EEN INDISCHE DANSAVOND Openlucht-Theater. Sluitingsavond. Javaansche danser. Als sluiting van het seizoen organiseert de V. V. V., met me'dewerking van de vereeniging „Oost West" in het Openluchttheater Woensdag 28 Augustus a.s„ des avonds 8 uur, een Indische dansavond met begeleiding van gamelan. De ga melan is een orkest der Javanen, in hoofdzaak be staande uit slaginstrumenten. Het eenige strijk instrument in dit orkest is de sébot, een 2-snarige viool, welker bespeler de orkestleider is. Als blaasinstrumenten komen de soeling en de sélompièt voor; de voornaamste overige instru menten zijn de gongs, de trom, koperen ketels van verschillende grootte, de saron's, zachtgewelfde klankstaven, de gambangs en een soort harp. In hun dansen, die de Javanen bij de gamelan in de open lucht uitvoeren (deze Indische dans avond is dan ook bij uitstek een avond voor het openluchttheater) beelden de Javanen hun volks leven uit. Vaak hebben de dansen een religieuzen grondslag. Woensdagavond staat de dansavond onder lei ding van Rodens Hardjodiringgo, die een causerie over Javaansche danskunst met demonstratie zal geven. Het programma vermeldt voorts een Tjantrik- dans, een Maskerdans, een Strijddans. Voor hen die in Java zijn geweest zal het zeker een vreugde zijn te vernemen dat het programma ook vermeldt Ardjoena-Wiwoho, Rentjah en een Xelono-dans. Met deze dansavonden wordt beoogt de Hollan ders een blik te laten slaan in het zieleleven van de Javanen. Woensdagavond wordt door Hardjodiringgo een tipje van den sluier opgelicht, die het geheele Indonesische volk omhult. Gevoelens van liefde en broederschap voor den Javaan zullen hierdoor ongetwijfeld wakker worden geroepen, ter verster king van den band tusschen Nederland en Indië. Woensdagavond zal men kennis maken met Ja vaansche beschaving en cultuur. Men zal kennis maken met de Javaansche danskunst, muziek en zelfverdediging, en kunnen vaststellen hoe de Ja vanen het geestelijke leven voorop stellen. Vanaf het 6e jaar wordt het Javaansche kind den strijd tusschen het goede en het kwade inge prent en altijd is het slot zoo, dat het goede over wint, Ardjoeno, de inbeelding van de schoonheid, fijn heid, ingetogenheid en beschaafdheid, wordt het Javaansche kind steeds voor oogen gehouden en door den aristocratischen Javaan als zijn stam vader beschouwd. De danskunst is bij den Javaan van binnenuit gegroeit en wordt geheel door den geest be- heerscht. Nergens in het zoo kunstrijke Oosten be reikte de danskunst een hoogte als op Java, en onwillekeurig zal men ervaren, dat wij in deze kunst nog slechts barbaren zijn. Bij den Javaan is zijn uitbeeldingswijze, zijn vormgeving en versieringskunst een en al rhythme. Ook zijn muziek wordt daardoor beheerscht. Het Javaansche volk is van een gevoelige fijn- rhythmischen aanleg. Met genoegen zal men voorts luisteren naar de beschaafde voordracht van prins Hardjodiringgo. Hoe kostelijk beeldt hij de humor uit. Prins Hardjodiringgo verricht zijn werk in der dienst van een eerlijk gevoeld idealisme. In den Haag en Amsterdam organiseerde de ver eeniging „Oost West" reeds meer van dergelijke avonden als er Woensdag in het Openluchttheater wordt gegeven en steeds met een groeiende be langstelling. De avond is daarom zoo belangrijk omdat prins Hardjodiringgo te voren de diepere beteekenis van de dansen uiteenzet. Prins Hardjodiringgo is een jonge Javaan uit de hofkringen van Soerakarta, die in Amsterdam inde handelswetenschappen studeert en dus bij uitstek aangewezen om de ziel van den Javaan nader tot ons te brengen. Zijn troepje inheemsche artisten werd door hem met zorg gekozen, zoodat men er van verzekerd is Woensdagavond een eerste klas Javaansche kunstavond bij te wonen. Javaansche danser. De V. V. V. doet zeker met het organiseeren van dezen avond goed werk en verdient aller belang stelling. Lieve hemel, Marie, wat voer jij daar uit met de telefoon? O, mevrouw, die meneer van den overkant vroeg daarnet of hij de telefoon even mocht ge bruiken, maar ik kan dat ding met geen mogelijk heid van den muur krijgen. vors! van Palissie en Gevechl lusschen den Koeda Nadpada.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1935 | | pagina 9