v.v.v.
ZOMERFEESTEN
BERGEN
Taxi-verhuur
Jongeren expof
eren te Bergen
„ROSITA"
GARAGE P. SMIT
BEZOEKT
onze kunsthandel
J. RUYTER
KOKKES sinds 1900
BERQER BADHUIS
Peii van inzendingen mag verheugend
worden genoemd.
Zaterdag werd in de kunstzaal in
de Rustende Jager te Bergen een
nieuwe tentoonstelling van het Kun
stenaarscentrum geopend. Onder veel
belangstelling mevrouw en burge
meester Huygens en de gemeente
secretaris, de heer W. de Vries, wa
ren, trouwe bezoekers als zij zijn, ook
nu aanwezig sprak Mr. A. F.
Kamp enkele woorden ter introductie.
Op de expositie dragen véle schil
derijen geen titel," maar zijn aangeduid
met „compositieDit wijst al op de
abstracte gerichtheid der exposanten.
Kasper Nieuhaus' compostie,
vrouwen en paarden, treft door fraaie
en volkomen verantwoorde kleur- en
vlakverdeling. Men moet zich in het
algemeen zijn werk veeleer denken
als ontwerp voor' een muurschilde
ring dan als schilderij. Niehaus is
aestheticus; zijn werk doet vermoeden
dat hij gelooft in een objectieve
schoonheid, die, los van Individuele
gevoelens, voor een ieder te aanvaar
den en te begrijpen is. Ook Emile
Dehé en Jaap Mooy zijn in wezen
aesthetic!, niet minder dan M i a Pot
V an Regteren Alten a. De
laatste toont graphisch en typogra
fisch werk, waarvoor men eigenlijk
maar één woord heeft: vlekkeloos.
Het is van een beminnelijke zuiver
heid. Emile Dehé (met twee
schilderijen) en Jaap Mooy (even
eens twee schilderijen, die evenmin
als van Dehé zeer recent zijn) maken
de kleur ondergeschikt aan de vorm.
Kleur schijnt voor hen het destruc
tieve, vorm het constructieve ele
ment te zijn. Hoezeer de moderne
kunstenaar de aesthetiek ook in de
ban doet, hét blijft opmerkelijk dat
juist het primaat van de vorm (beter
ware te spreken van structuur) en het
onderdrukken van het eigen leven
der kleur de weg aangeeft die een
als objectief gevoelde aesthetiek gaaf-
Immers is een structuur analytisch te
ontleden, is te begrijpen in zijn delen
en elke analyse is een werk van het
verstand. Het aesthetische werk
spreekt ops verstand aan, maar het
schenkt ons niet die ontroering, die
teken is van, laat ons dat noemen:
zielsverbondenheid. Hiermee is geen
waardeoordeel over dit werk uitge
sproken: ik voor mij sta achter Dehé
en Mooy, omdat zij consequent zijn,
weloverwogen hun weg gaan en er
niet aan te twijfelen is aan de eerlijk
heid hunner bedoelingen.
Van Jaap Min zijn er zeven,
van David Kouwenaar vijf
schilderijen. Min is de meest bewogen
der exposanten, hij is het rijkst en
het diepst in zijn gevoelens. Met Da
vid Kouwenaar is hij ook in eigenlijke
zin het meest schilder. Vergelijkt men
beider werk, dan ziet men hoe Jaap
Min de schilderij binnen de lijst houdt
waarin de hartstocht als het ware
samengebald ligt, terwijl David Kou
wenaar steeds groter doek nodig
heeft en met zijn voorstellingen de
beweging buiten de lijst schijnt te
vervolgen. Is de laatste grootser, dan
is dat toch minder een kwestie van
durf dan vah onlust. Zijn experiment
is altijd meer gericht op het uitbuiten
van picturale mögélijkhedéri dan een
Badgasten! Gezelligheid en vermaak in:
AMUSEMENTSHAL
Prinsesselaan 20, bij de Hertenkamp
VRIJ ENTREE
Dorpsstraat- 18 Tel. 2529
STAAT DAG EN NACHT VOOR U KLAAR
Hoflaan 2, Telef. 2258
Het oudste adres voor Uw aard
appelen, groenten en fruit
Onze zaak is aan de Noordkant, dus geen zon
TELEFOON zjzé
J. KOKKES
Kleine Dorpsstraat 13, Bergen
N.H., Telefoon 2420
Geopend alle werkdagen van
8-19 uur Vrijdags en Zaterdags
van 8-21 uur
BERGENSE KUNSTHANDEL P. HOPMAN
GESCHENKEN EXPOSITIES
VRIJ ENTREE
poging diepere gevoelens adaequaat
vorm te geven. Met andere woorden:
er i^ geen gelijk opgaan van techni
sche rijping en rijping van het ge
voelsleven. Kan men dan voor de op
zet b.v. van het grote doek no. 6 be
wondering hebben, men vraagt zich
af: waar is de persoon van de schil
der gebleven? Hier kan zeker niet
verwezenlijkt zijn wat de schilder zich
voorgesteld heeft te doen. Dat geldt
ook voor no. 5. Kouwenaars kracht
openbaart zich echter in composities
9 en 3, ten dele ook in no. 4. Met
Jaap Miii staat het anders: primair is
bij hem inderdaad de vertolking zijner
gevoelens, zij hét in een boomgaard,
een meisje of een kruisiging. Bij hem
is er zeker niet minder sprake van
strijd tussen verstand en gevoel, maar
zijn verstand verliest het (gelukkig),
hoewel de sporen van de strijd in het
werk zichtbaar blijven. Jaap Min
raakt snaren (ook wanneer, naar
techniek, buitenlandse invloeden on
miskenbaar zijn) die direct ontroeren,
niet door zijn geste, maar door wat
hij wezenlijk te zeggen heeft.
Rein Snapper exposeert gra
fisch werk van illustratief karakter,
waaruit de voortreffelijke vakman
spreekt. Dirk Huber's is aan
wezig met keramiek, behorend tot het
beste wat op pottenbakkersgebied in
ons land gepresteerd wordt; Jeanne
Kouwenaar-Bijlo is slechts
vertegenwoordigd met één beeldje en
mevrouw M. D e h - S t ij g e r toont
knipprenten.
Deze tweede tentoonstelling van het
K. C. B. staat ongetwijfeld boven het
gemiddelde van wat' er in ons zo ex
positie-rijke land gegeven wordt en
het is verheugend, dat het jongeren
zijn, die dit peil hebben bereikt. Al
dus de recensent v. d. W. in de Alkm.
Grt„ waaraan wij dit ontleenden.
bewijs, dat deze deels hoofse, deels
landelijke dansen, die een specialiteit
vormen in het Veritijnse studentenle
ven, zowel beoefenaars als de toe
schouwers een elegante vreugde kun
nen bereiden. De eerste avond werd
bezocht door de commissaris der Ko
ningin en de rector-magnificus".
Op vele plaatsen in het land heeft
deze Kamer van de Dans reeds gede
monstreerd in haar streven de oude
dansen in hun rijke vormen te doen
herleven. De groei in haar drie-jarig
bestaan uit zich 'in een haast feilloze
afwerking en in de gelijktijdigheid der
bewegingen. Omwille van de licht
effecten, welke het best bij duisternis
tot hun recht komen, zal het spel des
avonds te 9 uur aanvangen.
Het is een kostelijk spel, een bont
gewemel van avondtoiletten en van
bloemruikers, van sierlijke révéren
ces en tours-des-mains. De warm
bloedige wals Baequde, geanimeerde
quadrilles met hun protocollaire „visi
tes" en „promenades", de hoofse me
nuetten en de sierlijke, puntige gavot
te, zullen vloeien op het toneel van
het openluchttheater onder de ijle mu
ziek van spitse fluiten. Van heden af
begint reeds de voorverkoop van
kaarten en plaatsbespreking in het
V. V. V.-bureau.
Op Zaterdag 9 Juli heeft er even
eens een bijzondere gebeurtenis in het
Openluchttheater plaats. Dan zal n.l.,
na een mars door het dorp, „The
Royal Scots Greys", de beroemde mi
litaire Schotse Band in gezelschap van
een formatie dansers en pijpers op
hun tournee door ons land vanwege
het Holland-Festival, 's avonds te 8
uur optreden in het Openluchttheater.
Woensdag 13 Juli heeft de première
plaats van het toneelspel „Circus
Knie" door de Bergense Spelers, het
gezelschap, dat met de Paradijsvloek
en Don Quichot reeds zoveel succes
sen in Bergen heeft geoogst.
Tot slot verklappen we nog, dat op
Zondag 17 Juli een Festival van 11
muziekcorpsen in de Hertenkamp en
Muziektuin zal plaats hebben onder
auspiciën van Bergens Harmonie.
Nadere bijzonderheden zullen t.z.t.
volgen.
Een sierlijke groep van
dansers en danseressen
uit het dansspel, dat op
Donderdag 30 Juni des
avonds te 9 uur gegeven
zal worden in het Open
luchttheater (bij ongun
stig weer in „Duinver-
maak") door de Kamer
van de Dans „Terpsi
chore" der Studenten
vereniging „Veritas" te
Utrecht.
Alvorens het volledige officiële pro
gramma der Zomerfeesten te Bergen
gepubliceerd wordt, kunnen wij nu al
enige mededelingen doen van enige
voorstellingen, die in de komende we
ken in het Openluchttheater zullen
plaats hebben.
De reeks zal worden geopend op
Donderdag 30 Juni met een Dansspel,
uit te voeren door de Kamer van de
Dans „Terpsichore", een onderafde
ling van de Studentenvereniging „Ve
ritas" te Utrecht.
Dit spel is een demonstratie van
Klassieke, Landelijke en Hofdansen,
dat reeds werd opgevoerd 'bij gelegen
heid van het Twaalfde Lustrum van
„Veritas" in de Kloosterhof te Utrecht
„Bij deze gelegenheid", schrijft de
Volkskrant, „heeft de Kamer van de
Dans het Utrechtse publiek vergast
op een sierlijk en bekoorlijk dansfes-
tijn in de stille beslotenheid van de
aloude Kloosterhof. Menuet, Quadril
le, Gavotte en Wals werden gerang
schikt tot een stijlvolle suite van be
wegingsschoonheid. Een historische
suite in zekere zin, meer tevens een