Samenbindende en ontbindende krachten in Indonesië ALBERT HEIJN Het Nederlandse motorpark is in snelle groei Aziatisch communisme heeft grote aantrekkingskracht LUXE BUS Eén motorvoertuig op iedere veertien landgenoten President Soekarno is machteloos De waarheid over Indonesië IV /////////////sss//////// Hawaiian Ananas, stukjes per blik 79 Hawaiian Ananas, schijven per blik 79 Calif. Perziken, „Sunpearl" per blik 120 Calif. Perziken, „Sunpearl" héél blik 180 Kersen op Sap, zonder pit. per blik 67 Fiësta, apéritielper (les 190 Limonadesiroopgrote (les vana( 69 Een fraai gedecoreerde met de echte ZAANSE KOEKEN r i Zalm, „Fancy Pink' -moot half blik 89 Zalm, „Fancy Pink"-moot héél blik 169 Sardines, in olijfolie per blik v.a. 36 Fijne Gelderse Ham 100 gram 45 Fijne Snijworst100 gram 39 -®i Paaseitjes Nougateitjes Paasfondant 19 39 25 Hioofct d het Van elke gulden benzine 53 cent belasting DONDERDAG 8 APRIL 1954 {-JET VALT diep te betreuren, dat de R.I- na 4 jaar zelfbestuur emo tionele tendenzen laat prevaleren boven de oplossing van ernstige binnenlandse problemen van ontwrichtende aard. Men kan niet door gaan met het afreageren van sentimenten op Nederland om hiermede de onderlinge verdeeldheid tussen de verschillende bevolkingsgroepen te sussen. Zulks kan alleen in een revolutiestrijd effect sorteren. Nü vra gen deze problemen om een oplossing. Men kan de verdeeldheid tussen de verschillende bevolkingsgroepen en het zichtbare gebrek aan ge- zagskracht niet langer voor de buitenwereld maskeren: de openlijke rebellie in Atjeh, de jarenlange opstand in de Zuid-Molukken, de acti viteit van de strijdorganisatie van Kahar Muzakkar in Zuid-Celebes (Makassar), de georganiseerde overvallen van de Darul Islam-benden op Java, de protesten van de Sumatranen tegen de „overheersing" door Djakarta, de politieke controversen tussen P.N.I. en de Masjumi en de op de voorgrond tredende bemoeiingen van communistische organisa ties in de vakbonden, zijn feiten die op overtuigende wijze de machteloosheid van het Indonesische gezagsapparaat demonstreren. T)E BINNENLANDSE verdeeldheid is het grootste gevaar voor In donesië als souvereine staat. Nie mand beseft zulks meer dan Presi dent Soekarno. Niemand grijpt het meer aan dan de vader van de een heidsgedachte, Soekarno de vrijheids strijder. Hij alleen beseft dat zijn innigst nationaal ideaal toen hij als balling in Boven Digoel verbleef: één groot homogeen volk, onder de groepsnaam Indonesiërs; één eilandenrijk onder één naam: In donesië, slechts ten dele in vervul ling is gegaan. Hij de volksleider bii uitnemendheid weet dat het volk zijn volk het machtige begrip van eenheid niet kan omvatten. Wat hii zich in zijn vrijheidsstrijd heeft gedroomd en wat hij in zijn Paleis Merdeka, waar eens Nederlands Gouverneurs-generaal hebben ge zeteld, hoopte te zien verwezenlijkt: een eenheidsstaat en één volk, is een toekomstdroom. Volksleiders kunnen revoluties ontketenen, zij kunnen de vlam ontsteken voor het nationaal réveil en gedurende de vrijheidsstrijd volkeren van verschil lende samenstelling en origine sa menbundelen tot een grote eenheid doch wanneer de dypamische kracht van de revolutie is gebroken en de strijd is geëindigd, dan valt die eenheid uit elkaar door de on derlinge controversen en hërflemert de volksgroepen hun oude nationale posities. De eerste phase: de revolutie, heeft Soekarno kunnen leiden. De tweede phase: de consolidatie, hangt af van andere factoren: van binnenlandse controversen en spanningen, van po litieke en economische onmacht en van buitenlandse invloeden en be langen, welke hij niet in de hand heeft, omdat zij buiten zijn invloeds sfeer liggen. Toch ligt de oplossing voor de hand. Wanneer men slechts een concessie wil doen aan eigen over gevoeligheid en zich eerlijk de vraag voorlegt: Waarom ook Nederland wél homogenniteit en eenheid ver krijgen en heersten er arbeidsvrede, rust en welvaart, zonder dat roven de benden dood en verderf om zich verspreiden? Het gebied en de bevolking zijn toch dezelfde geble ven? Mogen wij hierop het antwoord geven? Een fundamenteel beginsel in het regeringsbeleid van Neder land over het toenmalige Neder- lands-Indië was dat het steeds reke- mng hield met de onoverbrugbare verschillen tussen Javanen en Soen- danezen( van hetzelfde eiland Java! de Preanger regentschappen) tussen Sumatranen, Atjehers. Batakkers, Palembangers, Madoerezen, Maleiers, Ambonnezen, Menadonezen, Makas- saren en Boeginezen, Bandjarezen, Dajaks, Bahers, Sasaks, Toradja's en tenslotte met de positie van de aparte groep Papoea's. Nederland heeft iedere bevolkings groep zijn eigen religie, zijn natio nale gebruiken, zijn cultuur, tra dities en Adatrecht gelaten. En zijn eigen bestuurshoofden. Het getuigde van diep beleids-inzicht dal het rekening hield met de uiteen lopende trappen van beschaving en de verscheidenheid van cultuurvor men van dit uitgestrekte gebied van ongeveer twee millioen vierkante kilometer land, waar zestig verschil lende dialecten en talen worden ge sproken. Wat Nederland hier ver richt heeft aan pacificerende arbeid, rekening houdende met de oer-staat van de koppensnellende Dajak uit Borneo's binnenlanden en de hoog beschaafde Javaan die aan een Ne derlandse universiteit zijn graad heeft gehaald; wat het aan het land heeft gebracht door zijn irriga- tiewerken, zijn woningbouw, zijn wegen- en spoorwegenaanleg, zijn industrialisatie, zijn grooteultures en olie-bedrijven, zijn hospitalen, me dische hogescholen en andere vor men van cultuurinstellingen, lucht en schecpvaarthavens is een mo nument van zo'n hoge waarde, dat liet ook na eeuwen zijn waarde zal behouden. Daarom valt het des te meer op dat metn in Indonesië deze cultuur goederen van r e e 1 e waarde en cagatelle neemt, alleen maar uit een gevoel van ongedefinieerde afweer, dat, ontleed, de psychologische angst verraadt er opnieuw door te zullen worden geïmponeerd. Wij hebben te veel Indonesische bladen gelezen om niet iedere keer opnieuw getroffen te worden door het feit dat vooraan staande figuren in hun toespraken tot de massa waarschuwen tegen deze ïnvloeding van de geest: „psy chologische infiltratie" zoals men dit noemt. Daarom doet men alles lie ver op dilettantische wijze af en neemt de mislukkingen er op de koop toe bij, dan te werken volgens een systeem, dat zowel psychologisch als biologisch geperfectionneerd is geworden. Heterogeen als de bevolking is, met een verscheidenheid van cultuurvor men en van de meest uiteenlopende beschavingstrappen, was er één band die ze samenbond: de Islam. Be halve in sommige streken zoals Am- bon, Menado en de Zuid-Molukken en enkele streken op Java waar de bevolking de christelijke godsdienst belijdt en Bali dat de Hindoese godsdienst aanhangt, worden al deze volkeren beheerst door de Islam. DE ISLAM is méér dan een gods dienst, meer dan een geloofsover tuiging, meer dan een levensleer: zij wordt ook gebezigd als politieke overtuiging. De Islamietisch plich tenleer die de kracht van wetten be- zit, (de Moslimse wetten zijn be palingen van juridisch karakter waarmede door de Ned. Ind. Rege ring rekening werd gehouden), de dogmatiek en de mystiek, de ma gische kracht, waren culturele in vloeden die zich aansloten bij de van geslacht op geslacht voortleven de Hindoe-Javaanse mystiek. Men kan deze invloed niet wegcijferen. Deze religieus-culturele inslag is diep geworteld. Bij de ouderen meer dan bij de jongeren, die evenals de jeugd van andere landen veel oude normen over boord hebben gezet. De jongste demonstratie van 25.000 Isla mieten, hun reactie op de volgens hen ongepaste spot met de oude Moslemse plichten, heeft een klein staaltje te zien gegeven, van wat deze fanatieke gelovigen kunnen op brengen aan fel-oplaaiende religieu ze kracht, wanneer hun geloof zou worden beledigd. De „Heilige Oorlog" in 1926 is eén der verschijnselen waarmede Nederland steeds reke ning heeft gehouden. De Moslimse groep is een even machtige organi satie wanneer ze geleid wordt door een leider, die behalve een gerespec teerd Islamiet ook een politicus van groot formaat is. Tot nog toe heeft de Masjumi als de grote Islam-partij geen figuren opgebracht, sterk genoeg om het op te nemen tegen de thans overheer sende politieke partij, de P.N.I. (Par- tai Nasional Indonesia) omdat een Islamse partij-voorzitter de pre caire opdracht heeft zich lijnrecht te stellen tegenover niemand anders dan President Soekarno, de promo tor van de P.N.I. Verscheidene Kyaji's (godsdienst leraren) hebben het aangedurfd de heer Soekarno te wijzen op zijn ge- loots-opvattingen, doch daarbij is het gebleven. De Partij-voorzitter van de Masjumi, Mohammed Natsir was d£ enige sterke figuur in het Mas- lumi-kabinet, toen hij een uit te spreken redevoering van President Soekarno voor de V.N. terugwees als r-president. De Masjumi is na de l .N.I. de sterkste politieke partij in Indonesië gebleven, doch ze heeft een andere tegenspeler gekregen in het optredende communistisch ge vaar. 6 JJET COMMUNISME in Indonesië is reeds heel oud. Onder de naam van socialisme, nationalisme hebben' mannen als Tan Malakka, Alimin de Moskousche satelliet, Semaoen reeds het communisme in Indonesië ge bracht omstreeks 1922. Het was Tan Malakka die propaganda door mid del van de Islamietische godsdienst warm voorstond en de apatrische boerenstand (Tani's) wist op te win den tot de „Heilige oorlog* in 1926 tegen de „Ongelovigen" Nu nog werken deze elementen et laatste oproer was de Madioen-opstand in 1947, die een zeer bloedig einde had en waarvan verscheidene opstandelingen nog ge ïnterneerd zijn op het eiland Noesa Kambangan. Dit is een interne kwes tie van de R.I., welke zeer veel oppositie heeft ontketend van de zijde van de echtgenoten en familie leden der politieke delinquenten van wie het grootste deel zonder enige vorm van proces naar het eiland zijn gebracht. Er is echter een andere commu nistische invloed merkbaar, vooral onder de vakorganisaties, die nage noeg allen communistisch zijn ge oriënteerd. De Sobsi als overkoepe lend lichaam wordt algemeen com munistisch genoemd. Toch lijkt dit ons als symptoom minder gevaar lijk, dan de subtiele geestelijke in filtratie van een ideologie, welke men het Aziatisch communisme pleegt te noemen. Wat is dit Azia tisch communisme? Wanneer men zich de draagwijdte van het voorgaande realiseert, dan ziet men dus een gebied van 2 mil lioen vierkante kilometer land, be volkt met 80 millioen zielen van on gelijke beschaving, waarbij het in tellectuele kader zeer dun gezaaid is. Een gebied dat ondanks het rijke bezit aan agrarische producten en mineralen, economisch onmondig is omdat de regering zich door senti menten laat leiden, met een jeugd die revolteert en zich hoe langer hoe meer afwendt van oude binden de religieuze waarden, zodat in haar geestelijke uitrusting een zeer groot vacuum is ontstaan. Een gebied dat bovendien verdeeld wordt door bin nenlandse controversen van diep-in- grijpende politieke aard een ge bied alzo rijp voor een agressor. Vergeten wij vooral met dat in dit gebied twee millioen Chinezen wonen, meest aanhangers van Mao Tse Tung. Toen wij de .jcugd-beweging be schreven in ons voorgaand artikel, hebben wij niet vermeld dat in de jaren 1949-1950-1951 tachtig procent van de studenten aan de Indone sische universiteit gevormd wordt door Chinezen. Het gemiddelde der' geslaagden was ook 80% Chinees. De intelligentia onder de jongeren wordt dus gevormd door de Chinese bevolkingsgroep, nu de Europese zo dun gezaaid is in Indonesië. De ver houdingen op de hogescholen zijn nu verbeterd, er zijn in 1952 en '53 heel wat Indonesische doktoren en rechts geleerden afgeleverd, doch dit neemt niet weg dat de Chinese invloed in Indonesië eer toe- dan afgenomen is. ^OT 1949 was de Chinese populatie, vooral de oudere generatie „na tionalistisch" georiënteerd en vóór Tsjiang Kai Sjek. De vlaggen op de officiële feestdagen vertoonden nog de draak. Toen echter in October 1949 Mao T1.,»-.-J i Profiteert van onze voordelige Paas-aanhiedingen Grote sortering Wijnen-Limonade AdVOCaat, prima grote (les 250 Advocaat, goudmerk grote (les 425 Vinoiia Vruchtenwijn per (les 100 jmm voor slechts Een blijvend Sieraad tot en met Zaterdag 17 April Appelmoesper pet 32 Appelmoesblik 72 Sperciebonenper blik 89-79 Doperwten Hinper blik 73 Doperwten lijn. per blik 130 Tuinbouw-Doperwten per blik 85 100 gram v.a. 100 gram 100 gram Zelfrijzend Bakmeel pak 500 gram 42-34 Sultana Rozijnen 100 gram 2 Krenten100 gram 12 aanhangen. De Chinese burger is vóór alles realist. Zijn politieke ideologie is voor alles zakelijk. Wat voor zin heeft het de corrupte rege ring van Tsjiang Kai Sjek aan te hangen als er officieel reeds een regering Mao Tse Tung is? is zijn gedachtegang. Dit is een bestaand feit: Tsjiang Kai Sjek is „bikinan Amerika' (door Amerika in het leven geroepen). Doch nóg zou dit niet zo overtui gend zijn geweest, als de leer van Mao Tse Tung niet volkomen aange past kon worden aan de kapitalis tische inslag van de Chinese zaken man. De algemene verklaring van de vijf-sterren op de bloedrode vlag is dat deze sterren de 5 provincies van China vertegenwoordigen. In het Oosten heeft een Chinees philosoof en politicus ons het volgende ge zegd, een verklaring welke de gang bare is onder de Chinezen van alle standen in Indonesië: De eerste ster vertegenwoordigt de boerenstand. De tweede ster de arbeiders. De derde ster de intelli gentia, (geleerden, filosofen, uitvin ders. schrijvers, doktoren, rechters, staatslieden etc. en de vierde ster de handels- en zakenwereld, de economie: de vijfde ster de geeste lijkheid (priesters, denkers etc.). De leer van Mao Tse Tung, het Chinees of Aziatisch communisme zoals het thans ook genoemd wordt, is dus een leer die als het ware geformuleerd is voor de Chinees én voor de Aziaat. Realist als een Chi nees van huis-uit is, is in het sym bool het kapitalisme ook opgenomen in de 4de ster. China is een prak tisch land. En de zonen van China zijn in de eerste plaats econoom (in Indonesië doorgaans kapitalist er bijl), daarnaast vertoont het zijn karakter contemplatieve, wijsgerige element dat bij Confucius eén rust punt krijgt, evenals ^ditzelfde bij de Aziaat in zijn Islam of in zijn Hindoese religie weerklank vindt. De „geest", de „ideologie" van het Chinees communisme is dus volko men aangepast aan de geest en de ideologie van Azië. Ook in Indonesië vormt dé boe renstand de grootste massa, ook in Indonesië slaat men priesters, den kers en filosofen heel hoog aan. Dit is het ware karakter van Azië, het beschouwende, aanvaardende, daar om aanvaardt het dit nieuwe even graag als in 1949 zijn souvereiniteit. De grote massa kent niet het gevaar dat achter dit aanvaarden ligt. Het beseft niet hoe het langzaam geab sorbeerd wordt door dit beginsel en door het regiem dat achter deze ideologie staat. Het Westen beseffe wat hier aan de Zuidgrens van Azië staat te ge beuren en sluite niet de ogen voor een realiteit: De Volksrepubliek China met de enige Chinese presi dent van China: Mao Tse Toeng. Formosa is en blijft een eiland, toebehorende aan China, doch Is niet het machtige Chinese Rijk, de Volksrepubliek van Mao Tse Toeng. A. M. Führi-Mierop- SITRO-SPRITS nieuw koekje 250gram 59 TOAST, ovaal en vierkant per pak 34-2@ Qjm o ChOC. Repen, mellc en puur 2 voor 25 Choc. Croquantjes 100 gram 49 Toffeeplakken per blikje 25 Rollen Drups3 voor 25 Ananas blokjes 200 gram 29 IVOOR KWALITE Alkmaar, Fnidsen 85, tel. 2582. Alkmaar, Langestraat 60, tel. 4217. - Heiloo, Rijksstraatweg 115, tel. 4315. - Bergen, Stationsstraat 7. Geeft Uw bestellingen aan de bode mede. Iedere bestelling wordt gaarne uit gevoerd. Boven 8.FRANCO. NEDERLANDS WELVAART weerspiegelt zich in de snel toenemende motorisering in de laatste jaren. Vooral het gemotoriseerde vervoer heeft een grote vlucht genomen en dit spreekt te meer als men de vele remmende factoren op deze ontwikkeling in aanmerking neemt, zoals de zware en dikwijls onredelijk hoge belastingheffing van de over heid. Was het omstreeks 1938 nog zo, dat slechts 1 op de 40 Nederlan ders een gemotoriseerd voertuig bezat en omstreeks 1950 1 op de 25, thans heeft volgens statistische gegevens 1 op iedere 14 Nederlanders een bromfiets, een motorrijwiel of een personen- of bedrijfsauto. fOCH GEVEN deze cijfers een wat geflatteerd beeld van onze wel vaart want vergelijkt men de samen stelling van ons motorvoertuigenpark met die van andere Europese lan den, dan blijkt, dat ondanks de gun stige ontwikkeling in de laatste jaren ons land vooral wat rijcomfort e.d. betreft nog een aanzienlijke achter stand heeft in te halen. Die achter stand illustreert zich wel duidelijk in het feit, dat bijna de helft van het totale aantal motorvoertuigen in ons land (ruim 700.000) uit brom fietsen bestaat. Het aantal personen auto's bedroeg op 1 Augustus 1953 volgens de statistiek niet meer dan 187.608, wat niet meer is dan ca. 27 procent van ons motorvoertuigen park. Dat houdt in, dat ongeveer 1 op de 55 Nederlanders een personen auto bezit. In verschillende andere Europese landen is dit percentage veel gun stiger, zoals in Engeland (1 perso nenauto op iedere 19 inwonërs), Frankrijk (1 op 22), Zweden (1 op 18). België (1 op 25), Denemarken (1 op 31), Zwitserland (1 op 24), Noorwegen (1 op 44) en Ierland (1 op 27). West-Duitsland, dat in 1952 nog achter Nederland kwam, heeft thans 1 personenauto op 55 inwoners, waardoor Nederland on der de genoemde landen de laatste plaats inneemt. WAT DE OORZAAK van deze ach terstand betreft, zijn verschillen de factoren aan te wijzen maar een van de voornaamste is ongetwijfeld wel, dat door allerlei overheidsmaat regelen de kosten van het gemotori seerde vervoer in Nederland onge motiveerd zijn opgedreven. De goed koopste auto, welke in Nederland op het ogenblik te verkrijgen is, de Ford Popular, kost 3875.doch van dit bedrag gaat maar even ca. 1275.naar de schatkist in de vorm van belastingen (invoerrech ten en weeldebelasting). Komt deze auto op de weg dan moet er boven dien nog een flinke zgn. wegenbe lasting worden betaald en benzine worden gekocht, welke evenzeer nogal stevig door de fiscus is be last. Deze fiscale aanslag levert de schatkist bii benadering per jaar 45 tot 55 millioen gulden op. De wegen belasting (ine. de bedrijfsauto's) wordt op 85 millioen getaxeerd, terwijl tenslotte in elke gulden, die voor benzine wordt uitgegeven, ruim 53 cent aan belasting zit. Zolang niet allerwegen en in het bijzonder door de overheid wordt ingezien, dat goedkoop vervoer een algemeen en groot belang is voor de gemeenschap, zal Nederland achter blijven ten opzichte van andere lan den op een gebied het vervoers gebied dat van prominente bete kenis is voor het welvaartspeil. j)AT ONDANKS deze sterk rem mende factoren het Nederlandse personenwagenpark zich de laatste jaren zo snel kon uitbreiden (van rond 100.000 wagefrs in 1939 tot 187.608 in het afgelopen jaar) is voor een belangrijk deel te danken aan betere economische verhoudin gen en de Europese automobielin dustrie, welke zich meer en meer gaat toeleggen op de vervaardiging van goedkopere automobielen. De ■zgn. lichte wagen is in Nederland dan ook in de meerderheid. Meer dan de helft van het totale aantal personenauto's in Nederland ligt na melijk in de gewiclitskla-,-;e van 501 tot 1000 kg. Wat in de toekomst betreft is de verwachting, dat het aantal perso nenauto's zich omstreeks 1956 tot ca. 240.000 zal hebben uitgebreid. Dat betekent, dat Nederland tot 1957 on geveer 100.000 nieuwe personenauto's zal moeten kopen, waarvan 43.000 voor vervanging van oude wagens. Geschat wordt, dat hiermee een be drag van ca. 600 millioen guloen ge moeid zal zijn! Wat de bromfi Uen, scooters en motorrijwielen aangaat, wordt evenzeer een aanzienlijke uit breiding verwacht. DEZE UITBREIDING van het Ne derlandse motorvoertui:,e ipark zal stellig meer werkgelegenheid scheppen (thans dreigt reeds een tekort aan bekwame auto-monteurs), maar bovendien is het van het aller grootste belang, dat tijdig aandacht geschonken zai worden aan de eisen, welke het vermoedelijk snel groei ende gemotoriseerde verkeer zal stel len aan de wegen, waarop liet zich zal moeten verplaatsen. Reeds thans wordt meer en meer duidelijk hoe betreurenswaardig het is, dat vsn de enorme bedragen, welke het weg verkeer heeft moeten opbrengen, zo'n klein gedeelte werd en wor.it gebruikt voor de aanleg van goede wegen en voor de verhoging van de verkeersveiligheid in ons land. Dit heeft er mede toe bijgedragen dat Amerikaanse verkeersdeskundi- gen bij een studiereis door West- Europa tot de conclusie zijn geko men. dat Nederland tot de achterlijk ste landen van West-Europa op het gebied van de motorisering belioort. Kortom het wordt hoog tijd, dat de Nederlandse overheid het belang van de verkeersfactor in het geheel van de economische ontwikkeling, be grijpt en zijn rol in de verhoging van de volkswelvaart aanvoelt. Een land, dat zijn volkswelvaart wil ver hogen kan zich nu eenmaal de weel de niet veroorloven zijn transport middelen te verwaarlozen. Geraamte In Santpoort gevonden Bij graafwerkzaamheden voor de bouw van een winkel aan de Hoofd straat in Santpoort, heeft men niet alleen fundamenten van een oud bouwwerk, vermoedelijk een kapel aangetroffen, maar bovendien een ge raamte. Naar men veronderstelt, da teert het skelet uit 1400.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 7