Bergensche
en aan Zee.
TWINTIGSTE JAARGANG. No. 11.
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1929.
N.V- BOUW-EXPLOITATIE-MAATSCHAPPIJ
„BERGEN AAN ZEE".
Adres te BERGEN: Nesdijk, Tel. 21. REDACTEUR: D. A. KLOMP Adres ie ALKMAAR: Voordam, Tel. 33
Uitgave N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. HERMS. COSTER ZOON.
EERSTE BLAD.
Voorname, rustige Badplaats
met breed, helder wit strand.
Geen stof Geen grondvervuiling.
Verrassende resultaten, vooral bij kinderen.
Uitstekende Tennisbanen (Gravel).
Schitterende wandeling in c.a. 1500 H. A. der
prachtige duinen en duinbosschen voor bad
gasten, op kaarten die tegen betaling van 25 cents
worden verstrekt.
Duinwaterleiding en electrisch licht.
Post- en Telegraafkantoor.
Het bebouwingsplan en de gansche opzet det
badplaats maken haar tot een der lieflijkste plaat
sen om een buitenverblijf te stichten.
Voor bouwgronden en andere inlichtingen wende
men zich tot de
Huize „Kranenburgh", Bergen (N.H.) of bij den
Heer D, HAASBROEK te Bergen aan Zee.
N.V. Bouw-expl o it.-Maatschap pij
„Bergen aan Zee."
TARIEF ZEEBADEN.
Het is voor heeren verplicht in costuum te
baden.
Een badkoets mag niet langer dan 45 minuten
door denzelfden persoon gebruikt worden.
Het bad is geopend van des morgens 7.30 uur
tot 12 uur en van des middags 1.30 uur tot 5.30
uur.
1 Bad met volledig costuum en handdoek 0.60
1 Bad alleen met handdoek 0.40
1 Kinderbad met volledig costuum en
handdoek 0.40
1 Kinderbad alleen met handdoek 0.30
ABONNEMENTEN voor:
10 Baden met volledig costuum en hand
doek 5.75
10 Baden alleen met handdoek3.75
10 Kinderbaden met volledig costuum en
handdoek 3.75
10 Kinderbaden alleen met handdoek 2.75
Abonnementskaarten, dit jaar afgegeven, zijn
voor een volgend jaar nipt meer geldig.
Onder Kinderbaden worden begrepen, die voor
kinderen beneden tien jaar.
Extra handdoeken worden verstrekt tegen be
taling van tien cent per stuk.
Zij, die een volledig bad betalen, hebben het
recht hun eigen badcostuum kosteloos in bewaring
te geven.
Men wordt beleefd verzocht de voetenbakjes
niet in de badkoets leeg te storten.
STRANDSTOELEN.
Eén stoel per één uur of korter 0.15
Eén stoel per twee uur of korter 0.20
Eén stoel per dag0.50
Eén stoel per week2.30
Eén stoel per maand8.00
Eén stoel per seizoen16.00
Voor het hebben en gebruiken van een
eigen ligstoel (opvouwbare) op het
strand per dag 0,15, per week 0.50
De Directie behoudt zich het recht voor, om
alleen des Zondags de stoelen van houders van
week-, maand- of seizoenstoelen, aan anderen te
verhuren, tenzij genoemde houders van deze stoe
len zelf gebruik wenschen te makep, alsdan zoo
mogelijk bij vooruit bericht.
Des Zondags worden er geen stoelen per dag
verhuurd.
Op het strand bij de badkoetsen zijn steeds aan
wezig twee zwemmers voor het verleenen van
hulp bij eventueele ongelukken, In het gebouwtje
voor eerste hulp bij ongelukken bevindt zich een
brancard, een volledige verbandtrommel, een
zuurstofapparaat, terwijl het badpersoneel onder
wezen is in het veileenen van dadelijke hulp. Bui
ten badtijd vervoege men zich in geval van nood
bij C. Schotten, Witteweg J5 nabij het Station.
De Baddirectie
BERGEN AAN ZEE".
VAN WEGEN ÉN PLANNEN.
Wie van de thans aanwezige gasten niet voor de
eerste maal in Bergen zijn vacantie door brengt en
wie zoodoende zich met zijn auto van uit zijn
woonplaats naar hier placht te begeven, die zal,
als hij zich den toestand herinnert, waarin som
mige der hoofdverbindingswegen zich in deze
buurt voor enkele jaren t^rug bevonden, dit jaar
ongetwijfeld een sterke verbetering in dien toe
stand hebben kunnen coristateeren.
Aangezien echter de uitvoering van het g e-
h e e 1 e wegenplan, zooals dit nu voor deze om
geving en het overige deel van Noorholland boven
het IJ vrijwel vast staat, nog slechts in een begin
stadium verkeert, zoo is het wellicht van eenig
belang over die plannen het een en ander nader te
vertellen.
Wanneer wij in het Noorden bijv. beginnen,
dan trekt onze aandacht in de eerste plaats wel de
Rijksweg Nieuwediep (den Helder)Alkmaar. Het
werk aan dezen weg, die over zijn volle lengte een
verhar.d wegdek van 6 Meter breedte zal krijgen,
is in volle gang en zal binnen niet al te langen tijd
geheel gereed zijn. Het wegdek van dezen weg
bestaat uit een z.g. .gesloten verharding", wat de
technische uitdrukking is voor asfalt, bitume i-,
beton- of soortgelijke verhardingen. Met het
Noordelijkste punt van het vasteland van Noord
holland is door middel van dezen weg dus een
schitterende verbinding verkregen naar Alkmaar,
terwijl ook Bergen in meerdere mate van dezen
gladden autoweg zou kunnen profiteeren, als de
Gemeente er toe zou- overgaan om een gelijkelijk
goede weg aan te leggen, loopende van af eenig
punt daarvan tot in de Kom der Gemeente!
Wenden wij ons nu naar het Zuid-Oosten, dus
naar Amsterdam en het daarachter liggende deel
van ons land.
De verbinding Amsterdam (en verder)Bergen
bestaat momenteel in hoofdzaak uit twee routes,
één via Purmerend en één via Haarlem-Veis en.
De eerste route, hoewel bekoorlijk door het
typisch-hollandsch polderlandschap, waardoor
deze weg voert, kan echter voor auto-snelverkeer
slechts in geringe mate worden aanbevolen, ook al
wegens de ongunstige pont-verbindingen tusschen
de IJ-oevers bij Amsterdam.
De tweede route via Haarlem en Velsen is daar
entegen, hoewel langer, beter voor snelverkeer in
gericht, omdat de z.g. Haarlemmerweg in prima
conditie verkeert en ook de toegang tot Amster
dam veel gunstiger is.
Het verkeer AmsterdamBergen zal echter bin
nen enkele jaren geheel nieuwe wegen gereed
vinden. Allereerst dan is door den Provincialen
Waterstaat geprojecteerd een weg van den Hem-
brug (waar dan een nieuwe kanaalovergang komt)
via Oostzaan naar Limmen, ter hoogte van welke
laatste gemeente de weg zal aansluiten aan den
Rijksweg VelsenAlkmaar, waarover hieronder
meer. Deze weg zal, zooals gezegd, worden uitge
voerd door de Provinciale Waterstaat en zal voor
automobilisten uit Amsterdam en de geheele Zaan
streek de gelegenheid openen zich langs een mo
dern aangelegden weg naar Bergen te begeven.
Intusschen is door den Rijkswaterstaat in uit
voering genomen een nieuwe breede verkeersweg,
in westelijke richting van uit Amsterdam, bezuiden
het Noordzee-kanaal en benoorden den bestaan-
den Haarlemmerweg loopende. Deze weg laat
Haarlem links liggen, maar eindigt bij Velsen, waar
de pontveren, ten einde de overtocht over hat
Kanaal te vergemakkelijken, in meer oostelijke
richting zullen worden verlegd.
Het zal niet overdreven zijn, als de tijdsduur,
noodig om langs deze route per auto van Amster
dam naar Bergen te rijden, op nog geen 60 mi
nuten wordt geraamd!
Als derde uitgangspunt nemen wij nu Haarlem,
mede voor de ten Zuiden van deze gemeente lig
gende provincies. Wij bevinden dan den weg
HaarlemVelsen in een volmaakten toestand met
grootendeels gesloten verharding, rijwielpaden aan
weerszijden en voldoende breedte. Zijn wij echter
de pont bij Velsen overgestoken, dan zien wü van
wegverbreeding vooralsnog niet veel. Wel is het
wegdek op die plaatsen, waar zulks noodig was,
van nieuwe klinkers voorzien, maar een radicale
verbetering is hier nog niet zichtbaar. Wij zeggen
nog niet, omdat hier de uitvoering van de plannen
van den Rijkswaterstaat nog slechts wacht op het
overwinnen van de moeilijkheden, welke in deze
door de gemeenten Beverwijk en Castricum zijn
opgeworpen. Bedoelde moeilijkheden n.l. bestaan
hierin, dat genoemde gemeenten, in tegenstelling
met de volkomen logische gedachtengang van den
Rijkswaterstaat, dat toch een auto-snelverkeers-
weg zooveel mogelijk buiten de Kom van een
gemeente om behoort te liggen, den vernieuwden
Rijksweg dwars door hun Kommen wenschen te
zien getraceerd! Dat echter een snelverkeersweg
waarop niet harder dan 30 K.M. mag worden ge
reden (dit toch is de gewone maximum-snelheid
in een Bebouwde Kom), deze naam ten onrechte
draagt en dat een automobilist, die op een breeden
weg gehinderd wordt door een gemeentelijke
maximum-snelheid van 30 K.M., die gemeente,
welke hem dit tijdsverzuim berokkent, zoo spoe
dig mogelijk zal trachten achter zich te laten, in-
stee zich daar op te houden, zulke overwegingen
schijnen te moeten achterstaan of te worden ge
negeerd ten koste van het denkbeeld, dat een
auto-snelverkeersweg door de Kom van een ge
meente den neringdoenden in die gemeente tot
voordeel zal strekken!
Benoorden Castricum echter verandert het
aspect met één slag. Daar dreunen de zware weg-
walsen over de basaltlaag, daar dampen de asfait-
ketels en denderen de tractors, die het te verwer
ken materiaal aanvoeren. Geheele stukken weg
zijn reeds over een breedte van zes Meter van een
gesloten wegdek voorzien en ook de rijwielpaden,
welke hier geheel vrij van den rijweg zullen
komen, zijn op sommige punten reeds in uitvoe
ring. Onteigeningen hebben rechts en links van
den weg plaats gehad en waar op dit traject ge
wacht wordt, is dit wachten slechts te wijten aan
de vaak langdurige onderhandelingen met de
eigenaars der te onteigenen perceelen.
Mag toch in het algemeen het Rijk geen hoogere
biedingen voor een stuk grond of een huis doen
dan de schatting, welke door de daartoe ingestelde
Commissie van Taxateurs in haar rapporten is
vastgelegd, de eigenaren trachten voor hun te ont
eigenen perceelen te verkrijgen, wat maar moge
lijk is. Deze eigenschap is menschelijk en dus ie
verontschuldigen! Vaak is het vermakelijk te ver
nemen, welke onschatbare waarde er plotseling,
althans volgens den eigenaar, blijkt te zijn verscho
len in een klimophaagje, een paar rozeboompjes of
een zitje, waar je zoo prachtig over de weg kunt
zien en dat nu als slachtoffer van het verkeer zal
vallen.
Gelukkig komt ook hier veelal alles door min
nelijk overleg tot een goed einde, maar van de ze
nuwen der onderhandelende ambtenaren, die ook
over een onuitputtelijk geduld moeten beschikken,
wordt veel gevergd en te vaak wordt vergeten,
dat voor het Rijk Tijd hier Geld is.