PARKHOTEL AREND BOS EYSSEN Het leven In zee Historisch allerlei Restaurant Een der sympathiekste leden van het Bergense Kunstenaars centrum, de grafische kunste nares MIA VAN RÉGTEREN ALTENA (aan wier werk onze kunst medewerker Theo J. v. d. Wal in Badbode 3 een 'artikel wijd de) treedt hedenmorgen in het huwelijk met Dokter J. Pot uit Alkmaar, die enige tijd voor Dr. Lugten de praktijk in Ber gen waarnam. Het is hier op zijn plaats, haar en haar man een lang leven van geluk toe te wensen! DE MODELZWEEFVLIEGERIJ IN BERGEN. (De red. vergat bij het samen stellen van het z.g. luchtvaart nummer bovenstaande „man nen der toekomst" geheel. Hij bleef teveel bij het verleden, wat dom is, want het is juist de jeugd, die de toekomst heeft. Dat zij het hem vergeven mogen! Mannen, over twintig jaren hoopt hij in jullie echte „kisten" mee te mogen naar Amerika en waarook ter we reld!) Stond de Badbó laatst in het teken van de grote Luchtvaart, laten we het nu eens hebben over de „kleine" Luchtvaart, die toch heus zo klein niet is, als de meeste mensen wel plegen te denken. Ik bedoel die zelf gebouwde zweefmodellen, die, hoog in de lucht, zo statig als een arend rond kunnen dwalen, profiterend van elk zuchtje thermiek. Modellen, wel ke met hun ranke vleugel en sierlijke romp zelfs de bewondering afdwingen van de meeuwen, die toch in alle op zichten meester zijn in het zweven; zie ze bijvoorbeeld maar eens profi teren van de hellingsstijgwind aan het strand. Die zweefmodellen nu kunt u bewonderen op hun vlucht iedere „mooiweerszondag" op Het Woud of aan het strand, wanneer de jongens van de Berger Luchtvaart Club daar hun modellen oplaten, en ze overgeven aan wind en thermiek. Die voeren ze dan mee door de frisse, ijle zeelucht, hoog boven de hoogste duintoppen naar verre einders. Meest al zwenken ze in een wijde boog weer om, al lager en lager. Op een duintop staan de modelvliegers dan gespannen te kijken naar de presta ties van hun „kisten". Bij de landing tikt de tijdopnemer af en noteert de duur van de vlucht. Deze variëren van ongeveer dertig tot tweehonderd seconden; hoewel langere vluchten niet zeldzaam zijn. Het clubrecord is n.l. ruim zestien minuten. Het is een heerlijke, gezonde sport voor jongens van dertien jaar en ouder, die van knutselen houden en belang stellen in de Luchtvaart. Deze jongens, die hun hart gegeven hebben aan de Luchtvaart, zijn over twintig jaren de mannen, die Neerlands naam op Luchtvaartgebied hoog hebben te houden. Aan hun is de toekomst!! Milty, Berger Luchtvaart Club. „Variété-artisten en pension". Arend Bos Eyssen werd als tweede zoon van een zakenman in 1923 te Oosthuizen geboren. Op vijfjarige leeftijd kwam hij in Bergen, waar hij thans nog woont en hoopt te blijven wonen. Het lag voor de hand dat de ouders de jonge Arend een opleiding wens ten te geven die hem zou voorberei den op de handel. Daarom bezocht hij, na het gewone lagere onderwijs, de H. B. S. in Alkmaar, vanwaar hij overging op de Handelsschool. De studie vlotte echter allerminst. In aanraking gekomen met Dirk Vis vroeg hij deze hem les te geven in de schilderkunst. De economische studie was daarmee definitief verlaten ten gunste van de kunst. Na twee jaar bij Dirk Vis geweest te zijn, bezocht hij de Kunstnijverheidsschool te Arnhem, slaagde vervolgens voor het toela- tinesexamen voor de Rijksacademie te Amsterdam, waar hij twee-jaar bleef onder leiding van Kuno Brinks en Röling, resp. voor de graphische afdeling en de tekenklasse. De inva sie in Frankrijk maakte een einde aan deze studie. HET NUT VAN VACANTIËSPREIDING. Ieder jaar opnieuw doet zich het verschijnsel voor, dat in het tijdvak van 15 Juli15 Augustus en ook vaak de tweede helft van Augustus, vele gegadigden voor een hotel, pension of gemeubileerde woning moeten wor den teleurgesteld, omdat alles „uit verkocht" is. Tegenwoordig hoort men menig maal het slechte weer en de aanslag biljetten voor de belastingen als hoofdoorzaken van het ongunstige voorseizoen noemen (wat kost ons de New Look, dames en vooral heren?), doch na de hausse-jaren 1946 en 1947 geeft het seizoen 1948 vrijwel hetzelfde beeld als voor 1940; een matig bezet voor-seizoen, van 15 Juli tot 15 Augustus niets meer vrij en na 15 Augustus tot 1 September heel weinig keus. In het tijdvak van 15 Juli1 Sep tember vallen weliswaar de meeste vacanties, doch een zeer groot per centage van alle vacantiegangers is niet aan een bepaalde tijd gebonden, dit zijn in hoofdzaak de mensen zon der schoolgaande kinderen. Als zij gevolg zouden willen geven aan de onlangs van overheidswege gedane oproep hun vacanties te nemen vóór 18 Juli en na 28 Augustus (voor vol gende jaren zou dit dan zijn vóór de 3e Zondag van Juli en na de laatste Zondag van Augustus), dan zouden zij anderen, die wel aan een bepaalde tijd gebonden zijn, en alle organisa ties voor personenvervoer een grote dienst bewijzen en zichzelf belang rijke voordelen kunnen verschaffen, daar de prijzen buiten het z.g. hoog seizoen altijd beduidend lager zijn. Ook besparen zij daarmee zichzelf en anderen veel teleurstellingen. Dit geldt niet alleen voor Bergen, maar ook voor andere seizoenplaatsen. Bij mijn vergelijking van de huidige toestand met die van vóór 1940 heb ik de ruimere gelegenheid om naar het buitenland te gaan en de na de oorlog sterk toegenomen animo daar voor buiten beschouwing gelaten, daar wederkerig het bezoek van bui tenlanders aan ons land gestadig toeneemt. W. de Vries, Gemeentesecretaris. Thans werkt hij in een eigen ate lier in Bergen en is penningmeester van het Kunstenaarscentrum (uit welk laatste misschien valt te con cluderen dat de studie aan de Han delsschool niet helemaal nutteloos is geweest Arend Bos Eyssen is in zijn kunst meer van de wereld afge wend dan de meesten der jonge ren. Hij is geen copiëerder van de natuur, maar een componist van kleuren. Hij hangt daarmede de richting aan die men abstract no.emC Hoewel het niet goed mogelijk is bij een zo jong schilder, die nog alle wegen kan gaan, conclusies te trek ken ten aanzien van een definitieve richting, toch kan men van het werk waaraan hij bezig is wel z,eggen dat er een symbolische instelling is. De realiteit wordt geenszins losgelaten, maar zij fungeert als symbool voor hetgeen de schilder wil uitdrukken. Daarmee zijn de figuren niet belang rijk op zichzelf, belangrijk zijn slechts kleur en vorm. Deze instelling maakt Arend Bos Eyssen tot kunstenaar in de ware zin. Er zijn slechts weinig jongere kunstenaars met werkelijke bete kenis. Arend Bos Eyssen behoort tot hen. Niet alleen zijn psycho logische instelling staat daarvoor borg, ook zijn liefde voor het vak, zijn zorg voor de composi tie en zijn onopvallend, maar niettejnin taai doorzettingsver mogen. Theo J. van der Wal. Door P. Beyneveld Heeft U w/el eens gehoord dat het Museum vóór de restau ratie in 1913 groter was dan nu en bewoond werd door verscheidene ge zinnen?; dat het aardige Vinkenhuisje op de Vinkenkrocht, waarin eertijds de vogelaar van de Heer van Bergen woonde, in 1918 moest worden afge broken, daar het door op de Kroft geïnterneerde Duitsers grondig was vernield!?; dat een replica van dit huisje thans te zien is aan de Renbaanlaan? dat de Heren van Bergen in vroeger tijd te Alkmaar een deftig herenhuis aan de Doelenstraat beza ten, hetwelk heden ten dage onder de weidse naam „Cinéma Americain" dienst doet als bioscoop?; dat „Schuylenburg", het typische oude huis te Wimmenum in de twee de helft van de negentiende eeuw de woning was van burgemeester S. C. S. Holland, die deze functie bekleedde, zowel in Bergen, als in Egmond aan Zee en Egmond-Binnen?; dat in 1867 de veldwachter van Bergen voor 't eerst van uniform en wapenrusting werd voorzien?; dat de namen Holenstraat en Molenkrocht(-laan) herinneren aan het bestaan van de Berger korenmo len, welke omstreeks het einde van de negentiende eeuw geheel werd afgebroken?; dat een oud stuk uit de zeven tiende eeuw ook spreekt van een „pampiermolen" ergens in Bergen?; dat Bergen in de negentiende eeuw nog moeilijk te bereiken was, aangezien de Bergerweg eerst in 1842 werd behard? Breelaan 19 Bergen-Binnen Telefoon 2223 van schaal-, holte-, u/eek- e. a. dieren (i) Het eentonige gerommel der bran ding, het eeuwig kruiven der golven en het lied der winden, die uit zee komen aanwaaien naar onze blond- koppige duinenrij hebben mij altijd geboeid. Zowel 's zomers, wanneer de zon hoog in het strakke azuur staat en haar verzengende stralen over de, tussen het duinlandschap en de diep- blauwgrijze zee slingerende, geelwitte band strand werpt, zodat de lucht er trillend boven hangt, als 't winters, wanneer met vuilwit schuim getooide golven gelijk loeiende monsters op de kust aanrennen en alles wat tussen hun kaken komt vermorzelen, om dan spattend uiteen te slaan tegen de af brokkelende duinen. Ja, zo is de zee; de zee, die ons al len aantrekt, hetzij om haar zilte koelheid in de zomer, hetzij om haar meedogenloze woestheid in de winter, wij houden van die zee; De zee is rijk aan variatie, zij zal ons nimmer ver velen! Even rijk, ja zelfs nog rijker is zij aan dierenleven. Maar daar weten de meeste mensen niet zoveel van. Goed, er leven vissen in, de „Hol landse nieuwe" en nog een paar an dere diersoortenDoch van de tienduizenden verschillende dieren die er in leven, hebben de doorsnee mensen weinig begrip. En dat is ook helemaal niet erg. Als gast kom je om van de zee te genieten, om rust op het strand te vinden en niet om er zwaar biologie te gaan studeren. Toch is het buitengewoon aardig, om er een klein beetje van af te weten en daarom ga ik u in het kort even 'n eindje meenemen de zee in. Weest maar niet bang, want we gaan niet dieper dan zestig meter, d. i. onge veer vijf km. zee in. Binnen een uur zijn we weer veilig op het strand terug. Alvorens we in zee stappen, wordt onze aandacht gevestigd op de enor me massa schelpen, die in de rollers de hele vloedlijn langs op het strand worden geworpen en weer mee terug genomen. We zien er tussen allerlei kleur- en vormcombinaties. Eerst zullen we eens een gesloten mossel (Mytilus edulis) oprapen en die aan dachtig bekijken. De beide schaal- helften worden stevig op elkaar ge klemd en met onze handen kunnen we die niet opentrekken. In deze schalen zit een levend weekdier, dat door middel van twee stevige spier- banden de schaal om zich heen ge sloten houdt. De palen en andere voorwerpen onder water worden langs onze hele kust vaak met mos selen bedekt. Ze zitten stevig vast met behulp van de byssusdraden (baarden), die door de byssusklier worden afgescheiden. Van de mossel komen veel variëteiten aan onze ku?t voor. In alle andere schelpen, die we langs het strand zien, hebben soort gelijke weekdieren geleefd als de mossel. Nadat de dieren dood gegaan zijn, laten de beide schalen tenslotte los en spoelen aan. Ook in de horens en de z.g. wen- teltrapschelpsoorten hebben week dieren geleefd, maar deze leken meer op de slak. kunt zich nu wel enigszins voorstellen, wat voor soort weekdier er in een bepaalde schelp leeft. Een schelp vertoont vaak groei- strepen. De schelp wordt door de z.g. mantel afgescheiden. Als het dier groeit, wordt er ook weer een randje aan de schelp aangebouwd. Aan de binnenzijde kan men de vergroeiïngs- lijn van mantel en schelp vaak als de z.g. mantellijn duidelijk zien. Deze lijn vertoont soms een karakteristieke bocht. Tussen mantel en lichaam blijft een plek open, de mantelholte genaamd, waarin aan iedere zijde twee plaatvormige kieuwen hangen. Het omringende water wordt aan de achterkant van het dier in de man telholte gezogen en stroomt dan langs de kieuwen, die er de zuurstof uithalen en het water ook uitzeven, om er het voedsel uit te halen. Zo, dit was een kleine biologische uiteenzetting over het in de .schalen levende zo wonderlijke weekdier. Bob Boersma Jr. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1948 | | pagina 2