Bergensche en aan Zee. TWINTIGSTE JAARGANG. No. 11. ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1929. N.V- BOUW-EXPLOITATIE-MAATSCHAPPIJ „BERGEN AAN ZEE". Adres te BERGEN: Nesdijk, Tel. 21. REDACTEUR: D. A. KLOMP Adres ie ALKMAAR: Voordam, Tel. 33 Uitgave N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. HERMS. COSTER ZOON. EERSTE BLAD. Voorname, rustige Badplaats met breed, helder wit strand. Geen stof Geen grondvervuiling. Verrassende resultaten, vooral bij kinderen. Uitstekende Tennisbanen (Gravel). Schitterende wandeling in c.a. 1500 H. A. der prachtige duinen en duinbosschen voor bad gasten, op kaarten die tegen betaling van 25 cents worden verstrekt. Duinwaterleiding en electrisch licht. Post- en Telegraafkantoor. Het bebouwingsplan en de gansche opzet det badplaats maken haar tot een der lieflijkste plaat sen om een buitenverblijf te stichten. Voor bouwgronden en andere inlichtingen wende men zich tot de Huize „Kranenburgh", Bergen (N.H.) of bij den Heer D, HAASBROEK te Bergen aan Zee. N.V. Bouw-expl o it.-Maatschap pij „Bergen aan Zee." TARIEF ZEEBADEN. Het is voor heeren verplicht in costuum te baden. Een badkoets mag niet langer dan 45 minuten door denzelfden persoon gebruikt worden. Het bad is geopend van des morgens 7.30 uur tot 12 uur en van des middags 1.30 uur tot 5.30 uur. 1 Bad met volledig costuum en handdoek 0.60 1 Bad alleen met handdoek 0.40 1 Kinderbad met volledig costuum en handdoek 0.40 1 Kinderbad alleen met handdoek 0.30 ABONNEMENTEN voor: 10 Baden met volledig costuum en hand doek 5.75 10 Baden alleen met handdoek3.75 10 Kinderbaden met volledig costuum en handdoek 3.75 10 Kinderbaden alleen met handdoek 2.75 Abonnementskaarten, dit jaar afgegeven, zijn voor een volgend jaar nipt meer geldig. Onder Kinderbaden worden begrepen, die voor kinderen beneden tien jaar. Extra handdoeken worden verstrekt tegen be taling van tien cent per stuk. Zij, die een volledig bad betalen, hebben het recht hun eigen badcostuum kosteloos in bewaring te geven. Men wordt beleefd verzocht de voetenbakjes niet in de badkoets leeg te storten. STRANDSTOELEN. Eén stoel per één uur of korter 0.15 Eén stoel per twee uur of korter 0.20 Eén stoel per dag0.50 Eén stoel per week2.30 Eén stoel per maand8.00 Eén stoel per seizoen16.00 Voor het hebben en gebruiken van een eigen ligstoel (opvouwbare) op het strand per dag 0,15, per week 0.50 De Directie behoudt zich het recht voor, om alleen des Zondags de stoelen van houders van week-, maand- of seizoenstoelen, aan anderen te verhuren, tenzij genoemde houders van deze stoe len zelf gebruik wenschen te makep, alsdan zoo mogelijk bij vooruit bericht. Des Zondags worden er geen stoelen per dag verhuurd. Op het strand bij de badkoetsen zijn steeds aan wezig twee zwemmers voor het verleenen van hulp bij eventueele ongelukken, In het gebouwtje voor eerste hulp bij ongelukken bevindt zich een brancard, een volledige verbandtrommel, een zuurstofapparaat, terwijl het badpersoneel onder wezen is in het veileenen van dadelijke hulp. Bui ten badtijd vervoege men zich in geval van nood bij C. Schotten, Witteweg J5 nabij het Station. De Baddirectie BERGEN AAN ZEE". VAN WEGEN ÉN PLANNEN. Wie van de thans aanwezige gasten niet voor de eerste maal in Bergen zijn vacantie door brengt en wie zoodoende zich met zijn auto van uit zijn woonplaats naar hier placht te begeven, die zal, als hij zich den toestand herinnert, waarin som mige der hoofdverbindingswegen zich in deze buurt voor enkele jaren t^rug bevonden, dit jaar ongetwijfeld een sterke verbetering in dien toe stand hebben kunnen coristateeren. Aangezien echter de uitvoering van het g e- h e e 1 e wegenplan, zooals dit nu voor deze om geving en het overige deel van Noorholland boven het IJ vrijwel vast staat, nog slechts in een begin stadium verkeert, zoo is het wellicht van eenig belang over die plannen het een en ander nader te vertellen. Wanneer wij in het Noorden bijv. beginnen, dan trekt onze aandacht in de eerste plaats wel de Rijksweg Nieuwediep (den Helder)Alkmaar. Het werk aan dezen weg, die over zijn volle lengte een verhar.d wegdek van 6 Meter breedte zal krijgen, is in volle gang en zal binnen niet al te langen tijd geheel gereed zijn. Het wegdek van dezen weg bestaat uit een z.g. .gesloten verharding", wat de technische uitdrukking is voor asfalt, bitume i-, beton- of soortgelijke verhardingen. Met het Noordelijkste punt van het vasteland van Noord holland is door middel van dezen weg dus een schitterende verbinding verkregen naar Alkmaar, terwijl ook Bergen in meerdere mate van dezen gladden autoweg zou kunnen profiteeren, als de Gemeente er toe zou- overgaan om een gelijkelijk goede weg aan te leggen, loopende van af eenig punt daarvan tot in de Kom der Gemeente! Wenden wij ons nu naar het Zuid-Oosten, dus naar Amsterdam en het daarachter liggende deel van ons land. De verbinding Amsterdam (en verder)Bergen bestaat momenteel in hoofdzaak uit twee routes, één via Purmerend en één via Haarlem-Veis en. De eerste route, hoewel bekoorlijk door het typisch-hollandsch polderlandschap, waardoor deze weg voert, kan echter voor auto-snelverkeer slechts in geringe mate worden aanbevolen, ook al wegens de ongunstige pont-verbindingen tusschen de IJ-oevers bij Amsterdam. De tweede route via Haarlem en Velsen is daar entegen, hoewel langer, beter voor snelverkeer in gericht, omdat de z.g. Haarlemmerweg in prima conditie verkeert en ook de toegang tot Amster dam veel gunstiger is. Het verkeer AmsterdamBergen zal echter bin nen enkele jaren geheel nieuwe wegen gereed vinden. Allereerst dan is door den Provincialen Waterstaat geprojecteerd een weg van den Hem- brug (waar dan een nieuwe kanaalovergang komt) via Oostzaan naar Limmen, ter hoogte van welke laatste gemeente de weg zal aansluiten aan den Rijksweg VelsenAlkmaar, waarover hieronder meer. Deze weg zal, zooals gezegd, worden uitge voerd door de Provinciale Waterstaat en zal voor automobilisten uit Amsterdam en de geheele Zaan streek de gelegenheid openen zich langs een mo dern aangelegden weg naar Bergen te begeven. Intusschen is door den Rijkswaterstaat in uit voering genomen een nieuwe breede verkeersweg, in westelijke richting van uit Amsterdam, bezuiden het Noordzee-kanaal en benoorden den bestaan- den Haarlemmerweg loopende. Deze weg laat Haarlem links liggen, maar eindigt bij Velsen, waar de pontveren, ten einde de overtocht over hat Kanaal te vergemakkelijken, in meer oostelijke richting zullen worden verlegd. Het zal niet overdreven zijn, als de tijdsduur, noodig om langs deze route per auto van Amster dam naar Bergen te rijden, op nog geen 60 mi nuten wordt geraamd! Als derde uitgangspunt nemen wij nu Haarlem, mede voor de ten Zuiden van deze gemeente lig gende provincies. Wij bevinden dan den weg HaarlemVelsen in een volmaakten toestand met grootendeels gesloten verharding, rijwielpaden aan weerszijden en voldoende breedte. Zijn wij echter de pont bij Velsen overgestoken, dan zien wü van wegverbreeding vooralsnog niet veel. Wel is het wegdek op die plaatsen, waar zulks noodig was, van nieuwe klinkers voorzien, maar een radicale verbetering is hier nog niet zichtbaar. Wij zeggen nog niet, omdat hier de uitvoering van de plannen van den Rijkswaterstaat nog slechts wacht op het overwinnen van de moeilijkheden, welke in deze door de gemeenten Beverwijk en Castricum zijn opgeworpen. Bedoelde moeilijkheden n.l. bestaan hierin, dat genoemde gemeenten, in tegenstelling met de volkomen logische gedachtengang van den Rijkswaterstaat, dat toch een auto-snelverkeers- weg zooveel mogelijk buiten de Kom van een gemeente om behoort te liggen, den vernieuwden Rijksweg dwars door hun Kommen wenschen te zien getraceerd! Dat echter een snelverkeersweg waarop niet harder dan 30 K.M. mag worden ge reden (dit toch is de gewone maximum-snelheid in een Bebouwde Kom), deze naam ten onrechte draagt en dat een automobilist, die op een breeden weg gehinderd wordt door een gemeentelijke maximum-snelheid van 30 K.M., die gemeente, welke hem dit tijdsverzuim berokkent, zoo spoe dig mogelijk zal trachten achter zich te laten, in- stee zich daar op te houden, zulke overwegingen schijnen te moeten achterstaan of te worden ge negeerd ten koste van het denkbeeld, dat een auto-snelverkeersweg door de Kom van een ge meente den neringdoenden in die gemeente tot voordeel zal strekken! Benoorden Castricum echter verandert het aspect met één slag. Daar dreunen de zware weg- walsen over de basaltlaag, daar dampen de asfait- ketels en denderen de tractors, die het te verwer ken materiaal aanvoeren. Geheele stukken weg zijn reeds over een breedte van zes Meter van een gesloten wegdek voorzien en ook de rijwielpaden, welke hier geheel vrij van den rijweg zullen komen, zijn op sommige punten reeds in uitvoe ring. Onteigeningen hebben rechts en links van den weg plaats gehad en waar op dit traject ge wacht wordt, is dit wachten slechts te wijten aan de vaak langdurige onderhandelingen met de eigenaars der te onteigenen perceelen. Mag toch in het algemeen het Rijk geen hoogere biedingen voor een stuk grond of een huis doen dan de schatting, welke door de daartoe ingestelde Commissie van Taxateurs in haar rapporten is vastgelegd, de eigenaren trachten voor hun te ont eigenen perceelen te verkrijgen, wat maar moge lijk is. Deze eigenschap is menschelijk en dus ie verontschuldigen! Vaak is het vermakelijk te ver nemen, welke onschatbare waarde er plotseling, althans volgens den eigenaar, blijkt te zijn verscho len in een klimophaagje, een paar rozeboompjes of een zitje, waar je zoo prachtig over de weg kunt zien en dat nu als slachtoffer van het verkeer zal vallen. Gelukkig komt ook hier veelal alles door min nelijk overleg tot een goed einde, maar van de ze nuwen der onderhandelende ambtenaren, die ook over een onuitputtelijk geduld moeten beschikken, wordt veel gevergd en te vaak wordt vergeten, dat voor het Rijk Tijd hier Geld is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1929 | | pagina 1