U PRIJSVRAAG «8^ 't Is Prodent t blijft Prodent RIKKI en SCHOPPENVROUW HONIG 'ramplan door Raad E HET VAN OUDS BEKENDE ADRES Prodent voor een frisse mond en parelwitte tanden Thans geldende prijzen GROEN of WDI? PRIJSVERLAGING Dieseltram tusse, Bergen ai CORSETTEN BUSTEHOUDERS STEPÏNS BUIKBANDEN ELASTIEKEN KOUSEN ZWAAR GEGETEN? MIENT 21 - ALKMAAR Tel. 2413 •KHIKEBBEyEOy CORSETJRY HYPOTHEEK beschikbaar Zelfrijzend Bakmeel 500 gram, 41 ct. Cakemeel 500 gram Verpakte Krulvermicelli 250 gram, 27 Honig's Blokjes, met vleesbouillon 21/2 ct Custard 200 gram, van 31 op 28 ct Het zal V blijken dat veel met adverteren is te bereiken Overgangsfase naar een verkeersintensieve tijd VRIJDAG 5 MAART 1954 rieord* A*V*WVW»/yvVWWWVVVVSAAVVVVVW'*<VvVVVW*WV* Na een zware maaltijd hebt U op het meest ongelegen ogen blik kans op het optreden van MAAGKLACHTEN Agré Antacide maagtabletten - tegen maagbranden, maagzuur, maagpijn, oprispingen, opge blazenheid en misselijkheid helpen prompt hebben een langaanhou* dende werking kunnen gemakkelijk zonder water worden in genomen zijn verpakt in handige, hygiënische strips, zodat U er altijd een paar bij U kunt hebben! Zachte Zeep ntacide MAAGTABLETTEN HELPEN PROMPT 60 tabletten f 1.65verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Bedrüfs-pensioenfonds heeft op cour. woon- en winkel- huizen. Rente 3% mini mum 5000 Makelaar N. F. KUENEN, Daat 196 - Alkmaar. Tel. 3474. zit niet bij de pakken neer Door ADVERTEREN bereikt U meer NDPfi$7A: ie r>3h"Jf' Na langdurige discusssies, die meer df nomen, heeft de gemeenteraad te Berg nacht bet concept-besluit van burgemi komen tot een railverbinding tussen Berj het plan van ir W. J. Burgersdijk aangci om gespannen, want de Bergenaren-raa recl-c wel eens gebrandmerkt door het zoveel zinnen" waren niet met één sla voorziet in een Iramdiesel-verbinding I winnen. De controverse tussen de heer de leden der KVP-fractie tegen het plan Velli nga, bleek niet te overbruggen. Anc gediend door mevrouw Broekman-Vriei Maasen, De Beurs en Hemelrijk (PvdA op een synthese tussen de reeds eerders i Behoudens de heer Hemelrijk kwa men zij op hun eerder ingenomen stand punt terug daar zij tenslotte inzagen dat, zoals mevrouw Broekman het uit drukte „een half ei beter is dan een lege dop". Teneinde de onderhande lingspositie met de N.S. te verstevigen trachtte burgemeester Huygens tenslot te ook nog de KVP-fractie voor het plan-Burgersdijk te winnen. Het mocht hem niet gelukken. Wel gaven deze heren toe in dit stadium niet met een le vensvatbaar voorstel te kunnen komen, maar omdat zij, zeer kieskeurig zijnde, zich ook niet met het plan-Burgersdiik konden verenigen, stemden zij tegen. Met 8 stemmen vóór en 4 tegen kwam het besluit er dus door. WEGENPLAN TE KOSTBAAR Burgemeester Huygens leidde de de batten in met te constateren, dat het nu wel vast staat dat 'n tramverbinding AlkmaarBergenBergen aan Zee niet meer tot de mogelijkheden behoort. Het hiertoe ingediende plan-„Otto", dat in technisch opzicht zeer wel aanvaard baar was, strandde helaas op de finan ciële consequenties. Thans rest de ge- :nte nog het toeristenvervoer tussen gen en Bergen aan Zee te regelen, e heer Huygens sprak zich nog- ,ls zeer positief uit vóór een rail- binding en tegen een verbinding per autobus. De kosten van het aanleggen van een weg over de .trambaan tussen Bergen en Bergen aan Zee of van een zg. rondweg tussen Alkmaar en Bergen aan Zee, buiten Bergen om, achtte hij onverantwoord hoog. Groter nog waren zijn bezwaren te gen de gevolgen hiervan voor het eco nomische, op toeristen berekende be staan van Bergen. Bij het aanleggen van een weg door. of buiten Bergen om zal het verkeer immers de dorpskom mijden of er rechtstreeks doorheen stui ven, terwijl het de bedoeling is dat iedere, automobilist kennis maakt met dié schoonheid van het dorp en dus, zo drukte de heer Huygens het ongeveer uit, „gezellig door het dorp heen moet scharrelen". 'Hoewel hij het niet uitgesloten achtte dat op de lange duur, wanneer de tun nels te Velsen en Amsterdam gereed zallen zijn gekomen, tot een radicaal wegenplan zal moeten worden overge- g$an. achtte hij dit tijdstip nog lang niet. gekomen en vond hij bijgevolg het risico, een dergelijk kostbaar project nu reeds aan te pakken, te groot. jNadat de voorzitter enkele minder waarderende woorden had gewijd aan het schrijven van het tramcomité Ber gen. waarop later in de avond nog werd teruggekomen en hij naar aanleiding van een ongerustheidsbetuiging van -ie Bergense middenstand de opmerking •had gemaakt dat men deze mensen zelfs teger, zichzelf beschermen moest, werd h^t^woord gegeven aan de heer Ellis fDeze kwalificeerde het tramplan Bfirgersdijk als lapwerk, en alle aan hangers van het plan als zachte heel meesters die stinkende wonden maak ten Volgens hem zou het plan alleen succes hebben als daarmee het gehelé' verkeersvraagstuk in Bergen zou zijn opgelost. Met deze voorlopige -ing kon de heer Ellis zich niet verenigen. 'Mevrouw Broekman-Vriesman zag de laken aan het begin van de avond uit de romantische hoek. Voor haar was Bergen de plaats in welks schone om geving de mens nog mens kon zijn. yaarom moet Bergen Bergen blijven. De Bergenaren moeten zich zien als be wakers van een nationaal erfdeel en ?o veel mogelijk een groeiende verkeers intensiteit buiten het dorp en zi n om géving houden. Het was duidelijk dat de tram niet haar onverdeelde sympa thie had. Zij vreesde dat de personeels- |f zetting moeilijkheden zou oploveren, da' zakkenrollers de passagiers zou- I oen belagen en stond uitvoerig stil bij ■tsmgen en aanrijdingen die de tram bij wegovergangen zou kunnen ver oorzaken. Overstapmoeilijkheden voor WOorgaande reizigers uit Alkmaar deden voor haar de emmer bijna overlopen. «et een exploitatietekort van de dienst P" zij genoegen kunnen nemen, daar uen dit kon beschouwen als een sub mie in het belang van het vreemdelin- ïn verkeer. Maar aj met al vond zij Ie tram toch maar een naar geval dat jechts force majeur geaccepteerd zou linnen worden. Een wegenplan ten ■ïenste van de communicatie tussen [ergen en Bergen aan Zee kon wegens e hoge kosten eveneens geen genade inden in haar ogen. In haar later in- .etrokken motie stelde zij dan ook foor de bestaande railplann'cn nog eens P bezien en een beslissing uit te stellen. In zijn repliek, waarmede hij mevr. Pioekman en haar „motiegenoten" ten- liotte bewoog de motie in te trekken [orklaarde burgemeester Huygens zich Tjorkant tegen het stuk. „Op deze ma- l.iOr gaat men bovenop het probleem Jtten en broeden zonder dat er wat uit i°mt", merkte hij op. daarmee de mo- 4e a's negatief kwalificerend. NIET OVERIJLD Positiever was de heer Sluis (Prot. r"f.) in zijn uitlatingen. Hij was vóór j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 8