Zending op Nieuw-Guinea doet
zoveel zij kan
VITAMINEN
ACTIFRAL-10
Tal van oorzaken belemmeren
zegenrijk werk
Waardevast pensioen voor ieder
DEBRAIIIMF
11111111111111111'*"—
'Bar©
Rijkspolitie voert actie om korps
uit te breiden
Rotterdam krijgt vliegveld in
Zestienhovense Polder
OOGST IS GROOT, MAAR ARBEIDERS ZIJN ER WEINIG
Tegen legendevorming
Grote vlucht
Onderwijs
Nieuwe geest
Voertaal
Bezwaren
Problemen
Hij betaalde geen huur
Grijsaard met f 8000
op zak uit pension
gezet
Wegens gebrek aan personeel
Jongemannen van 21 tot
28 jaar komen in
aanmerking
WRICLEYrt'
Kosten twee millioen
gulden
Mitch Miller in Hilversum
Levensbeschr ij ving
Generaal Aler
Accij nsbander ollen
hebben geen waarde
Scheepvaartberichten
VRIJDAG 18 MAART 1954
J-JKT GEBEURT de laatste tijd nogal eens, dat het Zendingsbureau van
de Ned. Herv. Kerk te Oegstgeest verontruste brieven over het zen
dingswerk in Nieuw-Guinea ontvangt. Voorzover zij getuigen van be
langstelling voor dit prachtige bijkans 100 jaar oude werk, kan ik tnij
er alleen maar over verheugen. Het is de volle aandacht en het harte
lijke medeleven der kerk in Nederland waard. Maar wat is het geval?
Onze dagbladen bevatten tegenwoordig regelmatig artikelen en berich
ten over Nieuw-Guinea. In die berichten wordt ook aan het werk der
rending, dat zo'n centrale plaats in de Papoese samenwerking inneemt,
de nodige aandacht gewijd. Dat is op zichzelf eveneens slechts een reden
tot blijdschap. Het wordt echter anders, wanneer daarbij beweerd
wordt, wat een onjuist licht op de arbeid der zending werpt. Nu weet
ik: de geleverde critiek komt voort uit een oprechte bezorgdheid voor
de gang van zaken der zending. En ik kan mij die bezorgdheid inden
ken. Ook ik weet van de noden en feiten van ons werk aldaar. Maar het
wordt mij een weinig verdrietig in het hart, wanneer ik merk hoe de
werkelijke moeilijkheden van de zending in Nieuw-Guinea nauwelijks
besproken worden en o*!ngekeerd bezorgdheid bestaat over allerlei
zaken, die gemakkelijk weggenomen kan worden.
PEN LEGENDE aan het ontstaan, nl.
dat uit vrees voor ernstige ont
stemming van de Indonesiërs de Raad
voor de Zending van de Ned. Herv.
kerk zijn taak in Nieuw-Guinea niet
behoorlijk zou durven aanvatten. Hier
is geen sprake van en ook nooit sprake
van geweest! Ja, wanneer onze zen
ding mede tot taak had de Nederland
se belangen te bevorderen, dan zouden
wij die vreejj moeten koesteren.
Maar ieder Christen weet, dat dit
haar taak niet is! Haar opdracht is
de prediking van Jezus Christus en
Zijn Rijk!
Daarom zijn wij evenals de Geref.
Zending in Indonesië blijven werken
na de souvereiniteitsoverdracht, daar
om doen wij, wat wij kunnen doen, in
Nieuw-Guinea. Wij vertrouwen, dat de
regering van Indonesië dit begrijpt.
Mij is geen enkel geval bekend, dat
Indonesische autoriteiten in hun land
de Nederlandse zending ernstig belem
merde, omdat wij ook in Nieuw-Guinea
arbeiden
Neen, dit is de nood van Nieuw-
Guinea niet. Wij doen in Nieuw-Gui
nea wat wij kunnen. Maar dit betekent
niet, dat wij voldoende doen. Integen
deel De inkomsten der zending laten
eer. grotere krachtsinspanning echter
niet toe. En waar wij dank zij de gou
vernementssubsidies (nl. voor het on
derwijs) wel over voldoende gelden
beschikken, hebben wij gebrek aan
mensen, omdat zo weinig flinke jonge
onderwijskrachten met hoofdacte want
die moeten zij bezitten!) bereid zijn
naar Nieuw-Guinea te gaan!
£)AT WIJ te weinig doen is niet zo
verwonderlijk. Ons werk in Nieuw-
Guinea heeft zich immers in de laat
ste jaren sterk uitgebreid. In 1940 wa
ren er 80.000 Protestantse Papoea's, nu
in 1954 omstreeks 135.000. Uit zo'n en
kel getal blijkt reeds duidelijk, hoe
veel zwaarder onze taak sedert 1940
geworden is.
Er is echter nog een andere reden.
Vóór de oorlog lag in het uitgestrekte
land van Nieuw-Guinea hier en daar
een enkele bestuurspost, nu richt Ne
derland zijn energie op dit gebied. We
lezen over de aanleg van vliegvelden,
havens en steden. Papoea's raken los
van de oude dorpsgemeenschappen.
Nieuwe sociale problemen komen op.
Wat doet de zending? Dat begint men
nu overal te vragen, waarbij men
blijkbaar vergeet, dat zendingswerk
ook geld kost
Gelukkig konden wij wel iets doen.
Een veel groter deel (procentsgewijze)
van onze uitgaven voor het werk over
zee gaat nu naar Nieuw-Guinea dan
vóór de oorlog, nl. omstreeks 30 pet.
Bovendien zijn mede op ons verzoek
anderen ons te hulp gekomen. De
Doopsgezinde Zending nam een deel
van ons werk in de Vogelkop over
Eei. Australische geloofszending, die
met ons hartelijk samenwerkt, trekt
het onbekende binnenland in Een
Amerikanase geloofszending, eveneens
tot coöperatie bereid, staat óp het punt
haar te volgen. En ik hoop zeer, dat
ook de zending der Geref kerken in
Nederland komt helpen.
We moeten nog veel meer doen. An
ders zullen kerk en zending in Nieuw-
Guinea haar centrale plaats in de sa
menleving verliezen en achter de
snelle ontwikkeling van dit land aan
komen hinken. En wanneer de Herv.
kerk haar hiertoe in staat stelt, zal de
zendingsleiding haar krachtsinspan
ning ongetwijfeld verhogen.
AN het wijs beleid van de zendings
arbeiders(stersis het te danken,
dat het merendeel der dorpsonderwij
zers in Nieuw-Guinea reeds Papoea's
zijn, ondanks het feit, dat vele Papoe-
ase onderwijzers in de oorlog omkwa
men, vele anderen na de oorlog lagere
ambtenaren bij het Binnenlandse Be
stuur werden en het aantal scholen
sterk uitgebreid werd. De verhouding
tussen Papoease en Indonesische on
derwijzers ligt bij de zending gunsti
ger dan bij de missie.
Ik heb ook mijn zorgen over het
zendingsonderwijs in Nieuw-Guinea.
Ik noemde er reeds één: het grote ge
brek aan bereidheid bij flinke jonge
Nederlandse Christen-onderwijzers met
hoofdakte om naar Nieuw-Guinea te
gaan. Wij zouden er nog een dertigtal
kunnen benoemenWelk een prachtig
stuk zendingswerk ligt hier nietHet
Gouvernement van Nieuw-Guinea
maakt het ons mogelijk door het voor
de volle 100 pet. te subsidiëren
JK HEB nog een veel groter zorg, nl.
dat het lager onderwijs aan de Pa
poea's zo weinig afgestemd is op de
Papoese maatschappij, op wat voor de
opbouw van de nieuwe Papoese sa
menleving een eerste vereiste is. Het
draagt nog te veel het stempel van het
bijbrengen van wat verstandelijke
kennis, het merk van die geest, welke
in de vorige eeuw de leuze voerde:
open meer scholen, dan kunt ge de
gevangenissen sluitenGelukkig mag
ik er aan toevoegen, dat onze zorg op
dit punt de laatste tijd minder groot
geworden is. Een nieuwe geest is over
de regering van Nieuw-Guinea vaar
dig geworden en niet alleen op dit
punt
JK HEB nog een derde zorg, nl. ten
aanzien van de voertaal bij 't noder-
wijs in de dorpsscholen. Om misver
stand te voorkomen wil ik eerst iets
voorop stellen. Zonder actieve beheer
sing van een Westeuropese taal zal
het de Papoea onmogelijk zijn, zijn
zelfstandige plaats in de wereld te
verwerven. Bij de huidige staatkundi
ge verhoudingen tussen Nederland en
Nieuw-Guinea behoeven wij er niet
over te discussiëren, op welke West
europese taal daartoe de keuze zal
vallen. Dat is het Nederlands. Dat bij
het voortgezet lager en middelbaar
onderwijs voor Papoea's het Neder
lands zijn passende plaats moet ont
vangen, bestrijden wij geenszins.
Maar het vervult ons met grote zorg,
dat steeds meer stemmen er krachtig
voor pleiten ook op de honderden
reeds bestaande 3-jarige volksscholen
het Nederlands in plaats van het In
donesisch als voertaal in te voeren. Ik
zwijg nu maar van de schatten geld
die het zou kosten om de honderden
onderwijzers dezer scholen daartoe
eerst Nederlands te leren, en voorts
van de jarenlange stilstand in de ont
wikkeling en uitbreiding van het
volksonderwijs ten gevolge daarvan.
Wat mij in dit streven vooral veront
rust is de heilloze ontwrichting der
Papoese samenleving, die de invoering
van het Nederlands als voertaal op de
volksscholen ten gevolge zou hebben.
Het Nederlands staat immers door
zijn structuur veel verder van de ge-
dachtenwereld der Papoea's af dan het
Indonesisch, omdat het Nederlands ge
dragen wordt door en gevoed uit een
cultuur, die veel meer van de Papoea
cultuur verschilt dan de Aziatische,
welke het Indonesisch als voedings
bodem heeft.
fyJU MOET U niet denken, dat de
zending meent de oude vormen en
bindingen der gesloten Papoese samen
leving te kunnen handhaven. Het ra
dicaal nieuwe, dat de zending brengt,
breekt ze reeds open. De steeds toe
nemende bemoeienis van het Neder
landse bestuur doet dit in nog veel
groter mate. Dat is alles onvermijde
lijk. De Papoea's raken los uit hun
oude verbanden. Maar laat het in een
niet sneller tempo gebeuren dan be
slist noodzakelijk is. De overgang, die
vele Papoea's nu doormaken, is al dui
zelingwekkend. Als we haar nog for
ceren, kan dit slechts heilloze gevol
gen hebben. En we zullen haar in ern
stige mate forceren, indien wij Neder
lands op de volksscholen invoeren
Daarom heeft de zending hiertegen
haar grote bezwaren in het belang der
Papoese bevolking zelf.
JK ZOU nog over vele andere zorgen
J en noden van ons zendingswerk in
Nieuw-Guinea kunnen verhalen: over
het medische zendingswerk, dat niet
op gang komt, omdat wij moeten wach
ten op de invoering van een subsidie
regeling ervoor; over het sociale werk
in de centra, dat we niet kunnen aan
vatten uit gebrek aan gelden over
de problemen van de opbouw ener
zelfstandige kerk in een land dat door
Nederlanders bestuurd wordt en waar
Papoea's met een behoorlijke opleiding
neg ontbreken. Ik stip dit echter al
leen aan. Anders zou dit artikel te
lang worden. Moge het bovenstaande
U duidelijk gemaakt hebben, welk een
zendingstaak de kerk van Christus in
Nederland in Nieuw-Guinea heeft,
welke kansen God nu in Nieuw-Gui
nea voor de verkondiging van Zijn
Evangelie schenkt.
Een zendeling ergens in Afrika
schreef onlangs, dat hij nauwelijks
meer durfde te bidden: Uw Konink
rijk kome! Want het kwam in het ge
bied, waar hij werkte zo overweldi
gend, dat de zending de taak, die daar
uit voor haar voortvloeide, niet meer
vervullen kon. Gods Geest worde vaar
dig over Zijn kerk in Nederland, want
anders zullen onze zendingsarbeiders
in Nieuw-Guinea in eenzelfde nood
komen. Dat is de grootste nood van
ons werk in Nieuw-Guinea.
Ten aanzien van Nieuw-Guinea
en ook ten aanzien van het werk in
Indonesië kunnen wij in deze da
gen het woord van onze Heer herha
len De oogst is wel groot, maar ar
beiders zijn er weinig. Bidt daarom
ders uïtzende in zijn oogst,
de Heer van de oogst, dat Hij arbei-
Met die bede in ons hart zetten wij
ons werk in Nieuw-Guinea voort.
G. P. H. LOCHER
Secretaris Raad voor de Zending
der Nederlands Hervormde kerk.
(Advertentie, Ing. Med.)
(Vervolg van pag. 1)
J^)E MAXIMUM premie-inkomensgrens
ware naar het oordeel van de raad
te stellen op f 6000,dan wel op het
bedrag, hetwelk bij een unificatie van
de inkomensgrenzen voor de verschil
lende sociale verzekeringen zal wor
den vastgesteld.
10e. De premie dient te worden be
taald door de verzekerden. Dit geldt
zowel voor loontrekkenden als voor
zelfstandigen. Bij de loontrekkenden
zal de betaling kunnen geschieden door
middel van de werkgever, waardoor-
betalingsmoeilijkheden tot een mini
mum worden teruggebracht. Voor de
zelfstandigen adviseert de Raad om, in
verband met te verwachten moeilijk
heden bij de inning der premie, bij een
inkomen tot een zekere grens (bijv.
f 2000,bij gehuwden) van premiein
vordering af te zien, en bij daarbij aan
sluitende inkomens tot aan een tweede
grens (bijv. f 3000,— bij gehuwden),
een toenemend perc# itage der premie
in te vorderen.
11e. Indien, volgens de daartoe vast
gestelde normen de premie invorder
baar is gesteld, zal het invorderings
apparaat moeten trachten de premie te
doen betajen. Heeft de invordering
geen resultaat, of ziet het invorderings
apparaat wegens te verwachten hoge
perceptiekosten of om andere redenen
van invordering af, dan dient, naar het
oordeel van de raad, voor elke ver
schuldigde, doch niet betaalde jaar
premie, het toekomstige ouderdoms
pensioen met 2 procent te worden ver
minderd.
12e. De Raad is van oordeel, dat de
financiering van de onderhavige ver
zekering in beginsel volgens het om
slagstelsel dient te geschieden.
13e. Het is waarschijnlijk, dat bij
onmiddellijke volledige invoering de
premie ongeveer 5.5 procent van het
premieplichtig inkomen zal dienen te
bedragen. Bij invoering met een over
gangsregeling van 5 jaar zal geduren
de de eerste vijfjarige periode het pre
mie-percentage ongeveer 4.2 bedragen.
14e De Raad acht de te verwach
ten economische repercussies wel be
langrijk. doch niet zo groot, dat enkel
uit dien hoofde een geleidelijke invoe
ring der verzekering noodzakelijk zou
zijn.
15e. In een aantal gevallen zal aan
passing van bijzondere pensioenvoor
zieningen aan de door de invoering der
onderhavige verzekering geschapen
nieuwe situatie noodzakelijk zijn. Op
grond hiervan en ook om financiële en
andere economische gevolgen beter te
kunnen opvangen, acht de Raad een
overgangsregeling van ten hoogste
5 jaar aanvaardbaar.
16. Voor wat de uitvoering der ver
zekering betreft, is de Raad van me
ning, dat het door hem ontworpen stel
sel geen ruimte laat voor bedrijfstak-
gewijze uitvoering, maar een centraal
uitvoeringsorgaan waar mogelijk
met territoriale vertakkingen nood
zakelijk maakt. Het scheppen van een
zelfstandig, rechtspersoonlijkheid be
zittend lichaam ter uitvoering van de
verzekering, waarin de apparatuur van
de Rijksverzekeringsbank zou kunnen
worden geïncorporeerd, acht de Raad
gewenst.
[N EEN MINDERHEIDSNOTA zeggen
drie leden van de Raad zich niet
*e kunnen verenigen met de invoering
van een verplichte ouderdomsverzeke-
ring voor de gehele bevolking. Aan
vaardbaar zouden zij achten een ver
plichte ouderdomsverzekering voor
loontrekkenden, waarbij nog nader te
wegen ware, of niet een loongrens
moet worden gesteld.
Ten aanzien van de niet-loontrekken-
den ontkennen deze leden niet, dat er
een belangrijk aantal zelfstandigen is,
dat behoefte heeft aan een ouderdoms
voorziening. Voor een optreden van de
overheid ten aanzien van zelfstandigen
bestaat naar het oordeel dezer leden
in beginsel slechts aanleiding voor
zelfstandigen, die niet in staat zijn zelf
voor een ouderdomsvoorziening zorg te
dragen. Zij zouden het meest doeltref
fend kunnen worden geholpen door een
regeling in de trant van de geldende
noodwet ouderdomsvoorziening, waar
bij verschillende wijzigingen wenselijk
zijn.
ballpoints 290
(Advertentie, Ing. Med.)
Om half negen Woensdagavond meld
de zich een 90-jarige grijsaard, de
stoelenmatter W. F. L. uit Amsterdam,
bij het bureau Warmoesstraat van de
hoofdstedelijke politie.
De oude man, die ziek was en wiens
kleding er uitzonderlijk verwaarloosd
uitzag, smeekte de agenten hem voor
de nacht onderdak te verschaffen in
het bureau. „Ik ben uit mijn pension
gezet", klaagde hij, ,.'en ik 'weet niet
wat ik beginnen moet".
In verband met zijn lichamelijke toe
stand belde de politie de geneeskun
dige dienst op. Per ziekenauto werd
de grijsaard naar het gemeentelijk
verzorgingstehuis aan de Roeterstraat
gebracht.
Wie schetst de verbazing van de per
soneelsleden aldaar, toen zij hem ter
ruste legden en daarbij tot de ontdek
king kwamen, dat hij drie spaarbank
boekjes op zak had waarop een totaal
bedrag van f 7800.was ingeschreven,
terwijl zij bovendien in zijn kleding
nog f 300.— aan contanten aantroffen.
De politie vermoedt, dat de man het
pension is uitgezet, omdat hii moeilijk
afstand kon doen van zijn geld en zich
daarom aan de huur trachtte te ont
trekken.
QM in ons dichtbevolkte land dag en
nacht te zorgen voor orde, rust cn
veiligheid van de bevolking is een
groot aantal politicmannen nodig.
Door allerlei omstandigheden is er op
het ogenblik echter een groot tekort
aan personeel om deze taak naar be
horen te vervullen. De leiding van de
Rijkspolitie heeft daarom besloten een
landelijke actie te voeren, met het
doel jongemannen van 21 tot 28 jaar
te wijzen op de mogelijkheid van
dienstneming.
De Rijkspolitie vindt haar arbeids
terrein in hoofdzaak op het platteland,
in de kleine steden, dorpen en ge
huchten, op de verkeerswegen daar
tussen en op de waterwegen. De uit
gebreidheid van dit gebied brengt met
zich mede, dat de te verrichten werk
zaamheden van een aantrekkelijke
veelzijdigheid zijn.
Doch ook in de middelgrote gemeen
ten kan men de Rijkspolitie aantrèf-
fen. Deze mannen zijn ingedeeld bij
een Parketgroep, die diensten verricht
in de rechtzaal, belast is met het
transport van gevangenen, het beteke
nen van gerechtelijke stukken enz.
Verder bestaan er nog de mannen van
de verkeersgroepen. Meestal hebben
zij hun standplaats in de grote stad
om vandaar uit met een stationcar of
motor toezicht te houden op het ver
keer op de grote wegen en in te grij
pen als er moeilijkheden ontstaan of
ongelukken hebben plaats gevonden.
Tenslotte bestaat het corps uit gewest-
W
(Schep vreugde int leven s
^rdrilft Uw zorgen. 1
pittige smook houdt U
"°We'e»fr,s.
u,verf m
IJ—W'
de échte
kauwgom
(Advertentie, Ing. Med.)
B. en W. van Rotterdam geven aan de
gemeenteraad in overweging in begin
sel te besluiten tot de aanleg van een
vliegveld in de Zestienhovense Polder
en zy vragen verder machtiging de no
dige onderhandelingen voort te zetten.
Nadat gebleken was, dat voor de tot
standkoming van een luchthaven in de
polder Schieveen, ter vervanging van
geeft U precies
wat U nodig hebtl
het verloren gegane vliegveld Waal
haven, voorhands niet op de nodige me
dewerking van de regering kon wor
den gerekend, zijn B en W zich niet
temin blijven beijveren om Rotterdam
in het bezit van een luchtvaartterrein
te stellen.
Nu tengevolge van een wijziging in
de bestemming van het vliegveld Ypen-
burg de beide aldaar gevestigde oplei
dingsinstituten, de Rijksluchtvaartschool
en de Nationale Luchtvaartschool, zul
len worden verplaatst, hebben B en W
onder de aandacht van de minister van
Verkeer en Waterstaat gebracht, dat
Rotterdam in staat is in Zestienhoven
een gunstige vestigingsplaats voor de
beide instituten te bieden. De minister
heeft zich inmiddels bereid verklaard
medewerking te verlenen aan vestiging
van de scholen aldaar, mits voor de
nodige investeringen een aannemelijke
basis zal worden gevonden. Het plan
.bestaat uit de aanleg van een veld van
800 bij 800 meter. De kosten van de
aanleg en inrichting, die, ongerekend
de waarde van de grond, naar raming
f 2.000.000.bedragen, zullen voor re
kening van de gemeente komen. De
totstandkoming van bedoeld vliegveld
biedt tevens de mogelijkheid tot het
aantrekken van op luchtvaartgebied
werkzame ondernemingen. Het veld
zal voorts dienen als uitwijkplaats voor
helicopters.
(Advertentie, Ing. Med.)
Woensdag was het Nederlandse we
reldje der lichte muziek in Hilversum
verenigd om de Amerikaanse gast Mitch
Miller, te wiens ere gisteravond in de
woning van de heer Jacq Philips, di
recteur van „Phonogram", een cocktail
party werd aangericht. Vrijwel alle
bekende figuren uit de kring van d„
lichte muze waren aanwezig,
's Morgens had Miller in de studio van
„Phonogram" te Hilversum vertoefd,
waar hij kennis maakte met Heieentje
van Capelle, die in een Volendammer
costuum was gestoken en ter wille
van de foto voor Amerika de grote be
baarde Mitch een kusje gaf. Zij boor.
hem ook een Volcndamse pop aan voor
zijn dochtertje Miller op zijn beurt
luisterde naar een opgenomen, proef-
plaat, waarop Heleentje een liedje
zingt. In Amerika is een plaat van de
jonge Amerikaan Jimmy Boyd ge
maakt. Die twee platen zullen worden
gecombineerd en zo zal een Transatlan
tisch duet tot stand komen.
Gisteravond aan de vooravond van zijn
tiende verjaardag, is het zoontje van de
heer J. v. d. Laar te Someren onder een
auto gekomen en op slag gedood. De
jongen wilde met zijn fiets achter een
autobus links af slaan. Op hetzelfde mo
ment kwam een trailer ar" ijden, die de
jongen tegen het wegdek smakte, waar
door hij op slag werd gedood.
(Vervolg van pag, 1)
f)E HEER I. A. ALER, die op 3
Mei 1896 te Amsterdam werd ge
boren, behaalde in 1918 zijn vliegbre
vet en werd in 1920 benoemd tot eer
ste luitenant-vliegenier. In 1925 is hij
ais officier op non-actief gesteld en
was toen een jaar invlieger bij de Na
tionale Vliegtuig Industrie te Rotter
dam. Daarna werd hij aangesteld bij
de KLM als vlieger in algemene
dienst. In 1932 werd hij chef van het
gehele vliegbedrijf van de KLM. In
de oorlogsdagen van 1940 had hij een
staffunctie als kapitein-vlieger bij het
veldleger. In Mei 1942 raakte hij in
Duitse krijgsgevangenschap. In Fe
bruari 1946 nam hij als kolonel het
directoraat luchtstrijdkrachten in En
geland over. Enkele maanden later
kreeg hij de taak in Nederland mee
te helpen aan de opbouw van onze
luchtstrijdkrachten.
Op 1 November 1948 werd de gene-
raal-majoor vlieger Aler benoemd tot
permanent vertegenwoordiger van
Nederland bij de staf van de West-
Europese Militaire Unie te Londen.
Toen luitenant-generaal C. Giebel als
chef-luchtmachtstaf heenging, op 15
September 1950, werd luitenant-gene-
raal-vlieger Aler zijn opvolger. Hoe
wel generaal Aler op 1 Mei 1952
reeds pensioengerechtigd was is hij,
op verzoek van de minister van Oor
log. als chef Luchtmachtstaf aangeble
ven Op 1 November 1953 heeft gene
raal Aler de Koninklijke Luchtmacht
met pensioen verlaten. Hij is nadien
commissaris geworden van de N.V
Koninklijke Vliegtuigenfabriek Fokker
te Amsterdam.
deskundigen, districtrechercheurs,
Rijksspeurhondengeleiders, fotografen
e.d. Het spreekt vanzelf, dat men niet
direct bij deze bijzondere diensten
kan worden geplaa t.
Vooraf moet eerst een paar jaar
politiepractijk bij één der groepen van
de landdienst worden opgedaan en
voorts ligt het voor de hand, dat voor
deze diensten bijondere aanleg een
eei'ste vereiste is. Zij, die zich geroe
pen voelen deel te gaan uitmaken van
de Rijkspolitie kunnen zich in verbin-
di,.0 stellen met een groepscomman
dant der Rijkspolitie in de omgeving.
Laatstgenoemde kan volledige inlich
tingen verstrekken en vertellen welke
stappen ondernomen moeten worden
voor mogelijke sollicitaties.
De bureaux van de onderscheiden
organisaties in de tabaksindustrie wor
den de laatste tijd herhaaldelijk opge
beld door particulieren, winkeliers of
grossiers, met do vraag welke instantie
in de tabaksbranche de verzegelde
banderollen in ontvangst neemt.
Er gaat blijkbaar een gerucht door
het land over een zekere waarde, die
aan de gebruikte accijnsbanderollen
zou kunnen worden gehecht, daar de
gene, die een zeer groot aantal bande
rollen heeft verzameld, een t.b.c.-pa-
tiënt enige tijd in het sanatorium kan
laten verblijven.
Een ander gerucht spreekt van uit
zending van een kind naar een vacan-
tiehuis, wanneer de som van de op de
verzamelde banderollen vermelde
prijzen een bedrag van 1 millioen gul
den overtreft. Nu eens moeten het si-
garenringen zijn, dan weer doosbande
rolles of sigarettenbanderollen met
drie leeuwen, enz. enz.
Dat deze geruchten zeer ernstig wor
den opgevat blijkt ook wel uit de brie
ven, die functionarissen van grote kan
toren schrijven om nadere inlichtingen
te verkrijgen, teneinde aan de actie zo
doeltreffend mogelijk te kunnen mede
werken.
Ondanks alle goede bedoelingen dient
evenwel te worden verklaard, dat een
dergelijke actie niet uitgaat van de
gezamenlijke organisatie van fabri
kanten in de tabaksbranche, noch van
een van die organisaties afzonderlijk.
Voorts vernamen wij, dat de gebruik
te banderollen geen geldelijke waarde
hebben.
Aardijk, pass. 10-3 Bermudas naar Le
Havre Aldabi, 10-3 van Bahia naar
Las Palmas Aludra, pass. 10-3 15.10
uur Vlissingen naar Antwerpen Am-
stelvaart, 10-3 van Yokohama naar Port
land Annenkerk, 10-3 van Lissabon
naar Marseille Averdijk, pass. 10-3
Scillys naar New York Alhena, 9-3 te
Montevideo Almdijk, 10-3 van Antwer
pen teHavana Aludra, 11-3 van St
Vincent (KV) te A'dam Amor, 10-3
van A'dam naar R'dam Ampenan, 10-3
te Colombo, vertr. 11-3 van Colombo naar
Eelawan Aagtekerk, 10-3 van Manilla
naar Spain Bacchus, pass. 10-3 23-20
uur Vlissingen naar Antwerpen Blom-
mersdijk, 10-3 te New York Bonaire,
10-3 van Port of Spain naar Paramaribo
(verbetering) Boskoop,. 10-3 van A'
dam te Hamburg Blommersdijk, 9-3
van Newport News naar New York
Boissevain, 10-3 van Kaapstad naar Port
Elizabeth Bonaire, 10-3 van Port of
Spain naar Middlesbro Boschfontein,
10-3 van Marseille naar Southampton
Caltex Nederland (t), pass. 10-3 Kaap St
Vincent naar R'dam Celebes, 10-3 te
Londen Dongedijk, 10-3 te R'dam
Dido, 10-3 van Bilbao naar Oporto
Drente, pass. 10-3 Gibraltar naar R'dam
Eendracht, pass. 10-3 Finisterre naar
Bremen Ena (t). 10-3 van Miri naar
Pladju Farmsum, 10-3 van Panama
kanaal naar Liverpool Felipes, 11-2 te
Padang Gaasterkerk, 11-3 te Fremantle
verwacht Garoet, 10-3 van Port Said
naar Genua Gooiland, 10-3 van Itajai
naar Rio Grande do Sul Gaasterland,
10-3 te A'dam Helena, 10-3 van R'
dam naar A'dam Heelsum, 9-3 van Sa
vanna naar Le Havre Ivoorkust, 10-3
van Hamburg te A'dam Indrapoera,
10-3 van Singanore naar Tandjong Priok
Japara (KRL), 10-3 te Cheribon
Johan van Oldenbarnevelt, pass. 11-3 Gi
braltar naar A'dam Kertosono, 7-3 te
Vancouver Kieldrecht, 11-3 van R'dam
naar Hamburg Kota Agoeng, pass. 10-3
Finisterre naar Port Said Leersum,
10-3 te Hamburg Laagkerk, 11-3 van
Karachi naar Bombay Larenberg, 11-3
van A'dam naar Hamburg Lieve Vrou-
wekerk, 17-3 van Port Said naar Spezia
Lindekerk, pass. 11-3 Gibraltar naar Port
Said Luna, 10-3 van Aghia Marina
naar Thessaloniki Maasdam, 10-3 480
mijl zuid ten oosten van Kaap Hatteras
naar New York Maashaven, 10-3 te
Avonmouth Muiderkerk, 18-3 te Aden
Markelo, 10-3 te R'dam Meliskerk,
11-3 te Port Swettenham Nieuw-Am-
sterdam, 11-3 te Barbados verwacht
Oranjestad, 10-3 van Cristobal naar
Puerto Omala (tl, pass. 10-3 Ceylon
naar Cochin Oranjefontein, 10-3 te Las
Palmas Rijnland, 10-3 van Rio de Ja
neiro naar Montevideo Rafaela (t), 10-3
van Bangkok naar Pladju Rijnkerk,
10-3 te Yokohama Salatiga, 10-3 te
Bombay Sibajak, 11-3 te Sydney
Soestdijk, 11-3 te Belawan Straat
Banka, 11-3 te Beira verwacht Som-
melsdyk, 9-3 te Pauls Boro Stad Lei
den, 10-3 te New Orleans Tabinta,
11-3 te New Orleans Talisse, pass. 10-3
Minikoy naar Djibouti Tamo, pass.
10-3 Teneriffe naar Rio de Janeiro
Tarakan, 10-3 van Madras naar Calcutta
Taria (t),10-3 rede Miri Tawali,
10-3 te Port Said Thalatta. 10-3 te
Suez Tomini, pass. 10-3 21 uur Oues-
sant, 12-3 12 uur te Hoek van Holland
verwacht Tara, 10-3 van Buenos Aires
naar Montevideo Tiba, pass. 11-3 Ma
deira naar R'dam Tjimenteng, 11-3 te
Kaapstad Van Spilbergen, 10-3 van
Lebito naar Loma Waterman, 10-3 te
Halifax Willem Ruys, 10-3 van Tand-
iong Priok naar Singapore Willemstad,
10-.3 van A'dam naar Hamburg West-
land, pass 10-3 ten oosten van Kaap
Verdische Eilanden naar Las Palmas
7eeland (KRL). 11-1 te Halifax Zuider
kruis, 10-3 530 mijl west van Monrovia
naar Kaapstad.