Uit de geschiedenis van een veertigjarige Bij het jubileum van cle „tram naar Zee" JÊÊÈÊÈÈÊ^ „DE RUSTENDE JAGER" W/illq ttensbergen Internationaal Trio Böhler Herinnering uit vroeger jaren Op 25 Juni a.s. zal het 40 jaar gele den zijn dat de eerste tram naar Ber gen aan Zee reed, een belangrijke gebeurtenis, omdat de zee, die steeds zulk een aantrekkingskracht op ieder uitoefent, thans gemakkelijk te berei ken was. Bergen-binnen was op die datum reeds met Alkmaar door een spoor baan verbonden en het zal wellicht voor de bewoners van Bergen inte ressant zijn te vernemen, hoe de spoorbaan, tot stand gekomen is. Wellicht kan dit dienstig zijn voor de te nemen maatregelen tot behoud van de tram. Indertijd kreeg de thans nog leven de oud-burgemeester van Bergen be zoek van de welbekende industrieel, de heer C. Bosman uit Alkmaar, met het plan om in Alkmaar een vereni ging op te richten ter bevordering van het vreemdelingenverkeer. Bij het tot stand komen van die vereni ging stelde de heer Bosman de bur gemeester van Bergen voor om deel uit te maken van het Bestuur. Deze vereniging zou zich- eerst ten doel stellen een spoorwegverbinding tot stand te brengen tussen Alkmaar en Bergen De heer C. Bosman had met Mr. A. P. de Lange aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (in 't kort H. IJ. S. M.) een door hen ver kregen concessie overgedragen voor de aanleg van de spoorbaan Alkmaar -Hoorn.Hij achtte het niet gewenst persoonlijk, zoals hij met de lijn Alk maar-Hoorn gedaan had, een conces sie te verkrijgen voor de spoorlijn Alkmaar-Bergen, maar hij wilde het initiatief daartoe doen uitgaan van de op te richten V. V. V. Na dit onderhoud zegde de burge meester zijn medewerking toe, over tuigd zijnde, dat een eerste klasse technische zakenman een en ander tot een goed einde zou brengen. De V. V. V. kwam tot stand onder de naam Alcmaria. In een gehouden vergadering werd een commissie be noemd, die zich tot doel moest stellen het tot stand komen van een spoor verbinding Alkmaar-Bergen. Tot le den dier commissie werden gekozen de heren C. Bosman, voorzitter, Rip ping, burgemeester van Alkmaar, Jhr. Mr. E. van Foreest te Heiloo, Mr. W. C. Bosman, secretaris en J. van Ree- nen, burgemeester van Bergen. De commissie vergaderde ten huize van de voorzitter. In Egmond aan Zee bestond reeds een commissie, die aan een techni cus, de heer ten Boestert, opgedragen had een spoorbaan te ontwerpen van Egmond aan Zee naar Alkmaar door de Egmondermeer. De heer Bosman was van oordeel dat beide commissies samen moesten smelten, hetgeen geschiedde in een vergadering, waar ook de technicus ten Boestert aanwezig was. In deze vergadering stelde de com missie uit Egmond aan Zee de eis, dat hun een vergoeding gegeven zou wor den voor het door hun technicus ver richte werk en dat ook aan hem de opdracht gegeven zou worden om de spoorbaan Alkmaar-Bergen te ont werpen. Deze eis was blijkbaar niet erg wel kom voor de heer C. Bosman, die ze ker liever een gediplomeerd ingenieur de opdracht wilde geven. Aangezien de heer Bosman de ex ploitatie van de spoorbaan aan de H. IJ. S. M. wilde opdragen, wilde hij ten slotte de heer ten Boestert wel de opdracht geven om een ontwerp van 'de spoorbaan te maken, mits dat door hem geschiedde in overleg met de H. IJ. S. M. Voor zover de memorie gaat, waren leden van de samengestelde commis sie de heren C. Bosman, voorzitter, Mr. W. C. Bosman, zoon van de voor zitter, secretaris, Ripping, burgemees ter van Alkmaar, Jhr. Mr. E. van Fo reest te Heiloo, J. van Reenen, bur gemeester van Bergen, Gulger, burge meester van Hilversum, eigenaar van de duinen te Egmond aan Zee en dr. Schipper, arts te Egmond aan Zee. Menige vergadering ten huize van de voorzitter had plaats, waarin goed gekeurd werd het tracé Egmond aan ZeeAlkmaar, station H. IJ. S. M. AlkmaarBergen van Kanaalkade langs het Jaagpad Noord-Hollands Kanaal tot aan Koedijker Vlotbrug, verder langs de Kogendijk,, dwars door het weiland van de Heer Masch- meyer, verder over grond van de Haarlemse Bouw-Mij. naar het tegen woordig station aan de Breelaan. Voor de lijn AlkmaarBergen had slechts één onteigening plaats, n.l. "het wei land van de Heer Maschmeijer. Toen de plannen door de regering en d% H. IJ. S. M. goedgekeurd wa ren, werd een N.V. opgericht met aandelen, In die tijd was de heer Fokker Tweede Kamerlid, die veel bijgedra gen heeft voor de totstandkoming van de spoorbaan. Het Rijk gaf een renteloos voorschot. De Provincie Noord-Holland gaf geen renteloos voorschot, maar als unicum nam de Provincie aandelen. Onder anderen namen de Gem. Bergen en particu lieren aandelen. In 't kort: Het geld was aanwezig, de baan werd aange legd en de H. IJ. S. M. was exploi tant. De Burgemeester van Bergen en overige Commissarissen van de N. V. kregen een vrijkaart EgmondAlk maarBergen. Bergen en de Egmonden waren uit hun isolement verlost! Het publiek spreekt ten onrechte van 't trammetje, het is integendeel een zware tram, want de baan be staat uit normaal spoor. Het heeft de naam van tram, om niet in de bepa lingen van de Spoorwegwet te vallen. Het spoor voor de goederenwagens was niet verder doorgetrokken dan het „dode gat" bij het Veilingsge- bouw voor groenten. Daar, op het goederenspcor kwam de tram naar Bergen aan. Door middel van wissels kwam de locomotief achter de tram te staan en duwde dan de tram langs het goederenspoor naar het station, waar de reizigers uitstapten. Na deze korte beschrijving-van het totstandkomen van de spoorbaan Alk maarBergen-binnen, zullen wij een résumé geven van de doortrekking van de spoorbaan naar zee, die veer tig jaar geleden plaats had. Toen in 1906 Bergen aan Zee werd gesticht, wensten de stichters de be staande spoorlijn AlkmaarBergen naar zee door te trekken. De stich ters maakten een project van de baan op eigen terrein, uitgezonderd een stuk grond dat door hen aangekocht werd bij de Breelaan. De stichter, tevens Commissaris van de N. V. Stoomtramweg-Mij Eg mondAlkmaarBergen bracht in een vergadering van die N. V, zijn voorstel ter tafel, om de spoorbaan door te trekken naar zee, onder be reidverklaring de grond voor de spoorbaan gratis aan de N. V. voor dit doel af te staan. De lorriebaan. Van de levensvatbaarheid van zijn verzoek was de stichter overtuigd, want hij had succes gehad met zijn twee lorries op smal spoor met één paard getrokken, langs de in 1906 aangelegde Zeeweg, die hij, evenals een spoorbaan, met stralen niet klei ner dan 100 meter had aangelegd. Tegelijkertijd ging een lorrie van zee en tegelijkertijd één van de Ronde Kom naar zee. Bij het halfweg ont moeten wisselden de reizigers van lorrie geen oponthoud bij een wissel! Goedkoop. Conducteurs waren D. Kolles en C. Wokke. Toen één der stichters, tevens Commissaris van de tram Egmond AlkmaarBergen ter vergadering zijn voorstel ter tafel bracht, werd het niet toegejuicht, in 't bijzonder niet door de Commissarissen van Egmond aan Zee, allerlei financiële bezwaren Werden ter tafel gebracht, alleen de voorzitter was niet zo afwijzend. Na dien vroegen de stichters audiëntie bij de exploitant van de tram, de H. IJ. S. M., Droogbak, Am sterdam. De bijeenkomst had plaats Op 25 Juni a.s. zal het veertig jaar geleden zijn dat de tramlijn naar Ber gen aan Zee in gebruik werd genomen. In ver band met dit feit heeft één onzer medewerkers de heer. J. van Reenen, die burgemeester van Bergen was in de jaren van 1885 Jtot 1923, eens gepolst over het tot stand komen van deze voor Bergen en Bergen aan Zee zo belangrijke spoorwegverbinding. De heer Van Reenen, wiens portret wij hierbij afdrukken, was uiteraard ten nauwste betrokken bij de totstandkoming van de tramlijn. o. a. in tegenwoordigheid van de de Heren Ingenieur van Hasselt en Jhr. van der Wijck. die de stichteres van Bergen aan Zee vroegen wat haar wens was, waarop zij antwoordde: „de bestaande spoorbaan te Bergen doortrekken naar zee". Bergen aan Zee was de Heren on bekend, waarop de stichteres een kaart ontvouwde, waarop het gepro jecteerde tracé van de spoorweg voorkwam en de gebouwen Café Prins Maurits, villa Ulysses en een restau rant, later deel van hotel Nassau- Met grote belangstelling en welwil lendheid werden de plannen van de stichters aangehoord, om Bergen aan Zee tot een mooie, rustige badplaats te maken, Alvorens hun medewer king te verlenen, wilden de Heren een bezoek brengen aan Bergen aan Zee, onder leiding van de stichters, hetgeen plaats had. Medewerking werd verleend, want Jhr. van der Wijck verscheen in de vergadering van Commissarissen van de tram EgmondAlkmaarBergen en deelde in die vergadering mede, dat de H. IJ. S. M. bereid was de spoorbaan naar zee door te trekken, te financie ren en te exploiteren geheel buiten de N. V. om, onder de volgende voor waarden: De stichters moesten de grond voor de baan gratis, afstaan en een exploitatie-contract aangaan met gegarandeerde opbrengst, waarmede de stichters accoord gingen en duin- grond in een N. V. Bouw Ex ploitatie-Mij. Bergen aan Zee, waar van de statuten zijn vastgesteld op de 2de Juni 1908 brachten om de overeenkomst met de H. IJ. S. M. tot stand te kunnen brengen. In die over eenkomst was o. a. een Hypothecaire Zekerheidstelling gegeven voor de voldoening van de garantie. De over eenkomst van de op te richten N. V. Bouw Exploitatie-Mij. Bergen aan Zee moest de goedkeuring van de regering verwerven. Bij de indiening daarvan werden alle servituten ge schrapt, waaronder aandeel in de winst. De N. V. Bergen aan Zee vond dit zeer onbillijk ,daar zij wel in het verlies moest bijdragen, maar geen deelname in de winst had. Als vergoeding kreeg de N. V. een aantal persoonlijke vrijkaarten Ber- gen-BinnenBergen aan Zee. De H. IJ. S. M. droeg de heer Ing. de Kanter van de H. IJ. S. M. op, in overleg met de stichter ,de spoorbaan naar zee te ontwerpen. De spoorbaan naar zee was een groot succes. Op zomerse warme da gen reden treinen van 10 wagens, vol gepropt met reizigers. Het voordeel van normaal spoor is belangrijk, want in Bergen aan Zee kwam een goede renwagen uit Stuttgart en er is een tijd geweest dat in Amsterdam op 't station een doorgaande trein stond met het bordje Bergen aan Zee! De grote wens van de stichteres was vervuld. Zwaar ziek zijnde, heeft zij toch nog de aankomst van de trein bijgewoond. Kort daarop is zij op 10 Juli 1925 overleden. Oude spoorw&gons met boven- plaatsen, de z.g.n. Imperiaalrijtuigen, die op Scheveningen gereden hadden, werden ook op de lijn Alkmaar Bergen aan Zee gebruikt. Grote veranderingen hebben plaats gehad. De N. V. Stoomtramweg-Mij, EgmondAlkmaar bestaat niet meer; de H. IJ. S. M. heeft de aandelen overgenomen, is dus eigenaar ge worden; thans bestaat de H. IJ. S. M. niet meer, want het Rijk heeft de aandelen overgenomen, waaruit volgt dat de Berger trambaan eigendom is van het Rijk. Wordt de spoorbaan naar zee opgeheven, dan komt vol gens overeenkomst met de H. IJ. S. M. de grond aan de voormalige eigenaar terug. Vcor het verkeer bestaan ook grote veranderingen, bijvoorbeeld: Bergen wilde dichter bij de kom vaarwater hebben; de Schermersloot werd be vaarbaar gemaakt. Schipper Klever laan voer met een motorschuit als vrachtschipper naar Amsterdam, daarna reed hij met een vrachtauto. Gevolg was, dat de Schermersloot weder als vaarwater werd afgesloten wegens hoge kosten van kade-onder houd. Moge het lot van de Schermersloot ook niet het lot van de tram zijn wegens concurrentie van autobussen, die zonder spoorstaven rijden! P. VAN MOOK. Bezoekt BERGEN N.H. MODERN EN GEZELLIG Dancing Café-Restaurant (Restaurant ci la Carte) Laat ons niet in de steek! Wij willen graag onze vrienden, de gasten, alles vertellen ,wat er over Bergen maar te vertellen valt. Over wat er te zien is in de natuur en over oude toestanden en gebruiken en over het badleven, maar ook over wat Bergen hen voor ontspan ning biedt en ontwikkeling en sport en wat al niet meer. Daarom doen wij hier een beroep op verenigingen, die welke gebeurtenissen dan ook orga niseren op het gebied van toneel, muziek, exposities, demonstraties, lezingen, sport, enz. enz., om ons steeds tijdig (vooral tijdig) alle op gaven te verstrekken, die kunnen dienen om door ons onder het hoofd „Agenda" samengevoegd te worden en die met elkaar een wegwijzer zul len zijn voor de bezoekers, die Ber gen als hun vacantieoord hebben uit gekozen. Ook on deze manier kunnen wij allen meehelpen, het de gasten naar de zin te maken. En dat is toch ons aller doel?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1949 | | pagina 2