't Warenhuis Heuseveldt JOH. BAKKER Wz. DE S Woning-inrichting. HOOG EN LAAG WATER Lunchroom in Alkmaar VALK's Lunchroom W. AKERBOOM, RIJPAARDEN TE HUUR, ORANJE-HOTEL, origineel Engelsche GRAPE-FRUIT 3 Warenhuis Heuseveldt Stationsstraat 4 - Telefoon 15 BERGEN. Behangerij - Stoffeerderij. te BERGEN AAN ZEE (in Zomertijd). JUNI. Datum Hoog water Laag water: v.m. I n.m. v.m. n.m. 19 0.41 1.16 9.17 9.55 20 1.45 2.18 10.14 10.52 21 2.36 3.02 11.04 11.41 22 3.16 3.42 11.51 23 3.52 4.16 0.21 0.39 24 4.30 4.54 0.59 1.18 25 5.03 5.28 1.37 1.52 ist Kaasmarkt, t.o. Bureau V.V.V. voor Uw kopje Koffie, - IJs, Koffietafel, - Lunch of Diner. Door het „frappez toujours" van burgemeester Kolb begon de meerderheid van den raad, die aanvankelijk niet begreep wat de burgemeester toch in dien ouden rommel kon zien, tot het be grip te komen, dat hij toch wel eens gelijk kon hebben en dat de uitvoering van zijn plannen de gemeente wel eens in het bezit kon brengen van een architectonische schoonheid, als het naburige Graft in het gerestaureerde raadhuis bezit en de nabije gemeente de Rijp in het eveneens gerestau reerde raadhuis uit de 17e eeuw, welke beide raadhuizen als bouwmeester hebben gehad de be roemde drooglegger van onze meren en bouwer van den Hollandschen molen, Leeghwater. Het raadhuis te Zuid- en Noordschermer is vermoede lijk van denzelfden bouwmeesters afkomstig. Een raadslid, tevens boer en timmerman, bij zijn collega's een autoriteit, omdat hij een stan- daarddorpshuisje tot stand wist te brengen, ver kondigde wel dat het mallewerk was om oude rommel op te lappen en dat men veel beter een nieuw gebouw kon stichten, maar vooral het feit dat van de kosten door het rijk en de provincie betaald zou worden, zoodat men zeker met nieuwbouw, die men geheel zelf moest betalen, veel duurder uit zou zijn, gaf tenslotte bij den raad den doorslag, zoodat men vermoedelijk het volgend jaar in Grootschermer, het centrum van de gemeente Zuid- en Noord-Schermer, het feit zal beleven, dat eindelijk aan het bouwkundig historisch verleden recht zal worden gedaan. Wij kunnen niet anders dan hierover onze vol doening uitspreken. Grootschermer toch is nog een Noord-Hollandsch dorp, een penseel van een Terniers waardig. Wij kunnen onze gasten een autotochtje naar deze gemeente, door de Schermer, waar nog de vele molens staan, die helaas voor de bemaling geen dienst meer doen, ten zeerste aanbevelen. Men verzuime dan echter niet, iets verder door te rijden naar Graft en de Rijp, waar men een twee tal juweeltjes van raadhuizen vindt, die wel de be wondering wekken van een ieder die eenige aan dacht aan bouwkunst heeft geschonken. De in de nabijheid van het raadhuis te de Rijp staande uit 1635 dateerende kerk, die in 1922/'23 werd ge restaureerd en 26 waardevolle gebrandschilderde ramen bevat, is eveneens een prachtig staaltje van bouwkunst uit de 17e eeuw. De Rijp kende in de 18e eeuw nog tal van bloeiende industrieën en was ten tijde, waarin de meren in Noord-Holland nog niet waren drooggelegd, zoodat het toen nog met de zeeën in verbinding stond, een belangrijke plaats van zeevaarders. Verschillende huizen in de hoofdstraat herinneren nog aan dien tijd en uit onze jeugd herinneren wij ons nog, hoe vele woon kamers in die huizen met goudleer en beschilderd doek waren behangen. Antiquairs hebben daar voor een appel en een ei deze schatten voor rijke Amerikanen weggehaald. De 19e eeuw heeft veel waardevol schoons uit het verleden naar Amerika doen verhuizen, maar toch is deze streek, vooral om. het waterrijke landschap, nog van een impo- neerende schoonheid. De Berger schilders van Blaaderen. Gestel en Colnot hebben hier stellig niet hun slechtste doeken vervaardigd. Een bezoek aan deze streek is zeker de moeite waard, want Holland is hier zeer mooi. Buerweg 15 - Telef. 221 - Bergen N.-H. f1.50 per uur; per abonnementskaart van 10 uur a f 1.40 per uur. Paarden en zadels in uitstekende conditie. OP HET TERRAS VAN HET het mooiste zitje van Bergen, wordt geserveerd a 30 cent en een uit gebreide THÉ-COMPET a 40 cent per persoon. Jonge dame: Och, mijnheer, houdt toch op met uw vleierij, of ik stop mijn ooren dicht! Jongmensch, dat galant wil zijn: Daar zijn uw handjes toch veel te klein voor. Bergen kan de tram niet missen. In de Memorie van Antwoord op het Wetsont werp tot instelling van een Verkeersfonds stelt de regeering zich, gezien de millioenen die het Rijk jaarlijks op de Spoorwegen moet toeleggen, terecht op het standpunt, dat er een sterke be perking van onrendabele spoorweglijnen zal moeten komen. Dit standpunt gaf de directie van de Spoorwe gen aanleiding een onderzoek in te stellen naar de noodzakelijkheid tot opheffing van de lijn Alk maarBergen aan Zee. Het bestuur van de V. V. V., overtuigd, dat daardoor economische en cultureele belangen van de gemeente zouden worden geschaad en vooral voor Bergen-Binnen, waar in het hoofdseizoen een 4000 gasten vertoeven, die met goed weer per tram met hun kinderen naar het strand trekken, groot nadeel vreesde, stelde onmiddellijk het college van B. en W. met deze bedreiging van het economisch leven in Bergen op de hoogte, met het gevolg, dat de burgemeester, Mr. H. D. A. van Reenen, 16 April ten raadhuize een conferentie uitschreef van de dagelijksche besturen der ge meenten Alkmaar en Bergen, alsmede van de ver tegenwoordigers van de V. V. V.'s te Alkmaar en Bergen en van de Kamer van Koophandel in Hollands Noorderkwartier. Na ampele bespreking kwam men in deze ver gadering eenstemmig tot de conclusie, dat voor op heffing van de tram zoowel cultureele belangen van Alkmaar als van Bergen worden geschaad. In een uitvoerig adres werd deze zienswijze nog den volgenden dag aan de directie van de Spoor wegen kenbaar gemaakt en er op gewezen, dat het regelmatig gebruik van de tram zeer zou wor den bevorderd, wanneer op de lijn sneller mate riaal in gebruik wordt genomen en wanneer de dienstregeling zoo werd geregeld, dat het publiek niet steeds een dienstregeling behoeft te raadple gen om te weten wanneer er een tram vertrekt. Het antwoord van de Spoorwegen. De directie van de Nederlandsche Spoorwegen antwoordde 3 Juni, dat opheffing van den tram- dienst AlkmaarBergen aan Zee op dit oogenblik nog niet aan de orde is. Dit klinkt hoopvol, maar onmiddellijk volgt daarop: „Indien echter de slechte exploitatie uitkomsten en de voortdurend dalende op brengsten van den tramweg niet spoedig een aanmerkelijke verbetering ondergaan, zal de opheffing eerlang onder het oog moeten wor den gezien". Verder wordt betoogd, dat het reizigersvervoer in den winter van zeer weinig beteekenis is en dat de spitsbelasting gedurende de maanden Juli en Augustus de exploitatiekosten nadeelig beïn vloedt. Betoogd wordt dat belanghebbenden alles in het werk moeten stellen om het voortbestaan van den tramdienst mogelijk te maken; dat de dienstrege ling aan redelijke eischen voldoet en dat de hooge kosten van aanschaffing van modern materiaal het bedrijfsresultaat zeker niet gunstig zou beïn vloeden. De Bergenaren zullen inderdaad, wanneer zij zich aan het behoud van de tram niets gelegen laten liggen, te laat tot het besef komen, dat zij onherstelbare economische belangen hebben ge schaad. Voor tal van families, die thans Bergen- Binnen als pensionplaats kiezen of daar gemeubi leerd huren met het oog op hun kinderen, zal Bergen-Binnen als vacantieoord een groot deel van haar bekoring verliezen. Geen enkele busdienst zal hen in staat kunnen stellen in massa iets voor dinertijd van het strand te vertrekken en toch nog op tijd te Bergen-Bin nen aan het diner te verschijnen. Het zal dus voor de Bergenaren verstandig zijn, wanneer zij tot het inzicht komen, dat het wen- schelijk is meer van de tram als vervoermiddel gebruik te maken. Daarnaast zijn wij echter van oordeel, dat het in de eerste plaats de taak van een ondernemer is er zorg voor te dragen, dat zijn bedrijf loonende blijft, door als het getij verloopt de bakens te ver zetten. Niet alleen, dat de snelle ontwikkeling op ver keersgebied met zich brengt, dat materiaal, dat vóór 30 jaar modern was, thans niet meer voldoet, en dat men het nog veel erger maakt, door in den winter dit tramwegmateriaal nog te vervangen door verouderd materiaal van lokaalspoorwegen, dat op tramwegen niet thuis behoort. Op grond van de vele klachten ontkennen ook wij, dat de dienstregeling aan redelijke eischen voldoet. Het blijft ongewenscht, dat men thans voor een afstand van 10 K.M. AlkmaarBergen aan Zee, een even lange tijdsduur noodig heeft als voor een afstand van 30 K.M. AlkmaarAmster dam. Wanneer hierin geen verandering wordt ge bracht, dan vreezen wij, dat de exploitatie uitkomsten voortdurend zullen dalen en dat wat terecht gevreesd wordt „opheffing van de tram" inderdaad werkelijkheid zal worden. Dat de exploitatie wijziging behoeft blijkt ook wel uit het onderstaand schrijven, dat wij heden ontvingen en als volgt luidt: Na eenigen tijd genoten te hebben van de onvergelijkelijk mooie omgeving van Bergen- Binnen en aan Zee, aanvaardden wij 12 Juni 13.20 den terugtocht per tram en vervolgens per trein. In Alkmaar vijf minuten oponthoud. Bij den sneltrein naar Enkhuizen werden we door den chef begroet met een booze blik en eenige onvriendelijke woorden. „Wanneer we niet toevallig te laat ver trokken, zou U niet meegekomen zijn!" We waagden het onderdanig op te merken, dat we toch vijf minuten speling hadden. „Dat is veel te weinig!" was het antwoord. Tusschen aankomst sneltrein te Enkhuizen en vertrek boot is óók vijf minuten verschil, waar blijft de logica? „U had de vroegere tram moeten nemen! Deze rijdt een uur vroeger!!! Vandaar waarschijnlijk de slagzin: „Vlug, veilig en goedkoop". Men zou deze gevoegelijk kunnen inkorten, wanneer zoo kwistig met den tijd wordt om gesprongen. Worden de passagiers op een dergelijke wiize niet gedwongen per bus te reizen? De badgasten, die in noordelijke richting huiswaarts keeren, zijn gewaarschuwd. G. A. K.—S. te L. Wij hopen dan ook, dat de besturen, in den aan hef van dit artikel genoemd, actief zullen blijven en althans nog pogingen zullen aanwenden bij de Directie van de Spoorwegen, om de tram tot een modern vervoermiddel te maken. De Bergenaren zullen intusschen goed doen, zooveel mogelijk van de tram gebruik te maken, om te voorkomen, dat men te laat tot het besef komt, dat men verloren liet gaan wat niet gemist kan worden. BEZOEKT te Alkmaar: Alkmaar's best gesorteerd adres voor: Strand- en Zomer-Artikelen, Speelgoederen. c <D O "O j- <D (V -Q LE I (Do—! D) <D 41 - Ml 1_ u D Specialiteit in Tuinmeubelen, Tuinparasols, Ligstoelen, Hangmatten, enz. Luxe- en Kunstvoorwerpen. Huish.-Artikelen, GLAS-, PORSELEIN- en AARDEWERK. Langestraat - Achterstraat - Houttil. TELEFOON 4170.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1937 | | pagina 2