Veel Duitsers tooien zich met
valse adelsnamen
f De Kampioen f
MODE
Te groot respect voor titels
SABENA zoekt naar grotere
hefschroefvliegtuigen
Woningruil
I
Oplichters varen
er wel bij
Uitgeest
Weer vijf stemdistricten
Twee motoren en blindvlieginstrumenten nodig
v<$%> W"" r
Hoge verwachtingen voor
de toekomst
net zelfst. meisje
Schoenmaker
ongem. woonruimte
VERLOREN:
EEN RESERVEWIEL
KLEINE HANDELS
ADVERTENTIES
Gratis
Prima zeemleer
Aangeboden
Honingzoete
Goedkope kaas!
De beste permanent
Aangeboden
Wilt gij timmeren?
Kleine motoren
sTVos
„De Philatelist"
Eduard Scheurman
Keuze uit 200 merkfietsen
g ZILVERSTRAAT 6 TEL. 3930 8
Verhuis-
Hebt U stencilwerk?
Schrijfmachines
Frequentiemodulatie
Uw gebit stuk?
Huistelefoons
Sleutelspecialist
Als U iets zoekt
Bel 2312
DINSDAG 28 MAART 1954
(Van onze correspondent te Bonn)
IN EEN recent artikel hebben wij reeds verteld, dat er in Duitsland,
hoewel er al sedert 1918 geen monarchie meer bestaat, toch altijd nog
een vrij sterke monarchistische stroming waar te nemen valt. De Duit
sers hebben nu al 35 jaar lang onder diverse republikeinse staatsvor
men geleefd, maar ondanks de republiek leggen zij nog altijd een bij
zondere, bijna serviele hoogachting voor dragers van adellijke namen
en titels aan de dag. Het zal wel in hun volksaard liggen. Veel Duit
sers zien in, dat dit een zwak van hen is, want ze maken er heel wat
mopjes over. En oplichters maken telkenmale op handige wijze mis
bruik van deze eigenaardigheid van hun landgenoten.
J^EN OPLICHTER, die de mensen
geld wil afzetten of op andere
wijze wil bedotten, bereikt in Duits
land zijn doel altijd veel vlugger
wanneer hij heel brutaal een valse
adellijke naam aanneemt of een naam
aanneemt of een predicaat voor zijn
naam zet, dat hem helemaal niet toe
komt. Hotelportiers, kellners en ande
re gedienstige geesten zullen als knip
messen voor hem buigen. Tal van
deuren, die anders voftr hem geslo
ten waren gebleven, gaan nu als bij
toverslag opeens wagenwijd voor hem
opén, en hij wordt met de grootste
hartelijkheid en gastvrijheid in krin
gen opgenomen, die vroeger niet naar
hem omgekeken zouden hebben.
Het hoofd van het bureau voor ju
ridische aangelegenheden van de Ham-
burgse Senaat, Oberregierungsrat E.
Peters, heeft kort geleden nog eens
op een lezing verteld, dat zijn bur-
reau alleen zich op dat ogenblik met
de gevallen van liefst vijf „Fürsten"
in Nederland zouden we ze, omdat
het geen regerende vorsten zijn
„prinsen" noemenbezig hield, die
alle vijf hun titels voerden zonder
er maar ook enige aanspraak op te
mogen maken.
Het is tegenwoordig bij onze ooste
lijke buren heus niet zo moeilijk zich
voor een aristocraat uit te geven zon
der het te zijn. Vooral wanneer men
er met een ietwat treurig gezicht bij
vertelt, dat men uit het Oosten, waar
de communisten de baas zijn, is ge
vlucht en dat men daarginds al zijn
bezittingen verloren heeft. Zo'n „Hoch
stapler" gek, dat wij daarvoor in
Nederland geen eigen woord hebben
gaat dikwijls heel geraffineerd te
werk. Het is langzamerhand een al
veelvuldig voorkomende bedriegers
truc geworden, dat men doopactes van
zichzelf of van een zogenaamd adel
lijke voorvader laat vervalsen, dat
men er een fotocopie van maakt en
dat men daarmee vervolgens naar de
een of de andere ambtenaar van de
burgerlijke stand toestapt om er een
fraai stempel op te laten zetten en
het document zo te laten legaliseren.
Het Archief van de Adel, dat op
het slot Schönstadt, niet ver van Mar
burg aan de Lahn, is ondergebracht,
heeft zich, met het oog op de vele
pseudo-aristocratische oplichters, al
genoodzaakt gezien tegenwoordig, in
samenwerking met de autoriteiten van
de diverse West-Duitse bondslanden,
iedere maand een lange lijst te pu
bliceren met reeksen namen van per
sonen, die zich pralend prins of graaf
of baron of maar simpel „von" lieten
noemen, zonder dit in werkelijkheid
te zijn.
JJIT EEN handboek voor de adel, dat
bij een uitgever te Glücksburg in
Sleeswiik-Holstein is verschenen, blijkt
dat vijftien procent van de mannelij
ke leden van de Duitse adel in de
tweede wereldoorlog gevallen is. Be-
Voor de verkiezing voor de Provin
ciale Staten op Woensdag 21 April,
zijn wederom voor onze gemeente vijf
stemdistricten vastgesteld.
Stembureau I zetelt in het Gemeen
tehuis en omvat de kiezers van Ane-
monenpad, Boekdrukkerspad, Hoge-
weg t.e.m. no. 1Q7, Ixiapad, Jacobstr.,
Koningin Wilhelminastraat, Kuipers
pad, Langebuurt, Westergeest t.e.m.
no. 55, Meerpad, Middelweg vanaf ,o,
19 t.e.m. no. 117, Slimpad, Narcissen-
pad en Ziendijk t.e.m. no. .7.
Stembureau II houdt zitting in het
Badhuis enomVat de kiezers van Ach
terpad, Bonkenburg, Burgemeester van
Nienesstraat, Castricummerweg, Cor-
nelis Corneliszoonstraat, Groot- en
Klein Dorregeest, Hoorne, Kerkbuurt,
Lagedijk, Limmerweg, Loet, Middel
weg van 1 t.e.m. 24, Nieuwland, Schar-
lo en Sluisbuurt.
Stembureau III zetelt in zaal Baltus
en omvat Busch en Dam van no. 15
t.e.m. 21, Hogeweg vanaf no. 109, Mid
delweg van no. 119 t.e.m. 181, Tulp
straat, Verzetstraat en Wêstergeest
vanaf no. 57.
Stembureau IV is gevestigd in café
Gast en omvat Bergstraat, Burgemees
ter van Lithstra.t, Burgemeester van
Roosmalenstraat, Busch en Dam t.'
no. 14, Communicatieweg, Hogeweg,
Kleis, restant Middelweg, Provinciale-
weg, Spoorliin, Stationsplein, Tolweg,
Waldijk, Weeg, J. E. de Witstraat,
Ziendervaart en Ziendijk restant.
Stembureau V zetelt in de openbare
lagere school te Markenbinnen en
omvat de kiezers van het dorp Mar
kenbinnen.
VEEL UITGEESTERS BIJ
STILLE OMGANG
Na een kort lof in de parochie
kerk heeft een groot aantal R.K.
dorpsgenoten deelgenomen aan de
Stille Omgang te Amsterdam. Al
daar werd in de St. Anna kerk aan
de Wittenburgergracht de H. Mis
opgedragen door kapelaan Klinken
berg. Des morgens om pl.m. 7 uur
arriveerde men wederom aan het
station te Uitgeest.
halve de gesneuvelden - onder hen
bevond zich ook de oudste zoon van
de gewezen kroonprins, die al in Mei
'40 op 33-jarige leeftijd als eerste lui
tenant zijn leven in Frankrijk verloor
heeft men ook nog onteibaar veel
leden van de adel, die zich nog altijd
in vreemde gevangenschap bevinden.
Van velen hunner weet men niet waar
zij gebleven zijn en zelfs niet of ze
nog in leven zijn. Van anderen weer
kan men met zekerheid zeggen, dat
ze gestorven zijn.
Hertog Georg van Saksen-Meinin-
gen, wiens dochter Regina in Mei 1951
te Nancy met veel pronk en praal met
de Oostenrijkse (én Hongaarse) troon
pretendent Otto van Habsbrug in het
huwelijk is getreden, meende tegen
het einde van de oorlog dat hij niet
voor de Russen op de vlucht hoefde
te slaan. Hij werd gevangen genomen
en naar Siberië gebracht, waar hij al
in 1946 ove.rleden is. Zijn oudste zoon
was in Frankrijk aan de Somme ge
sneuveld.
„Keizerin Hermine, de tweede echt
genote van ex-keizer Wilhelm II, met
wie hij eerst in ballingschap in 1922
te Doorn gehuwd was, is, nadat ze
eerst geruime tijd door de Russen ge
vangen was gehouden, in de zomer
van 1947 te Frankfurt aan de Oder,
in de zogenaamde Oost-zone van
Duitsland, onder naar men zegt nogal
geheimzinnige omstandigheden, ge
storven. Tevergeefs had zij ettelijke
malen gevraagd naar het westen van
Duitsland te mogen reizen.
Het was namelijk de wens van de
ex-keizer geweest, dat zij aan zijn zij
de te Doorn zou worden bijgezet en
dat hun beide kisten later naar Post
dam zouden worden gebracht. Veran
derde omstandigheden hebben er toe
geleid dat het stoffelijk overschot
van prinses Hermina alleen naar
Potsdam werd vervoerd
Drie en veertig procent van de le
den van de Duitse adel dat is dus
bijna de helft! heeft huwelijken
met „burgerlijke" partners gesloten.
Ook vier prinsessen uit het keizerlijk-
koninklijke huis Hohenzollern zijn met
niet-adellijke mannen getrouwd. Een
ervan, prinses Cecilie, is de jongste
dochter van de vroegere kroonprins
en dus een zuster van de huidige
troonpret&ident, Louis Ferdinand. Zij
is in 1949 op het oude stamslot Ho
henzollern met een Amerikaanse ar
chitect, Clyde Kenneth Harris in het
huwelijk getreden. Harris kwam als
Amerikaanse officier naar Europa, in
het leger dat een groot gedeelte van
Duitsland veroverdeDe drie an-
derde Hohhenzollernse prinsessen heten
tegenwoordig mevrouw Hug, mevrouw
Mees en mevrouw Schmalz (wat het
Duitse woord voor reuzel is!)
f>f; 'W
v -•«& iïVs
THEN WIJ dezer dagen op de Brusselse lieliliaven aan de Groendreef
neerstreken met een Sabena helicopter en 10 minuten later in hel
centrum van Brussel liepen, kwamen wij heel sterk onder de indruk
van de mogelijkheden van dit lype vliegtuig. Want ook al zijn de hui
dige helicopters beduidend langzamer dan de vaste-vleugel-vliegtuigen,
dank zij het feit dat de hefschroevers van stadscentrum tot stadscen
trum vliegen reduceren zij de reistijd in belangrijke mate. Wij hadden
in Brussel een onderhoud met een zegsman van de Sabena en vroegen
hem of de maatschappij tevreden is over de tot heden bereikte resul
taten met haar helicopterdiensten. Het antwoord luidde bevestigend.
Er zijn in totaal nu al bijna 5000 passagiers door de helicopters van de
Sabena vervoerd. De gemiddelde bezettingsgraad van de machines is
5565°/o. Deze bezettingsgraad heeft bij de helicopters echter geen
absolute waarde, want de Sabena heeft liever één passagier voor New
York dan zeven voor Brussel. En die worden op deze wijze aange
trokken.
£)E SABENA zal tot 1956 blijven vlie
gen met de vier Sikorsky's S-55, die
zij thans in dienst heeft. Deze Sikors
ky's kunnen zeven passagiers met ba
gage vervoeren. Tussen 1956 en 1960
zal echter de Belgische Nationale
luchtvaartmaatschappij gaan vliegen
met een grotere helicopter, die zal zijn
voorzien van twee motoren en blind
vlieginstrumenten, en die 15 tot 18
passagiers zal kunnen vervoeren. Dank
zij de twee motoren zullen deze heli
copters veiliger zijn boven dichtbe
volkte stadscentra. En dank zij de
blindvlieginstrumenten zal ook in de
wolken en tijdens mist kunnen wor
den gevlogen. Na 1960 verwacht de
Sabena reusachtige helicopters die 40
tot 60 passagiers kunnen bergen en die
lagere exploitatiekosten zullen hebben
dan de huidige Convairs en Dakota's.
Volgens onze Sabena-zegsman wordt
de helicopter bij wijze van spreken
met de dag goedkoper. Nu nog moet
op de S-55 alleen al voor de rotor na
elk uur vliegen f 350,worden afge
schreven. Deze rotor heeft namelijk
slechts een levensduur van 1200 vlieg
uren. Sikorsky zou thans werken aan
een rotor met een „oneindig" aantal
vlieguren, waardoor deze kosten van
f 350.per uur vrijwel vervallen. De
in onze dagbladen verschenen berich
ten, dat de Sabena nog dit jaar de S-56
in dienst zal nemen, zijn onjuist.
Deze nieuwe Sikorsky, waarvan het
prototype onlangs gevlogen heeft, zal
pas over een jaar of twee voor civiel
gebruik beschikbaar zijn. Hoewel de
Sabena de ontwikkeling van de S-56
met belangstelling volgt is het niet ge
zegd, dat zij deze machine zal aan
schaffen. Zij heeft ook belangstelling
voor de Piasecki en andere helicopters.
De Sikorsky S-56 inmiddels kan 35
pasagiers vervoeren, heeft twee moto
ren in gestroomlijnde gondels naast de
romp, en is voorzien van een intrek
baar landingsgestel.
yOEN WIJ onlangs in een S-55 tijdens
een sneeuwstorm boven Brussel
vlogen, vroegen wij ons onwillekeurig
af, of helicopters geen last hebben van
ijsafzetting. Wij hebben dit onze Sa
bena-zegsman gevraagd. Hij antwoord
de daarop, dat de ijsafzetting tot heden
bij de Sabena-helicopters nog geen
enkel probleem heeft opgeleverd. Er
wordt met de huidige helicopters niet
in de wolken gevlogen en ijsafzetting
treedt namelijk altijd in de wolken op.
Bovendien zou de buigzaamheid van
de rotobladen ijsafzetting tegen gaan,
terwijl eventuele ijsstukjes, die zich
hebben afgezet, door de middelpunt
vliedende kracht van de rotor worden
afgeslingerd. Wanneer de helicopters
straks blindvlieginstrumenten krijgen,
dan zal wèl door de wolken worden
gevlogen, en dan zal de kans op ijs
afzetting op de rotorbladen ongetwij
feld groter zijn. Vandaar dan ook dat
van de S-56 reeds wordt vermeld, dat
zij van een ijsbestrijdingsin^tallatie is
voorzien.
Als de tweemotorige helicopters in
gebruik komen gaat de Sabena waar
schijnlijk óók op Parijs vliegen. On
langs werd met de S-55 reeds een
proefvlucht naar Parijs gemaakt. De
helicopter deed er 2 uur en 20 minuten
over. De afstand is nog wat te groot
en de S-55 kan op deze afstand maar
vier passagiers meenemen. Deze vlucht
naar Parijs was dan ook mjn of meer
een „stuntvlucht". Eenzelfde soort
vlucht naar Londen heeft de Sabena
op haar programma staan.
Getrouwd: 22 Maart
Wilt DE VRIES
en
GUUS KOOGE.
Livingstonelaan 20.
Vereniging Transvaal,
Zuid-Afrika.
Op 1 April 1954 hopen
onze geliefde Zus en Zwager
K. SLOOT
en
E. SLOOT—DEKKER
hun 12 -jarige echtver
eniging te herdenken.
M. GOUDA
M. GOUDA—DEKKER
en kinderen.
Egmond aan Zee,
Duinstraat 33.
Heden overleed zacht,
en kalm onze beste
Vader, Behuwd- en
Grootvader
PIETER JOHAN
PORTEGIJS,
Weduwnaar van
BETJE VRIESMAN,
in de ouderdom van
76 jaar.
Den Haag,
P. PORTEGIJS
J. C. PORTEGIJS—
BREEDVELD
Alkmaar,
A. BIERSTEKER—
PORTEGIJS
J. BIERSTEKER
Amsterdam,
M. PORTEGIJS
Alkmaar,
G. D. VAN HOUTEN
—PORTEGIJS
A. VAN HOUTEN
en kleinkinderen.
Alkmaar, 21 Maart 1954
Veerstraat 1.
De begrafenis zal plaats
vinden Donderdag 25
Maart a.s., des namid
dags 3 uur op de Alge
mene Begraafplaats te
Alkmaar.
Vooraf 2 uur rouw
dienst in het Hof van
Sonoy.
GEVRAAGD
in doktersgezin, v. d. en n.
Mevr. BUSQUET,
Egmonderstraat 16.
GEVRAAGD
moet goed vakman zijn.
E. DE VRIES, Schoen
makerij-Lederhandel,
Achterstr. 60, Alkmaar.
aangeb. kt. vrije woning m.
tuin voor grotere woning.
Br. no. A 311 bur. v. d. bl.
Vesten in een zeer grote
sortering, in kant en 3'®
pique va
nat
Kinderkraagjes, leuke kant
stof -| 15
Corsages in een enorm grote
Lentesortering o.a- viooltjes
en veld bouquetjes ^15
Hoofddoeken, frisse <f 95
ruit, in 4 dessins
Zijden Shawl, onkreukbaar.,
pracht kwaliteit, in 4
fraaie dessins
Linksgeweven Wandelkous
met Perion versterkt, de alom
bekende kous met het loodje,
in alle mode kleuren
Linksgeweven kous met
nylon versterkt, bet overbe
kende merk met het *y 75
Leeuwtje
Nylon kous „Libelle", 15
Denier pracht kwali- A95
teit, zeer elastisch
„Libelle", Nylon wandel-
kous, zeer modieus, 50
denier, super a25
elastisch
A L KM AAR
DAME ZOEKT
Br. no. A 309 bur. v. d. bl.
op WOENSDAG 3-3-'54
met band en hydr. crick
van vrachtauto te Heiloo.
Bericht of aanwijzingen
gaarne aan Transportbedr.
„Leusink", Rijksweg 46,
Gaanderen.
(Tel. K 8350—3367)
GEVRAAGD
ZIT-SLAAPKAMER
met kookgelegenheid.
Br. no. A 310 bur. v. d. bl.
Uitsluitend v. zakenlieden
Prijs: 4 gedrukte regels
grote kop inbegrepen
1.50, elke reg. meer 0.30
Kopy minstens
één das tevoren
Doet allen mee aan de gra
tis prijsvraag van
Wasmachine huls Jan Stmijs
Hoogstraat 8, Alkmaar.
en 10 korting.
Fa. T. WOLZAK,
Mient 20. Telefoon 2266.
grote partij z. g. a. n. motor
buitenbanden 32519 en
35019 als nieuw. Speciale
prijs.
Rossen de Bandenman
van Alkmaar.
Jaffa's 8 -voor 1.Onze
bekende kwaliteit Pinda's
steeds vers gebrand.
Jan van der Pol, In de
Banaan, Laat 174. Tel. 2682
Oude Commissiekaas N.H.
40 28 ct. p. 100 gram.
Volvet belegen 27 ct. p. 100
gr., Oude Edammer N.H.
40+ per stuk 3.75. Verse
Roomboter 2.p. kg.,
Grasboter 1.95 p. y2 kg.
Verse Eieren v.a. 10 v. 1.-
Meijroos, Schoutenstraat.
Telefoon 3057.
geeft
Marie van Vliet voor f 6.50
Ritsevoort 10, Telef. 3763.
grote partij z. g. a. n. auto
buitenbanden 64015 en
diverse andere maten 14.
15, 16 en 17 inch, z. g. a. n.
in diverse kwaliteiten.
Kossen de Bandenman
van Alkmaar.
Koopt dan Uw hout bij
Steyn, Zeswielen.
Lederwaren reparatie
Koffers en sportartikelen.
Fa. J. Chatillon,
Schoutenstr. 6 - Tel. 3987
1/201/30 pk geschikt
voor alle doeleinden, „le
vende" etalagereclame. La
boratoria (roermotoren),
Noodventilatoren enz.
Techn. Bur. Kamper,
Laat 203205, Alkmaar
Prijsverlaging
Schoenreparatie van het
beste zoolleer en vakliedeD
met diploma's waarborgen
U 't beste. Herenzolen 2.90,
dameszolen 2.40. Van het
beste zooirubber: herenzolen
1.90, dameszolen 1.50. Keu
rige en waterdichte afwer
king. Op kleine karweitjes
kan gewacht worden.
Chatillon, de echte super
largo, alléén Hoogstr. 15 en
20. Telef. 4145, Alkmaar.
Schoenen vergroten en vor
men naar de voet en anti
slip.
Speciaal adres voor verven
van schoenen, tassen enz.
Schoenen per bode gebracht
dezelfde dag klaar.
Machinale Schoenmakerij,
Baanpad 17, Alkmaar. Eer
ste kwaliteit bruin en zwart
rubber, alles naar maat.
Herenzolen rubber 1.50
Dameszolen rubber 1.25
Kinderzolen rubber 1.00
onderzetten inbegrepen.
Postzegel-Albumhandel
Huigbrouwerstraat 18.
Alléénverkoop
Ka-I5é-Albums.
Tesselaar, Alkmaar.
Kleding naar maat. Keren,
veranderen aan alle kle
dingstukken.
Bierkade 10, Alkmaar.
Benedenweg 96c,
St. Pancras-Zuid.
MAGNEET in 6 kleuren met
oliebadkast, vanaf
RUDGE, Engelands beste rij-
wiel, vanaf I
SERVA Eng. model dubbele
remmen, roestvrije velgen, P
lamp. slot, jasscherm, compl.
SIMPLEX in alle uitvoeringen r
een goed rijwiel, vanaf
Ons RECL. RIJWIEL, geheel
compleet met lamp, slot,
jasscherm
Ons RECL. SPORTRIJWIEL
Eng. model, dubb. remmen,
lamp, slot, jasscherm, in kleur
Compleet
KINDERRIJWIEL voor elke
leeftijd, in kleur, vanaf
AL DEZE RIJWIELEN EN BROMFIETSEN
OOK LEVERBAAR IN HÜURKOOP
transformatoren voor stof
zuigers, wasmachines,
hoogtezon, enz., goedkoper
dan ombouwen.
Techn.-Bur. Kamper,
Laat 208-205, Alkmaar.
Wij verzorgen het vakkun
dig voor U. Vandaag ge
bracht morgen gereed.
Hoebee's Copieerinrichting
(Inst. Burdorf) Langestr. 91
Alkmaar Tel. 2497
telmachines te huur, per
dag, per week, per maand.
Kantoormach.handel „De
Lichte Toets", J. C. v. d.
Veer, Regulierslaan 20,
Alkmaar. Tel. 4551.
Bekend onder F.M. U kunt
elk toestel voor dit nieuwe
ontvangsysteem geschikt
maken. Vraagt inlichtingen
bij Techn.-Bur. Kamper,
Laat 203-205 - Alkmaar.
Rep. worden de gehele dag
aangenomen, ook 's avonds
en nog dezelfde dag klaar!
Nieuwpoortslaan 127 2 x b.
Moderne degelijke uitvoe
ring. Onmisbaar voor wo
ningen, fabrieken, kanto
ren enz. Prijs slechts 10
per stuk.
Techn. Bur. Kamper,
Laat 203205, Alkmaar.
Auto-, brandkast- en huis
sleutels, rep. sloten. Bel op!
3695. Spoorstraat 87.
„De Kleine Beurs"
Uw In- en Verkoopzaak.
Koningsweg 44. Tel. 3920
t.o. Lombardsteeg.
Voor al Uw reclame.
Reel. Bur. „Merveille"
(Fr. M. Wiedijk)
Verdronkenoord 7.