Bourasronden te koop!
voor matige prijzen bij de
Bouwgrond-Maatschappij
Bergen-binnen en de Bouw-
Exploitatie - Maatschappij te
Bergen aan Zee.
Men vrage inlichtingen!
spy
De beroemde Sparrenlaan, een geliefkoosde wandelplaats.
een smallen rijweg te leggen in de eene richting
voor gaande, in de andere richting voor komende
rijtuigen.
De heer Vos kwam in den loop van ons gesprek
nog eens speciaal terug op hetgeen zooeven onze
bedoeling was, toen wij vroegen of natuurschoon
niet zou geschaad worden.
„U kunt er van op aan", zeide hij, „dat wij
eigenlijk zoo ondershands eene schoonheidscommissie
invoeren. Het plan bestaat op teekeningen door
derden, architecten buiten de Maatschappij staande
of anderen (kunstenaars bvbkeur te doen oefenen
definitieve besluiten zijn hieromtrent echter door
den Raad van Beheer nog niet genomen. Er zal een
scherpe keur uitgeoefend worden op wat er gebouwd
wordt. Zooveel mogelijk zal iedere kooper zijn eigen
architect medebrengen. Onze Maatschappij dringt
den bouwheer geen speciaien architect op of maakt
de verplichting dat deze of gene moet bouwen.
Alle en aller werk zal aan onderscheiden voor
waarden van aestetiek moeten voldoen. Wij willen
geen massa-bouw, geen speculatie in verkeerden zin
des woords, geen bouwers-bouw, waarop de bezui
niging en indeeling, alle en op het uiterlijk gèèn
aandacht is gevestigd.
Groote gazons, rondpoints, boombeplanting, zullen
onzen wegen een liefelijk en landelijk aanzien geven.
Zoo wordt het in oude handvesten beschreven
rondeel tegenover het oude Hof in zijn oorspron-
kelijken vorm hersteld, komt er op het snijpunt van
Komlaan en Guurtjeslaan en van Komlaan en Kerke-
laan een pleinvormig kruispunt, waarop de wegen
met een sierlijke buiging monden.
Voor een goede profileering der wegen, voor
goede afwatering, voor het gebruiken van de voor
eiken weg speciaal-bepaalde beste materialen wordt
gezorgd onder leiding van den heer Zuurendonck,
BERGENSCHE BAD-, DUIN- EN BOSCHBODE
plaatselijk gemachtigde van den Raad van Beheer
der Maatschappij, vroeger ambtenaar voor den straat-
en wegaanleg te Haarlem.
Door het exploiteeren van het 'groote complex
tegelijk, bereikte men een veel beteren aanleg dan
bij partieele bestrating door particulieren, terwijl
de wetenschappelijke voorstudie van het terrein te
dier zake veel heeft geleerd wat den aanleg ten
goede komt en voortreffelijke wegen voor auto's en
rijtuigen belooft.
„De heer van Reenen heeft ons", zeide de heer
Vos ten slotte, „toegezegd juist met het oog op de
eenheid der exploitatie geen gronden voor villa-
terreinen te Bergen-binnen te verkoopen, voordat
onze Bouwmaatschappijen zal geliquideerd hebben".
Aan de Eeuwige laan bouwt de Maatschappij
„Statenplein" volgens ontwerp van den architect
P. Smoor, reeds twee groote villa's en om het
Hertenkamp zal door de Alg. Handelmü van Onroe
rende goederen (de A. H. O. G.) voor eene combi
natie van Amsterdamsche en Haagsche heeren onder
architectuur van den heer F. L. J. Lourysen een
achttal villa's bouwen.
Uit bovenstaand relaas zal men ontwaren, dat er
te Bergen op 't oogenblik iets grootsch op bouw-
gebied voorbereid wordt, dat zonder twijfel de aan
dacht zal trekken van allen, die belangstellen in den
aanleg van moderne villaparken. Het is om deze
reden, dat wij goed meenden te doen hieromtrent
een en ander mee te deelen in de hoop, dat Bergen-
Tuinstad spoedig naast druk vreemdelingenbezoek
kan wijzen op krachtige, economisch goed-gesitueerde
inwoners.
Een nieuw gemaakte weg naar de Guurtjeslaan.
Het kamp wordt omgeven door een houten af
rastering, waarachter een sloot gegraven wordt,
waarin eenige dammen worden gemaakt, opdat de
herten kunnen gevoederd worden. Op een afstand
van 30 M. van de westzijde wordt op een heuvel
een hertenhuisje geplaatst, terwijl er een vijver voor
bijzondere zwemvogels wordt aangelegd. Om het
hertenkamp zijn ondiepe terreinen met 15 M. front
breedte minstens geprojecteerd, achter de Komlaan
breedere, diepere terreinen met 20 M. fronibreedte,
achter de Sparrenlaan terreinen voor groote land
huizen van 3/4 bunder, terwijl aan de Eeuwige laan
met een terrein van 3500 M. kan volstaan worden
voor flink gebouwde villa's met tuin er om heen.
Zal het natuurschoon door deze plannen niet
ernstig geschaad worden
Wij zullen er voor zorgen, dat aan aestetische
voorwaarden bij den bouw wordt voldaan en het
landelijk schoon zal zooveel mogelijk ongerept
blijven. Omtrent het omhakken van boomen, het
beplanten, de terreinen-afscheidingen, de plaatsing
van villa's in de bosschen enz. zijn uitvoerige be
palingen in de conceptacte van verkoop opgenomen.
De Sparrenlaan, geroemd door allen, die ooit
Bergen bezochten, blijft van af de teenen der wallen
ongerept, wordt niet behard, de boomen blijven
staan, alleen voor zooveel noodig wordt zij gesneden
door beharde wegen. Alle villa's daar omheen komen
aan een beharden rijweg te liggen en tegelijk aan
de klassieke Sparrenlaan, die op een breedte van
50 M. door het geheele terrein gaat. De villa's
zullen zoodanig ten opzichte van elkaar geplaatst
worden, dat er zooveel mogelijk doorkijken blijven
•en van uit alle villa's de centrale Hertenkamp kan
worden gezien. Bij het bouwen der villa's worden
deze op kleine verhoogingen geplaatst voor zoover
het terrein dat voorschrijft, terwijl de wegen zoo
volmaakt mogelijk voor het verkeer en zooveel
mogelijk in overeenstemming met de omgeving
aangelegd worden.
Waar komt de hoofdtoegangsweg tot het villa
park?
Deze is geprojecteerd naast pension Erica" en
het winkelterrein op een breedte van 20 M. van af
de Breelaan tot aan het Hertenkamp en is 500 M. J
lang. Hij bestaat uit een rijweg van 8 M. in het
midden en aan weerszijde breede op taluds aan
gelegde trottoirs, benevens speciale rijwielpaden.
De Kerkelaan, Renbaanlaan, Komlaan en Guurtjes
laan worden doorgetrokken en in verbinding ge
bracht met den hoofdweg door middel van 15 M.
breede wegen met 6 M. straatweg en daarnaast
rijwiel- en voetweg.
U zei, dat de Sparrenlaan zoo bleef als zij
was, is dit ook het geval met de Eeuwige laan?
Neen, deze wordt voor zoover zij langs of door
de eigendommen onzer Maatschappij loopt, ver
breed. Oorspronkelijk was de bedoeling den rijweg
te verbreeden en buiten de boomen door natuurlijke
hagen gescheiden wandel-, rijwiel- en ruiterpaden
aan te leggen.
Het is niet zeker of het zoo zal geschieden; ons
heeft een voorstel bereikt om in het midden rijwiel
en voetpaden te brengen en ter zijde der boomen