DROOMEILAND BALI DE BIJBEL EN DE KUNS' Vóór Gen aa Het laatste paradijs ter wereld Alleen artik( soort al Palmzondag] Naar een vi Zuid- Wonderschoon is de natuur maar ook de mens die er leeft Alle tempels op de juiste plaats door Jhr Dr J. C. Mollerus xxxxxxxxxxxxxmxxxxxxx^ Sv Ter overdenkiJ Dulles Depressies met regen zijn onderweg WEERBERICHT Radio-actieve „stof" bo\ Calcutta Ontwerp-wet be TWEE EILANDEN hebben mij op mijn reizen wel zeer in het bijzonder getroffen: Bali en Trinidad, laatst genoemd eiland gelegen in de Caraibische zee, tussen Noord, en Zuid-Amerika. Ja, Bali, vóór mij op mijn bureau ligt een boekje „Fleurs Océanniennes" van Madame Marie Thérèse de Gadala, de schrijfster, die de wereld is doorgetrokken en die ik ontmoette aan boord van de „Costa Rica" op weg naar Curagao. Mevrouw de Gadela was in haar gesprekken vol bewondering over Bali. Als aandenken aan onze ontmoeting ontving ik later dit boekwerkje van haar. Een ode aan Bali. Het kan wel niet anders, want Bali is een won- dereiland, waar ik in 'n drietal weken elk ogenblik weer gegrepen werd door al het schoons, dat daar te ge nieten valt. Och, ik weet het wel, er is over Bali al zoveel geschreven, dat het misschien wat stoutmoedig is daaraan nog iets toe te voegen. Maar ik kan het niet nalaten; iedere maand zou ik over dat bezoek wel iets willen publiceren. DE BOOT bracht ons van Soerabaja naar Boeleleng, de meest be kende havenstad van het eiland, dat zich kenmerkt door een kust met weinig gunstige ligplaatsen en op vele plaatsen riffor- maties. Hier treft men de voortzetting van de vul kanengordel aan, die via Sumatra en Java het eiland Bali bereikt. De frisse zeewinden doen aangenaam aan, maar bo venal trekt de planten groei. De cocospalm do mineert, bamboe komt er minder voor dan op de andere eilanden van de archipel, wat ondermeer in de huizenbouw zijn terugslag vindt. Bali is een agrarisch centrum. Rijst, koffie, tabak en cocosnoten zijn de hoofdproducten. De benodigde waterwerken eisen een intensief on derhoud. Zowel daar voor als voor de aanleg van deze installaties zijn door de bevolking de z.g. soebat-verenigingen in het leven geroepen, die in zeker opzicht een soortgelijk karakter dra gen als de waterschap pen in ons land. Naast de zorg voor deze agra rische landbouwproduc ten is het fokken van runderen, buffels, var kens en paarden op Bali van grote betekenis. Een eiland zonder spoorwegen, evenals IJs land; een uitgebreid ive- gennet verzorgt het ver voer van goederen. Het aantal auto's is groot, evenals het aantal bus diensten. De bevolkings dichtheid bedraagt circa 200 mensen per km2. Wonderschoon is de na- die er leeft. Ik wil geen poging wagen iets te zeg- Balinese danseressen in haar fraaie tooi. gen over de geest van Bali, ik ben immers Europeaan. Het Hindoeis me heeft zijn stempel op het eiland gedrukt, over al ontdekt men dat. IN iedere kampong, die we door reden, aan de zeezijde, bij de sa- wah's hoog in het gebergte, treft de bezoeker een heilig bouwsel, de be roemde tempels van Bali. En wat daarbij in het bijzonder opvalt is d^ plaats, waar deze te vinden zijn. Juist altijd op de goede plaats, naar onze mening. Het landsbeeld is onge rept gebleven; een schoonheidscom missie is er overbodig. Maar wat men van deze bouwsels zegt, kan men ook zeggen van de mens, die op Bali leeft en werkt. Ook die hoort er, vloekt niet met de omgeving de mens doet aan het landschap geen schade. Integendeel zouden we wil len zeggen: hij hoort er, hij past in het milieu en vormt daarmede een harmonisch geheel. Dat geldt even zeer voor die enorme hoge heilige berg, de Goenoeng Agoe; ook die staat in het landschap precies waar deze moet staan, al was 'iet alleen maar, omdat de omgeving een zeer bijzonder cachet heeft We zouden bijna willen zeggen: iets voornaams Maar ook daarbij blijft het niet. De schuifelende mens completeert als het ware het geheel. Ginds is een jeugdig Balineesje, naakt, bezig zijn karbouw met water te besprenkelen In de naaste omgeving fladderen de slanke, witte vogels te vergelij- Een van de vele fraaie tempel poortjes. ken met een klein formaat reiger bij ons van het ene ruggetje in de sawah naar het andere. Ook dat beeld is één geheel, men zou er niets in willen missen. En er moet ook niets uit weggenomen worden, dat zou het geheel ongetwijfeld schaden. Een eindje verder is een uiterst pri mitief afdakje neer gezet. In de schaduw zitten twee Balinezen met een haan tussen de knieën; een ha nengevecht wordt voorbereid. Deze gevechten zijn te beschouwen als een overblijfsel van een bloedoffer. Zij mogen slechts gehouden worden na verkregen toestemming van het bestuur. De omstanders en spelenden wedden De vechthanen zijn voorzien van een stalen spoor aan de fechter- poot gebonden. De wedstrijden ge schieden onder vaste voorschriften terwijl op overtredingen boeten staan. De vechttijd van éen wedstrijd wordt geregeld door een soort water uurwerk, dat eerst in werking wordt gezet als één der hanen is gevallen. Staat de gevallen haan nog vóór het luiden op, dan mag deze opnieuw in de strijd gebracht worden. RAUWELIJKS een half uur later stoppen wij voor een sawah, waar de paddi wordt geplant. Daar trekt ons de landbouwer. Zijn tred dott weldadig aan. Ginds ligt de kampong waar hij thuis hoort. Het erf op Bali vormt één geheel. In de meeste ge vallen wonen er vele huisgezinnen, afstammende van dezelfde grootva der of overgrootvader. De eenheid van een dergelijke samenleving vindt als het ware zijn materiële uitdruk king in de muur van steen, of de wal van klei, die het geheej omsluit. Deze afsluiting is tegelijkertijd een magische afperking van het erf, een buitensluiting van kwade invloeden en geesten, die op open wegen, op akkers of in de bossen rondwaren. Men acht zich eerst veilig, nadat men is binnengetreden en de poort goed is gesloten. Als de ooort van grote omvang ls, maakt men vlak daarachter nog een afschutmuur. met de bedoeling de boze geesten de ingang te versperren. De poort op zich zelf is dikwijls een groot ge bouw, het gehele wooncomplex in verkleinde vorm. Bij of naast, de poort vindt men allerhande magische kentekenen, die de toestand van de bewoners aangeven. Heerst er onder de kippen op het erf ziekte, cb i worden één of meer kippen met uit gespreide vlerken bij of naast de poort aan de muur gespijkerd. Is er naast de poort een bamboe-altaar met een staak, waaraan een witte lampion hangt, dan wordt er een dode bewaard, die nog niet ver brand is. Het achterste gedeelte van het woonerf is de huistempel, waar de voorouders van de huidige bewoners worden vereerd. Tal van huiselijke feesten doorkruisen het dagelijkse leven van de Balinese familie. Daar onder zijn ook bijzondere feesten, zo als dat van drie maanden na de ge boorte. Bruiloften onderscheiden zich door plechtige optochten lijkver brandingen zijn overbekend en ver eisen een aparte beschouwing. We reldberoemd zijn de Balinese tem pels. Tientallen heb ik mogen be wonderen. Dank zij een studie van tevoren gemaakt, was veel mij dui delijk van wat ik te aanschouwen kreeg. Enkele hoofdelementen uit a! dat wonderschone moge ik toch aan stippen. Op Bali vormen maatschappij en godsdienst een onverbrekelijk geheel. Het godsdienstige leven is samenge groeid uit verschillende godsdienst systemen, die alle hun eigen aandeel in het geheel bijdragen. Het oud inheemse geloof aan berg- en meer- geesten gaf het aanzien aan tal van tempels, waarin de grote bergen ver eerd worden. Daarnaast staat de ver ering van de heilige bossen, bomen en meren en bronnen. Aan het wa ter van zulke bronnen wordt bijzon dere heilige kracht toegekend, die bijv. van zonden reinigt. Naast deze bron staan de badtempels. In deze tempels baden de goden, dikwijls in de omgeving van aangelegde baden voor de mensen. Zeer bekend zijn de dessa-tempels, waar men een juiste indruk krijgt van de verhou ding tussen het inheemse en het Hindoe-geloof. Gewoonlijk bestaat de dessa-tempel uit twee gedeelten. Het achterste gedeelte is voor de goden bestemd, het overige gedeelte van het erf voor de raadsvergaderingen en de voorbereiding van de offers In het voor-erf staat de open loods voor de raad van de Dorps-oudsten, de rijstschuur en de offerkeuken. In het achterste erf bestemd dus voor de goden zijn de kleine re kapellen en altaren. Deze kapel len zijn niet de woonplaatsen, doch de logeerkamers van de goden. De goden wonen in de hemel of tronen op hoge bergen. Alleen van tijd tot tijd houden zij zich onder het volk op aarde op. Dan wonen zij in deze kapelletjes. De hoofdgod van de Bali-bewoners is de Zon, identiek met Ciwa. Feitelijk is deze Zonne god de enige Hindoegod. Tot de heiligdommen van het dorp behoort ook de dodentempel. Het Een offer voor de goden wordt op het hoofd gedragen. hoofdgebouw van deze tempel is dik wijls een stenen huis voor de Doden- god. In de meeste gevallen ligt deze tempel dichtbij de crematieplaats, te vens kerkhof. De tempels van de waterschappen zijn gewoonlijk klein en hebben tën hoogste een of twee altaren. Meestal vindt men ze mid den tussen de sawah's. De vereerde hoofdgodin is de godin van de Rijst, DE LIJKVERBRANDING, zoals ik die mocht aanschouwen, heeft diepe indruk op me gemaakt. Des ochtends het was' nog vroeg werd het lijk van het praalbed geno men en met de doodkist onder witte lijkwaden, waarover een statiekleed, in de lijktoren geplaatst. Tal van gamelans doen hun liederen weer klinken. De vierkante onderbouw van de toren stelt de grondvesten van de aarde voor, met de bekende slang en schildpad als dragers van de aarde. Het middenstuk van de Het hanengevecht heeft op Bali nog niets van zijn populariteit verloren. toren is smal. Daar bevindt zich de open zetel, waarin de lijkkist wordt geplaatst. Daarboven zijn de daketa ges. In het onderste gedeelte bevin den zich dikwijls grote en kleine spiegels. Bouquetten en decoraties versieren het geheel. De dessa-be- woners van gewone huizen mogen in het algemeen één dak op hun lijk toren hebben, de adellijken echter meer. De priester heeft een hoge troonzetel zonder dak. De lijktoren wordt door tal van dessa-bewoners op de schouders naar het crematieveld gedragen. Even voordat een dergelijke stoet zich in beweging stelt, worden door de priester vier pijlen in de vier wind richtingen afgeschoten en een vijfde op de kop van de slang. De priester gaat voorop. Hij houdt naast zich het hoofd van een grote draak, waar van de staart in de lijktoren ein digt en waarvan het lichaam door de familieleden van de gestorvene wordt vastgehouden. Een lange rij vrouwen met offers, vaandeldragers, wijwaterpotjes en sieraden zijn in de stoet te vinden, die tenslotte drie maal om de plaats heenlopen, waar het lijk verbrand zal worden. Daar vindt men de van hout gemaakte verbrandingsdieren, rijk versierd. De lijkkist wordt dan langs een bam boetrap naar de plaats gebracht, waar de verbranding plaats heeft. Tegen de avond worden de lijk- dieren en de lijktoren verbrand, ter wijl in de nacht de as en beenderen worden verzameld en bewaakt. De volgende dag worden de as en enkele speciale fijngemalen beenderen in een urn gebracht naar de priester en door deze gewijd. Tenslotte wordt deze urn in een special.e draagstoel onder begeleiding van muziek op uiterst plechtige wijze naar de zee of de rivier gedragen, waar urn en draagstoel weggeworpen worden. De loutering door vuur en water is volbracht. En dan de muziek en de dansen. Uren achtereen heb ik, dikwijls in de flinke hitte, zitten kijken en ge luisterd. Adembenemend interessant. Welk een gratie, welk een prachtig rhythme en dat alles in een omge ving, die ook al weder past in het geheel. Ik heb eens ergens gelezen ik weet helaas niet meer waar „Wanneer God de mensen naar zijn evenbeeld geschapen heeft, is het op Bali schoner en gaver dan ergens anders ter wereld bewaard". Zo staat het er. zo is het ook inderdaad. De Balinees met de lendedoek om het lichaam, zelfbewust en fier, de Ba linese vrouw met het ontblote bo venlijf en de kleurige sarong, met de offerschaal op het hoofd, alle zijn Oosterse schoonheden, werkend in een omgeving waar alles even prach tig is, waar de tourist zijn ogen uitkijkt en waar hij heimwee aan blijft houden. Toen de Amerikanen Bali hadden ontdekt spraken zij van: The last Paradise on Earth" (het laatste pa radijs op aarde). En zo is het. Deel van een huistempel te Sawan. {TEN juichende menigte zwaaiend t palmtakken en luid hun begro uitroepend haalt Jezus in b.ij zijnj in Jeruzalem. Als hun koning be ten zij hem die zijn weg gaat overl als een loper voor zijn voeten neeJ worpen kleren van de geestdriftige tl schouwers. Een waarlijk koninklijk,! tocht, een blijde dag! Bij wie j j gedachte kunnen opkomen, dat de:,] tocht onder gejubel niet voert naarT zegepraal maar naar een smaaej dood? Er is één die daarvan weet. WanlJ der het enthousiasme van de men] blijft Jezus onberoerd door het uil: dig vreugdebetoon. Jezus staat stil weent over de stad die niet begrijpt J tot haar vrede dient. Ziet hij nu alj zich hoe deze nu juichende rr.e:] straks verhit zal schreeuwen om dood, in botte nieuwsgierigheid zal] kijken op Golgotha? In elk geval 4 ziet hij het voze en broze van enthousiasme van de dag, kan hij] niet warmen aan het vuur dat op J maal oplaait en weldra dooft. Nu] stuwen zij hem, spoedig zullen hem de rug toekeren. Zo gaat zijn wij. Van Palmzondag maken] een féést, het is óns feest, de het blijde inhalen van de Meeste I we vergeten gemakkelijk, dat i-J de Vrijdag volgt. Palmzondag is] feest van de al te gemakkelijke drift, de dag van menselijke opper,] kigheid en onstandvastigheid. De] die veelbelovend lijkt, maar er vei verraad, verloochening, afval. Neen feest is het eigenlijk helemaal niet] weet dat, die onder het gejuich om hen, die niet begrijpen wat tot J vrede dient. Palmzondag is in vele kerken] feestelijke dag, de dag waarop niJ leden bevestigd of op hun belijdenis! doopt worden. Een dag van blijdsq waarop de kerken voller zijn woonlijk, want velen willen dit hooj punt in het leven van de Gemeente] missen. Hoe velen zijn er nog. meti wij blijde op, die hun Heer vcrwi] men. „Gezegend Hij, die komt, dt| ning, in de naam des Heren", wij niet blijde zijn zonder bedenkiid Maar hoe is het eigenlijk met i steld, zijn onze hooggestemde gevot van deze dag van blijvender g dan de voorbijgaande geestdrift Jeruzalemmers? Is ons eenmaal b geloof waargemaakt door een dl getrouw leven? Hoeft over or Meester niet te wenen, omdat nen te begrijpen wat tot onze i dient? Pijnlijke vragen! Wij weter| maar al te goed, in onze levens p zich het oud verhaal weer af: blijde inhalen wordt spoedig ven; bespot, verloochend, gekruisigd. Morgen vieren wij dat feest we de Palmzondag, de blijde dag vat] beloften. De dag ook van het mende besef van de verzuimde# lijkheden. Laten wij het dan maai] ren als een blijde dag om die f mogelijkheden. Als wij dan mairl vergeten wie de blijdschap geldt:I met gejuich begroete koning, dies de geestdriftige begroeting weent] hen die niet begrijpen wat tot hunc dient. Misschien gaan we er danl van begrijpen. Dan wordt het een] feest! jrElV van de oudste en bekendste boeken is ongetwijfeld de bijbel. In de vierde eeuw na Christus tot zijn huidige vorm gekomenheeft dit boek een grote rol gespeeld in alle tijden, zowel religieus als cultureel. Duizenden hebben troost en kracht gevonden uit dit boek in uren van zware beproeving, maar ook duizenden zijn door'de inhoud ge ïnspireerd tot aesthetische vormgevingen. Bijbelse kunst is zo oud als de bijbel zelf. Zelf is de Bijbel even tens een bron, waardoor wij op de hoogte geraken van oude culturen. Prof. Beek beweert, dat men de bijbel niet kan verstaan zonder de cultuur te kennen van het oude Babylonië, Egypte, het Hellenisme en het Romeinse rijk. De bijbel is in dit opzicht een tijdgebonden boek, be- invloed door de cultuur, te midden waarvan het ontstond. De opvatting, dar de bijbel een uit de hemel gevallen boek zou zijn, of dat dit boek van letter tot letter door de Hei lige Geest zou zijn gedicteerd, is tegenwoordig wel ver laten op grond van het wetenschappelijk onderzoek. ]Jit de bjjbel dus, kunnen wij eveneens gegevens verzamelen, waardoor wij de oude culturen beter leren benaderen. De invloed, die de bijbel in de loop der tijden echter zelf geeft, komt niet zozeer uit de culturele waarde van het boek, maar wel uit de naar Oosterse trant ge schreven verhalen, waarin diepe geloofsbezinning staat naast de historische ach tergrond. Het zijn deze verhalen ge weest, die de geesten van duizenden kunstenaars heb ben vervuld en geïnspireerd tot hun grootse scheppin gen. De eerste christenen hebben in de catacomben van Rome muurtekeningen gemaakt van Christus met een lam op Zijn schouder naar het bekende verhaal van het verloren schaap (Luc. 15:5). Wellicht zijn dit wel een van de eerste kunstuitingen, door de bij bel geïnspireerd, al moeten wij ons hierbij realiseren, dat zij waarschijnlijk niet als kunstuiting zijn bedoeld Jn de Renaissance leeft de bijbelse kunst op. Figr en als Michel Angelo, Rafaël en Leonardo da Vinei heb ben tal van bijbelse onder werpen en personen tot on derwerp van hun kunst ge maakt. Men behoeft slechts zijn blik naar boven te rich ten op de plafondschilderijen in de Sixtijnse Kapel om te weten tot welk een niveau deze bijbelse kunst is geste gen. De zin voor de mense lijke proportie krijgt in de Renaissance met zijn sterk humanistische inslag het volle accent. De figuren zijn levend in de eerste plaats, zij zijn „gewoon", diep menselijk en er wordt gebroken met een zekere traditionele stijl. Men ziet b.v. in het laatste avond maal van Tiepolo een Chris tusgestalte, in Wie een echt menselijke trek de hoofd toon van het schilderij uit maakt. Ook Rembrandt ten onzent met zijn „Rem- brandtbijbel" laat ons de talloze taferelen uit le bij bel zien op een onnavolg bare wijze geschilderd, met het accent volledig op het menselijke aspect van het gebeuren. Er zouden op dit terrein nog vele voorbeelden te geven zijn. \\/ij gaan echter naai een ander gebied der kunst het toneel. Ook hier waagt men zich aan bijbelse uit beeldingen. Het is vooral Vondel geweest, die de dra matische stof uit de bijbel voor het toneel op sublie me wijze gestalte heeft ge geven. wy noemen uit zijn oeuvre enkele stukken: Adam in ballingschap, Jozef in Dothan, Jephta, Lucifer enz. Ook later vinden toneel schrijvers hun onderwerpen uit de bijbel. Als voorbeeld hiervan noem ik Frans Werfels stuk Paulus onder de Joden zoals ook later in de tijd onvergelijkelijke bij belse scheppingen in de beeldhouwkunst hun ont staan vonden. Kijkt u maar eens naar de Christusge stalte van Thorwaldsen, die u kunt zien in de Frukirke in Kopenhagen. In Sons- beek bij Arnhem zagen wij enige jaren terug de Jo hannes de Dopergestalte van Rodin. Doch ook op andere ter reinen doet de invloed van de bijbel zich gelden. Toe ven wij een wijle bij de mu ziek. Hier is de invloed gro ter, dan wij vaak vermoe den. Direct bijbelse invloe den bieden de psalmen, die in de middeleeuwen be rijmd werden voor gebruik in de eredienst. In de katholieke eredienst worden in de mis enkele Nieuwtestamentische tek sten in het Latijn gezongen (Magnificat, Agnus Dei, Sunctus). Uitroepen ais „Amen", „Hallelujah" en „Kyrie eleison" vinden hun ontstaan in de oudjoodse tijd. de tijd van de bijbel Door tal van componisten (en niet alleen katholieke!) zijn deze stukken verklankt en worden regelmatig in de concertzalen uitgevoerd. In dit verband denken wij aan Bachs Matthaus-Passibn die het lijden van Jezus Christus uitbeeldt eni de lijdenstijd wordt voerd in kerk en com zaal. Deze indrukwetó] muzikale schepping zijn ontstaan rechtsta aan de bijbel te dankel dit zelfde verband ra] wij de oratoria van Hë| zien. Heel veel van i rijke geestelijke liei zijn op de bijbel ti voeren. Onnodig is 1. van voorbeelden aan te» ren. Zelfs op het gebied vai film is momenteel invl van de bijbel te besp'::j Denk maar eens aan fflf als David en Bathseba,( gotha. Wij willen de grote l vloed van de bijbel op 1#] tuur en dichtkunst wege zijn onuitputtelijk! hier achterwege laten. Bepaald interessant l het zijn na te gaan, hot, bijbel met zijn verschik™ stereotype uitdrukk®! een plaats heeft verovert! onze spreektaal (b.v. ,f vreemdeling in Jeruza1'] de „Benjamin van de ftl lie" etc.) 2° hebben wij ?"j dat de invloed van f bijbel op het kunstzin] leven van alle tijden groot is. De bijbel is geenszins fj ouderwets boek, dat w{1 een met stof beladen is' boekenkast heeft prijken] de bijbel liggen zeker ohontgonnen gebieden, wie de taal ervan verst®' Bron voor persoonlijk loofsleven, een onuitp1] lijke kracht voor de cuW vormende elementen is 1 samenleving. Immers in de bijbel den wij die samenvoeg van het existentiële met de diep doorl© aestethiek. het felle re*1 j gemengd met de OosMJ romantiek, kortom er nog stof genoeg 66k de moderne tijd. die op verwerkelijking e° een gestalte, die de.s'j van deze tijd tot in z1 weet aan té spreken. Ds D. A. WERN" Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: a M. KOEMANS Redactie: Achterdam 18, Tel. 5541 ADVERTENTIES en ABONNEMENTEN: Voordam 11 Tel. 3320 Postgiro 187294 ENGELAND en de Ver. Statei men om het initiatief te r Zuid-Oost Azië, dat communis de conferentie van Genève er x te herstellen, aldus werd gister men. De overeenkomst werd b in de Engelse hoofdstad tussen Dulles en Eden. Waarschijnlijk Staten, Australië en Nieuw Zee verdrag zijn. Dulles zal het voc Franse regering. Het Westen z de regering van communistisch hulp in Zuid-Oost Azië voor de vankelijk voorstelde. Naar mer. bij de Franse opvatting, dat er op succes van de conferentie in QISTERNACHT begon de b wolking snel toe te nemen a gevolg van enkele storingsfrot ten, die echter maar weinig e geen regen met zich meebracl ten. Het hogedrukgebied dat ve dagen zonnig weer met nach vorst heeft gebracht is naar Mie den-Europa weggetrokken. Te Zuidwesten van Ierland ligt eei ander hogedruk-centrum. Tusse dit gebied en een lagedrukgebie tussen Groenland en IJsland stat in de hogere luchtlagen een zet sterke Westelijke luchtstroming Met grote snelheid trekt ee depressie, die gisteren nog dicl bij Amerika lag met deze Iticlu stroming over de Oceaan naa onze omgeving. De kans op rege en wind ivordt morgen groot, n deze Oceaandepressies een aar val op West-Europa gaan ondei nemen. De wind zal uit h< Zuid-Westen toenemen en d temperatuur kan hierdoor enkel graden hoger worden. Verwachting tot morgenavonc WiaSELEND BEWOLKT Wisselende bewolking en ovei wegend droog weer. Matige, i het Noorden van het land aan vankelijk krachtige wind tusse West en Noordwest. Vannacb voornamelijk in de Zuidelijk helft van het land plaatselijj lichte nachtvorst, morgen ovei dag ongeveer dezelfde tempera turen ais vandaag. Het instituut voor kernphysica Calcutta heeft gisteren medegede dat radio-actieve stof boven Calc is aangetroffen. De radio-activ werd ontdekt in twee stofmonsters, door Indische vliegtuigen waren zameld op een hoogte van meer 10.000 voet. Volgens het instituut h radio-activiteit van het stof zo z\ dat zij „geheel onschadelijk" kan den genoemd. BIJ de Tweede Kamer is inged perking van de vrijheid tot I schenken in verband met het ui king cadeaustelsel). Voorgesteld van een bedrijf geschenken aan van goederen, tenzij deze dezelf taling plegen te worden verstre'. xnelijk kan worden gemaakt, da directe of indirecte afnemers ei en verstrekt. QOk geldt het niet ten aanzien het aanbieden en verstrekken geschenken aan wederverkopers goederen, »1s bij het uitoefenen het betrokken bedrijf tegen beta plegen te worden verstrekt, en bij algemene maatregel van bes aan te wijzen ln economisch op? met zodanige wederverkopers gelij stellen groepen personen. Voorts geldt het verbod niet i geschenken in de vorm van goede voorzien van een in het oog vall onuitwisbaar kenmerk, dat aan goed een reclamekarakter geeft, i zulke goederen plegen te worden bruikt of verbruikt bij het gebrui of erbruiken van goederen, die het uitoefenen van het betrokken drijf tegen betaling plegen te woi verstrekt. Evenmin geldt het vei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1954 | | pagina 12