jaap sax PARKHOTEL WIST U Restaurant IN BERGEN STAAT EEN HUIS... Een goede expositie 2e blad 17 Juli 1948 Notities van een gast TERUG IN BERGEN. Onder betuiging van mijn grote er kentelijkheid aan de redacteur van de „Badbode", die in het nummer van 3 Juli j.l. mijn Annie (welke?) en mij reeds hartelijk welkom heette en on der het uitspretëen van mijn grote voldoening weer in Bergen terug te zijn, vloeien de eerste vacantieregelen uit mijn door verkleumde vingers be vende pen. Reeds tijdens de laatste étappe van mijn natte overtocht nat door het weer wel te verstaan de étappe AlkmaarBergen, voelde ik mij in vertrouwde omgeving, bij de ontdek king van het immer glunderende ge zicht van „Ome Gert van 't kleine spoortje". Uit zijn mond mocht ik de eerste woorden van troost in verband met het slechte vacantieweer verne men. Overigens zag ook hij liever goudbruine damesruggetjes in plaats van met natte regenjassen omhangen passagiers. De ontvangst in mijn pension was zeer hartelijk. De spontaniteit, waar mee die gepaard ging deed mij ter stond naar mijn portefeuille grijpen om zonder aanmaning alvast wat voor de greep van minister Lieftinck ge spaard gebleven zijnde bankbiljetjes bij vooruitbetaling af te tikken voor de keurige huisvesting in een kamer met koud en warm stromend water en de verdere goede en smakelijke verzorging, die tot dusver nog niet door C. C. D.-ambtenaren in de war gestuurd is, zodat ik nu nog iedere dag mijn plastic-buikriem iets moet laten vieren. In de gezellige conversatiezaal, waar eenmaal in de week voor de nat aankomende gasten de kachel wordt gestookt, wachtte mij een aangename verrassing in de vorm van de ont moeting van een goede kennis met zijn vrouw. Na het gebruikelijke slechtweerpraatje vernam ik, dat zij toch nog erg geboft hadden. Zij had den namelijk twee bridge-partners van ongeveer gelijke kracht gevon den en daarmee speelden zij zeven a acht uur per dag. Met het lekker lang uitslapen meegerekend hadden zij nu toch een prettige vacantie, de dagen vlogen om, zeiden ze. Ze hebben nog veertien dagen bijgehuurd! Tussen twee flinke regenbuien door heb ik mijn eerste wandeling gemaakt. Ondanks het ontbreken van de stra lende zon deed het weerzien van de vertrouwde plekjes in dit natuur- schoonrijke oord mij veel goed. Moge het ons allen gegeven zijn ook nog van deze zomervacantie an ders dan tussen de buien door in de buitenlucht te kunnen profiteren. Dat is de bescheiden wens van Uw steeds op optimis'tische inspiratie en mooi zonnig weer wachtende Jan van Duinen. Jaap Sax werd in 1899 te Amster dam geboren. Hij ontving zijn schil dersopleiding van Herman Gouwe, na aanvankelijk een technisch vak te hebben beoefend. Hij begaf zich naar het Gooi, dat destijds een bekend schilderscentrum was, en woonde in Blaricum en Laren. Hij kwam in 1936 naar Bergen, waar hij sindsdien zijn vaste woonplaats heeft. Een gesprek tussen Jaap Sax, de concrete practische realist en een meer tot het symbolische en theore tische neigende analyticus als onder getekende, is steeds interessant: er is een volmaakt verschillend uitgangs punt. Maar beiden vinden elkander in één stelling: dat vakmanschap de grondslag is voor elke prestatie. Uit de vele anecdotes over kunste naars die Sax weet te vertellen, blijkt hoe scherp hij opmerkt en hoe gemak kelijk hij de essentie van het werk van anderen begrijpt. Zijn eigen werk is niet modern, d. w. z. men zoekt te vergeefs naar de waarden die deze eeuw ons heeft geschonken. Er is beïnvloeding door het Fransche im pressionisme, weinig kenbaar overi gens, omdat de basis van zijn werk ligt in het oud-Hollands realisme. Hij drukt zijn gevoelens het best uit in toon en hij combineert dat op geluk kige wijze met landschapschildering. Het is de kunstenaar geweest die de mens het landschap heeft laten zien. Zoals ons de schoon heid van die dingen waarmee we dagelijks omgaan, ontgaat, zo was de natuur voor de mens 'n onop vallend „gebruiksvoorwerp". Toen de schilders het begin ligt in de Renaissance de natuur ont dekten openden zij de ogen der anderen, terwijl natuurlijk vooral in de laatste eeuw parallel liep het verschijnsel van de vlucht naar de steden, waardoor de mens, afgesneden van de natuur, het verlorene in de schilderij kon hervinden en herkennen. Wat Jaap Sax met zijn liefde voor de natuur geeft is vooral de stem ming van het Hollandse landschap. En met zijn knap vakmanschap en zijn hartstocht van het ambacht slaagt hij daarin ten volle. Zijn schilderijen verbeelden inderdaad de wat droef geestige, maar toch lichtende sfeer van weide en water. Het is niet het landschap dat men dagelijks ziet, het is het wezen ervan. Daarmee geeft Sax dus niet alleen de natuur, maar ook zijn eigen gevoelsstemming: het zijn zelfportretten in tonig landschap. Theo J. van der Wal. dat Bergen ook nog 'n K. L. M. boordwerktuigkundige opleverde? Hij heet Leo Swakman; dat de Badbode nogal eens faal de met 't aankondigen van con certen van Bergen's Harmonie? Maar U hoort de muziek gauw, daar tegenover de Eendenkom aan 't eind van de Hoflaan; dat bij uitg. Donker te Rotterdam 'n mooi boekje verscheen van Mia v. Regteren Altena, (waar aan Theo v. d. Wal 'n artikel in Badbode 3 wijdde) over de kunstenaar Graadt v. Roggen, van wie men op 't ogenblik werk kan bewonderen in 't Huis met de Pilaren? Het kost maar 95 ct. en heeft fraaie reproducties; dat Christina Dames haar teken en schilderwerk exposeert in Karei de Grotealan 74?; dat iedere liefhebber van opera zang natuurlijk graag Maartje Kliffen, Theo Baylé en Wiebe Drayer wil horen? Nu, dat kan, want begeleid door de Bergenaar Herm. Zaal treden zij 22 Juli in de Rustende Jager op; Maartje Kliffen zong weer zo prachtig Zondag 1.1, voor de radio! dat ge elke Vrijdagmorgen in Alkmaar de wereldberoemde kaasdragertjes en even vermaar de „ruitertjes" -in actie kunt zien?; Breelaan 19 Bergen-Binnen Telefoon 2223 SATAN EN ZIJN TRAWANTEN. „En Satan pijpt en pijpt en pijpt Weet u nog wel? uit „de Paradijs vloek" van Alph. Laudy, hét stuk van de Bergense Spelers in ons Open luchttheater. En of Satan gepijpt heeft in de oren van uw redacteur, toen deze no. 5 van de Badbode in handen kreeg en onmiddellijk, zoals zijn ge woonte is, op foutenjacht ging! En of de trawanten van Satan, de „zet foutenduiveltjes" (die we sinds een hersengymnastiek in onze radio nooit meer drukfoutenduiveltjes zullen noemen) uw red. parten gespeeld hebben! Verschrikkelijk! Hij zal, om boete te doen, enige van de grofste verzuimen opbiechten: lo, vielen de initialen M. v. B, weg onder het mooie hoofdartikel over wijlen Mevrouw M. van ReenenVölter. De red. kent echter de Hooggeboren schrijfster voldoende, om te weten, dat zij (zelf immers auteur) het hem niet al te zeer euvel zal duiden; 2o. was boven het art. over een „huis" de oude „kop" gebruikt; er had na tuurlijk deze keer moeten staan: „In Bergen AAN ZEE staat een huis". Alle goede dingen bestaan uit drie, maar zetfouten waren er nog veel meer. Beter, er verder over te zwijgen. De red. klopt zich driemaal op de borst, bekent schuld en belooft beterschap. Banket-bakkerij Tel. 2562 IJsbuffet" Oude Prinsweg 1 of liever gezegd: 'n geraamte van 'n huis, dat we „hangar" plegen te noemen. Ginds ligt 't aan de Groene- weg, eind Meerweg, dus in de polder tegen de verrukkelijke achtergrond van de duinstreep richting Bergen— Egmond. Laat u deze keer naar „dit huis in Bergen" door uw gids niet geleiden: het zou u maar ellendige herinneringen geven aan de boze tijd, toen God Mars met zijn Fiihrer over onze lage landen heerste. Of, doet ge het wel: keert u dan even naar de schone bosrand achter het Hof van Bergen, waar na de snode vernietiging van onze trotse G-één's de ouder wetse vliegtuigjes verdekt opgesteld stonden in die Meidagen 1940 - waar onze dappersten der dapperen (om er slechts één te noemen: de kranige en bescheiden Jan ten Hol der) in opstegen, om de vijand veel schade te berokkenen. En laat 't goed tot u doordringen, hoe wonderlijk 't gaan kan, dat God Mars zelf 't huis in Bergen, de hangar, die nu 'n ge raamte is, bouwen liet, om 't zelf ook weer door zijn verraderlijke bommen te vernietigen. Is dit soms de wijsheid van Oppergod Zeus, die door 't zwaard (hier de bommen) deed ver gaan wie 't zwaard trokken (de Mof fen)? Komt, keren we ons vol af schuw van dit vliegveld, dat diensten verrichtte, welke 'n behoorlijk vlieg veld te laten heeft. Richt liever uw blik naar ginds heel ver zuidwaarts, waar 'n ander vliegveld (van hier na tuurlijk niet te zien) moet liggen: ons Nederlandse Schiphol. Daarheen rijdt geregeld de heer van Ulsen in zijn snelle wagen van af zijn huis aan de Kastanjelaan; soms vergezeld door zijn beminnelijke gade, andere keren weer door zijn trouwe hond, om in dat centrale punt van de K. L. M. zijn taak te vervullen tezamen met ontel bare flinke piloten als hij; zijn „vre destaak", en deze is: de mensen alom ter wereld nader tot elkaar te bren gen en te leren, dat 't waanzin is en tegen 't Gebod, elkaar te haten en God Mars te dienen. DUINPLANTEN PLUKKEN? DOEN WE NIET DAAR ZIJN WE ZUINIG OP. J. I. Het Kunstenaarscentrum heeft zijn vierde tentoonstelling van dit seizoen in het Huis met de Pilaren geopend., Reeds een eerste blik op de wanden toont dat ditmaal kunstenaars expo seren wier werk het bekijken waard is. Het gezelschap is ook vrij homo geen, zodat de expositie iets zuivers ademt. Allen zijn meer of minder realisten. Het minst Emile Dehé. Hij laat een opmerkelijk compositorisch talent zien, meer op de tekening dan op de kleur ingesteld. Zijn portret van mej. A., en zijn Fluitconcert ge ven evenwicht tussen kleur en vorm. Zijn Paardrijdsters, hoewel fraai ge componeerd, lijkt me in de kleuren het minst geslaagd. Dehé heeft een fijn; talent, dat vele mogelijkheden biedt. Jaap Sax hangt er met vijf doeken, die waar maken wat we in een afzonderlijk artikel over hem schreven (men zie elders in dit num mer). Zijn schilderijen verdragen ge makkelijk détailonderzoek: men zal de zeer knappe materiebehandeling opmerken. Jac. J. Koeman is met verschillend werk vertegenwoordigd. Experimenteel doet aan zijn Bloem stuk (no. 11) waarin op de achter grond een Chineze houtsnede in zwart en wit is afgebeeld. De oplossing lijkt mij niet geheel geslaagd. Zijn Aqua rium is een gaaf geheel. De meeste bewondering heb ik voor zijn ets Herinnering Denekamp en zijn naakt- studie. Mevrouw G. KoemanMeer- tens exposeert hier voor het eerst meerdere werken. Uit al haar werk blijkt grote liefde voor het détail, zij het een snuisterij (zoals op haar Stil leven), zij het in haar portretten. Haar Zelfportret no. 8 b.v. laat die liefde duidelijk zien in de bewerking van de kanten hoofddoek. De nestor der schilders, J. M. Graadt van Rog gen mist nog niets van zijn jeugdig élan, waarvan zijn drie etsen blijkt geven. Zijn bekend zelfportret, op 75-jarige leeftijd geschilderd (1942) is ook aanwezig en maakt nog de zelfde sympathieke indruk als bij vo rige malen. Rein Snapper laat een tekening zien: de Kromboomsloot in Amsterdam, en proeven van houtsne den. Vooral uit het gesneden alphabet blijkt zijn groot talent: hij werk met intuïtieve zekerheid: een houtsnijder en illustrator sang pur. Dan zijn er Janna Koeman (die nog bijdraagt een Prinses te Paard, fraai kunstnaaldwerk etc.), Dirk Hubers (ook met nieuw werk, altijd de moeite van het bestuderen waard!) en Mevrouw Hubers (haar weefwerk zal iedere kamer sieren), welke drie ex posanten wij reeds eerder bespraken. Een tentoonstelling die een gang naar het Huis met de Pilaren waard v. d. W.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1948 | | pagina 3