Vervolg stadsnieuws
WALA
f DE BOER
Reuzendoder Daaf Kranenburg
versloeg Jan de Boer
Goede voorjaarsmodellen op de
modeflitsen bij V en D
Hilckmann bracht de lente in
het „Wapen van Heemskerk"
Expositie van „Doorwerken" is
harmonisch geheel
Kamermuziekspel stond op een
hoog niveau
Het Burchttornooi
Wester speelde met 5.10
maar verloor toch
Lederkleding
„WERO"
vormbalans
Koop EERST een torset
en dan een japon
Corsettenhuis
Jong Holland speelt
thuis tegen PVWA
Blouse en rok
favoriet
Grote maten werden
niet vergeten
Nieuwe speciaalzaak
op de Laat
Nieuwe herenzaak
Stadgenoten voor
de microfoon
Rode Rio hield een
praatavond
Werken van leden en gasten verzameld
In schilderijenzaal van
Stedelijk Museum
Seizoen met klassiek
programma besloten
BURGERLIJKE STAND
De Vaardige Hand
Extra concert N.PH.O.
VRIJDAG 12 MAART 1954
Met nog drie wedstrijden voor
de boeg is er in het Burchttornooi
geen enkele speler meer ongesla
gen. Jan de Boer struikelde name
lijk over reuzendoderDaaf Kra
nenburg, zodat over de einduit
slag nog niets met zekerheid is te
zeggen. Theo Schot Sr. behaalde
namelijk eenzij het benauwde,
overwinning op Arie Dekker.
Schot en De Boer hebben beiden
nu twee verliespunten, waarbij
men echter dient te bedenken dat
Schot nog drie en De Boer slechts
tuee partijen behoeft te spelen.
Jan de Boer speelde gisteravond na
melijk twee partijen. De eerste verloor
hij van Daaf Kranenburg met een ver-
srhil van 25 caramboles maar herstel
de zich voortreffelijk tegen Dirk Wes
ter. Wij hebben Jan de Boer reeds vele
malen in een tornooi aan het werk ge
zien. Hij is technisch een uitstekend
speler, maar hij had regelmatig met
inzinkingen te kampen waardoor hij
vrijwel altijd beneden zijn normale
prestaties bleef. In dit Burchttornooi
hebben wij met een andere Jan de
Boer kennis gemaakt. Hij is niet meer
zo gemakkelijk uit zijn evenwicht te
brengen, stoot nauwkeuriger en is niet
meer geslagen als hij tegen een achter
stand moet opkijken of een paar maal
achter elkaar een slechte aanvangs-
stoot krijgt. Dat hij mentaal aan kracht
heeft gewonnen, bewees hij gister
avond. Nadat hij van Kranenburg had
verloren moest hij toestaan dat Dirk
Wester na twee beurten reeds een
voorsprong had genomen van 42 tegen
20. Nog niet zo lang geleden zou dat
voor De Boer een zeer zware handicap
zijn geweest, maar gisteravond bleef
hij zijn spel spelen, rustig wachtende
op een kans. Die kwam in de 6e beurt
toen hij met een ruime bandstoot de
ballen in positie kreeg en een fraaie
serie van 36 produceerde. Hiermee had
hij een duidelijke voorsprong genomen
welke hij niet meer zou afstaan. De
Boer finishte tenslotte in 19 beurten
en liet Wester op 97 staan. Wester
heeft echter voortreffelijk gespeeld.
Tenslotte speelde hij toch maar met
een moyenne van 5.10 en dat is één
punt meer dan wij normaal gesproken
van hem mogen verwachten.
Piet Rolie heeft in Piet Hoogland
zijn meerdere moeten erkennen. Door
deze nederlaag werd "Rolie van de lijst
van kanshebbers afgevoerd. Tijdens
deze paTtij deed zich een klein me
ningsverschil voor, dat dank zij de
sportieve houding van Rolie geen na-
en alle uitrusting voor
elke weggebruiker
Event, gemakk. betaling
Bilderdijkstraat 206, A'dam-W.
(Advertentie, Ing. Med.)
righeden veroorzaakte. Volgens de ge
gevens op het bord zou de stand na
26 beurten 115 tegen 113 in het voor
deel van Hoogland zijn geweest. De
schrijver had voor Rolie echter 101
punten genoteerd. Algemeen was men
van oordeel dat de schrijver een ver
gissing had begaan. Rolie liet de zaak
echter voor wat zij was en speelde
rustig door. Toch moet dit voorval van
invloed zijn geweest op zijn concen
tratie. Hij was er volkomen uit en ver
loor tenslotte met een achterstand van
35 caramboles.
Meningsverschillen bij het tellen zijn
altijd moeilijk te achterhalen als niet
direct een fout wordt geconstateerd.
Het mag dan waar aijn dat de borde
list tot een totaal van 113 was geko
men voor Rolie, maar daar staat te
genover dat de man met de zwart
grijze lokken die dit bord bediende
later op de avond menigmaal op een
onnauwkeurigheid werd betrapt. Het
zij hem vergeven, hij deed zijn best
evenals Arie Dekker in zijn partij te
gen Theo Schot. Hoe gaarne wij Dek
ker deze overwinning hadden gegund,
voor de spanning was het maar geluk
kig dat hij met een verschil van
slechts 18 caramboles de eer aan Schot
moest laten.
In een spannende partij heeft Piet
Hoogland met slecht 12 punten voor
sprong op Henk van Wonderen kun
nen zegevieren. Na 30 beurten was de
stand nog 128127 in het voordeel van
Van Wonderen, maar met series van
7, 7 en 9 maakte Hoogland toen de 150
vol.
CORSETTEN
geven U een goede
Speciale modellen voor korte
en lange figuren, smalle taille
en brede heup
Ons advies:
LANGESTRAAT
b. d. Grote Kerk
Telefoon 3880
(Advertentie, Ing. Med.)
De uitslagen
luiden:
Schot Sr.
150
42
34
3.57
Dekker
132
42
24
3.14
Hoogland
150
32
28
4.68
Rolie
115
32
16
3.59
Hoogland
150
33
13
4.54
Van Wonderen
138
33
18
4.18
De Boer
150
19
36
7.89
Wester
97
19
29
5.10
Kranenburg
150
30
14
5.—
De Boer
125
30
19
4.16
Jong Holland ontvangt Zaterdagmiddag
PVWA, een voor Alkmaar onbekende ver
eniging. PVWA speelt dit seizoen voor het
eerst in de KNVB, maar heeft zeer ver
dienstelijke resultaten behaald. De eerste
wedstrijd in de hoofdstad tussen PVWA
en Jong Holland eindigde in een neder
laag voor de Alkmaarders. Een goede
reden dus voor Jong Holland om morgen
extra goed voor de dag te komen. De op
stelling luidt: Vos; Kouwen en Brakel;
Romeyn, Mienis en Nieuwkoop; Fenijn,
Dragtsma, Jansen, Hoekstra en Tesselaar.
Damclub WDO
Donderdag werd bij WDO de onderlinge
wintercompetitie voortgezet. In de diverse
afdelingen werden de volgende resultaten
behaald:
Eerste Afdeling: G. v. d. KuyU-D. Kie-
witt 0—2; R. Zaadnoordijk—C. Dammer
1—1.
Tweede Afdeling: J. v. BeekumM. v.
d. Pavert 2—0; A. F. DeichmannA. v.
Doorn 1—1; Jb. Hartog—C. Fok 1—1; M.
v. d. Pavert—J. v. Beekum 1—1.
Derde Afdeling: j. OostenbroekP.
Noom 20; P. NoomJ. Oostenbroek
0—2.
Vele dames waren, aangelokt door het mooie voorjaarsweer Donderdag naar
de rnode-flitsen van Vroom en Dreesmann gaan kijken, om op deze wijze een
rustige keuze te kunnen maken uit de nieuwe voorjaarsmodellen.
Het accent viel ditmaal zeer sterk op de blouse-rok combinatie. En bij het
zien van de klassiek-witte blouse en zwarte rok, die de mannequins (ook de
ide&tè drnc&f%-i'nxleze dé witte' iïoüse me'fcie^drte-
.eze. vtjd van het ji
kwart mourn, die door de zware ipannequin gedragen werd, stond keurig en
logenstrafte het gerucht, fiat zware dames geen blouse zouden kunnen hebben.
Trouwens in vele kleuren en kleu-
ren-combinaties trokken de rokken en
blouses in snelle vaart langs ons heen.
Een Marine-wit gestreept bloesje op
een effen blauwe rok en bedrukte
blauw-witte rokken, waarop dan weer
effen bloesjes werden gedragen, mouw
loze deminblouses op felgekleurde
popeline rokken, al deze combinaties
bewezen eens te meer dat de rok-
blouse een ideale dracht is voor de
moderne vrouw.
Het tweed was op zijn best bij het
In de weken vóór Pasen komt de confectie-nijverhcid met de staalkaarten op
tafel en de firma Hilckmann heeft dat gisteravond, in het Wapen van Heems
kerk, ook gedaan. Met een levende staalkaart wel te verstaan; een show, die
bescheiden als „modetip" was aangekondigd, maar waaraan we toch heus wel
de volle waarde willen toekennen. Hoe zou men er anders in geslaagd zijn de
aandacht van de aanwezige dames drie uur geboeid te houden? Dat kwam stel
lig niet door het gebruikelijke zachte muziekje op de achtergrond of uitsluitend
door de zeven charmante mannequins, maar zeer zeker door de enorme en sterk
gevarieërde collectie, die deze avond werd geshowd.
Het was een collectie, die tot ieder
een wat te zeggen had, tot het jonge
meisje net zo goed als tot de vrouw
van middelbare leeftijd, die het met
de grotere maten moet doen. Om ieder
een was bij deze voorjaarsshow ge
dacht en wij geloven, dat dit door het
publiek op prijs is gesteld. Zeven man
nequins het waren geen beroeps,
doch ze deden het uitstekend heb
ben drie uur lang de lente en de zo
mer in het Wapen van Heemskerk ge
bracht. Zij droegen de zomerzon mee
in de frisse japonnetjes met de fleurige
dessins en vertelden met de sportieve
mantelcostuums iets van het naderen
de voorjaar. Wij willen volstaan met
een enkele greep uit de collectie, die
ongetwijfeld voor de meesten finan
cieel bereikbaar zal zijn, al waren er
enkele duurdere stukjes bij van nylon.
Het openingsnummer, een katoenen
jurkje met batikpatroon heeft ons be
koord door de raffia-afzetting, een mid
dagjaponnetje deed dit door de zacht
groene tinten en het daarmee in over
eenstemming gebrachte bloempatroon
en de mantelcostuums, zowel in het
sportieve als klassieke model, door de
geraffineerde coupe. De combinatie
marine met wit bleek ook nu weer uit
stekend te voldoen en buitengewoon
aardig waren de dessins, die door me
vrouw Hilckmann, de inleidster van de
avond, als „pepermunt-stok" werden
aangekondigd; rode on witte strepen,
die deze betiteling volkomen rechtvaar
digen. Zwart, zo werd opnieuw bewe
zen, blijft het altijd doen.
In de nylon-japonnen troffen we be
trekkelijk weinig variëteiten aan, zo
wel wat het ontwerp als het dessin be
treft en daardoor menen wij, dat de
jurkjes van de andere stoffen als kam-
garen, Zwitserse popeline, en yersey
meer tot de verbeelding hebben ge
sproken. Zoals bijvoorbeeld het zwarte
japonnetje met de felgekleurde groene,
gele en rode zakken. „Een japon voor
een zelfbedieningswinkel", zei me
vrouw Hilckmann ondeugend. Maar we
geloven toch, dat deze zeer aantrekke
lijke kledij voor iemand met minder
goede bedoelingen in het oog zou lo
pen. Behalve de japonnen werden er
talrijke vlotte zomermantels geshowd,
waarvan vooral de swagger van otto
man zijde de bewondering opwekte.
Zeer geliefd was ongetwijfeld het
Prinsesse-model, dat in verschillende
stukken naar voren kwam. De prijzen
waren soms minder aantrekkelijk en
het publiek reageerde vaak op een
goedkope aanbieding met een spontaan
applaus. De accessoires waren uitste
kend verzorgd door Maison Caprice
(hoeden) en Rivoli (tassen en byoux).
Ook deze zaken toonden een collectie,
die in omvang en variatie de show van
Hilckmann evenaarde.
Op de Laat is gisteren in het vroe
gere pand van de firma Kueter ge
opend de corset-speciaalzaak van de
heer S. Vijzelaar.
De winkel heeft de bloemrijke bena
ming „Estrella" gekregen hetgeen het
Spaanse woord voor ster is en onge
twijfeld verdient zij in de rij der win
kels op de Laat déze eervolle vermel
ding. Het interieur, geheel vernieuwd,
is van een bijzonder vriendelijk karak
ter, licht en gezellig. In drie kleine,
maar gezellige paskamertjes kunnen de
klanten worden bediend. Achter de
zaak bevindt zich een dagverblijf dat
voor reparatieruimte geschikt is.
prachtige bruin-witte mantelpak, van
handgeweven stof.
De korte en lange zomermantels wa
ren vaak van arraché, een luchtige
ruige zomerstof. Vooral de maisgelé
mantel met hoedje in dezelfde tint en
de camelkleurige mantel waren goed
van lijn. Beide vertoonden ze het
nieuwe silhouet, van boven ruim en
naar onderen enigszins smal toelopend.
Gekleed in een rok, blouse, 3/4 broek
en peignoir met capuchon, alle van
ocelot-pluche vervaardigd, kwamen de
vier mannequins als vlugge luipaarden
op. Het was een alleraardigst effect en
vooral de peignoir die een flatteuse
capuchon had, was zeer origineel en de
prijs viel ons erg mee.
Voor de jonge categorie kozen we als
uitgaansjurk het japonnetje in grijs
wit gestreepte organza, dat met zijn
wijde ballonmouwen en ruime aange-
rimpelde rok zeer romantisch aandeed.
Bij de middagjaponnetjes in honanine,
een nieuw materiaal, dat uiterlijk aan
shantung doet denken (alleen is de
prijs veel lager en naar men ons mee
deelde is het evenals shantung kreuk
vrij) waren de prinsesse- en tulipe-
lijn in aardige variaties toegepast.
Over het algemeen waren de kleu
rencombinaties goed gekozen, de hoed
jes pasten ook goed bij de mantels en
japonnen, al waren de combinaties
over het algemeen wat conservatief.
Aan de handschoenen, die in deze voor
jaarsmode zo'n grote plaats innemen,
was weinig aandacht besteed, terwijl
men juist door toevoeging van dit ac
cessoire in de juiste kleur zoveel suc
ces kan hebben.
Hendrine.
Naar wij vernemen, zal binnenkort
in het perceel Hoogstraat 7, waarin tot
heden de corsettenzaak Estrella was
gevestigd, door de heer F. Futman, tot
dusverre chef van de firma Q in de
Langestraat hoek Houttil, een nieuw
magazijn van herenkleding worden ge
opend.
In twee radio-programma's tra
den gisteravond stadgenoten voor
de microfoon. Om 19.20 uur sprak
de microfoon op. Om 19.30 u sprak
M. Koevtans, in het programma
van de AVRO over zijn reis naar
Australië en bepleitte in een uit
stekende causerie dat niet het
aantal emigranten het belang
rijkste is, maar het geluk van de
Nederlander, die naar het vijfde
werelddeel vertrekt.
Vijf en twintig minuten nadat
de heer Koemans het eerste deel
van zijn lezing had beëindigd
(op Donderdag 25 Maart te *19.45
uur wordt het tweede deel door
de AVRO uitgezonden) werd op
de andere zender door de NCRV
aandacht geschonken aan het
feest „Alkmaar 700 jaar stad". In
de „Radiokrant van Nederland"
klonken orgeltonen uit de Grote
Kerk en belichtte mr A. V. M.
Leesberg in een interview enige
facetten van het komende feest.
Het voorjaar is voor de aquarium
liefhebbers de meest geschikte tijd om
tot uitbreiding van hun aquarium over
te gaan of zich bezig te houden met
het kweken van vissen.
Het bestuur van de Alkmaarse aqu
ariumvereniging „Rode Rio" had
daarom besloten de maandelijkse bij
eenkomst in „Het Wapen van Heems
kerk" ditmaal niet met een filmprojec
tie of lezing op te luisteren doch in
het teken van vraag en antwoord te
doen staan, waarvan dan ook een
dankbaar gebruik werd gemaakt. De
gestelde vragen werden zoveel moge
lijk door de leden zelf beantwoord.
De heer P. Keesen, die het jongste
bondscongres te Utrecht als afgevaar
digde had bezocht, bracht een vernie
tigend rappo t uit. De landelijke orga
nisatie „Aqua Terra", waarbij ruim 250
verenigingen met duizenden leden zijn
aangesloten, beschikt b.v. niet over be
hoorlijke statuten. Derhalve werd een
commissie ingesteld, die tot taak had
behoorlijke statuten te ontwerpen. Deze
commissie kwam op het jongste con
gres met een ontwerp, dat toegelicht
werd door mr Wieberdink. Het merk
waardige feit deed zich voor, dat ook
het hoofdbestuur met een ontwerp
kwam, dat verdedigd werd door mr
van Lennep.
Het gevolg was, dat de beide juristen
elkaar al spoedig om de redactie van
een simpel wo'ord figuurlijk gesproken
in de haren vlogen en toen na 3 uur
van redetwisten de vergadering geslo
ten werd, zou men juist over artikel 1
gaan stemmenl
Naar aanleiding van een desbetref
fende vraag, deelde de voorzitter, de
heer P. Druiff Jr mede, dat de biblio
theek van „Rode Ria" met nieuwe wer
ken is uitgebreid en de catalogus ge
reed is.
De boeken .worden echter te lang in
bezit gehouden, terwijl het voorgeko
men is, dat illustraties werden uitge
scheurd. Met meerderheid van stem
men werd daarom besloten een garan
tiesom van f 1.50 per boek te vragen
en bovendien een leesgeld van 25 a 50
cent per maand vast te stellen.
Veel aandacht werd besteed aan de
vraag of het mogelijk is tropische vis
sen per vliegtuig van Indonesië naar
ons land te zenden.
De voorzitter vertelde, dat de K.L.M.
aanvankelijk in deze zendingen wel
economisch perspectief had gezien. De
vissen werden in met water gevulde
plastic zakjes aan het plafond van het
vliegtuig opgehangen, terwijl ook voor
luchtverversing werd zorggedragen.
Niettemin was de sterfte zeer groot,
zodat deze wijze van vervoer moest
worden gestaakt.
In de komende maanden zal een be
kwaam scheikundige een lezing komen
houden over de hardheid en zuurgraad
van het water, waarvan in Alkmaar
het magnesiumgehalte circa vijftien
graden bedraagt. Bij regenwater ligt
dit cijfer zeer aanzienlijk lager, doch
men kan niet plotseling het leiding
water door hemelwater vervangen, doch
moet jgljt indien men. sterfte., onder
'de vissen 'wit voorkomen'''— 'zeer ge
leidelijk doen.
(Van onze redacteur beeldende kunsten)
HET IS meen ik al weer ongeveer anderhalf jaar geleden, dat de schilders-
vereniging „Doorwerken" in het Stedelijk Museum liet zien, wat zij kan.
De leden zijn sindsdien het devies hunner groep trouw gebleven en hebben in
vrijwel volkomen stilte rustig hun doekjes gepenseeld. Zij ontmoetten elkaar
op hun wekelijkse tekenavonden, een enkele maal viel er van een der leden nog
wel eens een schilderij te zien buiten de beschutting van de kleine kring van
gezin en vrienden, maar verder was er naar buiten weinig van deze groep te
bemerken. Nu hebben de leden, samen met een paar ga t en, opnieuw een expo
sitie in het Stedelijk Museum. En weer valt het op, tot welke plezierige dingen
het kan leiden, wanneer een liefhebberij met overgave wordt beoefend wan
neer men in zijn „hobby" (het woord klinkt bijna onprettig, maar het is niet zo
bedoeld) een behoorlijk artistiek en technisch niveau heeft weten te bereiken.
\yANT NIVEAU heeft dit „Door
werken" dat valt niet te ont
kennen, al zal niemand ooit beweren,
dat dit beroepswerk evenaart of over
treft. Maar nu ik zo deze tentoonstel
ling heb bezocht en daarbij me nog
eens probeerde te herinneren wat ik
de vorige maal heb gezien nu kan
ik slechts zeggen, dat er winst is ge
boekt. Misschien kwam dat, doordat
de inzenders zelf scherper hebben ge
selecteerd, maar er is thans stellig
werk, dat uitsteekt boven wat er toen
te zien viel. Er zijn vele dingen, die
beter zijn geschilderd.
Ik laat hier verder de gasten Koos
Stikvoort en Ger Lugthart buiten be
schouwing. Niet dat hun werk geen
bespreking waard zou zijn integen
deel, «inaar de verstilde romantiek van
de ene en het innerlijke schouwen van
de ander zijn zo bekend, dat mén er
Het Gulden Vlies was gisteravond uitstekend bezet, toen daar voor
het laatst in dit seizoen de Alkmaarse Kamermuziek Vereniging een
concert verzorgde. Het is weer een zeer artistiek evenement geworden,
dat zich in de sferen van het romantische en klassieke klankidioom
heeft voltrokken, evenals dat het geval was bij de vorige concerten.
Wij zijn met de muziekvereniging
dit seizoen dus bij de behoudende par
tij gebleven, en hebben geen waarne
ming kunnen doen in de wereld van
de experimentale muziek.
Misschien dat het volgend seizoen
de muziekminnaars, die als luisteraars
tot de „avant garde" behoren, wèl
één en ander in hun genre zullen mo
gen horen. Deze avond was het dan
voor Alkmaar de eerste kennismaking
met het Nederlandse trio Paul God-
win (viool), Carel van Leeuwen
Boomkamp (cello) en Gerard Henge-
veld (piano), een ensemble, dat opeen
zeer hoog niveau musiceert, een grote
homogeniteit in het ensemble-spel ver
toont, en waarvan de leden zich als
uitstekende Kamermuziek-spelers heb
ben doen kennen. Een afzonderlijke
bespreking yan hun spelkwaliteiten
zou slechts afbreuk doen aan de groot
ste prestatie welke deze kunstenaars
gezamenlijk in een ideaal ensemble-
spel wisten te bereiken.
Begonnen werd met Trio nr 3 op. 11,
in Bes. grote terts van Beethoven, een
hartstochtelijk en imposant stuk, dat
op een indrukwekkende wijze werd
gerealiseerd. De melodische spankracht
bleef tot de laatste noot behouden.
Vooral het Allegretto, Thema con va-
riazioni, werd tot een schone muzika
le belevenis.
Mendelssohn's Trio opus 49 in d.
kleine terts, minder diep van inhoud,
maar zeer brillant verklankt zoals bijv.
het Scherrzo, boeide door het virtuose
effect, dat aan dit werk op zeer de
cente wijze door de spelers werd ge
geven. In het Andante werd door de
componist het „Lieder-ohne-Worte"-
principe toegepast, zoals Mendelssohn
dit in zijn Kamermuziekwerken wel
meer deed. De bijzonder gave toonge-
ving in dit gedeelte was opvallend.
Een wel niet nieuw, maar zeer merk
waardig stuk was het zg. „Dumky
Trio", van de Tsjechische of, zoals men
vroeger zeide, Boheemse componist
Anton Dvorak.
„Dumky" is het meervoud van
„Dumka" en dit is de titel van een
Slavisch volkslied. Dit Trio is dus een
cyclus van Tsjechische volksliederen
in gevarieerde vorm voor trio-bezet
ting gecomponeerd.
Het karakter is deels geestig, deels
weemoedig. De zeer moeilijke cello-
partij werd door de componist ge
schreven voor de cellist Hans Wihan
van het destijds beroemde Boheemsch
Strijk-kwartet. In dit effectvolle stuk
werden alle facetten van de indivi
duele spelkwaliteiten. vooral van de
strijkers, sterk belicht. Dit „Dumky-
trio" werd subliem gespeeld en viel bij
de luisteraars kennelijk zeer in de
smaak. De uitvoerende kunstenaars
werden ten slotte verscheidene malen
teruggeroepen, en hadden een frene
tiek applaus in ontvangst te nemen.
Het Nederlands Trio wensen wij om
zijn prachtig spel en artistieke inter
pretaties van harte een tot weerziens
op ons Alkmaars concert-podium.
W. SCHREURS.
Geboren; Antonius, z. van C. Mol
en H. Brak.
Ondertrouwd Cornells Bakker
en Pietertje de Boorder, Cornells Pee
reboom en Johanna M. van Hal. Jan
Westra en Hillegonda van den Hooff.
Jan van der Borden en Emma H. Brou
wer. Johannes E. van der Molen en
Jannetje de Jongh. Hendrik Volbeda
en Cornelia Vijselaar. Cornells P. Wou-
tersen en Cornelia Schaaps. Hendrikus
J. Aartsen en Riemke van der Wal.
Cornelis de Groot en Alida J. Zwet
sloot.
Onder het motto „De Vaardige Hand"
interessante show van zelf gemaakte
interssante show van zelf gemaakte
modellen.
Een ieder, die vaardig met de naald
is, kan aan deze show, die op 6 Mei
a.s. gehouden zal worden, meedoen.
Aan de deelname zijn bepaalde voor
waarden verbonden: De stoffen en
fournituren voor het te maken kle
dingstuk moeten bij Vroom en Drees
mann gekocht worden. De kassabons
worden door de deelneemster in een
daarvoor bestemd envelopje gedaan,
dat met een lijst van voorwaarden
voor de deelname aan de kassa wordt
verstrekt.
De dames, die door de jury waar
in o.a. Ida de Leeuw-van Rees zitting
heeft hun kledingstukken bekroond
zien, krijgen het bedrag, dat voor de
aankoop van stoffen en fournituren
besteed is geworden, terug.
De dames, die om welke reden dan
ook, hun vervaardigde modellen, niet
zelf willen showen, kunnen hun maat
op de enveloppe opgeven. Er wordt
dan gezorgd voor een mannequin.
Op Donderdag 18 Maart a.s. vindt er
een extra concert plaats van het Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Toon Verhey
met solistische medewerking van de
pianist Gerard Hengeveld. Er zal een
Beethovenprogramma worden uitge
voerd dat de volgende werken bevat:
Ouv. Leonore III, Pianoconcert No. III
en Symphonie No. III.
„De huwelijksreis", 'een der werken
van Dirk Oudes, die op de tentoon
stelling van „Doorwerken" te zien
zijn.
haast niet meer over hoeft te spreken.
Zij zonden een paar mooie groepen in.
Romanticus is ook Jan Plas. Hij
heeft hier en daar zelfs iets van de
keus van onderwerpen en de kleur van
Stikvoort in de Stal met Koeien (5)
b.v. Toch is hij persoonlijkheid genoeg,
om in een Kinderkopje (4) plotseling
een heel andere weg te gaan. Daar
naar zoekt ook Joh. Groot, in wiens
werk hier en daar sterke invloeden
van Plas te zien zijn. Hele stukken van
zijn Molen 't Rood Hert (17) zouden
door zijn oudere vriend geschilderd
kunnen zijn. Wat niet wegneemt, dat
het een aantrekkelijk en sfeervol schil
derij is geworden. Mooi van kleur,
maar wat houterig is het zelfportret
(16). De kleur van de Limburgse land
schappen kan me niet bekoren.
Zeer persoonlijk van kleur en vorm
is het werk van Dirk Oudes. Het heeft
wat expressionistische elementen, maar
de stemming is er eerder een van hu
mor éfan van geladenheid. Een geestig
ding als De Huwelijksreis (21) moge
hierbij worden gereproduceerd.
J-JEIN HEERTJES is de dichterlijke
dromer van het gezelschap. Hij is
trouwens van zijn donkere coloriet af
gestapt en in lichtere kleuren gaan
werken: in fijne grijzen vooral. Tegen
over een zeer mooie Geranium (29)
hangt een wat koele en stijve Zee
wering (26). De aquarellen die Heer
tjes hier heeft hangen zijn zonder uit
zondering fraaie stukken, met voor
treffelijk gebruik der technische mid
delen gedaan. Mevrouw Ett Ninck
Block vertoont in vergelijking tot wat
hier anderhalf jaar geleden van haar
hing, een grote vooruitgang. Ze heeft
een zekere durf gekregen, is vrijer,
maar tevens zwaarder in haar voor
dracht geworden. Meisje achter Rood
Gordijn (31) is mooi van kleur.
Ik wou dat ik dat ook kon zeggen
van het werk van J. de Wolf. Ik vind
het ontegenzeggelijk mooier dan wat ik
eerder van hem zag. Met name de Lim
burgse landschappen hebben in de ma
nier van schilderen, in de gehele voor
dracht veel aantrekkelijks. De kleur
blijft echter nog een zekere neiging tot
liet plaatjesachtige houden en maakt
bovendien een wat troebele indruk,
waarschijnlijk als gevolg van het ver
nissen.
Van Wim Koster zou ik willen noe
men een mooi portret van zijn vrouw
(42), een psychologisch vrij diepgaand
portret van Jan Plas dat opvalt door
de ongewone visie en een fijn ver-
droomd gevalletje als Eva (45). In zijn
werk voelt men de vlotte, vaardige,
maar allerminst oppervlakkige schil
der.
De nestor van het gezelschap is Theo
Groothuizen. Zijn Jasmijn (55) is een
fris, vlot schilderij met een goede
kleur. De voorgrond had misschien
iets minder sprekend van tint kunnen
zijn. Kleur is echter niet de sterkste
kant van deze schilder. Daardoor wordt
de totaalindruk van ai zijn werk nog
al geschaad. Mej. L. Tulp tenslotte
schildert nog steeds met dezelfde
vaart. De verf wordt klaarblijkelijk
vaak zo uit de tube op het doek ge
bracht en daar verder gemodelleerd.
Niet dat de kleur altijd even goed
wordt. Er zitten in het portret van
mevrouw K. (de groene jurk) en inde
Bomen gedeelten, die ik niet erg ge
slaagd vind. Daarentegen is in het Ko
renveld in Twente (53) de kleur van
het geheel zodanig met de heftige voor
dracht in overeenstemming, dat er een
harmonisch geheel is ontstaan.
De opstelling maakt over het geheel
een prettige indruk. Ik had echter tus
sen de afzonderlijke werken en ook
tussen de groepen wel iets meer ruim-
te willen hebben. Dat was te bereiken
geweest door het gebruik van één of
twee schotten. Het zou de overzichte
lijkheid ten goede zijn gekomen.
De tentoonstelling wordt hedenavond
8 uur geopend. Van W.
ATTRACTIEVE KINDERMIDDAG
Zondagmiddag presenteert de toneel
groep voor de jeugd „Joker" in het
Gulden Vlies een vrolijk spel voor
jong en oud „Het raadsel van Jan
Klaassen". De dolle avonturen van Jan
Klaassen en Katrijn in levende lijve,
aan het Hof van Koning Jodocus. Het
is een spannende en fraai gecostu-
meerde voorstelling, speciaal voor de
jeugd geschreven.