Bepgensche Bad-, Duin- en Boschbode TWEEDE BLAD. J. M. GRAADT VAN ROGGEN. Gaarne hadden wij bij het bespreken van de Berger schilders ons eerste artikel gewijd aan den kunstenaar Graadt van Roggen, die zich met den artist Jb. Veldheer in 1902 te Bergen vestigde en voor de schilders de ontdekker van Bergen ge noemd kan worden. Dat dit niet geschiedde, vond alleen zijn oorzaak in het feit, dat hij voor eenige maanden in Kootwijk werkt en wij dus voor een I onderhoud met hem moesten wachten tot hij zijn I arbeid aldaar onderbrak met een paar dagen ve^- I blijf in zijn gezin. 20e Jaargang. No. 9. van Zaterdag 27 Juli 1929. Wij herinneren ons nog zeer goed, hoe alhier de beide landhuizen van Graadt van Roggen en Veldheer door den architect Van der Steur, aan den Russenweg gebouwd, zeer de aandacht trok ken. Beiden begrepen, dat een mooie, landelijke bebouwing het gewenscht maakt, dat het huis tamelijk ver van den weg wordt gezet. Dat het huis van Graadt van Roggen met het er achter in 1915 gebouwde atelier nog als één van de mooiste behuizingen in Bergen kan gelden, komt niet het minst door den mooien tuin met het prachtige laantje van droomerige berken, de boom van de Russische volksvertelling, door Graadt van Rog gen geheel zelfstandig aangelegd. Graadt van Roggen is Bergen trouw gebleven en zijn mooie etsen van Bergen en het duinland schap, alsmede zijn schilderijen hebben er, dank zij het groote aantal exposities, die Graadt van Roggen in tal van plaatsen in ons land en in het buitenland met zijn werk organiseerde, niet weinig toe bijgedragen, Bergen bekend te maken. Graadt van Roggen heeft zich vooral als etser naam verworven. Op dit terrein van de kunst veroverde hij een eerste plaats en er zal wel geen Nederlander zijn, die belang stelt in de kunst, of hij zal op één van de vele tentoonstellingen of door het lezen van de artikelen, die in de kunst tijdschriften of kunstrubrieken der dagbladen verschenen, kennis hebben genomen van hetgeen deze ernstige werker wist te scheppen. Dat hij reeds tal van jaren schildert, is niet zoo bekend, waarom wij in dit nummer ook een paar reproducties plaatsen van door hem vervaardigde schilderijen, die men op zijn atelier aan den Rus senweg kan zien en die ervan getuigen, dat Graadt ™n Roggen, al behoort hij niet tot de modernen, toch in zijn schilderijen gaarne de impressie van het landschap, dat hij in Iichtblije kleuren schil dert, vastlegt. Graadt van Roggen werd in 1867 te Amsterdam geboren. Zijn jeugd bracht hij in Groningen door, waar hij kweekelmg was van het instituut voor doofstommen en tevens de lessen en de academie Mmerva aldaar volgde. Reeds toen veroverde hij een tweetal medailles voor door hem vervaardigde schilderijen. Met groote voldoening toonde de kunstenaar nog een door hem in 1880 vervaardigde niet onver dienstelijke penteekening, aankondigende een door hem georganiseerde teekeningen-tentoonstel- lmg, voor 5 cent opengesteld, met het zelfbewuste onderschrift, dat de teekeningen ook te koop wa ren. Op het doofstommeninstituut te Groningen leer de Graadt van Roggen dermate spreken, dat men met eenige oplettendheid zijn klanken kan ver staan. Voor wie daar moeite mee heeft, schrijft hij zeer vlug op hetgeen hij heeft mee te deelen en daardoor heeft deze in zichzelf levende artist KRIJTROTSEN TE RüGEN. Houtsnede. 1922. DUINLANDSCHAP. I veel meer contact met zijn medemenschen, dan hem anders mogelijk zou zijn geweest. In 1884 werd Graadt van Roggen leerling van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Am sterdam, waar hij tevens door de firma Boois in de gelegenheid werd gesteld, zich in de lithografie te bekwamen, en in 1888 van Prof. Reed Stam les in het schilderen kreeg. In 1891 veroverde hij tegenover 53 mededingers den prijs in den wedstrijd van Arti en Amicitia van het fonds Willink van Collem met een door hem geschilderd winterlandschap. In deze schilde rij had Graadt van Roggen de natuur als meesteres gekozen en ook zijn tegenwoordige schilderijen, die van een onopgesmukte kleur en een prettigen eenvoud zijn, getuigen daarvan. In 1893 schreef dezelfde Maatschappij een prijsvraag uit voor een aan de leden uit te reiken premieplaat en Graadt van Roggen smaakte de voldoening, dat daarvoor een door hem vervaar digde ets naar het bekende schilderij van Ruys- dael, getiteld „Riviergezicht bij Wijk bij Duurste de", werd gekozen. De nieuwe ets werd een compleet kunstwerk ge- oordeeld, dat één van Ruysdael's beste doeken uitnemend weergaf. In die dagen had hij zich reeds een goeden naam verworven, deels door enkele welgeslaagde kleine re etsen van eigen conseptie, maar in het bizonder door twee kapitale etsen naar schilderijen van Jozef Israëls. Nadien maakte hij zeer goede reproduceerende etsen naar werken van de meesters der Haagsche school, J. en W. Maris, J. H. Weissenbruch en A. Mauve. Sedert 1908 vervaardigde hij geen reproducee rende etsen meer en bepaalde hij zich er toe, al leen origineele etsen te maken, die in kunstkringen algemeene waardeering vonden en waarin hij zich, behalve als een uitnemend etser, als een fijn voelend artist deed kennen. In 1894 maakte hij een groote ets van de toen 14-jarige Prinses Wilhelmina, die door de firma Buffa in den handel werd gebracht en een serieus kunstwerk van publiek belang werd geoordeeld. Bekendheid verwierf Graadt van Roggen ook met een ets van het kasteel „Westhoven" bij Domburg en zijn riviergezichten bij Dordrecht, die getuigen van een subtielen en bewonderenswaar- digen kijk, die deze artist op het landschap heeft. Ook in het buitenland trok zijn werk de aan dacht en werd hij als een eminent etser geprezen. Op de in 1905 te St. Louis gehouden tentoon- VERBRANDE PAN. 1928. stelling behaalde hij met zijn etsen een gouden medaille. Zijn productiviteit als etskunstenaar was bizon der groot, In een bespreking over de jubileumstentoonstel- ling, die in 1927 ter eere van zijn zestigsten ver jaardag bij Buffa te Amsterdam, bij Kleykamp tp Den Haag en bij Gerbrands te Utrecht werd gehou den, schat de kunstcriticus Niehaus het aantal origineele etsen, door Graadt van Roggen ver vaardigd, op 200. Hoe hij daaraan komt, aldus Graadt van Rog gen, weet ik niet. Het kunnen er ook meer, maar ook minder geweest zijn. Niet alleen als etser en schilder, maar ook als houtsnijder heeft Graadt van Roggen getoond, de goede raseigenschappen te bezitten. Hiervoor verwijzen wij naar de in dit nummer geplaatste 1928.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1929 | | pagina 5