S®iIiP*2 v - De mooiste wandelingen! De historie van de Kerkruïne K- r-<^ Perspectieven en mogelijkheden Een lesje in locale geschiedenis door P. BEYNEVELD. (I) - *JÜ «sHeira ,01! KEK! SCICES IV t-JÏK't» TEX BEK.» «MSTBH». „Wat de Kaasmarkt voor Alkmaar is, dat is de Ruïnekerk voor Bergen", zou men kunnen zeggen, immers, beide vormen een aantrekkelijke beziens waardigheid en genieten steeds ten volle de belangstelling der vreemde lingen. Niet ieder, die de Kaasmarkt be zocht, zal weten dat het Waaggebouw vroeger een kapel was, maar wie zijn oog laat gaan over het eigenaardige Berger kerkje, moet wel aanstonds de vraag' stellen, wat toch de gebeurte nissen geweest kunnen zijn, die hier zo'n schilderachtig plekje van hebben gemaakt. Wanneer men bij de dorpsbewoners informeert uit welke tijd hun kerkje en de muurbrokken dateren, dan blijken weinigen er eenzelfde idee op na te houden. De een veronderstelt, dat het kerk gebouw er al stond in de t^jd van de Noormannen en later door de Span jaarden, dan wel ten gevolge van brand in een ruïne werd veranderd. Volgens anderen werd de kerk pas gebouwd in 1595 (zie het jaartal op de gevel der consistoriekamer, zegt men) en is de Engels-Russische invasie met de daarop volgende Slag bij Bergen debet aan de verwoestingen. De vreemdelingen, die voor 't eerst in ons dorp vertoeven, binken meer unaniem in hun oordeel. Zij spreken van de in „de oorlog" gebombardeerde kerk (en doelen daarmee natuurlijk op de achter ons liggende bezettingstijd) net zo goed als sommigen hunner menen, dat de Ronde Kom een bom- trechter is, waaromheen men maar een rustiek hekje gezet heeft. Lezers van de Badbode, wij zijn niet de eersten, die iets schrijven over Bergen's oudste, nog bestaande ge bouw, maar geheel overbodig schijnt dit niet! De kleine hoogte, waarop zich thans nog de overblijfselen van het eens zo trotse kerkgebouw verheffen, van ouds centrum van het dorp speelde wellicht al een rol in de tijd van onze heidense voorvaderen. Overblijfselen van dieren werden aan het begin dezer eeuw ontdekt bij het uitgraven der fundamenten van het oude rechthuis, dat tegenover de kerk stond, op dezelfde plaats van het thans bestaande gemeentehuis. In het Mu seum bewaart men een tand van een wild zwijn, opgegraven bij de kerke- muur. Is hier dus een offerplaats geweest? Niemand die het zeker weet, maar de dierresten zouden in die richting wijzen Reeds vóór het jaar 1000 stond er op dezelfde plek een kleine, waar schijnlijk houten kapel, die evenals thans nog de R.K.. kerk was gewijd aan de H.H. Petrus en Paulus. Een 50-tal jaren geleden vond men de vloer ervan'terug onder de fundamenten van de tegenwoordige kerk. Omstreeks 1350 schijnt de kapel wegens bouw valligheid te zijn afgebroken. Het is nadien, dat de bouw ter hand werd genomen van de grote stenen kerk, waarvan nog heden ten dage de afmetingen zijn te herkennen uit de overgebleven fragmenten. Het gothi- sche bouwwerk moet zijn voltooid tus sen de jaren 1350 en 1420 in elk XïSE TUt BlJt'3tV, VKMMiT Het verheugt ons hierbij aan het woord te laten komen de heer P. Beyneveld, dorpson derwijzer van Bergen, die een beschouwing wijdt aan het oudste nog bewaard gebleven Bergense bouwwerk: de Ruïne- kerk. Dit is een precair onder werp, aangezien de meningen hieromtrent nogal verdeeld zijn. Gaarne ontvangen wij, na plaatsing der artikelenreeks, waarvan dit het eerste is, commentaar. geval ten tijde dat de Heren van Haemstede het bewind over de Heer lijkheid Bergen voerden (1285—1438). Dit kon men afleiden uit de aanwe zigheid van een familiewapen der Haemstedes, hetwelk nog niet lang ge leden, hoewel in beschadigde en ver weerde toestand, zichtbaar geweest moet zijn aan de oude Zuider-ingang. Het bestond uit drie liggende balkjes met kruisjes. Hoe de Kerkedijk aan zijn naam komt. Voordat nu „Bergen's trots en eer" gereed kwam, ging men vermoedelijk ter kerke naar een waarschijnlijk al bestaande kapelaan de Kerkedijk! Dat dit een noodkapel is geweest, lijkt mij niet aannemelijk; immers hij stond geheel buiten het eigenlijke dorp. In 1915, toen bij de aanleg van de nieuwe begraafplaats tevens de Ker kedijk werd rechtgetrokken, stuitte men ongeveer halverwege (vlak bij hot plantsoentje) op de overblijfselen van deze, geheel vergeten kapel. Fun damenten, stenen, leien, dakpannen en resten van pilaren werden uitge graven; een en ander is thans te be zichtigen in het Museum. De fraaie parochiekerk, welke dus zo ongeveer in de 14e eeuw is ge bouwd, had als grootste sieraad een toren van wel 70 m. hoogte, die ge plaatst was aan de Westeringang bin nen de kerk. Twee uitkijkposten aan de spits ter Z.W. zijde maakten het mogelijk in zee te zien. Omgekeerd deed de toren overdag dienst als ba ken voor de schepen. Aan weerszijden van het priester koor bevonden zich twee zijvleugels: de Noorderkapel en de Sacristij. Deze laatste, welke dus dienst deed als bergplaats der priestergewaden en kerksieraden, is thans niet meer in wezen. In 1595 werd de consistoriekamer, thans herkenbaar aan het rechthoekige venster, gebouwd. (De lezer zal nu de betekenis van het jaartal in cijferan- kers op de gevel wel begrijpen). Vermoedelijk vertoont deze Zuider vleugel veel overeenkomst met de vroegere sacristij. Het Koor en de Noorderkapel zijn in oorspronkelijke vorm bewaard ge bleven. De grafkelder.... geheimzinnig en duister. Onder deze Noordelijke uitbouw ligt een grafkelder, welke even oud schijnt te zijn als de kerk zelve. De kelder is afgedekt door een zeer zware steen, zonder inscriptie of ornament. Om de steen af te lichten, Bij de uitvoeringen van „De Paradijsvloek" Zondag- en Vrijdagavond werd voor een groot publiek hei driebedrijvig treurspel van Alphons Laudy „De Paradijsvloek" opgevoerd in het Bergense Openluchttheater en tot tweemaal toe is er sprake geweest van een manifestatie van voortreffelijk openluchttoneel. Het verheugt ons buitengewoon dit te mogen vaststellen. Niet vanwege het feit, dat twee van de drie vóórgaande uit voeringen volstrekt van nul en gener waarde waren, en thans een schitterende revanche werd gegeven (door een ander ge zelschap overigens). Ook niet omdat hiermede een moreel winstpunt is geboekt door het gezelschap en de Bergense VVV. En evenmin vanwege het feit dat de organisatoren er finan- tieel wel „uitgekomen" zullen zijn. De voornaamste reden van onze verheugenis is dat hiermede op overtuigende wijze bewezen is dat men voor dergelijke ar tistiek hoogstaande kunstuitingen in geen enkel opzicht is aan gewezen op het openlucht-b er oep s toneel. Zonder een zweem van chauvinisme stellen Wij vast, dat beide avonden is aange toond dat Bergen en omgeving toneelkrachten kunnen leveren, wier prestaties, dank zij inspiratie, energie en een zó kundige leiding als die van de heer Haakman, 't openlucht beroèps- toneel niet alleen evenaren doch in belangrijke mate in kunst zin overtreffen. Dit feit vast te leggen is van het grootste belang. En het lijkt ons aan weinig twijfel onderhevig of de Bergense VVV, en alle instanfies met wie zij samenwerkt, zullen met die wetenschap hun voordeel doen. Hier liggen kansen en mógelijkheden braak die nauwelijks te overzien zijn. Anthony van Kampen. Jan Ivangh schrijft ons: Ziehier, gasten van Bergen, een aantal wandelingen en fietstochten, uitgeschreven door een der Bonds- gidsen A. N. W. B. I. Naar de „Bokkenweidjes". Eerst naar Ruïnelaan Bree- laan Duinvermaak, Waterlei- dingsweg tot Bergerpaadje Nokweg naar de Nok, dan terug tot Bergerpaadje, doch nu in W. richting via Waterleidings- weg naar Blijdesteinweg. Volg die tot Lovinklaan en zoek dan langs de enkele tuinen de mooie open grasvelden, waar men heerlijk kan spelen. Via de grensweg kan men dan weer te- moet men gebruik maken van een dommekracht. Een Stenen trapje ver leent toegang tot d$ grafruimte. (Laten we haastig er even aan toe voegen, dat de kelder voori het publiek niet toegankelijk is). Of de Heren van Haemstede hier hun laatste rustplaats hebben gevon den, is niet met zekerheid bekend. Wel staat vast, dat.er in zijn bijgezet de Heren Studler van Surck en de Gra ven van Nassau-Bergen (resp. bezitters van Bergen in de 17de en 18de eeuw) met hunne familieleden. Een. zestal kisten, waarvan één met glas in het deksel, zijn nog aanwezig. Het zijn de stoffelijke resten der gra felijke familie van Nassau-Bergen, die hier Verblijven. Twee kisten dragen een volledige inscriptie; op de overige zijn meest alléén initialen en sterfjaar in koperen spijkertjes aangebracht. Tijdens de achter ons liggende be zettingsjaren bleek de grafkelder een veilige bergplaats voor de zware koperen kronen uit de kerk,' die buiten het bereik van de moffen, anders ze ker tot munitie waren versmolten. Volgens een oude en mondelinge overlevering bestond er een onder aardse doorgang, die leidde van de grafkelder naar de Oude Prins (wel eer woning van Bergen's geestelijk heid). Sommigen beweerden zelfs dat hier een klooster heeft gestaan en spraken in dit verband van een kloos tergang. Hoe het ook zij, al in de 18e eeuw liet men er vergeefs naar gra ven. Het zou tot omtrent 1881 duren eer de volksmond (gedeeltelijk) gelijk kreeg door een toevallige gebeurtenis. In die tijd werd aarde weggehaald van het oude Ruïne-kerkhof, teneinde de tuin van de in 1881 gebouwde pas torie op te hogen. Het was bij deze gelegenheid, dat de grond instortte en het bestaan van de onderaardse gang dus geen fabeltje bleek (Wordt vervolgd). rug naar de waterleiding. II. Vanaf de Nok kan men ook via Waterleidingsweg Staring- weg Randweg Verl. Rand weg Klimweg langs de Bos wachterswoning. Men komt dan in 't centrum van Schoorl en kan langs de mooie duinkant terug. III. Dorpswandeling: Ruïne Ruïnelaan St. v. Surcklaan Meerwijklaan, Lijtweg Meerweg terug tot Sluislaan bij 't eerste brug getje t.o. nieuwe asphaltweg links, rechtsaf naar 't Oude Hof, dan weer terug naar Sluislaan via boerderij 't Sluisje naar de Voert Wiertdijkje Vin cent v. Goghweg Buerweg te rug tot aan de poort van villa „de Mospan" door 't gekapte hout, een leuk bospaadje, dat op de Eeuwigelaan uitkomt. Dan kan men terug via Hoflaan óf bij voldoende tijd dóór via J. Willemlaan naar de hoge bo men, vroegere reigerkolonie, rechts om via Duinvermaak even vóór 't speelduin omhoog op zoek naar „de drie banken". Langs de witte paaltjes en ste nen kunt U dan weer links aan houden, terug komen via het duin en enkele bospaden naar de Sparrenlaan, Kerkelaan, Ber- kelaam achter de Ruïne om huistoe. IV. Dagwandeling (met kaart van de „Verbrande Pan".) Ruïne Hoflaan Eeuwige laan Mosselenbuurt Voert 'tWoud Hereweg tot Café Zwaan, vlak naast de speeltuin loopt de verharde weg dwars door de duinen naar Bergen aan Zee. (Deze tocht is ook op één mid dag te fietsen). V. Duinwandeling. Ruïne Hoflaan Sparren laan Duinvermaak (kaarten halen voor Waterleidingsterrein) dan naar 't Speelduin, links er van klimmen naar de watertoren. Dan langs het pompstation en de kanalen naar de Uilenvan- gersweg, die men volgen kan tot aan de Fransman. Langs de trambaan terug,. VI. Fietstochtje: Alkmaar Zes Wielen St. Pancras, vraag daar naar 't Daal- meer pad een écht gezellig paadje door de koolvelden met hoge houten bruggetjes. Vanaf het kerkje in Koedijk rechtsom naar Schoorldam over de brug via Laanweg naar Schoorl. Duin kant terug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1947 | | pagina 2