HET STEDELIJK NIUSEUM
VICTORIA-WATER
HOOG EN LAAG WATER
te BERGEN AAN ZEE in 1931.
Bezoekt
Café-Lunchroom
,DE DOORBRAAK"
hoek MARKTSTRAAT, ALKMAAR.
PRIMA CONSUMPTIE. BILLIJKE PRIJZEN.
AIMS TELBIEREN.
VALK's
LUNCHROOM
LUNCH 11,25. DINER f 1.75. DAGSCHOTEL 10,90
Hotel „TOELAST'
CAFÉ-RESTAURANT.
CONCERT.
Grapjes.
Advertentiën.
GEBRs HOED,
JUNI.
Datum
Hoog water:
Laag water
Voorm.
Namidd.
Voorm.
Namidd.
13
2.19
2.44
10.44
11.19
14
2.59
3.23
11.28
15
3.35
3.59
0.02
0.14
'16
4.12
4.39
0.37
1.00
17
4.52
5.19
1.20
1.41
18
5.34
6.02
2.02
2.21
19
6.17
6.44
2.43
3.01
fl. J. MARTIN.
BEZOEKT IN
ALKMAAR
Restaurant. Banketbakkerij.
Ingang door den winkelHOUTTIL B 5.
IJS. PLOMBIERE. - SORBETS.
Eenigst adres voor „Kaasdragers".
Aanbevelend, Fa. W. G. E. WALK.
ALKMAAR.
PRIMA KEUKEN.
DE MOTORFIETSEN IN BERGEN.
Verschillende motorrijders schijnen er nog
steeds een genoegen in te scheppen, na een bezoek
van een caié-terras, bij hun vertrek hun knalpot-
ten zoo hinderlijk mogelijk te laten knallen, zoodat
elk rustig bezoeker slechts één verlangen heeft en
wel, dat deze knapen lielst zoo spoedig mogelijk
vertrekken.
In de automobieltechniek is op het oogenblik
het streven naar gerüischloosheid algemeen. De
constructeurs gaan zelfs zoo ver om het zuigen
van de lucht, die naar den carburator wordt aan
gezogen als een hinderlijk geluid te supprimeeren.
In de motorrijwieltechniek daarentegen viert het
lawaai de hoogste triomfen. De motorfiets a la
mode is een één-cylinder die minstens 4000 om
wentelingen per minuut maakt en een orgelpijp als
uitlaatleiding bezit. Om. de lage tonen nog beter
tot hun recht te laten komen, construeert men aan
het uiteinde van de orgelpijp een soort trombone.
Het effect van den uitlaatroffel komt overeen met
dat van een eskader bombardementsvliegtuigen.
Met dergelijke machines leggen moderne jonge
lingen bezoeken af bij muzikaal aangelegde jonge
dames. En zonder de geringste bedoeling om de
aandacht op zich te vestigen, bezoeken ze daarme
de onze café-terrassen en de mondaine buitenge
legenheden met strijkorkest, waar ze het publiek
in hooge mate hinderen door den motor onbelast
en met vol gas een minuut of twee te laten werken.
Deze demonstraties geschieden gratis, ofschoon er
veel benzine mee heengaat. De onbaatzuchtigheid
valt te meer in het oog als men beseft, dat de le
vensduur van deze eenpitters door het razende
toerental aanzienlijk wordt verkort. Deze heeren
z'en thans met belangstelling uit naar motorfietsen,
die haar geheele arbeidsvermogen omzetten in ge
luid. Men heeft namelijk uitgerekend, dat wanneer
men er in zou slagen een arbeidsvermogen van
slechts 1 paardekracht totaal in geluid om te zet
ten, er een soort gebrul zou ontstaan, overeenko
mend met de oproerkreten van een menigte van
750.000 personen
Wat een glorie voor den modernen jongeling
zoo'n hemelsch instrument te mogen bespelen!
Wij achten het echter van groot belang, dat het
deze lawaaibewonderaars met kracht wordt duide
lijk gemaakt, dat ze deze ongewenschte prestaties
van hun motor maar daar moeten vertoonen, waar
niemand er last van heeft.
De heeren halen deze kunsten zelfs uit op de
meer rustige wegen van ons dorp en verstoren de
heerlijke natuurlijke rust, die men anders in ons
dorp nog zoo volop kan genieten. Deze week
waren wij er getuige van hoe een dergelijke mani
ak de omgeving van de Studler van Surcklaan on
veilig maakte. Naar wij vernemen vertoont dat
heerschap daar herhaaldelijk dergelijke kunsten.
Wij hopen dat de omwonenden er niet voor terug
zullen schrikken om hem bij de politie bekend te
maken, wanneer hiermede wordt voortgegaan.
De politie-verordening verbiedt dergelijk optre
den, zoodat het mogelijk is er een einde aan te
maken.
INFORMATIEBUREAU
der Vereeniging tot bevordering van het
Vreemdelingenverkeer.
Het informatiebureau is gevestigd in het keurig
ingerichte gebouwtje naast het Postkantoor, al
waar Mevrouw .Ev.enhuisKüeboer, '.gaarne aan
pension zoekenden en huurders van gemeubileerde
huizen gratis alle gewenschte inlichtingen geeft.
SCHEPPINGSWERK NIET GEMAKKELIJK.
Van genieën geldt als bekend, dat zij hun schep
pingen met een ongelooflijke snelheid tot stand
brachten. Toch is dit slechts oogenschijplijk het
geval. Meii moet zich niet blind staren op den tijd
die zij noodig hadden om een werk te schrijven,
vaak gingen daaraan jaren van overdenken vooraf
en was in werkelijkheid de tijd waarin zij luierden
den-tijd van hard werken.
Ons zijn schilders bekend, die in enkele dagen
hun beste doeken tot stand brachten. Zij staan
daar dan vaak zelf verbaasd over, doch wanneer
zij zich zelf onderzoeken, komen zij tot de conclu
sie, dat de idee om het werk te maken reeds lang
in hen rijpte.
Het was in 1788, dat Schiller voor het eerst te
Rudolstadt met het klokkengietersbedrijf kennis
maakte en besloot, een gedicht aan dit hem fasci-
neerend bedrijf te wijden. In 1793 vertoefde hij er
opnieuw, waarbij hij tot hetzelfde besluit kwam.
In 1797 wordt hij voor de derde maal door dezelf
de gedachte bezield. Maar nog eens moesten er
twee jaar verloopen, alvorens hij in den zomer
van 1799 met het op schrift stellen van zijn „Das
Lied von der Glocke" een aanvang maakte. Maar
toen was het meesterwerk ook zóó snel voltooid,
dat het in den muzen-almanak van 1800 kon wor
den gepubliceerd. Slechts weinige maanden tijds
had het op schrift zetten gekost doch elf jaar
lang was de gedachte langzaam in den dichter ge-
rijpt.
Lessing werkte zijn tooneelstukken schematisch
naar scènes en tooneelen uit én verklaarde dan
met een zucht van verlichting: „Klaar!" Maar wie
het meesterwerk wilde lezen, kwam bedrogen uit,
want Lessing bezat er niets anders van dan wat
losse velletjes met aanteekeningen; de rest gistte
nog altijd in zijn hoofd. Maar voor hem was het
werk af. En daar hij uiterst moeizaam schreef, ver
liepen er tijden tusscheri het opstellen van het
schema en het ter perse gaan van het op schrift
gestelde tooneelstuk.
Schopenhauer, de groote wijsgeer en vrouwen-
vijand, had vier jaar noodig, alvorens het eerste
deel van zijn „Die Welt, als Wille und Vorstellung"
in 1818 was voltooid, terwijl het tweede deel pas
vier en twintig jaar later ter wereld kwam. Merk
waardig was, dat tegelijk met-zijn eerste dqel een
society-werk van zijn te Weimar wonende moeder
verscheen, dat in duizenden exemplaren aftrek
vond. Naar het werk van den filosoof daarente
gen bestond zóó weinig vraag, dat een deel der uit
gave weer in den papiermolen terechtkwam, om
voor „nuttiger" doeleinÜen te worden gebruikt.
Niet ver bij hem achter staat Jean Jacques
Rousseau, „de stormvogel der Revolutie" van 1789.
Voor het in gedachten en notities voltooien van
zijn wereldberoemd geworden „Emile" had hij
maar eventjes twintig jaar noodig. En ook toen
was het met het lijden nog lang niet gedaan. Want
om het werk zelt op scjirift te zetten gebruikte hij
opnieuw drie volle jaren. Want ook Rousseau
schreef uiterst moeilijk. Telkens opnieuw bracht
hij veranderingen aan, met het gevolg, dat sommige
deelen van het manuscript vijfmaal moesten wor
den geschreven. Soms struikelde hij over een en
kelen zin, die hem dan vaak 'n heele week kostte,
alvorens hij hem in deii begeerden vorm had ge
drongen.
En Immanuel Kant? i„Kritik der reinen Ver-
nunft" schreef hij gedurbnde een paar vacantie-
maanden. Maar het groote werk is, naar hijzelf
ruiterliik bekent, „het product van twaalf jaar
overpeinzen". En toch was juist Kant bezeten door
een noesten vlijt, die hem op de zeven uur slaap
na, waaraan hij stipt vasthield, van 's ochtends
vroeg tot 's avonds laat in het getouw deed zijn.
De Middeleeuwen brachten een universeel genie
voort: Leonardo da Vinei. En ook hii voltooide zijn
werken uiterst langzaaip. Vier jaar lang stond zijn
„Gioconda" op den ezel, terwijl het „Heilig Avond
maal" nimmer door hem werd voltooid. En toch
omvatten zijn dagboeken, schetsen, ontwerpen on
geveer 5000 bladzijden.
Goethe had voor zijn „Clavige" zeven dagen
noodig, Molière voor zijn blijspel „L'Amour méde-
cin" vijf, Heine voor zijn treurspel „Ratcliffe" zelfs
maar drie dagen. Honoré de Balzac's romans en
schetsen zijn in 120 deelen vervat, zoodat hij zich
zelf blijkbaar niet aan zijn zinspreuk van lang-
zaam-werken heeft gehouden. Maar van al deze
schrijvers en componisten uit de geschiedenis
wordt ongetwijfeld het record gehouden door
Alexander Dumas, wiens volledige werken 300
deelen omvatten. Maar Dumas was in dit opzicht
een waar schrijtwonder, die van geen ophouden
wist. Kreeg hij bezoek, dan gaf hij den gast de
linkerhand, onderwijl met de rechter als razend
verder pennend.
Ongeveer zeventig jaar geleden, leed een
Schotsch avonturier, MacHenderson in de nabij
heid van de Malaische eilanden schipbreuk. De ge
heele bezetting kwam bij de schipbreuk om het
leven. Henderson werd gered en de inboorlingen
van het eiland Cocos moesten den prijs van dit ge
luk betalun.
De eilandbewoners voerden een idyllisch leven,,
nog onberoerd door de verscheidene zegeningen
der beschaving. Maar met de komst van Hender
son veranderde zich evenwel alles. De avonturier
wist het vertrouwen van deze natuurkinderen te
winnen en eer nog een jaar was verloopen, werd
hij tot koning van het eiland gekozen.
Nu begon een geregelde heerschappij. Mac Hen
derson, die bij zijn kroning den naam van Sydney I
kreeg, liet zich „majesteit" noemen en maakte zijn
nieuwe onderdanen met de vorderingen van de- be
schaving bekend. Hij ging ook op buit uit en or
ganiseerde een „modern" leger. Weldra had de-
dynastie van Sydney I vasten voet. Na een regee
ring van vijf jaar nam Sydney de dóchter van een
Maleisch stamhoofd tot vrouw en weldra werd een
erfgenaam van den troon geboren. Deze erfge
naam en troonopvolger studeerde te Londen en te^
Oxford en toen Sydney stierf besteeg hij den troon
zijns vaders. Zoo gelukte het dus den avonturier
een dynastie, zij het dan ook een onbekende, te
stichten.
Pakkend advies.
Een zorgzaam huisvader was gewoon den dokter
steeds telefonisch op te bellen om zoodoende^
goedkoop advies te krijgen en een doktersvisite
uit te sparen.
Den dokter begon dat op den duur te vervelen.
Weer op een avond beide de vader op en zei
door de telefoon:
Dokter, mijn jongen wordt 't beurtelings rood
en groen voor de oogen. Wat moet ik met hem-
doen?
Verhuur hem aan de Staatsspoor als signaal
lamp, adviseerde de dokter.
De verloren zoon.
Meester was aan het vertellen van „de verlo
ren zoon". „Maar één was er, die geen deel nam-
aan de algemeene vreugde bij de terugkomst van
den armen zoon, één, die gewild had, dat het niet
gebeurd ware. Wie denken jullie wel, dat dat
was?"
En uit-e.en dozijn monden van de kleip^n klonk"
medelijdérid: „Het vette kalf, meester!"
Het effect.
De huisvrouw gaf den glazenwasscher een kom
met brandewajn om de ruiten schoon te kriigen.
Toen zij opmerkte, dat de man zijn doek nooit in>
den brandewijn doopte, vroeg zij de reden daar
van.
Och, ziet u, ze'de de man, ik drink den bran
dewijn op, maar, en hij voegde de daad bij het
woord dan adem ik op de ruiten vóór ik veeg'
en 't resultaat is even schitterend.
rxxxxxxxxxxxxx>o<x>o<xxxxx><xxxx>ooo
S BEZOEKT
TE ALKMAAR.
X Ingang: Breedstraat (achter het Stadhuis).
Geopend van 9—12 v m. en van IJ— 3J n.m.
oooooooooooooooooooooooooooooooö
SCHARLOO TELEFOON 221 ALKMAAR.
Verhuizingen per Auto-Meubelwagen.
STALHOUDERIJ. BEGRAFENISONDERNEMING.
Eerste klas LIJK-AUTO beschikbaar.
HEERLIJK
en
VERFRiSSCHEND
NATUURLIJK
OBERIAHNSTEIN
BRONWATER.
Een gezonde drank
bij
elke temperatuur.