Samenbindende en ontbindende
krachten in Indonesië
ALBERT HEIJN
Het Nederlandse motorpark is
in snelle groei
Aziatisch communisme heeft
grote aantrekkingskracht
LUXE BUS
Eén motorvoertuig op iedere
veertien landgenoten
President Soekarno
is machteloos
De waarheid over
Indonesië IV
/////////////sss////////
Hawaiian Ananas, stukjes per blik 79
Hawaiian Ananas, schijven per blik 79
Calif. Perziken, „Sunpearl" per blik 120
Calif. Perziken, „Sunpearl" héél blik 180
Kersen op Sap, zonder pit. per blik 67
Fiësta, apéritielper (les 190
Limonadesiroopgrote (les vana( 69
Een fraai gedecoreerde
met de echte
ZAANSE KOEKEN
r i
Zalm, „Fancy Pink' -moot half blik 89
Zalm, „Fancy Pink"-moot héél blik 169
Sardines, in olijfolie per blik v.a. 36
Fijne Gelderse Ham 100 gram 45
Fijne Snijworst100 gram 39
-®i
Paaseitjes
Nougateitjes
Paasfondant
19
39
25
Hioofct d het
Van elke gulden benzine
53 cent belasting
DONDERDAG 8 APRIL 1954
{-JET VALT diep te betreuren, dat de R.I- na 4 jaar zelfbestuur emo
tionele tendenzen laat prevaleren boven de oplossing van ernstige
binnenlandse problemen van ontwrichtende aard. Men kan niet door
gaan met het afreageren van sentimenten op Nederland om hiermede
de onderlinge verdeeldheid tussen de verschillende bevolkingsgroepen
te sussen. Zulks kan alleen in een revolutiestrijd effect sorteren. Nü vra
gen deze problemen om een oplossing. Men kan de verdeeldheid tussen
de verschillende bevolkingsgroepen en het zichtbare gebrek aan ge-
zagskracht niet langer voor de buitenwereld maskeren: de openlijke
rebellie in Atjeh, de jarenlange opstand in de Zuid-Molukken, de acti
viteit van de strijdorganisatie van Kahar Muzakkar in Zuid-Celebes
(Makassar), de georganiseerde overvallen van de Darul Islam-benden
op Java, de protesten van de Sumatranen tegen de „overheersing" door
Djakarta, de politieke controversen tussen P.N.I. en de Masjumi en de
op de voorgrond tredende bemoeiingen van communistische organisa
ties in de vakbonden, zijn feiten die op overtuigende wijze de
machteloosheid van het Indonesische gezagsapparaat demonstreren.
T)E BINNENLANDSE verdeeldheid
is het grootste gevaar voor In
donesië als souvereine staat. Nie
mand beseft zulks meer dan Presi
dent Soekarno. Niemand grijpt het
meer aan dan de vader van de een
heidsgedachte, Soekarno de vrijheids
strijder. Hij alleen beseft dat zijn
innigst nationaal ideaal toen hij als
balling in Boven Digoel verbleef:
één groot homogeen volk, onder de
groepsnaam Indonesiërs; één
eilandenrijk onder één naam: In
donesië, slechts ten dele in vervul
ling is gegaan. Hij de volksleider
bii uitnemendheid weet dat het volk
zijn volk het machtige begrip
van eenheid niet kan omvatten. Wat
hii zich in zijn vrijheidsstrijd heeft
gedroomd en wat hij in zijn Paleis
Merdeka, waar eens Nederlands
Gouverneurs-generaal hebben ge
zeteld, hoopte te zien verwezenlijkt:
een eenheidsstaat en één volk, is
een toekomstdroom. Volksleiders
kunnen revoluties ontketenen, zij
kunnen de vlam ontsteken voor het
nationaal réveil en gedurende de
vrijheidsstrijd volkeren van verschil
lende samenstelling en origine sa
menbundelen tot een grote eenheid
doch wanneer de dypamische
kracht van de revolutie is gebroken
en de strijd is geëindigd, dan valt
die eenheid uit elkaar door de on
derlinge controversen en hërflemert
de volksgroepen hun oude nationale
posities.
De eerste phase: de revolutie, heeft
Soekarno kunnen leiden. De tweede
phase: de consolidatie, hangt af van
andere factoren: van binnenlandse
controversen en spanningen, van po
litieke en economische onmacht en
van buitenlandse invloeden en be
langen, welke hij niet in de hand
heeft, omdat zij buiten zijn invloeds
sfeer liggen.
Toch ligt de oplossing voor de
hand. Wanneer men slechts een
concessie wil doen aan eigen over
gevoeligheid en zich eerlijk de vraag
voorlegt: Waarom ook Nederland
wél homogenniteit en eenheid ver
krijgen en heersten er arbeidsvrede,
rust en welvaart, zonder dat roven
de benden dood en verderf om zich
verspreiden? Het gebied en de
bevolking zijn toch dezelfde geble
ven?
Mogen wij hierop het antwoord
geven? Een fundamenteel beginsel
in het regeringsbeleid van Neder
land over het toenmalige Neder-
lands-Indië was dat het steeds reke-
mng hield met de onoverbrugbare
verschillen tussen Javanen en Soen-
danezen( van hetzelfde eiland Java!
de Preanger regentschappen) tussen
Sumatranen, Atjehers. Batakkers,
Palembangers, Madoerezen, Maleiers,
Ambonnezen, Menadonezen, Makas-
saren en Boeginezen, Bandjarezen,
Dajaks, Bahers, Sasaks, Toradja's
en tenslotte met de positie van de
aparte groep Papoea's.
Nederland heeft iedere bevolkings
groep zijn eigen religie, zijn natio
nale gebruiken, zijn cultuur, tra
dities en Adatrecht gelaten. En
zijn eigen bestuurshoofden. Het
getuigde van diep beleids-inzicht dal
het rekening hield met de uiteen
lopende trappen van beschaving en
de verscheidenheid van cultuurvor
men van dit uitgestrekte gebied van
ongeveer twee millioen vierkante
kilometer land, waar zestig verschil
lende dialecten en talen worden ge
sproken. Wat Nederland hier ver
richt heeft aan pacificerende arbeid,
rekening houdende met de oer-staat
van de koppensnellende Dajak uit
Borneo's binnenlanden en de hoog
beschaafde Javaan die aan een Ne
derlandse universiteit zijn graad
heeft gehaald; wat het aan het
land heeft gebracht door zijn irriga-
tiewerken, zijn woningbouw, zijn
wegen- en spoorwegenaanleg, zijn
industrialisatie, zijn grooteultures en
olie-bedrijven, zijn hospitalen, me
dische hogescholen en andere vor
men van cultuurinstellingen, lucht
en schecpvaarthavens is een mo
nument van zo'n hoge waarde, dat
liet ook na eeuwen zijn waarde zal
behouden.
Daarom valt het des te meer op dat
metn in Indonesië deze cultuur
goederen van r e e 1 e waarde en
cagatelle neemt, alleen maar uit een
gevoel van ongedefinieerde afweer,
dat, ontleed, de psychologische angst
verraadt er opnieuw door te zullen
worden geïmponeerd. Wij hebben te
veel Indonesische bladen gelezen om
niet iedere keer opnieuw getroffen
te worden door het feit dat vooraan
staande figuren in hun toespraken
tot de massa waarschuwen tegen
deze ïnvloeding van de geest: „psy
chologische infiltratie" zoals men dit
noemt. Daarom doet men alles lie
ver op dilettantische wijze af en
neemt de mislukkingen er op de
koop toe bij, dan te werken volgens
een systeem, dat zowel psychologisch
als biologisch geperfectionneerd is
geworden.
Heterogeen als de bevolking is, met
een verscheidenheid van cultuurvor
men en van de meest uiteenlopende
beschavingstrappen, was er één band
die ze samenbond: de Islam. Be
halve in sommige streken zoals Am-
bon, Menado en de Zuid-Molukken
en enkele streken op Java waar de
bevolking de christelijke godsdienst
belijdt en Bali dat de Hindoese
godsdienst aanhangt, worden al deze
volkeren beheerst door de Islam.
DE ISLAM is méér dan een gods
dienst, meer dan een geloofsover
tuiging, meer dan een levensleer: zij
wordt ook gebezigd als politieke
overtuiging. De Islamietisch plich
tenleer die de kracht van wetten be-
zit, (de Moslimse wetten zijn be
palingen van juridisch karakter
waarmede door de Ned. Ind. Rege
ring rekening werd gehouden), de
dogmatiek en de mystiek, de ma
gische kracht, waren culturele in
vloeden die zich aansloten bij de
van geslacht op geslacht voortleven
de Hindoe-Javaanse mystiek. Men
kan deze invloed niet wegcijferen.
Deze religieus-culturele inslag is
diep geworteld. Bij de ouderen meer
dan bij de jongeren, die evenals de
jeugd van andere landen veel oude
normen over boord hebben gezet. De
jongste demonstratie van 25.000 Isla
mieten, hun reactie op de volgens
hen ongepaste spot met de oude
Moslemse plichten, heeft een klein
staaltje te zien gegeven, van wat
deze fanatieke gelovigen kunnen op
brengen aan fel-oplaaiende religieu
ze kracht, wanneer hun geloof zou
worden beledigd. De „Heilige Oorlog"
in 1926 is eén der verschijnselen
waarmede Nederland steeds reke
ning heeft gehouden. De Moslimse
groep is een even machtige organi
satie wanneer ze geleid wordt door
een leider, die behalve een gerespec
teerd Islamiet ook een politicus van
groot formaat is.
Tot nog toe heeft de Masjumi als
de grote Islam-partij geen figuren
opgebracht, sterk genoeg om het op
te nemen tegen de thans overheer
sende politieke partij, de P.N.I. (Par-
tai Nasional Indonesia) omdat een
Islamse partij-voorzitter de pre
caire opdracht heeft zich lijnrecht
te stellen tegenover niemand anders
dan President Soekarno, de promo
tor van de P.N.I.
Verscheidene Kyaji's (godsdienst
leraren) hebben het aangedurfd de
heer Soekarno te wijzen op zijn ge-
loots-opvattingen, doch daarbij is het
gebleven. De Partij-voorzitter van
de Masjumi, Mohammed Natsir was
d£ enige sterke figuur in het Mas-
lumi-kabinet, toen hij een uit te
spreken redevoering van President
Soekarno voor de V.N. terugwees als
r-president. De Masjumi is na
de l .N.I. de sterkste politieke partij
in Indonesië gebleven, doch ze heeft
een andere tegenspeler gekregen in
het optredende communistisch ge
vaar. 6
JJET COMMUNISME in Indonesië
is reeds heel oud. Onder de naam
van socialisme, nationalisme hebben'
mannen als Tan Malakka, Alimin de
Moskousche satelliet, Semaoen reeds
het communisme in Indonesië ge
bracht omstreeks 1922. Het was Tan
Malakka die propaganda door mid
del van de Islamietische godsdienst
warm voorstond en de apatrische
boerenstand (Tani's) wist op te win
den tot de „Heilige oorlog* in 1926
tegen de „Ongelovigen"
Nu nog werken deze elementen
et laatste oproer was de
Madioen-opstand in 1947, die een
zeer bloedig einde had en waarvan
verscheidene opstandelingen nog ge
ïnterneerd zijn op het eiland Noesa
Kambangan. Dit is een interne kwes
tie van de R.I., welke zeer veel
oppositie heeft ontketend van de
zijde van de echtgenoten en familie
leden der politieke delinquenten van
wie het grootste deel zonder enige
vorm van proces naar het eiland
zijn gebracht.
Er is echter een andere commu
nistische invloed merkbaar, vooral
onder de vakorganisaties, die nage
noeg allen communistisch zijn ge
oriënteerd. De Sobsi als overkoepe
lend lichaam wordt algemeen com
munistisch genoemd. Toch lijkt dit
ons als symptoom minder gevaar
lijk, dan de subtiele geestelijke in
filtratie van een ideologie, welke
men het Aziatisch communisme
pleegt te noemen. Wat is dit Azia
tisch communisme?
Wanneer men zich de draagwijdte
van het voorgaande realiseert, dan
ziet men dus een gebied van 2 mil
lioen vierkante kilometer land, be
volkt met 80 millioen zielen van on
gelijke beschaving, waarbij het in
tellectuele kader zeer dun gezaaid is.
Een gebied dat ondanks het rijke
bezit aan agrarische producten en
mineralen, economisch onmondig is
omdat de regering zich door senti
menten laat leiden, met een jeugd
die revolteert en zich hoe langer
hoe meer afwendt van oude binden
de religieuze waarden, zodat in haar
geestelijke uitrusting een zeer groot
vacuum is ontstaan. Een gebied dat
bovendien verdeeld wordt door bin
nenlandse controversen van diep-in-
grijpende politieke aard een ge
bied alzo rijp voor een agressor.
Vergeten wij vooral met dat in
dit gebied twee millioen Chinezen
wonen, meest aanhangers van Mao
Tse Tung.
Toen wij de .jcugd-beweging be
schreven in ons voorgaand artikel,
hebben wij niet vermeld dat in de
jaren 1949-1950-1951 tachtig procent
van de studenten aan de Indone
sische universiteit gevormd wordt
door Chinezen. Het gemiddelde der'
geslaagden was ook 80% Chinees.
De intelligentia onder de jongeren
wordt dus gevormd door de Chinese
bevolkingsgroep, nu de Europese zo
dun gezaaid is in Indonesië. De ver
houdingen op de hogescholen zijn nu
verbeterd, er zijn in 1952 en '53 heel
wat Indonesische doktoren en rechts
geleerden afgeleverd, doch dit neemt
niet weg dat de Chinese invloed in
Indonesië eer toe- dan afgenomen is.
^OT 1949 was de Chinese populatie,
vooral de oudere generatie „na
tionalistisch" georiënteerd en vóór
Tsjiang Kai Sjek. De vlaggen op de
officiële feestdagen vertoonden nog
de draak.
Toen echter in October 1949 Mao
T1.,»-.-J i
Profiteert van onze voordelige
Paas-aanhiedingen
Grote sortering
Wijnen-Limonade
AdVOCaat, prima grote (les 250
Advocaat, goudmerk grote (les 425
Vinoiia Vruchtenwijn per (les 100
jmm
voor slechts
Een blijvend Sieraad
tot en met Zaterdag 17 April
Appelmoesper pet 32
Appelmoesblik 72
Sperciebonenper blik 89-79
Doperwten Hinper blik 73
Doperwten lijn. per blik 130
Tuinbouw-Doperwten per blik 85
100 gram v.a.
100 gram
100 gram
Zelfrijzend Bakmeel pak 500 gram 42-34
Sultana Rozijnen 100 gram 2
Krenten100 gram 12
aanhangen. De Chinese burger is
vóór alles realist. Zijn politieke
ideologie is voor alles zakelijk. Wat
voor zin heeft het de corrupte rege
ring van Tsjiang Kai Sjek aan te
hangen als er officieel reeds een
regering Mao Tse Tung is? is zijn
gedachtegang. Dit is een bestaand
feit: Tsjiang Kai Sjek is „bikinan
Amerika' (door Amerika in het
leven geroepen).
Doch nóg zou dit niet zo overtui
gend zijn geweest, als de leer van
Mao Tse Tung niet volkomen aange
past kon worden aan de kapitalis
tische inslag van de Chinese zaken
man. De algemene verklaring van de
vijf-sterren op de bloedrode vlag is
dat deze sterren de 5 provincies van
China vertegenwoordigen. In het
Oosten heeft een Chinees philosoof
en politicus ons het volgende ge
zegd, een verklaring welke de gang
bare is onder de Chinezen van alle
standen in Indonesië:
De eerste ster vertegenwoordigt
de boerenstand. De tweede ster de
arbeiders. De derde ster de intelli
gentia, (geleerden, filosofen, uitvin
ders. schrijvers, doktoren, rechters,
staatslieden etc. en de vierde ster
de handels- en zakenwereld, de
economie: de vijfde ster de geeste
lijkheid (priesters, denkers etc.).
De leer van Mao Tse Tung, het
Chinees of Aziatisch communisme
zoals het thans ook genoemd wordt,
is dus een leer die als het ware
geformuleerd is voor de Chinees én
voor de Aziaat. Realist als een Chi
nees van huis-uit is, is in het sym
bool het kapitalisme ook opgenomen
in de 4de ster. China is een prak
tisch land. En de zonen van China
zijn in de eerste plaats econoom (in
Indonesië doorgaans kapitalist er
bijl), daarnaast vertoont het zijn
karakter contemplatieve, wijsgerige
element dat bij Confucius eén rust
punt krijgt, evenals ^ditzelfde bij de
Aziaat in zijn Islam of in zijn
Hindoese religie weerklank vindt.
De „geest", de „ideologie" van het
Chinees communisme is dus volko
men aangepast aan de geest en de
ideologie van Azië.
Ook in Indonesië vormt dé boe
renstand de grootste massa, ook in
Indonesië slaat men priesters, den
kers en filosofen heel hoog aan. Dit
is het ware karakter van Azië, het
beschouwende, aanvaardende, daar
om aanvaardt het dit nieuwe even
graag als in 1949 zijn souvereiniteit.
De grote massa kent niet het gevaar
dat achter dit aanvaarden ligt. Het
beseft niet hoe het langzaam geab
sorbeerd wordt door dit beginsel
en door het regiem dat achter deze
ideologie staat.
Het Westen beseffe wat hier aan
de Zuidgrens van Azië staat te ge
beuren en sluite niet de ogen voor
een realiteit: De Volksrepubliek
China met de enige Chinese presi
dent van China: Mao Tse Toeng.
Formosa is en blijft een eiland,
toebehorende aan China, doch Is
niet het machtige Chinese Rijk, de
Volksrepubliek van Mao Tse Toeng.
A. M. Führi-Mierop-
SITRO-SPRITS nieuw koekje 250gram 59
TOAST, ovaal en vierkant per pak 34-2@
Qjm
o ChOC. Repen, mellc en puur 2 voor 25
Choc. Croquantjes 100 gram 49
Toffeeplakken per blikje 25
Rollen Drups3 voor 25
Ananas blokjes 200 gram 29
IVOOR KWALITE
Alkmaar, Fnidsen 85, tel. 2582. Alkmaar, Langestraat 60, tel. 4217. - Heiloo,
Rijksstraatweg 115, tel. 4315. - Bergen, Stationsstraat 7.
Geeft Uw bestellingen aan de bode mede. Iedere bestelling wordt gaarne uit
gevoerd. Boven 8.FRANCO.
NEDERLANDS WELVAART weerspiegelt zich in de snel toenemende
motorisering in de laatste jaren. Vooral het gemotoriseerde vervoer
heeft een grote vlucht genomen en dit spreekt te meer als men de vele
remmende factoren op deze ontwikkeling in aanmerking neemt, zoals
de zware en dikwijls onredelijk hoge belastingheffing van de over
heid. Was het omstreeks 1938 nog zo, dat slechts 1 op de 40 Nederlan
ders een gemotoriseerd voertuig bezat en omstreeks 1950 1 op de 25,
thans heeft volgens statistische gegevens 1 op iedere 14 Nederlanders
een bromfiets, een motorrijwiel of een personen- of bedrijfsauto.
fOCH GEVEN deze cijfers een wat
geflatteerd beeld van onze wel
vaart want vergelijkt men de samen
stelling van ons motorvoertuigenpark
met die van andere Europese lan
den, dan blijkt, dat ondanks de gun
stige ontwikkeling in de laatste jaren
ons land vooral wat rijcomfort e.d.
betreft nog een aanzienlijke achter
stand heeft in te halen. Die achter
stand illustreert zich wel duidelijk
in het feit, dat bijna de helft van
het totale aantal motorvoertuigen in
ons land (ruim 700.000) uit brom
fietsen bestaat. Het aantal personen
auto's bedroeg op 1 Augustus 1953
volgens de statistiek niet meer dan
187.608, wat niet meer is dan ca.
27 procent van ons motorvoertuigen
park. Dat houdt in, dat ongeveer 1
op de 55 Nederlanders een personen
auto bezit.
In verschillende andere Europese
landen is dit percentage veel gun
stiger, zoals in Engeland (1 perso
nenauto op iedere 19 inwonërs),
Frankrijk (1 op 22), Zweden (1 op
18). België (1 op 25), Denemarken
(1 op 31), Zwitserland (1 op 24),
Noorwegen (1 op 44) en Ierland
(1 op 27). West-Duitsland, dat in
1952 nog achter Nederland kwam,
heeft thans 1 personenauto op 55
inwoners, waardoor Nederland on
der de genoemde landen de laatste
plaats inneemt.
WAT DE OORZAAK van deze ach
terstand betreft, zijn verschillen
de factoren aan te wijzen maar een
van de voornaamste is ongetwijfeld
wel, dat door allerlei overheidsmaat
regelen de kosten van het gemotori
seerde vervoer in Nederland onge
motiveerd zijn opgedreven. De goed
koopste auto, welke in Nederland
op het ogenblik te verkrijgen is, de
Ford Popular, kost 3875.doch
van dit bedrag gaat maar even ca.
1275.naar de schatkist in de
vorm van belastingen (invoerrech
ten en weeldebelasting). Komt deze
auto op de weg dan moet er boven
dien nog een flinke zgn. wegenbe
lasting worden betaald en benzine
worden gekocht, welke evenzeer
nogal stevig door de fiscus is be
last.
Deze fiscale aanslag levert de
schatkist bii benadering per jaar 45
tot 55 millioen gulden op. De wegen
belasting (ine. de bedrijfsauto's)
wordt op 85 millioen getaxeerd,
terwijl tenslotte in elke gulden, die
voor benzine wordt uitgegeven,
ruim 53 cent aan belasting zit.
Zolang niet allerwegen en in het
bijzonder door de overheid wordt
ingezien, dat goedkoop vervoer een
algemeen en groot belang is voor de
gemeenschap, zal Nederland achter
blijven ten opzichte van andere lan
den op een gebied het vervoers
gebied dat van prominente bete
kenis is voor het welvaartspeil.
j)AT ONDANKS deze sterk rem
mende factoren het Nederlandse
personenwagenpark zich de laatste
jaren zo snel kon uitbreiden (van
rond 100.000 wagefrs in 1939 tot
187.608 in het afgelopen jaar) is
voor een belangrijk deel te danken
aan betere economische verhoudin
gen en de Europese automobielin
dustrie, welke zich meer en meer
gaat toeleggen op de vervaardiging
van goedkopere automobielen. De
■zgn. lichte wagen is in Nederland
dan ook in de meerderheid. Meer
dan de helft van het totale aantal
personenauto's in Nederland ligt na
melijk in de gewiclitskla-,-;e van 501
tot 1000 kg.
Wat in de toekomst betreft is de
verwachting, dat het aantal perso
nenauto's zich omstreeks 1956 tot ca.
240.000 zal hebben uitgebreid. Dat
betekent, dat Nederland tot 1957 on
geveer 100.000 nieuwe personenauto's
zal moeten kopen, waarvan 43.000
voor vervanging van oude wagens.
Geschat wordt, dat hiermee een be
drag van ca. 600 millioen guloen ge
moeid zal zijn! Wat de bromfi Uen,
scooters en motorrijwielen aangaat,
wordt evenzeer een aanzienlijke uit
breiding verwacht.
DEZE UITBREIDING van het Ne
derlandse motorvoertui:,e ipark
zal stellig meer werkgelegenheid
scheppen (thans dreigt reeds een
tekort aan bekwame auto-monteurs),
maar bovendien is het van het aller
grootste belang, dat tijdig aandacht
geschonken zai worden aan de eisen,
welke het vermoedelijk snel groei
ende gemotoriseerde verkeer zal stel
len aan de wegen, waarop liet zich
zal moeten verplaatsen. Reeds thans
wordt meer en meer duidelijk hoe
betreurenswaardig het is, dat vsn
de enorme bedragen, welke het weg
verkeer heeft moeten opbrengen,
zo'n klein gedeelte werd en wor.it
gebruikt voor de aanleg van goede
wegen en voor de verhoging van de
verkeersveiligheid in ons land.
Dit heeft er mede toe bijgedragen
dat Amerikaanse verkeersdeskundi-
gen bij een studiereis door West-
Europa tot de conclusie zijn geko
men. dat Nederland tot de achterlijk
ste landen van West-Europa op het
gebied van de motorisering belioort.
Kortom het wordt hoog tijd, dat de
Nederlandse overheid het belang van
de verkeersfactor in het geheel van
de economische ontwikkeling, be
grijpt en zijn rol in de verhoging
van de volkswelvaart aanvoelt. Een
land, dat zijn volkswelvaart wil ver
hogen kan zich nu eenmaal de weel
de niet veroorloven zijn transport
middelen te verwaarlozen.
Geraamte In Santpoort
gevonden
Bij graafwerkzaamheden voor de
bouw van een winkel aan de Hoofd
straat in Santpoort, heeft men niet
alleen fundamenten van een oud
bouwwerk, vermoedelijk een kapel
aangetroffen, maar bovendien een ge
raamte. Naar men veronderstelt, da
teert het skelet uit 1400.