„DUINVERMAAK" HOOG EN LAAG WATER CAFÉ-RESTAURANT GROOTE KINDERSPEELTUIN. In Valk's Lunchroom dineeren is Uw maag tracteeren VALK's Lunchroom SCvvV. Alkmaar. INFORMATIE-BUREAU te BERGEN AAN ZEE - (in Zomertijd). JUNI. Datum Hoog water Laag water: v.m. n.m. v.m. 1 n.m. 22 8.04 20.32 4.32 16.54 23 8.59 21.30 5.20 17.42 24 10.02 16.32 6.11 18.43 25 11.03 23.35 7.11 19.49 26 12.16 8.23 21.03 27 0.50 13.29 9.30 22.12 28 1.58 14.32 10.36 23.16 Mooi gelegen aan den voet der duinen. ZONDAGSMIDDAGS Concerten Openlucht-Dancing door 1ste klos Orkesh Ruim Parkeerterrein. daarin verandering gekomen. Men zag zich ge noodzaakt naar arbeidsbesparing om te zien. Zui velfabrieken werden voor dit doel opgericht, die langzamerhand groeiden tot de moderne bedrijven, waarin de machines, onder het toezicht van een enkele arbeider het werk doen. Wie zich hiervan wil overtuigen, brenge eens 'n bezoek aan de zui velfabriek „Neerlandia" te Stompetoren. Ook op kleiner schaal kan men zich hiervan een beeld vormen ^door in Bergen de zuivelfabrieken „Wil- helmina" en „Juliana" te bezoeken. Dit heeft tengevolge gehad, dat de kaas thans in groote fabrieksstapels van een paar duizend stuks ter markt worden gebracht, die door een enkelen man wordt verkocht. De betaling is even eens gemoderniseerd en geschiedt nu door middel van een bankcheque. Door de vergrooting van de transportmogelijk heden is het mogelijk geworden om de kaas, die voorheen te Purmerend, Schagen en Hoorn ge maakt werd, ook tijdig op de Alkmaarsche markt aan te voeren. Van de markten te Schagen en Purmerend is niets overgebleven en die te Hoorn is dermate ingekrompen, dat ze van geen beteeke- nis meer is. De Alkmaarsche kaasmarkt, de groot ste ter wereld, heeft zich echter gehandhaafd. Bij de tegenwoordige lage kaasprijzen van 12 per 100 pond, moet met kwart centen gerekend worden en aangezien de aanvoerders het recht hebben om ook zelf de kaas te zetten, ziet men het thans vaak gebeuren, dat de kazen, die sinds de oorlogsjaren, toen het gebrek aan olie ontstond, niet meer gewasschen en geolied worden, als groezelige gummiballen eenvoudig van de auto op straat worden gegooid. Het handig opgooien en opvangen van twee kazen tegelijk wordt hierbij verwaarloosd en lijkt ons niet bevorderlijk voor het product. Wanneer de kaas gezet is, wordt deze onmid dellijk met groote dekkleeden bedekt en precies om 10 uur vangt gelijktijdig de verkoop aan en worden de dekkleeden op zijde gelegd. Bij een gewilde markt, rennen de kaashandela ren, die hun pakhuizen in Alkmaar, Hoor en Gou da hebben, van de eqne stapel naar de andere en door loven en bieden bij handslag worden de ver schillende koopen tot stand gebracht. Hoewel de meeste kaas door fabrieken wordt aangevoerd en dus in massa verkocht (er zijn zelfs groote fabrieken, die hun product niet meer aan voeren, doch dit rechtstreeks aan den handel leveren tegen prijzen gebaseerd op den vrijen marktprijs) wordt de markt toch regelmatig be zocht door de boeren, die de functie van bestuur der van de fabriek vervullen. Bovendien zijn er altijd nog zelfkazende boeren, die de kaas nog op de boerderij vervaardigen. Dit zijn de boeren, die met kleine stapeltjes op de markt komen. Hun product vindt men in de marktnoteering als boe renkaas genoteerd en aangezien de bereiding van deze kaas niet zoo wetenschappelijk geschiedt, wordt in dit product vaak een hooger vetgehalte gegeven, zoodat de prijsnoteering van deze kaas per 50 K.G. vaak 1 hooger is. Direct na den verkoop gaat het dekkleed weer over de kaas en spoedig daarop komen de kaas dragers, die door het stadsbestuur worden be noemd. De kaasdragers vormen een apart in veemen verdeeld gilde. Alleen geboren Alkmaarders mo gen als zoodanig worden benoemd. In de zomerperiode zijn ze gekleed in hun historische witte pakken met den hoed in de kleur van het veem, waartoe zij behooren. Het totale kaasdragersgilde is verdeeld in vier veemen van elk 7 man. Elk veem bestaat uit zes dragers en een taschman. De oudste drager moet steeds met den jongsten drager van het veem dragen. Dit gilde houdt nog steeds eeuwenoude gebrui ken in eere. Op hun bieravonden drinken zij nog steeds uit tinnen bekers het speciale bier, dat voor hen ge brouwen wordt. Op deze avonden prijken op alle tafels de tabakspotten en rookt men uit lange steenen pijpen, die aangestoken worden aan com- foortjes met gloeiende kooltjes. Voordrachten en toespraken wisselen dan het gildelied af tot het daglicht door de ruiten komt gluren. Nadat de kaas verkocht is, dragen zij op berries de kaas naar het waaggebouw, waar deze op ge weldig groote weegschalen wordt gewogen. Voor dit wegen heft de stad een weeggeld, dat ten deele aan de kaasdragers ten goede komt. Geen kaas die aangevoerd is, mag zonder te zijn gewo gen de markt weer verlaten. Wanneer de kaas gewogen is, worden de berries met kaas naar de kaasschuiten gedragen en met behulp van houten goten in die schuiten geladen. Een groot deel gaat echter per handwagen naar de pakhuizen en zelfs verschijnen er op de markt al vrachtauto's, die 10 ton inhoud hebben en de kaas rechtstreeks van de markt naar Rotterdam of Antwerpen vervoeren. De oude weeginrichting in het Waaggebouw was vroeger als kerk (Heilige Geesthuis) in gebruik. In 1583 is deze waag gereed gekomen en in 1597 volgde het besluit om het bouwwerk van een 21 M. hooge toren te voorzien. Een half jaar later werd bepaald, dat die toren 42 voet hooger moest worden en in 1599 was de nieuwe toren tot een hoogte van 52 M. gebouwd. De wijzerplaten met de latijnsche letters werden een eeuw later aangebracht en verkondigen de volgende levenslessen: „Beschouw ieder uur als een afzonderlijk leven". „Leef, den dood gedachtig; de tijd snelt". „De uiterste dag is de geboortedag tot het andere leven", „De duurste verbeuzeling is die vantijd". Deze toren, die in den loop van de jaren her haaldelijk gerestaureerd is, heeft een carillon van 35 klokken, welke in 1687 en 1688 te Antwerpen werden gegoten. Eiken marktdag en ook op nationale feestdagen wordt deze toren door carillonist Crefeld bespeeld en duizenden genieten van het lied, dat de toren zingt. Wanneer het carillon uitgespeeld is en de uur slagen klinken, dan heft aan de voorzijde van den torengevel een bijna levensgroote klaroenblazer zijn trompet op en laat bij eiken slag de tonen van het Westminstercarillon hóoren. Deze klaroen blazer staat boven de ruitertjes ridders te paard, die hun steekspel beoefenen en bij eiken uurslag rijden de ridders, die, omdatzij in tegen overgestelde richting draaien, den indruk wekken, dat zij op elkander instormen, in het rond. Om 11 en 12 uur Vrijdagsmorgens verdringen duizenden vreemdelingen zich in de omgeving van de Mientbrug en de Zij- en Voordam, om dit altijd weer nieuw wordende spel te aanschouwen. Er zal wel geen buitenlander zijn die voor va- cantie ons land bezoekt, die verzuimt een bezoek te brengen aan de Alkmaarsche kaasmarkt, en buiten den marktdag te Middelburg is er geen pro vinciestad waarin zooveel internationaal verkeer valt waar te nemen als op de Kaasmarkt te Alkmaar. Alcmaria V. V. V. heeft daarom terecht haar bureau in het Waaggebouw gevestigd en voor de vreemdelingen, tegen betalen van 25 cent, de gele genheid geopend om den toren te beklimmen en vanaf den torentrans een blik over de markt en de stad te werpen. Meermalen maken op een ochtend 500 vreemdelingen van deze gelegenheid gebruik. Voor Alkmaar, dat ook om zijn stedenschoon tot de mooiste kleine steden van ons land behoort, is de kaasmarkt uit een oogpunt van het vreemde lingenverkeer van groote beteekenis. Het stadsbe stuur is zich hiervan bewust en heeft met het oog op het behoud van de markt de wik- en weegloo- nen, die te hoog waren, verlaagd. Nu de prijzen voor de kaas zoo ongekend laag zijn, dringen de zuivelproducenten opnieuw op verlaging aan. Het stadsbestuur, dat niet kan ontkennen, dat het kaasdragersgilde uit te veel menschen bestaat en dus te duur is, komt hierdoor straks in moei lijkheden. Toch is het behoud van de markt een offer waard en het is te hopen dat Alkmaar's vroede vaderen straks het bewijs zullen leveren tot het brengen van een offer bereid te zijn. Zelfs dan zal het de vraag zijn, of in onzen tijd van efficiëntie deze middeleeuwsche wijze van het verhandelen van producten behouden kan blijven. Economisch gesproken lijkt dit zelfs dwaas. Om tot een juiste prijsstelling van het product te komen, schijnt thans de markt echter nog onmisbaar. Alkmaar toone daarom, dat het prijs stelt op het behoud van deze eeuwenoude instelling. Historische Anecdoien. tWas nog in den tijd, dat de dames niet rook ten, omdat zij rook schadelijk oordeelden voor haar teint. En nu gebeurde 't dat in een overwegend dames gezelschap Arthur Nikisch, de beroemde Leipziger dirigent, gedachteloos een sigaar opstak en de schoonste blauwe kringen uitblies. De dames begonnen waarschuwend te' hoesten. Nikisch merkte t niet op. Toen maakte een vriend hem voorzichtig opmerkzaam op de rookwolken, die door de kamer dwarrelden. Schuldbewust doofde Nikisch zijn sigaar. „De dames moeten mij verontschuldigen", zeide hij, „maar ik dacht waar engelen zijn, daar mogen de wolken niet ontbreken." Napoleon at zéér vlug en daarbij lette hij zeer weinig op het goede, dat zijn tafel bood. Zooals vanzelf spreekt, werd hem het eerst een gerecht gereikt en daar hij slechts zeer weinig van alles nam en dit buitengewoon vlug „weg" werkte, hadden zijn gasten nauwelijks de borden gevuld, als de keizer reeds klaar was met dien gang en een volgenden verlangde. Voor smulpapen kon het in dit opzicht niet tot een genoegen gerekend worden, als gast aan de keizerlijke tafel te verschijnen. Schiller vond den geur van appels zóó heerlijk, dat hij er altijd eenige in zijn schrijftafellade had liggen, om zien te verfrisschen aan den geur. Goethe was in zijn jeugd een flink eter en tijdens zijn studententijd te Leipzig was het hem een ge not overvloedig te eten. Later is hij zich meer aangetrokken gaan voelen tot de burgerkeuken, doch dronk bij deze eenvoudige gerechten graag een glas goeden wijn. Volgens Richard Wagner was Haydn de leer meester van Beethoven als jongeling en Bach van Beethoven als man. Wagner beschouwde Bach ook als iets typisch Duitsch. „Wanneer men, zoo schrijft hij, de wonderbaarlijke eigenaardigheid, kracht en beteekenis van den Duitschen geest in een onvergeteliik, welsprekend beeld wil vereeni gen, dan moet men scherp en zin-vol staren op de gewoonlijk haast onbegrijpelijke, raadselachtige verschijning van het muzikale wonder Sebastiaan Bach. Het is de geschiedenis van het innerlijkste leven van den Duitschen geest tijdens de sombere eeuw, waarin het Duitsche volk geheel uitgedoofd scheen". Johannes Brahms, de groote antipode van Wag- ner, had een niet minder groote vereering voor Bach. Wanneer een nieuw deel van de Bach- uitgave verscheen, dan liet hij alles staan en lig gen. Hij werkte het deel door en zeide zooals Mozart het eens had gedaan; „Bij den ouden Bach beleeft men steeds weer nieuwe verrassingen en, wat de hoofdzaak is, men leert steeds iets van hem". Volgens Brahms waren de twee grootste ge beurtenissen van zijn leven: de oprichting van het Duitsche Rijk in 1871 en de voltooiing van de uit gave van de werken van Bach! Evenals er het beroep „wijnproever" is, bestaat ook het beroep van „kaasproever". Deze kaas proever heeft niets anders te doen, dan iederen dag zijn kaasproeven te nemen om vast te stellen, of de fabricaten van gelijkblijvende fijne kwaliteit zijn. Ef.n veteraan op het gebied van zuivelbedrijf is William Small, die nu reeds 50 jaar in een der grootste kaasbedrijven van Londen werkzaam is. Juist op de fijne tong van Mister Small berust een groot gedeelte der goede afzetmogelijkheden, welke zijn firma in den export van kaas naar de Vereenigde Staten bewerken kan. Het spreekt vanzelf, dat mr. William Small iederen dag een groote massa kaas proeven moet om zich er van te vergewissen, dat nu eindelijk de bepaalde, fijne aroma bereikt is. Naar hij zelf verzekert, moet hij gemiddeld per dag 200 kleine stukjes kaas proeven, zoodat men kan berekenen, dat Small in den loop van de 50 jaren, dat hij als zoodanig werkzaam is, niet minder dan minstens 3 millioen kazen „gekeurd" heeft. Om zijn fijne tong te behouden, waarop immers zijn heele beroep evenals bij den wijnproever der groote wijnfirma's gebaseerd is, heeft deze veteraan onder de kaasproevers zijn leven lang een streng dieet gevolgd. Hij nam b.v. nooit een slok alcohol, ook rookt hij niet, omdat hij dan ge vaar loopt, reeds daardoor alleen zijn fijn ontwik keld smaakorgaan te bederven. Zoo zijn dus zijn smaakzenuwen geheel ingesteld op het proeven en onderscheiden der fijnste specerijen en de meest exquise geur in de kaas. der Vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer. Het informatiebureau is gevestigd in het keurig ingerichte gebouwtje naast het Postkantoor, al waar Mevrouw EvenhuisNieboer gaarne aan pension zoekenden en huurders van gemeubileerde huizen gratis alle gewenschte inlichtingen geeft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1935 | | pagina 2