v.v.v. ZOMERFEESTEN BERGEN Taxi-verhuur Jongeren expof eren te Bergen „ROSITA" GARAGE P. SMIT BEZOEKT onze kunsthandel J. RUYTER KOKKES sinds 1900 BERQER BADHUIS Peii van inzendingen mag verheugend worden genoemd. Zaterdag werd in de kunstzaal in de Rustende Jager te Bergen een nieuwe tentoonstelling van het Kun stenaarscentrum geopend. Onder veel belangstelling mevrouw en burge meester Huygens en de gemeente secretaris, de heer W. de Vries, wa ren, trouwe bezoekers als zij zijn, ook nu aanwezig sprak Mr. A. F. Kamp enkele woorden ter introductie. Op de expositie dragen véle schil derijen geen titel," maar zijn aangeduid met „compositieDit wijst al op de abstracte gerichtheid der exposanten. Kasper Nieuhaus' compostie, vrouwen en paarden, treft door fraaie en volkomen verantwoorde kleur- en vlakverdeling. Men moet zich in het algemeen zijn werk veeleer denken als ontwerp voor' een muurschilde ring dan als schilderij. Niehaus is aestheticus; zijn werk doet vermoeden dat hij gelooft in een objectieve schoonheid, die, los van Individuele gevoelens, voor een ieder te aanvaar den en te begrijpen is. Ook Emile Dehé en Jaap Mooy zijn in wezen aesthetic!, niet minder dan M i a Pot V an Regteren Alten a. De laatste toont graphisch en typogra fisch werk, waarvoor men eigenlijk maar één woord heeft: vlekkeloos. Het is van een beminnelijke zuiver heid. Emile Dehé (met twee schilderijen) en Jaap Mooy (even eens twee schilderijen, die evenmin als van Dehé zeer recent zijn) maken de kleur ondergeschikt aan de vorm. Kleur schijnt voor hen het destruc tieve, vorm het constructieve ele ment te zijn. Hoezeer de moderne kunstenaar de aesthetiek ook in de ban doet, hét blijft opmerkelijk dat juist het primaat van de vorm (beter ware te spreken van structuur) en het onderdrukken van het eigen leven der kleur de weg aangeeft die een als objectief gevoelde aesthetiek gaaf- Immers is een structuur analytisch te ontleden, is te begrijpen in zijn delen en elke analyse is een werk van het verstand. Het aesthetische werk spreekt ops verstand aan, maar het schenkt ons niet die ontroering, die teken is van, laat ons dat noemen: zielsverbondenheid. Hiermee is geen waardeoordeel over dit werk uitge sproken: ik voor mij sta achter Dehé en Mooy, omdat zij consequent zijn, weloverwogen hun weg gaan en er niet aan te twijfelen is aan de eerlijk heid hunner bedoelingen. Van Jaap Min zijn er zeven, van David Kouwenaar vijf schilderijen. Min is de meest bewogen der exposanten, hij is het rijkst en het diepst in zijn gevoelens. Met Da vid Kouwenaar is hij ook in eigenlijke zin het meest schilder. Vergelijkt men beider werk, dan ziet men hoe Jaap Min de schilderij binnen de lijst houdt waarin de hartstocht als het ware samengebald ligt, terwijl David Kou wenaar steeds groter doek nodig heeft en met zijn voorstellingen de beweging buiten de lijst schijnt te vervolgen. Is de laatste grootser, dan is dat toch minder een kwestie van durf dan vah onlust. Zijn experiment is altijd meer gericht op het uitbuiten van picturale mögélijkhedéri dan een Badgasten! Gezelligheid en vermaak in: AMUSEMENTSHAL Prinsesselaan 20, bij de Hertenkamp VRIJ ENTREE Dorpsstraat- 18 Tel. 2529 STAAT DAG EN NACHT VOOR U KLAAR Hoflaan 2, Telef. 2258 Het oudste adres voor Uw aard appelen, groenten en fruit Onze zaak is aan de Noordkant, dus geen zon TELEFOON zjzé J. KOKKES Kleine Dorpsstraat 13, Bergen N.H., Telefoon 2420 Geopend alle werkdagen van 8-19 uur Vrijdags en Zaterdags van 8-21 uur BERGENSE KUNSTHANDEL P. HOPMAN GESCHENKEN EXPOSITIES VRIJ ENTREE poging diepere gevoelens adaequaat vorm te geven. Met andere woorden: er i^ geen gelijk opgaan van techni sche rijping en rijping van het ge voelsleven. Kan men dan voor de op zet b.v. van het grote doek no. 6 be wondering hebben, men vraagt zich af: waar is de persoon van de schil der gebleven? Hier kan zeker niet verwezenlijkt zijn wat de schilder zich voorgesteld heeft te doen. Dat geldt ook voor no. 5. Kouwenaars kracht openbaart zich echter in composities 9 en 3, ten dele ook in no. 4. Met Jaap Miii staat het anders: primair is bij hem inderdaad de vertolking zijner gevoelens, zij hét in een boomgaard, een meisje of een kruisiging. Bij hem is er zeker niet minder sprake van strijd tussen verstand en gevoel, maar zijn verstand verliest het (gelukkig), hoewel de sporen van de strijd in het werk zichtbaar blijven. Jaap Min raakt snaren (ook wanneer, naar techniek, buitenlandse invloeden on miskenbaar zijn) die direct ontroeren, niet door zijn geste, maar door wat hij wezenlijk te zeggen heeft. Rein Snapper exposeert gra fisch werk van illustratief karakter, waaruit de voortreffelijke vakman spreekt. Dirk Huber's is aan wezig met keramiek, behorend tot het beste wat op pottenbakkersgebied in ons land gepresteerd wordt; Jeanne Kouwenaar-Bijlo is slechts vertegenwoordigd met één beeldje en mevrouw M. D e h - S t ij g e r toont knipprenten. Deze tweede tentoonstelling van het K. C. B. staat ongetwijfeld boven het gemiddelde van wat' er in ons zo ex positie-rijke land gegeven wordt en het is verheugend, dat het jongeren zijn, die dit peil hebben bereikt. Al dus de recensent v. d. W. in de Alkm. Grt„ waaraan wij dit ontleenden. bewijs, dat deze deels hoofse, deels landelijke dansen, die een specialiteit vormen in het Veritijnse studentenle ven, zowel beoefenaars als de toe schouwers een elegante vreugde kun nen bereiden. De eerste avond werd bezocht door de commissaris der Ko ningin en de rector-magnificus". Op vele plaatsen in het land heeft deze Kamer van de Dans reeds gede monstreerd in haar streven de oude dansen in hun rijke vormen te doen herleven. De groei in haar drie-jarig bestaan uit zich 'in een haast feilloze afwerking en in de gelijktijdigheid der bewegingen. Omwille van de licht effecten, welke het best bij duisternis tot hun recht komen, zal het spel des avonds te 9 uur aanvangen. Het is een kostelijk spel, een bont gewemel van avondtoiletten en van bloemruikers, van sierlijke révéren ces en tours-des-mains. De warm bloedige wals Baequde, geanimeerde quadrilles met hun protocollaire „visi tes" en „promenades", de hoofse me nuetten en de sierlijke, puntige gavot te, zullen vloeien op het toneel van het openluchttheater onder de ijle mu ziek van spitse fluiten. Van heden af begint reeds de voorverkoop van kaarten en plaatsbespreking in het V. V. V.-bureau. Op Zaterdag 9 Juli heeft er even eens een bijzondere gebeurtenis in het Openluchttheater plaats. Dan zal n.l., na een mars door het dorp, „The Royal Scots Greys", de beroemde mi litaire Schotse Band in gezelschap van een formatie dansers en pijpers op hun tournee door ons land vanwege het Holland-Festival, 's avonds te 8 uur optreden in het Openluchttheater. Woensdag 13 Juli heeft de première plaats van het toneelspel „Circus Knie" door de Bergense Spelers, het gezelschap, dat met de Paradijsvloek en Don Quichot reeds zoveel succes sen in Bergen heeft geoogst. Tot slot verklappen we nog, dat op Zondag 17 Juli een Festival van 11 muziekcorpsen in de Hertenkamp en Muziektuin zal plaats hebben onder auspiciën van Bergens Harmonie. Nadere bijzonderheden zullen t.z.t. volgen. Een sierlijke groep van dansers en danseressen uit het dansspel, dat op Donderdag 30 Juni des avonds te 9 uur gegeven zal worden in het Open luchttheater (bij ongun stig weer in „Duinver- maak") door de Kamer van de Dans „Terpsi chore" der Studenten vereniging „Veritas" te Utrecht. Alvorens het volledige officiële pro gramma der Zomerfeesten te Bergen gepubliceerd wordt, kunnen wij nu al enige mededelingen doen van enige voorstellingen, die in de komende we ken in het Openluchttheater zullen plaats hebben. De reeks zal worden geopend op Donderdag 30 Juni met een Dansspel, uit te voeren door de Kamer van de Dans „Terpsichore", een onderafde ling van de Studentenvereniging „Ve ritas" te Utrecht. Dit spel is een demonstratie van Klassieke, Landelijke en Hofdansen, dat reeds werd opgevoerd 'bij gelegen heid van het Twaalfde Lustrum van „Veritas" in de Kloosterhof te Utrecht „Bij deze gelegenheid", schrijft de Volkskrant, „heeft de Kamer van de Dans het Utrechtse publiek vergast op een sierlijk en bekoorlijk dansfes- tijn in de stille beslotenheid van de aloude Kloosterhof. Menuet, Quadril le, Gavotte en Wals werden gerang schikt tot een stijlvolle suite van be wegingsschoonheid. Een historische suite in zekere zin, meer tevens een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1949 | | pagina 5