Zending op Nieuw-Guinea doet zoveel zij kan VITAMINEN ACTIFRAL-10 Tal van oorzaken belemmeren zegenrijk werk Waardevast pensioen voor ieder DEBRAIIIMF 11111111111111111'*"— 'Bar© Rijkspolitie voert actie om korps uit te breiden Rotterdam krijgt vliegveld in Zestienhovense Polder OOGST IS GROOT, MAAR ARBEIDERS ZIJN ER WEINIG Tegen legendevorming Grote vlucht Onderwijs Nieuwe geest Voertaal Bezwaren Problemen Hij betaalde geen huur Grijsaard met f 8000 op zak uit pension gezet Wegens gebrek aan personeel Jongemannen van 21 tot 28 jaar komen in aanmerking WRICLEYrt' Kosten twee millioen gulden Mitch Miller in Hilversum Levensbeschr ij ving Generaal Aler Accij nsbander ollen hebben geen waarde Scheepvaartberichten VRIJDAG 18 MAART 1954 J-JKT GEBEURT de laatste tijd nogal eens, dat het Zendingsbureau van de Ned. Herv. Kerk te Oegstgeest verontruste brieven over het zen dingswerk in Nieuw-Guinea ontvangt. Voorzover zij getuigen van be langstelling voor dit prachtige bijkans 100 jaar oude werk, kan ik tnij er alleen maar over verheugen. Het is de volle aandacht en het harte lijke medeleven der kerk in Nederland waard. Maar wat is het geval? Onze dagbladen bevatten tegenwoordig regelmatig artikelen en berich ten over Nieuw-Guinea. In die berichten wordt ook aan het werk der rending, dat zo'n centrale plaats in de Papoese samenwerking inneemt, de nodige aandacht gewijd. Dat is op zichzelf eveneens slechts een reden tot blijdschap. Het wordt echter anders, wanneer daarbij beweerd wordt, wat een onjuist licht op de arbeid der zending werpt. Nu weet ik: de geleverde critiek komt voort uit een oprechte bezorgdheid voor de gang van zaken der zending. En ik kan mij die bezorgdheid inden ken. Ook ik weet van de noden en feiten van ons werk aldaar. Maar het wordt mij een weinig verdrietig in het hart, wanneer ik merk hoe de werkelijke moeilijkheden van de zending in Nieuw-Guinea nauwelijks besproken worden en o*!ngekeerd bezorgdheid bestaat over allerlei zaken, die gemakkelijk weggenomen kan worden. PEN LEGENDE aan het ontstaan, nl. dat uit vrees voor ernstige ont stemming van de Indonesiërs de Raad voor de Zending van de Ned. Herv. kerk zijn taak in Nieuw-Guinea niet behoorlijk zou durven aanvatten. Hier is geen sprake van en ook nooit sprake van geweest! Ja, wanneer onze zen ding mede tot taak had de Nederland se belangen te bevorderen, dan zouden wij die vreejj moeten koesteren. Maar ieder Christen weet, dat dit haar taak niet is! Haar opdracht is de prediking van Jezus Christus en Zijn Rijk! Daarom zijn wij evenals de Geref. Zending in Indonesië blijven werken na de souvereiniteitsoverdracht, daar om doen wij, wat wij kunnen doen, in Nieuw-Guinea. Wij vertrouwen, dat de regering van Indonesië dit begrijpt. Mij is geen enkel geval bekend, dat Indonesische autoriteiten in hun land de Nederlandse zending ernstig belem merde, omdat wij ook in Nieuw-Guinea arbeiden Neen, dit is de nood van Nieuw- Guinea niet. Wij doen in Nieuw-Gui nea wat wij kunnen. Maar dit betekent niet, dat wij voldoende doen. Integen deel De inkomsten der zending laten eer. grotere krachtsinspanning echter niet toe. En waar wij dank zij de gou vernementssubsidies (nl. voor het on derwijs) wel over voldoende gelden beschikken, hebben wij gebrek aan mensen, omdat zo weinig flinke jonge onderwijskrachten met hoofdacte want die moeten zij bezitten!) bereid zijn naar Nieuw-Guinea te gaan! £)AT WIJ te weinig doen is niet zo verwonderlijk. Ons werk in Nieuw- Guinea heeft zich immers in de laat ste jaren sterk uitgebreid. In 1940 wa ren er 80.000 Protestantse Papoea's, nu in 1954 omstreeks 135.000. Uit zo'n en kel getal blijkt reeds duidelijk, hoe veel zwaarder onze taak sedert 1940 geworden is. Er is echter nog een andere reden. Vóór de oorlog lag in het uitgestrekte land van Nieuw-Guinea hier en daar een enkele bestuurspost, nu richt Ne derland zijn energie op dit gebied. We lezen over de aanleg van vliegvelden, havens en steden. Papoea's raken los van de oude dorpsgemeenschappen. Nieuwe sociale problemen komen op. Wat doet de zending? Dat begint men nu overal te vragen, waarbij men blijkbaar vergeet, dat zendingswerk ook geld kost Gelukkig konden wij wel iets doen. Een veel groter deel (procentsgewijze) van onze uitgaven voor het werk over zee gaat nu naar Nieuw-Guinea dan vóór de oorlog, nl. omstreeks 30 pet. Bovendien zijn mede op ons verzoek anderen ons te hulp gekomen. De Doopsgezinde Zending nam een deel van ons werk in de Vogelkop over Eei. Australische geloofszending, die met ons hartelijk samenwerkt, trekt het onbekende binnenland in Een Amerikanase geloofszending, eveneens tot coöperatie bereid, staat óp het punt haar te volgen. En ik hoop zeer, dat ook de zending der Geref kerken in Nederland komt helpen. We moeten nog veel meer doen. An ders zullen kerk en zending in Nieuw- Guinea haar centrale plaats in de sa menleving verliezen en achter de snelle ontwikkeling van dit land aan komen hinken. En wanneer de Herv. kerk haar hiertoe in staat stelt, zal de zendingsleiding haar krachtsinspan ning ongetwijfeld verhogen. AN het wijs beleid van de zendings arbeiders(stersis het te danken, dat het merendeel der dorpsonderwij zers in Nieuw-Guinea reeds Papoea's zijn, ondanks het feit, dat vele Papoe- ase onderwijzers in de oorlog omkwa men, vele anderen na de oorlog lagere ambtenaren bij het Binnenlandse Be stuur werden en het aantal scholen sterk uitgebreid werd. De verhouding tussen Papoease en Indonesische on derwijzers ligt bij de zending gunsti ger dan bij de missie. Ik heb ook mijn zorgen over het zendingsonderwijs in Nieuw-Guinea. Ik noemde er reeds één: het grote ge brek aan bereidheid bij flinke jonge Nederlandse Christen-onderwijzers met hoofdakte om naar Nieuw-Guinea te gaan. Wij zouden er nog een dertigtal kunnen benoemenWelk een prachtig stuk zendingswerk ligt hier nietHet Gouvernement van Nieuw-Guinea maakt het ons mogelijk door het voor de volle 100 pet. te subsidiëren JK HEB nog een veel groter zorg, nl. dat het lager onderwijs aan de Pa poea's zo weinig afgestemd is op de Papoese maatschappij, op wat voor de opbouw van de nieuwe Papoese sa menleving een eerste vereiste is. Het draagt nog te veel het stempel van het bijbrengen van wat verstandelijke kennis, het merk van die geest, welke in de vorige eeuw de leuze voerde: open meer scholen, dan kunt ge de gevangenissen sluitenGelukkig mag ik er aan toevoegen, dat onze zorg op dit punt de laatste tijd minder groot geworden is. Een nieuwe geest is over de regering van Nieuw-Guinea vaar dig geworden en niet alleen op dit punt JK HEB nog een derde zorg, nl. ten aanzien van de voertaal bij 't noder- wijs in de dorpsscholen. Om misver stand te voorkomen wil ik eerst iets voorop stellen. Zonder actieve beheer sing van een Westeuropese taal zal het de Papoea onmogelijk zijn, zijn zelfstandige plaats in de wereld te verwerven. Bij de huidige staatkundi ge verhoudingen tussen Nederland en Nieuw-Guinea behoeven wij er niet over te discussiëren, op welke West europese taal daartoe de keuze zal vallen. Dat is het Nederlands. Dat bij het voortgezet lager en middelbaar onderwijs voor Papoea's het Neder lands zijn passende plaats moet ont vangen, bestrijden wij geenszins. Maar het vervult ons met grote zorg, dat steeds meer stemmen er krachtig voor pleiten ook op de honderden reeds bestaande 3-jarige volksscholen het Nederlands in plaats van het In donesisch als voertaal in te voeren. Ik zwijg nu maar van de schatten geld die het zou kosten om de honderden onderwijzers dezer scholen daartoe eerst Nederlands te leren, en voorts van de jarenlange stilstand in de ont wikkeling en uitbreiding van het volksonderwijs ten gevolge daarvan. Wat mij in dit streven vooral veront rust is de heilloze ontwrichting der Papoese samenleving, die de invoering van het Nederlands als voertaal op de volksscholen ten gevolge zou hebben. Het Nederlands staat immers door zijn structuur veel verder van de ge- dachtenwereld der Papoea's af dan het Indonesisch, omdat het Nederlands ge dragen wordt door en gevoed uit een cultuur, die veel meer van de Papoea cultuur verschilt dan de Aziatische, welke het Indonesisch als voedings bodem heeft. fyJU MOET U niet denken, dat de zending meent de oude vormen en bindingen der gesloten Papoese samen leving te kunnen handhaven. Het ra dicaal nieuwe, dat de zending brengt, breekt ze reeds open. De steeds toe nemende bemoeienis van het Neder landse bestuur doet dit in nog veel groter mate. Dat is alles onvermijde lijk. De Papoea's raken los uit hun oude verbanden. Maar laat het in een niet sneller tempo gebeuren dan be slist noodzakelijk is. De overgang, die vele Papoea's nu doormaken, is al dui zelingwekkend. Als we haar nog for ceren, kan dit slechts heilloze gevol gen hebben. En we zullen haar in ern stige mate forceren, indien wij Neder lands op de volksscholen invoeren Daarom heeft de zending hiertegen haar grote bezwaren in het belang der Papoese bevolking zelf. JK ZOU nog over vele andere zorgen J en noden van ons zendingswerk in Nieuw-Guinea kunnen verhalen: over het medische zendingswerk, dat niet op gang komt, omdat wij moeten wach ten op de invoering van een subsidie regeling ervoor; over het sociale werk in de centra, dat we niet kunnen aan vatten uit gebrek aan gelden over de problemen van de opbouw ener zelfstandige kerk in een land dat door Nederlanders bestuurd wordt en waar Papoea's met een behoorlijke opleiding neg ontbreken. Ik stip dit echter al leen aan. Anders zou dit artikel te lang worden. Moge het bovenstaande U duidelijk gemaakt hebben, welk een zendingstaak de kerk van Christus in Nederland in Nieuw-Guinea heeft, welke kansen God nu in Nieuw-Gui nea voor de verkondiging van Zijn Evangelie schenkt. Een zendeling ergens in Afrika schreef onlangs, dat hij nauwelijks meer durfde te bidden: Uw Konink rijk kome! Want het kwam in het ge bied, waar hij werkte zo overweldi gend, dat de zending de taak, die daar uit voor haar voortvloeide, niet meer vervullen kon. Gods Geest worde vaar dig over Zijn kerk in Nederland, want anders zullen onze zendingsarbeiders in Nieuw-Guinea in eenzelfde nood komen. Dat is de grootste nood van ons werk in Nieuw-Guinea. Ten aanzien van Nieuw-Guinea en ook ten aanzien van het werk in Indonesië kunnen wij in deze da gen het woord van onze Heer herha len De oogst is wel groot, maar ar beiders zijn er weinig. Bidt daarom ders uïtzende in zijn oogst, de Heer van de oogst, dat Hij arbei- Met die bede in ons hart zetten wij ons werk in Nieuw-Guinea voort. G. P. H. LOCHER Secretaris Raad voor de Zending der Nederlands Hervormde kerk. (Advertentie, Ing. Med.) (Vervolg van pag. 1) J^)E MAXIMUM premie-inkomensgrens ware naar het oordeel van de raad te stellen op f 6000,dan wel op het bedrag, hetwelk bij een unificatie van de inkomensgrenzen voor de verschil lende sociale verzekeringen zal wor den vastgesteld. 10e. De premie dient te worden be taald door de verzekerden. Dit geldt zowel voor loontrekkenden als voor zelfstandigen. Bij de loontrekkenden zal de betaling kunnen geschieden door middel van de werkgever, waardoor- betalingsmoeilijkheden tot een mini mum worden teruggebracht. Voor de zelfstandigen adviseert de Raad om, in verband met te verwachten moeilijk heden bij de inning der premie, bij een inkomen tot een zekere grens (bijv. f 2000,bij gehuwden) van premiein vordering af te zien, en bij daarbij aan sluitende inkomens tot aan een tweede grens (bijv. f 3000,— bij gehuwden), een toenemend perc# itage der premie in te vorderen. 11e. Indien, volgens de daartoe vast gestelde normen de premie invorder baar is gesteld, zal het invorderings apparaat moeten trachten de premie te doen betajen. Heeft de invordering geen resultaat, of ziet het invorderings apparaat wegens te verwachten hoge perceptiekosten of om andere redenen van invordering af, dan dient, naar het oordeel van de raad, voor elke ver schuldigde, doch niet betaalde jaar premie, het toekomstige ouderdoms pensioen met 2 procent te worden ver minderd. 12e. De Raad is van oordeel, dat de financiering van de onderhavige ver zekering in beginsel volgens het om slagstelsel dient te geschieden. 13e. Het is waarschijnlijk, dat bij onmiddellijke volledige invoering de premie ongeveer 5.5 procent van het premieplichtig inkomen zal dienen te bedragen. Bij invoering met een over gangsregeling van 5 jaar zal geduren de de eerste vijfjarige periode het pre mie-percentage ongeveer 4.2 bedragen. 14e De Raad acht de te verwach ten economische repercussies wel be langrijk. doch niet zo groot, dat enkel uit dien hoofde een geleidelijke invoe ring der verzekering noodzakelijk zou zijn. 15e. In een aantal gevallen zal aan passing van bijzondere pensioenvoor zieningen aan de door de invoering der onderhavige verzekering geschapen nieuwe situatie noodzakelijk zijn. Op grond hiervan en ook om financiële en andere economische gevolgen beter te kunnen opvangen, acht de Raad een overgangsregeling van ten hoogste 5 jaar aanvaardbaar. 16. Voor wat de uitvoering der ver zekering betreft, is de Raad van me ning, dat het door hem ontworpen stel sel geen ruimte laat voor bedrijfstak- gewijze uitvoering, maar een centraal uitvoeringsorgaan waar mogelijk met territoriale vertakkingen nood zakelijk maakt. Het scheppen van een zelfstandig, rechtspersoonlijkheid be zittend lichaam ter uitvoering van de verzekering, waarin de apparatuur van de Rijksverzekeringsbank zou kunnen worden geïncorporeerd, acht de Raad gewenst. [N EEN MINDERHEIDSNOTA zeggen drie leden van de Raad zich niet *e kunnen verenigen met de invoering van een verplichte ouderdomsverzeke- ring voor de gehele bevolking. Aan vaardbaar zouden zij achten een ver plichte ouderdomsverzekering voor loontrekkenden, waarbij nog nader te wegen ware, of niet een loongrens moet worden gesteld. Ten aanzien van de niet-loontrekken- den ontkennen deze leden niet, dat er een belangrijk aantal zelfstandigen is, dat behoefte heeft aan een ouderdoms voorziening. Voor een optreden van de overheid ten aanzien van zelfstandigen bestaat naar het oordeel dezer leden in beginsel slechts aanleiding voor zelfstandigen, die niet in staat zijn zelf voor een ouderdomsvoorziening zorg te dragen. Zij zouden het meest doeltref fend kunnen worden geholpen door een regeling in de trant van de geldende noodwet ouderdomsvoorziening, waar bij verschillende wijzigingen wenselijk zijn. ballpoints 290 (Advertentie, Ing. Med.) Om half negen Woensdagavond meld de zich een 90-jarige grijsaard, de stoelenmatter W. F. L. uit Amsterdam, bij het bureau Warmoesstraat van de hoofdstedelijke politie. De oude man, die ziek was en wiens kleding er uitzonderlijk verwaarloosd uitzag, smeekte de agenten hem voor de nacht onderdak te verschaffen in het bureau. „Ik ben uit mijn pension gezet", klaagde hij, ,.'en ik 'weet niet wat ik beginnen moet". In verband met zijn lichamelijke toe stand belde de politie de geneeskun dige dienst op. Per ziekenauto werd de grijsaard naar het gemeentelijk verzorgingstehuis aan de Roeterstraat gebracht. Wie schetst de verbazing van de per soneelsleden aldaar, toen zij hem ter ruste legden en daarbij tot de ontdek king kwamen, dat hij drie spaarbank boekjes op zak had waarop een totaal bedrag van f 7800.was ingeschreven, terwijl zij bovendien in zijn kleding nog f 300.— aan contanten aantroffen. De politie vermoedt, dat de man het pension is uitgezet, omdat hii moeilijk afstand kon doen van zijn geld en zich daarom aan de huur trachtte te ont trekken. QM in ons dichtbevolkte land dag en nacht te zorgen voor orde, rust cn veiligheid van de bevolking is een groot aantal politicmannen nodig. Door allerlei omstandigheden is er op het ogenblik echter een groot tekort aan personeel om deze taak naar be horen te vervullen. De leiding van de Rijkspolitie heeft daarom besloten een landelijke actie te voeren, met het doel jongemannen van 21 tot 28 jaar te wijzen op de mogelijkheid van dienstneming. De Rijkspolitie vindt haar arbeids terrein in hoofdzaak op het platteland, in de kleine steden, dorpen en ge huchten, op de verkeerswegen daar tussen en op de waterwegen. De uit gebreidheid van dit gebied brengt met zich mede, dat de te verrichten werk zaamheden van een aantrekkelijke veelzijdigheid zijn. Doch ook in de middelgrote gemeen ten kan men de Rijkspolitie aantrèf- fen. Deze mannen zijn ingedeeld bij een Parketgroep, die diensten verricht in de rechtzaal, belast is met het transport van gevangenen, het beteke nen van gerechtelijke stukken enz. Verder bestaan er nog de mannen van de verkeersgroepen. Meestal hebben zij hun standplaats in de grote stad om vandaar uit met een stationcar of motor toezicht te houden op het ver keer op de grote wegen en in te grij pen als er moeilijkheden ontstaan of ongelukken hebben plaats gevonden. Tenslotte bestaat het corps uit gewest- W (Schep vreugde int leven s ^rdrilft Uw zorgen. 1 pittige smook houdt U "°We'e»fr,s. u,verf m IJ—W' de échte kauwgom (Advertentie, Ing. Med.) B. en W. van Rotterdam geven aan de gemeenteraad in overweging in begin sel te besluiten tot de aanleg van een vliegveld in de Zestienhovense Polder en zy vragen verder machtiging de no dige onderhandelingen voort te zetten. Nadat gebleken was, dat voor de tot standkoming van een luchthaven in de polder Schieveen, ter vervanging van geeft U precies wat U nodig hebtl het verloren gegane vliegveld Waal haven, voorhands niet op de nodige me dewerking van de regering kon wor den gerekend, zijn B en W zich niet temin blijven beijveren om Rotterdam in het bezit van een luchtvaartterrein te stellen. Nu tengevolge van een wijziging in de bestemming van het vliegveld Ypen- burg de beide aldaar gevestigde oplei dingsinstituten, de Rijksluchtvaartschool en de Nationale Luchtvaartschool, zul len worden verplaatst, hebben B en W onder de aandacht van de minister van Verkeer en Waterstaat gebracht, dat Rotterdam in staat is in Zestienhoven een gunstige vestigingsplaats voor de beide instituten te bieden. De minister heeft zich inmiddels bereid verklaard medewerking te verlenen aan vestiging van de scholen aldaar, mits voor de nodige investeringen een aannemelijke basis zal worden gevonden. Het plan .bestaat uit de aanleg van een veld van 800 bij 800 meter. De kosten van de aanleg en inrichting, die, ongerekend de waarde van de grond, naar raming f 2.000.000.bedragen, zullen voor re kening van de gemeente komen. De totstandkoming van bedoeld vliegveld biedt tevens de mogelijkheid tot het aantrekken van op luchtvaartgebied werkzame ondernemingen. Het veld zal voorts dienen als uitwijkplaats voor helicopters. (Advertentie, Ing. Med.) Woensdag was het Nederlandse we reldje der lichte muziek in Hilversum verenigd om de Amerikaanse gast Mitch Miller, te wiens ere gisteravond in de woning van de heer Jacq Philips, di recteur van „Phonogram", een cocktail party werd aangericht. Vrijwel alle bekende figuren uit de kring van d„ lichte muze waren aanwezig, 's Morgens had Miller in de studio van „Phonogram" te Hilversum vertoefd, waar hij kennis maakte met Heieentje van Capelle, die in een Volendammer costuum was gestoken en ter wille van de foto voor Amerika de grote be baarde Mitch een kusje gaf. Zij boor. hem ook een Volcndamse pop aan voor zijn dochtertje Miller op zijn beurt luisterde naar een opgenomen, proef- plaat, waarop Heleentje een liedje zingt. In Amerika is een plaat van de jonge Amerikaan Jimmy Boyd ge maakt. Die twee platen zullen worden gecombineerd en zo zal een Transatlan tisch duet tot stand komen. Gisteravond aan de vooravond van zijn tiende verjaardag, is het zoontje van de heer J. v. d. Laar te Someren onder een auto gekomen en op slag gedood. De jongen wilde met zijn fiets achter een autobus links af slaan. Op hetzelfde mo ment kwam een trailer ar" ijden, die de jongen tegen het wegdek smakte, waar door hij op slag werd gedood. (Vervolg van pag, 1) f)E HEER I. A. ALER, die op 3 Mei 1896 te Amsterdam werd ge boren, behaalde in 1918 zijn vliegbre vet en werd in 1920 benoemd tot eer ste luitenant-vliegenier. In 1925 is hij ais officier op non-actief gesteld en was toen een jaar invlieger bij de Na tionale Vliegtuig Industrie te Rotter dam. Daarna werd hij aangesteld bij de KLM als vlieger in algemene dienst. In 1932 werd hij chef van het gehele vliegbedrijf van de KLM. In de oorlogsdagen van 1940 had hij een staffunctie als kapitein-vlieger bij het veldleger. In Mei 1942 raakte hij in Duitse krijgsgevangenschap. In Fe bruari 1946 nam hij als kolonel het directoraat luchtstrijdkrachten in En geland over. Enkele maanden later kreeg hij de taak in Nederland mee te helpen aan de opbouw van onze luchtstrijdkrachten. Op 1 November 1948 werd de gene- raal-majoor vlieger Aler benoemd tot permanent vertegenwoordiger van Nederland bij de staf van de West- Europese Militaire Unie te Londen. Toen luitenant-generaal C. Giebel als chef-luchtmachtstaf heenging, op 15 September 1950, werd luitenant-gene- raal-vlieger Aler zijn opvolger. Hoe wel generaal Aler op 1 Mei 1952 reeds pensioengerechtigd was is hij, op verzoek van de minister van Oor log. als chef Luchtmachtstaf aangeble ven Op 1 November 1953 heeft gene raal Aler de Koninklijke Luchtmacht met pensioen verlaten. Hij is nadien commissaris geworden van de N.V Koninklijke Vliegtuigenfabriek Fokker te Amsterdam. deskundigen, districtrechercheurs, Rijksspeurhondengeleiders, fotografen e.d. Het spreekt vanzelf, dat men niet direct bij deze bijzondere diensten kan worden geplaa t. Vooraf moet eerst een paar jaar politiepractijk bij één der groepen van de landdienst worden opgedaan en voorts ligt het voor de hand, dat voor deze diensten bijondere aanleg een eei'ste vereiste is. Zij, die zich geroe pen voelen deel te gaan uitmaken van de Rijkspolitie kunnen zich in verbin- di,.0 stellen met een groepscomman dant der Rijkspolitie in de omgeving. Laatstgenoemde kan volledige inlich tingen verstrekken en vertellen welke stappen ondernomen moeten worden voor mogelijke sollicitaties. De bureaux van de onderscheiden organisaties in de tabaksindustrie wor den de laatste tijd herhaaldelijk opge beld door particulieren, winkeliers of grossiers, met do vraag welke instantie in de tabaksbranche de verzegelde banderollen in ontvangst neemt. Er gaat blijkbaar een gerucht door het land over een zekere waarde, die aan de gebruikte accijnsbanderollen zou kunnen worden gehecht, daar de gene, die een zeer groot aantal bande rollen heeft verzameld, een t.b.c.-pa- tiënt enige tijd in het sanatorium kan laten verblijven. Een ander gerucht spreekt van uit zending van een kind naar een vacan- tiehuis, wanneer de som van de op de verzamelde banderollen vermelde prijzen een bedrag van 1 millioen gul den overtreft. Nu eens moeten het si- garenringen zijn, dan weer doosbande rolles of sigarettenbanderollen met drie leeuwen, enz. enz. Dat deze geruchten zeer ernstig wor den opgevat blijkt ook wel uit de brie ven, die functionarissen van grote kan toren schrijven om nadere inlichtingen te verkrijgen, teneinde aan de actie zo doeltreffend mogelijk te kunnen mede werken. Ondanks alle goede bedoelingen dient evenwel te worden verklaard, dat een dergelijke actie niet uitgaat van de gezamenlijke organisatie van fabri kanten in de tabaksbranche, noch van een van die organisaties afzonderlijk. Voorts vernamen wij, dat de gebruik te banderollen geen geldelijke waarde hebben. Aardijk, pass. 10-3 Bermudas naar Le Havre Aldabi, 10-3 van Bahia naar Las Palmas Aludra, pass. 10-3 15.10 uur Vlissingen naar Antwerpen Am- stelvaart, 10-3 van Yokohama naar Port land Annenkerk, 10-3 van Lissabon naar Marseille Averdijk, pass. 10-3 Scillys naar New York Alhena, 9-3 te Montevideo Almdijk, 10-3 van Antwer pen teHavana Aludra, 11-3 van St Vincent (KV) te A'dam Amor, 10-3 van A'dam naar R'dam Ampenan, 10-3 te Colombo, vertr. 11-3 van Colombo naar Eelawan Aagtekerk, 10-3 van Manilla naar Spain Bacchus, pass. 10-3 23-20 uur Vlissingen naar Antwerpen Blom- mersdijk, 10-3 te New York Bonaire, 10-3 van Port of Spain naar Paramaribo (verbetering) Boskoop,. 10-3 van A' dam te Hamburg Blommersdijk, 9-3 van Newport News naar New York Boissevain, 10-3 van Kaapstad naar Port Elizabeth Bonaire, 10-3 van Port of Spain naar Middlesbro Boschfontein, 10-3 van Marseille naar Southampton Caltex Nederland (t), pass. 10-3 Kaap St Vincent naar R'dam Celebes, 10-3 te Londen Dongedijk, 10-3 te R'dam Dido, 10-3 van Bilbao naar Oporto Drente, pass. 10-3 Gibraltar naar R'dam Eendracht, pass. 10-3 Finisterre naar Bremen Ena (t). 10-3 van Miri naar Pladju Farmsum, 10-3 van Panama kanaal naar Liverpool Felipes, 11-2 te Padang Gaasterkerk, 11-3 te Fremantle verwacht Garoet, 10-3 van Port Said naar Genua Gooiland, 10-3 van Itajai naar Rio Grande do Sul Gaasterland, 10-3 te A'dam Helena, 10-3 van R' dam naar A'dam Heelsum, 9-3 van Sa vanna naar Le Havre Ivoorkust, 10-3 van Hamburg te A'dam Indrapoera, 10-3 van Singanore naar Tandjong Priok Japara (KRL), 10-3 te Cheribon Johan van Oldenbarnevelt, pass. 11-3 Gi braltar naar A'dam Kertosono, 7-3 te Vancouver Kieldrecht, 11-3 van R'dam naar Hamburg Kota Agoeng, pass. 10-3 Finisterre naar Port Said Leersum, 10-3 te Hamburg Laagkerk, 11-3 van Karachi naar Bombay Larenberg, 11-3 van A'dam naar Hamburg Lieve Vrou- wekerk, 17-3 van Port Said naar Spezia Lindekerk, pass. 11-3 Gibraltar naar Port Said Luna, 10-3 van Aghia Marina naar Thessaloniki Maasdam, 10-3 480 mijl zuid ten oosten van Kaap Hatteras naar New York Maashaven, 10-3 te Avonmouth Muiderkerk, 18-3 te Aden Markelo, 10-3 te R'dam Meliskerk, 11-3 te Port Swettenham Nieuw-Am- sterdam, 11-3 te Barbados verwacht Oranjestad, 10-3 van Cristobal naar Puerto Omala (tl, pass. 10-3 Ceylon naar Cochin Oranjefontein, 10-3 te Las Palmas Rijnland, 10-3 van Rio de Ja neiro naar Montevideo Rafaela (t), 10-3 van Bangkok naar Pladju Rijnkerk, 10-3 te Yokohama Salatiga, 10-3 te Bombay Sibajak, 11-3 te Sydney Soestdijk, 11-3 te Belawan Straat Banka, 11-3 te Beira verwacht Som- melsdyk, 9-3 te Pauls Boro Stad Lei den, 10-3 te New Orleans Tabinta, 11-3 te New Orleans Talisse, pass. 10-3 Minikoy naar Djibouti Tamo, pass. 10-3 Teneriffe naar Rio de Janeiro Tarakan, 10-3 van Madras naar Calcutta Taria (t),10-3 rede Miri Tawali, 10-3 te Port Said Thalatta. 10-3 te Suez Tomini, pass. 10-3 21 uur Oues- sant, 12-3 12 uur te Hoek van Holland verwacht Tara, 10-3 van Buenos Aires naar Montevideo Tiba, pass. 11-3 Ma deira naar R'dam Tjimenteng, 11-3 te Kaapstad Van Spilbergen, 10-3 van Lebito naar Loma Waterman, 10-3 te Halifax Willem Ruys, 10-3 van Tand- iong Priok naar Singapore Willemstad, 10-.3 van A'dam naar Hamburg West- land, pass 10-3 ten oosten van Kaap Verdische Eilanden naar Las Palmas 7eeland (KRL). 11-1 te Halifax Zuider kruis, 10-3 530 mijl west van Monrovia naar Kaapstad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 5