TWEE-EH-TWIHTICSTE JAARGANG. - No. 5. ZATERDAG 27 JUNI 1931. EERSTE BLAD- Uitgave van de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam 9, Alkmaar. REDACTEUR" D. A. KLOMP, NESDIJK 7, TELEF. 21, BERGEN (N-H.) Jb. VAN REENEN, Oud-Burgemeester van Bergen. Het ontstaan van Bergen aan Zee. .Nu we midden in de feesten zitten, die worden gehouden om het feit te herdenken, dat vóór 25 jaar de badplaats werd gesticht, is o. i. een woord in de Badbode van den stichter, den heer Jb. van Reenen, alleszins op z'n plaats. De Badbode kan zich erin verheugen, dat zij reeds 22 jaar de belangen van Bergen en Bergen aan Zee heeft gediend en daarom is er ook alle reden voor dit blad om zich geheel bij de feesten aan te sluiten. De heer Jb, van Reenen uitte reeds dadelijk zijn verwondering over de grootsche wijze, waarop de burgerij gemeend heeft, het zilveren feest van Bergen aan Zee te moeten vieren en hij verheelde niet, dat dit hem tot dankbaarheid stemt, omdat daarin een erkenning van zijn levenswerk en dat van wijlen zijne echtgenoote Mevr. Van Reenen. Völter, tot uiting komt. Inderdaad, zoo zeide hij, is thans de moeilijkste mijlpaal bereikt en het verheugt mij in hooge mate, dat de eerste bewoners van Bergen aan Zee, die, 'door zich aldaar te vestigen, een onzekeren stap deden in de toekomst, mij verzekerden, dat zij daarover geen berouw hebben gehad en over het algemeen daar hebben gevonden, wat zij er dach ten te vinden. Met voldoening las ik, zoo vervolgde hij, de uit voerige herinneringen die de heer Zeiler vóór 14 dagen in de Badbode neerschreef. Ook het aardige artikel van Mej. Marinkelle over het leven van de bewoners te Bergen aan Zee las ik met groote be langstelling. Aanvankelijk was ik voornemens, het feit in een intieme bijeenkomst met de bewoners en met de menschen, die in de eerste jaren door handenar beid de stichting van Bergen aan Zee hebben be werkstelligd, te vieren. Zooals U weet, heeft deze bijeenkomst 30 Mei plaats gehad en ik zal heel mijn leven de herinnering bewaren aan den pretti- gen geest, die op dat feest tot uiting kwam. Vooral de woorden van waardeering, door den heer Mosk namens de bewoners gesproken, deden mij goed. Het was mij ook een voldoening, daar weer eens te zijn te midden van de arbeiders, die den weg naar zee hebben gemaakt en die bij het vertoonen van de lichtbeelden zoo duidelijk blijk gaven, dat bij hen nog sterk leven de herinneringen aan de moeilijkheden, die bij dat werk moesten worden overwonnen. Aan den vooravond van de groote, door het Co mité georganiseerde feesten, gevoel ik mij, even als op den intiemen feestavond gedrongen, mijne dierbare, helaas op 10 Juli 1925 ontslapen echtge noote Mevr. Van ReenenVölter te herdenken. Mijne vrouw had een buitengewone arbeidskracht, gepaard aan grootebegaafdheid, vooruitzienden blik en groote wilskracht en daarbij den drang om voor anderen nuttig te zijn. Mijne vrouw maakte de plannen en ik voerde die plannen technisch uit. Het is "voor "mij een gromt; voldoening dat erkenning voor hetgeen mijpe vrouw tot stand ge bracht heeft, te Bergen aan Zee een borstbeeld van haar heeft opgericht. Op onze vraag om voor de lezers een en ander te vertellen over het tot stand komen van de bad plaats, antwoordde de heer Van Reenen, dat hij dit overbodig oordeelde, omdat wij dit z. i. in de vorige nummers van de Badbode reeds op ver dienstelijke wijze hadden gedaan en omdat, wie daarover meer wil weten, de raad kan worden ge geven, daarover het werkje „Bergen in Woord en Beeld" van Mevr. Van ReenenVölter te raad plegen. Wie daarin belang stelt, zal ook goed doen, de historische afdeeling van de tentoonstel ling in het kasteel Russenduin te gaan zien. Daar toch vindt men kaarten en kiekjes geëxposeerd, die een volledig beeld geven van Bergen aan Zee van voorheen en thans. Een woord van dank aan den heer Leonard Spsringer, tuinarchitect te Haarlem, die ons bij het maken van de plannen voor den Zeeweg zoo krachtig ter zijde stond, lijkt mij hier wel op zijn plaats. Ook wensch ik een woord van waardeering tot wijlen den heer W. Bakhuis, die in 1910 overleed en die als opzichter den weg met een ploeg van 40 arbeiders uitvoerde, te uiten. Gedurende het ge- heele werk heeft de heer Bakhuis zich als een uitstekend leider doen kennen, zoodat er, on danks het groot aantal arbeiders, waarmede ge werkt moest worden, er geen moment sprake is geweest van een conflict tusschen werknemer en werkgever. In de eerste jaren, aldus de heer Van Reenen, nadat wij erop hadden aangedrongen, dat hij toch enkele belangrijke gebeurtenissen zou aanstippen, stonden wij voor de oplossing van allerlei vraag stukken, aangezien een moderne badplaats wat meer noodig heeft dan een toegangsweg. Deze vraagstukken waren; goed drinkwater, dat er is gekomen; licht, waarover men thans in den vorm van electriciteit beschikt; een post-, telegraaf- en telefoonkantoor, dat er thans permanent is ge vestigd, politie-toezicht, waaraan het nu niet meer ontbreekt, omdat er doorloopend een rijksveld wachter is gestationneerd; een openbaar vervoer middel, waarover men nu de beschikking heeft in den vorm van een stoomtram, die in het seizoen thans dagelijks ruim 20 maal te Bergen aan Zee aankomt en vertrekt en zelfs een doorgaande di recte verbinding met de hoofdstad geeft. Deze zaken zijn gemakkelijker genoemd dan tot stand gebracht, maar ze zijn er en naast den straatweg beschikt het verkeer thans ook over een uitstekend rijwielpad en is over een lengte van 900 M. het wandelpad, waarmede zal worden voortgegaan, afgewerkt. Het eerste personenvervoer geschiedde op lor ries, door paarden getrokken, langs rails. De toe- Wljlen Mevr. M. VAN REENEN—VÖLTER. vloed van menschen was soms zóó groot, dat dik wijls op één lorrie 40 personen zaten. Hier heb ik nog een kiek van het vervoer met zoo'n lorrie. Ons verzoek om die foto voor reproductie in de Badbode af te staan, omdat wij veronderstelden, dat de lezers het nog wel aardig zullen vinden, al is het maar op een plaatje, kennis met dit ver voermiddel te maken, werd dadelijk ingewilligd en wij zijn daardoor in staat, dit vervoermiddel, waarmede in 1903 vanaf de Ronde Kom tot aan Zee nog 14444 personen a 10 cent per rit werden vervoerd, te reproduceeren. Op onze vraag of het niet mogelijk zou zijn ge weest om ten behoeve van de tentoonstelling als curiositeit voor het bezoek aan het kasteel Rus senduin vanaf Bergen aan Zee de lorries tijdelijk in dienst te stellen, antwoordde de heer Van Reenen, dat dit niet mogelijk was, omdat dit duin te sterk klimt. Langs den straatweg had dit geen be zwaren opgeleverd, omdat de zeeweg zóó is aan gelegd, dat de bochten geen kleinere straal heb ben dan 100 M. en geen grootere stijging dan 2 c.M. per M. Wij voerden hiertegen aan, dat, wat met paar denkracht niet mogelijk is, met motorische kracht niet tot de onmogelijkheden behoort, doch de heer Van Reenen antwoordde, dat het plan wel heel aardig was, doch dat het financieel ook uitvoer baar moet zijn en ondeugend voegde hij hieraan toe, dat hij meende te weten, dat ons idee ook in het Comité op financiëele bezwaren was gestuit. Wij stapten daarom maar van dit onderwerp af en stelden de vraag of het vliegterrein voor kleine vliegtuigen ten behoeve van zakenmenschen, die hun vacantie in Bergen aan Zee doorbrengen, nog tot stand wordt gebracht, en of het geen zaak wordt om in Bergen aan Zee golflinks aan te leg gen en de gelegenheid voor het ondernemen van zeilvluchten te openen. De heer Van Reenen antwoordde ons, dat het tot stand komen van het landingsterrein voor vliegtuigen niet alleen van hem afhankelijk was, doch dat daaraan ook door anderen ernstig wordt gewerkt. De beide andere genoemde zaken oordeelde ook

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1931 | | pagina 1