„Spoorzicht 2".
De Hr. en Mevr.
J. Brummelkamp, A'dam, 4
Villa „Sterntje".
De Hr. en Mevr.
H. de SonnavilleArkesteyn, Nijmegen, 5
Mej. F. Arkesteyn, Nijmegen, 1
Mevr. BoschBosch van
Drakestein, Croydon, 1
Olivier Bosch, Croydon, 1
Villa „Ulyssus".
Jhr. en Mevr. C. E. W.
van Panhuys, 's Gravenhage, 7
„Verbrande Panhoeve".
De Hr. en Mevr.
Dr. P. A. van der Harst, A'dam, 8
Villa „Wernau".
Fam. Mr. F. de Geer, A'dam, 6
Villa ,,'t Westerlicht".
De Hr. en Mevr.
Mr. A. J. M. Leesberg, Alkmaar, 9
Villa Windy Ridge".
De Hr, en Mevr.
F. P. J. Kleipool, A'dam, 10
Villa „De Wijde blik".
De Hr. H. L. van den Briel, Haarlem, 5
De Hr. Ir. F. S. Muller, Zurich, 1
Mej. G. A. E. Dekker, Haarlem, 1
Villa „De Zeedroom".
D eHr, en Mevr. L. Kuipers, Laren (N.H.) 8
„Het Zonnehuis",
De Hr. en Mevr. Ir.
Krayenhoff van de Leur, Dordrecht, 9
Mej. Bins, Dordrecht, 1
Villa „Aan de Zonzij".
Fam. Mevr. de Wed. C. A.
HubrechtBreitenstein, 's Gravenhage, 7
Deutsche Ferienkolonie,
Vereeniging „Voor Jong
Nederland",
„Het Zeehuis",
A'dam,
40
A'dam, 40
A'dam, 120
Totaal aanwezig 3424 pers.
BERICHTEN.
DE MOTORRACES OP HET GEMEENTELIJK
SPORTPARK TE ALKMAAR.
Als de ijverige Pluvius nu eindelijk eens tot de
overtuiging kon komen, dat hij hoog noodig rust
moest houden, dan zouden we waarachtig nog een
paar mooie zomersche dagen kunnen krijgen. Dan
zouden wij zelfs Zondag een wolkloozen hemel
hebben. En dien hebben we noodig. We moeten
Zondag zon en blauwe luchten zien, we moeten
Zondag een keur van luchtige zomertoiletjes kun
nen bewonderen en dat gaat niet, als de regen
buien overdadig op ons neer vallen.
We hebben mooi weer noodig, ook op de Alk-
maarsche grasbaan, waar morgen de motoren zul
len ronken, waar emotievolle ronden gedraaid
zullen worden, waar de beste rijders van Neder
land elkaar voor de zooveelste maal zullen be
kampen.
De motorraces. Ze staan weer voor de deur.
Ze zullen morgen dichte drommen naar het sport
terrein trekken, ze zullen weer dat heerlijke knet
terende geluid laten hooren, ze zullen
De tweede Alkmaarsche motorraces van dit sei
zoen zullen de eerste nog ver overtreffen. Niet
minder dan 70 renners hebben ingeschreven, waar
van een 25 seniores en nog meer juniores.
Onder de seniores treffen we de kopstukken der
Nederlandsche motorrenners aan: daar is van
Hamersveld weer met zijn bliksemsnelle Rudge,
die nu voor het eerst de gelegenheid krijgt, om
v. d. Pluym op zijn nieuwe dirttrackmotor, een
uiterst snelle Norton, te bestrijden. Het is voor
velen lang niet zeker, dat v. Hamersveld de snelste
rijder is. Velen meerien dat v. d. Pluym best in
staat is, den grooten crack te kioppen. Welnu, we
zullen zien. We zullen met eigen oogen aan
schouwen, of de 100-mijls Rudge de Norton zal
kunnen kloppen.
We zullen nog veel meer zien. Renners als Jan
Rijk, v. d. Velde, de Ruiter, Breeman, van Gent, en
hoe ze allemaal meer heeten, zijn best in staat, om
het de twee cracks buitengewoon lastig te maken.
En in de juniores-klasse zullen onze eigen men-
schen zoo mogen we Moeijes, de Ridder, Ver
meulen, de Graaf e. a. wel noemen een harden
strijd te voeren hebben tegen de andere bekende
renners. De heele serie bekende juniores komt
Zondag in Alkmaar. En allen zijn ze van plan, met
den palm der overwinning te gaan strijken.
Het beloven dus prachtige races te worden.
De nieuwe tribune kan thans ook gebruikt wor
den. Alle zitplaatsen zijn aangebracht en men
heeft op elke plaats een prachtig uitzicht over het
geheele veld. Waar men ook zit, de strijd is overal
te volgen.
Het paddock is amphitheatersgewijze ingericht,
zoodat men niet naar de ruggen van zijn voorman
behoeft te kijken. Dan is de eerste rang aan de
Zandersloot zeer verbeterd, zoodat ook van dien
kant geen klachten zullen komen.
Een krachtige Philips-loydspeaker staat opge
steld, zoodat iedereen kan hooren, hoe de stand
op elk gewild moment is..
Maar men moet een potlood meenemen, om
zelf de tijden enz. te ktinnen noteeren. De pro
gramma's zijn deze keer zoo ingericht, dat ieder
een dat zelf doen kan. Dit is mede een der groote
verbeteringen.
En nu wachten we maar af, wat Pluvius doen
zal. Is het mooi weer, dan zal het vol loopen,
dan wordt er gereden voor een totaal uitverkocht
huis.
Opgaaf van het aantal vreemdelingen te Bergen en Bergen a. Zee.
over de jaren 1923—1930 volgens „De Badbode".
No.
Maand
1923
1924
1925
1926
1927
1928
1929
1930
1
Juni
463
824
797
811
900
887
466
536
2
580
913
598
811
1002
737
792
1389
3
656
954
747
942
1054
937
1030
1373
4
730
1121
1236
935
1107
1053
1378
1413
5
Juli
865
1222
1201
1109
1351
1368
1574
1622
6
952
1430
1160
1242
1546
1570
1848
2074
7
1176
1821
1390
1489
1950
1863
2488
2431
8
1622
2232
1901
1748
2417
2758
3414
3302
9
2018
2735
2386
2533
2838
3087
4065
3850
10
Augustus
2410
3617
2495
3485
3053
3304
4505
4190
11
2744
2796
3380
2940
3091
3252
4669
4574
12
2581
2908
2848
2940
2664
2818
4321
3984
13
1899
2176
2085
1732
1872
2083
3759
3424
ERNSTIG ONGELUK OP EEN ONBEWAAKTEN
OVERWEG.
Woensdagavond tegen 8 uur heeft te Bergen een
aanrijding plaats gehadr die, wat persoonlijke on
gelukken betreft, wonderlijk goed is afgeloopen.
De tramtrein naar Bergen aan Zee, die om 19.35
uit Alkmaar naar Bergen aan Zee vertrekt, pas
seerde op bovengenoemd tijdstip de Komlaan, wel
ke overweg, zooals men weet, onbewaakt is. Het
uitzicht is daar ter plaatse, vooral des zomers met
het dichte struikgewas, aan alle kanten zeer slecht
en meermalen is er dan .ook in Bergen en daar bui
ten op het onhoudbare van dezen toestand gewe
zen. Vooral vanuit de richting Eeuwige laan naar
den Hertenkamp is het uitzicht zeer slecht.
De heer Bellekom, die een autobusdienst Ber
genEgmond onderhoudt, is thans het slachtoffer
geworden en het mag een groot wonder genoemd
worden, dat de beide inzittenden betrekkelijk licht
gewond waren.
De noodlottige botsing.
Juist toen de tram dep weg passeerde, kwam de
autobus, waarin gezeten waren het dochtertje van
den heer B. uit de Karei de Groote laan en de be
stuurder, de heer Bellekom vanuit de Eeuwige
laan de Komlaan inrijden. De tram, die een snel
heid had van ongeveer 30 K.M., reed met een ge
weldigen slag tegen het achterdeel van de autobus
aan, met het gevolg, dat de bus een eind wegge
slingerd Werd, een beelen slag om maakte, tegen
een telegraafpaal opvlcfog en daar tot stilstand
kwam. De locomotief en de volgende wagons scho
ten nog een eind door en schuurden met trekstan-
gen en treeplanken langs den rechterzijwand van
de bus, welke als een sardineblikje opengescheurd
werd. Op den slag welke door het ongeluk ver
oorzaakt werd, kwamep velen oogenblikkelijk toe
snellen en deden de wildste geruchten de ronde,
vooral daar de chaos, Van wat eens een autobus
was, zeer zeker den indruk maakte dat er dooden
te betreuren zouden zijh.
Het bleek gelukkig echter, dat de beide inzit
tenden er wonderlijk goed afgekomen waren. Het
meisje B„ dat totaal overstuur was, had een niet
ernstige beenwond opgeloopen, en de heer Belle
kom was door glasscherven in het gelaat gewond.
Beiden werden door Yelw'llende automobilisten
naar huis gebracht.
De schuldvraag.
Burgemeester van Reenen, die zeer spoedig ter
plaatse was, begon met de gemeentepolitie dade
lijk een voorloopig onderzoek omtrent de schuld
vraag. De machinist van de locomotief, die zeer
zenuwachtig was, kon niet verklaren hoe het ge
beurd was. Hij had de voorgeschreven fluitsig
nalen gegeven en wist; verder niet veel mede te
deelen. Daartegenover staat een verklaring van
enkele omwonenden, die mededeelden geen signa
len gehoord te hebben.' Een heer die in de tram
zat meende, dat er mee,r gefloten was dan gewoon
lijk, terwijl iftnkele dames vertelden eep. zeer kort
moment voor de botsing signalen gehoord te heb
ben. Hoe het ook zij, dit zijn slechts uitingen, die
wij op de plaats des onheils ontvingen. Het politie
onderzoek zal dit alles wel nader bevestigen.
De materieele schade-
De materieele schade is vrij groot. De locomo
tief en de paar eerste wagons zijn zwaar bescha
digd. De trekstangen ter rechterzijde van de loco
motief (die nog een honderd meter doorschoof}
zijn geheel vernield en de kop is een chaos van
gebroken glas en verbogen stangen. De meeste
treeplanken van de wagons zijn versplinterd én
verschillende ruiten verbrijzeld. De autobus is een
puinhoop van glas, hout en ijzerwerk.
De carosserie is geheel versplinterd en het in
terieur van de bus volkomen vernield. De assen
zijn verwrongen, enkele wielen afgerukt. Zooals
gezegd, is de rechterzijde volkomen verdwenen,
terwijl de motorkap een gekreukeld stukje blik
lijkt.
Veel belangstelling.
Het spreekt vanzelf, dat de tijding van het on
geluk als een loopend vuurtje door Bergen ging en
vele badgasten en inwoners waren zeer spoedig
aanwezig en stonden in groepen den chaos op te
nemen. Ook verschillende menschen uit Bergen
a. Zee kwamen, daar de tram natuurlijk niet te
Bergen aan Zee aankwam, de bus, die gedeeltelijk
op de rails lag. belemmerde het tramverkeer en
ook de locomotief kon van zelf sprekend niet ver
der rijden. Men heeft later op den avond het bus-
w-ak weten weg te kantelen, zoodat deze stagna
tie uit den weg geruimd was.
Het is beslist noodzakelijk dat in de toekomst
deze overweg afdoende beschermd wordt. Het zal
misschien niet mogelük zijn b.v. slingersignalen
aan te brengen, maar in ieder geval zal het daar
heen moeten, dat ook od dezen overweg hetzelfde
geschiedt als thans oo de Breelaan bij het Oranje-
hotel gebeurt, n.l. dat een conducteur voor de lo
comotief uitloopt, en den weg veilig aangeeft. Op
het signaal aan den machinist kan de tramtrein
dan doorkomen.
Voor den heer Bellekom, die zeer hevig ge
schrokken was, is het gebeurde een zware slag.
Van ve'schillende kanten werd ons medegedeeld
dat de bus niet verzekerd was, echter wist men
ons later uit betrouwbare bron te vertellen, dat dit
wel het geval was.
Zoodat Bergen met zijn tijdelijke en niet-tijde-
Üike bewoners een emotievollen avond hebben
gehad, door een ongeval dat wonderlijk goed is
afgeloopen.
EEN HULDIGING.
De heer D. A. Klomp, redacteur-verslaggever
van de Alkmaarsche courant, tevens redacteur
van. „De Badbode" herdacht Donderdag het feit
waarop hij voor 25 jaar werkzaam werd gesteld