Charley Toorop. „Berpsche Bad-, Duin- en Boschbode" TWEEDE BLAD. CHARLEY TOOROP. DRIE VROUWEN. Stedelijk Museum, Amsterdam. Charley Toorop. HERFSTBLADEN EN VRUCHTEN 1932. 23e Jaargang. No, 6. van ZATERDAG 9 JULI 1932. Nu na een 5-jarige afwezigheid Charley Toorop haar huis „De Vlerken" aan den Buerweg, dat zij vóór 10 jaar volgens haar aanwijzingen door den architect Piet Kramer liet bouwen, weer eens heeft betrokken, haastten wij ons, deze rustelooze, felbewogen geest in haar atelier te bezoeken om te voorkomen dat zij ons, zooals reeds eerder ge schiedde, opnieuw zou ontglippen, ofschoon zij thans voornemens is, hier eenige jaren te arbeiden, behoeft men zich er volstrekt niet over te ver wonderen, wanneer men over een half jaar zou hooren, dat Charley Toorop b.v. in Moskou zat. Wie Charley Toorop kent, weet, dat in haar een hevige schildersdrang werkt, die haar tevens stuwt in het volle leven, waardoor zij bovenal schilderes is van menschen, die het leven van de zen tijd leven. Uit die schilderijen blijkt, dat vooral de mensch in zijn arbeid haar trekt. Zij geeft dien mensch op een wijze, waardoor haar werk verwant wordt aan dat van de knapste meesters uit vroe ger eeuwen. Het zal wel aan velen bekend zijn, dat Charley Toorop de eenige dochter is van den in 1929 overleden grooten Nederlandschen kunstenaar Jan Toorop. Ofschoon zij in haar jeugd wel op het atelier van haar vader geteekend heeft, is zij toch pas in 1914, drie jaar nadat zij zich in Bergen gevestigd had, ernstig met de schilderkunst be gonnen. Aanvankelijk studeerde zij muziek, doch de schilderkunst werd spoedig haar hartstocht. Het talent van haar vader leeft in haar voort, evenals in haar bijna 20-jarigen zoon Eddy. In het begin was haar werk onbeholpen, maar toch kenmerkten haar kinderfiguren zich door het bekorend wonderlijke, dat er van een kind uitgaat. Door hard werken veroverde Charley Toorop een eigen plaats onder de hedendaagsche kunstenaars en het is wel merkwaardig, dat zij als vrouw zich als één der sterksten onder deze kunstenaars doet kennen. Dank zij het talent van haar vader, behoort zij tot de rasartisten. Haar werk over de Zeeuwsche boeren-arbei- ders, haar Rotterdamsche havengezichten, haar types uit de Borinage zijn bekend en nemen een eereplaats in in verschillende musea. Op onze vraag, hoe zij het vond, weer in Bergen te zijn, antwoordde zij, het buitengewoon heerlijk te vinden, daar nu weer te wonen. Voor het eerst, zoo zeide zij, geniet ik nu eens werkelijk van het huis. Ik gevoel me thans vrijer en min der gebonden. Wij uitten de veronderstelling, dat het feit, dat haar kinderen thans groot en zelfstandig zijn ge worden, hieraan ook wel niet vreemd zal zijn. Zij gaf dit toe en vertelde ons met groot enthou siasme, dat haar beide zoons met hun meisjes en haar dochtertje hun vacantie in Bergen komen doorbrengen, zoodat zij zich reeds bij voorbaat verheugt op de te maken duinwandelingen en zwempartijen. Overigens was zij van oordeel, dat door de radi cale inwendige verandering, die het huis had on dergaan, zij zich thans ook prettiger in Bergen ge voelde. Inderdaad is het vroegere romantische interieur, onder invloed van architect Rietveld, in een interieur van nuchtere zakelijkheid veran derd; stalen meubelen, hel witte, roode, gele en blauwe kleuren en wij voor ons kregen bij ons eerste bezoek beneden, in de woonruimte, het ge- BOERENTEWEST-KAPELLE. Charley Toorop. voel, de wachtkamer van een chirurg te hebben betreden. Het bovengelegen atelier, waar althans een vleugel een plaatsje heeft kunnen vinden en waar langs de kanten prettige rustbanken met kleurige kussens staan geplaatst, stemde ons meer op ons gemak, al moesten wij de opmerking ma ken, dat het toch geen milieu was, om onder het genot van een heerlijk glas wijn en een fijne sigaar eens een flinke boom op te zetten. Slagvaardig als Charley Toorop steeds is, voer de zij hier dadelijk tegen aan, dat er in de wereld al veel te veel geboomd is, dat er gewerkt moet worden en dat het haar niet mogelijk was, in een rommelige omgeving te werken. In haar atelier Was dan ook niets te zien van vroeger gemaakt werk. Op onze vraag, of zij zich dan niet af en toe moest verdiepen door het aanschouwen van vroeger gemaakt werk, antwoordde zij met beslist heid, dat haar dit juist nerveus zou maken. Wan neer zij met een werk bezig was, nam dit haar geheel in beslag en kon zij zich niet door ander werk laten afleiden. Wij noemden de schilderkunst een van de ta lenten, die de mensch van nature meekrijgt. Char ley Toorop sprak ons niet tegen, maar met over tuiging betoogde zij, dat aanleg niet alles is. Wie iets wil bereiken, ook al heeft hij talent, kan dit alleen door hard werken. Toen wij even de moeilijkheden in de schilderkunst aanroerden, verzekerde zij ons, er groote waarde aan te hech ten ,dat de jongeren zich de kennis van het mate- riaal eigen maken en de techniek leeren beheer- I schen, omdat haars inziens alleen bewust de vorm mag worden verwaarloosd. CHARLEY TOOROP. Ondanks de sfeer van nuchtere zakelijkheid van haar milieu, leverde de kunstenares met de haar eigen charme onder het schenken van een kopje thee en iets later van een glas cherry, het bewijs, dat de gezelligheid niet alleen van het milieu af hangt. Met nadruk verzekerde zij ons, dat wij goed moesten begrijpen, dat het van minder belang is, of een kunstwerk al of niet dichter bij den objec tieven natuurvorm staat. Hoofdzaak is, dat men geboeid wordt, en boeien doet op den duur alleen een kunstwerk, zoodat alleen een kunstwerk van alle tijden is. Toen wij belangstelling toonden voor het zelf portret, dat op den ezel stond, en waaraan zij nog werkte, plaatste Charley Toorop dit onmiddellijk in het klare licht. Enthousiast verzekerde zij ons, dat zij er de laatste dagen onafgebroken aan had gewerkt om het nog klaar te krijgen voor de ten toonstelling van „Werken door tijdgenooten", die Zaterdag j.l. in den kunsthandel van Huinck en Scherjou, Heerengracht 469, door den heer H, P. Bremmer werd geopend. Bij de aanschouwing van dit portret werd het ons duidelijk, waarom het vorige jaar W. Jos. de Gruyter in het Alge meen Weekblad voor Christendom en Cultuur kon schrijven, dat het werk van Charley Toorop aan sluit aan de kunst van machtiger tijdperken dan de onze en dit eenvoudigweg, omdat deze kunste nares met alle oppervlakkige twintigste eeuwsche beschavingsvernisjes en franjes heeft afgerekend en de diepere instincten en intuïties van den mensch in beeld brengt. KINDEREN Dr. VERSTEEGH, DEN HAAG. Charley Toorop. Dit bijna gereedgekomen meer dan levensgroote zelfportret toont ons Charley Toorop als schilde res, met opgeheven arm naar een denkbeeldig doek en in de linkerhand het palet. In haar schildersjas werpt zij een vasten blik op den aan schouwer alsof zij hem met overtuiging haar voor dracht wil suggereeren. De blanke, ietwat bewe gelijke grijze achtergrond doet de krachtige figuur nog sterker naar voren komen en zeker behoort dit zeer plastisch geschilderde zelfportret tot één van haar beste werken. Wij hopen, dat zij het werk alsnog op de bovengenoemde tentoonstelling zal inzenden. De figuur heeft trouwens steeds de bizondere belangstelling van de schilderes getrokken. Ook in haar meer realistische periode, toen zij onder invloed van Van Gogh de Zeeuwsche boeren en de typen uit de Borinage schilderde, maakte zij veel portretten en altijd was zij sterk in familie groepen. In het weergeven van arbeiders en boerentypes bracht zij vooral den arbeid als zoo danig naar voren en het is vooral daarom, dat haar werk ook in Berlijn en Moskou belangstel ling geniet. Berlijn, zoo verzekerde zij ons, is als moderne werkstad veel interessanter dan Parijs en zeer zeker zal zij daar nog wel weer eens gaan werken. Ook Moskou, waar zij op een internatio nale tentoonstelling een drietal van haar doeken exposeert, trekt haar aan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1932 | | pagina 3