Vervolg stadsnieuws WALA f DE BOER Reuzendoder Daaf Kranenburg versloeg Jan de Boer Goede voorjaarsmodellen op de modeflitsen bij V en D Hilckmann bracht de lente in het „Wapen van Heemskerk" Expositie van „Doorwerken" is harmonisch geheel Kamermuziekspel stond op een hoog niveau Het Burchttornooi Wester speelde met 5.10 maar verloor toch Lederkleding „WERO" vormbalans Koop EERST een torset en dan een japon Corsettenhuis Jong Holland speelt thuis tegen PVWA Blouse en rok favoriet Grote maten werden niet vergeten Nieuwe speciaalzaak op de Laat Nieuwe herenzaak Stadgenoten voor de microfoon Rode Rio hield een praatavond Werken van leden en gasten verzameld In schilderijenzaal van Stedelijk Museum Seizoen met klassiek programma besloten BURGERLIJKE STAND De Vaardige Hand Extra concert N.PH.O. VRIJDAG 12 MAART 1954 Met nog drie wedstrijden voor de boeg is er in het Burchttornooi geen enkele speler meer ongesla gen. Jan de Boer struikelde name lijk over reuzendoderDaaf Kra nenburg, zodat over de einduit slag nog niets met zekerheid is te zeggen. Theo Schot Sr. behaalde namelijk eenzij het benauwde, overwinning op Arie Dekker. Schot en De Boer hebben beiden nu twee verliespunten, waarbij men echter dient te bedenken dat Schot nog drie en De Boer slechts tuee partijen behoeft te spelen. Jan de Boer speelde gisteravond na melijk twee partijen. De eerste verloor hij van Daaf Kranenburg met een ver- srhil van 25 caramboles maar herstel de zich voortreffelijk tegen Dirk Wes ter. Wij hebben Jan de Boer reeds vele malen in een tornooi aan het werk ge zien. Hij is technisch een uitstekend speler, maar hij had regelmatig met inzinkingen te kampen waardoor hij vrijwel altijd beneden zijn normale prestaties bleef. In dit Burchttornooi hebben wij met een andere Jan de Boer kennis gemaakt. Hij is niet meer zo gemakkelijk uit zijn evenwicht te brengen, stoot nauwkeuriger en is niet meer geslagen als hij tegen een achter stand moet opkijken of een paar maal achter elkaar een slechte aanvangs- stoot krijgt. Dat hij mentaal aan kracht heeft gewonnen, bewees hij gister avond. Nadat hij van Kranenburg had verloren moest hij toestaan dat Dirk Wester na twee beurten reeds een voorsprong had genomen van 42 tegen 20. Nog niet zo lang geleden zou dat voor De Boer een zeer zware handicap zijn geweest, maar gisteravond bleef hij zijn spel spelen, rustig wachtende op een kans. Die kwam in de 6e beurt toen hij met een ruime bandstoot de ballen in positie kreeg en een fraaie serie van 36 produceerde. Hiermee had hij een duidelijke voorsprong genomen welke hij niet meer zou afstaan. De Boer finishte tenslotte in 19 beurten en liet Wester op 97 staan. Wester heeft echter voortreffelijk gespeeld. Tenslotte speelde hij toch maar met een moyenne van 5.10 en dat is één punt meer dan wij normaal gesproken van hem mogen verwachten. Piet Rolie heeft in Piet Hoogland zijn meerdere moeten erkennen. Door deze nederlaag werd "Rolie van de lijst van kanshebbers afgevoerd. Tijdens deze paTtij deed zich een klein me ningsverschil voor, dat dank zij de sportieve houding van Rolie geen na- en alle uitrusting voor elke weggebruiker Event, gemakk. betaling Bilderdijkstraat 206, A'dam-W. (Advertentie, Ing. Med.) righeden veroorzaakte. Volgens de ge gevens op het bord zou de stand na 26 beurten 115 tegen 113 in het voor deel van Hoogland zijn geweest. De schrijver had voor Rolie echter 101 punten genoteerd. Algemeen was men van oordeel dat de schrijver een ver gissing had begaan. Rolie liet de zaak echter voor wat zij was en speelde rustig door. Toch moet dit voorval van invloed zijn geweest op zijn concen tratie. Hij was er volkomen uit en ver loor tenslotte met een achterstand van 35 caramboles. Meningsverschillen bij het tellen zijn altijd moeilijk te achterhalen als niet direct een fout wordt geconstateerd. Het mag dan waar aijn dat de borde list tot een totaal van 113 was geko men voor Rolie, maar daar staat te genover dat de man met de zwart grijze lokken die dit bord bediende later op de avond menigmaal op een onnauwkeurigheid werd betrapt. Het zij hem vergeven, hij deed zijn best evenals Arie Dekker in zijn partij te gen Theo Schot. Hoe gaarne wij Dek ker deze overwinning hadden gegund, voor de spanning was het maar geluk kig dat hij met een verschil van slechts 18 caramboles de eer aan Schot moest laten. In een spannende partij heeft Piet Hoogland met slecht 12 punten voor sprong op Henk van Wonderen kun nen zegevieren. Na 30 beurten was de stand nog 128127 in het voordeel van Van Wonderen, maar met series van 7, 7 en 9 maakte Hoogland toen de 150 vol. CORSETTEN geven U een goede Speciale modellen voor korte en lange figuren, smalle taille en brede heup Ons advies: LANGESTRAAT b. d. Grote Kerk Telefoon 3880 (Advertentie, Ing. Med.) De uitslagen luiden: Schot Sr. 150 42 34 3.57 Dekker 132 42 24 3.14 Hoogland 150 32 28 4.68 Rolie 115 32 16 3.59 Hoogland 150 33 13 4.54 Van Wonderen 138 33 18 4.18 De Boer 150 19 36 7.89 Wester 97 19 29 5.10 Kranenburg 150 30 14 5.— De Boer 125 30 19 4.16 Jong Holland ontvangt Zaterdagmiddag PVWA, een voor Alkmaar onbekende ver eniging. PVWA speelt dit seizoen voor het eerst in de KNVB, maar heeft zeer ver dienstelijke resultaten behaald. De eerste wedstrijd in de hoofdstad tussen PVWA en Jong Holland eindigde in een neder laag voor de Alkmaarders. Een goede reden dus voor Jong Holland om morgen extra goed voor de dag te komen. De op stelling luidt: Vos; Kouwen en Brakel; Romeyn, Mienis en Nieuwkoop; Fenijn, Dragtsma, Jansen, Hoekstra en Tesselaar. Damclub WDO Donderdag werd bij WDO de onderlinge wintercompetitie voortgezet. In de diverse afdelingen werden de volgende resultaten behaald: Eerste Afdeling: G. v. d. KuyU-D. Kie- witt 0—2; R. Zaadnoordijk—C. Dammer 1—1. Tweede Afdeling: J. v. BeekumM. v. d. Pavert 2—0; A. F. DeichmannA. v. Doorn 1—1; Jb. Hartog—C. Fok 1—1; M. v. d. Pavert—J. v. Beekum 1—1. Derde Afdeling: j. OostenbroekP. Noom 20; P. NoomJ. Oostenbroek 0—2. Vele dames waren, aangelokt door het mooie voorjaarsweer Donderdag naar de rnode-flitsen van Vroom en Dreesmann gaan kijken, om op deze wijze een rustige keuze te kunnen maken uit de nieuwe voorjaarsmodellen. Het accent viel ditmaal zeer sterk op de blouse-rok combinatie. En bij het zien van de klassiek-witte blouse en zwarte rok, die de mannequins (ook de ide&tè drnc&f%-i'nxleze dé witte' iïoüse me'fcie^drte- .eze. vtjd van het ji kwart mourn, die door de zware ipannequin gedragen werd, stond keurig en logenstrafte het gerucht, fiat zware dames geen blouse zouden kunnen hebben. Trouwens in vele kleuren en kleu- ren-combinaties trokken de rokken en blouses in snelle vaart langs ons heen. Een Marine-wit gestreept bloesje op een effen blauwe rok en bedrukte blauw-witte rokken, waarop dan weer effen bloesjes werden gedragen, mouw loze deminblouses op felgekleurde popeline rokken, al deze combinaties bewezen eens te meer dat de rok- blouse een ideale dracht is voor de moderne vrouw. Het tweed was op zijn best bij het In de weken vóór Pasen komt de confectie-nijverhcid met de staalkaarten op tafel en de firma Hilckmann heeft dat gisteravond, in het Wapen van Heems kerk, ook gedaan. Met een levende staalkaart wel te verstaan; een show, die bescheiden als „modetip" was aangekondigd, maar waaraan we toch heus wel de volle waarde willen toekennen. Hoe zou men er anders in geslaagd zijn de aandacht van de aanwezige dames drie uur geboeid te houden? Dat kwam stel lig niet door het gebruikelijke zachte muziekje op de achtergrond of uitsluitend door de zeven charmante mannequins, maar zeer zeker door de enorme en sterk gevarieërde collectie, die deze avond werd geshowd. Het was een collectie, die tot ieder een wat te zeggen had, tot het jonge meisje net zo goed als tot de vrouw van middelbare leeftijd, die het met de grotere maten moet doen. Om ieder een was bij deze voorjaarsshow ge dacht en wij geloven, dat dit door het publiek op prijs is gesteld. Zeven man nequins het waren geen beroeps, doch ze deden het uitstekend heb ben drie uur lang de lente en de zo mer in het Wapen van Heemskerk ge bracht. Zij droegen de zomerzon mee in de frisse japonnetjes met de fleurige dessins en vertelden met de sportieve mantelcostuums iets van het naderen de voorjaar. Wij willen volstaan met een enkele greep uit de collectie, die ongetwijfeld voor de meesten finan cieel bereikbaar zal zijn, al waren er enkele duurdere stukjes bij van nylon. Het openingsnummer, een katoenen jurkje met batikpatroon heeft ons be koord door de raffia-afzetting, een mid dagjaponnetje deed dit door de zacht groene tinten en het daarmee in over eenstemming gebrachte bloempatroon en de mantelcostuums, zowel in het sportieve als klassieke model, door de geraffineerde coupe. De combinatie marine met wit bleek ook nu weer uit stekend te voldoen en buitengewoon aardig waren de dessins, die door me vrouw Hilckmann, de inleidster van de avond, als „pepermunt-stok" werden aangekondigd; rode on witte strepen, die deze betiteling volkomen rechtvaar digen. Zwart, zo werd opnieuw bewe zen, blijft het altijd doen. In de nylon-japonnen troffen we be trekkelijk weinig variëteiten aan, zo wel wat het ontwerp als het dessin be treft en daardoor menen wij, dat de jurkjes van de andere stoffen als kam- garen, Zwitserse popeline, en yersey meer tot de verbeelding hebben ge sproken. Zoals bijvoorbeeld het zwarte japonnetje met de felgekleurde groene, gele en rode zakken. „Een japon voor een zelfbedieningswinkel", zei me vrouw Hilckmann ondeugend. Maar we geloven toch, dat deze zeer aantrekke lijke kledij voor iemand met minder goede bedoelingen in het oog zou lo pen. Behalve de japonnen werden er talrijke vlotte zomermantels geshowd, waarvan vooral de swagger van otto man zijde de bewondering opwekte. Zeer geliefd was ongetwijfeld het Prinsesse-model, dat in verschillende stukken naar voren kwam. De prijzen waren soms minder aantrekkelijk en het publiek reageerde vaak op een goedkope aanbieding met een spontaan applaus. De accessoires waren uitste kend verzorgd door Maison Caprice (hoeden) en Rivoli (tassen en byoux). Ook deze zaken toonden een collectie, die in omvang en variatie de show van Hilckmann evenaarde. Op de Laat is gisteren in het vroe gere pand van de firma Kueter ge opend de corset-speciaalzaak van de heer S. Vijzelaar. De winkel heeft de bloemrijke bena ming „Estrella" gekregen hetgeen het Spaanse woord voor ster is en onge twijfeld verdient zij in de rij der win kels op de Laat déze eervolle vermel ding. Het interieur, geheel vernieuwd, is van een bijzonder vriendelijk karak ter, licht en gezellig. In drie kleine, maar gezellige paskamertjes kunnen de klanten worden bediend. Achter de zaak bevindt zich een dagverblijf dat voor reparatieruimte geschikt is. prachtige bruin-witte mantelpak, van handgeweven stof. De korte en lange zomermantels wa ren vaak van arraché, een luchtige ruige zomerstof. Vooral de maisgelé mantel met hoedje in dezelfde tint en de camelkleurige mantel waren goed van lijn. Beide vertoonden ze het nieuwe silhouet, van boven ruim en naar onderen enigszins smal toelopend. Gekleed in een rok, blouse, 3/4 broek en peignoir met capuchon, alle van ocelot-pluche vervaardigd, kwamen de vier mannequins als vlugge luipaarden op. Het was een alleraardigst effect en vooral de peignoir die een flatteuse capuchon had, was zeer origineel en de prijs viel ons erg mee. Voor de jonge categorie kozen we als uitgaansjurk het japonnetje in grijs wit gestreepte organza, dat met zijn wijde ballonmouwen en ruime aange- rimpelde rok zeer romantisch aandeed. Bij de middagjaponnetjes in honanine, een nieuw materiaal, dat uiterlijk aan shantung doet denken (alleen is de prijs veel lager en naar men ons mee deelde is het evenals shantung kreuk vrij) waren de prinsesse- en tulipe- lijn in aardige variaties toegepast. Over het algemeen waren de kleu rencombinaties goed gekozen, de hoed jes pasten ook goed bij de mantels en japonnen, al waren de combinaties over het algemeen wat conservatief. Aan de handschoenen, die in deze voor jaarsmode zo'n grote plaats innemen, was weinig aandacht besteed, terwijl men juist door toevoeging van dit ac cessoire in de juiste kleur zoveel suc ces kan hebben. Hendrine. Naar wij vernemen, zal binnenkort in het perceel Hoogstraat 7, waarin tot heden de corsettenzaak Estrella was gevestigd, door de heer F. Futman, tot dusverre chef van de firma Q in de Langestraat hoek Houttil, een nieuw magazijn van herenkleding worden ge opend. In twee radio-programma's tra den gisteravond stadgenoten voor de microfoon. Om 19.20 uur sprak de microfoon op. Om 19.30 u sprak M. Koevtans, in het programma van de AVRO over zijn reis naar Australië en bepleitte in een uit stekende causerie dat niet het aantal emigranten het belang rijkste is, maar het geluk van de Nederlander, die naar het vijfde werelddeel vertrekt. Vijf en twintig minuten nadat de heer Koemans het eerste deel van zijn lezing had beëindigd (op Donderdag 25 Maart te *19.45 uur wordt het tweede deel door de AVRO uitgezonden) werd op de andere zender door de NCRV aandacht geschonken aan het feest „Alkmaar 700 jaar stad". In de „Radiokrant van Nederland" klonken orgeltonen uit de Grote Kerk en belichtte mr A. V. M. Leesberg in een interview enige facetten van het komende feest. Het voorjaar is voor de aquarium liefhebbers de meest geschikte tijd om tot uitbreiding van hun aquarium over te gaan of zich bezig te houden met het kweken van vissen. Het bestuur van de Alkmaarse aqu ariumvereniging „Rode Rio" had daarom besloten de maandelijkse bij eenkomst in „Het Wapen van Heems kerk" ditmaal niet met een filmprojec tie of lezing op te luisteren doch in het teken van vraag en antwoord te doen staan, waarvan dan ook een dankbaar gebruik werd gemaakt. De gestelde vragen werden zoveel moge lijk door de leden zelf beantwoord. De heer P. Keesen, die het jongste bondscongres te Utrecht als afgevaar digde had bezocht, bracht een vernie tigend rappo t uit. De landelijke orga nisatie „Aqua Terra", waarbij ruim 250 verenigingen met duizenden leden zijn aangesloten, beschikt b.v. niet over be hoorlijke statuten. Derhalve werd een commissie ingesteld, die tot taak had behoorlijke statuten te ontwerpen. Deze commissie kwam op het jongste con gres met een ontwerp, dat toegelicht werd door mr Wieberdink. Het merk waardige feit deed zich voor, dat ook het hoofdbestuur met een ontwerp kwam, dat verdedigd werd door mr van Lennep. Het gevolg was, dat de beide juristen elkaar al spoedig om de redactie van een simpel wo'ord figuurlijk gesproken in de haren vlogen en toen na 3 uur van redetwisten de vergadering geslo ten werd, zou men juist over artikel 1 gaan stemmenl Naar aanleiding van een desbetref fende vraag, deelde de voorzitter, de heer P. Druiff Jr mede, dat de biblio theek van „Rode Ria" met nieuwe wer ken is uitgebreid en de catalogus ge reed is. De boeken .worden echter te lang in bezit gehouden, terwijl het voorgeko men is, dat illustraties werden uitge scheurd. Met meerderheid van stem men werd daarom besloten een garan tiesom van f 1.50 per boek te vragen en bovendien een leesgeld van 25 a 50 cent per maand vast te stellen. Veel aandacht werd besteed aan de vraag of het mogelijk is tropische vis sen per vliegtuig van Indonesië naar ons land te zenden. De voorzitter vertelde, dat de K.L.M. aanvankelijk in deze zendingen wel economisch perspectief had gezien. De vissen werden in met water gevulde plastic zakjes aan het plafond van het vliegtuig opgehangen, terwijl ook voor luchtverversing werd zorggedragen. Niettemin was de sterfte zeer groot, zodat deze wijze van vervoer moest worden gestaakt. In de komende maanden zal een be kwaam scheikundige een lezing komen houden over de hardheid en zuurgraad van het water, waarvan in Alkmaar het magnesiumgehalte circa vijftien graden bedraagt. Bij regenwater ligt dit cijfer zeer aanzienlijk lager, doch men kan niet plotseling het leiding water door hemelwater vervangen, doch moet jgljt indien men. sterfte., onder 'de vissen 'wit voorkomen'''— 'zeer ge leidelijk doen. (Van onze redacteur beeldende kunsten) HET IS meen ik al weer ongeveer anderhalf jaar geleden, dat de schilders- vereniging „Doorwerken" in het Stedelijk Museum liet zien, wat zij kan. De leden zijn sindsdien het devies hunner groep trouw gebleven en hebben in vrijwel volkomen stilte rustig hun doekjes gepenseeld. Zij ontmoetten elkaar op hun wekelijkse tekenavonden, een enkele maal viel er van een der leden nog wel eens een schilderij te zien buiten de beschutting van de kleine kring van gezin en vrienden, maar verder was er naar buiten weinig van deze groep te bemerken. Nu hebben de leden, samen met een paar ga t en, opnieuw een expo sitie in het Stedelijk Museum. En weer valt het op, tot welke plezierige dingen het kan leiden, wanneer een liefhebberij met overgave wordt beoefend wan neer men in zijn „hobby" (het woord klinkt bijna onprettig, maar het is niet zo bedoeld) een behoorlijk artistiek en technisch niveau heeft weten te bereiken. \yANT NIVEAU heeft dit „Door werken" dat valt niet te ont kennen, al zal niemand ooit beweren, dat dit beroepswerk evenaart of over treft. Maar nu ik zo deze tentoonstel ling heb bezocht en daarbij me nog eens probeerde te herinneren wat ik de vorige maal heb gezien nu kan ik slechts zeggen, dat er winst is ge boekt. Misschien kwam dat, doordat de inzenders zelf scherper hebben ge selecteerd, maar er is thans stellig werk, dat uitsteekt boven wat er toen te zien viel. Er zijn vele dingen, die beter zijn geschilderd. Ik laat hier verder de gasten Koos Stikvoort en Ger Lugthart buiten be schouwing. Niet dat hun werk geen bespreking waard zou zijn integen deel, «inaar de verstilde romantiek van de ene en het innerlijke schouwen van de ander zijn zo bekend, dat mén er Het Gulden Vlies was gisteravond uitstekend bezet, toen daar voor het laatst in dit seizoen de Alkmaarse Kamermuziek Vereniging een concert verzorgde. Het is weer een zeer artistiek evenement geworden, dat zich in de sferen van het romantische en klassieke klankidioom heeft voltrokken, evenals dat het geval was bij de vorige concerten. Wij zijn met de muziekvereniging dit seizoen dus bij de behoudende par tij gebleven, en hebben geen waarne ming kunnen doen in de wereld van de experimentale muziek. Misschien dat het volgend seizoen de muziekminnaars, die als luisteraars tot de „avant garde" behoren, wèl één en ander in hun genre zullen mo gen horen. Deze avond was het dan voor Alkmaar de eerste kennismaking met het Nederlandse trio Paul God- win (viool), Carel van Leeuwen Boomkamp (cello) en Gerard Henge- veld (piano), een ensemble, dat opeen zeer hoog niveau musiceert, een grote homogeniteit in het ensemble-spel ver toont, en waarvan de leden zich als uitstekende Kamermuziek-spelers heb ben doen kennen. Een afzonderlijke bespreking yan hun spelkwaliteiten zou slechts afbreuk doen aan de groot ste prestatie welke deze kunstenaars gezamenlijk in een ideaal ensemble- spel wisten te bereiken. Begonnen werd met Trio nr 3 op. 11, in Bes. grote terts van Beethoven, een hartstochtelijk en imposant stuk, dat op een indrukwekkende wijze werd gerealiseerd. De melodische spankracht bleef tot de laatste noot behouden. Vooral het Allegretto, Thema con va- riazioni, werd tot een schone muzika le belevenis. Mendelssohn's Trio opus 49 in d. kleine terts, minder diep van inhoud, maar zeer brillant verklankt zoals bijv. het Scherrzo, boeide door het virtuose effect, dat aan dit werk op zeer de cente wijze door de spelers werd ge geven. In het Andante werd door de componist het „Lieder-ohne-Worte"- principe toegepast, zoals Mendelssohn dit in zijn Kamermuziekwerken wel meer deed. De bijzonder gave toonge- ving in dit gedeelte was opvallend. Een wel niet nieuw, maar zeer merk waardig stuk was het zg. „Dumky Trio", van de Tsjechische of, zoals men vroeger zeide, Boheemse componist Anton Dvorak. „Dumky" is het meervoud van „Dumka" en dit is de titel van een Slavisch volkslied. Dit Trio is dus een cyclus van Tsjechische volksliederen in gevarieerde vorm voor trio-bezet ting gecomponeerd. Het karakter is deels geestig, deels weemoedig. De zeer moeilijke cello- partij werd door de componist ge schreven voor de cellist Hans Wihan van het destijds beroemde Boheemsch Strijk-kwartet. In dit effectvolle stuk werden alle facetten van de indivi duele spelkwaliteiten. vooral van de strijkers, sterk belicht. Dit „Dumky- trio" werd subliem gespeeld en viel bij de luisteraars kennelijk zeer in de smaak. De uitvoerende kunstenaars werden ten slotte verscheidene malen teruggeroepen, en hadden een frene tiek applaus in ontvangst te nemen. Het Nederlands Trio wensen wij om zijn prachtig spel en artistieke inter pretaties van harte een tot weerziens op ons Alkmaars concert-podium. W. SCHREURS. Geboren; Antonius, z. van C. Mol en H. Brak. Ondertrouwd Cornells Bakker en Pietertje de Boorder, Cornells Pee reboom en Johanna M. van Hal. Jan Westra en Hillegonda van den Hooff. Jan van der Borden en Emma H. Brou wer. Johannes E. van der Molen en Jannetje de Jongh. Hendrik Volbeda en Cornelia Vijselaar. Cornells P. Wou- tersen en Cornelia Schaaps. Hendrikus J. Aartsen en Riemke van der Wal. Cornelis de Groot en Alida J. Zwet sloot. Onder het motto „De Vaardige Hand" interessante show van zelf gemaakte interssante show van zelf gemaakte modellen. Een ieder, die vaardig met de naald is, kan aan deze show, die op 6 Mei a.s. gehouden zal worden, meedoen. Aan de deelname zijn bepaalde voor waarden verbonden: De stoffen en fournituren voor het te maken kle dingstuk moeten bij Vroom en Drees mann gekocht worden. De kassabons worden door de deelneemster in een daarvoor bestemd envelopje gedaan, dat met een lijst van voorwaarden voor de deelname aan de kassa wordt verstrekt. De dames, die door de jury waar in o.a. Ida de Leeuw-van Rees zitting heeft hun kledingstukken bekroond zien, krijgen het bedrag, dat voor de aankoop van stoffen en fournituren besteed is geworden, terug. De dames, die om welke reden dan ook, hun vervaardigde modellen, niet zelf willen showen, kunnen hun maat op de enveloppe opgeven. Er wordt dan gezorgd voor een mannequin. Op Donderdag 18 Maart a.s. vindt er een extra concert plaats van het Phil- harmonisch Orkest o.l.v. Toon Verhey met solistische medewerking van de pianist Gerard Hengeveld. Er zal een Beethovenprogramma worden uitge voerd dat de volgende werken bevat: Ouv. Leonore III, Pianoconcert No. III en Symphonie No. III. „De huwelijksreis", 'een der werken van Dirk Oudes, die op de tentoon stelling van „Doorwerken" te zien zijn. haast niet meer over hoeft te spreken. Zij zonden een paar mooie groepen in. Romanticus is ook Jan Plas. Hij heeft hier en daar zelfs iets van de keus van onderwerpen en de kleur van Stikvoort in de Stal met Koeien (5) b.v. Toch is hij persoonlijkheid genoeg, om in een Kinderkopje (4) plotseling een heel andere weg te gaan. Daar naar zoekt ook Joh. Groot, in wiens werk hier en daar sterke invloeden van Plas te zien zijn. Hele stukken van zijn Molen 't Rood Hert (17) zouden door zijn oudere vriend geschilderd kunnen zijn. Wat niet wegneemt, dat het een aantrekkelijk en sfeervol schil derij is geworden. Mooi van kleur, maar wat houterig is het zelfportret (16). De kleur van de Limburgse land schappen kan me niet bekoren. Zeer persoonlijk van kleur en vorm is het werk van Dirk Oudes. Het heeft wat expressionistische elementen, maar de stemming is er eerder een van hu mor éfan van geladenheid. Een geestig ding als De Huwelijksreis (21) moge hierbij worden gereproduceerd. J-JEIN HEERTJES is de dichterlijke dromer van het gezelschap. Hij is trouwens van zijn donkere coloriet af gestapt en in lichtere kleuren gaan werken: in fijne grijzen vooral. Tegen over een zeer mooie Geranium (29) hangt een wat koele en stijve Zee wering (26). De aquarellen die Heer tjes hier heeft hangen zijn zonder uit zondering fraaie stukken, met voor treffelijk gebruik der technische mid delen gedaan. Mevrouw Ett Ninck Block vertoont in vergelijking tot wat hier anderhalf jaar geleden van haar hing, een grote vooruitgang. Ze heeft een zekere durf gekregen, is vrijer, maar tevens zwaarder in haar voor dracht geworden. Meisje achter Rood Gordijn (31) is mooi van kleur. Ik wou dat ik dat ook kon zeggen van het werk van J. de Wolf. Ik vind het ontegenzeggelijk mooier dan wat ik eerder van hem zag. Met name de Lim burgse landschappen hebben in de ma nier van schilderen, in de gehele voor dracht veel aantrekkelijks. De kleur blijft echter nog een zekere neiging tot liet plaatjesachtige houden en maakt bovendien een wat troebele indruk, waarschijnlijk als gevolg van het ver nissen. Van Wim Koster zou ik willen noe men een mooi portret van zijn vrouw (42), een psychologisch vrij diepgaand portret van Jan Plas dat opvalt door de ongewone visie en een fijn ver- droomd gevalletje als Eva (45). In zijn werk voelt men de vlotte, vaardige, maar allerminst oppervlakkige schil der. De nestor van het gezelschap is Theo Groothuizen. Zijn Jasmijn (55) is een fris, vlot schilderij met een goede kleur. De voorgrond had misschien iets minder sprekend van tint kunnen zijn. Kleur is echter niet de sterkste kant van deze schilder. Daardoor wordt de totaalindruk van ai zijn werk nog al geschaad. Mej. L. Tulp tenslotte schildert nog steeds met dezelfde vaart. De verf wordt klaarblijkelijk vaak zo uit de tube op het doek ge bracht en daar verder gemodelleerd. Niet dat de kleur altijd even goed wordt. Er zitten in het portret van mevrouw K. (de groene jurk) en inde Bomen gedeelten, die ik niet erg ge slaagd vind. Daarentegen is in het Ko renveld in Twente (53) de kleur van het geheel zodanig met de heftige voor dracht in overeenstemming, dat er een harmonisch geheel is ontstaan. De opstelling maakt over het geheel een prettige indruk. Ik had echter tus sen de afzonderlijke werken en ook tussen de groepen wel iets meer ruim- te willen hebben. Dat was te bereiken geweest door het gebruik van één of twee schotten. Het zou de overzichte lijkheid ten goede zijn gekomen. De tentoonstelling wordt hedenavond 8 uur geopend. Van W. ATTRACTIEVE KINDERMIDDAG Zondagmiddag presenteert de toneel groep voor de jeugd „Joker" in het Gulden Vlies een vrolijk spel voor jong en oud „Het raadsel van Jan Klaassen". De dolle avonturen van Jan Klaassen en Katrijn in levende lijve, aan het Hof van Koning Jodocus. Het is een spannende en fraai gecostu- meerde voorstelling, speciaal voor de jeugd geschreven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 15