Bergensche
Bad-, Duin- en Boschbode
VIJF-EN-TWIN1IGSTE JAARGANG. No. 12.
ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1934.
JEW.*'*IJL-
REDACTEUR: D. A. KLOMP, NESDIJK 7, TELEFOON 21, BERGEN (N.-H.)
EERSTE BLAD.
V hji-juL
Uitgave van de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij v.h. Herms. Coster Zoon, Voordam 9, Alkmaar.
BADTARIEF:
a. Koetsenbad: 1 enkel bad 0.25, 1 bad met
handdoek 0.35, 1 bad met handdoek en
costuum 0,55; abonnement 10 baden resp.
2.25, 3.25 en 5.25.
b. Tentenstrand; plaatsen van een eigen tent per
dag 0.50; plaatsen en opbergen van een
eigen tent per week 3.per maand 10.
huur van een tent per dag 1.50, per week
6.per maand 22.50; met recht tot baden
zonder bijbetaling.
Huur van een ligstoel per dag 0.25.
1 Cabinebad 0.25, dito pet handdoek
en costuutta,/ 0.55,
e. Zonnebad: voor 4 weken of korter: voor ge
zinshoofd 6.voor 2e gezinshoofd 4.
voor kinderjuffrouw 3.voor kinderen
2.50.
Eigen tenten mogen gebruikt worden, van
waaruit gebaad kan worden. Tevens zijn aldaar
tenten te huur.
STRANDSTOELEN:
Per één uur 0.15, per twee uur 0.20, per dag
0.50, per week 2.30, per maand 8.Voor
het hebben en gebruiken van een eigen ligstoel
(opvouwbaar) per dag 0.15, per week 0.50, per
maand 2.
Genoemde tarieven, behoudens nadere wijzi
gingen.
N.V. BOUW-EXPLOIT.-MAATSCHAPPIJ
BERGEN AAN ZEE.
TENNISBANEN.
Uitstekende gravel- en roode baksteenbanen,
mooi en beschut gelegen in het Parnassiapark te
Bergen aan Zee.
Tarief.
Per uur per persoon0.50
Abonnement voor 10 uur spelen 4.00
Abonnementen, dit jaar afgegeven, zijn voor een
volgend jaar niet meer geldig.
De voorwaarden tot het bespelen van deze ba
nen, zijn ter plaatse aangeplakt.
DE BADDIRECTIE.
Bergen en het
Vreemdelingenverkeer.
De publicatie van de V. V. V. in de Badbode,
waarin aan het slot aan de gasten verzocht wordt,
zaken aan te wijzen, die voor verbetering vatbaar
zijn, heeft tengevolge gehad, dat ons verschillende
wenken en klachten bereikten.
Eenige gasten waren van oordeel, dat de aan
den Meerweg en Studler van Surcklaan gevolgde
methode om den weg te teeren en met fijn grint te
bedekken, om daardoor een stofvrije weg te krij
gen, niet tot het gewenschte doel zal leiden. Zij
wijzen erop, dat dit fijne grint door de auto's naar
den wegkant wordt gereden, daar een dikke laag
vormt, en slipgevaar oplevert voor de wielrijders,
die voor passeerende auto's moeten uitwijken. Een
paar kinderen van gasten bekwamen daardoor
dermate verwondingen, dat zij zich onder dokters
behandeling moesten stellen.
Wij hebben de juistheid van deze opmerking
onder de aandacht gebracht van hen, die op de uit
voering van dit werk invloed kunnen uitoefenen en
vernamen, dat het in de bedoeling ligt om dit fijne
grint, nadat een deel daarvan is ingereden, weg te
vegen en dat dan wel degelijk een stofvrije weg zal
zijn verkregen. Deze week heeft men hiermede
reeds een aanvang gemaakt.
Men gaf ons toe, dat asfalteering betere
resultaten zou opleveren, en dat het wen-
schelijker ware geweest om deze werkzaamheden
een maand vóór het seizoen uit te voeren, doch
men wees ons erop, dat men niet uit het oog mocht
verliezen, dat de gemeente ook in het seizoen voor
het probleem staat, een aantal werkloozen werk te
verschaffen. Met nadruk wenscht men er voor te
waarschuwen, het beste niet den vijand te laten
worden van het goede.
Erkend moet worden, dat in ieder geval in Ber
gen binnen de mogelijkheden het noodige gedaan
wordt om de wegen aan de eischen van het tegen
woordige verkeer te doen beantwoorden. Wie in
groote lijnen in oogenschouw neemt, wat in dit op
zicht hier tot stand is gebracht, zal dit moeten
erkennen.
Anderen klaagden over den desolaten toestand
van den Verlengden Geestweg, een toestand, die
vóór enkele jaren reeds verbeterd was geworden,
wanneer de aanwonende eigenaren in het afstaan
van den benoodigden grond de billijkheid hadden
betracht en waarin inmiddels in de laatste weken
eenige verbetering is gekomen.
Velen vestigden er de aandacht op, dat er door
de gemeente aan de wegen in Tuindorp, die in
1924 door de gemeente werden overgenomen, zoo
goed als niets gedaan wordt. De door de gemeente
gemaakte verbetering van den Oosterweg en den
Koogendijk, men vergete dit niet, komt voor een
groot deel ook aan de bewoners van Tuindorp ten
goede en verwacht mag worden, dat binnen af-
zienbaren tijd ook de aansluitende wegen in het
Tuindorp onder handen genomen zullen worden.
Vóór 10 jaar telde de gemeente nog slechts 4668
zielen; thans is dit aantal 6300. Deze bevolkings
toename stelt aan het besturen van de gemeente
eischen, die niet dadelijk kunnen worden inge
willigd.
Wie met de gemeentebegrooting bekend is, zal
begrijpen, dat de Raad er naar streeft om voorloo-
pig zoo weinig mogelijk werk volgens den kapitaal-
dienst uit te voeren. Van Bergen kan in ieder ge
val getuigd worden, dat de Raad oog heeft voor
hetgeen de gemeente als plaats met een bloeiend
vreemdelingenverkeer behoeft. De Raad is ervan
doordrongen, dat het vreemdelingenverkeer de
hoofdbron van bestaan is voor de bevolking in
Bergen.
Het landbouw beoefenende deel van de bevol
king van Bergen is klein en door de tolmurenpoli-
tiek der ons omringende landen is de opbrengst
van hun producten zelfs beneden productieprijs ge
daald en daardoor is ook gedaald de belasting
opbrengst van dat deel der bevolking. Een belang
rijk deel van de inwoners trok groote inkomsten
uit elders gevestigde bezittingen. Door de veran
derde conjunctuur-omstandigheden is het belast
bare deel van dat inkomen eveneens ten zeerste
gedaald. Een niet onbelangrijk deel van de Berge-
naren voorziet door elders uitgeoefenden arbeid
arbeid in zijn levensonderhoud, doch ook dat deel
ziet de waardeering voor zijn arbeidsprestatie, in
geld uitgedrukt, kleiner worden, met als gevolg,
dat ook de belastingopbrengst van dat deel ver
minderd is.
Door verschillende overheidsmaatregelen is het
voor arbeiders uit Bergen, die voorheen elders
werkten, moeilijker geworden, daar werk te krij
gen, met als gevolg, dat de gemeente voor hen
werkgelegenheid moet scheppen.
De badlijst leert, dat een groot deel van de in
woners direct betrokken is bij het vreemdelingen
verkeer. In de eerste week van Augustus, toen
hier 5110 vreemdelingen vertoefden, vermeldde die
lijst niet minder dan 549 gelegenheden, waarvan
11 hotel-pensions te Bergen aan Zee, 149 dito's te
Bergen-Binnen, 62 gemeubileerde huizen te Bergen
aan Zee en 327 dito's te Bergen-Binnen.
Wanneer men weet, dat er te Bergen in het ge
heel 1652 woningen staan, dan dringt daardoor
reeds dadelijk de groote beteekenis van het vreem
delingenverkeer voor een gemeente als Bergen
naar voren, aangezien bij de 549 gelegenheden,
waarin gasten waren ondergebracht, ook de café's,
die geen gasten herbergen, moeten worden opge
teld, terwijl van de talrijke winkels gezegd kan
worden, dat zij niet het minst belanghebbenden
zijn bij het vreemdelingenverkeer. Ook de vaklie
den hebben daar het grootste belang bij met het
oog op de werken, die ten behoeve van het pen-
sionbedrijf worden uitgevoerd.
De gemeente-financiën zijn dan ook in hooge
mate afhankelijk van den bloei van het vreemde
lingenverkeer. Het is dan ook van groot belang,
dat geen maatregelen genomen worden, die de
vreemdelingen doen besluiten, niet meer naar Ber
gen te komen.
Van enkele gasten, die hier reeds jaren achter
een vertoeven, ontvingen wij een schrijven, waarin
te kennen wordt gegeven, dat zij in den orde
maatregel, die hen verbiedt des nachts auto's langs
den weg te laten staan, een noodelooze plagerij
zien.
Wij hebben hen erop gewezen, dat zij moeten
inzien, dat het toenemend verkeer het noodzakelijk
maakte, dit te verbieden en dat deze maatregel op
een wijze wordt uitgevoerd, die sympathiek kan
worden genoemd, aangezien de met den maatregel
niet bekende overtreders een schriftelijke waar
schuwing ontvangen. Wij hopen, dat de politie bij
de uitvoering van dezen maatregel niet te straf
optreedt, omdat niet ontkend kan worden, dat er
in Bergen wegen zijn, waar het plaatsen van een
auto langs den weg allerminst bezwaar oplevert.
Bovendien is het aantal garages in Bergen niet
groot genoeg om daarin alle auto's onder te bren
gen van de auto-bezitters, die tijdelijk in de ge
meente vertoeven.
In Den Haag bestond vóór enkele jaren de bepa
ling, dat men alleen dan langs den openbaren weg
een auto mocht neerzetten, wanneer men daar
voor een parkeerkaart van 12 per jaar had ge
kocht. Deze maatregel leidde dermate tot ontstem
ming, dat hij na een half jaar werd ingetrokken.
Juist lijkt ons het standpunt van het gemeente
bestuur van Leeuwarden, dat overal in de gemeen
te gelegenheid schept tot het gratis parkeeren van
auto's, omdat men daar in elke auto, die de stad
bezoekt, een factor ziet, die ertoe kan bijdragen,
dat de welstand der bevolking wordt verhoogd.
Hoogst ongewenscht is het, dat, zooals in de
tweede helft van Juli geschiedde, de Rijkspolitie
op één der drukste kruispunten in de gemeente
alle wielrijders aanhield om zich ervan te overtui
gen, of de bestuurders wel in het bezit waren van
het benoodigde belastingplaatje. Wij zijn van oor
deel, dat de billijkheid meebrengt, dat men enkele
weken vóór men een nieuw plaatje voor een jaar
moet koopen, een oogje dicht doet, omdat het toch
feitelijk absurd is, voor een tijdsduur van 14 dagen
menschen te noodzaken een plaatje te koopen,
waar mee men, als men het 14 dagen later koopt,
een geheel jaar mag rijden.
Men heeft ons de vraag gesteld of dit optreden
van de Rijkspolitie wél in overeenstemming was
met het „Welkom vreemdeling", dat in een sei
zoenplaats voorop gesteld moet worden. En wij
hebben daarop volmondig met „neen" geantwoord,
doch eraan toegevoegd, dat men dit moeilijk aan
de plaatselijke overheid kan verwijten, omdat de
Rijkspolitie onder de bevelen van anderen staat.