t BEZOEK 1 3Cracl\t der intuïtie bij 3larrle 3Cuijten r~ B. SANTING Ons brood is U bekend Film VKltÊÊSÈiiÈËËKËÊI 11 1 t^ave óckiiderkunót Reeds de eerste blik op Harrie Kuijtens werk in de kunstzaal van De Rustende Jager doet ons zien dat hier een schilder exposeert van een niveau waarop zich weinigen bewegen. Het ingeschapen talent van Kuijten blijkt reeds uit het zelfportret van 1899, dat weliswaar vrij conventioneel van op vatting is, maar voor een zestienjarige een brevet zoals men geen beter kan wensen. Beschouwt men het hier hangend werk, dat zeker alle kwaliteiten van de schilder belicht, aandachtiger, dan vallen twee dingen op: de intuitieve wijze van schilderen en het gebruik van groen. Nergens is berekening, er is een ge leid worden door het oog. Er is een zien van landschap, stilleven of fi guur en de directe overbrenging van het geziene op het doek. Nergens is opzettelijke compositie, nergens ook een opzettelijke kleur. Kuijten schijnt het totale beeld door het zien reeds in zich te hebben, waarna zijn hand „vanzelf" de kleuren van het palet pikt. Er is een natuurlijke schilder wijze, onberedeneerd, waarbij de (zeer grote) vakkennis zich niet als zodanig aandient, maar onbewuste handeling is geworden. En daarin herkent men de ware schilder onder de representatieven. Er is geen probleem van vlakvulling of harmonie van kleuren. Er is alleen 'n onderwerp, en dat onderwerp wordt weergegeven. De compositie schijnt toevallig (als in Marseillaans meisje van 1949)en ook de kleuren schijnen toevallig aangebracht (als b.v. een combinatie van blauw, groen en vio let in Cavalière, landschap, van 1949). En wat het groen betreft: in vrijwel elk schilderij zal men het aantreffen, bijna zou ik zeggen als symbool voor de innerlijke rust van de schilder. De intuitie is zeker een machtige gids, zelden falend, maar gemakkelijk gestoord door verstandelijke overwe gingen. Harrie Kuijten faalt zelden, juist doordat zijn aanleg zo geheel met de zuivere schilderkunst overeen stemt. We kunnen dan wijzen op Atelier tafel, een der beste stillevens, op het Vrouwenportret no 9, op Zeilschepen (no 11), waarin.de zeilen als in een waterkom zijn opgenomen met prach tige dynamiek, op het sterk sprekend zelfportret (van 1949), op het Tenten- strand (no 17, van 1934), in tegenstel ling met no 11 statisch een composi tie in kleurvlak. In deze werken lig gen alle eigenschappen, die men ook in het andere werk aantreft, soms zus, soms zo, en die onze aanvankelijke in druk bevestigen: te deen te hebben met een schilder van aanmerkelijk ni veau, een oase in de stroom van expo sities. Linosnede van ttenk van den Idsert NIEUW KUNSTZAALTJE De vroegere pottenbakkerij van Ruiter aan de Hoflaan is veranderd in een representabele kleine kunst zaal. De wanden zijn geheel met stof bekleed waardoor de te exposeren schilderijen voor een dertigtal is plaats goed tot hun recht komen. De ingang is aan het Kerkepad, gele gen tussen Hoflaan 2 en Oude Prins- weg 1, bij de Ruir.e. De schilder Kamstra houdt er ge durende Juli en Augustus zijn tachtig jarige jubileum-tentoonstelling. Molenstraat 3, Tel. 2581 Probeert U ook eens ons gebak KUNSTENAARS-CENTRUM-BERGEN Expositie Kunstzaal „De Rustende Jager" BERGEN 24 Juni 4 uur t.m. 7 Juli 17.30 uur 10—12.30, 14.30—17.30. 19.30—22 uur Zondagmorgens gesloten UNIE VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS EN VIERDE PRINSENKIND Als gevolg van onze oproep in de vorige Badbode hebljen we reeds 50 ontvangen, zodat twee oorlogswezen met vacantie kunnen gaan. Laat Ber gen er nog meer uitzenden! Bedragen van 25 of veelvouden ervan wor den gaarne ontvangen door A. Huijgens-Bruynzeel, G. de Wolff Peereboom-Eecen, J, Diesfeldt-Pieters. We ware te waskip weest bai Jaap en Laipie in de Zaip. We hewwe 'n gnappe dag had, dat wel, maar je benne weer blaid as je in je aige bedoeningkie zit. Ik had alweer 'n skoffie studdert op de wurft en Train was nag an 't Zundesse goed op te pakke. Dat moest allegaar weer knappies in de kast. De skoene weer poest en me beffie klaar Tege voor de boordeman. Ik most de hoededoós weer op de vliering brenge. Dat heb allegaar z'n vaste plaasie op 'n paar plankies op de hanebalke. Afain, ik zat nag effies te rommele want 'r lage nag eerdebaiesloffe op de vliering en deer had 'k 'r 'n paar van noödig. Ik hoor de bel gaan benede, dat zei de mellekboer weze docht 'k en 'k hoorde Train mom- pek maar 'k kon d'r niet uit wais worre, 't leek de mellekboer toch ok niet. Train kwam de trap op en leek me wel te roepe. Ze was oplest he- legaar voor 't trapgat. Je mot effies komme, j6, d'r is 'n man om je te spreke. Main? vroeg ik, wat mot ie? Wat is 't voor 'n kirrel. Dat weet 'k niet zai Train zaggies, hai heb 't wel zaid, maar dat ken 'k niet ont- houwe. 't Is 'n ja, hoe was 't ok, 'n loog, nee, nö ja, 'n soortige loog- kirrel. Kom je, want hai staat te wachte. Ja, zeg maar dat 'k kom, 'k ben zoo benede! Ik was 'r ok gauw, maar t gong effies te wuld. Nou, deer stond die man bai de voordeur mit Train te prate. Ik zai goeie morge en die man nam ze hoed af en hai gaf me zo'n klain kaart je, 'n vesiete-kaartje, dat begreep 'k wel. Zonder bril kojje 't wel leze: prof. Kopsnuffel Freno-loog, stond er op. Aangenaam zai ik, ik ben Idem. Dat is frappant zai hai, hoe bedoelt u, heet u ook toevallig Kop snuffel of bent u ook Frenoloog. We stonde effies raar te kaike, maar Train hakte de knoop deur. Hai hiet zoo, 't is z'n naam moet u wete. O, pardon, was 't, dat had ie niet begrepe. (dat hejje meer onder perfes- sers) maar hai wou me graag effies spreke, 't was voor hem heel be langrijk, zai ie. Now, we liete 'm in de kamer en deer kwam de aap uit de mouw. Hai was op zoek nei ofstammelinge van de Noormanne. Dat was deur 'n schedelonderzoek te bewijze, lag ie ons uit. Afain we hewwe 'n heel verhaal had over Noormanne en schedels. Dus Frenoloog was weer zo'n raar woord voor 'n koppekaiker. Dat most 'k onthouwe. Nou afain, 'k zeg teuge 'm: Je ken van main frenologe, as 't maar gien zeer doet. Nee, deer had 'n niet bang voor te wese, hai kon 't mit z'n vin gers of. Toe haaldie 'n groöt stuk pepier voor de dag en begon te vrage: Is er nog iets over de voorouders bekend? Niet veul meer. We wete dat ze dood benne. Zijn er in de familie nog papieren of documenten van vroeger? Nei, meneer, allien wat belastingpepiere. Is er bij U of bij andere naamgenoten een bijzondere trek naar het water of naar ruimte. Nei meneer, niet dat 'k weet. Wel oor, zai Train, hai mag verrekte graag kloete mit 'n modderbak in de Skermersloöt en hai heb 'n hekel an krappe klere. Z'n klere benne allegaar 'n maatje te groot. Nee, pardon, ik bedoel hier een zucht naar avontuur. Ja, ja, dat kon ie wel cpskraive, zai 'k dalek. Dat was 'r. We hewwe guster net twei lote kocht van de Skager landbouwtentoonstelling, dat hewwe avetuurt want je ken twei vette koeie winne. U laat me niet uitspreken zai de perfesser. U moet zich die Noormannen voorstellen zoals die vroeger de wereld zagen en door geen zeeën en afstanden waren te weerhou den. Ja, dat begraip 'k best zai 'k, maar 't is zoo ofgedonders lang lede, ik weet 'r niet veul meer van. Hai wist zeker genog wan hai pakte 't pepier weer op en begon mit ze vingers op me kop te speule. En hai prate maar. Hai had alle pepiere neisnuffeld over Bergen en hai had onze naam nag vonden tot vier of vijfhonderd jare terug. Ik vroeg nag effies of we miskien nag duurtetoeslatf konne kraige van terugwerkende kracht over al die taid, maar hai hoorde 't zeker niet, hai prate maar deur. Hai had nag 'n paar femielies oflope in Bergen die hier ok al zoo lang zate en deer was 'r ien bai die volgens de Frenologerai n Noor man was. Iniens was ie stil. Ja, ik heb het, precies dit is het, een ogen blikje nog, even de lijnen volgen. Zoo is het klaar. U bent absoluut een Noorman. Wilt U van mij een fijne sigaar roken? Als 't blieft. Now, k was blaid dat 't oflope was. Dank je wel, zai ik (voor de segaar). De echte Noormanne zalle zukkers nooit rookt hewwe. De perfesser was in z'n skik. Hai lachte en kraste nag wat op 'n pepier. Toe gong alles in de tas en mit veul bedankies en nag 'n hand gong ie weg. Hoe is 't mogelek, zai Train derekt. Aigelek kejje 't wel zien ok an je. Soms oor. As je heer zoo in 't wuld is, zie je d'r aigelek woest uit. Now maid, zai ik, je ben d'r mooi invloge. D'r benne altemetten zukke Noormanne as ik. Die knobbel is larie want 'k heb onguur me kop stote teuge die balk bai 't trapgat. Train was 'r mee an. Nö jö, hejje nou die man veur de gek houwe, je ben toch 'n rare kirrel. Och Train, die man heb ze zin. Hoeveul keer zal ie voor niks lope hewwe. Hai is blaid en heb goeie segare maar ik zou wel d'rs wulle wete, weer die are Berger Noorman z'n kop an stote heb. Idem. Als men over avonturiers spreekt en over vreselijke gevechten ter zee, waarbij de mannen elkaar met pik- haken bespringen en men denkt dan aan een film, dan moet de hoofdrol natuurlijk vervuld worden door Err.ol Flynn, de man zoals een man in zijn dromen denkt te zijn en de man zoals verschijnt in de dromen der vrouwen. Dus Captain Blood, de film die in de Rus draait, heeft als hoofdrolspeler Errol Flynn, schermer en ladykiller. Captain Blood is een der fascinerend ste zeeverhalen en wie Olivia de Ha- villand verleid wil zien (in het nette, N.V. ZUIVELFABRIEK „NEERLANDIA" STOMPETOREN MELKPRODUCTEN EN ROOMBOTER vöorzien van onze naam, garanderen U prima kwaliteit. Vraagt ze onze wederverkopers De „Centra" Kruideniers. In speciale merkartikelen het best gesorteerd, N. JONKERS, Stationsstraat 8 Tel. 2524 J. OUDHOF, St. Antoniusstr. 25, Tel. 2575 de toegang is voor lieden boven 14 jaar), door een man als Flynn, kan zijn hart vele malen ophalen (wat „hartophalen" ook moge betekenen). Van Maandag af is er een geheel andere film: Daar was eens een meis je loos, met Jane Wyman (die U kent uit Johnny Belinda, het doofstomme meisje) en Dennis Morgan. Een onge looflijk aardige film, met allerlei zotte vondsten. Kijk, ik ben een ernstig man in het openbaar, maar stiekum in mezelf hoop ik dat er alleen maar films vertoond worden als: Daar was eens een meisje loos. Lachen, brullen, gieren heette dat vroeger op de re clameplaten. Nu zeggen we dat niet meer, thans heet het: een vrolijk avontuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Bergensche bad-, duin- en boschbode | 1950 | | pagina 2