't Warenhuis
Heuseveldt
JOH. BAKKER Wz.
DE
S
Woning-inrichting.
HOOG EN LAAG WATER
Lunchroom in Alkmaar
VALK's Lunchroom
W. AKERBOOM,
RIJPAARDEN TE HUUR,
ORANJE-HOTEL,
origineel Engelsche
GRAPE-FRUIT
3
Warenhuis Heuseveldt
Stationsstraat 4 - Telefoon 15
BERGEN.
Behangerij - Stoffeerderij.
te BERGEN AAN ZEE (in Zomertijd).
JUNI.
Datum
Hoog water
Laag water:
v.m. I
n.m.
v.m.
n.m.
19
0.41
1.16
9.17
9.55
20
1.45
2.18
10.14
10.52
21
2.36
3.02
11.04
11.41
22
3.16
3.42
11.51
23
3.52
4.16
0.21
0.39
24
4.30
4.54
0.59
1.18
25
5.03
5.28
1.37
1.52
ist
Kaasmarkt, t.o. Bureau V.V.V.
voor Uw kopje Koffie, - IJs,
Koffietafel, - Lunch of Diner.
Door het „frappez toujours" van burgemeester
Kolb begon de meerderheid van den raad, die
aanvankelijk niet begreep wat de burgemeester
toch in dien ouden rommel kon zien, tot het be
grip te komen, dat hij toch wel eens gelijk kon
hebben en dat de uitvoering van zijn plannen de
gemeente wel eens in het bezit kon brengen van
een architectonische schoonheid, als het naburige
Graft in het gerestaureerde raadhuis bezit en de
nabije gemeente de Rijp in het eveneens gerestau
reerde raadhuis uit de 17e eeuw, welke beide
raadhuizen als bouwmeester hebben gehad de be
roemde drooglegger van onze meren en bouwer
van den Hollandschen molen, Leeghwater. Het
raadhuis te Zuid- en Noordschermer is vermoede
lijk van denzelfden bouwmeesters afkomstig.
Een raadslid, tevens boer en timmerman, bij
zijn collega's een autoriteit, omdat hij een stan-
daarddorpshuisje tot stand wist te brengen, ver
kondigde wel dat het mallewerk was om oude
rommel op te lappen en dat men veel beter een
nieuw gebouw kon stichten, maar vooral het feit
dat van de kosten door het rijk en de provincie
betaald zou worden, zoodat men zeker met
nieuwbouw, die men geheel zelf moest betalen,
veel duurder uit zou zijn, gaf tenslotte bij den
raad den doorslag, zoodat men vermoedelijk het
volgend jaar in Grootschermer, het centrum van
de gemeente Zuid- en Noord-Schermer, het feit
zal beleven, dat eindelijk aan het bouwkundig
historisch verleden recht zal worden gedaan.
Wij kunnen niet anders dan hierover onze vol
doening uitspreken. Grootschermer toch is nog
een Noord-Hollandsch dorp, een penseel van een
Terniers waardig.
Wij kunnen onze gasten een autotochtje naar
deze gemeente, door de Schermer, waar nog de
vele molens staan, die helaas voor de bemaling
geen dienst meer doen, ten zeerste aanbevelen.
Men verzuime dan echter niet, iets verder door te
rijden naar Graft en de Rijp, waar men een twee
tal juweeltjes van raadhuizen vindt, die wel de be
wondering wekken van een ieder die eenige aan
dacht aan bouwkunst heeft geschonken. De in de
nabijheid van het raadhuis te de Rijp staande uit
1635 dateerende kerk, die in 1922/'23 werd ge
restaureerd en 26 waardevolle gebrandschilderde
ramen bevat, is eveneens een prachtig staaltje
van bouwkunst uit de 17e eeuw. De Rijp kende in
de 18e eeuw nog tal van bloeiende industrieën en
was ten tijde, waarin de meren in Noord-Holland
nog niet waren drooggelegd, zoodat het toen nog
met de zeeën in verbinding stond, een belangrijke
plaats van zeevaarders. Verschillende huizen in
de hoofdstraat herinneren nog aan dien tijd en uit
onze jeugd herinneren wij ons nog, hoe vele woon
kamers in die huizen met goudleer en beschilderd
doek waren behangen. Antiquairs hebben daar
voor een appel en een ei deze schatten voor rijke
Amerikanen weggehaald. De 19e eeuw heeft veel
waardevol schoons uit het verleden naar Amerika
doen verhuizen, maar toch is deze streek, vooral
om. het waterrijke landschap, nog van een impo-
neerende schoonheid. De Berger schilders van
Blaaderen. Gestel en Colnot hebben hier stellig
niet hun slechtste doeken vervaardigd.
Een bezoek aan deze streek is zeker de moeite
waard, want Holland is hier zeer mooi.
Buerweg 15 - Telef. 221 - Bergen N.-H.
f1.50 per uur; per abonnementskaart van
10 uur a f 1.40 per uur.
Paarden en zadels in uitstekende conditie.
OP HET TERRAS VAN HET
het mooiste zitje van Bergen, wordt
geserveerd a 30 cent en een uit
gebreide THÉ-COMPET a 40 cent
per persoon.
Jonge dame: Och, mijnheer, houdt toch op
met uw vleierij, of ik stop mijn ooren dicht!
Jongmensch, dat galant wil zijn:
Daar zijn uw handjes toch veel te klein voor.
Bergen kan de tram niet missen.
In de Memorie van Antwoord op het Wetsont
werp tot instelling van een Verkeersfonds stelt de
regeering zich, gezien de millioenen die het Rijk
jaarlijks op de Spoorwegen moet toeleggen,
terecht op het standpunt, dat er een sterke be
perking van onrendabele spoorweglijnen zal
moeten komen.
Dit standpunt gaf de directie van de Spoorwe
gen aanleiding een onderzoek in te stellen naar de
noodzakelijkheid tot opheffing van de lijn Alk
maarBergen aan Zee.
Het bestuur van de V. V. V., overtuigd, dat
daardoor economische en cultureele belangen van
de gemeente zouden worden geschaad en vooral
voor Bergen-Binnen, waar in het hoofdseizoen een
4000 gasten vertoeven, die met goed weer per
tram met hun kinderen naar het strand trekken,
groot nadeel vreesde, stelde onmiddellijk het
college van B. en W. met deze bedreiging van het
economisch leven in Bergen op de hoogte, met het
gevolg, dat de burgemeester, Mr. H. D. A. van
Reenen, 16 April ten raadhuize een conferentie
uitschreef van de dagelijksche besturen der ge
meenten Alkmaar en Bergen, alsmede van de ver
tegenwoordigers van de V. V. V.'s te Alkmaar en
Bergen en van de Kamer van Koophandel in
Hollands Noorderkwartier.
Na ampele bespreking kwam men in deze ver
gadering eenstemmig tot de conclusie, dat voor op
heffing van de tram zoowel cultureele belangen
van Alkmaar als van Bergen worden geschaad.
In een uitvoerig adres werd deze zienswijze nog
den volgenden dag aan de directie van de Spoor
wegen kenbaar gemaakt en er op gewezen, dat
het regelmatig gebruik van de tram zeer zou wor
den bevorderd, wanneer op de lijn sneller mate
riaal in gebruik wordt genomen en wanneer de
dienstregeling zoo werd geregeld, dat het publiek
niet steeds een dienstregeling behoeft te raadple
gen om te weten wanneer er een tram vertrekt.
Het antwoord van de Spoorwegen.
De directie van de Nederlandsche Spoorwegen
antwoordde 3 Juni, dat opheffing van den tram-
dienst AlkmaarBergen aan Zee op dit oogenblik
nog niet aan de orde is.
Dit klinkt hoopvol, maar onmiddellijk volgt
daarop:
„Indien echter de slechte exploitatie
uitkomsten en de voortdurend dalende op
brengsten van den tramweg niet spoedig een
aanmerkelijke verbetering ondergaan, zal de
opheffing eerlang onder het oog moeten wor
den gezien".
Verder wordt betoogd, dat het reizigersvervoer
in den winter van zeer weinig beteekenis is en dat
de spitsbelasting gedurende de maanden Juli en
Augustus de exploitatiekosten nadeelig beïn
vloedt.
Betoogd wordt dat belanghebbenden alles in het
werk moeten stellen om het voortbestaan van den
tramdienst mogelijk te maken; dat de dienstrege
ling aan redelijke eischen voldoet en dat de hooge
kosten van aanschaffing van modern materiaal het
bedrijfsresultaat zeker niet gunstig zou beïn
vloeden.
De Bergenaren zullen inderdaad, wanneer zij
zich aan het behoud van de tram niets gelegen
laten liggen, te laat tot het besef komen, dat zij
onherstelbare economische belangen hebben ge
schaad. Voor tal van families, die thans Bergen-
Binnen als pensionplaats kiezen of daar gemeubi
leerd huren met het oog op hun kinderen, zal
Bergen-Binnen als vacantieoord een groot deel
van haar bekoring verliezen.
Geen enkele busdienst zal hen in staat kunnen
stellen in massa iets voor dinertijd van het strand
te vertrekken en toch nog op tijd te Bergen-Bin
nen aan het diner te verschijnen.
Het zal dus voor de Bergenaren verstandig zijn,
wanneer zij tot het inzicht komen, dat het wen-
schelijk is meer van de tram als vervoermiddel
gebruik te maken.
Daarnaast zijn wij echter van oordeel, dat het
in de eerste plaats de taak van een ondernemer is
er zorg voor te dragen, dat zijn bedrijf loonende
blijft, door als het getij verloopt de bakens te ver
zetten.
Niet alleen, dat de snelle ontwikkeling op ver
keersgebied met zich brengt, dat materiaal, dat
vóór 30 jaar modern was, thans niet meer voldoet,
en dat men het nog veel erger maakt, door in den
winter dit tramwegmateriaal nog te vervangen
door verouderd materiaal van lokaalspoorwegen,
dat op tramwegen niet thuis behoort.
Op grond van de vele klachten ontkennen ook
wij, dat de dienstregeling aan redelijke eischen
voldoet. Het blijft ongewenscht, dat men thans
voor een afstand van 10 K.M. AlkmaarBergen
aan Zee, een even lange tijdsduur noodig heeft als
voor een afstand van 30 K.M. AlkmaarAmster
dam. Wanneer hierin geen verandering wordt ge
bracht, dan vreezen wij, dat de exploitatie
uitkomsten voortdurend zullen dalen en dat wat
terecht gevreesd wordt „opheffing van de tram"
inderdaad werkelijkheid zal worden.
Dat de exploitatie wijziging behoeft blijkt ook
wel uit het onderstaand schrijven, dat wij heden
ontvingen en als volgt luidt:
Na eenigen tijd genoten te hebben van de
onvergelijkelijk mooie omgeving van Bergen-
Binnen en aan Zee, aanvaardden wij 12 Juni
13.20 den terugtocht per tram en vervolgens
per trein. In Alkmaar vijf minuten oponthoud.
Bij den sneltrein naar Enkhuizen werden
we door den chef begroet met een booze blik
en eenige onvriendelijke woorden.
„Wanneer we niet toevallig te laat ver
trokken, zou U niet meegekomen zijn!"
We waagden het onderdanig op te merken,
dat we toch vijf minuten speling hadden.
„Dat is veel te weinig!" was het antwoord.
Tusschen aankomst sneltrein te Enkhuizen
en vertrek boot is óók vijf minuten verschil,
waar blijft de logica?
„U had de vroegere tram moeten nemen!
Deze rijdt een uur vroeger!!!
Vandaar waarschijnlijk de slagzin: „Vlug,
veilig en goedkoop".
Men zou deze gevoegelijk kunnen inkorten,
wanneer zoo kwistig met den tijd wordt om
gesprongen.
Worden de passagiers op een dergelijke
wiize niet gedwongen per bus te reizen?
De badgasten, die in noordelijke richting
huiswaarts keeren, zijn gewaarschuwd.
G. A. K.—S.
te L.
Wij hopen dan ook, dat de besturen, in den aan
hef van dit artikel genoemd, actief zullen blijven
en althans nog pogingen zullen aanwenden bij de
Directie van de Spoorwegen, om de tram tot een
modern vervoermiddel te maken.
De Bergenaren zullen intusschen goed doen,
zooveel mogelijk van de tram gebruik te maken,
om te voorkomen, dat men te laat tot het besef
komt, dat men verloren liet gaan wat niet gemist
kan worden.
BEZOEKT te Alkmaar:
Alkmaar's best gesorteerd adres voor:
Strand- en Zomer-Artikelen,
Speelgoederen.
c
<D O
"O
j- <D (V
-Q LE I
(Do—!
D) <D 41
- Ml
1_ u
D
Specialiteit in
Tuinmeubelen,
Tuinparasols,
Ligstoelen,
Hangmatten, enz.
Luxe- en Kunstvoorwerpen.
Huish.-Artikelen,
GLAS-, PORSELEIN-
en AARDEWERK.
Langestraat - Achterstraat - Houttil.
TELEFOON 4170.