J. OTTER
VICTORIA-WATER
B. W. G. LIENESCH, Langestraat 41-43-45,
„Bergen's Ijzerhandel",
Gebr. HOOGVORST
BAKHUIS
N.V. de Alkmaarsche Stoom-Wasch- en Strijkinrichting
Alkmaar.
Th. SLUITERS Sr.,
A. MA AS EN,
D. W. BINKHORST,
IMPORT SIGARETTEN.
Draagt A. C. SEEWALD's Schoenwerk!
JOH. VAN BALEN,
SPANDAU's Foto-Speciaalzaak
Bloemen-Magazijn (Öj|)
G- ID TT ITS,
MODEL VLEESCHHOUWERIJ en
SPEKSLAGERIJ.
OPGERICHT 1892.
0.4, BERGEN. - Telef. 12.
L. RIJNIERSCE,
N. - Telefoon 61. - BEUGEN.
HOTEL-
Hotel- en Pensionhouders!
Badgasten, die tijdelijk in Bergen en Bergen aan Zee vertoeven!
Wilt gij een vlugge en nette behandeling uwer WASCHGOEDEREN, wendt U dan tot de oudste inrich
ting te ALKMAAR: de
aan den WESTER WEG TELEFOON 445.
Zij haalt en bezorgt U de wasschen eiken Woensdag gratis te Bergen en Bergen aan Zee.
In Strand- en Sportmantels, Costumes en Zomer-Japonnen hebben
wij steeds de nieuwste modellen in groote keuze voorradig.
Hij: Ja. Ze is net zoo groot als jij.
Zij: Mooier?
Hij: Och kindje.
Zij: Dus mooier.
Pauze.
Hij: De auto zal dadelijk hier zijn. Als je je dus
wilt kleeden?
Zij: Dank je. Ik ga niet.
Hij: Hè?
Zij (uitbarstend): Neen, ik telefoneer af.
(Gaat naar de telefoon). (Hij glimlacht).
Zij: Hallo. Och, juffrouw, 284. Ja. Hallo! Wilt u
aan mijnheer Ben je 't zelf? Ik kan niet, neen,
werkelijk niet. Wat zeg je? Mijn man? Neen
die e Enfin, ik kan niet! Dank je.
(Zij hangt de hoorn op).
Kleine pauze.
Zij: Ik zal meteen de auto afbestellen.
Hij (springt op, loopt naar haar toe): Neen, doe
dat niet. Ik heb hem noodig. Ze kon toch.
(Kleine pauze. Hij loopt naar de tafel).
Hij: Nog een cigarette?
Zij: Neen, dank je.
Hij: Ik hoor de auto komen. (Loopt naar haar
toe). Vlug, kleed je aan, We gaan onze dolle tocht
herhalen. We hebben een zee van tijd, nu zijn we
getrouwd. Toen niet. Vlug nu!
Zij: En zij?
Hij (grijpt haar vast): Ben jij!
ZOO'N WEDUWE BESTAAT ER IN DE
GEHEELE WERELD NIET.
Toen de Engelsche schrijver, sir Walter Scott,
eens ernstig ziek te bed lag, ging zijn trouwe doe
delzakblazer, John Bruce, wanhopig het gebergte
in om een middel te halen, dat zijn meester zou
genezen. Den geheelen dag zocht hij naar twaalf
steenen uit twaalf naar het Zuiden stroomende
beken, die, naar hij vast en zeker geloofde, zijn
meester beterschap zouden brengen, als hij er op
ging slapen.
Walter Scott was geroerd door dit bewijs van
genegenheid en wilde den goeden man niet voor
het hoofd stooten. Aan den anderen kant echter
voelde hij er al bitter weinig voor om op die harde
steenen te gaan liggen. Hij bedacht daarom een
list en zeide met het ernstigste gezicht van de we
reld: „Die steenen zijn wel goed, Bruce, maar wil
len zij de gewenschte uiwerking hebben, dan moe
ten zij worden gewikkeld in den rok van een we
duwe, die nog nooit gewenscht heeft voor de twee
de maal te trouwen."
Daarvan had John Bruce wel is waar nog nooit
gehoord, maar zijn meester had het zóó ernstig
gezegd, dat hij geen oogenblik twijfelde of het zou
wel waar zijn. Hij ging nogmaals op zoek, maar
kwam geheel teleurgesteld en wanhopig terug.
„O, sir", jammerde hij, „nu moet u sterven! U
zult het zien. Zoo'n weduwe bestaat er in de ge-
heele wereld niet!"
HOE DE RIJST OP AARDE KWAM?
De rijst, het voornaamste voedsel van den Indo
nesiër, wordt in heel den Archipel met bijzonderen
eerbied beschouwd. Zelfs bij de meest-ontwikkelde
volken gaat de cultuur ervan gepaard met tal van
oeroude godsdienstige gebruiken, welke nauwgezet
in acht dienen genomen te worden, ten einde Dewi
Sri, de Godin der rijst, niet te vertoornen. Tal van
legenden zijn in omloop, welke spreken van de
goddelijke herkomst van dit gewas: een oud ver
haal vertelt van de wijze, waarop de plant in de
Minahasa (N. O. Celebes) werd ingevoerd.
In overoude tijden werd de padi uitsluitend in
den hemel verbouwd. De hemelingen leverden de
rijst aan de aardbewoners en maakten daarbij ge
bruik van de trap, die toentertijd hemel en aarde
nog verbond. Maar zij zorgden wel, dat er op aar
de slechts ontbolsterde rijst kwam, zoodat deze
daar niet uitgezaaid kon worden en de aardbewo
ners dus afhankelijk bleven van de hemelingea.
Deze toestand verdroot den legendarischen held
der Minahasa'ers, den reus Toemileng, ten zeerste,
en hij besloot zijn volk op de een of andere wijze
aan zaadpadi te helpen. Den eersten keer misluk
te hem dat. Wel kwam hij, na een moeilijke be
klimming van de hemeltrap, op de erven der heme
lingen, waar hunne vrouwen bezig waren de pas
geplukte padi te drogen. Maar toen hij, na in het
geheim zijn zakken gevuld te hebben, de hemel
poort weer door wilde gaan, bemerkten de poort
wachters zijn verboden vrucht en ontnamen hem
die, waarna zij hem op de aarde neerwierpen, zoo
dat daarin een diepe kuil ontstond, het tegenwoor
dige meer van Tondano. Toemileng gaf echter den
moed niet op. Nogmaals beklauterde hij de hooge
hemeltrap, doch even voordat hij de poort binnen
trad, nam hij zijn mes en sneed zich daarmede die
pe inkervingen in beide voetzolen. Daarna wan
delde hij den hemel in en stapte daar zonder iets
van zijn pijnen te laten merken, een tijdlang rond
op de uitgespreide padi, waarvan de korrels dron
gen in de wonden, welke hij zich had toegebracht.
Toen hij voelde zoodoende een goede hoeveelheid
verzameld te hebben, ging hij weer de poort uit.
Maar de-hemelwachters bemerkten door hun too-
vermiddelen, dat er toch weer padi ontvreemd was
en zetten hem dus achterna op de trap. Met groote
sprongen ijlde Toemileng naar beneden, doch toen
hij merkte, dat zijn vervolgers hem steeds meer na
derden, greep hij zijn tpoverzwaard en hieuw met
één forschen zwaardslag het bovenstuk van de trap
af. Dit wierp hij in den diepen Oceaan, waar het
nu nog gedeeltelijk zichtbaar is als het eilandje
Menado-towa.
Enkele zijner vervolgers waren echter reeds op
het overgebleven deel van de trap gekomen, zoo
dat Toemileng voor de tweede maal zijn zwaard
trok en een stuk afkapte, dat hij op het land smeet,
waar het de vulkaan Klabat heeft gevormd. Toen
waren er geen vervolgers meer over en veilig
kwam hij op aarde weer, waar de meegebrachte
padi weldra ontkiemde en daar de rijstcultuur mo
gelijk maakte. Ten koste echter van de gemeen
schap van de aarde met den hemel; want de ver
nietigde trap werd nimmer meer hersteld! Het
overgebleven stuk ervan kan men echter nu nog "n
de Minahasa terug vinden; steile terrassen van het
hooge Lokongebergte worden nu aangewezen als
de treden van de vroegere trap.
ADVERTENTIEN.
MAKELAAR-TAXATEUR,
belast zich met het KOOPEN, VERKOOPEN
en BEHEEREN van LANDERIJEN, HUIZEN,
BOUWTERREINEN, enz.
Kantoor BERGEN Breelaan 75 en
ALKMAAR Nieuwlandersingel 75.
Rund-, Kalfs- en Varkensslagerij.
Annex Fijne Vleeschwaren en Worstsoorten.
Eigen electrische koelcel.
Breelaan 12, Bergen (N.-H.) Tel. 14.
SIGARENMAGAZIJN
BREELAAN t/o. 'T STATION.
SIGAREN LOKIN WEISZ,
HUIFKAR, CADENA.
Speciaal ingericht voor alle
RUBBER-REPARATIES
SCHOOLSTRAAT - BERGEN.
Electr. Luxe Brood-, Beschuit-, en
Banketbakkerij
Dorpstraat 80. Telefoon 113.
Bergen N.-H.
Overheerlijk brood Fijn gebak
Oldenburglaan 5, Bergen.
Moderne ontwikkel-& afdrukinrichting.
Te Bergen aan Zee zijn onze artikelen in
de zaak van den heer PASSER verkrijgbaar.
Stationstraat 8 - Telefoon 126.
j het beste adres voor uw Bloemwerk,
- ONDERHOUD VAN TUIN N. -
K. ROOS NDAAL.jV
DORPSTRAAT 10, BERGEN.
Dames- en Heerenkapper. Vier Kabines.
Speciaal adres voor WATERGOLF.
MODERNE COIFFURES. - BYOUTERIEËN.
Waf niemand U leveren kan,
levert
OLDENBURGLAAN.
ELECTRISCHE LIMONADEFABRIEK
HOOFDAGETIT VOOR
ALKMAAR EN
OMSTREKEN DER
Beijersch Bierbrouwerij „DE AMSTEL"
Telefoon Intercomm. 14
Agent voor Bergen;
J. RIJNIERSCE SCHOLTEN.
Handel in: Wijnen, Likeuren, Binnen-
en Buitenlandsch Gedistilleerd.
Vertegenwoordiger van Maison A. DE LUZE
FILS en MaHLER, BESSE Cie, Bordeaux.
BERGEN AAN ZEE
TELEFOON INTERC. 510
J. P.ROSIER,Cuisenier
Uitzending van Diners, Luncheons,
Koude- en Warme Schotels
Depot van Wiinen en Likeuren
der N.V. Wed. H. RAHDER ZOON
OPWEKKEND
EN
- GEZOND.
NATUURLIJK
OBERLAHNSTEIN
MINERAAL-WATER.
In heeleLiter-schroeffles-
schen. Voor huishoudelijk
gebruik zeer voordeelig
en gemakkelijk.