Bergensche
Duin- en Boschbode
TWEEDE JAARGANG. No. 13
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1911
REDACTEUR UITGEVERC. NANNES GORTER
ADRES: BUREAU „DE NIEUWE COURANT", ALKMAAR
Een Bloemlezing.
L S.
Dit is het laatste nummer der Bergensche
„Bad-, Duin- en Boschbode" van het sei
zoen 1911.
Wij danken allen in het bijzonder den
Raad der gemeente Bergen die ons op
een of andere wijze van hun belangstelling
voor deze uitgave deden blijken, hiervoor
ten zeerste.
Evenals het vorige jaar hebben wij van
verschillende zijden de bewering gehoord,
dat de Bergensche „Bad-, Duin- en Bosch-
bode" wederom in een bestaande behoefte
heeft voorzien en dat speciaal het correct
bijhouden van de lijst der aangekomen en
vertrokken vreemdelingen gewaardeerd is
geworden.
Het hoogste cijfer dat wij bereikten, be
droeg 1267 personen, tegen 1002 in 1910.
Dit aantal zou zeker nog veel grooter
geweest zijn indien er vooral te Bergen
aan Zee! meerdere gelegenheid tot lo-
geeren geweest ware!
Wij meenen, dat door de Bergensche
„Bad-, Duin-en Boschbode" op flinke wijze
aan haar doel om reclame voor Bergen en
Bergen aan Zee te maken, is beantwoord.
Moge zij nog tal van jaren hiertoe in
staat blijven!
Der eerste openlucht-voorstelling van
„Adam in ballingschap, welke a.s. Zondag
des middags om kwart voor drie wordt
herhaald, is eene „goede pers" ten deel
gevallen
Gelijk wij in ons vorig nummer mede
deelden, zullen wij thans even aandacht
schenken aan hetgeen de dagblad- en de
geïUustreerde pers over deze voorstelling
hebben geschreven of in beeld gebracht.
Vooropgesteld zij, dat wij nog niet al het
geschrevene en gereproduceerde onder de
oogen hebben gehad; hetgeen hier volgt
kan dus nog vermeerderd worden!
Het „Groene Weekblad" en „Eigen
Haard" vestigden reeds vóór de voorstel
ling in woord en beeld de aandacht van
het publiek op Royaard's vertooning van
het openluchtspel. Na de voorstelling
gaven „Het Leven", „de Wereldkroniek"
en „de Prins", de „Opr. Haarlemsche Cou
rant" en het Zondagsblad van „het Centrum"
een aantal platenongetwijfeld zullen andere
aanstaande Zondagsbladen en geïllustreerde
periodieken nog volgen.
De Nieuwe Rotterdamsche Courant schreef:
De eerste openluchtvoorstelling op Oud-Kranen-
burgh te Bergen bij Alkmaar, is uitmuntend ge
slaagd. Of de vertooning van een komediestuk 'in
een decor van natuurlijk groen wel door den
beugel kan eener ongerepte stijlzuiverheid, daar
over zou te redetwisten zijn Maar Adam in Bal
lingschap heeft in het natuurdecor prachtig vol
daan
De voor het tooneel uitgekozen plek in de
bosschen van den heer van Reenen leende zich
voor het doel uitnemend
Het was weer een genot het zuiver, mooie
Hollandsch te hooren, dat meest alle medewerkers
ten beste gaven
....Hoewel ik metzekerheid alleen voor mij
zelve kan spreken en constateeren, dat geen woord
in deze openluchtvoorstelling voor mij is verloren
gegaan, mag uit de ademlooze stilte, waarmee het
publiek de lange vertooning heeft gevolgd worden
opgemaakt, dat het geboeid is.
Het Handelsblad:
Zoo was dit natuurtooneel, gereed gemaakt
voor de Adam in Ballingschap-vertooning, geen
realistisch nagebootst paradijs, maar een eenvou
dig natuur-tafereeltje met het allernoodzakelijkste:
de boom der kennis, de padenindeeling, de Cypres
als Belial's schuilplaats. En juist omdat het ge-
heele natuurtooneel niet meer was dan een fond,
zoo stemmig en zoo vredig, maar ook zoo schoon
als alleen een natuurtafereeltje zijn kan, is het
zoo volkomen geslaagd
De wijze waarop Royaards en de zijnen
Vondel's tragedie vertolken - dèórover is reeds
met zooveel lof bij de vroegere opvoeringen voor
't voetlicht geschreven. En over de uitnemende
wijze waarop de „Adam" gezegd werd. behoeft
dus hier zeker niet uitgeweid. Maar wat wel mag
herhaald, is dat ook nu decoratief de vertooning
ongemeen verzorgd bleek.
Het Nieuws van den Dag:
Lieden uit alle oorden van ons land hadden
zich opgemaakt naar Bergen om daar op het
natuurtooneel te zien vertoonen Vondel's treurspel
„Adam in Ballingschap". De duizend zitplaatsen
bleken onvoldoende. Nog een vijfhonderd werden
gevraagd. De voorzienigheid van het comiteit
heeft een ledige ruimte voor de vijfhonderd weten
in te richten.
Het is een middag en namiddag geweest van
groot genot. Bergen is een idylle. Alles is er
groen. Het natuurtooneel in het bosch van bur
gemeester v. Reenen gaf werkelijk de illusie van
een paradijs. En voor den lusthof zaten in breede
rijen de menschen, meest blootshoofds, aandachtig
te luisteren en verheven genot te smaken. De
stemmen van alle spelenden waren duidélijk hoor
baar. Schoon was 't verschijnen der aartsengelen
in het wit met blauwen afschijn én werkelijke
vleugels als zij op den heuvel staan. Niet
minder schoon de komst der wachtengelen. De
zachte kleuren der gewaden, het wei-zeggen, het
rhytmische van den dans en het slingeren van
een bloemketen over Adam en Eva, eene be
koring te meer.
Na aan alle medespelenden lof te hebben toe
gezwaaid voor hun creaties, eindigt „het Nieuws"
aldus:
Dit alles te zien en te hooren alsof het werke
lijk gebeurt, zonder wanklank van toon of kleur,
was iets zeer bijzonders. Alle kunstmiddelen ont
braken; de natuur was de schouwplaats, omringd
door hooger geboomte. Het Paradijs, met z'n bloe
men en planten, de Eufraat met lis en waterleliën,
de heuvels, waar Lucifer en de zijnen zich legeren,
het is alles tot stand gebracht naar aanduiding
van den schilder de Moor door den heer C. Bogtman
waarom hem groote lof toekomt.
Aan het slot der vertooning was er sterk hand
geklap. Willem Royaards en zijn vrouw werden bij
monde van den heer Nannes Gorter, namens het
comiteit, bloemen en kransen aangeboden, met
woorden van welsprekendheid en van dank aan
Royaards voor het bevorderen der nationale kunst.
Een nog sterker handgeklap bewees hoezeer allen
met die woorden instemden
Het Centrum
De uitslag is schitterend geweest, heeft de
verwachting overtroffen, den indruk, door vroegere
voorstellingen verkregen, nog meer verinnigt, nog
meer verdiept.
Zoo één, dan was „Adam in Ballingschap" ge
schikt en de feiten hebben het bewezen als
openluchtspel te worden gegeven. Alleen het kiezen
van de plaats van handeling, de voorstelling van
den paradijze, was het moeilijke vraagstuk ter op
lossing. Ook deze moeilijkheid is overwonnen, dank
zij den kunstzin van de ontwerpers
De Nieuwe Courant (den Haag)
Er was zóóveel publiek opgekomen dat men
ternauwernood voor alle belangstellenden plaats
kon vinden. De meerderheid scheen volkomen onder
de bekoring van deze uitvoering te geraken. Hier
mag wel worden gemeld, dat al die honderden toe
schouwers in de grootste stilte de geheele uit
voering zonder rustpooze hebben aangezien en
aangehoord
Het was aardig te vernemen, hoe na afloop
de dorpsbewoners vol belangstelling de bezoekers
vroegen of ze 't héél mooi gevonden hadden. Ieder
een was met 't openluchtspel vervuld en de groote
toeloop van vreemdelingen scheen den Bergenaren
bijzonder vleiend voor hun prachtjg dorp
Vatten we dan onze indrukken samen, dan
zij hier geconstateerd, dat de openlucht-opvoering
van „Adam in Ballingschap" ook wat de combinatie