U PRIJSVRAAG «8^
't Is Prodent
t blijft Prodent
RIKKI en SCHOPPENVROUW
HONIG
'ramplan
door Raad E
HET VAN OUDS BEKENDE ADRES
Prodent voor een frisse mond en parelwitte tanden
Thans geldende prijzen
GROEN of WDI?
PRIJSVERLAGING
Dieseltram tusse,
Bergen ai
CORSETTEN
BUSTEHOUDERS
STEPÏNS
BUIKBANDEN
ELASTIEKEN KOUSEN
ZWAAR GEGETEN?
MIENT 21 - ALKMAAR
Tel. 2413
•KHIKEBBEyEOy
CORSETJRY
HYPOTHEEK
beschikbaar
Zelfrijzend Bakmeel
500 gram, 41 ct.
Cakemeel
500 gram
Verpakte
Krulvermicelli
250 gram, 27
Honig's Blokjes, met vleesbouillon 21/2 ct
Custard
200 gram,
van 31 op 28 ct
Het zal V blijken
dat veel met adverteren
is te bereiken
Overgangsfase naar een
verkeersintensieve tijd
VRIJDAG 5 MAART 1954
rieord*
A*V*WVW»/yvVWWWVVVVSAAVVVVVW'*<VvVVVW*WV*
Na een zware maaltijd hebt U
op het meest ongelegen ogen
blik kans op het optreden van
MAAGKLACHTEN
Agré Antacide maagtabletten -
tegen maagbranden, maagzuur,
maagpijn, oprispingen, opge
blazenheid en misselijkheid
helpen prompt
hebben een langaanhou*
dende werking
kunnen gemakkelijk
zonder water worden in
genomen
zijn verpakt in handige,
hygiënische strips, zodat
U er altijd een paar bij
U kunt hebben!
Zachte Zeep
ntacide MAAGTABLETTEN
HELPEN PROMPT
60 tabletten f 1.65verkrijgbaar
bij apothekers en drogisten.
Bedrüfs-pensioenfonds
heeft
op cour. woon- en winkel-
huizen. Rente 3% mini
mum 5000
Makelaar N. F. KUENEN,
Daat 196 - Alkmaar.
Tel. 3474.
zit niet
bij de pakken neer
Door ADVERTEREN
bereikt U meer
NDPfi$7A:
ie r>3h"Jf'
Na langdurige discusssies, die meer df
nomen, heeft de gemeenteraad te Berg
nacht bet concept-besluit van burgemi
komen tot een railverbinding tussen Berj
het plan van ir W. J. Burgersdijk aangci
om gespannen, want de Bergenaren-raa
recl-c wel eens gebrandmerkt door het
zoveel zinnen" waren niet met één sla
voorziet in een Iramdiesel-verbinding I
winnen. De controverse tussen de heer
de leden der KVP-fractie tegen het plan
Velli nga, bleek niet te overbruggen. Anc
gediend door mevrouw Broekman-Vriei
Maasen, De Beurs en Hemelrijk (PvdA
op een synthese tussen de reeds eerders i
Behoudens de heer Hemelrijk kwa
men zij op hun eerder ingenomen stand
punt terug daar zij tenslotte inzagen
dat, zoals mevrouw Broekman het uit
drukte „een half ei beter is dan een
lege dop". Teneinde de onderhande
lingspositie met de N.S. te verstevigen
trachtte burgemeester Huygens tenslot
te ook nog de KVP-fractie voor het
plan-Burgersdijk te winnen. Het mocht
hem niet gelukken. Wel gaven deze
heren toe in dit stadium niet met een le
vensvatbaar voorstel te kunnen komen,
maar omdat zij, zeer kieskeurig zijnde,
zich ook niet met het plan-Burgersdiik
konden verenigen, stemden zij tegen.
Met 8 stemmen vóór en 4 tegen kwam
het besluit er dus door.
WEGENPLAN TE KOSTBAAR
Burgemeester Huygens leidde de de
batten in met te constateren, dat het
nu wel vast staat dat 'n tramverbinding
AlkmaarBergenBergen aan Zee niet
meer tot de mogelijkheden behoort.
Het hiertoe ingediende plan-„Otto", dat
in technisch opzicht zeer wel aanvaard
baar was, strandde helaas op de finan
ciële consequenties. Thans rest de ge-
:nte nog het toeristenvervoer tussen
gen en Bergen aan Zee te regelen,
e heer Huygens sprak zich nog-
,ls zeer positief uit vóór een rail-
binding en tegen een verbinding per
autobus. De kosten van het aanleggen
van een weg over de .trambaan tussen
Bergen en Bergen aan Zee of van een
zg. rondweg tussen Alkmaar en Bergen
aan Zee, buiten Bergen om, achtte hij
onverantwoord hoog.
Groter nog waren zijn bezwaren te
gen de gevolgen hiervan voor het eco
nomische, op toeristen berekende be
staan van Bergen. Bij het aanleggen
van een weg door. of buiten Bergen om
zal het verkeer immers de dorpskom
mijden of er rechtstreeks doorheen stui
ven, terwijl het de bedoeling is dat
iedere, automobilist kennis maakt met
dié schoonheid van het dorp en dus, zo
drukte de heer Huygens het ongeveer
uit, „gezellig door het dorp heen moet
scharrelen".
'Hoewel hij het niet uitgesloten achtte
dat op de lange duur, wanneer de tun
nels te Velsen en Amsterdam gereed
zallen zijn gekomen, tot een radicaal
wegenplan zal moeten worden overge-
g$an. achtte hij dit tijdstip nog lang
niet. gekomen en vond hij bijgevolg het
risico, een dergelijk kostbaar project
nu reeds aan te pakken, te groot.
jNadat de voorzitter enkele minder
waarderende woorden had gewijd aan
het schrijven van het tramcomité Ber
gen. waarop later in de avond nog werd
teruggekomen en hij naar aanleiding
van een ongerustheidsbetuiging van -ie
Bergense middenstand de opmerking
•had gemaakt dat men deze mensen zelfs
teger, zichzelf beschermen moest, werd
h^t^woord gegeven aan de heer Ellis
fDeze kwalificeerde het tramplan
Bfirgersdijk als lapwerk, en alle aan
hangers van het plan als zachte heel
meesters die stinkende wonden maak
ten Volgens hem zou het plan alleen
succes hebben als daarmee het gehelé'
verkeersvraagstuk in Bergen zou zijn
opgelost. Met deze voorlopige -ing
kon de heer Ellis zich niet verenigen.
'Mevrouw Broekman-Vriesman zag de
laken aan het begin van de avond uit
de romantische hoek. Voor haar was
Bergen de plaats in welks schone om
geving de mens nog mens kon zijn.
yaarom moet Bergen Bergen blijven.
De Bergenaren moeten zich zien als be
wakers van een nationaal erfdeel en
?o veel mogelijk een groeiende verkeers
intensiteit buiten het dorp en zi n om
géving houden. Het was duidelijk dat
de tram niet haar onverdeelde sympa
thie had. Zij vreesde dat de personeels-
|f zetting moeilijkheden zou oploveren,
da' zakkenrollers de passagiers zou-
I oen belagen en stond uitvoerig stil bij
■tsmgen en aanrijdingen die de tram
bij wegovergangen zou kunnen ver
oorzaken. Overstapmoeilijkheden voor
WOorgaande reizigers uit Alkmaar deden
voor haar de emmer bijna overlopen.
«et een exploitatietekort van de dienst
P" zij genoegen kunnen nemen, daar
uen dit kon beschouwen als een sub
mie in het belang van het vreemdelin-
ïn verkeer. Maar aj met al vond zij
Ie tram toch maar een naar geval dat
jechts force majeur geaccepteerd zou
linnen worden. Een wegenplan ten
■ïenste van de communicatie tussen
[ergen en Bergen aan Zee kon wegens
e hoge kosten eveneens geen genade
inden in haar ogen. In haar later in-
.etrokken motie stelde zij dan ook
foor de bestaande railplann'cn nog eens
P bezien en een beslissing uit te stellen.
In zijn repliek, waarmede hij mevr.
Pioekman en haar „motiegenoten" ten-
liotte bewoog de motie in te trekken
[orklaarde burgemeester Huygens zich
Tjorkant tegen het stuk. „Op deze ma-
l.iOr gaat men bovenop het probleem
Jtten en broeden zonder dat er wat uit
i°mt", merkte hij op. daarmee de mo-
4e a's negatief kwalificerend.
NIET OVERIJLD
Positiever was de heer Sluis (Prot.
r"f.) in zijn uitlatingen. Hij was vóór
j