J. MOSK. Die ouwetjes doen het nog best! SINGER-TAX Koopt bij onze adverteerders PES I E's NATUURBAD AAN °E, SPITS' O TabakSDiiD" istc Beréen aan Zee het bekende Tabak- en Sigarenmagazijn van Specialiteit in FIJNE SIGAREN en geïmporteerde SIGARETTEN, Kyi A AQpKI Rund-, Kalfs- en Varkensslagerij, IVIMMv^l-l V; BREELAAN 12 - TELEFOON 2123. Ook onze Fijne Vleeschwaren zijn iets extra's! BLAUWE BUS. omdat net is: het mooiste en meest hygiënische Natuurbad van Nederland. Artistieke aanplanting, fraaie gazons. Rat vrij, dus geen ziekte van Weil. UITSLUITEND BRONWATER. TARIEVEN: tot12u.v.m. f 0.25. Dagkaarten f 0.40. Kinderen f 0.20. Knipkaart (lOentrée's) f3.—. Kinderen f1.75 (nietpersoonl.) PESlE's NATUURBAD kan U met ALLE SPORTEN van dienst zijn, onder leiding van gediplomeerde Leeraren. Gelegen aan den hoofdweg Bergen—Alkmaar. Telefoon 2890. Keuze uit plusminus 35 soorten. Wij étaleeren in GEKOELDE VITRINES. Autobusdienst Bergen—Alkmaar. Dagelijks HALFUUR-DIENST. Beleefd aanbevelend, A. SCHALKWIJK, - BERGEN. INGEZONDEN. VERKEERSVERBETERING. Bergen, 7 Juni '38. M. de R. Als 't kalf verdronken is dempt men de put! Al eenige jaren achter elkaar kom ik in uw schoon Bergen, en met genoegen. Bosch, duin en strand onmiddellijk bij elkaar, waar vindt men dat elders? Geen overdreven mondain strandleven, geen luxe prijzen in luxe hotels, geen bedelaars op de terrassen, maar zelden publiek wat luidruchtig is, geen of weinig muziek! Veilige bosschen en een nette bevolking, afin Bergen is een ideaal vacantie- en rustoord, Maar, ook in Bergen schijnt men te denken wéé den voetganger. Den tweeden Pinksterdag o.a. was het meer dan levensgevaarlijk in het centrum en speciaal aan de Breelaan tot voorbij de Ruïne. Geen of te smal voetpad en waar nog een gele genheid is om achter de boomen te wandelen is men zoo vriendelijk, waarschijnlijk om een concur rent een genoegen te doen, een groot fietsrek of een auto te plaatsen, zoodat men ook daar ge dwongen wordt over de straat te gaan. Moet er eerst een ongeluk gebeuren en wie draagt dan de schuld? In mijn woonplaats heeft men een dergelijke moeilijkheid ondervangen door van de eigenaars langs den weg (95 pet. belanghebbenden hier) één meter van hun terrein te vragen. De gemeente heeft toen, voor haar kosten( ik meen in werkverschaffing) de hekken en muurtjes een meter achteruit geplaatst. Zou dat hier ook niet kunnen Bergenaars? In één winter kan het in orde en uw gemeente is ook in dat opzicht tip top in orde. Dankend voor de opname, H. N. Ook in ons overzicht van de Pinksterdrukte hebben wij, evenals de inzender, geconstateerd, dat de Breelaan het verkeer niet meer kan ver werken. Met den inzender zijn wij het eens, dat verbetering van het voetgangersverkeer nog moge lijk is. De gemeente heeft dit echter ook reeds lang ingezien en daar waar medewerking werd verkre gen verbetering aangebracht. Nog het vorig jaar werd bij huize „Elim" het hek achteruit geplaatst. Niet overal krijgt de gemeente echter de ge- wenschte medewerking. Vóór enkele jaren poogde de gemeente den eigenaar van huize „Hanca" te bewegen voor het huis een strook van 2 M. breedte af te staan. Deze eigenaar toonde echter zoo weinig burgerzin, dat hij daarvoor 24. per M2. vorderde en een kostbaar nieuw hek. Toch meenen wij, dat een oplossing gevonden moet worden. O. i. dient de gemeente het offer te brengen van een redelijke vergoeding. Inzender heeft gelijk, dat men hiér te doen heeft met 95 pet. belanghebbenden. De onwilligen moeten dan maar bekend gemaakt worden en des noods met een taxatie tevreden worden gesteld. Redactie. De auto van „Peter Pech". In de „Autokampioen" schrijft V. de volgende aardige schets over een z.g. oud beestje, van welke schets ook onze lezers zeker met genoegen kennis zullen nemen. en tenslotte willen wij u er even op wij zen, dat, als een wagen op triptiek of carnet in een land tijdelijk wordt ingevoerd, en de betreffende wagen de reis niet kan volbrengen, deze wagen niet zonder meer in het betreffende iand mag wor den achtergelaten. Hoogachtend A.N.W.B." Kijk, dat is nou, wat je noemt iemand nog eens een hart onder den riem steken! Daar vraag ik me voor mijn keurige oude brikje een carnet aan, en mét dit gewichtige document krijg ik het boven staande te hooren! Maar laat ik bij het begin beginnen. Sinds eenige weken stond een bezoek aan Holland op het pro gramma, en voor dit bezoek stonden ons 2 vehi kels ter beschikking. Een Tinny Lizzy anno 1921 en een Delaunay Belleville, die niet veel jonger was. De Ford had het groote voordeel „sneller" te zijn, was daarentegen niet zoo comfortabel. De Delaunay was erg zuinig, maar had de onhebbe lijkheid soms hardnekkig op 3 van zijn vier (korte) beenen te gaan loopen. De keus werd ons echter vergemakkelijkt, doordat de Ford zich met een uitgeloopen lager terugtrok. Zoo bleef de Delaunay over, die nog vlug even een beetje opgekalefaterd werd (waarbij tevens het ontbrekende vierde been weer te voorschijn kwam, (dat in 'n totaal verkeerd afgestelde distri butie was verdwaald) en o.a. van anti-oliever- bruik-veeren werd voorzien (Zuigerveeren wel te verstaan). De papieren waren keurig op tijd in huis en 's Maandagsmorgens werd gestart met een 450 K.M. voor den boeg, door Frankrijk, België en Holland. Een goede buurman (ik hou het in zulke gevallen liever op den verren vriend) had ons een extra-korten weg gewezen, die ons direct uit de rimboe op den hoofdweg moest brengen. Moest brengen inderdaad, maar hoewel ik volgens voor schrift „toujours tout droit" reed, eindigde ons pad in een karrespoor, het karrespoor in een landweg getje en het landweggetje (nomen est omen) in een land, dat net geploegd was. Toen hebben we eerst ONTWAKEN. Mijn hart is uit zijn stille rust de sleur de rust van alle dag een nieuw geluid is weer gewekt 't leeft in mij voort en trekttrekt en geeft weer nieuwe glans en gloed wat mij weer leven leven doet leven als in een vage droom een droom die toch weer sterven moet. 1938. T. GR.—MIN. 5 minuten de opkomende zon bewonderd, en daar na rechtsomkeert gemaakt, om ons aan oude ver trouwde paden toe te vertrouwen, ook al waren die wat langer Door een klein misverstand stonden we op 15 K.M. van de eerstvolgende plaats plotseling zonder benzine (sommige benzinepomp-houders geven er 5 in plaats van 15, hoewel ook het omge keerde voorkomt), zooals we dienzelfden dag nog zouden ondervinden) maar een juist passeerende vrachtwagen nam het geval wel even mee, wat ge zien de lengte of liever kortheid van den sleep kabel, ook nog niet zoo leuk was! Voor ons ver trek hadden we geconstateerd, dat het chassis nummer niet te vinden was, behalve op een plaatje in den wagen, zoodat ik (indachtig aan moeilijkheden aan de Hollandsche grens in zoo'n geval) even in een garage een nummer wilde laten inslaan. Maar de eerst aanwezende meneer be toogde, dat dat in zijn garage niet gebeurde, om dat de wagen wel gestólen kon zijn! Waarmede deze (de wagen n.l.) geweldig in mijn achting steeg. Ik heb den meneer vriendelijk bedankt (je hebt daar in het Fransch zulke keurige termen voor!) en hem gevraagd, of hij soms een vreemdeling was. Waarop hij wild werd, en vroeg, of ik hem soms voor een „boche" hield. Gelukkig wist ik aan de grens nog een garage, die in het nuttige bezit van slagcijfers was, en waar men dan ook dadelijk de zaak in orde bracht. Maar met dat al was het twaalf uur ge weest, ik moest dus wachten tot 2 uur, voor ik de grens kon passeeren. In Brussel werd inderhaast een broodje veror berd, en toen begonnen we stal te ruiken, zoodat we vroeg in Wuestwezel waren. Maar het mooiste deel van de reis moest nog komen! Dat begon al aan de Hollandsche grens, waar de dienstdoende kommies als eerste vraag had: „Wat is dat voor een ding?" daarbij wijzende op ons vehikel. Na den man overtuigd te hebben van de noodzakelijkheid, ook voor dit „ding" een we genkaart e. d. te verstrekken, konden we (na di verse vellen papier te hebben ingevuld) verder trekken, met als volgende stop Dordrecht. Hier begon de publieke belangstelling beslist pijnlijk te worden, temeer, daar de jeugd in een auto met een F-plaat uitsluitend Franschen vermoedt, zoodat we direct werden ontvangen door een chocolade- koopman met de woorden „Mosjeu arreteropoto stop", en onmiddellijk daarop: „Foelee fou sjoco- Ruime 4- en 7-pers. wagens. Vertrouwde Chauffeurs. BILLIJKE TARIEVEN. BREEDSTRAAT ALKMAAR. TELEFOON 2.2.3.2. laa?" Mijn vriendelijk antwoord: „Heb je bittere chocola" deed hem hevig blozen, en hij liet zich tegen een collega ontvallen „Die vent spreekt Hollandsch!!" Met dat al was de heele Dordrecht- sche jeugd blijkbaar gealarmeerd, zoodat ten slotte de verkeersagent, lichtelijk schuchter (je kan nooit weten of zoo'n vreemde snoeshaan je den weg niet vraagt) met tact de jeugd weer ver spreidde. Zoo met de woorden „Allé jonges laat die vreemdelingen niet rust". Aan den overkant moest getankt worden, meer voor de zekerheid dan omdat ik al „leeg" was. Of de goede man nu doof was, of wat dan ook, in elk geval, hij kneep stevig in de kraan aan het eind van de slang, en spoot door, tot een mooie fontein benzine opspoot. Ik vroeg hem minzaam, een brandblusscher bij de hand te houden, welk verzoek een der omstanders de meer oprechte dan vriendelijke opmerking deed maken: „Laat dat pding maar gauw branden". Gelukkig liep alles zonder ongelukken af, en stonden we nog voor tien uur 's avonds in Wasse naar. Ik heb alleen dien avond één ding geleerd, n.l. dat er in Holland vrijwel geen enkele wagen rijdt, met behoorlijk licht. Ik meende, dat dat nu veranderd was, maar het aantal „schelen" en „cy clopen" is minstens even groot als 2, 3 jaar gele den. Een andere onaangename ervaring was de straatverlichting, zooals die b.v. in Rotterdam be staat uit 2 volkomen open lampen in een ouder- wetsche gaslantaarn. En dan niet te vergeten de „vluchtheuvelziekte", waarmee speciaal ook de Maasstad geïnfecteerd is. Zóó rij je op een bree- den weg, zóó loop je in een trechter vast, en dat zonder eenig practisch nut. De terugreis verliep vlotter dan de heenreis. Als eenig opmerkelijk feit mag gememoreerd worden, dat op de Zwijndrechtsche pont een van de jon gens een beslist origineelen naam bedracht. „Jö, dat is zeker de auto van Peter Pech!" Op 20 K.M. van huis nog een bandje, maar verder geen pech op de heele reis, die toch (terug) werd gemaakt in 10% uur bruto, wat met de grens-oponthouden mee széker niet meer dan 9% uur rijtijd beteekende. Wat ik hier nu mee beweren wil? Wel, dit, jullie moeten in Holland eens afleeren, alleen een wagen vap model 1938 voor „vol" aan te zien. Ook onder die ouwe beestjes loopen goede exempla ren, en je kunt toch altijd nog beter rijden dan loopen (vooral als het er 450 K.M. zijn!). V.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1938 | | pagina 8