„Spoorzicht 2". De Hr. en Mevr. J. Brummelkamp, A'dam, 4 Villa „Sterntje". De Hr. en Mevr. H. de SonnavilleArkesteyn, Nijmegen, 5 Mej. F. Arkesteyn, Nijmegen, 1 Mevr. BoschBosch van Drakestein, Croydon, 1 Olivier Bosch, Croydon, 1 Villa „Ulyssus". Jhr. en Mevr. C. E. W. van Panhuys, 's Gravenhage, 7 „Verbrande Panhoeve". De Hr. en Mevr. Dr. P. A. van der Harst, A'dam, 8 Villa „Wernau". Fam. Mr. F. de Geer, A'dam, 6 Villa ,,'t Westerlicht". De Hr. en Mevr. Mr. A. J. M. Leesberg, Alkmaar, 9 Villa Windy Ridge". De Hr, en Mevr. F. P. J. Kleipool, A'dam, 10 Villa „De Wijde blik". De Hr. H. L. van den Briel, Haarlem, 5 De Hr. Ir. F. S. Muller, Zurich, 1 Mej. G. A. E. Dekker, Haarlem, 1 Villa „De Zeedroom". D eHr, en Mevr. L. Kuipers, Laren (N.H.) 8 „Het Zonnehuis", De Hr. en Mevr. Ir. Krayenhoff van de Leur, Dordrecht, 9 Mej. Bins, Dordrecht, 1 Villa „Aan de Zonzij". Fam. Mevr. de Wed. C. A. HubrechtBreitenstein, 's Gravenhage, 7 Deutsche Ferienkolonie, Vereeniging „Voor Jong Nederland", „Het Zeehuis", A'dam, 40 A'dam, 40 A'dam, 120 Totaal aanwezig 3424 pers. BERICHTEN. DE MOTORRACES OP HET GEMEENTELIJK SPORTPARK TE ALKMAAR. Als de ijverige Pluvius nu eindelijk eens tot de overtuiging kon komen, dat hij hoog noodig rust moest houden, dan zouden we waarachtig nog een paar mooie zomersche dagen kunnen krijgen. Dan zouden wij zelfs Zondag een wolkloozen hemel hebben. En dien hebben we noodig. We moeten Zondag zon en blauwe luchten zien, we moeten Zondag een keur van luchtige zomertoiletjes kun nen bewonderen en dat gaat niet, als de regen buien overdadig op ons neer vallen. We hebben mooi weer noodig, ook op de Alk- maarsche grasbaan, waar morgen de motoren zul len ronken, waar emotievolle ronden gedraaid zullen worden, waar de beste rijders van Neder land elkaar voor de zooveelste maal zullen be kampen. De motorraces. Ze staan weer voor de deur. Ze zullen morgen dichte drommen naar het sport terrein trekken, ze zullen weer dat heerlijke knet terende geluid laten hooren, ze zullen De tweede Alkmaarsche motorraces van dit sei zoen zullen de eerste nog ver overtreffen. Niet minder dan 70 renners hebben ingeschreven, waar van een 25 seniores en nog meer juniores. Onder de seniores treffen we de kopstukken der Nederlandsche motorrenners aan: daar is van Hamersveld weer met zijn bliksemsnelle Rudge, die nu voor het eerst de gelegenheid krijgt, om v. d. Pluym op zijn nieuwe dirttrackmotor, een uiterst snelle Norton, te bestrijden. Het is voor velen lang niet zeker, dat v. Hamersveld de snelste rijder is. Velen meerien dat v. d. Pluym best in staat is, den grooten crack te kioppen. Welnu, we zullen zien. We zullen met eigen oogen aan schouwen, of de 100-mijls Rudge de Norton zal kunnen kloppen. We zullen nog veel meer zien. Renners als Jan Rijk, v. d. Velde, de Ruiter, Breeman, van Gent, en hoe ze allemaal meer heeten, zijn best in staat, om het de twee cracks buitengewoon lastig te maken. En in de juniores-klasse zullen onze eigen men- schen zoo mogen we Moeijes, de Ridder, Ver meulen, de Graaf e. a. wel noemen een harden strijd te voeren hebben tegen de andere bekende renners. De heele serie bekende juniores komt Zondag in Alkmaar. En allen zijn ze van plan, met den palm der overwinning te gaan strijken. Het beloven dus prachtige races te worden. De nieuwe tribune kan thans ook gebruikt wor den. Alle zitplaatsen zijn aangebracht en men heeft op elke plaats een prachtig uitzicht over het geheele veld. Waar men ook zit, de strijd is overal te volgen. Het paddock is amphitheatersgewijze ingericht, zoodat men niet naar de ruggen van zijn voorman behoeft te kijken. Dan is de eerste rang aan de Zandersloot zeer verbeterd, zoodat ook van dien kant geen klachten zullen komen. Een krachtige Philips-loydspeaker staat opge steld, zoodat iedereen kan hooren, hoe de stand op elk gewild moment is.. Maar men moet een potlood meenemen, om zelf de tijden enz. te ktinnen noteeren. De pro gramma's zijn deze keer zoo ingericht, dat ieder een dat zelf doen kan. Dit is mede een der groote verbeteringen. En nu wachten we maar af, wat Pluvius doen zal. Is het mooi weer, dan zal het vol loopen, dan wordt er gereden voor een totaal uitverkocht huis. Opgaaf van het aantal vreemdelingen te Bergen en Bergen a. Zee. over de jaren 1923—1930 volgens „De Badbode". No. Maand 1923 1924 1925 1926 1927 1928 1929 1930 1 Juni 463 824 797 811 900 887 466 536 2 580 913 598 811 1002 737 792 1389 3 656 954 747 942 1054 937 1030 1373 4 730 1121 1236 935 1107 1053 1378 1413 5 Juli 865 1222 1201 1109 1351 1368 1574 1622 6 952 1430 1160 1242 1546 1570 1848 2074 7 1176 1821 1390 1489 1950 1863 2488 2431 8 1622 2232 1901 1748 2417 2758 3414 3302 9 2018 2735 2386 2533 2838 3087 4065 3850 10 Augustus 2410 3617 2495 3485 3053 3304 4505 4190 11 2744 2796 3380 2940 3091 3252 4669 4574 12 2581 2908 2848 2940 2664 2818 4321 3984 13 1899 2176 2085 1732 1872 2083 3759 3424 ERNSTIG ONGELUK OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG. Woensdagavond tegen 8 uur heeft te Bergen een aanrijding plaats gehadr die, wat persoonlijke on gelukken betreft, wonderlijk goed is afgeloopen. De tramtrein naar Bergen aan Zee, die om 19.35 uit Alkmaar naar Bergen aan Zee vertrekt, pas seerde op bovengenoemd tijdstip de Komlaan, wel ke overweg, zooals men weet, onbewaakt is. Het uitzicht is daar ter plaatse, vooral des zomers met het dichte struikgewas, aan alle kanten zeer slecht en meermalen is er dan .ook in Bergen en daar bui ten op het onhoudbare van dezen toestand gewe zen. Vooral vanuit de richting Eeuwige laan naar den Hertenkamp is het uitzicht zeer slecht. De heer Bellekom, die een autobusdienst Ber genEgmond onderhoudt, is thans het slachtoffer geworden en het mag een groot wonder genoemd worden, dat de beide inzittenden betrekkelijk licht gewond waren. De noodlottige botsing. Juist toen de tram dep weg passeerde, kwam de autobus, waarin gezeten waren het dochtertje van den heer B. uit de Karei de Groote laan en de be stuurder, de heer Bellekom vanuit de Eeuwige laan de Komlaan inrijden. De tram, die een snel heid had van ongeveer 30 K.M., reed met een ge weldigen slag tegen het achterdeel van de autobus aan, met het gevolg, dat de bus een eind wegge slingerd Werd, een beelen slag om maakte, tegen een telegraafpaal opvlcfog en daar tot stilstand kwam. De locomotief en de volgende wagons scho ten nog een eind door en schuurden met trekstan- gen en treeplanken langs den rechterzijwand van de bus, welke als een sardineblikje opengescheurd werd. Op den slag welke door het ongeluk ver oorzaakt werd, kwamep velen oogenblikkelijk toe snellen en deden de wildste geruchten de ronde, vooral daar de chaos, Van wat eens een autobus was, zeer zeker den indruk maakte dat er dooden te betreuren zouden zijh. Het bleek gelukkig echter, dat de beide inzit tenden er wonderlijk goed afgekomen waren. Het meisje B„ dat totaal overstuur was, had een niet ernstige beenwond opgeloopen, en de heer Belle kom was door glasscherven in het gelaat gewond. Beiden werden door Yelw'llende automobilisten naar huis gebracht. De schuldvraag. Burgemeester van Reenen, die zeer spoedig ter plaatse was, begon met de gemeentepolitie dade lijk een voorloopig onderzoek omtrent de schuld vraag. De machinist van de locomotief, die zeer zenuwachtig was, kon niet verklaren hoe het ge beurd was. Hij had de voorgeschreven fluitsig nalen gegeven en wist; verder niet veel mede te deelen. Daartegenover staat een verklaring van enkele omwonenden, die mededeelden geen signa len gehoord te hebben.' Een heer die in de tram zat meende, dat er mee,r gefloten was dan gewoon lijk, terwijl iftnkele dames vertelden eep. zeer kort moment voor de botsing signalen gehoord te heb ben. Hoe het ook zij, dit zijn slechts uitingen, die wij op de plaats des onheils ontvingen. Het politie onderzoek zal dit alles wel nader bevestigen. De materieele schade- De materieele schade is vrij groot. De locomo tief en de paar eerste wagons zijn zwaar bescha digd. De trekstangen ter rechterzijde van de loco motief (die nog een honderd meter doorschoof} zijn geheel vernield en de kop is een chaos van gebroken glas en verbogen stangen. De meeste treeplanken van de wagons zijn versplinterd én verschillende ruiten verbrijzeld. De autobus is een puinhoop van glas, hout en ijzerwerk. De carosserie is geheel versplinterd en het in terieur van de bus volkomen vernield. De assen zijn verwrongen, enkele wielen afgerukt. Zooals gezegd, is de rechterzijde volkomen verdwenen, terwijl de motorkap een gekreukeld stukje blik lijkt. Veel belangstelling. Het spreekt vanzelf, dat de tijding van het on geluk als een loopend vuurtje door Bergen ging en vele badgasten en inwoners waren zeer spoedig aanwezig en stonden in groepen den chaos op te nemen. Ook verschillende menschen uit Bergen a. Zee kwamen, daar de tram natuurlijk niet te Bergen aan Zee aankwam, de bus, die gedeeltelijk op de rails lag. belemmerde het tramverkeer en ook de locomotief kon van zelf sprekend niet ver der rijden. Men heeft later op den avond het bus- w-ak weten weg te kantelen, zoodat deze stagna tie uit den weg geruimd was. Het is beslist noodzakelijk dat in de toekomst deze overweg afdoende beschermd wordt. Het zal misschien niet mogelük zijn b.v. slingersignalen aan te brengen, maar in ieder geval zal het daar heen moeten, dat ook od dezen overweg hetzelfde geschiedt als thans oo de Breelaan bij het Oranje- hotel gebeurt, n.l. dat een conducteur voor de lo comotief uitloopt, en den weg veilig aangeeft. Op het signaal aan den machinist kan de tramtrein dan doorkomen. Voor den heer Bellekom, die zeer hevig ge schrokken was, is het gebeurde een zware slag. Van ve'schillende kanten werd ons medegedeeld dat de bus niet verzekerd was, echter wist men ons later uit betrouwbare bron te vertellen, dat dit wel het geval was. Zoodat Bergen met zijn tijdelijke en niet-tijde- Üike bewoners een emotievollen avond hebben gehad, door een ongeval dat wonderlijk goed is afgeloopen. EEN HULDIGING. De heer D. A. Klomp, redacteur-verslaggever van de Alkmaarsche courant, tevens redacteur van. „De Badbode" herdacht Donderdag het feit waarop hij voor 25 jaar werkzaam werd gesteld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1930 | | pagina 14