Het natuurbad Karperton. „Bergensche Bad-, Duin- en Boschbode'' TWEEDE BLAD. DE KUNST EN DE CRISIS. duizend teekeningen, deed hij belangrijke schen kingen aan de stad Amsterdam en verschillende musea, terwijl hij aan eenige openbare instellingen bruikleenen afstond. De belangrijkheid van de door hem bijeenge brachte verzameling spreekt reeds uit het feit, dat aan één van de door hem aan Amsterdam ge schonken schilderijen (een bloemstuk van Leo Gestel) op de dit voorjaar te Weenen gehouden internationale tentoonstelling de hoogste onder scheiding werd toegekend. Vooral als verzamelaar van de Berger School (Leo Gestel, Matthieu Wiegman, Piet Wiegman, Jan Sluyters, A. Colnot, Charley Toorop, Piet van Wijngaerdt, D. H. W. Filarski, Else Berg, M. Schwarz, H. Kuyten en Kees Boendermaker) is de heer Boendermaker een man van beteekenis. Het Rijk erkende zijn verdienste door zijn be noeming tot Officier in de Oranje Nassau-orde, ter wijl de gemeente Amsterdam hem de zilveren me daille van de stad Amsterdam toekende. Door de schenkingen van den heer Boenderma ker zijn in ieder geval de beste representatieven voor ons land behouden gebleven. De tijdsomstandigheden hebben gemaakt, dat ook hij het door hem aangevangen werk niet kon voortzetten en hij is thans genoodzaakt om de in 1928 in zijn fraaien tuin, voor zijn genoegen ge stichte Kunstzaal, in exploitatie te nemen. Deze Kunstzaal, met de daaraan verbonden depóts, waarin werken van een 30-tal schilders zijn ondergebracht, mocht zich tot nog toe om de uitnemende belichting in de belangstelling van binnen en buitenlandsche museum-directeuren verheugen. Nu deze zaal dagelijks voor het pu bliek is opengesteld, mag ze zeker als een be langrijke Bergensche attractie worden aange merkt. In strakke lijnen uitgevoerd, maakt het ge bouw een imponeerenden indruk en vooral bij het binnenkomen staat men perplex van deze expo sitiegelegenheid. Expositie Kees Boendermaker. Dit seizoen vindt men er werk tentoongesteld van zijn oudsten zoon, Kees Boendermaker, leer ling van de Berger School. Deze jonge kunstenaar kenmerkt zich door een uitgesproken talent en hij neemt met zijn werk een eigen plaats in. Kees Boendermaker werd in 1904 te Amsterdam geboren. Reeds op de schoolbanken was teekenen zijn geliefd werk, hoewel hij ook grooten aanleg voor muziek toonde. Hij bezocht de Kunstnijverheidschool te Haar lem, was een jaar leerling van de Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam, maar kon het, met. zijn ietwat fantastische natuur, nooit lang op de schoolbanken uithouden. Leo Gestel, maar vooral A, Colnot, zelf een romantische droomer, hebben veel invloed op hem gehad, evenals Mat thieu Wiegman, die hij assisteerde bij het maken van muurschilderingen in de Rozenkrans-kerk te Amsterdam. De realiteit is hem vreemd. De omstandigheden hebben hem thans echter de schrikwekkende waarde van het geld en de noodwendigheid van een arbeid, die genoegzaam betaalt, duidelijk ge maakt. Vooral in zijn kinderportretten bewijst hij, dat hij de wereld in het kind verstaat. Zijn stillevens zijn van een juiste compositie en van een harmo nische, rustgevende kleur. In deze expositie be wijst hij, tot de kunstenaars te behooren, die er recht op hebben, dat aandacht aan hun werk geschonken wordt. Bij een wandeling door Bergen, bezoeke men ook eens de aan den Loudelsweg gelegen Kunst zaal van den heer P. Boendermaker. Wij zijn er zeker van, dat men om meer dan één reden rijker van een bezoek aan deze Kunstzaal terugkeert. Een aparte attractie in een U eigen sfeer. Wie Italië bezoekt en Napels niet heeft gezien, heeft Italië niet gezien immers? En wie Bergen heeft bezocht en Karperton heeft overgeslagen, nu we zullen niet beweren, dat hij dan Bergen niet heeft gezien, maar dat hij veel heeft ge mist, dat staat als een paal boven water. Natuur lijk, in grooten kring is Karperton het ideaal natuurbad in de Bergermeer reeds bekend, maar U, geachte Bergenaar-voor-tijdelijk, mogen wij toch wel vertellen Wat en waar is Karperton? Karperton, voor ongeveer twintig jaar als groot model-landbouwbedrijf, waartoe ongeveer 50 H.A. grond werd aangekocht, gesticht, is in 1933 „om gebouwd" tot Natuurbad, en na exploitatie door een verpachting, thans weer in eigen beheer genomen als speciaal familiebad en natuurbad, waar de wedstrijdzwemmen en polospeler geens zins wordt geweerd, maar waar niet getolereerd wordt dat hij de baas speelt ten koste van de gezelligheid van anderen. Veel te bouwen was er gelukkig niet. Alles wat voor een echt natuurbad noodig is, was er al. In de eerste plaats de groote grillig gevormde vijver met een wateroppervlakte van 6000 vierkante meter, gevuld met zuiver bronwater, dat via een systeem van z.g. Artesische putten van 60 meter diep opwelt met een capaciteit van tot 80000 liter per dag. Bij de stichting van Karperton stond men dus niet voor het groote probleem, hoe voor een afdoende wa- terverversching te zorgen. De ingewijde weet wel, dat het water tusschen Alkmaar en Bergen, hoe verder men van de duinen afkomt, steeds bruin- 27e Jaargang. No. 5, I van ZATERDAG 4 JULI 1936. l'Histoire se repète. De Nederlandsche onverschilligheid in de 18de eeuw men leze daarover de studie van Dr. W. Martin, Directeur van het Mauritshuis te Den Haag en hoogleeraar in de Kunstgeschiedenis aan de Rijks-universiteit te Leiden had tengevolge, dat de beste werken van de Nederlandsche schil derkunst voor luttele bedragen naar het buiten land verhuisden, waarvan enkele werken latei- voor kapitalen werden teruggekocht. De grootste schande op dit gebied beleefde Nederland in 1850, toen tengevolge van die Nederlandsche onver schilligheid de kunstverzameling van Koning Wil lem II, bevattende 81 Vlaamsche schilderijen uit de 15de, 16de en 17de eeuw, waaronder kunstwerken van Jan van Eyck (thans in Frankfort en Peters burg), 26 Hollandsche schilderijen uit de 17de eeuw (waaronder drie groote Rembrandts, die thans de parels zijn der Wallow-Collection te Londen), 84 Spaansche en Italiaansche stukken, 160 werken van moderne Nederlandsche meesters en 370 teekeningen, naar het buitenland ver huisden. Het is de verdienste van Vosmaer, Busken Huet en Victor de Steurs, dat zij ons volk in dit opzicht wakker hebben gemaakt. In 1909, toen tengevolge van een krach op de Amerikaansche Beurs tal van Nederlandsche families hun vermogen verloren, beleefden wij wederom een belangrijke verhuizing van Neder landsche kunst naar het buitenland. Jhr. de Savornin Lohman vestigde daarop de aandacht van de Nederlandsche regeering en ook in de roman van W. A. Paap, getiteld Vincent Haman, kan men daarover een en ander lezen. Het troostvolle bij het verloren-gaan van de oude Nederlandsche schilderkunst naar het bui tenland is, dat Nederland daardoor als het land van de schilders beroemd is geworden, tot zelfs in het toen feodale Rusland, waar op het einde van de 18de eeuw Catharina II als de belangrijkste koopster van Nederlandsche kunst optrad. De meening, dat de belangrijkste kunstwerken in Rusland door de jongste revolutie naar het buitenland zouden zijn verhuisd, berust volgens de studie van Dr, Martin op een verkeerden grond slag. Het tegenwoordige, daar heerschende régime heeft integendeel deze kunstschatten beter als blijvend gemeenschapsbezit verzekerd. Nederland is voor het behoud van de Neder landsche kunst buitengewoon veel dank verschul digd aan de kunstverzamelaars. Wij behoeven hiervoor slechts de namen te noemen van Jhr. Six, Dupper, Van der Hoop, Van der Poll en Boymans uit een vorige periode. Door alle eeuwen van cultuur heeft Nederland op het gebied van de schilderkunst een eervolle plaats ingenomen en het vervult ons met trots, dat ons land daarom over de heele wereld de eerenaam van „het land van Rembrandt" ver kreeg. Neerlands penceel en hoeft om niemands lof te vragen 't Is door zichzelf vermaard en het heeft Hollands naam misschien zoo wijd gedragen als 't vrije Neerland vaart. Interieur Kunstzaal P. Boendermaker. Ook de schilderkunst van onzen tijd heeft eeuwigheidswaarde en verdient, dat men er trotsch op is. Het publiek verstaat in breeden kring de Kunst niet en het is daarom huiverig, een schilderij te koopen, omdat het niet graag later wil ervaren, een kat in den zak te hebben ge kocht. Wij erkennen, dat het in dit opzicht het publiek niet gemakkelijk wordt gemaakt, omdat tal van derde-rangs kunsthandelaren, door het exploi- teeren van vliegende winkels, (ook Bergen kent er de laatste jaren een paar) het organiseeren van z.g.n. veilingen, probeeren, het publiek waarde- looze verkoopertjes aansmeren. Wie zich voor het koopen van een kat in den zak wil hoeden, zal dan ook verstandig doen, om rechtstreeks van den kunstenaar te koopen of zich voor zijn aankoopen te wenden tot erkende kunsthandelaren; öf te koopen op exposities van gezaghebbende kunste- naarsvereenigingen, omdat men dan de zekerheid heeft, met werk te doen te hebben, dat den toets der kritiek kan weerstaan. Stilleven. Kees Boendermaker. De Kunstverzamelaars van onze dagen. Ook onze tijd kent gelukkig kunstverzamelaars, die den dank van het nageslacht verdienen. Wij behoeven slechts in dit verband de collectie- Kröller te noemen, een collectie, die voor vijf mil- lioen was verzekerd, en thans, tengevolge van den aankoop van het 6000 H.A. groote natuurpark „De hooge Veluwe" voor 800.000, aan het Rijk is geschonken. De crisis had tengevolge, dat het ideaal van Mevrouw Kröller om dit park met een daar te stichten museum als toekomstig kunst-centrum, aan het Rijk aan te bieden, niet verwezenlijkt kon worden, maar in ieder geval is toch thans door den aankoop van het park deze belangrijke col lectie Nederlandsch bezit gebleven. Wij behoeven slechts aan de Van Gogh's in deze verzameling te herinneren om duidelijk te maken, wat dit voor ons land beteekent. De kunstverzamelaar P. Boendermaker. Ook de in Bergen wonende kunstverzamelaar P. Boendermaker mag als een man van groote verdienste voor de moderne Nederlandsche schil derkunst worden genoemd. Uit zijn verzameling, bestaande uit een duizendtal schilderijen en ruim

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1936 | | pagina 3