„DUINVERMAAK" HOOG EN LAAG WATER CAFÊ-RESTAURANT GROOTE KINDERSPEELTUIN. KAASMARKT LUNCH of KOFFIETAFEL VALK's Lunchroom lil ■Hiïwpppi te Bergen aan Zee. 1934. (in zomertijd). JULI—AUG. Datum Hoog water: Laag water: 29 6.01 18.29 2.36 14.58 30 6.45 19.12 3.21 15.41 31 7.28 19.55 4.05 16.21 1 8.13 20.39 4.49 17.07 2 9.02 21.29 5.34 17.48 3 10.01 22.32 6.16 18.38 4 11.09 23.44 7.14 19.47 Mooi gelegen aan den voet der duinen. ZONDAGSMIDDAGS Concerten Openlucht-Dancing door eerste klas Orkest. RUIM PARKEERTERREIN. BEZOEKT DE L te ALKMAAR. GEBRUIKT UW in KAASMARKT, tegenover Bureau V.V.V. Onze zaal is Vernieuwd - Vergroot - Verfraaid. Tot voor een tiental jaren werd dit kasteel nog bewoond door de eigenaresse de famillie Jhr. Govers, wier groot duinbezit evenens in handen van de provincie is overgegaan. Op de plaats van dit kasteel stichte in 1252 graaf Willem II, ter begunstiging van zijn strijd tegen de West-Friezen, een sterke burgt. Van 13 Nov. 1358 tot Februari 1359 hebben de bewoners van dat kasteel een manmoedige verde diging gevoerd tegen de aanvallen van het leger dat Hertog Albrecht van Beijeren tegen den kasteelheer Wouter van Heemskerk had uitgezon den, omdat deze als Kabeljauwsch gezinde huisves ting aan gevluchte Kabeljauwschen had verleend, die in de duinen bij Castricum hadden gestreden tegen de mannen van Jonker Reinard van Brede- rode baljuw van Kennemerland. Door voedselgebrek zagen de verdedigers zich genoodzaakt het kasteel over te geven, dat spoe dig daarop geheel werd verwoest, omdat de inwen dige sterkte en de uiterlijke pracht van het kasteel steeds een doorn in de oogen van de Hoekschen was geweest. In 1800 werden de laat ste resten van deze burgt afgebroken. Het tegenwoordige kasteel dateert uit de 18e eeuw. Enkele gedeelten bewaren nog de herinne ring aan de vroegere burgt. Sinds 1889 werd het bewoond door de familie Gevers. In 1923 werd het kasteel, dat nog gedeel telijk gemeubileerd is, door de familie verlaten en elf jaar bleef het nagenoeg onbezocht. Thans heeft de familie het werk, in somenwerking met de ge meente, die het door werkloozen liet opknappen, en de V. V. V., voor het publiek toegankelijk ge steld. In het park is een tusschenburgt aangelegd en kleine gezelschapen slagen er wel in, om on der leiding van den bewaarder van het kasteel, door de vertreken te wandelen om te zien hoe een rijk geslacht hier eens in een wereldje op zich zelf leefde. Ten Oosten van Heemskerk bevindt zich het kasteel Assemburg, Dit middeleeuwsche slot is uit de 16 eeuw en werd gebouwd door Gerrit van Assendelft, raadslid in het Hof van Holland. Hij overleed op 70-jarigen leeftijd en vermaakte zijn goederen aan een neef, aangezien zijn eenige zoon priester was in Rotterdam. Deze zoon verliet, toen zijn vader overleden was, zijn parochie en veroverde het vaderlijk kasteel op zijn neef en verkreeg dispensatie voor een huwelijk met Wilhelmina van Hoeften, waar na hij met de andere leengoederen van zijn vader werd begiftigd. Hij behoorde in 1566 tot de mede- onderteekenaren van het smeekschrift der edelen aan de Hertogen van Parouw te Brussel aange boden, doch later bood hij zijn onderwerping aan. r HHKMM In 1570 stierf hij plotseling te Aken en kwam dit slot aan zijn neef. In 1617 werd het bezit van Gerrit van Renesse echtgenoot van Anna van As sendelft. De laatste der Renesse verkocht het aan Johannes Wouters, een Amsterdamsche patriarch en van diens weduwe ging het over aan de familie Deutz. Dit slot waarvan de heeren het z.g. halsrecht bezaten (de galg was hier op een toren geplaatst; op de binnenplaats werd de rechtspraak uitge oefend en bij slechts weer in een der zalen) ge raakte in de vorige eeuw dermate in verval, dat het werd overgedragen aan het Rijk, die onder leiding van 's rijks monumentenzorg, de restaura tie in handen heeft genomen. Een deel van het slot is thans in gebruik gege ven als jeugdherberg aan de Nederlandsche Jeugdherberg Centrale, Pinksteren j.l. is het alszoodanig in gebruik ge nomen en 200 jonge menschen kunnen hier, onder leiding van den herbergvader, de moustreel Geert Dils, bij het haardvuur luisterende naar zijn emi nent luitspel, in gedachten verwijlen in het rijke historische verleden. Na een bezoek aan dit slot rijden wij noord waarts naar Uitgeest, waar men aanluiting vindt op den nieuwen provincialen weg naar Limmen, vanwaar wij over Alkmaar naar Bergen rijden om te midden van de vacantiegangers weer deel te nemen aan het moderne strand- en jazzleven. Het koopen van schilderijen. Menigeen die een bedrag kan en wil besteden voor een teekening of schilderij laat dit wel eens na door de overweging dat hij of zij er geen ver stand van heeft. Bij deze opvatting past natuur lijk de conclusie dat men kans loopt een kat in den zak te koopen. Net als met de meeste dingen is ook dit betrek kelijk, al is er een grond van waarheid in. Er zijn weinig menschen die verstand van schilderijen hebben en toch zijn er weer naar ver houding veel menschen die een schilderij koopen. Men kan bij die koopers niet van verstand van schilderijen spreken. Er zijn er die een schilderij koopen van een bekenden schilder, de naam is dan de waarborg voor de degelijkheid en schoonheid van het werk, zooiets als een rooker een bepaald merk sigaretten rookt. Niet altijd toch is een werk van een bekenden schilder een kunstwerk, in elk geval is het eene werk vaak veel beter dan het andere. Bovendien komen er allerlei factoren in aan merking zoodra een schilderij wordt bekeken. Het onderwerp, de kleur, de lijst zelfs, de belichting en niet het minst het wezen van den toeschouwer. Wanneer 1000 menschen eenigszins onbevooroor deeld dezelfde schilderij zien, zullen ze niet allen gelijk er over oordeelen en zal, om de uiter sten te nemen, de een het prachtig vinden en de andere leelijk. Daar tusschen in zijn dan allerlei schakeeringen van mooi, minder mooi, gevoelig van kleur, enz. enz. Het objectief beoordeelen van een kunstwerk is voor den beroepscriticus reeds moeilijk, laat staan dan voor een leek. Dat neemt evenwel niet weg dat er zeer veel menschen zijn wier gevoel ontvankelijk is voor een schilderij, ongeveer zoo als iemand een stuk muziek in zich opneemt omdat hij of zij muzi kaal is. Dien aanleg kwunen we niet aanleeren, maar hebben we bij onze geboorte meegekregen. Ge lukkige menschen die dat hebben. Zien zij nu een schilderij waarin de kunstenaar iets van zich zeiven heeft ingelegd, dan voelen zij dat mee. Er gaat dan iets voor hen van de schilderij uit, hetzij een zekere rust, een levensblijheid of een devotie. Dus eigenlijk buiten de schilderij om is dit een alles beheerschende factor. Wat is nu het verschil tusschen een werkelijk kunstwerk en een oppervlakkige doch oogen- schijnlijk mooie schilderij? Dat aan het laatste wat wij hier boven schreven, ontbreekt. Er gaat niets van uit en omdat er niets van uit gaat is bij de eerste kennismaking het werk mooi, doch be gint het hoe meer men het ziet te vervelen en dan komt men ten slotte tot de ontdekking dat men het liever niet meer ziet. Staat men daarom voor de keuze öf een goede reproductie öf een opper vlakkig origineel, koop dan liever een goede copie, al is die nog duurder dan genoemd origineel. Want werkelijk, van het kleinste stilleven van den kunstenaar zal iemand meer voldoening heb ben dan van een groot landschap met veel figuren, water, schepen enz., zonder gevoel geschilderd, aleen maar gedaan, nu ja, als broodwinning. Zeker, de kunstenaar zal voor zijn werk wat meer vragen, doch ook hij moet met den tijd mee en waar vroeger grif drie a vier honderd gulden voor betaald werd, gaat nu ook voor honderdvijf tig en honderd gulden, en zoo naar verhouding. Hij is ook genoodzaakt zijn werk goedkooper te leveren en kan niet anders dan zijn kunst in kwaliteit hoog houden, ook al wordt het ten slotte niet verkocht. Bij hem gaat de kunst boven alles, dat is zijn leven, zijn ziel, zijn alles. Wil men een schilderij koopen, maak dan van de gelegenheid gebruik wanneer er een ten toonstelling is. Spreek voorloopig niet over te willen koopen, doch zie alleen. Doe dat eens eeni ge dagen achter elkaar en wanneer dan de schil derij tot U spreekt, hetzij in rustigen, devoten, of levensblijden zin, koop het dan gerust, het zal Uw geheele leven lang vreugde geven. Historische Anecdoten. Maarschalk de Villars was aan de wijn ver slaafd, zelfs in zijn hoogen ouderdom. Uitgerukt in 1734 naar Italië als aanvoerder, ging hij zijn op wachting maken bij den koning van Sardinië. Maar hij was zóó beschonken dat hij voor den vorst niet op zijn beenen kon blijven staan en neerplofte. Hij had intusschen zijn tegenwoordig heid van geest niet verloren en zei: ,,U ziet me letterlijk aan uw voeten, Majesteit". De Engelsche tooneelspeler Pasmore was zoo dik dat de toeschouwers op de galerij steeds vreugde hadden met zijn optreden. Op zekeren avond speelde hij in een militair drama, waarin hij ten slotte moest gedood worden. De soldaten moesten zijn lijk van hét tooneel dragen en dit viel hen in het geheel niet mee. Toen brulde een stem van boven: Je bent erg zwaar dikke plumpudding. Toen verhief zich de doode en zei mét een waren grafstem: Hebt eerbied voor de dooden! Bij de inspectie van een Zweedsch regiment dat de Zweedsche Koning persoonlijk leidde, ontspon zich volgend gesprek: De Koning: Hoe heet je? Recruut: Andree, Majesteit. De Koning: Nou dan draagt ge een beroemden naam. Weet je daar wat van? Recruut: Ja Majesteit. Dat was de man, die naar de Noordpool wilde vliegen. De koning verheugde zich over de algemeene ontwikkeling van den recruut, en vroeg verder: Hoe weet je dat? Dat heeft ons de luitenant verteld. Zoo, en heeft hij daar nog meer van verteld? Ja, Majesteit! antwoordde de recruut met een stralend gezicht. Hij zei nog speciaal tegen mij: jammer, dat hij jou niet heeft meegenomen. Nöggerath, de beroemde hoogleeraar in de mi neralogie aan de hoogeschool van Bonn, stelde op zekeren dag bij het physica-examen een der ge- ëxamineerden de vraag: Wat voor een steen heb ik in mijn jaszak? De student, licht verontwaardigd, vroeg: Maar professor, hoe kan ik dat weten? laat me den steen immers niet zien! Nöggerath antwoordde: Blijf maar kalm jongmensch, als ge het steen tje ziet, weet ge het immers ook niet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1934 | | pagina 2