeld,
terwijl de spelers op de voorgrond aan
een tafeltje zitten. Zodoende wordt de
indruk van een Parijs terrasje geves
tigd. De hoofdrolspeler Robert Alda
(type Gary Grant), die reeds in ons
land is aangekomen, zal de rol vervul
len van majoor Morgan, bijzonder
scherpzinnig agent van de geheime
dienst.
Die zal de studio voor haar eigen
productie in de toekomst tegen gunsti
ger voorwaarden kunnen gebruiken. De
producer is Arthur Dreifuss, die in
Hollywood met de vervaardiging van
50 films voor verschillende maatschap
pijen uit de States zijn sporen heeft
verdiend. De films, die hij hier gaat
maken zijn getiteld „Secret file, U.S.A."
Met uitzondering van de hoofdrolspe
ler en een gering aantal technische as
sistenten zullen acteurs, actrices' en
figuranten, doch tevens de productie
staf, uit Nederlandse krachten bestaan.
In ons land zullen de films niet ver
toond worden, omdat ze geheel zijn in
gesteld op de Amerikaanse mentaliteit.
FR komen diverse buitenopnamen o.a.
in Scheveningen, in Bergen (N.H.)
en in Limburg. Slechts vijf van de
films zullen een Nederlands verhaal tot
onderwerp hebben en zich afspelen in
Nederland. Dankzij de nieuwste snuf-
■TIJDENS de vergadering van direc
teuren van veilingen in Nederland
te Valkenburg, heeft de heer P. H. W.
Klamer, directeur van het Uitvoer
Controle Bureau, na een uitvoerige in
leiding over de organisatie, bevoegd
heid en taak van dit bureau, ver
klaard, dat er op het gebied van de
verpakking van groenten en fruit nog
zeer veel te doen is. Bijvoorbeeld de
verpakking van de druiven is nog ver
re van ideaal. Dit product stelt door
zijn grote kwetsbaarheid bijzondere
eisen. Een navolging van andere lan
den als België, Italië, Spanje en Grie
kenland is onmogelijk, omdat de Ne
derlandse Alicante deze verpakking
niet verdraagt.
Met betrekking tot de verpakking
van appelen en peren merkte spreker
nog op, dat het fruit naar de grootste
afnemer, Duitsland, in de meeste ge
vallen los in de veilingkist over onze
grens wordt verzonden. Voor de va
riëteiten, die een harde steel bezitten
en waarvan het. vruchtvlees zacht is,
ontstaan ernstige beschadigingen. Ook
kneuzingen van het fruit vormen een
ernstig probleem. Spreker zag in de
naaste toekomst de absolute noodzaak,
dat een afdoende oplossing wordt ge
vonden ter voorkoming van steel-
beschadigingen en kneuzingen van het
fruit.
[~)E heer Driessen, die hierna een le-
zing hield, waarin de nadruk werd
gelegd op het feit, dat de veilingen
door en voor telers zijn opgericht en
dat derhalve in de eerste plaats met
hun belangen rekening gehouden dient
te worden, vestigde speciaal de aan
dacht op de„grote afneming van groen
ten en fruit door Duitsland en de met
dit land getroffen regeling ten opzich
te van de minimumprijzen, die telkens
in onderling overleg worden vastge
steld. Het handhaven van de mini
mumprijzen door veilingen en expor
teurs zijn voor de handhaving van
deze export van het grootste belang en
aller medewerking is in deze dan ook
noodzakelijk.
DE OVERLAAT TE LOBITH zal in
verband met waterstaatswerken op Duits
gebied, vermoedelijk pas in 1957 worden
gesloten, zo wordt opgemerkt in het ver
slag omtrent de waterstaatswerken in
Gelderland over de verbetering van de
waterstaatkundige toestand in het Oude
rijngebied.
PRESIDENT Eisenhower heeft het
Congres gisteren verzocht machti
ging te geven tot grotere samenwer
king tuisen de Amerikaanse regering,
haar bondgenoten en haar eigen parti
culiere industrie bij de ontwikkeling
van atoomenergie.
In een boodschap aan het Congres
waarin hij wijziging vraagt van de
wet van 1946 betreffende de atoom
energie, vraagt de president ook toe
stemming splijtbaar materiaal te ver
strekken aan bevriende naties voor in
dustrieel gebruik en voor onderzoe
kingen.
De Wet-McMahon van 1946 beperkt
de uitwisseling van gegevens met het
buitenland en verbiedt de Amerikaan
se industrie splijtbaar materiaal te be
zitten of te vervaardigen.
Kort samengevat heeft de president
het volgende verzocht:
1. Uitwisseling van gegevens met
de bondgenoten over het gebruik van
atoomwapens.
2. Verstrekking van splijtbaar ma
teriaal aan bevriende landen in hoe
veelheden, die voldoende zijn „voor
industrieel gebruik en voor onderzoek".
3. Verzachting van de beperkingen
yoor. Amerikanen, die dsëlnemm. a?n
jde productie van splijtbaar materiaal
in het buitenland.
4. Betere regels voor toezicht op en
verspreiding van atoomgegevens.
5. De Amerikaanse industrie toe te
staan atoomreactors en splijtbare ma
terialen te bezitten, te huren en te
vervaardigen.
Eisenhower zei dat Amerika niet
langer een monopoliepositie inneemt
op het gebied van atoomwapens en
dat veel van zulke wapens bij de Ame
rikaanse strijdkrachten thans tot de
gewone uitrusting behoren.
Het gebruik van atoomenergie voor
industriële doeleinden is in zicht. Het
is verder nog een kwestie van onder
zoekingen en het scheppen van een
toestand, waarin de ondernemings
geest kan bloeien.
Alle bondgenoten, aldus de presi
dent, moeten beter op de hoogte ko
men van de problemen der atomische
oorlogvoering opdat zij in .geval van
Pleven, de Franse minister van Defensie vertoeft voor een alge
mene inspectie in Indo-China. Daarna zal hij een bezoek brengen
aan Washington ter bestudering van de militaire toestand in
Indo-China met leden van de Amerikaanse Nationale Veilig
heidsraad. Bij een inspectie te Tan Son Nhut werd de minister
verwelkomd door prins Buu Loo.
nood voorbereid zijn. Onze eigen vei
ligheid zal daardoor ook toenemen.
Bij het verstrekken van splijtbaar
materiaal aan het buitenland moet
Amerika de garantie hebben, dat het
materiaal door het ontvangende land
niet voor militaire doeleinden wordt
gebruikt.
De Noordatlantische Raad heeft gis
teren de Amerikaanse admiraal Jerauld
Wright benoemd tot geallieerde opper
bevelhebber voor het gebied van de
Atlantische Oceaan. Hij is de opvolger
van admiraal Lynde McCormick.
De Raad heeft McCormick van zijn
functie ontheven op verzoek van pre
sident Eisenhower, die de admiraal
voor een andere taak nodig heeft.
(Vervolg van pag. 1)
Deze bewindsman haalde daartoe
uitgelokt door enkele afgevaardigden
velerlei financiële kwesties overhoop.
Van belang waren nog twee punten.
Hij had aan een efficiency-bureau op
dracht gegeven een efficiency-onder-
zoek aan zijn departement in te stellen.
Zodra de resultaten daarvan bekend
zijn, zal hij deze aan zijn ambtgenoten
aan de andere departementen meede
len, eventueel met een verzoek het
voorbeeld .van het ministerie van Fi
nanciën te" volgen.
Voorts wordt aan de verschillende
ministeries gewerkt aan de opstelling
van een lijst van op lange termijn te
verwachten uitgaven. Dit maakt het
mogelijk het eventuele uitgavenverloop
in de eerstvolgende drie jaren vast te
stellen en daarop desgewenst een pro
gram op lang zicht op te stellen.
^AN het regeringsantwoord gingen
nog enkele redevoeringen vooraf.
De heer Louwes van de V.V.D. vroeg
aandacht voor de productiekosten op
de agrarische bedrijven op de minder
goede gronden in ons land en voor de
wenselijkheid van het bijbrengen van
vakbekwaamheid aande huisvrouw.
Tegen zijn argument, dat het huishou
den verreweg het belangrijkste bedrijf
op de gehele wereld is en dat er enor
me kapitalen in verwerkt worden, viel
moeilijk wat in te brengen.
Zijn nota over de hoogte van de
Nederlandse dijken had hij ingediend,
zo zeide de heer Louwes, alleen als
waarschuwing en niet als verwijt. Zijn
hele leven heeft hij achter zeedijken
gewoond en reeds zijn ouders scherp
ten hem in: „De zee kan altijd meer!"
Hij was van oordeel, dat op korte ter
mijn veel in ons waterschapswezen
veranderd zal moeten worden. De ach
ter de dijken liggende belangen zijn
ontzaglijk groot; het beheer dier dijken
mag daarom niet worden overgelaten
aan enkele waterschappen. De verant
woordelijkheid moet worden gedecen
traliseerd.
HET R.K.-lid van de P.v.d.A. mr Cam-
meibeek voerde een interessante dis
cussie voornamelijk met de fractievoor
zitter van de K.V.P., mr Kropman, over
het wezen van de Katholieke politieke
partij en van de P.v.d.A. en verdedigde
het recht van de Katholieken om zich
in de P.v.d.A. te organiseren.
Pas laat in de middag begon de Ka
mer aan de replieken met het gevolg,
dat zij pas tegen acht uur, na van des
morgens half elf, met een uur onder
breking vergaderd te hebben, met de
algemene beschouwingen gereed kwam.
Bij betogingen tegen belasting op
drinkwater zijn gisteren te Mussolemi
bij Caltanisetta op Sicilië vier betogers
gedood en zes gewond.
De betogers wilden het gemeente
huis van Mussolemi bestormen. Toen
een duizendtal op de tot het gebouw
behorende terrein was doorgedrongen,
gaf de burjemeester het kleine aantal
carabinieri van het dorp opdracht het
gemeentehuis te beschermen. De poli
tie wierp traangasbommen naar de
menigte. De betogers sloegen op de
vlucht, waarbij tien personen onder de
voet werden gelopen. Twee mannen
en twee vrouwen kwamen om.
Zodra het nieuws van de botsing in
de wetgevende vergadering van Sicilië
te Palermo bekend was geworden,
werd de vergadering gesloten. Linkse
leden eisten een onmiddellijk officieel
onderzoek.
In Turijn hebben betogers gisteren
personeel van drie trams, dat weigerde
deel te nemen aan een door de com
munisten georganiseerde wisselstaking
van 24 uur, met stenen bekogeld. Vol
gens niet-communistische arbeiderlei-
ders heeft de politie verscheidene be
togers in bewaring genomen. De sta
kers trachtten het publieke vervoers
wezen te ontwrichten door cement in
tramwissels te gieten. Vijftien trams
liepen schade op, een tram ontspoorde
tengevolge van een ijzeren staaf, die
op de rails lag.
In Milaan hebben communistische
De besprekingen over het beëindigen
der Nederlands-Indonesische Unie kun
nen elk ogenblik beginnen. De Neder
landse regering heeft haar bereidheid
hiertoe te kennen gegeven. Dit werd
gisteren medegedeeld door de waarne
mend Hoge Commissaris van Indonesië
in Nederland, toen deze 'in Djakarta
arriveerde voor het voeren van be
sprekingen. Hij verklaarde voorts, dat
de betrekkingen met de Nederlandse
regering normaal zijn. Wel verschijnen
er in de Nederlandse pers, zo merkte
hij op, stemmen, die niet bijdragen tot
het verbeteren der betrekkingen.
De Nederlandse minister van Oorlog
en van Marine, ir C. Staf, heeft giste
ren op het Witte Huis een onderhoud
met president Eisenhower gehad van
een half uur.
Tegenover de pers jeide minister
Staf, dat de president van welwillend
heid blijk gaf ten aanzien van de Ne
derlandse problemen en in het bijzon
der ten opzichte van de Nederlanders.
De Londtnse Daily Mirror meldt uit
Washington, dat de Britse koningin
moeder zich in October van dit jaar
op uitnodiging van president en me
vrouw Eisenhower naar de Verenigde
Staten zal begeven.
arbeiders gisteren het werk een kwar
tier lang neergelegd om eer te bewij
zen aan een makker, die Dinsdag na
een demonstratie gestorven is. Volgens
communisten was hij door stokslagen
van de politie omgekomen, andere
bronnen geven hartverlamming als
doodsoorzaak op. Men heeft bevolen
een lijkschouwing te houden.
(Vervolg van pag. 1)
Molotov's eerste voorstel sloeg op de
Duitse politie aan beide zijden van
het IJzeren Gordijn. Over de sterkte
van de politietroepen bleken volgens
de Russische minister meningsver
schillen te bestaan. Hij stelde daarom
voor dat de vier regeringen zouden
verklaren, dat zij het wenselijk ach
ten „overeenkomst tussen de partijen
te bereiken over de Duitse politie in
Oost en West, met inbegrip van zaken
met betrekking tot sterkte en bewa
pening van alle soorten politie.
„Molotov zeide, dat de Westduitse
„militaire" politie 213.000 man omvat
te, waarbij nog 150.000 man zouden
komen die in dienstgroepen recht
streeks onder geallieerde controle
stonden.
Eden noemde deze cijfers in strijd
met de feiten. Het Westen had in de
ze een vergelijking met het Oosten
zeker niet te vrezen. Dulles zeide, dat
de gekazerneerde politie in West-
Duitsland niet meer dan 150.000 man
in totaal bedraagt.
Molotov betoogde, dat het nodig was,
dat de vier regeringen haar pogingen
om tot een oplossing van het Duitse
vraagstuk te komen, zouden voortzet
ten. De Russische minister stelde daar
om voor aan de Duitse autoriteiten in
Oost en West aan te bevelen:
1. Een alduitse commissie in te stel
len met het doel overeenstemming en
samenwerking te bereiken op het ge
bied van handel, betalingen, transport,
grenskwesties en andere vraagstukken,
die verband houden met economische
betrekkingen.
2. Een alduitse commissie in te stel
len voor de ontwikkeling van de cul
turele, wetenschappelijke en sportieve
betrekkingen, teneinde een einde te
maken aan de bestaande hindernissen
voor de intwikkeling van de Duitse
cultuur.
Ofschoon van Westelijke kant in
deze voorstellen onmiddellijk de oude
en reeds herhaaldelijk afgewezen toe
leg werd herkend om de Oostduitse re
gering mede in het spel te brengen,
werd een discussie over de betrekkin
gen tussen de beide delen van Duits
land niet van de hand gewezen.
Dulles en Eden verklaarden zich
beiden bereid er een nacht over te sla
pen. Dulles suggereerde, de onderhan
delingen over deze vraagstukken na
afloop der conferentie langs de nor
male diplomatieke kanalen voort te
zetten. Molotov vond het wenselijk de
zaak vóór de sluiting der conferentie
nog te behandelen.
De verdere discussie over de Euro
pese veiligheid beperkte zich in feite
tot een herhaling van de nu al zo vaak
gehoorde argumenten.
Vandaag, de laatste dag der conferen-
ite, zullen de vier delegaties tezamen
een slotcommuniqué moeten opstellen
om de resultaten te registreren.
CR WAREN, zoals dat bjj
gen te onderkennen op
kcndaal werd gehouden en
voordelen van herverkaveli
Jaren wordt gesproken, maa
overwinnen. Een stroming d
de stemming meenden te ki
van kleine bedrijven met er
stroming onder leiding van
heer F. C. Jong, hoofdzakeli
hoofdzakelijk grasland, die
zjjn, integendeel menen, da
voor de herverkaveling, om
]R VAN BEEK hield eerst
ne inleiding, waarop hi
hand van aan de wand opge
keningen aantoonde, wat h
ling eigenlijk is, wat het in
het geregeld wordt, hoe gefir
wat de voordelen over het
rijn.
In het kort gezegd komt hi
dat het uiteindelijke doel va
ling is, de ontsluiting van h
gelegen land, betere ontwat
de gehele polder en samenvi
bedrijven tot panden van ee
heel, waarbij de totale kost
verdeeld over het ingebrai
rekening houdend met deze
toren, waarbij een plaatselijl
sie zeer grote bevoegdheden
ook uitmaakt in hoeverre
land reeds verbeterd was, n
heeft van de verkaveling er
hand van al die gegeven
kostenomslag regelt.
Drievierde gedeelte van de
ten worden betaald door hel
wijl de mensen die er van
een kwart gedeelte moeter
Zij behoeven dat niet in eer
maar mogen dat uitstrijken
dertigjarige periode, waarov
vijprocents annuïteit betalen
druk wees spreker er op, dé
kaveling niet alleen van bels
streken, waar uitsluitend tui
nen. De meeste verkavelde
hadden grote percelen grasla
voor de verkaveling even
werkt
GROTE VO
De voordelen van ruil^rk;
hoeven wij hier niet in de
te meten, daar het voorbeeld
in de onmiddellijke nabijheid
ook de polder Valkkoog reed
resultaten begint op te lever
vermelden we, dat ir Van B<
hand van cijfers aantoonde,
paalde verkavelde gebieden
werden geboekt van f 290
Laten we echter aan de v
kant blijven, aldus spreker i
dat het jaarlijks voordeel n
per H.A. is, dan nog mogen
van 'verkaveling omgerekend
30-jarige annuïteit van 5
H.A. bedragen. Toen kwamei
gen los. De heer J. Droog ir
of degene die niet profiteer
werk, tosh moet meebetalen
Van Beek daarop ontkent
woordde, vroeg deze spreke
woord van ir Van Beek we!
tuurlijk was dat niet zo. De
de ruilverkaveling, waarbij
bevoegdheid is gelegd in de h
de plaatselijke commisies. Op
van de heer Lont zette ir Var
één, dat een bepaalde instan
cultuurtechnische dienst opo
geen een plan te maken, als
berekening. Dit kan zijn pi
meente, een combinatie, was
het plan zelf met de koster
gestemd wordt.
'T ROMMELT IN B
Het gesprek tussen de heer
en ir Van Beek zouden we k
stempelen als gerommel in d(
heer Lakeman, die weliswaar
de, dat hij voorstander van v
was, kwam met argumenten,
genstanders van verkave
vreugde zullen hebben get
vroeg of het mogelijk was, i
plan werd opgemaakt, waar
de ingelanden van de polder,
belanghebbenden beschouwt,
zaak zouden kunnen stemme
de beslissing namelijk in ei
willen houden. Het is bepaal
cratisch, aldus de heer Lake
mensen die niet meebetalen
beslissende stem hebben. D
is niet ondenkbaar, dat alle i
van de polder tegen het pla
zijn, maar dat niet-ingelan
hun groter aantal de herv
zouden doorzetten. Hij vroeg
of de mogelijkheid niet bes
plan te maken, waarbij de
kommen er buiten worden ge
Ir Van Beak gevoelde er
om te gaan twisten over d
De wet heeft het stemrecht
veling geregeld en die maakt
schil. Het zou inderdaad mo,
dat een bepaalde groep hui!
bebouwde kom buiten de v
wordt gehouden, wanneer
waterwegen buiten bezwaa
worden aangelegd. In veel gi
het echter niet mogelijk blijk
BLIKSEM 1
Nadat de heer Tesselaar
merkt, dat het zonde van he
zijn om een dergelijk plan u
ren, terwijl reeds zo veel
zich zelf hebben gered, er i,
seerd en gedraineerd, daarb
kend, dat de kleine man de
op deze wijze in een hoek dr:
we dan eindelijk de lang
blikseminslag van de heer I
Reeds drie maal heb ik hel
gehad een voorlichtingsmidc
ren over dit onderwerp, a
heer. Als je bij een boer dr:
de deur komt met een zelf
zegt hij: „Ben j ij daar al v
hebben hier geen herverkav
dig. Negentig procent van he
achter de huizen. Het watei
polder is goed. Het grootste
het bouwland is gedraineere
onmogelijk dat men alleer
schept die vlak hij huis lig