Veel Duitsers tooien zich met valse adelsnamen f De Kampioen f MODE Te groot respect voor titels SABENA zoekt naar grotere hefschroefvliegtuigen Woningruil I Oplichters varen er wel bij Uitgeest Weer vijf stemdistricten Twee motoren en blindvlieginstrumenten nodig v<$%> W"" r Hoge verwachtingen voor de toekomst net zelfst. meisje Schoenmaker ongem. woonruimte VERLOREN: EEN RESERVEWIEL KLEINE HANDELS ADVERTENTIES Gratis Prima zeemleer Aangeboden Honingzoete Goedkope kaas! De beste permanent Aangeboden Wilt gij timmeren? Kleine motoren sTVos „De Philatelist" Eduard Scheurman Keuze uit 200 merkfietsen g ZILVERSTRAAT 6 TEL. 3930 8 Verhuis- Hebt U stencilwerk? Schrijfmachines Frequentiemodulatie Uw gebit stuk? Huistelefoons Sleutelspecialist Als U iets zoekt Bel 2312 DINSDAG 28 MAART 1954 (Van onze correspondent te Bonn) IN EEN recent artikel hebben wij reeds verteld, dat er in Duitsland, hoewel er al sedert 1918 geen monarchie meer bestaat, toch altijd nog een vrij sterke monarchistische stroming waar te nemen valt. De Duit sers hebben nu al 35 jaar lang onder diverse republikeinse staatsvor men geleefd, maar ondanks de republiek leggen zij nog altijd een bij zondere, bijna serviele hoogachting voor dragers van adellijke namen en titels aan de dag. Het zal wel in hun volksaard liggen. Veel Duit sers zien in, dat dit een zwak van hen is, want ze maken er heel wat mopjes over. En oplichters maken telkenmale op handige wijze mis bruik van deze eigenaardigheid van hun landgenoten. J^EN OPLICHTER, die de mensen geld wil afzetten of op andere wijze wil bedotten, bereikt in Duits land zijn doel altijd veel vlugger wanneer hij heel brutaal een valse adellijke naam aanneemt of een naam aanneemt of een predicaat voor zijn naam zet, dat hem helemaal niet toe komt. Hotelportiers, kellners en ande re gedienstige geesten zullen als knip messen voor hem buigen. Tal van deuren, die anders voftr hem geslo ten waren gebleven, gaan nu als bij toverslag opeens wagenwijd voor hem opén, en hij wordt met de grootste hartelijkheid en gastvrijheid in krin gen opgenomen, die vroeger niet naar hem omgekeken zouden hebben. Het hoofd van het bureau voor ju ridische aangelegenheden van de Ham- burgse Senaat, Oberregierungsrat E. Peters, heeft kort geleden nog eens op een lezing verteld, dat zijn bur- reau alleen zich op dat ogenblik met de gevallen van liefst vijf „Fürsten" in Nederland zouden we ze, omdat het geen regerende vorsten zijn „prinsen" noemenbezig hield, die alle vijf hun titels voerden zonder er maar ook enige aanspraak op te mogen maken. Het is tegenwoordig bij onze ooste lijke buren heus niet zo moeilijk zich voor een aristocraat uit te geven zon der het te zijn. Vooral wanneer men er met een ietwat treurig gezicht bij vertelt, dat men uit het Oosten, waar de communisten de baas zijn, is ge vlucht en dat men daarginds al zijn bezittingen verloren heeft. Zo'n „Hoch stapler" gek, dat wij daarvoor in Nederland geen eigen woord hebben gaat dikwijls heel geraffineerd te werk. Het is langzamerhand een al veelvuldig voorkomende bedriegers truc geworden, dat men doopactes van zichzelf of van een zogenaamd adel lijke voorvader laat vervalsen, dat men er een fotocopie van maakt en dat men daarmee vervolgens naar de een of de andere ambtenaar van de burgerlijke stand toestapt om er een fraai stempel op te laten zetten en het document zo te laten legaliseren. Het Archief van de Adel, dat op het slot Schönstadt, niet ver van Mar burg aan de Lahn, is ondergebracht, heeft zich, met het oog op de vele pseudo-aristocratische oplichters, al genoodzaakt gezien tegenwoordig, in samenwerking met de autoriteiten van de diverse West-Duitse bondslanden, iedere maand een lange lijst te pu bliceren met reeksen namen van per sonen, die zich pralend prins of graaf of baron of maar simpel „von" lieten noemen, zonder dit in werkelijkheid te zijn. JJIT EEN handboek voor de adel, dat bij een uitgever te Glücksburg in Sleeswiik-Holstein is verschenen, blijkt dat vijftien procent van de mannelij ke leden van de Duitse adel in de tweede wereldoorlog gevallen is. Be- Voor de verkiezing voor de Provin ciale Staten op Woensdag 21 April, zijn wederom voor onze gemeente vijf stemdistricten vastgesteld. Stembureau I zetelt in het Gemeen tehuis en omvat de kiezers van Ane- monenpad, Boekdrukkerspad, Hoge- weg t.e.m. no. 1Q7, Ixiapad, Jacobstr., Koningin Wilhelminastraat, Kuipers pad, Langebuurt, Westergeest t.e.m. no. 55, Meerpad, Middelweg vanaf ,o, 19 t.e.m. no. 117, Slimpad, Narcissen- pad en Ziendijk t.e.m. no. .7. Stembureau II houdt zitting in het Badhuis enomVat de kiezers van Ach terpad, Bonkenburg, Burgemeester van Nienesstraat, Castricummerweg, Cor- nelis Corneliszoonstraat, Groot- en Klein Dorregeest, Hoorne, Kerkbuurt, Lagedijk, Limmerweg, Loet, Middel weg van 1 t.e.m. 24, Nieuwland, Schar- lo en Sluisbuurt. Stembureau III zetelt in zaal Baltus en omvat Busch en Dam van no. 15 t.e.m. 21, Hogeweg vanaf no. 109, Mid delweg van no. 119 t.e.m. 181, Tulp straat, Verzetstraat en Wêstergeest vanaf no. 57. Stembureau IV is gevestigd in café Gast en omvat Bergstraat, Burgemees ter van Lithstra.t, Burgemeester van Roosmalenstraat, Busch en Dam t.' no. 14, Communicatieweg, Hogeweg, Kleis, restant Middelweg, Provinciale- weg, Spoorliin, Stationsplein, Tolweg, Waldijk, Weeg, J. E. de Witstraat, Ziendervaart en Ziendijk restant. Stembureau V zetelt in de openbare lagere school te Markenbinnen en omvat de kiezers van het dorp Mar kenbinnen. VEEL UITGEESTERS BIJ STILLE OMGANG Na een kort lof in de parochie kerk heeft een groot aantal R.K. dorpsgenoten deelgenomen aan de Stille Omgang te Amsterdam. Al daar werd in de St. Anna kerk aan de Wittenburgergracht de H. Mis opgedragen door kapelaan Klinken berg. Des morgens om pl.m. 7 uur arriveerde men wederom aan het station te Uitgeest. halve de gesneuvelden - onder hen bevond zich ook de oudste zoon van de gewezen kroonprins, die al in Mei '40 op 33-jarige leeftijd als eerste lui tenant zijn leven in Frankrijk verloor heeft men ook nog onteibaar veel leden van de adel, die zich nog altijd in vreemde gevangenschap bevinden. Van velen hunner weet men niet waar zij gebleven zijn en zelfs niet of ze nog in leven zijn. Van anderen weer kan men met zekerheid zeggen, dat ze gestorven zijn. Hertog Georg van Saksen-Meinin- gen, wiens dochter Regina in Mei 1951 te Nancy met veel pronk en praal met de Oostenrijkse (én Hongaarse) troon pretendent Otto van Habsbrug in het huwelijk is getreden, meende tegen het einde van de oorlog dat hij niet voor de Russen op de vlucht hoefde te slaan. Hij werd gevangen genomen en naar Siberië gebracht, waar hij al in 1946 ove.rleden is. Zijn oudste zoon was in Frankrijk aan de Somme ge sneuveld. „Keizerin Hermine, de tweede echt genote van ex-keizer Wilhelm II, met wie hij eerst in ballingschap in 1922 te Doorn gehuwd was, is, nadat ze eerst geruime tijd door de Russen ge vangen was gehouden, in de zomer van 1947 te Frankfurt aan de Oder, in de zogenaamde Oost-zone van Duitsland, onder naar men zegt nogal geheimzinnige omstandigheden, ge storven. Tevergeefs had zij ettelijke malen gevraagd naar het westen van Duitsland te mogen reizen. Het was namelijk de wens van de ex-keizer geweest, dat zij aan zijn zij de te Doorn zou worden bijgezet en dat hun beide kisten later naar Post dam zouden worden gebracht. Veran derde omstandigheden hebben er toe geleid dat het stoffelijk overschot van prinses Hermina alleen naar Potsdam werd vervoerd Drie en veertig procent van de le den van de Duitse adel dat is dus bijna de helft! heeft huwelijken met „burgerlijke" partners gesloten. Ook vier prinsessen uit het keizerlijk- koninklijke huis Hohenzollern zijn met niet-adellijke mannen getrouwd. Een ervan, prinses Cecilie, is de jongste dochter van de vroegere kroonprins en dus een zuster van de huidige troonpret&ident, Louis Ferdinand. Zij is in 1949 op het oude stamslot Ho henzollern met een Amerikaanse ar chitect, Clyde Kenneth Harris in het huwelijk getreden. Harris kwam als Amerikaanse officier naar Europa, in het leger dat een groot gedeelte van Duitsland veroverdeDe drie an- derde Hohhenzollernse prinsessen heten tegenwoordig mevrouw Hug, mevrouw Mees en mevrouw Schmalz (wat het Duitse woord voor reuzel is!) f>f; 'W v -•«& iïVs THEN WIJ dezer dagen op de Brusselse lieliliaven aan de Groendreef neerstreken met een Sabena helicopter en 10 minuten later in hel centrum van Brussel liepen, kwamen wij heel sterk onder de indruk van de mogelijkheden van dit lype vliegtuig. Want ook al zijn de hui dige helicopters beduidend langzamer dan de vaste-vleugel-vliegtuigen, dank zij het feit dat de hefschroevers van stadscentrum tot stadscen trum vliegen reduceren zij de reistijd in belangrijke mate. Wij hadden in Brussel een onderhoud met een zegsman van de Sabena en vroegen hem of de maatschappij tevreden is over de tot heden bereikte resul taten met haar helicopterdiensten. Het antwoord luidde bevestigend. Er zijn in totaal nu al bijna 5000 passagiers door de helicopters van de Sabena vervoerd. De gemiddelde bezettingsgraad van de machines is 5565°/o. Deze bezettingsgraad heeft bij de helicopters echter geen absolute waarde, want de Sabena heeft liever één passagier voor New York dan zeven voor Brussel. En die worden op deze wijze aange trokken. £)E SABENA zal tot 1956 blijven vlie gen met de vier Sikorsky's S-55, die zij thans in dienst heeft. Deze Sikors ky's kunnen zeven passagiers met ba gage vervoeren. Tussen 1956 en 1960 zal echter de Belgische Nationale luchtvaartmaatschappij gaan vliegen met een grotere helicopter, die zal zijn voorzien van twee motoren en blind vlieginstrumenten, en die 15 tot 18 passagiers zal kunnen vervoeren. Dank zij de twee motoren zullen deze heli copters veiliger zijn boven dichtbe volkte stadscentra. En dank zij de blindvlieginstrumenten zal ook in de wolken en tijdens mist kunnen wor den gevlogen. Na 1960 verwacht de Sabena reusachtige helicopters die 40 tot 60 passagiers kunnen bergen en die lagere exploitatiekosten zullen hebben dan de huidige Convairs en Dakota's. Volgens onze Sabena-zegsman wordt de helicopter bij wijze van spreken met de dag goedkoper. Nu nog moet op de S-55 alleen al voor de rotor na elk uur vliegen f 350,worden afge schreven. Deze rotor heeft namelijk slechts een levensduur van 1200 vlieg uren. Sikorsky zou thans werken aan een rotor met een „oneindig" aantal vlieguren, waardoor deze kosten van f 350.per uur vrijwel vervallen. De in onze dagbladen verschenen berich ten, dat de Sabena nog dit jaar de S-56 in dienst zal nemen, zijn onjuist. Deze nieuwe Sikorsky, waarvan het prototype onlangs gevlogen heeft, zal pas over een jaar of twee voor civiel gebruik beschikbaar zijn. Hoewel de Sabena de ontwikkeling van de S-56 met belangstelling volgt is het niet ge zegd, dat zij deze machine zal aan schaffen. Zij heeft ook belangstelling voor de Piasecki en andere helicopters. De Sikorsky S-56 inmiddels kan 35 pasagiers vervoeren, heeft twee moto ren in gestroomlijnde gondels naast de romp, en is voorzien van een intrek baar landingsgestel. yOEN WIJ onlangs in een S-55 tijdens een sneeuwstorm boven Brussel vlogen, vroegen wij ons onwillekeurig af, of helicopters geen last hebben van ijsafzetting. Wij hebben dit onze Sa bena-zegsman gevraagd. Hij antwoord de daarop, dat de ijsafzetting tot heden bij de Sabena-helicopters nog geen enkel probleem heeft opgeleverd. Er wordt met de huidige helicopters niet in de wolken gevlogen en ijsafzetting treedt namelijk altijd in de wolken op. Bovendien zou de buigzaamheid van de rotobladen ijsafzetting tegen gaan, terwijl eventuele ijsstukjes, die zich hebben afgezet, door de middelpunt vliedende kracht van de rotor worden afgeslingerd. Wanneer de helicopters straks blindvlieginstrumenten krijgen, dan zal wèl door de wolken worden gevlogen, en dan zal de kans op ijs afzetting op de rotorbladen ongetwij feld groter zijn. Vandaar dan ook dat van de S-56 reeds wordt vermeld, dat zij van een ijsbestrijdingsin^tallatie is voorzien. Als de tweemotorige helicopters in gebruik komen gaat de Sabena waar schijnlijk óók op Parijs vliegen. On langs werd met de S-55 reeds een proefvlucht naar Parijs gemaakt. De helicopter deed er 2 uur en 20 minuten over. De afstand is nog wat te groot en de S-55 kan op deze afstand maar vier passagiers meenemen. Deze vlucht naar Parijs was dan ook mjn of meer een „stuntvlucht". Eenzelfde soort vlucht naar Londen heeft de Sabena op haar programma staan. Getrouwd: 22 Maart Wilt DE VRIES en GUUS KOOGE. Livingstonelaan 20. Vereniging Transvaal, Zuid-Afrika. Op 1 April 1954 hopen onze geliefde Zus en Zwager K. SLOOT en E. SLOOT—DEKKER hun 12 -jarige echtver eniging te herdenken. M. GOUDA M. GOUDA—DEKKER en kinderen. Egmond aan Zee, Duinstraat 33. Heden overleed zacht, en kalm onze beste Vader, Behuwd- en Grootvader PIETER JOHAN PORTEGIJS, Weduwnaar van BETJE VRIESMAN, in de ouderdom van 76 jaar. Den Haag, P. PORTEGIJS J. C. PORTEGIJS— BREEDVELD Alkmaar, A. BIERSTEKER— PORTEGIJS J. BIERSTEKER Amsterdam, M. PORTEGIJS Alkmaar, G. D. VAN HOUTEN —PORTEGIJS A. VAN HOUTEN en kleinkinderen. Alkmaar, 21 Maart 1954 Veerstraat 1. De begrafenis zal plaats vinden Donderdag 25 Maart a.s., des namid dags 3 uur op de Alge mene Begraafplaats te Alkmaar. Vooraf 2 uur rouw dienst in het Hof van Sonoy. GEVRAAGD in doktersgezin, v. d. en n. Mevr. BUSQUET, Egmonderstraat 16. GEVRAAGD moet goed vakman zijn. E. DE VRIES, Schoen makerij-Lederhandel, Achterstr. 60, Alkmaar. aangeb. kt. vrije woning m. tuin voor grotere woning. Br. no. A 311 bur. v. d. bl. Vesten in een zeer grote sortering, in kant en 3'® pique va nat Kinderkraagjes, leuke kant stof -| 15 Corsages in een enorm grote Lentesortering o.a- viooltjes en veld bouquetjes ^15 Hoofddoeken, frisse <f 95 ruit, in 4 dessins Zijden Shawl, onkreukbaar., pracht kwaliteit, in 4 fraaie dessins Linksgeweven Wandelkous met Perion versterkt, de alom bekende kous met het loodje, in alle mode kleuren Linksgeweven kous met nylon versterkt, bet overbe kende merk met het *y 75 Leeuwtje Nylon kous „Libelle", 15 Denier pracht kwali- A95 teit, zeer elastisch „Libelle", Nylon wandel- kous, zeer modieus, 50 denier, super a25 elastisch A L KM AAR DAME ZOEKT Br. no. A 309 bur. v. d. bl. op WOENSDAG 3-3-'54 met band en hydr. crick van vrachtauto te Heiloo. Bericht of aanwijzingen gaarne aan Transportbedr. „Leusink", Rijksweg 46, Gaanderen. (Tel. K 8350—3367) GEVRAAGD ZIT-SLAAPKAMER met kookgelegenheid. Br. no. A 310 bur. v. d. bl. Uitsluitend v. zakenlieden Prijs: 4 gedrukte regels grote kop inbegrepen 1.50, elke reg. meer 0.30 Kopy minstens één das tevoren Doet allen mee aan de gra tis prijsvraag van Wasmachine huls Jan Stmijs Hoogstraat 8, Alkmaar. en 10 korting. Fa. T. WOLZAK, Mient 20. Telefoon 2266. grote partij z. g. a. n. motor buitenbanden 32519 en 35019 als nieuw. Speciale prijs. Rossen de Bandenman van Alkmaar. Jaffa's 8 -voor 1.Onze bekende kwaliteit Pinda's steeds vers gebrand. Jan van der Pol, In de Banaan, Laat 174. Tel. 2682 Oude Commissiekaas N.H. 40 28 ct. p. 100 gram. Volvet belegen 27 ct. p. 100 gr., Oude Edammer N.H. 40+ per stuk 3.75. Verse Roomboter 2.p. kg., Grasboter 1.95 p. y2 kg. Verse Eieren v.a. 10 v. 1.- Meijroos, Schoutenstraat. Telefoon 3057. geeft Marie van Vliet voor f 6.50 Ritsevoort 10, Telef. 3763. grote partij z. g. a. n. auto buitenbanden 64015 en diverse andere maten 14. 15, 16 en 17 inch, z. g. a. n. in diverse kwaliteiten. Kossen de Bandenman van Alkmaar. Koopt dan Uw hout bij Steyn, Zeswielen. Lederwaren reparatie Koffers en sportartikelen. Fa. J. Chatillon, Schoutenstr. 6 - Tel. 3987 1/201/30 pk geschikt voor alle doeleinden, „le vende" etalagereclame. La boratoria (roermotoren), Noodventilatoren enz. Techn. Bur. Kamper, Laat 203205, Alkmaar Prijsverlaging Schoenreparatie van het beste zoolleer en vakliedeD met diploma's waarborgen U 't beste. Herenzolen 2.90, dameszolen 2.40. Van het beste zooirubber: herenzolen 1.90, dameszolen 1.50. Keu rige en waterdichte afwer king. Op kleine karweitjes kan gewacht worden. Chatillon, de echte super largo, alléén Hoogstr. 15 en 20. Telef. 4145, Alkmaar. Schoenen vergroten en vor men naar de voet en anti slip. Speciaal adres voor verven van schoenen, tassen enz. Schoenen per bode gebracht dezelfde dag klaar. Machinale Schoenmakerij, Baanpad 17, Alkmaar. Eer ste kwaliteit bruin en zwart rubber, alles naar maat. Herenzolen rubber 1.50 Dameszolen rubber 1.25 Kinderzolen rubber 1.00 onderzetten inbegrepen. Postzegel-Albumhandel Huigbrouwerstraat 18. Alléénverkoop Ka-I5é-Albums. Tesselaar, Alkmaar. Kleding naar maat. Keren, veranderen aan alle kle dingstukken. Bierkade 10, Alkmaar. Benedenweg 96c, St. Pancras-Zuid. MAGNEET in 6 kleuren met oliebadkast, vanaf RUDGE, Engelands beste rij- wiel, vanaf I SERVA Eng. model dubbele remmen, roestvrije velgen, P lamp. slot, jasscherm, compl. SIMPLEX in alle uitvoeringen r een goed rijwiel, vanaf Ons RECL. RIJWIEL, geheel compleet met lamp, slot, jasscherm Ons RECL. SPORTRIJWIEL Eng. model, dubb. remmen, lamp, slot, jasscherm, in kleur Compleet KINDERRIJWIEL voor elke leeftijd, in kleur, vanaf AL DEZE RIJWIELEN EN BROMFIETSEN OOK LEVERBAAR IN HÜURKOOP transformatoren voor stof zuigers, wasmachines, hoogtezon, enz., goedkoper dan ombouwen. Techn.-Bur. Kamper, Laat 208-205, Alkmaar. Wij verzorgen het vakkun dig voor U. Vandaag ge bracht morgen gereed. Hoebee's Copieerinrichting (Inst. Burdorf) Langestr. 91 Alkmaar Tel. 2497 telmachines te huur, per dag, per week, per maand. Kantoormach.handel „De Lichte Toets", J. C. v. d. Veer, Regulierslaan 20, Alkmaar. Tel. 4551. Bekend onder F.M. U kunt elk toestel voor dit nieuwe ontvangsysteem geschikt maken. Vraagt inlichtingen bij Techn.-Bur. Kamper, Laat 203-205 - Alkmaar. Rep. worden de gehele dag aangenomen, ook 's avonds en nog dezelfde dag klaar! Nieuwpoortslaan 127 2 x b. Moderne degelijke uitvoe ring. Onmisbaar voor wo ningen, fabrieken, kanto ren enz. Prijs slechts 10 per stuk. Techn. Bur. Kamper, Laat 203205, Alkmaar. Auto-, brandkast- en huis sleutels, rep. sloten. Bel op! 3695. Spoorstraat 87. „De Kleine Beurs" Uw In- en Verkoopzaak. Koningsweg 44. Tel. 3920 t.o. Lombardsteeg. Voor al Uw reclame. Reel. Bur. „Merveille" (Fr. M. Wiedijk) Verdronkenoord 7.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 6